Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Νικόλαος Χαρδαλιάς απάντησε σήμερα, Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022, στις παρακάτω τρείς Επίκαιρες Ερωτήσεις:
– Με αριθμό 397/9-2-2022, που υπέβαλε ο Βουλευτής Α΄ Πειραιώς του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Θεόδωρος Δρίτσας, με θέμα: «Μόνο ήπιες παρεμβάσεις στον όρμο Οχυρά στην Πέρδικα της Αίγινας».
Κατά την πρωτολογία του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:
«Δεν θα μακρηγορήσω, αλλά για την αρχή θα ήθελα να παραθέσω ένα πολύ σύντομο ιστορικό της υπόθεσης την οποία συζητούμε. Και αυτό νομίζω θα συνδράμει στη συζήτηση.
Το ακίνητο «Πέρδικα», όπως σωστά είπατε, στη νήσο Αίγινα της Περιφέρειας Αττικής, αποτελεί ένα αγροτεμάχιο, με εμβαδόν 330.215,86 τ.μ, 330 στρέμματα, και είναι δε υψηλής αντικειμενικής αξίας ύψους 7.137.900.00 € και αποτελεί ιδιοκτησία του Ταμείου Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ).
Το συγκεκριμένο ακίνητο έχει αποδοθεί, από το έτος 2018, παρακαλώ συγκρατήστε τη χρονιά, στην Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας Ενόπλων Δυνάμεων (ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ.) προς αξιοποίηση, και σύμφωνα με το ν.4407/2016, επίσης συγκρατείστε τη χρονολογία του Νόμου, που αποτελεί το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της εν λόγω Υπηρεσίας.
Θέλω να σας υπενθυμίσω, εάν και νομίζω ότι δεν το έχετε λησμονήσει, ότι η ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. επιλέγει ακίνητα προς αξιοποίηση από αυτά που έχουν διατεθεί ήδη σ’ αυτήν από το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (Μ.Τ.Σ.), το Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.), το Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.), το Ταμείο Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) και το Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.). Και τι κάνει; Προβαίνει σε διαδικασίες για την εκμίσθωσή τους, σύμφωνα πάντα με τα άρθρα 10, 11 και 13 του ν.4407/2016.
Κατά την παρούσα φάση, εκδόθηκε από την ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ, την 19η Ιανουαρίου 2022, όπως σωστά αναφέρετε, σε εκτέλεση των κατευθύνσεων της συνεδρίασης του Συμβουλίου Άμυνας (ΣΑΜ), στο οποίο συμμετείχα και εγώ, της 26ης Νοεμβρίου 2021, μία αρχική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος που αφορά σε τι; Στην υποβολή μη δεσμευτικής, το τονίζω, πρότασης από υποψήφιους επενδυτές της αγοράς, σχετικά με τη διερεύνηση της βέλτιστης αξιοποίησης του υπόψη ακινήτου, δηλαδή του τεμαχίου στην «Πέρδικα» της Αίγινας, βέβαια προς όφελος των Ενόπλων Δυνάμεων και των Στελεχών τους.
Ειδικότερα, στην εν λόγω πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει ορισθεί μίσθωμα ύψους 1.000.000,00€ και χρονική διάρκεια της μίσθωσης ενενήντα εννέα ετών, εντάσσοντας την επένδυση στις Στρατηγικές Επενδύσεις σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν.
Όπως προκύπτει λοιπόν, τόσο από την έκδοση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, όσο και από τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, αυτές συνάδουν κατ’ αρχήν, απόλυτα με το ρόλο και την αποστολή της ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. και δεν αντίκεινται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της, το οποίο βέβαια είναι έμπνευση, εάν θέλετε και εφαρμογή της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Επιπλέον, θα ήθελα ξανά να το διευκρινίσω και να το ξεκαθαρίσω ότι τυχόν υποβληθείσες προτάσεις ουδόλως δεσμεύουν τελικά, είτε τη Στρατιωτική Υπηρεσία είτε τον οποιονδήποτε υποψήφιο επενδυτή ως προς τον τρόπο αξιοποίησης του συγκεκριμένου ακινήτου. Δηλαδή, εμείς τι λέμε; Υπάρχει ένα ακίνητο, πρέπει να αξιοποιηθεί. Υπάρχει ενδιαφέρον; Και σε ποια κατεύθυνση; Σε αυτό το στάδιο βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή.
