Κύριε Πτέραρχε,
σε πρόσφατη επιστολή σας, η οποία δημοσιεύεται στην παρούσα “Εθνική Ηχώ”, όπως το ζητήσατε, προσπαθείτε να επιχειρηματολογήσετε για το άρθρο μου στο φύλλο του Ιουνίου επί του θέματος και στο οποίο διατύπωνα θέσεις προσωπικές και της Ε.Α.Α.Σ. υποχρεώνοντάς με να απαντήσωμε την παρούσα.
Χαίρομαι για αυτή την ευκαιρία που μου δίνετε, καθόσον πιστεύω ότι ο ευπρεπής δημόσιος διάλογος προάγει την ενημέρωση, μπορεί να υπηρετήσει την αλήθεια και ευνοεί την ανάπτυξη των συνεκτικών δεσμών μιας κοινωνίας και σίγουρα μεταξύ των συναδέλφων “εν όπλοις”.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχήν την γενική παρατήρηση επί του τίτλου της επιστολής σας “… για την ανακατανομή των πόρων των Μετοχικών Ταμείων”.
Ουδείς ζήτησε ανακατανομή πόρων των Μετοχικών Ταμείων (ΜΤ). Ζητούμε αναλογική κατανομή πόρων από μελλοντικά εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ).Η διαφορά είναι τεράστια και φαντάζομαι κάθε καλόπιστος αναγνώστης μπορεί να την αναγνωρίσει.
Στην 2η παράγραφό σας αναφέρεστε σε ερώτηση “… στη ΒτΕ από τον κ Βελόπουλο προς τους κ.κ ΥΕΘΑ και Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών με αριθ. πρωτ. 2260 έχοντας συνημμένη επιστολή της Ε.Α.Α.Σ..
Στην επιστολή της η Ε.Α.Α.Σ. υποστήριζε ότι η κατανομή των κοινωνικών πόρων πρέπει να γίνεται με αναλογικό τρόπο,…”.
Από έρευνά μας προέκυψε ότι η ερώτηση του κ. Βελόπουλου είναι η 2261και όχι η 2260.Ο κ. Βελόπουλος δεν αναφέρεται στο θέμα που εσείς παρουσιάζετε, αλλά με θέμα “Αίτημα των αποστράτων αξιωματικών για παύση των κρατήσεων στα μερίσματα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού” καλεί τους κκ Υπουργούς να εξετάσουν την επιστολή μας και να αποφανθούν σχετικά.
Η επιστολή στην οποία αναφέρεστε δεν είχε αποδέκτη τον κ. βουλευτή. Δεν γνωρίζω για τον τρόπο πληροφόρησής του γι’ αυτήν και τον ευχαριστούμε για την πρωτοβουλία του ανάδειξης των θεμάτων που η επιστολή μας θίγει. Η συγκεκριμένη επιστολή, που έχει κοινοποιηθεί στην “Εθνική Ηχώ” του Μαρτίου στη σελίδα 3, όπως θα διαπιστώσουν οι αναγνώστες μας, έχει ως θέμα τις κρατήσεις στα Μερίσματα του ΜΤΣ κατ’ επιταγήτουΝ.4093/2012,που έχει κριθεί αντισυνταγματική και επιβάλλεται να καταργηθεί και αποδέκτες της είναι οι κκ Υπουργοί Εθνικής Αμύνης και Προστασίας του Πολίτη. Στο πλαίσιο γενικότερων προτάσεων για τη θεσμοθέτηση μέτρων αύξησης των εσόδων του ΜΤΣ παρεμπιπτόντως, και όχι κυρίως, όπως υπονοείτε, τίθεται το εν λόγω θέμα.
Στην 3η παράγραφο αναφέρετε ότι “Στην πράξη ο Α.Ν 2141/39 του Μεταξά καταργήθηκε με τον ν 3981/59 …”. Κάθε νόμος καταργείται με νεότερο και είναι του Κράτους και όχι του “Μεταξά”. Με την κατάργησή του από νεότερο νόμο δεν χάνει την αξία του ως νομικού κειμένου και δεν καταργούνται τα έννομα αποτελέσματα που έχει ήδη παράξει. Θεωρώ, λοιπόν, λάθος να γίνεται έμμεση προσπάθεια πολιτικής απαξίωσης ΑΝ 2141/39 με τον πολιτικό χαρακτηρισμό του ως “Μεταξικού”.
