Π. ΑΒΡΑΜΙΔΗ: Οι προβλέψεις για φέτος λένε για 10 δισεκατομμύρια παραπάνω εισπράξεις στον Προϋπολογισμό και μεγέθυνση του Α.Ε.Π.. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ» το οικονομικό επιτελείο εξετάζει νέο πακέτο στήριξης για πολίτες με ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, κατώτατο μισθό και χαμηλοσυνταξιούχους, το οποίο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θα δοθεί κοντά στο Πάσχα. Ποιο είναι το σχόλιό σας; Υπάρχουν νέα μέτρα στο τραπέζι;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας έχει καταφέρει να έχει μια πιο ανθεκτική οικονομία, η οποία αυξάνει το Α.Ε.Π. της, διότι είναι μια από τις χώρες που έχει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρώπη και το φτάνει σε προ κρίσης επίπεδα και ταυτόχρονα, μειώνει το χρέος ως προς ποσοστό του Α.Ε.Π., ο τρόπος δηλαδή που μετριέται το χρέος κάθε χώρας.
Είμαστε πρωταθλήτρια χώρα στη μείωση του χρέους. Αυτή, λοιπόν, η υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας, πολλές φορές έχει δώσει τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση, πέραν των τακτικών της μέτρων του προγράμματός της, όσων νομοθετεί -ήδη έχει νομοθετηθεί το 50% του οικονομικού μας προγράμματος- να προβαίνει σε στήριξη των συμπολιτών μας, κυρίως όσων έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.
Το είδαμε τον Δεκέμβριο να συμβαίνει. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάτι, το οποίο μπορώ να σας ανακοινώσω ή κάποιος σχεδιασμός συγκεκριμένος. Ούτως ή άλλως, δεν είναι τόσο κοντά φέτος το Πάσχα. Ήδη, δίνονται κάποια χρήματα περισσότερα, όπως στους αγρότες η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
Θα εξεταστεί και ο τρόπος να γίνει όσο πιο εμπροσθοβαρώς μπορούμε, μετά και την αυριανή συνάντηση. Είναι δεδομένο ότι θα συνεχίσουμε σε αυτή την πορεία. Ποια είναι η πορεία; Να εφαρμόζουμε το πρόγραμμά μας, να εφαρμόζουμε μέτρα που οδηγούν στην άμεση ή έμμεση αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και των δημοσίων υπαλλήλων και την ιδιωτικών υπαλλήλων και των ελεύθερων επαγγελματιών, μέσα από μειώσεις φόρων, και των συνταξιούχων, των ανθρώπων οι οποίοι θέλουν να βρουν σπίτι με τις πολιτικές που εφαρμόζουμε. Και όταν μας δίνεται η δυνατότητα, είτε γιατί προκύπτει μια έκτακτη ανάγκη, είτε γιατί υπάρχει αυτό το πλεόνασμα, να δίνουμε χρήματα. Αυτό μην το εκλάβετε ως μια προαναγγελία, μια υπόσχεση. Πραγματικά δεν υπάρχει κάτι, αυτή τη στιγμή, που μπορώ να σας ανακοινώσω και θα ήταν και πάρα πολύ νωρίς να το πούμε αυτό. Ο στόχος μας είναι να αυξάνουμε το εισόδημα των πολιτών. Να φτάσουμε στα 950 κατώτατο μισθό και 1.500, μέσο μισθό, μέσα στην τετραετία, επίκειται και μια αύξηση του κατώτατου μισθού, γιατί αυτός είναι ο καλύτερος δυνατός τρόπος να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις εισαγόμενες κρίσεις.
Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Επ΄ αυτού, για τις αυξήσεις στους μισθούς, θα ήθελα να σας ρωτήσω, με αφορμή και αυτά που είπατε ακριβώς τώρα, θεωρείτε ότι με τις αυξήσεις αυτές που γίνονται και το ξεπάγωμα των τριετιών, μπορεί να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Αυτό είναι το μεγαλύτερο ζητούμενο και το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, γιατί δεχόμαστε μια κριτική, η οποία είναι πολύ λογική. Αυξάνονται τα εισοδήματα, αλλά ταυτόχρονα αυξάνονται και τα κόστη, αυξάνονται και οι τιμές, λόγω του πληθωρισμού.