Εντούτοις, όμως ναι, σκοπός της κάθε πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος είναι η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε με τα έσοδα να ενισχυθούν άλλες δραστηριότητες που είναι συνδεδεμένες με την αποστολή τους, έχετε εμπειρία πάνω σε αυτό, και ειδικότερα κατά την παρούσα χρονική στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη μια τεράστια εξοπλιστική προσπάθεια, παράλληλα με μέτρα μέριμνας για το προσωπικό.
Κατά τα άλλα θα σας ενημερώσω κατά τη δευτερολογία μου!
Σας ευχαριστώ».
Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε:
«Είναι αυτονόητο η τοπική κοινωνία και κάθε τοπική κοινωνία, είναι ο αρωγός, είναι ο μόνιμος συζητητής μας για ότι θέμα προκύπτει σε σχέση με την οποιαδήποτε αξιοποίηση του οποιουδήποτε ακινήτου. Και αυτό το γνωρίζετε, ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας κάνει μία εξαιρετική δουλειά με όλες τις Υπηρεσίες σε όλη τη χώρα. Από κει και πέρα, άκουσα τη δευτερολογία σας προσεκτικά και με πολύ σεβασμό προς το πρόσωπό σας και στην εμπειρία σας θα ήθελα να απαντήσω με συγκεκριμένες ερωτήσεις.
Ακούω ότι είχαν δοθεί λύσεις από τον προηγούμενο Υπουργό Εθνικής Άμυνας. Έρχεστε σήμερα εδώ, αμφισβητείτε τις διαδικασίες που ακολουθούνται επακριβώς από μία Υπηρεσία, που ιδρύθηκε επί των δικών σας ημερών.
Αμφισβητείτε καθαυτές τις διαδικασίες που προβλέπονται στον ισχύοντα Νόμο, δηλαδή το ν.4407/2016, τον οποίο φέρατε προς ψήφιση εσείς και τότε μάλιστα υπερθεματίζατε;
Αμφισβητείτε τέλος καθαυτή την ίδια αξιοποίηση και θέλω να με προσέξετε σε αυτό του αγροτεμαχίου για το οποίο εσείς αποφασίσατε την απόδοση στην ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ, από το 2018; Δηλαδή την ίδια ώρα που γινόταν η επίσκεψη εκεί στο νησί την ίδια ώρα προφανώς αποδίδονταν αυτό στην ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. για την αξιοποίησή του. Έχει ένα βαθμό υποκρισίας όλο αυτό και το καταλαβαίνετε και εσείς.
Είπα στην πρωτολογία μου να συγκρατήσετε τις ημερομηνίες, για αυτούς τους λόγους!!! Δεν είναι θέμα αντιπαράθεσης, ακούστε με λιγάκι.
Αλλά να εγκαλείται η παρούσα πολιτική Ηγεσία γιατί ακολουθούνται οι διαδικασίες που θεσμοθετήθηκαν από την προηγούμενη Κυβέρνηση αυτό ειλικρινά με στεναχωρεί!!
Ακούστε λοιπόν, σας υπενθυμίζω ότι στον εν λόγω Νόμο πουθενά δεν υπήρχε πρόβλεψη διάταξης για οποιαδήποτε «ήπια, λειτουργική και ωφέλιμη κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτισμικά ανάπτυξη» ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων που αξιοποιούνται από την ΥΠ.Α.Α.Π.Ε.Δ. Και προσέξετε αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξασφαλίζουμε τους καλύτερους δυνατούς όρους και να είμαστε παρόντες σε αυτή τη διαδικασία.
