Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026

Έκκληση Πρωθυπουργού: - Ζητούμε από τους πολίτες να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και επιφυλακτικοί απέναντι σε ακοστολόγητες δεσμεύσεις των άλλων κομμάτων!!


 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κύριε Πρόεδρε, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μία αναφορά στις διεθνείς εξελίξεις, οι οποίες προφανώς συνδέονται και με την πορεία της εθνικής οικονομίας.

Εκφράζω και πάλι την ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι φαίνεται να υπάρχει μία καταρχάς συμφωνία ειρήνης μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν. Και εκφράζω, βέβαια, την ευχή μου ότι δεν θα έχουμε πρόσθετες αναταράξεις τους επόμενους μήνες, έτσι ώστε να αποκατασταθεί πλήρως η ελευθερία της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ και να υπάρξει πια και μια κανονικοποίηση στις διεθνείς αγορές ενέργειας.

Η πρόσφατη νέα αύξηση του πληθωρισμού που είδαμε και στη χώρα μας αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη, οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Οι τιμές έχουν αποκλιμακωθεί σημαντικά και αρχίζουμε πια να βλέπουμε και το αποτέλεσμα αυτής της αποκλιμάκωσης στις τιμές τόσο της βενζίνης όσο και του ντίζελ, κάτι το οποίο μας κάνει συγκρατημένα αισιόδοξους ότι θα επανέλθουμε, στα ζητήματα τουλάχιστον των καυσίμων, σε μία λογική κανονικότητας.

Από εκεί και πέρα, όμως, κ. Πρόεδρε, προφανώς το χρέος της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι να στηρίζει την ελληνική οικονομία, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη εδώ και πολύ καιρό με παρατεταμένες αυξήσεις στις τιμές βασικών προϊόντων. Είναι κάτι το οποίο ξεκίνησε μετά τον Covid. Είναι κάτι το οποίο αντιμετωπίζουν όλες οι κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών. Η διαφορά με την Ελλάδα είναι ότι εμείς τουλάχιστον, επειδή η οικονομία πηγαίνει καλά, έχουμε τη δυνατότητα από το πλεόνασμα της απόδοσης της οικονομίας να στηρίζουμε την κοινωνία με στοχευμένα μέτρα.

Σήμερα, όπως ξέρετε, ψηφίζεται στη Βουλή ένα σημαντικό νομοσχέδιο. Το νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνει και μέτρα στήριξης της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην ακρίβεια. Αναφέρω ενδεικτικά τα 150 ευρώ για κάθε παιδί, τα οποία θα καταβληθούν εντός των επόμενων εβδομάδων, αλλά και την αύξηση της μόνιμης στήριξης που δίνουμε στους συνταξιούχους από τα 250 στα 300 ευρώ, που θα καταβληθεί τον μήνα Νοέμβριο.

Είμαστε σε θέση να μπορούμε να υλοποιούμε τέτοια μέτρα με δημοσιονομική ασφάλεια, ακριβώς επειδή η πορεία της οικονομίας μας είναι θετική και επειδή η πολιτική μας, της δημοσιονομικής πειθαρχίας, έχει απτά αποτελέσματα.

Επιστρέφουμε λοιπόν, με απλά λόγια, το μέρισμα της συλλογικής ανάπτυξης πίσω στην κοινωνία, στο μέτρο πάντα, να το τονίσω αυτό, των δυνατοτήτων μας.

Όμως, το νομοσχέδιο αυτό συμπεριλαμβάνει και μία ακόμα πολύ σημαντική διάταξη, η οποία αφορά μια εκκρεμότητα που μας έρχεται από το παρελθόν. Αναφέρομαι στον νόμο Κατσέλη και στη συμμόρφωση της κυβέρνησης με την πρόσφατη δικαστική απόφαση, σε επίπεδο Αρείου Πάγου, για τον υπολογισμό των τόκων.

Πιστεύω ότι η κυβέρνηση ξεπέρασε τις προσδοκίες οι οποίες είχαν καλλιεργηθεί και στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα με την απόφασή της, ότι δημιουργεί μια ασφάλεια δικαίου για όλους τους συνεπείς δανειολήπτες, εφαρμόζοντας και την αρχή της αναδρομικότητας.

Αυτό σημαίνει ότι κεφάλαια τα οποία είχαν καταβληθεί θα συνυπολογίζονται πια έναντι του συνολικού ύψους του δανείου. Οι δανειολήπτες θα δουν μια σημαντική μείωση της δόσης τους και με αυτόν τον τρόπο κλείνουμε, κ. Πρόεδρε, μία εκκρεμότητα η οποία έρχεται από το παρελθόν, με δικαιοσύνη και με σεβασμό προς τους έντιμους δανειολήπτες, οι οποίοι με μεγάλη προσπάθεια προσπάθησαν να είναι συνεπείς στις ρυθμίσεις προκειμένου να μπορέσουν με αυτόν τον τρόπο να σώσουν το σπίτι τους.

Μια ακόμα παρατήρηση, κλείνοντας την εισαγωγική μου τοποθέτηση, κ. Πρόεδρε, η οποία αφορά το συνολικό επίπεδο της δημόσιας συζήτησης γύρω από τα θέματα της οικονομίας.

Η κυβέρνηση οφείλει να νομοθετεί και να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες με γνώμονα την πραγματική κατάσταση των δημόσιων οικονομικών. Γι’ αυτό και δεν υποσχόμαστε μέτρα τα οποία δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε και ζητούμε και από τους πολίτες να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και επιφυλακτικοί απέναντι σε ακοστολόγητες δεσμεύσεις, οι οποίες μπορεί να ακούγονται μεν ευχάριστες πλην όμως ξεπερνούν κατά πολύ τις αντοχές του προϋπολογισμού.

Η χώρα πλήρωσε πολύ ακριβά την καλλιέργεια τέτοιων υπερβολικών προσδοκιών. Θεωρώ ότι ένας από τους λόγους που υπάρχει μία καχυποψία απέναντι στο πολιτικό σύστημα έχει να κάνει και με το γεγονός ότι στο παρελθόν πολιτικές δυνάμεις έταξαν στους πολίτες πράγματα τα οποία προφανώς ήταν παντελώς αδύνατο να υλοποιήσουν.

Και επειδή σιγά-σιγά εισερχόμαστε και στον τελευταίο χρόνο της διακυβέρνησης, είναι πολύ σημαντικό οι πολίτες να μπορούν να ξεχωρίζουν μεταξύ του τι είναι πραγματικά εφικτό και κοστολογημένο και τι συνιστά μια παροχή, μια επιταγή, ουσιαστικά, χωρίς αντίκρισμα.

Κωνσταντίνος Τασούλας: Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε, για αυτή την προπεριγραφή των θεμάτων, τα οποία θα συζητήσουμε εν συνεχεία στην τακτική μηνιαία συνάντησή μας.