Ο σωρευτικός πληθωρισμός από το 2019 μέχρι και σήμερα, είναι 14,3%. Αυτό, δηλαδή, αποτυπώνεται, αν βάλει κανείς τον πληθωρισμό ανά μήνα και ανά έτος. Να πούμε ότι είναι 14,3%, αλλά η αύξηση του μέσου και του κατώτατου μισθού είναι μεγαλύτερη, του κατώτατου είναι 20%, του μέσου μισθού ήταν, μέχρι και τις προηγούμενές μας παρεμβάσεις, 15%, οπότε τώρα είναι σαφέστατα μεγαλύτερη.
Και αυτά, χωρίς να υπολογίζονται οι έμμεσες παρεμβάσεις της Κυβέρνησης για αύξηση του εισοδήματος, όπως είναι οι μειώσεις φόρων, ήταν 50 την προηγούμενη τετραετία και είναι πολύ σημαντικές και τώρα. Να σας αναφέρω την αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά. Να σας αναφέρω τη μονιμοποίηση μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., που ήταν προσωρινή, όπως για τις μεταφορές και αγαθά που σχετίζονται με την υγεία και κάποιες άλλες περιπτώσεις φόρων. Έχει αξία, με βάση τα επίσημα στοιχεία, να πούμε βέβαια ότι, πέραν της αύξησης του μέσου μισθού, έχω εδώ σημειώσει ότι το 2019 οι μισθωτοί οι οποίοι είχαν μισθό κάτω από 700 ευρώ, ήταν 704.000. Ήταν, δηλαδή, περίπου το 35,5% του συνόλου των εργαζομένων. Σε αυτή την κατηγορία, από 704.000 τώρα είναι 415.000 περίπου. Δηλαδή από το 35,5% η κατηγορία αυτή έχει πέσει αισθητά στο 18,1%, είναι πολύ-πολύ μικρότερη. Επίσης, αυτοί οι οποίοι αμείβονταν από 700 έως 1.000 ευρώ το 2019, ήταν 561.000, δηλαδή το 28,2 % των εργαζομένων. Στην ίδια κατηγορία, από 700 έως 1.000 ευρώ, για το 2023 έχουν πάει από 561.000 σε 817.000 εργαζόμενοι, δηλαδή στο 35,6%. Ακόμα πιο ενθαρρυντικό είναι ότι η κατηγορία εργαζομένων από 1.000 έως και 3.000 ευρώ, το 2019 ήταν 664.000, δηλαδή το 33,5% των εργαζόμενων και σήμερα είναι 980.000, δηλαδή το 42,7% των εργαζομένων. Και βέβαια, εντάξει έχουν αυξηθεί και όσοι είναι αμείβονται με πάνω από 3.000 ευρώ, από 55.000 στους 83.000.
Αυτά είναι τα επιμέρους στοιχεία, τα οποία συνοδεύονται από τα στοιχεία της μείωσης της ανεργίας. Είναι σημαντικό ότι έχουμε και περισσότερους εργαζόμενους στη χώρα. Πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν το 2023 και 400.000 μέσα σε μια τετραετία. Αλλά, ταυτόχρονα, ο μέσος μισθός των ανθρώπων αυτών είναι μεγαλύτερος. Αυτός είναι ο καλύτερος δυνατός τρόπος να αντιμετωπίσεις οποιοδήποτε κύμα ακρίβειας και ειδικά το τελευταίο, το οποίο είναι το πιο επίμονο και το πιο έντονο.
ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, θεωρεί η Κυβέρνηση τη διαχείριση του κ. Αυγενάκη, σε ό,τι αφορά τα αγροτικά αιτήματα, αποτελεσματική; Το λέω αυτό διότι στην αρχή είχε μιλήσει για υποκινούμενες κινητοποιήσεις, χθες υπήρξαν καταγγελίες από αγρότες στην Αλεξανδρούπολη ότι είχαν συνάντηση και δεν έγινε τελικά συνάντηση και πήγαν στο αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης. Και μάλιστα υπάρχουν και πολλές δημόσιες τοποθετήσεις βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας που τον έχουν «αδειάσει».