Θα μου επιτρέψετε κλείνοντας να σας επισημάνω ότι η οποιαδήποτε άσκηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου θα πρέπει να είναι και σε ένα πρίσμα γενικότερης συνεννόησης για τα θέματα αυτά και να εδράζεται σε δεδομένα εκείνα που άπτονται του θεσμικού πλαισίου, και να αποτελεί τη βασική, εάν θέλετε την ουσιαστική βάση για την οποιαδήποτε συζήτηση.
Τέλος, επειδή η σημερινή πολιτική και στρατιωτική Ηγεσία έχουν αποδείξει, εν τοις πράγμασι, την περιβαλλοντική τους ευαισθησία, όταν θα έχουμε τα δεδομένα, είναι μία αρχική, ξαναλέω, πρόσκληση ενδιαφέροντος, μη δεσμευτική για τη στρατιωτική Υπηρεσία ούτε για τους επενδυτές, να είστε σίγουρος ότι θα είμαστε εδώ μαζί με την κοινωνία, μαζί με όλους όσους πραγματικά αγαπάμε την Αίγινα, να αξιολογήσουμε τις προτάσεις αυτές και να μπορέσουμε να βρούμε την οποιαδήποτε λύση. Και εάν πράγματι υπάρχει συγκεκριμένη, οργανωμένη, συγκροτημένη πρόταση από τον Δήμο Αίγινας θα πρέπει να την υποβάλλει με ένα “master plan”, με ένα πρόγραμμα βιώσιμης πραγματικά ανάπτυξης εκείνης της περιοχής, εξασφαλίζοντας χρηματοδοτήσεις, για τις οποίες όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε.
Σε κάθε περίπτωση θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι οι τοπικές κοινωνίες αποτελούν για εμάς τους άμεσους συνεργάτες μας στην αξιοποίηση των ακινήτων των Ελληνικών ΕΔ. Έχουν αποδείξει οι ΕΔ ότι το πρόσημο, η προτεραιότητα, το μεγάλο στοίχημα της αξιοποίησης της περιουσίας, πρωτίστως δεν αφορά σε οποιοδήποτε χρηματικό συμφέρον αλλά στις ίδιες τις τοπικές κοινωνίες.
Σας ευχαριστώ».
– Με αριθμό 417/14-2-2022, που υπέβαλε ο Βουλευτής Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου, με θέμα: «Ποια είναι η κυβερνητική θέση για τη βιωσιμότητα, την εξυγίανση και τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας;».
Κατά την πρωτολογία του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:
«Κατ’ αρχήν, την εξαιρετικής σημασίας και σημαντικότητας εάν θέλετε, ουσία της συζήτησης που αφορά στην ερώτησή σας, την αναγνωρίζουμε όλοι και νομίζω και όλες οι πτέρυγες του Κοινοβουλίου.
Αρχικά και πριν εισέλθουμε στην ουσία της συζήτησης θα ήθελα να επισημάνω ότι για το ίδιο ζήτημα κύριε Βουλευτά, τρεις ημέρες πριν την κατάθεση της παρούσας Επίκαιρης, συγκεκριμένα την 14η Ιανουαρίου, καταθέσατε Αναφορά με αριθμό πρωτοκόλλου της Βουλής την 1091/14-01-2022 με την οποία είχαμε ήδη πρόθεση να σας ενημερώναμε κατά το μέρος των ζητημάτων που άπτονται όμως της αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ). Και το λέω αυτό διότι, όπως πολλές φορές έχουμε απαντήσει μέσω της παρούσας διαδικασίας, πρέπει να επισημάνω για άλλη μία φορά πως η εταιρία Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (ΝΒΕΕ ΑΕ) είναι ιδιωτική επιχείρηση, μη εποπτευόμενη από το ΥΠΕΘΑ, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ), είναι ο «πελάτης», ο οποίος ως αντισυμβαλλόμενός της έχει την αξίωση σύμφωνα με το νόμο της έγκαιρης και ποιοτικής παράδοσης των πλοίων επιφανείας ή των υποβρυχίων των οποίων την ναυπήγηση έχει αναθέσει σε αυτή, δείχνοντας έτσι την εμπιστοσύνη του στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία παρά το γεγονός, και πρέπει να τονισθεί, πως έχει ταλαιπωρηθεί επιχειρησιακά και οικονομικά από την αργοπορία της περάτωσης του έργου.