Συμφωνώ απολύτως μαζί σας ότι είναι ανακουφιστική η ανακοίνωση της συμφωνίας ειρήνευσης στη Μέση Ανατολή και ελπίζω και εγώ, ότι αυτές οι 60 μέρες που εδόθησαν ως προθεσμία για τις διαβουλεύσεις οριστικοποίησης της συμφωνίας και των όρων της θα κυλήσουν ομαλά και δεν θα οδηγήσουν σε πισωγυρίσματα ή σε αναστατώσεις της συμφωνίας. Γιατί όλους αυτούς τους μήνες της σύγκρουσης με το Ιράν η επίδραση στην οικονομία και στη ζωή των χωρών, οι οποίες δεν μετέχουν ούτως ή άλλως σε αυτή τη διένεξη, ήταν πολύ αρνητική.

Πήρα και εγώ, όπως και η Βουλή και εσείς και όλοι μας, την έκθεση του Διοικητή της Τραπέζης Ελλάδος για το 2025-2026. Φαίνονται εκεί, με στοιχεία πειστικά οι επιπτώσεις της κρίσης στην οικονομία της Ευρωζώνης και παρά ταύτα, φαίνεται πως η ελληνική οικονομία, παρά την μείωση της αναπτυξιακής πορείας στην Ευρωζώνη, συνεχίζει, λόγω της ανθεκτικότητας της να αναπτύσσεται με μεγαλύτερους ρυθμούς από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Αυτό πρέπει να το διαφυλάξουμε. Δεν είναι κεφάλαιο που ανήκει στην Κυβέρνηση, δεν είναι κεφάλαιο που ανήκει προσωπικά σε κανέναν, είναι κεφάλαιο που ανήκει στον ελληνικό λαό. Και αυτές οι δυνατότητες της οικονομίας που σας επιτρέπουν να κάνετε αυτά τα οποία κάνετε, λελογισμένα και με προσοχή, θα βοηθήσουν ώστε να υποστηριχθεί η κοινωνική συνοχή και η κοινωνική ειρήνη, που είναι αρχές συνταγματικά κατοχυρωμένες. Είναι στόχοι του ιδίου του Συντάγματος το οποίο θέτει ως υποχρέωση της κυβέρνησης να ασχολείται με την εδραίωση της κοινωνικής ειρήνης και συνοχής.

Κύριε Πρόεδρε, προφανώς και βαθμηδόν μπήκαμε στον τελευταίο χρόνο πριν από τις εκλογές. Έχουμε εμπειρία εκλογών, προφανώς θα υπάρξουν και υπερβολές, θα υπάρξουν και εντάσεις. Το θέμα είναι να κρατηθούμε μακριά από πειρασμούς που θα εκτροχιάσουν την οικονομία και θα της αφαιρέσουν τις δυνατότητες που επιτρέπουν να υποστηρίζονται τα πιο αδύναμα μέλη της κοινωνίας.

Η ρύθμιση που ανακοίνωσε χθες στα Γιάννενα ο Υπουργός Οικονομικών, με αφορμή ένα αναπτυξιακό συνέδριο που γινόταν εκεί, στην πατρίδα μου, είναι μια ρύθμιση ακριβώς που αφορά ανθρώπους που η κοινωνία και το κράτος και η πολιτεία τους χρωστά μια δεύτερη ευκαιρία. Και αυτήν τη δεύτερη ευκαιρία, με βάση μια απόφαση του Αρείου Πάγου, όχι μόνο τη νομιμοποιείτε και τη θεσμοθετείτε, αλλά και τη διευρύνετε, γιατί δεν την περιορίζετε μόνο ανάμεσα στους διαδίκους. Δεν θα ωφεληθούν της ρυθμίσεως μόνοι όσοι έκαναν προσφυγή στον Άρειο Πάγο, αλλά όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Και επίσης, δεν θα ισχύει από τώρα και μετά, αλλά θα έχει αναδρομική ισχύ. Και έτσι, με βάση αυτόν τον υπολογισμό των τόκων, που θα είναι τόκοι που θα υπολογίζονται με βάση τη δόση και όχι με βάση το συνολικό ποσόν, θα πάρει μια μεγάλη ανάσα όλος αυτός ο κόσμος, ο οποίος υπολογίζεται σε εκατό χιλιάδες και βρίσκεται στη διαδικασία της ενεργού ρυθμίσεως.

Κύριε Πρόεδρε, επανέρχομαι στο θέμα του ότι μπαίνουμε σιγά σιγά σε προεκλογική χρονιά. Θυμάμαι, κύριε Πρόεδρε, ήσασταν κι εσείς, ήμουν και εγώ στη Βουλή, όταν έσκασε η μεγάλη κακουχία της de facto χρεοκοπίας της χώρας. Τα παράπονα του κόσμου, τα παράπονα των πάντων για τη χρεοκοπία και την αδυναμία της χώρας να ανταποκριθεί στις διεθνείς της υποχρεώσεις, τις δανειακές, ήταν γιατί κανείς δεν μας προειδοποιούσε για την κατάσταση της οικονομίας. Γιατί φαίνονταν όλα ρόδινα και ξαφνικά όλα απεδείχθησαν σκοτεινά. Και υπήρξαν και παράπονα και γκρίνιες, δεν θα έλεγα αδικαιολόγητες, για θεσμούς οι οποίοι όφειλαν να προειδοποιούν δυναμικά και παραστατικά και πειστικά για την πορεία της οικονομίας.

Αυτό δεν μπορεί να επαναληφθεί. Γι’ αυτό και τώρα, δεν πρόκειται να χτίσουμε γύρω μας τείχη, όπως λέει και ο ποιητής, και να παγιδευτούμε μέσα στα τείχη και να μην ακούσουμε «κρότον κτιστών ή ήχον», όπως λέει. Ο κρότος των κτιστών και ο ήχος, είναι οι προειδοποιήσεις, οπότε πολύ καλά κάνει η κυβέρνηση, κάθε κυβέρνηση πρέπει να το κάνει αυτό, δηλαδή να προστατεύει τη δημοσιονομική σταθερότητα και πειθαρχία.

Μπορεί η λέξη πειθαρχία, συχνά, σε έναν μεσογειακό λαό να φαντάζει βάρος, αλλά η πειθαρχία ήταν αυτή που έλλειψε και οδηγηθήκαμε στην τραγωδία της χρεοκοπίας. Τώρα λοιπόν, χάρη σε αυτή τη δημοσιονομική και μακροοικονομική πειθαρχία, έχετε περιθώριο και τις αποφάσεις του Αρείου Πάγου να διευρύνετε και να κάνετε κάποιες στοχευμένες παροχές. Δεν θα τις αποκαλούσα προεκλογικές αλλά παροχές οι οποίες βοηθάνε στην κοινωνική συνοχή.

Είμαι συνεπώς «όλος αυτιά» για να ακούσω λεπτομέρειες γι’ αυτό το σχέδιο και για ενδεχομένως περαιτέρω μέτρα στήριξης της κοινωνικής συνοχής, όχι προεκλογικής φύσεως και συνήθειας, αλλά μέτρα τα οποία πηγάζουν από τη δυνατότητα της οικονομίας, να μπορέσει να προωθήσει την κοινωνική σύγκλιση και να βοηθήσει τις αδύναμες κοινωνικές τάξεις.

