Απέναντι στην ελληνική κοινωνία βάζει τους δικαστές η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου καθώς, επί της ουσίας, ορίζει ότι "η υπαγωγή για τον υπολογισμό των συντάξεων των δικαστικών λειτουργών στη νομοθεσία περί ΕΦΚΑ, είναι αντισυνταγματική λόγω του υπερβολικά χαμηλού ποσοστού αναπλήρωσης που προκύπτει και ότι, μετά τη θέση εκποδών ως αντισυνταγματικής της εν λόγω νομοθεσίας, εφαρμόζεται για τον υπολογισμό των συντάξεων των δικαστικών λειτουργών η προϊσχύσασα νομοθεσία".
Για την υπόλοιπη κοινωνία δεν υπάρχει νομικό "παράθυρο" να κριθούν οι περικοπές του 2012 ως αντισυνταγματικές ή παράνομες καθώς το θέμα έχει ήδη κλείσει με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Με την νομοθετική πρωτοβουλία που προανήγγειλε αργά χθες ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, πρακτικά θα πρέπει να καθοριστεί ποιος θα είναι αυτός ο διαφορετικός συντελεστής αναπλήρωσης που θα ισχύει για τους συνταξιούχους δικαστικούς. Η αρχική εκτίμηση ότι η αναπροσαρμογή θα έπρεπε να γίνει μόνο για τους τρεις προσφεύγοντες συνταξιούχους δικαστικούς λειτουργούς φαίνεται να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς από τη στιγμή που το Ελεγκτικό Συνέδριο χαρακτηρίζει τις αποφάσεις του ως "πιλοτικές", ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο και για άλλους δικαστικούς να επαναφέρουν τη σύνταξή τους στα προ του 2016 επίπεδα.
Τι είναι όμως ο συντελεστής αναπλήρωσης;
Από το 2016 και μετά, με τον νόμο Κατρούγκαλου, δημιουργήθηκε ένας ενιαίος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων για όλους. Όσοι έπαιρναν υψηλότερη σύνταξη από αυτή που έβγαζε ο συγκεκριμένος νόμος, δεν υπόκειντο σε νέες περικοπές αλλά δημιουργούσαν τη λεγόμενη "προσωπική διαφορά". Είναι ένα "αποθεματικό" το οποίο τους στερεί τις αυξήσεις που ξεκίνησαν να δίδονται από πέρυσι τον Ιανουάριο το οποίο σε βάθος χρόνου μειώνεται και καταλήγει στο να λαμβάνουν τελικώς όλοι οι συνταξιούχοι την ίδια σύνταξη με βάση τις μηνιαίες αποδοχές κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου αλλά και τα χρόνια προϋπηρεσίας.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποφάσισε -παραπέμποντας και σε προγενέστερες αποφάσεις του Μισθοδικείου- ότι οι δικαστικοί δεν πρέπει να λαμβάνουν σύνταξη που να υπολογίζεται με τόσο χαμηλό συντελεστή αναπλήρωσης. Μάλιστα, στην σχετική ανακοίνωση γίνεται αναφορά στο ποσοστό του 60%.
Η κυβέρνηση θα πρέπει τώρα να ρυθμίσει το θέμα νομοθετικά. Πρακτικά, φαίνεται ότι το ζητούμενο θα είναι να οριστεί ένας νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης των δικαστικών -διαφορετικός από όλων των υπόλοιπων Ελλήνων- ο οποίος προφανώς και θα προκαλέσει δημοσιονομικό κόστος.
Έτσι, θα εμφανιστεί η πολιτεία από τη μια να "κόβει" μέτρα στήριξης με το επιχείρημα ότι πρέπει να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι και από την άλλη να διαθέτει δημόσιους πόρους για να αυξήσει τις συντάξεις μιας συγκεκριμένης επαγγελματικής κατηγορίας.
Η λύση θα αναζητηθεί και στις νομικές λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, "το καταβλητέο ποσό της σύνταξής τους υπόκειται μόνο στις περικοπές και τις κρατήσεις που δεν αντίκεινται σε υπερνομοθετικής ισχύος κανόνες, σύμφωνα με όσα έχουν κριθεί από το εν λόγω ειδικό Δικαστήριο και το Ελεγκτικό Συνέδριο".
Μπορούν να αναπροσαρμοστούν αυτές οι κρατήσεις ώστε να εξισορροπήσουν το δημοσιονομικό κόστος από την αύξηση του συντελεστή αναπλήρωσης; Θα φανεί σύντομα καθώς το θέμα που έχει ανακύψει πλέον είναι πρωτίστως πολιτικό καθώς η κυβέρνηση θα πρέπει να διαχειριστεί τα "δύο μέτρα και δύο σταθμά" για τους συνταξιούχους.
πηγή:https://www.thetoc.gr/oikonomia/best-of-internet/dikaiountai-oi-dikastes-megaluteres-suntaxeis-apo-tous-upoloipous-ellines---ti-simainei-i-apofasi-tou-elegktikou-sunedriou/