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το χθεσινό που αναφέρεστε, εξέδωσε ανακοίνωση και ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο κ. Κελέτσης, που είναι και βουλευτής Έβρου, ότι δεν ακυρώθηκε καμία συνάντηση. Ο κ. Αυγενάκης μαζί με τους υπόλοιπους του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είχαν δύο συσκέψεις, μία στην Κομοτηνή η οποία άργησε λίγο παραπάνω και μία στην Αλεξανδρούπολη. Η δεύτερη συνάντηση αντί να πραγματοποιηθεί στο αρχικό σημείο, πραγματοποιήθηκε – αν δεν κάνω λάθος – στο αεροδρόμιο, άρα έγινε η συνάντηση. Δεν είχε συνάντηση ο Υπουργός, σύμφωνα με την ανακοίνωση, με εκπροσώπους των μπλόκων των αγροτών.
Τώρα, ως προς τους ισχυρισμούς στους οποίους αναφέρεστε, εγώ θα πω ότι ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης πρωταγωνιστεί σε μία πολύ μεγάλη προσπάθεια ικανοποίησης όλο και περισσότερο δίκαιων αιτημάτων του πρωτογενούς τομέα. Βρίσκεται μαζί με την υπόλοιπη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, απ’ άκρη σε άκρη της χώρας, προσπαθώντας να έχει την καλύτερη δυνατή πληροφόρηση και να απαντάει σε όσο το δυνατόν περισσότερα ερωτήματα. Προφανώς, σε μια δύσκολη περίοδο, η διαχείριση αυτή δεν είναι εύκολη. Όμως, εμείς βλέπουμε και στον κ. Αυγενάκη, και συνολικά στο Υπουργείο, μια προσπάθεια η οποία έχει μετρήσιμα αποτελέσματα. Και μια προσπάθεια η οποία δεν ξεκίνησε, προφανώς, τώρα, ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια. Μια προσπάθεια για να καταφέρουμε στην ΚΑΠ, όπως σας είπα και πριν, να λάβουμε τα ίδια χρήματα, ενώ μειώθηκαν συνολικά χρήματα της Ευρώπης. Μια προσπάθεια η οποία είναι και εντός, είναι και εκτός συνόρων και είναι και μια προσπάθεια η οποία δεν είναι μόνο ενός Υπουργείου. Γιατί τα περισσότερα εκ των αιτημάτων δεν άπτονται του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, έχουν να κάνουν με το ρεύμα, άρα Ενέργειας και Περιβάλλοντος, με τα αυξημένα κόστη, άρα Υπουργείο Οικονομικών. Έχουμε το μεγάλο ζήτημα του «Ντάνιελ» που και τον πρωτογενή τομέα τον έπληξε σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν είχε προηγούμενο αυτό το φυσικό φαινόμενο, άρα εδώ είναι το ζήτημα της κρατικής αρωγής. Είναι μια δύσκολη προσπάθεια, που θεωρώ ότι έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Χρειάζεται υπομονή, προφανώς και εμείς είμαστε εδώ, όπως θα συμβεί και αύριο και δεν θα είναι και η τελευταία φορά. Χρειάζεται μια Κυβέρνηση η οποία να ακούει τα αιτήματα και να προσπαθεί να τα επιλύει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ν. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, σύμφωνα με τις δικές μου πληροφορίες, το 40% των αγροτικών επιδοτήσεων για το 2023, δεν έχει δοθεί. ΄Εξι στους δέκα αγρότες δεν έχουν κεφάλαιο κίνησης για να ξεκινήσουν τις προεργασίες καλλιέργειας των χωραφιών τους. Σήμερα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις αγροτών οι οποίοι πάνε στις τράπεζες και οι τράπεζες δεν απαντούν θετικά για ένα κεφάλαιο κίνησης των πέντε κι έξι χιλιάδων ευρώ και αναγκάζονται να βάζουν τα παιδιά τους, όσοι έχουν μισθωτή εργασία, ως αυτοί να παίρνουν το δάνειο. Η κυβέρνηση έχει εντοπίσει αυτό το πρόβλημα του κεφαλαίου κίνησης, σε σχέση με τις τράπεζες, και πώς θα το αντιμετωπίσει.