Την ξεφτίλισε: - “Φέτος είχε κρύο και δεν πήγαμε στο Gay Pride κα Δόμνα;” - Δεν είχε ζακετούλα η κυρία Μιχαηλίδου; - Τους ψηφοφόρους σας τους είχατε ενημερώσει ότι θα ψηφίζατε υπέρ των ΛΟΑΤΚΙ; - ΒΙΝΤΕΟ

 



Φέτος είχε κρύο και δεν πήγαμε στο Gay Pride κα Δόμνα;
Δεν είχε ζακετούλα η κυρία Μιχαηλίδου;
Γιατί δεν πήγαμε, κυρία Μιχαηλίδου;

Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί
.
Μιλάει η κυρία Μιχαηλίδου. Να θυμίσουμε μερικά πράγματα.
Είναι Υπουργός στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.
Πάμε στα γεγονότα:
Το 2019 οι γεννήσεις στην Ελλάδα ήταν περίπου 83.000. Σήμερα έχουν πέσει κάτω από τις 65.000.
Αντί να ασχολείται:
•Με το μέγιστο πρόβλημα του δημογραφικού.
•Με τους νέους που δεν μπορούν να δημιουργήσουν οικογένεια.
•Με τις νέες μητέρες που μένουν αβοήθητες στην καθημερινότητα.
•Με ουσιαστικές πολιτικές στήριξης της οικογένειας.
Αυτό που φαίνεται να την απασχολεί είναι:
•Να μοιράζει σήματα woke «διαφορετικότητας» στις επιχειρήσεις.
•Να συμμετέχει σε εκδηλώσεις για τη συμπερίληψη.
•Να έχει ψηφίσει τον γάμο και την υιοθεσία από ομοφυλόφιλα ζευγάρια.
•Να συμμετέχει στα Gay Pride με τις πολύχρωμες σημαίες.
Δείτε πόσο περήφανα συμμετέχει στις εκδηλώσεις για τη δήθεν συμπερίληψη.
Και μια ερώτηση:
Τους ψηφοφόρους σας τους είχατε ενημερώσει ότι θα ψηφίζατε υπέρ των ΛΟΑΤΚΙ;




ΕΦΚΑ = Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Εξαπάτησης: - Εκατοντάδες χιλιάδες αγωγών και λαθών βρίσκονται στον "ΠΑΓΟ"!!


 


Σε κατάσταση  "πολέμου" και άτακτης υποχώρησης  έχει τεθεί, ο ΕΦΚΑ για την αντιμετώπιση της "βόμβας" εκατοντάδων χιλιάδων αγωγών συνταξιούχων  για θέματα που αφορούν αναδρομικά τόσο από τις μνημονικές περικοπές όσο και τις επανυπολογισθείσες συντάξεις.

Η διοίκηση του ΕΦΚΑ συνέστησε Ομάδα Εργασίας με αντικείμενο τη διαχείριση και διεκπεραίωση κάθε είδους νέων και εκκρεμών αγωγών των συνταξιούχων ασφαλισμένων του συνόλου των πρώην Ταμείων (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ, ΤΑΠΟΤΕ, ΤΡΑΠΕΖΩΝ κλπ), που κατατίθενται στα Διοικητικά Δικαστήρια και αφορούν σε κύριες και επικουρικές συντάξεις αποφάσισε η διοίκηση του ΕΦΚΑ.

Έργο της Ομάδας Εργασίας θα είναι η παροχή απόψεων επί των αγωγών των συνταξιούχων ασφαλισμένων των τέως Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης  οι οποίοι έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ, που κατατίθενται στα Διοικητικά Δικαστήρια και που αφορούν στις κύριες και επικουρικές συντάξεις.

Επισημαίνεται ότι οι αγωγές που αφορούν:

 Σε μνημονιακές κρατήσεις θα υπογράφονται από την Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών  

 =   Σε επανυπολογισμό συντάξεων σύμφωνα με το Ν.4387/2016, θα υπογράφονται από τη Γενική Διεύθυνση Συντάξεων.

 Σε περιπτώσεις αγωγών που αφορούν σε επανυπολογισμό συντάξεων δύναται να ζητηθεί η συνδρομή των Τμημάτων Ενστάσεων και Προσφυγών της Γενικής Διεύθυνσης Συντάξεων.

 Η ομάδα εργασίας θα μπορούσε να λειτουργήσει ως "πύργος ελέγχου" (κατά το πρότυπο της task force που συστάθηκε παλιότερα για την ταχεία έκδοση των συντάξεων), έτσι ώστε να προετοιμαστεί ο ΕΦΚΑ συνολικά σε σχέση με τις επικείμενες δικαστικές μάχες.

Η σημαντικότερη από αυτές είναι η επερχόμενη απόφαση του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου σε σχέση με τα αναδρομικά των μειώσεων στα δώρα των επικουρικών συντάξεων, η οποία αναμένεται εντός του τρέχοντος καλοκαιριού.

 Τα εν λόγω διεκδικούμενα αναδρομικά των συνταξιούχων,  αν υιοθετηθεί η εισήγηση περί απαραδέκτου, τότε το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο δεν θα προχωρήσει σε κρίση περί συνταγματικότητας ή μη της επίμαχης διάταξης.

Αν δεν υιοθετηθεί η εισήγηση και το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο προχωρήσει στην ουσία, θα κριθεί in abstracto η συνταγματικότητα ή μη των περικοπών των δώρων για το 11μηνο μόνο (σ.σ. Ιουνίου 2015 – Μαΐου 2016) για το μέλλον, καθώς η κρίση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου δεν έχει αναδρομική ισχύ.

= Σε περίπτωση συνταγματικότητας των περικοπών, η Πολιτεία δεν θα κληθεί να αναλάβει καμία περαιτέρω ενέργεια.

= Σε περίπτωση που το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο καταλήξει σε αντισυνταγματικότητα των εν λόγω περικοπών, θα επηρεαστεί η έκβαση των εκκρεμών αγωγών για τα δώρα του 11μήνου.

Η εισήγηση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, περί συνταγματικότητας ή μη των περικοπών θεωρείται εξαιρετικά απίθανη.


Αλέξης Μητρόπουλος: - «Έρχονται τεκτονικές αλλαγές, προς τα κάτω, στις συντάξεις Δημοσίου!!» - Το σχέδιο Μητσοτάκη και Στουρνάρα! - ΒΙΝΤΕΟ






Σε έναν απολογισμό για το ασφαλιστικό τις συντάξεις προχώρησε ο εργατολόγος και πρόεδρος της ΕΝΥΠΕΚΚ  Αλέξης Μητρόπουλος.

Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, και τα σενάρια για τη χορήγηση «μισής» 13ης σύνταξης, ο κ. Μητρόπουλος μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR Κεντρικής Ελλάδας έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για «τεκτονικές αλλαγές» που κυοφορούνται στο συνταξιοδοτικό, με επίκεντρο τη νέα αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης λόγω του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος.

Μητρόπουλος για δηλώσεις Στουρνάρα: «Η πιο σκληρή φράση των τελευταίων 10-15 ετών»

Ο κ. Μητρόπουλος δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό του για την πρόσφατη τοποθέτηση του κεντρικού τραπεζίτη αναφορικά με την επάρκεια της δημόσιας ασφάλισης, χαρακτηρίζοντάς την ως μια ιστορικά πρωτοφανή παραδοχή. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά «τι είπε ο κύριος Στουρνάρας, διαβάζω, διότι με ρώτησαν και ξένοι συνάδελφοί σας από ευρωπαϊκές χώρες, διότι για εμάς τους επιστήμονες είναι η πιο σκληρή φράση που έχει ειπωθεί τα τελευταία 10-15 χρόνια. Είπε, διαβάζω, οι δημόσιες συντάξεις από μόνες τους δεν θα επαρκούν στο μέλλον για αξιοπρεπή διαβίωση. 