Για την καλύτερη, όμως, ενημέρωση όλων μας και επειδή αφιερώνετε ξεχωριστή παράγραφο για την αναφορά των σχετικών νόμων επιτρέψτε μου να προβώ και σε μια αξιολόγησή τους, ήτοι:
του ΑΝ 2141/1939 (ΦΕΚ Α’ 538/12 Δεκ 1939) “Περί ενιαίων Κρατήσεων υπέρ Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας” και του ΝΔ 3981/1959 (ΦΕΚ Α’ 193, 21 Σεπ 1959) “Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως της περί Μετοχικού Ταμείου Βασιλικής Αεροπορίας (Μ.Τ.Β.Α.) Νομοθεσίας:
Ο πρώτος είναι λιτός, περιεκτικός, διαπνέεται από διακλαδικό πνεύμα και ενιαία αντίληψη για όλους τους συναδέλφους των Ενόπλων Δυνάμεων, μέσα σε μισή σελίδα έχει 3 μόνον άρθρα στα οποία αναφέρονται ενοποιητικά και στα τρία ΜΤ, παράγει ουσιαστική πολιτική και στο Άρθρο 2 σε 3 παραγράφους ορίζει απλά ότι:
Στην παράγραφο 1: “… οι κρατήσεις που προβλέπονται υπό των νομοθεσιών των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας … αποτελούν πρόσοδο του Κράτους, ήτις διατίθεται υπ΄ αυτού ως κοινός πόρος των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Βασιλικού Ναυτικού και Βασιλικής Αεροπορίας”.
Στην παράγραφο 2: “Το προϊόν της κρατήσεως αυτής κατανέμεται υπό του Υπουργού των Οικονομικών εις τα ως άνω Μετοχικά Ταμεία με βάση την συνολικήν δύναμιν των εν ενεργεία και αποστρατεία Αξιωματικών, Ανθυπασπιστών και Οπλιτών και ορφανικών οικογενειών αυτών και των τούτοις εξομοιουμένων μετόχων και μερισματούχων εκάστου τούτων”.
Ο δεύτερος μέσα σε 8 άρθρα πολλών σελίδων προβαίνει σε δεκάδες τροποποιήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας περί του Μ.Τ.Β.Α. και στο άρθρο 7,8 παραγράφων, ασχολείται με διάφορα θέματα, όπως ο Κανονισμός Εσωτερικής λειτουργίας του Ταμείου, του προσωπικού του, των καταβολών για το ΙΚΑ, για τα Διοικητικά Συμβούλια οργανισμών στους οποίους το ΜΤ συμμετέχει, για προμήθειες και δαπάνες του Ταμείου, για την επεξήγηση χορήγησης αρτίου και ελαττωμένου μερίσματος στους μερισματούχους του, τον Α.Ο.Ο.Α κ.λ.π. Και μέσα σε όλα αυτά στην παράγραφο 7 αίφνης προβαίνει σε ουσιωδέστατη τροποποίηση πολιτικής αντιμετώπισης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέποντας:
“Το άρθρον 2 του Α.Ν. 2141/1939 “περί καθορισμού ενιαίων κρατήσεων υπέρ Μ.Τ.Σ., Μ.Τ.Β.Ν. και Μ.Τ.Β.Α., καταργείται, της υπό τούτου καθορισθείσης κρατήσεως εκ 4% ενεργουμένης και περιερχομένης από της πρώτης του επομένου μηνός καθ’ ον ο παρών Νόμος δημοσιευθήσεται δια της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως … υπέρ του οικείου Ταμείου ως ίδιος εκάστου πόρος…”
Η εισηγητική έκθεση αυτού του νόμου δεν διαφωτίζει για την αναγκαιότητα μιας τέτοιας αλλαγής, γεγονός που επιτρέπει την αντίληψη ότι δυστυχώς επικράτησαν για άλλη μια φορά μικροπολιτικές σκοπιμότητες και κλαδικές διασπαστικές νοοτροπίες.
Από απλή σύγκριση των ανωτέρω δύο νόμων γίνεται αντιληπτή η ουσιαστική μας θέση και το επιχείρημα για την επαναφορά σε ισχύ της ορθής πολιτικής αντιμετώπισης των στελεχών των Ε.Δ. που προβλεπόταν στο παλιό νομοθέτημα, τον Α.Ν. 2141/1939, όχι διότι μας συμφέρει, αλλά διότι:
παραγάγει δικαιότερη πολιτική κατανομής πόρων στα στελέχη των Ε.Δ. και
προάγει ορθή διακλαδική νοοτροπία σε όλους.