Μάλιστα η απαίτηση αυτή, όπως είναι λογικό, καθίσταται εντονότερη όταν το ΥΠΕΘΑ με διαδοχικές τροπολογίες χρηματοδότησε επιπλέον τα διάφορα προγράμματα ναυπήγησης, με τελευταία αυτή της προηγούμενης εβδομάδας, όταν το πρόγραμμα της πυραυλακάτου (ΤΠΚ 7), από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, χρηματοδοτήθηκε περίπου με το ποσό των 6,150.000 εκατ. Ευρώ, από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, από το εθνικό σκέλος δηλαδή του ΥΠΕΘΑ.
Επίσης, πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι ομοίως, με την ίδια τροπολογία, σας θυμίζω, και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά χρηματοδοτήθηκαν με ποσό 12,7 εκατ. Ευρώ, πάλι από πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του ΥΠΕΘΑ, για την ολοκλήρωση πρόσθετων εργασιών των υποβρυχίων του ΠΝ.
Το ποσό αφορούσε σε κάλυψη μισθοδοσίας, ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων, σε λειτουργικά έξοδα, υπηρεσίες μετακίνησης προσωπικού, καθώς και σε υλικά και λοιπές υπηρεσίες.
Συνεπώς, είναι προφανές και να συμφωνήσουμε ότι πέρα από κάθε αμφισημία, το ΥΠΕΘΑ προσβλέποντας σε σύγχρονες αλλά και ισχυρές εγχώριες ναυπηγικές επιχειρήσεις, συμβάλλει εμπράκτως στην προσπάθεια της βιωσιμότητας, προοπτικής και της περαιτέρω ανάπτυξής τους.
Θα ήθελα επίσης να επαναλάβω ότι, όπως άλλωστε και εσείς θα γνωρίζετε από την εμπειρία σας, η πορεία των εργασιών από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι σχετικά αργή. Έχουμε όμως τη βάσιμη ελπίδα ότι το πλοίο θα παραδοθεί εντός του τρέχοντος έτους. Παράλληλα και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα εγκατασταθεί ο νέος επενδυτής ώστε να περάσουμε σε μία νέα φάση και μια νέα εποχή λειτουργίας αυτών με πιο αξιόπιστους όρους και με πλήρη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους και της τεχνογνωσίας του. Στο σημείο αυτό θέλω να καταστήσω σαφές ότι, δεν γνωρίζω τις προθέσεις της νέας ιδιοκτησίας, του συγκεκριμένου ναυπηγείου, δηλαδή εάν προτίθεται να εμπλακεί σε ναυπηγήσεις ή συντηρήσεις πολεμικών πλοίων, και βέβαια αυτό θα το δούμε εν καιρώ.
Επίσης, αναφέρεστε κύριε Βουλευτά στο πρόγραμμα πρόσκτησης των νέων κορβετών του ΠΝ και για αποκλεισμό των Ναυπηγείων Ελευσίνας από αυτό. Να σας υπενθυμίσω ότι, αυτό το πρόγραμμα τελεί υπό εξέταση και στην παρούσα φάση είμαστε στο σχέδιο διερευνητικών επαφών, επαφές που ευελπιστούμε θα τελεσφορήσουν στο τέλος του φετινού καλοκαιριού, οπότε είναι πολύ πρώιμη κάθε συζήτηση, όπως και η εξαγωγή οποιουδήποτε συμπεράσματος.