Άρα λοιπόν αντιλαμβάνεστε ότι εδώ αντιλαμβάνονται και οι τηλεθεατές μας ότι είναι μία φράση που λέει ότι το ύψος και το περιεχόμενο των δημοσίων συντάξεων δεν θα δίνουν αξιοβίωτη ζωή, δεν θα δίνουν αξιοπρεπή διαβίωση. Αυτό δεν είναι καλό, κυρία Τσατζαλή, να λέγεται από τον κεντρικό τραπεζίτη».

Προ των πυλών νέα αύξηση των ορίων ηλικίας στις συντάξεις;

Σύμφωνα με τον εργατολόγο, το κλίμα που διαμορφώνεται, σε συνδιασμό με την δραματική γήρανση  του πληθυσμού, δείχνει ξεκάθαρα προς τη νομοθέτηση νέων, αυξημένων ορίων ηλικίας για τις επόμενες γενιές, με ορίζοντα την περίοδο 2029–2030, καθώς ο ΕΦΚΑ απειλείται με νέα ελλείμματα.

«...σήμερα ένα γράφημα στην εφημερίδα την Καθημερινή επαναλαμβάνει τις δηλώσεις του κ. Στουρνάρα και λέει ο ΕΦΚΑ επιστρέφει στα ελλείμματα το '29-'30. Τι είναι το 2029-2030 για μας; Είναι ορόσημο, αλλαγή μεγάλης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για σας στις νέες γενιές

Άρα λοιπόν δημιουργείται μία κατάσταση, μία ατμόσφαιρα. Εμείς πιστεύουμε και έχουμε ενημερώσει και ξένα ινστιτούτα ως επιστημονική ένωση και εγώ επικεφαλής της ΕΝΠΥΠΕΚ ότι ένα από τα πρώτα νομοθετήματα της νέας κυβέρνησης, όποια σύνθεση κι αν έχει, όποτε κι αν γίνουν οι εκλογές, θα είναι η νομοθέτηση νέων αυξημένων ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Γιατί; Διότι σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς η χώρα μας περνάει με μεγαλύτερη ένταση το δημογραφικό. 

Είμαστε από τις πιο γηράσκουσες κοινωνίες στην Ευρώπη... Προχθές βγάλαμε τα στοιχεία και ενημερώσαμε και ξένα ινστιτούτα ότι το 82%, το 81,9% των Ελλήνων Συνταξιούχων είναι άνω του 65. Αυτό θα πηγαίνει ανοδικά».

Ο ίδιος πρόσθεσε με έμφαση «δεν μπορεί να ακούει ο κόσμος ότι το '27 και το '30 και το '33 και το '36 έχουμε αύξηση ορίων ηλικίας όπως είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Τσίπρα με το νόμο Κατρούγκαλου. Δεν σημαίνει ότι πρέπει οι γυναίκες να μένουν μέχρι τα 67 και τα 70 τους. Για ποια σύνταξη και για ποιο μισθό, να μείνουν να δουλέψουν; Αλλά για τα πεντακοσάρικα, για τα εφτακοσάρικα; Υπό αυτή την έννοια χρειάζεται προσοχή».

Ο ρόλος των Επαγγελματικών Ταμείων και η «φοροεισπρακτική» λογική

Σχολιάζοντας την πίεση που ασκείται για τη στροφή στον λεγόμενο «δεύτερο πυλώνα» ασφάλισης (επαγγελματικά ταμεία), ο κ. Μητρόπουλος εξήγησε ότι αυτό ουσιαστικά σημαίνει την πλήρη απόσυρση του κράτους από την εγγύηση αυτών των χρημάτων, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση για εισπρακτική αντιμετώπιση του θεσμού.

«Σημαίνει, κυρία Τσατζαλή και αγαπητοί τηλεθεατές, δεν θα συμμετάσχει, δεν συμμετέχει καθόλου το κράτος ούτε σε εισφορές ούτε σε στήριξη σύνταξης. Σήμερα, και στους παλιούς και στους νέους συνταξιούχους, μετέχει το κράτος δίνοντας την εθνική σύνταξη. Η σύνταξη σήμερα για όλους σπάει σε δύο κομμάτια. Στην κρατική στήριξη που είναι η εθνική σύνταξη και στην ανταποδοτική σύνταξη που είναι το μεγαλύτερο κομμάτι και πατάει μόνο στις εισφορές. Τι λέει ο κύριος Στουρνάρας και σημερινά δημοσιεύματα που καλλιεργούν ένα κλίμα τεκτονικών αλλαγών στο συνταξιοδοτικό;

Μα αυτή η φράση του κυρίου Στουρνάρα ειδικά μας προβλημάτισε και εμάς τους επιστήμονες. Δηλαδή γιατί έρχεται τώρα και με αυτή τη ρηξικέλευτη, σκληρή φράση θεσμικά λέει ότι δεν θα επαρκούν οι δημόσιες συντάξεις για τους μελλοντικούς συνταξιούχους; 

Άρα λοιπόν τι είναι το επαγγελματικό ταμείο, τι είναι ο δεύτερος πυλώνας, αγαπητή Μαρία, κυρία Τσατζαλή; Είναι ότι το κράτος δεν μετέχει. Δίνουν εισφορές μόνο οι εργαζόμενοι. Ρισκάρουν τις εισφορές τους, επενδύουν τις εισφορές τους. Δεν υπάρχει ταμείο, βάζουν τις εισφορές τους και κάνουν τη διανομή με κάποια κριτήρια που αποφασίζουν στο καταστατικό τους με μία χαλαρή εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Σε αυτό το συνέδριο μίλησε ο κεντρικός τραπεζίτης».

Αναφερόμενος στη στάση των ασφαλισμένων, υπογράμμισε «εδώ και 25 χρόνια υπάρχει ο θεσμός αλλά ήταν επιφυλακτικοί οι ασφαλισμένοι. Σε κάποιες υψηλών μισθών και εισφορών φτιάχτηκαν τα ταμεία τα επαγγελματικά. Αλλά ήρθε η κυβέρνηση και το είδε ως φορολογητέα ύλη. Δεν το είδε ως ενθάρρυνση, κυρία Τσατζαλή, για να πάρει κάποιος συμπλήρωμα σύνταξης. Και έπεσε λοιπόν με μία λογική φοροεισπρακτική. Τα φορολόγησε. Δεν λέω τα λεηλάτησε. Αλλά όσοι συνεισέφεραν, και συνεισέφεραν πολλά κυρία Τσατζαλή, δεν πήραν τίποτε ή υπερφορολογήθηκαν. Άρα λοιπόν τώρα τι λέει; Επειδή το κράτος πια θα περιορίσει τους φόρους για τους νέους συνταξιούχους και τις νέες συντάξεις, να στραφεί ο κόσμος σε ίδιες ασφαλιστικές καταστάσεις που θα πληρώνει μόνος του εισφορές, θα τις επενδύει, θα τις ρισκάρει και θα παίρνει κάτι συμπλήρωμα στο τέλος. Αυτή είναι η λογική του επαγγελματικού Ταμείου».