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Προφανώς και το έχει εντοπίσει το πρόβλημα, γι’ αυτό και οι περισσότερες από τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης έχουν να κάνουν με την ενίσχυση της ρευστότητας των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα. Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, κάποιες περιπτώσεις σχετίζονται και με τα ζητήματα του Daniel, κάποιες άλλες όχι, είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα αυτό το οποίο θέτετε αυτή τη στιγμή και επειδή, το ξανά λέω, δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, δεν υπάρχει και μία απάντηση. Προφανώς, αυτό που μας ενδιαφέρει είναι, στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου και της νόμιμης διαδικασίας, η διευκόλυνση των ανθρώπων της παραγωγής. Αυτή είναι η βασική μας έγνοια, από κει και πέρα, το ξανά λέω, δεν υπάρχει μία απάντηση, γιατί δεν υπάρχει μία περίπτωση, δεν είναι όλα αυτά τα οποία αναφέρετε μία ίδια περίπτωση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, ο Αμερικανός πρέσβης στην Τουρκία επιβεβαίωσε πως ολοκληρώθηκε η διαδικασία έγκρισης της πώλησης των αμερικανικών F-16 στην Τουρκία. Έχει λάβει η χώρα μας κάποια εγγύηση για τον περιορισμό χρήσης των όπλων αυτών εναντίον μας από τους γείτονες; Και δεύτερον, πριν από ενάμιση χρόνο στη, Βουλή, θυμόμαστε μία μεγάλη αντιπαράθεση, μεταξύ πρωθυπουργού και προέδρου αξιωματικής αντιπολίτευσης, τότε, Αλέξη Τσίπρα, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να φωνάζει πως είναι ψέμα ότι αυτό θα γίνει. Υπάρχει κάποια δήλωση για τα όσα ειπώθηκαν τότε;
Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, να πούμε ότι αυτός ο όρος είναι αυτονόητος όρος, τον οποίο θέτουμε και ουδέποτε πρόκειται να τον απαλείψουμε, ως σύμμαχοι του ΝΑΤΟ. Είναι αυτονόητος αυτός ο όρος, τον επαναλαμβάνουμε, ισχύει και είναι κάτι στο οποίο, προφανώς, δεν πρόκειται ποτέ να κάνουμε πίσω. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι δεν ετεροκαθορίζουμε την αμυντική μας πολιτική και τις αμυντικές μας συμφωνίες, με άλλα κράτη, εν προκειμένω με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, σε σχέση με αντίστοιχες άλλες συμφωνίες. Το τρίτο που θέλω να πω είναι να δει κανείς, επειδή αναφερθήκατε στον προηγούμενο Πρωθυπουργό, τι συζητούσε η χώρα μας επί των ημερών του και τι συζητάει και σε ποιες συμφωνίες προχωράει σήμερα. Και αντιστοίχως η χώρα μας και αντιστοίχως άλλες χώρες, χωρίς όμως αυτό να το πηγαίνουμε συγκριτικά. Και ένα από τα ζητούμενα για την Ελλάδα, για τις αμυντικές της συμφωνίες τα προηγούμενα χρόνια και ποια είναι τα ζητούμενα και τα δεδομένα, μετά και τα όσα είδαμε από την επιστολή του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών προς την Ελλάδα. Αξίζει να την κάνετε αυτή τη σύγκριση, για να καταλάβετε ότι κάποια πράγματα, τα οποία δεν μπορούσαμε καν να τα φανταστούμε τότε, τώρα έχουμε επίσημη έγκριση από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και μάλιστα, ένα πολύ μεγάλο, το πιο γενναίο πακέτο εξοπλιστικό – αμυντικό, δωρεάν. Και επειδή πολλές φορές χρησιμοποιεί η αντιπολίτευση αυτόν τον διάλογο, καλό είναι να μην κάνουμε «κοπτοραπτική» δηλώσεων και μιλάμε, μάλιστα, όπως πολύ σωστά είπατε, για ένα χρονικό σημείο πολύ πριν και να δούμε αυτά τα οποία ειπώθηκαν τότε, μέχρι σήμερα τι έχει μεσολαβήσει και τι έχει καταφέρει η χώρα μας, συγκριτικά και με άλλες χώρες. Ως προς την έγκριση, καλό είναι να περιμένουμε τα όποια επίσημα ανακοινωθούν, δεν είναι δική μας δουλειά να σχολιάζουμε την πορεία εξοπλιστικών προγραμμάτων άλλης χώρας, συμφωνίες δηλαδή μεταξύ δύο άλλων χωρών. Αυτό το οποίο θα σας πω είναι ότι η έγκριση η αντίστοιχη για τη χώρα μας ελήφθη μεταξύ των δύο εκλογών από το Κογκρέσο για το δικό μας εξοπλιστικό πρόγραμμα, για να καταλάβετε και πόσο μπροστά σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι η Ελλάδα.