Θα μου επιτρέψετε όμως μία επιπλέον παρατήρηση. Βλέπω ότι και πάλι η συζήτηση για την ναυπηγική βιομηχανία περιστρέφεται γύρω από τα εξοπλιστικά προγράμματα τα οποία σίγουρα αποτελούν ένα μοχλό ανάπτυξης της συγκεκριμένης βιομηχανίας, είναι όμως χρονικά πεπερασμένα, συνεπώς εάν παράλληλα δεν αναζητηθούν από τις ίδιες τις επιχειρήσεις και άλλοι πελάτες από τον κλάδο της ναυτιλίας δεν νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για σοβαρό σχέδιο βιωσιμότητας ή και διάσωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας, αλλά νομίζω και φοβάμαι ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε θεατές στο ίδιο έργο, με πορείες και διαμαρτυρίες των εργαζομένων, με ανακοινώσεις του ενός ναυπηγείου εναντίον του άλλου.
Όσον αφορά στο σχέδιο βιωσιμότητας και εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αυτό πράγματι έχει περιέλθει σε γνώση του ΥΠΕΘΑ και μελετήθηκε αρμοδίως.
Ακολούθησε μία ευρεία σύσκεψη μεταξύ εκπροσώπων των Ναυπηγείων Ελευσίνας, της εταιρείας Ernst & Young Α.Ε. και από πλευράς του ΥΠΕΘΑ με τη συμμετοχή του εμπειρότατου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου μας, νομικών και οικονομικών υπηρεσιών, όπου διαπιστώθηκε ότι το ζήτημα της έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του ΥΠΕΘΑ, καθώς βασικοί παράμετροι, το είπατε και εσείς, εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της ΑΑΔΕ.
Σε κάθε περίπτωση, για να κλείσω, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω και να σας ενημερώσω ότι ως Υπουργείο, συνεχίζουμε έμπρακτα να αποδεικνύουμε, και με τη χορήγηση της εξάμηνης παράτασης, τη στήριξή μας αναφορικά με την ολοκλήρωση του έργου, που αφορά στο ΠΝ και έχει ανατεθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας».
Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε:
«Νομίζω κύριε Βουλευτά είστε εξαιρετικά έμπειρος, για να ξέρετε ότι ένα σχέδιο εξυγίανσης και με βάση το νομικό πλαίσιο που διέπει τα συγκεκριμένα Ναυπηγεία, αφορά τα οικονομικά Υπουργεία. Το είπα και στην πρωτολογία μου. Ήταν ξεκάθαρη η θέση μας. Δεν θα αποφασίσουμε εμείς, και ούτε εμείς γνωρίζουμε εάν μέσα από το πρόγραμμα εξυγίανσης θα υπάρχουν χρέη τα οποία θα χαριστούν, θα καταργηθούν ή τέλος πάντων θα διευθετηθούν κάτω από οποιοδήποτε καθεστώς.
Και εκτιμώ ότι κατά το μέρος που αφορά στο ΥΠΕΘΑ, για το ζήτημα της ναυπηγικής βιομηχανίας, νομίζω ήμουν αρκούντως κατατοπιστικός και για αυτό δεν θέλω να επανέλθω.
Θα ήθελα επίσης να σας καταστήσω ξανά σαφές ότι είναι εκπεφρασμένη πρόθεση και είναι και αδιαπραγμάτευτη βούληση της Κυβέρνησης στο πρόγραμμα ναυπήγησης νέων μονάδων για το ΠΝ, να συμμετέχει η εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Και κρατείστε το αυτό, το πόσο θα συμβάλλει αυτό ή όχι στο γενικότερο σχέδιο.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι προς αυτή την κατεύθυνση καταβάλλουμε εργώδη, διαρκή προσπάθεια και για το λόγο αυτό μάλιστα εξετάσαμε ενδελεχώς το υποβληθέν Σχέδιο Εξυγίανσης, όπως προείπα, αν και εκτός αρμοδιότητας του ΥΠΕΘΑ, προκειμένου να συμβάλλουμε συμβουλευτικά, εφόσον απαιτηθεί, στην αναδιάρθρωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Όπως γνωρίζετε η Συμφωνία, διέπεται από το ν. 4738/20, καθορίζει το πλαίσιο της διαδικασίας εξυγίανσης επιχειρήσεων, πριν αυτές πτωχεύσουν, όπου καθορίζονται το περιεχόμενο της συμφωνίας εξυγίανσης, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία επικύρωσης και εκτέλεσης αυτής.