13η σύνταξη, ΕΑΣ και η «καυτή πατάτα» στις συντάξεις χηρείας

Τέλος, ο Αλέξης Μητρόπουλος αναφέρθηκε στα άμεσα κυβερνητικά σχέδια ενόψει της ΔΕΘ, στα σενάρια για τη 13η σύνταξη, αλλά και στο εξαιρετικά ευαίσθητο κοινωνικά ζήτημα των περικοπών στις συντάξεις χηρείας.

«Το είπατε εσείς. Εγώ πιστεύω επειδή η δεξαμενή των συνταξιούχων είναι η μεγαλύτερη σε ψήφους και σε εκλογική επιρροή, 2,5 εκατομμύρια μαζί με τις οικογένειές τους... αντιλαμβάνεστε μιλάμε για απίθανα μεγάλη δεξαμενή. 13η σύνταξη. Ίσως τη σπάσει στη μέση όπως λέγανε κυβερνητικά φύλλα προχθές, αλλά έχουμε την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς με νόμο ήδη ψηφισμένο. Άρα όλοι οι συνταξιούχοι θα πάρουν το 2,6% που ήδη έχει οριστεί για το 2027. Φαίνεται, κυρία Τσατζαλή, θα έχει περιορισμό και στην εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων (ΕΑΣ) που ματώνουν μισό εκατομμύριο συνταξιούχοι και πληρώνουν αυτό το φόρο από το 2010 το έτος 2026».

Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο μεγάλο «αγκάθι» των συντάξεων χηρείας. Όπως είπε, «βγήκε μία κακή απόφαση προχθές που λέει να κοπεί μία από τις εθνικές συντάξεις από τις συντάξεις χηρείας. Το επεδίωξε η κυβέρνηση, το ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση Τσίπρα, αλλά δεν τόλμησε αυτή τη σκληρή ρύθμιση η κυβέρνηση Τσίπρα να την εφαρμόσει και τώρα η καυτή πατάτα είναι στα χέρια της σημερινής κυβέρνησης αν θα κόψει τις συντάξεις χηρείας, αν θα ζητήσει αναδρομικά πίσω, και είναι μία δύσκολη κατάσταση προς διαχείριση. Εδώ είμαστε».

Δεκαπέντε χρόνια φορολογικού ξυλοδαρμού!! - Η κυβέρνηση, δεν πνίγεται επειδή, η Εφορία δεν βρήκε ακόμη ποιον να φορολογήσει!! - Πνίγεται, επειδή τους βρήκε όλους!!






Σε κάποιο σημείο η πολιτική ανοησία παύει να είναι άποψη και γίνεται δημόσιος κίνδυνος.

Ακούς τα στελέχη της ΕΛ.Α.Σ. και τον αρχηγό τους να μιλούν για νέους φόρους. Να λένε για αυξήσεις στα μερίσματα, στην υπερπολυτελή διαβίωση, στις μεγάλες επιχειρήσεις, στους "φραγκάτους". Με πατριωτικές εισφορές, έκτακτες επιβαρύνσεις και όλο το παλιακό λεξιλόγιο της φορολογικής τιμωρίας ντυμένο με ροζ κοινωνική ευαισθησία.

Και αμέσως μετά ακούς τους ίδιους ανθρώπους να λένε ότι η κοινωνία έχει γονατίσει από την ακρίβεια. Ότι η αγορά δεν έχει ρευστότητα. Ότι οι πολίτες υπερφορολογούνται. Ότι οι μικρομεσαίοι πνίγονται. Δηλαδή βλέπουν το πρόβλημα και προτείνουν να το κάνουν χειρότερο. Αυτό που περιγράφουν δεν είναι πρόγραμμα διακυβέρνησης. Είναι ιδεολογική εμμονή.

Η Ελληνική οικονομία, και κυρίως η μεσαία τάξη, έχει περάσει δεκαπέντε χρόνια φορολογικού ξυλοδαρμού. Ξύλο μέχρι να πεις "ήμαρτον".

Ο μισθωτός πληρώνει πριν δει τον μισθό του. Ο επαγγελματίας πληρώνει προκαταβολή φόρου έναν χρόνο πριν, για εισόδημα που δεν έχει ακόμη βγάλει. Η επιχείρηση αποδίδει ΦΠΑ για τιμολόγια που πολλές φορές δεν έχει εισπράξει. Ο ιδιοκτήτης πληρώνει ΕΝΦΙΑ. Ο καταναλωτής πληρώνει ΦΠΑ σχεδόν σε κάθε του κίνηση. Ο οδηγός πληρώνει φόρους στα καύσιμα, διόδια, τέλη κυκλοφορίας και τέλη ταξινόμησης για το αμάξι του. Ακόμα και ο καφές και η τυρόπιτα φορολογούνται αλύπητα.

Ο συνεπής πληρώνει κανονικά.  

Ο ασυνεπής πνίγεται στις προσαυξήσεις και τον πατάμε στο λαιμό.

Και στο τέλος όλοι μαζί ακούν πάλι τη γνωστή κουβέντα της αριστερίλας: χρειάζονται κι άλλοι φόροι!

Δεν μπορεί να τα πιστεύουν αληθινά αυτά. Λογικά παίζουν θέατρο. Η άλλη εκδοχή είναι χειρότερη.

Οι Έλληνες δεν έχουν πρόβλημα επειδή η κυβέρνηση λέει ότι δεν εισπράττει αρκετά. 

Οι Έλληνες έχουν πρόβλημα επειδή η  κυβέρνηση έχει μάθει να θεωρεί κάθε ευρώ των πολιτών είναι δικό της  έσοδο.

Λένε ότι επί Τσίπρα το κράτος μάζευε περίπου 51 δισ. ευρώ και σήμερα μαζεύει κοντά στα 80 δισ. ευρώ. 

Μόνοι τους το λένε. Άρα παραδέχονται ότι το κράτος παίρνει από την οικονομία σχεδόν 30 δισ. παραπάνω τώρα από όσα μάζευε όταν κυβερνούσε ο ταλαντούχος κ. Τσίπρας. Κι αντί να πουν πώς θα μειώσουν αυτή την πίεση, ψάχνουν νέους φόρους να επιβάλλουν.

Η αγορά δεν έχει ανάσες. Οι επιχειρήσεις μετρούν δόσεις, ΦΠΑ, μισθοδοσία, ενοίκια, ΕΦΚΑ, τράπεζες και προμηθευτές. Ο επαγγελματίας κοιτάζει τι θα πληρώσει πρώτο για να μη σκάσει κάτι χειρότερο. Ο λογιστής δεν κάνει πια λογιστική. Κάνει διαλογή υποχρεώσεων. Ποιο θα πληρωθεί τώρα, ποιο θα πάει πίσω, ποιο θα μπει σε ρύθμιση. 

Η κυβέρνηση δεν πνίγεται επειδή η Εφορία δεν βρήκε ακόμη ποιον να φορολογήσει.

