Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022

Ε.Α.Α.Σ στον ΥΕΘΑ: Παραπλανηθήκατε και υπογράψατε για το ΒΟΕΑ - Η μείωση .... μπορεί να φτάσει μέχρι και το 50%! - Υπάρχουν άλλοι τρόποι .... και όχι τα "εύκολα θύματα" που είναι οι απόστρατοι.

 




ΘΕΜΑ: Παρέμβαση Ε.Α.Α.Σ για ΒΟΕΑ 

      Κύριε Υπουργέ, 

     Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που αφορά στο νέο τρόπο υπολογισμού του Βοηθήματος Οικονομικής ή Επαγγελματικής Αυτοτέλειας (ΒΟΕΑ), ΜΟΝΟ για τα εν αποστρατεία στελέχη, που προβλέπει ότι «…οι μήνες ασφάλισης που διανύθηκαν εντός του χρονικού διαστήματος καταβολής του μερίσματος, λογίζονται στο ήμισυ, στρογγυλοποιημένοι στην επόμενη ακέραια μονάδα», έχει υπογραφεί από τους συναρμόδιους Υπουργούς, αλλά δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί. 

     Η εν λόγω ρύθμιση πλήττει ευθέως και αποκλειστικά τα τέκνα των εν αποστρατεία στελεχών, καθόσον μειώνει με τρόπο αυθαίρετο, κατά το ήμισυ, τα έτη υπολογισμού του βοηθήματός τους. Παράλληλα, τα «εξοικονομούμενα» ποσά που μνημονεύονται στις αιτιολογικές εκθέσεις, δεν αποτελούν ούτε κατ’ ελάχιστο, εχέγγυο της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του ΜΤΣ. 

    Η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού θεωρεί τη ρύθμιση αυτή ως απαράδεκτη και μεροληπτική σε βάρος των εν αποστρατεία στελεχών και των οικογενειών τους, και αντίθετη προς τις αρχές της αναδιανεμητικής βάσης, της κοινωνικής συνοχής και της αλληλεγγύης των γενεών, πάνω στις οποίες στηρίχθηκε επί μακρόν η οργάνωση και η λειτουργία του αρχαιότερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας. 

   Όλα τα χρόνια τόσο ως εν ενεργεία, όσο και εν αποστρατεία τα στελέχη εκπλήρωναν ανελλιπώς τις οικονομικές υποχρεώσεις τους, όπως αυτές είχαν θεσπισθεί από την ελληνική έννομη τάξη. Ξαφνικά, κάποιοι θυμήθηκαν, επιλεκτικά για το ΒΟΕΑ, πως πρέπει να το εντάξουν στα κεφαλαιοποιητικά σχήματα παροχών, επιχειρηματολογώντας περί μιας «γενναιόδωρης» σχέσης εισφορών-παροχών και μεταθέτοντας αβίαστα, το κόστος της μετάβασης από το διανεμητικό στο κεφαλαιοποιητικό, μόνο στους απόστρατους αξιωματικούς και τα τέκνα τους. 

Πρόκειται μια για πρωτοφανή αλλαγή των όρων του «παιχνιδιού» ενόσω το παιχνίδι παίζεται. Εάν κάποιοι ειδήμονες «ονειρεύονται» το «κεφαλαιοποιητικό» σύστημα, καλό θα είναι να γνωρίζουν πως αυτό εφαρμόζεται σε νέες σχέσεις ασφαλισμένων, με δικαίωμα επιλογής κατηγορίας και όχι ως μονόδρομος με αναδρομική ισχύ που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει και τα 25 έτη! Ας ανατρέξουν για επιμόρφωση στον πρόσφατο ν.4826/2021 που ψήφισε η Βουλή. 

   Η μελέτη που εκπονήθηκε από 3μελή επιτροπή του ΜΤΣ και απετέλεσε την εισηγητική και δικαιολογητική βάση της τροποποίησης, στηρίχθηκε στην υποτιθέμενη γενναιόδωρη σχέση εισφορών-παροχών (δείκτης γενναιοδωρίας του συστήματος). Μια σχέση που τίθεται εν αμφιβόλω λόγω του μαθηματικού υπολογισμού της και του γεγονότος, ότι το χορηγούμενο ΒΟΕΑ στα τέκνα των στελεχών του ΣΞ, είναι σκανδαλωδώς χαμηλότερο από των άλλων Κλάδων των Ε.Δ. Επιπροσθέτως δε, επισημαίνεται, πως ουδέποτε η σχέση αυτή αποτέλεσε κρίσιμο παράγοντα ή απλή έστω προϋπόθεση για τον υπολογισμό του ΒΟΕΑ. 