Στις ακόλουθες παραγράφους αναφέρεστε με λιβελογραφικό τρόπο, που αρνούμαι να παρακολουθήσω, σε παλαιές υποθέσεις του ΜΤΣ για τις οποίες έχει αποφανθεί η δικαιοσύνη και έχουν δρομολογηθεί οι απαραίτητες διοικητικές και οικονομικές πράξεις τακτοποίησης των οποιονδήποτε εκκρεμοτήτων.
Ο Πρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ., κύριε, δεν λογοδοτεί και δεν έχει καμμία δουλειά να δικαιολογήσει ή μή όλα τα αναφερόμενα για την οικονομική πορεία του ΜΤΣ ή της Γενικής Τράπεζας, θέματα παντελώς άσχετα με το εν λόγω θέμα. Η παράθεση τόσων και τέτοιων ερωτημάτων γίνεται μάλλον για τον αποπροσανατολισμό της συζήτησης και σαφώς δεν παρασύρομαι σε τέτοια ατραπό.
Επειδή όμως αναφέρονται και κάποια ανακριβή στοιχεία είμαι υποχρεωμένος να καταθέσω, μετά από συνεργασία με τον κ. Γενικό Διευθυντή του ΜΤΣ ότι:
Το ΜΤΣ δεν οφείλει κανένα ποσό στην Ε.Α.Α.Σ.
Οι μέτοχοι ΜΤΣ (εν ενεργεία), έχουν πλέον κράτηση 5%(από 2013 αν θυμάμαι) επί των αποδοχών τους, ενώ οι μέτοχοι ΜΤΝ-ΜΤΑ έχουν 4%, για να αντιμετωπίσει τα κατά πολύ λιγότερα αναλογικά έσοδα σε σχέση με τα άλλα δυο ΜΤ.(ΣΟΣ ΣΟΣ)
Δεν υπήρξε ποτέ χρηματική δωρεά ή κρατική επιχορήγηση. Υπήρξε δάνειο για ρύθμιση χρέους, με αποπληρωμή το 2032 και με την υποχρέωση εξόφλησης ανειλημμένων υποχρεώσεων για τα ΒΟΕΑ.(ΣΟΣ ΣΟΣ)
Αποπληρώνει κανονικά το δάνειο από το Υπουργείο Οικονομικών.
Το ΜΤΣ έχει διαθέσει ΒΟΕΑ για την ικανοποίηση αιτήσεων δικαιούχων μέχρι και τον Μάρτιο του 2021 και συνεχίζει κανονικά την ικανοποίηση των υποβαλλομένων αιτήσεων.
Διαθέτει το μείζον του δικαιουμένου ΒΟΕΑ, ως προκαταβολή, προς το παρόν, εν αναμονή νομοθετικής ρύθμισης που αφορά στην διασύνδεση του νέου μισθολογίου των στρατιωτικών με το διατιθέμενο μέρισμα.
Το Μετοχικό Ταμείο Στρατού δεν έχει πλέον κανένα οικονομικό πρόβλημα έχοντας πραγματοποιήσει συνολικά από το έτος 2011 σταδιακά 63% μείωση του μερίσματος, χωρίς να προβεί σε οποιαδήποτε αύξηση, όπως οι άλλοι δυο Κλάδοι του Ναυτικού και της Αεροπορίας.
Μετά την εφαρμογή των Ν. 4146/2013 και Ν. 4284/2014 και τις μειώσεις των μερισμάτων του ΜΤΣ, δημιουργήθηκε την 31/12/2016 το αναγκαίο αποθεματικό. Έτσι η εξυγίανση έχει ολοκληρωθεί, από το 2017.
Έχει ήδη αποκαταστήσει την διαγραφή ζημίας που πραγματοποίησε το έτος 2018 κατά 50%, μέσα σε 3 έτη, και συνεχίζει διαθέτοντας χαμηλά μερίσματα και κάνοντας χρηστή διαχείριση των προκυπτόντων πλεονασμάτων που παρουσιάζονται στους ετήσιους απολογισμούς του.