Πνίγεται επειδή τους βρήκε όλους.

Βρήκε τον μισθωτό στην παρακράτηση, τον επαγγελματία στην προκαταβολή φόρου, τον ιδιοκτήτη στον ΕΝΦΙΑ, τον καταναλωτή στον ΦΠΑ της τυρόπιτας. Βρήκε τον οδηγό στα καύσιμα, την επιχείρηση στις εισφορές, τον οφειλέτη στις προσαυξήσεις, τον συνεπή στα μόνιμα "έκτακτα" μέτρα, τον ασυνεπή στην κατάσχεση, την επιχείρηση στους πλειστηριασμούς.

Στην οικονομία έχουν μείνει φορολογικοί συντελεστές της εποχής της χρεοκοπίας. Τότε που η χώρα προσπαθούσε να σταθεί όρθια με τους μισούς να μην πληρώνουν. Σήμερα η ΑΑΔΕ κάνει πολύ καλύτερα τη δουλειά της. Γι’ αυτό βγαίνουν πλεονάσματα κοντά στο 5% του ΑΕΠ, ενώ ο ταλαντούχος κ. Τσίπρας είχε υπογράψει για 2,2% ως το 2032.

Το πρόβλημα σήμερα δεν είναι ότι λείπουν φόροι. 

Το πρόβλημα είναι ότι τραβιούνται περισσότεροι φόροι από όσους αντέχει να δίνει η πραγματική οικονομία, για να συντηρείται ένα κράτος που παραμένει ακριβό, σπάταλο και γεμάτο άχρηστες διαδικασίες.

Αυτό. Τελεία.






πηγή:https://www.capital.gr/o-agis-beroutis-grafei/4000135/proteinoun-auxiseis-foron-oi-anthropoi-einai-emmonikoi/?utmsource=email

Τρίτη 23 Ιουνίου 2026

Ζητείται Επειγόντως Όραμα Εθνικής Στρατηγικής και Ανάτασης για τον Ελληνισμό - Οι Επώδυνες Αλήθειες, που Έρχονται για την Χώρα


 


Λόγω επαγγέλματος, καθημερινά έρχομαι σε επαφή και συζητώ με ανθρώπους από κάθε κοινωνική τάξη κι έτσι μπορώ να έχω μια εικόνα του κλίματος που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία. Αντικειμενικά, υπάρχει κλίμα ανασφάλειας στους πολίτες, που οφείλεται στη ακρίβεια, στην οικονομική ύφεση, στις εξελίξεις στο θέμα των τουρκικών προκλήσεων, στο δημογραφικό πρόβλημα κ.ά.

Στο θέμα των ελληνοτουρκικών διαφορών, παρά το γεγονός ότι γενικά οι διπλωματικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης χαρακτηρίζονται μάλλον θετικές, με κάποιες λανθασμένες ενέργειές της δημιουργείται η υποψία ότι αποκρύπτεται η αλήθεια από τους πολίτες κι ότι μέσω διαπραγματεύσεων θα οδηγηθούμε σε παραχωρήσεις.

Σε ό,τι αφορά το δημογραφικό πρόβλημα, κάποιες παλιότερες δηλώσεις, ότι θα επιδιωχθεί η ενσωμάτωση στην ελληνική κοινωνία των μεταναστών, προκαλούν ανησυχία στην κοινή γνώμη. Είναι αληθές ότι η χώρα μας ενσωμάτωσε επιτυχώς εκατοντάδες χιλιάδες Αλβανούς τα τελευταία 30 χρόνια, αλλά αυτό επετεύχθη λόγω του ότι μέρος αυτών ήταν χριστιανοί, ενώ και οι άλλοι, λόγω της αθεΐας που είχε επιβάλει το καθεστώς Χότζα, ήταν αδιάφοροι στο θέμα της θρησκείας.

Οι μετανάστες, όμως, από μεσανατολικές χώρες είναι συνήθως φανατικοί μουσουλμάνοι και προέρχονται από χώρες με εντελώς διαφορετικά πολιτιστικά στοιχεία, και τυχόν επιδίωξη ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία θα έχει μάλλον ως αποτέλεσμα ύπαρξη σε μόνιμη βάση νησίδων με φανατικούς ισλαμιστές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Πέρα από όλα αυτά, δυστυχώς, στη χώρα μας, με ευθύνη και των ΜΜΕ, παρατηρείται ελλιπής ενημέρωση των πολιτών σε όλα τα θέματα. Λείπει εμφανώς η ερευνητική δημοσιογραφία και έτσι εξαφανίζονται από την επικαιρότητα θέματα που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να αποτελούν αντικείμενο έρευνας.

Ενδεικτικά αναφέρω ότι η χώρα μας υπέγραψε μια κακή συμφωνία με τα Σκόπια, που σε κάθε περίπτωση όμως επιβάλλει και κάποιες υποχρεώσεις στη γειτονική χώρα. Κανένα μέσο ενημέρωσης, όμως, δεν έκανε κάποια έρευνα να παρακολουθήσει την πορεία της υλοποίησης των δεσμεύσεων από τη γειτονική χώρα κι έτσι κανείς στη χώρα μας, π.χ., δεν ξέρει τι είδους βιβλία μοιράζονται στα σχολεία των Σκοπίων, αν συμμορφώθηκαν και πόσο με τις υποχρεώσεις που επιβάλλει σε αυτούς η σε κάθε περίπτωση επωφελής συμφωνία γι’ αυτούς, κι αν δεν συμμορφώθηκαν, τι έχει κάνει γι’ αυτό η χώρα μας.

Κανένα ΜΜΕ δεν ασχολήθηκε, επίσης, με τη σχεδόν υποχρεωτική (με εντολή των δανειστών) εκποίηση των θυγατρικών επιχειρήσεων των ελληνικών τραπεζών στα Βαλκάνια, από πού περιήλθαν αυτές και με τον επεκτατισμό της Τουρκίας στα Βαλκάνια, με κινήσεις της που μακροπρόθεσμα θα δημιουργήσουν πρόβλημα στη χώρα μας.

Αναντίρρητα, το κλίμα πρέπει να αλλάξει για να υπάρχει μέλλον για τη χώρα. Η κυβέρνηση και ο πολιτικός κόσμος γενικότερα οφείλουν να δώσουν την ελπίδα στον πολίτη ότι θα έλθουν καλύτερες μέρες, ότι θα ξεφύγουμε από την οικονομική ύφεση, ότι δεν διαπραγματευόμαστε με την Τουρκία την εθνική μας ανεξαρτησία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Αλλά, για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να λέγεται ολόκληρη η αλήθεια στους πολίτες. Χρειάζεται ταυτότητα λόγων και έργων και υπευθυνότητα, και από την εκάστοτε κυβέρνηση αλλά και από το σύνολο του πολιτικού κόσμου, και με τα ΜΜΕ να λειτουργούν με γνώμονα την πλήρη και αντικειμενική πληροφόρηση του Έλληνα πολίτη. Μόνο έτσι μπορεί να έχουμε ενεργούς πολίτες που δεν θα γίνονται θύματα «συνωμοσιολόγων» και δεν θα καταφεύγουν σε ξένα ΜΜΕ για ενημέρωσή τους, μόνο έτσι θα μπορέσουν οι ιθύνοντες να προβάλουν όραμα αναγέννησης για τη χώρα που να συνεγείρει τους πολίτες, όραμα ανάτασης του Ελληνισμού που πρέπει να στηρίζεται και σε εθνική στρατηγική, την οποία όλοι θα υπηρετούν.Του Δημήτρη Γαρούφα

Δικηγόρος, πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης



πηγήhttps://www.antinews.gr/55501/antitheseis/anagki-ethnikis-anatasis/



«Ευδοκίμως διατελέσαντες» οι ένοχοι στο Μάτι παρά τις αμετάκλητες κρίσεις της Δικαιοσύνης !!


