Σημεία Ομιλίας Χρήστου Γκόκα κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις».
- H ελληνική κοινωνία είναι ακόμα συγκλονισμένη από την εθνική τραγωδία των Τεμπών. Η πληγή είναι μεγάλη. Τα μέτρα που συζητάμε με το σημερινό νομοσχέδιο δεν μπορούν να κλείσουν αυτή την πληγή.Είμαστε, όμως θετικοί και από την πλευρά μας, αφού έτσι, ως Κοινοβούλιο, δείχνουμε συμβολικά ότι είμαστε δίπλα στους συμπολίτες μας που βιώνουν την οδύνη που προκάλεσε αυτό το τραγικό δυστύχημα.
- Όμως η μεγάλη μας υποχρέωση και το ελάχιστο χρέος μας με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων –οι περισσότεροι ήταν νέοι άνθρωποι- αφορά στην αποκάλυψη της αλήθειας με ανεξάρτητη διερεύνηση από τους πραγματογνώμονες και τη δικαιοσύνη, την απόδοση δικαίου και των ευθυνών σε κάθε επίπεδο και τη διασφάλιση της ασφάλειας έτσι ώστε στο εξής να μη συμβεί ξανά ποτέ τίποτα.
- Θα πρέπει,όσα προβλέπονται στο άρθρο 5 της τροπολογίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μέλη της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων να γίνουν σεβαστά απ’ όλους και ιδιαίτερα από την Κυβέρνηση, ως προς επιρροές και παρεμβάσεις.
- Η συγκεκριμένη ρύθμιση όμως στοχεύει παράλληλα και στο ακαταδίωκτο. Η Κυβέρνηση διόρισε την Επιτροπή, την απαλλάσσει παράλληλα από κάθε ευθύνη, ενώ εξαρχής υπάρχουν ερωτηματικά για τις προθέσεις της για να προκαταλάβει αποτελέσματα με δικά της πορίσματα και εξ αυτού του άρθρου θα είμαστε αρνητικοί επί της τροπολογίας.
- θα ήθελα να αναφερθώ στην αλλαγή του άρθρου 126 για τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων των γεωτεχνικών τμημάτων πενταετούς φοίτησης. Χρειάστηκε να κινητοποιηθούν φοιτητές με καταλήψεις και οι καθηγητές με παραιτήσεις, όπως στο Γεωπονικό Τμήμα της Άρτας.
Από την πλευρά μας καταθέσαμε ερώτηση, μιλήσαμε στο νομοσχέδιο ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ, καταθέσαμε χθες τροπολογία που έλυνε με καθαρό τρόπο και ονομαστικά για τα τμήματα την εκκρεμότητα αυτή, δίνοντας τέλος στην αγωνία των φοιτητών. Όλες αυτές τις ημέρες σταθήκαμε δίπλα στους φοιτητές και την πανεπιστημιακή κοινότητα. Συζητήσαμε με τους εκπροσώπους φοιτητών και σχολών και διαμορφώσαμε το σωστό πλαίσιο για τη λύση του προβλήματος μέσα από την τροπολογία μας που δημιούργησε αφενός η πρόχειρη θεσμοθέτηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2018 και 2019 γι’ αυτά τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αφετέρου η αδράνεια και η έλλειψη βούλησης από την πλευρά της Κυβέρνησης επί τέσσερα χρόνια. Φθάσαμε παραμονές εκλογών και ενάμιση χρόνο μετά την απόσυρση προηγούμενης τροπολογίας που έγινε τον Νοέμβριο του 2021.
- Ακόμη και τις τελευταίες ημέρες η στάση πολλών ήταν απαξιωτική απέναντι σε φοιτητές και σπουδαστές των γεωτεχνικών τμημάτων και μάλιστα από άτομα που είχαν και την αρμοδιότητα και την ευθύνη γι’ αυτό. Πιέσαμε από την πλευρά μας για να έρθει η σωστή λύση. Δεν περιμέναμε, έτσι κι αλλιώς, να το παραδεχτείτε. Αλλά όλη η λογική της τροπολογίας μας ενσωματώθηκε τελικά στις διατάξεις που αναγκαστήκατε να φέρετε. Αυτό για εμάς αποτελεί δικαίωση, κυρίως όμως ικανοποίηση, γιατί οι απόφοιτοι των πενταετούς φοίτησης τμημάτων γεωπονίας, ιχθυολογίας και δασοπονίας παίρνουν αυτό που τους αντιστοιχεί και τους αναλογεί και ο κάθε φορέας έχει, έτσι κι αλλιώς, τον ρόλο του σε αυτή την υπόθεση.