Η αρχή που διέπει τη διαδικασία είναι η μη χειροτέρευση της θέσης των πιστωτών. Η οποία θεωρείται ότι πληρούται, εφόσον η συμφωνία δεν φέρει κανένα συναινούντα πιστωτή, σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση πτώχευσης της επιχείρησης.
Σε αυτή τη βάση και με άξονα τα σημεία ενδιαφέροντος του ΠΝ, συνδράμουμε συμβουλευτικά στη Συμφωνία, όπου αυτό μας ζητηθεί από τους αρμόδιους φορείς, για να διασφαλιστεί αφενός η ολοκλήρωση της ναυπήγησης της πυραυλακάτου ΤΠΚ7, και η αποκατάσταση τυχόν προβλημάτων αλλά και εκκρεμοτήτων, και αφετέρου η παροχή υποστήριξης των λοιπών πυραυλακάτων στο πλαίσιο των, συμπεφωνημένων στα κείμενα των συμβάσεων, εγγυήσεων. Νομίζω ότι κανείς δεν θα διαφωνήσει με αυτό σε αυτή την αίθουσα πολλώ δε μάλλον, όταν, οι υφιστάμενες ενεργές συμβάσεις αφορούν σε μονάδες κρούσης του ΠΝ, οι οποίες έπρεπε ήδη να συμβάλλουν στην αποτρεπτική ισχύ των ΕΔ και αυτό είναι η ικανή αλλά και αναγκαία συνθήκη, μη διαπραγματεύσιμη.
Κλείνοντας θα ήθελα να επαναλάβω ότι στηρίζουμε την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, προσβλέπουμε στην εξυγίανσή της και την περαιτέρω συνεργασία μας, με όρους εντιμότητας, επ’ ωφελεία τόσο των εργαζομένων, όσο και της Εθνικής Άμυνας της Πατρίδας μας.
Νομίζω στους επόμενους μήνες, θα είναι μήνες πολύ σημαντικοί για όλες αυτές τις εξελίξεις και είμαστε εδώ από πλευράς του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να συνδράμουμε στη συνολική προσπάθεια που θα γίνει.
Σας ευχαριστώ».
– Με αριθμό 418/14-2-2022, που υπέβαλε ο Βουλευτής Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου, με θέμα: «Κατάργηση κρατήσεων ν.4093/2012 μερισμάτων αποστράτων Στρατιωτικών».
Κατά την πρωτολογία του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:
«Κατ’ αρχήν, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μία διαπίστωση. Η απόφαση 1891/2019 του Συμβουλίου της Επικράτειας (ΣτΕ), την οποία μνημονεύετε στην ερώτησή σας, αφορά τις κύριες και επικουρικές συντάξεις των συνταξιούχων του Δημοσίου, και επομένως, δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα μερίσματα και την Οικονομική Ενίσχυση που καταβάλουν τα Μετοχικά Ταμεία (Μ.Τ.) Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, καθώς και οι Οικείοι Ειδικοί Κλάδοι οικονομικής ενίσχυσης μερισμάτων, δηλαδή του Στρατού, Ναυτικού και της Αεροπορίας.