 


Παρά τις αμετάκλητες κρίσεις της Δικαιοσύνης ως προς την ενοχή τους για όσα δεν έπραξαν οδηγώντας στον θάνατο 120 ανθρώπους και στις μόνιμες βλάβες άλλων 57, η κυβέρνηση δεν έχει ανακαλέσει τους τιμητικούς χαρακτηρισμούς και τίτλους που διατηρούν οι καταδικασθέντες πρώην αξιωματικοί του Πυροσβεστικού Σώματος.

  • Από το
    Νάσο Χατζητσάκο

Ο Σύλλογος Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών έφερε το θέμα στην επιφάνεια ζητώντας την αφαίρεση του «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» και των τίτλων «επίτιμου αρχηγού» από τα πρόσωπα που τελεσίδικα συνδέθηκαν με την τραγωδία των 120 νεκρών και των 57 εγκαυματιών.

Σε έναν μήνα από σήμερα συμπληρώνονται οκτώ χρόνια από την τραγωδία στο Μάτι. Και εύλογα προκύπτει το ερώτημα με βάση όσα έχουν και όσα, κυρίως, δεν έχουν γίνει, σε ποιο κράτος του κόσμου, του λεγόμενου δυτικού κόσμου, θα μπορούσε να σταθεί με βάση τη στοιχειώδη λογική και ηθική η απόδοση -και κυρίως η διατήρηση- του χαρακτηρισμού «ευδοκίμως διατελέσαντες» (επί της ουσίας, «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους») και του τίτλου του «επίτιμου αρχηγού» σε αξιωματικούς οι οποίοι κρίθηκαν οριστικά και αμετάκλητα ως προς την ενοχή τους για τραγικές πράξεις και παραλείψεις άμεσα συνδεδεμένες με τον θάνατο 120 ανθρώπων (μεταξύ των οποίων 11 παιδιά ηλικίας από 6 μηνών έως 13 ετών) και την πρόκληση σε ακόμη 57 ανθρώπους σοβαρών και, σε πολλές περιπτώσεις, μόνιμων βλαβών;

Στην Ελλάδα, στη χώρα όπου αντί της αριστείας επιβραβεύεται συχνά, είτε θεσμικά είτε ανεπίσημα, η επικίνδυνη αχρηστία -ακούσια ή μη-, αυτό δεν είναι θεωρητικό ερώτημα. Είναι γεγονός. Αξιωματικοί οι οποίοι αποστρατεύτηκαν μετά την τραγωδία στο Μάτι, το καλοκαίρι του 2018, και οι οποίοι στη συνέχεια καταδικάστηκαν για αποδεδειγμένη αδράνεια, σοβαρή επιχειρησιακή ανεπάρκεια, παραλείψεις και μη εκπλήρωση του καθήκοντός τους να προστατεύσουν, ως όφειλαν, τους πολίτες έλαβαν πριν από τις καταδίκες τους -και εξακολουθούν να διατηρούν μετά την αμετάκλητη κρίση της Δικαιοσύνης ως προς την ενοχή τους- τιμητικούς χαρακτηρισμούς και τίτλους.

Το απίστευτο κι όμως αληθινό αυτό θέμα έφερε στη δημοσιότητα την Πέμπτη 11 Ιουνίου 2026 ο Σύλλογος Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών της 23ης Ιουλίου 2018 στην ανατολική Αττική, με υπόμνημα-αίτημα το οποίο κοινοποιήθηκε, μεταξύ άλλων, στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τασούλα, στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στον πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη, στις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Εσωτερικών, Δικαιοσύνης και Εθνικής Αμυνας, στους αρχηγούς και τα μέλη των κοινοβουλευτικών ομάδων και στον αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος.

Το θέμα του υπομνήματος ήταν σαφές: «Αίτημα ανάκλησης του χαρακτηρισμού “ευδοκίμως διατελέσαντες” και κάθε συναφούς τιμητικής διάκρισης από ανώτατους αξιωματικούς του Πυροσβεστικού Σώματος που έχουν κριθεί ένοχοι για πράξεις και παραλείψεις συνδεόμενες με τον θάνατο και τις σοβαρές μόνιμες βλάβες πολιτών».

Στην πρώτη ανάγνωση του υπομνήματος που υπέβαλε ο σύλλογος προς τους αρμόδιους πολιτικούς και θεσμικούς παράγοντες, το ερώτημα προέκυψε σχεδόν αυτονόητα: Είναι δυνατόν πρώην αξιωματικοί, οι οποίοι ήταν εν ενεργεία την κρίσιμη περίοδο και κρίθηκαν οριστικά και αμετάκλητα ένοχοι για όσα δεν έπραξαν στο Μάτι, να εξακολουθούν να φέρουν τιμητικούς χαρακτηρισμούς και τίτλους;

Το ρεπορτάζ της «δημοκρατίας», με αφορμή το αίτημα του Συλλόγου Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών της 23ης Ιουλίου 2018, οδηγεί σε μια απάντηση που σε οποιαδήποτε άλλη σοβαρή χώρα θα ακουγόταν αδιανόητη. Οχι ένας, όχι δύο, αλλά τουλάχιστον έξι από τους τότε εν ενεργεία αξιωματικούς, οι οποίοι στη συνέχεια κρίθηκαν ένοχοι από τη Δικαιοσύνη, εξακολουθούν, με ακέραιη την ευθύνη της Πολιτείας, να διατηρούν τον χαρακτηρισμό «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους». Ακόμα δύο πρόσωπα της τότε ηγεσίας του Πυροσβεστικού Σώματος, ο Σωτήρης Τερζούδης και ο Βασίλειος Ματθαιόπουλος, έχουν διατελέσει αρχηγοί του Π.Σ. και φέρουν τον τίτλο του «επίτιμου αρχηγού» του Πυροσβεστικού Σώματος.

Συγκεκριμένα, οι αξιωματικοί που εμφανίζονται στις κρίσεις του Πυροσβεστικού Σώματος ως «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» και στη συνέχεια καταδικάστηκαν για την υπόθεση της τραγωδίας στο Μάτι είναι οι εξής:

– Ιωάννης Φωστιέρης, τότε διοικητής του ΕΣΚΕ, στον οποίο επιβλήθηκε από το Εφετείο ποινή 340 ετών, με 5 έτη εκτιτέα.
– Φίλιππος Παντελεάκος, τότε διευθυντής του Κέντρου Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας, στον οποίο επιβλήθηκε ποινή 238 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, η οποία στη συνέχεια μετατράπηκε σε χρηματική.
– Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, τότε διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθηνών, στον οποίο επιβλήθηκε ποινή 238 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, μετατρεπόμενη σε χρηματική.
– Χρήστος Γκολφίνος, τότε διευθυντής του «199», στον οποίο επιβλήθηκε ποινή 238 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, μετατρεπόμενη σε χρηματική.
– Δαμιανός Παπαδόπουλος, τότε διοικητής του Πυροσβεστικού Σταθμού Νέας Μάκρης, στον οποίο επιβλήθηκε ποινή 238 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, μετατρεπόμενη σε χρηματική.
– Χαράλαμπος Χιώνης, τότε διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής, στον οποίο επιβλήθηκε ποινή 238 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, μετατρεπόμενη σε χρηματική.