- Όσον αφορά τις διατάξεις του νομοσχεδίου θα αναφερθώ σε διατάξεις που αφορούν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θα μπορούσε να είναι και ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο. Θα περιμέναμε αυτές οι διατάξεις να δίνουν περισσότερο ουσιαστικές λύσεις σε θέματα ασφάλειας και μεταφορών, αλλά και στελέχωσης κρίσιμων κρατικών υπηρεσιών ή φορέων και οργανισμών που είναι σε αυτόν τον τομέα. Η Κυβέρνηση επιχειρεί να απαντήσει σε αυτά τα προβλήματα με προχειρότητα. Προκύπτουν ζητήματα όπως
- Της ασφάλειας για τις αερομεταφορές που δεν λύνεται το πρόβλημα για την άσκηση του επιτόπιου ελέγχου και της εποπτείας στα περιφερειακά αεροδρόμια, αφού αυτά τα ζητήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν χωρίς το απαραίτητο προσωπικό, χωρίς την ύπαρξη των αρμόδιων αρχών σε κάθε αεροδρόμιο και ούτε μπορούν να λυθούν από απόσταση από την Αθήνα και μέσω τεχνολογίας, ενώ ούτε η ελεγχόμενη εταιρεία διαχείρισης και εκμετάλλευσης μπορεί ή πρέπει να ασκήσει αυτόν τον έλεγχο.
- Επίσης, στις αστικές συγκοινωνίες προβλέπονται προσλήψεις στον ΟΑΣΑ, όχι όμως και στον ΟΑΣΘ, που και εκεί υπάρχουν αποδεδειγμένα θέματα ελλείψεων προσωπικού οδηγών και τεχνικών. Ο ΟΑΣΘ έχει ελλείψεις τετρακοσίων οδηγών και εκατό τεχνικών, τουλάχιστον.
- Για τη ΣΤΑΣΥ έρχεται η ρύθμιση του άρθρου 1 της τροπολογίας, για να μην επιστραφούν καταβληθείσες αμοιβές. Όμως στο άρθρο 2 της τροπολογίας εισάγεται η ιδιωτική ασφάλιση των εργαζομένων για προληπτικές και διαγνωστικές εξετάσεις. Οι εργαζόμενοι είναι αντίθετοι σε αυτό. Δεν τους καλύπτει για το εισόδημα και έχουμε το γνωστό πρόβλημα των τροπολογιών με τα πολλά άρθρα που πρέπει να ψηφιστούν ενιαία.
- Το άρθρο 3 για τα προσόντα διορισμού των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι θετικό. Συνολικά όμως στην τροπολογία δεν μπορούμε να ψηφίσουμε θετικά, ιδιαίτερα λόγω του άρθρου 5 που αφορά στο ακαταδίωκτο της Επιτροπής για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών.
- Κύριε Υπουργέ, είχατε δεσμευθεί ως Κυβέρνηση για τα θέματα της μισθολογικής εξέλιξης των εργαζομένων των αστικών συγκοινωνιών, των μισθολογικών κλιμακίων και της αναγνώρισης για τους νεοπροσληφθέντες της προϋπηρεσίας τους από τον ιδιωτικό τομέα και αυτά δεν εισάγονται στις διατάξεις δημιουργώντας, εύλογα, αντιδράσεις. Δημιουργούνται εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι αυτά δεν τα περιλαμβάνει η συλλογική σύμβαση εργασίας, γιατί έτσι είχε ζητηθεί από εσάς και είχατε δεσμευτεί ότι θα τα νομοθετήσετε με το ερανιστικό νομοσχέδιο.
- Ενώ για τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ επίσης δεν υπάρχει ισονομία και ίση αντιμετώπιση, όταν οι ρυθμίσεις που αφορούν τις μισθολογικές διαφορές, αλλά και οι ρυθμίσεις για τις μηνιαίες οικονομικές ενισχύσεις επί του βασικού μισθού 2% για όλους τους εργαζόμενους και 4% για όσους απασχολούνται σε βάρδιες στη ΣΤΑΣΥ δεν αφορούν και τους εργαζομένους στον ΟΑΣΘ.
- Για την Πολιτική Αεροπορία. Η υποστελέχωση, επίσης, είναι δεδομένη και τα κενά πολλά. Έχουν ειπωθεί από τους εκπροσώπους αναλυτικά στοιχεία, θα σταθώ στο ότι ο εκπρόσωπος των αερολιμενικών μίλησε ευθέως ότι πλέον υπάρχει θέμα ασφάλειας από εδώ και στο εξής στα αεροδρόμια.
- Όσον αφορά στον ΟΣΕ, είναι δεδομένη η υποστελέχωση του ΟΣΕ. Προβλέπεται η πλήρωση κάποιων κενών θέσεων, δηλαδή εκατόν σαράντα θέσεις που θα μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία το φθινόπωρο. Μέχρι τότε όμως τι γίνεται; Επίσης, προβλέπεται και η απαγόρευση του δικαιώματος ενστάσεων επί των προσωρινών πινάκων. Αυτό όμως θα δημιουργήσει στο μέλλον μεγαλύτερες καθυστερήσεις σε τυχόν προσφυγές στη δικαιοσύνη και θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα.
- Κλείνω,λέγοντας ότι σε άλλες επιμέρους διατάξεις, που αφορούν στη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας στα φορτηγά Δ.Χ με προδιαγραφές Euro 6D, όπου προτείνεται να είναι Euro 6, γιατί τα Euro 6D είναι πολύ ακριβά και στην πράξη θα έχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα, αφού θα παραμείνουν στην κυκλοφορία τα παλιά ή για τα ταξί ή άλλες επιμέρους ρυθμίσεις θα εκφραστούμε διά της ψήφου μας επί των άρθρων, λαμβάνοντας υπόψη όσα ειπώθηκαν από τους φορείς.