Τώρα αναφορικά με τις κρατήσεις του Νόμου 4093/2012 (Α’222), αυτές υπολογίζονται και προσδιορίζονται από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ ΑΕ), ακολουθώντας ποσοστιαία κλιμάκωση αναλόγως του συνολικού ποσού που προκύπτει από το άθροισμα της σύνταξης, του μερίσματος και της οικονομικής ενίσχυσης την οποία λαμβάνουν τα εν αποστρατεία στελέχη. Τα αναφερόμενα ποσά αποδίδονται μηνιαίως στο ΜΤΣ και στον ΕΚΟΕΜΣ, χωρίς να υφίσταται δυνατότητα παρέμβασης στην υπόψη διαδικασία.
Παρά ταύτα το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στο πλαίσιο της διαρκούς μέριμνας για τους μερισματούχους των Μετοχικών Ταμείων, ανέθεσε, ήδη από το Φεβρουάριο του προηγούμενου έτους, στην αρμόδια Οικονομική Διεύθυνση του ΥΠΕΘΑ, δηλαδή τη ΓΔΟΣΥ/ΔΟΙ, την προώθηση σχεδίου τροπολογίας, με το οποίο θεσπίζεται νομοθετική ρύθμιση για παύση, από την 1η Ιανουαρίου του 2021, των εν λόγω μειώσεων και κρατήσεων στα μερίσματα και την οικονομική ενίσχυση που καταβάλουν τα Μετοχικά Ταμεία και οι οικείοι Ειδικοί Κλάδοι στους μερισματούχους τους.
Στην παρούσα φάση, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, παραμένοντας προσηλωμένο στη δέσμευσή του για την εξεύρεση της βέλτιστης δυνατής λύσης του συγκεκριμένου ζητήματος, βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, με σκοπό τη διατύπωση ενός κοινά αποδεκτού νομοτεχνικού κειμένου, επί τη βάση της καταστατικής νομοθεσίας των Ταμείων και Ειδικών Λογαριασμών Αλληλοβοήθειας και της υφιστάμενης νομολογίας.
Αυτό αντιλαμβάνεσθε ότι είναι απαραίτητο, καθόσον άπτεται της γενικότερης δημοσιονομικής πολιτικής, με ενδεχόμενες οικονομικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν, και δεν μπορούμε να κινηθούμε για το συγκεκριμένο ζήτημα μονομερώς ή αυτοβούλως.
Κλείνοντας την πρωτολογία μου θα ήθελα να σας αναφέρω ότι, εφόσον ψηφιστεί η σκοπούμενη ρύθμιση, θα εφαρμοστεί από την προαναφερθείσα ημερομηνία, δηλαδή, από την 1/1/2021, και όχι από την ημερομηνία εφαρμογής των σχετικών διατάξεων, ήτοι την 12η Μαΐου 2016, του ν.4387/2016 (Α’85) όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει, καθώς στην πράξη οι εν λόγω κρατήσεις και μειώσεις έχουν αποδοθεί και επιστραφεί στο σύνολο των μερισματούχων, κάθε επόμενο έτος, με τη μορφή μερίσματος, αφού τα έσοδα των Ταμείων από τις υπόψη μειώσεις συμπεριλαμβάνονται στα διανεμητέα έσοδα βάσει των οποίων διαμορφώνεται η τιμή μεριδίου κάθε έτους.
Κατά τα λοιπά θα σας ενημερώσω στη δευτερολογία μου.
Σας ευχαριστώ».
Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε:
«Κατ’ αρχήν, επαναλαμβάνω ότι είμαστε σε διαβούλευση με τα υπόλοιπα Υπουργεία. Νομίζω ήταν σαφές αυτό που είπα, άρα νομίζω πολύ σύντομα θα υπάρξουν και εξελίξεις πάνω σε αυτό το θέμα. Νομίζω ότι καταλαβαίνετε και εσείς, έχετε τεράστια εμπειρία πάνω σε αυτό, ότι δεν μπορεί αυτοβούλως, μονομερώς να πάρει τέτοιου είδους αποφάσεις το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν ζητήματα δημοσιονομικής πολιτικής.