Τέλος, επειδή γίνονται συνεχώς αναφορές για την δωρεάν επιχορήγηση του ΜΤΣ το έτος 2013,θα πρέπει να γνωρίζετε ότι στον ΕΛΟΑΣ, που αποτελεί λογαριασμό του ΜΤΣ, έχει καταργηθεί από το έτος 2000 η δυνατότητα είσπραξης κοινωνικών πόρων, σε αντίθεση με το Ναυτικό και την Αεροπορία, δηλαδή απώλεια εσόδων για τον Στρατό Ξηράς περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Θερμά συγχαρητήρια, λοιπόν στις διοικήσεις των ΜΤΝ και ΜΤΑ για τη χρηστή διοίκησή τους και σαφώς οφείλουμε να αποδώσουμε και τα ανάλογα συγχαρητήρια στις πρόσφατες διοικήσεις του ΜΤΣ για τις προσπάθειές τους για την τακτοποίηση των οποιοδήποτε οικονομικών προκλήσεων και να αποδώσουμε τα εύσημα στους μερισματούχους του ΜΤΣ για την υπομονή τους.
Δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστη την τουλάχιστον “ατυχή” και ανεπίτρεπτη παρακάτω δήλωσή σας:
“Αλήθεια γιατί δεν υπάρχει αναφορά για την εφαρμογή του ν 1911/90 περί διαχωρισμού του ΜΤΣ από την ΕΛΑΣ, αλλά επιδιώκετε όταν συμπίπτει να είναι ΑΓΕΕΘΑ και ΥΦΕΘΑ εκ του ιδίου Επιτελείου η διάλυση των Μετοχικών Ταμείων Ναυτικού και Αεροπορίας όπως έγινε και το 2012 με το αντίστοιχο δίδυμο σύμφωνα με το σχέδιο ΄΄τα δικά τους δικά τους και τα δικά μας πάλι δικά τους΄΄;
Οι προβλέψεις του Ν.1911/90, όπως και η ενοποίηση των ΜΤ, αποτελούν αντικείμενα που εκφεύγουν του παρόντος ζητήματος. Θεωρώ ιδιαίτερα κακόπιστο να ισχυρίζεστε ότι επιδιώκουμε (ποιοί;)τη διάλυση των ΜΤΝαυτικού και Αεροπορίας και αρνούμαι να το σχολιάσω.
Τα υπονοούμενα για τους κκ ΥΦΕΘΑ και Α/ΓΕΕΘΑ χαρακτηρίζω ιδιαίτερα απρεπή.
Δεν είναι δυνατόν να ισχυρίζεστε ότι τα συγκεκριμένα πρόσωπα στην εκτέλεση του δημοσίου έργου τους που είναι μάλιστα η υπηρέτηση της αποστολής των Ενόπλων Δυνάμεων “συνωμοτούν”, ως δίδυμο, για την υλοποίηση κάποιου φανταστικού σχεδίου για “… τα δικά τους δικά τους και τα δικά μας πάλι δικά τους…”.
Κύριε Δημητριάδη,
με την πρότασή μας δεν καλούμε κανέναν να πληρώσει την αναφερόμενη από σας “κακοδιαχείριση” του ΜΤΣ. Αυτό ήδη γίνεται με μεγάλη προσπάθεια από το ίδιο το ΜΤΣ και με το ανάλογο οικονομικό κόστος των μερισματούχων του. Αυτό που ζητούμε είναι ο εξορθολογισμός επί το δικαιότερο των μελλοντικών εσόδων των ΜΤ με βάση δύο ουσιαστικά επιχειρήματα:
α. Οι προβλεπόμενες κρατήσεις από τα εξοπλιστικά αντισταθμίζουν την κρατική συνεισφορά προς τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων λόγω της ανυπαρξίας επικουρικών ταμείων σ’ αυτές. Είναι λοιπόν άδικο η κατανομή να γίνεται ανισομερώς. Όλοι υπηρετούμε στις ΕΔ και υπό την μία και αυτή Ελληνική Πολιτεία.
β. Τα εξοπλιστικά προγράμματα εξυπηρετούν τις επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ και δεν ανήκουν σε κάποιο Κλάδο. Είναι λοιπόν άδικο η κατανομή θεσμοθετημένων πόρων στα ΜΤ από τις εξοπλιστικές δαπάνες να γίνεται ανισομερώς.
Όλοι υπηρετούμε στις ΕΔ, για την υλοποίηση του διακλαδικού επιχειρησιακού έργου.
Ιούλιος 2021 ΕΘΝΙΚΗ ΗΧΩ