Στην ίδια θεσμική και ηθική εξίσωση βρίσκονται και οι δύο πρώην αρχηγοί του Πυροσβεστικού Σώματος. Ο Σωτήρης Τερζούδης, αρχηγός του Π.Σ. την ημέρα της τραγωδίας, είναι επίτιμος αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος.

Ο Βασίλειος Ματθαιόπουλος, τότε υπαρχηγός και στη συνέχεια αρχηγός του Π.Σ., είναι επίσης επίτιμος αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος. Και στους δύο επιβλήθηκε από το Εφετείο ποινή 340 ετών, με 5 έτη εκτιτέα, ενώ η ενοχή τους έχει πλέον καταστεί αμετάκλητη. Για τον Ματθαιόπουλο και τον Τερζούδη, όπως και για τον Ιωάννη Καπάκη, εκκρεμεί νέα κρίση μόνο ως προς το ελαφρυντικό του πρότερου σύννομου βίου και, συνακόλουθα, ως προς το σκέλος της ποινής.

Από ψυχρή νομική σκοπιά, και με μάτια ερμητικά κλειστά απέναντι στο κοινό περί δικαίου αίσθημα, θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι ο όρος «ευδοκίμως τερματίσαντες τη σταδιοδρομία τους» δεν σημαίνει ότι οι αξιωματικοί αυτοί αθωώθηκαν.

Είναι, θα έλεγε ένας αξιωματούχος, ένας διοικητικός χαρακτηρισμός που αποδίδεται μέσα στο σύστημα ιεραρχίας, κρίσεων, προαγωγών και αποστρατειών των αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος. Και, πράγματι, ο χαρακτηρισμός αυτός αποδόθηκε πριν από τις καταδίκες τους, όταν ακόμη ίσχυε γι’ αυτούς το τεκμήριο της αθωότητας.

Να το δεχτεί, λοιπόν, καλοπροαίρετα ο πολίτης. Να δεχτεί ότι πριν από την καταδικαστική κρίση της Δικαιοσύνης η Πολιτεία δεν μπορούσε να τους θεωρήσει ενόχους. Να δεχτεί ακόμη ότι η Διοίκηση επέλεξε τότε να αφήσει στην άκρη το γεγονός πως τα εν λόγω στελέχη συνδέονταν υπηρεσιακά με μια πρωτοφανή εθνική τραγωδία και τελούσαν υπό δικαστική διερεύνηση.

Ομως, μετά την καταδίκη τους και ακόμη περισσότερο μετά την αμετάκλητη κρίση για την ενοχή τους, η Πολιτεία και συγκεκριμένα η κυβέρνηση όφειλαν να κάνουν το αυτονόητο, χωρίς να χρειαστεί να μπει σε ακόμα μία βάσανο ο Σύλλογος Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών της 23ης Ιουλίου 2018 στην ανατολική Αττική. Χωρίς να χρειαστεί να ζητούν οι οικογένειες των νεκρών και ζωντανών θυμάτων το προφανές: να επανεξεταστεί και να ανακληθεί κάθε τιμητικός χαρακτηρισμός ή τίτλος από πρόσωπα που καταδικάστηκαν για πράξεις και παραλείψεις οι οποίες συνδέθηκαν με μια τραγωδία τέτοιας έκτασης.

Από τη στιγμή που υπάρχει καταδίκη, ο χαρακτηρισμός «ευδοκίμως» συγκρούεται με τη λογική και με το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Αυτό δεν είναι μια απλή γραφειοκρατική λεπτομέρεια. Αποτελεί προσβολή. Είναι ύβρις στη μνήμη των νεκρών και όσων κατάφεραν να επιζήσουν από την τραγωδία στο Μάτι, χωρίς ποτέ να εξαφανιστούν οι επώδυνες πληγές από τα σώματα και τις ψυχές τους. Αποτελεί προσβολή ακόμη και απέναντι σε όσους υπηρετούν καθημερινά στο Πυροσβεστικό Σώμα, αντιλαμβανόμενοι ότι τιμή χωρίς ευθύνη δεν είναι τιμή.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι βαθιά πολιτικό και ηθικό: Μπορεί ένα κράτος να αποδέχεται ότι η Δικαιοσύνη έκρινε αμετάκλητα ενόχους συγκεκριμένους αξιωματικούς για πράξεις και παραλείψεις που συνδέθηκαν με μια εθνική τραγωδία και ταυτόχρονα να τους αφήνει να διατηρούν τιμητικούς τίτλους;

«Δεν ντρέπεστε, ρε;»

Δεν ντρέπεστε, ρε; Δεν έχετε καν μια στάλα τσίπα; Δεν είστε άνθρωποι, αλλά πολιτικά απάνθρωποι; Εδώ και 13 ημέρες ο Σύλλογος Συγγενών Θανόντων και Εγκαυματιών της 23ης Ιουλίου 2018 στην Ανατολική Αττική έχει στείλει υπόμνημα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον συνήθως λαλίστατο στα social media πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στον πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη, στην Επιτροπή Θεσμών, σε υπουργούς, στους αρχηγούς και στα μέλη των κοινοβουλευτικών ομάδων, στον αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος και τον Συνήγορο του Πολίτη.

Και τι ζητά; Το αυτονόητο. Να ανακληθούν οι τιμητικοί χαρακτηρισμοί και οι τίτλοι από πρόσωπα που κρίθηκαν ένοχα για πράξεις και παραλείψεις οι οποίες οδήγησαν στον θάνατο και τον βασανισμό δεκάδες ανθρώπους στο Μάτι. Και τι πήρε πίσω; Εκκωφαντική σιωπή! Μόνο δύο βουλευτές ενδιαφέρθηκαν και ζήτησαν στοιχεία, ενδεχομένως αυτοβούλως (ένας ανεξάρτητος και ένας από κόμμα της αντιπολίτευσης). Ολοι οι υπόλοιποι παραμένουν άφαντοι. Σιωπηλοί μπροστά στους νεκρούς. Βουβοί μπροστά στους εγκαυματίες. Αδιάφοροι μπροστά στο «ευδοκίμως» που στέκεται ακόμα πάνω στα αποκαΐδια.

Αυτό δεν είναι αμηχανία, δεν είναι μια απλή καθυστέρηση ή μια ακίνδυνη αδιαφορία. Είναι μια επικίνδυνη μέγιστη πολιτική ξεφτίλα.

https://www.dimokratia.gr/ellada/710959/eydokimos-diatelesantes-oi-enochoi-sto-mati/