Και πραγματικά κύριε Βουλευτά εκτιμάμε πολύ το ενδιαφέρον σας και το λέω με ειλικρίνεια για τα προβλήματα των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), το οποίο όμως, θα μου επιτρέψετε να πω πως σε κάθε περίπτωση, και θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω για αυτό, δεν υπερβαίνει το δικό μας ζήλο αλλά και τη δική μας προσήλωση για την επίλυση των θεμάτων που ανακύπτουν.
Ειδικά, όταν πρόκειται για οικονομικά ζητήματα, η οιαδήποτε πρόταση πρέπει να εδράζεται σε πραγματικά, σε ρεαλιστικά δεδομένα, είστε έμπειρος κοινοβουλευτικός, το αντιλαμβάνεστε, ώστε να μπορούν να υιοθετηθούν με βάση τα τρέχοντα δημοσιονομικά στοιχεία, σεβόμενοι την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης αλλά και την αποφυγή δημιουργίας ελλειμμάτων και κυρίως διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα των Ταμείων, πάντοτε σε συνάφεια με τα αντίστοιχα έσοδά τους.
Άλλωστε, η παρούσα Κυβέρνηση έχει αποδείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον της, στο σωστό τόπο και στον κατάλληλο χρόνο, για τα Στελέχη των ΕΔ.
Ήδη, μετά από συντονισμένες προσπάθειες και στο πλαίσιο των προεκτεθέντων αρχών εκπονήσαμε και υλοποιούμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης του προσωπικού των ΕΔ, θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία πολύ σύντομα, και προς επίρρωση αυτού, ο κύριος Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την απαλλαγή από οποιαδήποτε φορολογική επιβάρυνση των επιδομάτων επικινδυνότητας των Στελεχών μας.
Η προαναφερθείσα κίνηση προφανώς και συνιστά μια σημαντική νίκη υπέρ του προσωπικού των ΕΔ, μετά την αύξηση των εισακτέων σε ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ, αλλά και τις δεκαπέντε χιλιάδες προσλήψεις ΕΠ.ΟΠ. σε βάθος πενταετίας. Και φυσικά όσοι ισχυρίζονται ότι έχουμε αργοπορήσει, και προφανώς δεν αναφέρομαι απαραίτητα σε εσάς, ας αναμοχλεύσουν στη μνήμη τους και να αναλογισθούν το συνολικό έργο που έχει συντελεστεί στο ΥΠΕΘΑ όλο αυτό το χρονικό διάστημα, κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές και υγειονομικές συνθήκες και σε ένα γεωπολιτικό περιβάλλον με εξαιρετικά ανησυχητικές τάσεις αστάθειας.
Κλείνοντας, επανερχόμενος τάχιστα στο κυρίως θέμα μας, το οποίο θεωρώ ότι καλύφθηκε επαρκώς στην πρωτολογία μου, να σημειώσω και να υπενθυμίσω ότι, οι μειώσεις του ν.4093/2012 δεν επιβάλλονται, πλέον, για το σύνολο σχεδόν των κύριων και επικουρικών συντάξεων του Δημοσίου, επομένως, με τη ρύθμιση που εξετάζεται και εφόσον ολοκληρωθεί, θα επιτύχουμε την εξομοίωση των στρατιωτικών συντάξεων και με τις λοιπές συντάξεις του Δημοσίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να επαναλάβω, να σας διαβεβαιώσω, ότι η εργώδης, η πολυεπίπεδη και να μου επιτρέψετε να πω πολυδιάστατη προσπάθεια που έχει αναληφθεί από το ΥΠΕΘΑ, θα συνεχιστεί με εντατικούς ρυθμούς, μαζί με τα Επιτελεία μας, μαζί με τα Στελέχη μας, αξιοποιώντας στο μέγιστο όλα τα διατιθέμενα μέσα προς διευθέτηση των αναφυόμενων ζητημάτων.
Μέσα στους επόμενους μήνες θα έχουμε εξελίξεις.
Σας ευχαριστώ».