   Επισημαίνεται, ότι σε μια ακραία εκδοχή και ανάλογα με τα έτη που έχει κάποιος ως μερισματούχος, η μείωση του ΒΟΕΑ ενδέχεται να φθάσει μέχρι και το 50%! Κρίνουμε σκόπιμο να τονίσουμε, ότι όταν κατά βάση τα μικρότερα παιδιά λαμβάνουν χαμηλότερο βοήθημα, πρόκειται για πασιφανή διάρρηξη της διαγενεακής συνοχής και της αξιοπιστίας του συστήματος, που μόνο με κοινωνική ασφάλιση και πρόνοια δεν έχει σχέση. 

    Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με τον Α.Ν. 559/1937 η αποστολή του ΜΤΣ είναι διττή, ήτοι η οικονομική ενίσχυση διά παροχής μερίσματος, προικοδότησης (νυν ΒΟΕΑ), χρηματικού βοηθήματος στις απορφανιζόμενες οικογένειες μερισματούχων (δηλ. βοήθημα θανάτου) και η άσκηση κοινωνικής μέριμνας υπέρ μετόχων και μερισματούχων. Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρεται ούτε προϋποτίθεται ο ρόλος της σχέσης εισφορών-παροχών στον καθορισμό του ΒΟΕΑ. 

    Με τη λογική του στενού συνεκτικού δεσμού εισφορών-παροχών, μια άλλη παροχή του ΜΤΣ, το βοήθημα θανάτου, δεν έχει λόγο ύπαρξης, αφού οι εισφορές για την παροχή αυτή είναι μηδενικές. Τι προτίθεται να κάνει το ΜΤΣ; Γιατί το ΜΤΣ δεν υπολογίζει στην «ανταποδοτικότητα» τις διάφορες άλλες κρατήσεις που επιβάλλονται στα στελέχη, όπως της διαφοράς προαγωγής, λόγω τέλεσης γάμου κλπ; Γιατί αγνόησε την επισήμανση του μέλους ΔΣ/ΜΤΣ και εκπροσώπου της ΕΑΑΣ, ότι χρειάζεται να εξετασθεί η τελική λύση; 

     Πέραν των παραπάνω, στη μελέτη χρησιμοποιήθηκαν επιλεκτικά και μεροληπτικά στοιχεία που αφορούν σε εισφορές μετά την τελευταία μείωση του μερίσματος, υιοθετώντας τη χαμηλότερη διαχρονικά κράτηση των μερισματούχων υπέρ του ΒΟΕΑ. Αυτό έγινε για να ενισχυθεί το επιχείρημα της μειωμένης συμμετοχής των αποστράτων, έναντι της υψηλής γενναιοδωρίας του συστήματος προς αυτούς. Ωστόσο για την ακριβή μαθηματική αποτύπωση της σχέσης εισφορών-παροχών, θα έπρεπε να τηρείται στο ΜΤΣ ξεχωριστός λογαριασμός, που να δίνει τη δυνατότητα υπολογισμού των σχετικών αποδόσεων και επιβαρύνσεων. 

     Είναι γνωστό τοις πάσι πως ο ίδιος ο νομοθέτης επέλεξε να δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στο ΒΟΕΑ, ώστε ένα αξιοπρεπές ποσό για τα τέκνα που εκκινούν τον επαγγελματικό βίο τους, να είναι η πρώτη υποχρέωση του επομένου έτους, όταν συντάσσεται ο Π/Υ του Ταμείου και στη συνέχεια να γίνεται ο υπολογισμός της τιμής του μεριδίου για την καταβολή μερίσματος. Όπως επίσης ο νομοθέτης κατανοώντας το διαχρονικά αυξανόμενο χάσμα μεταξύ του ύψους σύνταξης και μερισμάτων σε σύγκριση με τις αποδοχές ενέργειας, καθόρισε τα προβλεπόμενα μέχρι σήμερα ποσοστά εισφορών υπέρ ΒΟΕΑ. 

   Θέλουμε να σας θυμίσουμε πως ακόμη και την «μαύρη περίοδο», αρχές 10ετίας 2010, που το ΜΤΣ είχε οφειλές και δανειακές υποχρεώσεις που ξεπερνούσαν τα 430 εκατ. ευρώ, το Ταμείο δεν προέβη σε τέτοια απαράδεκτη πρόταση ρύθμισης σε βάρος των αποστράτων αξιωματικών, παρά μόνο μειώνοντας το ΒΟΕΑ κατά 25% (2011), προκειμένου να αντιμετωπίσει τις τότε δραματικές οικονομικές συνθήκες στις οποίες είχε περιέλθει, διατηρώντας το ΒΟΕΑ, ακόμα και έτσι, σε ένα αξιόλογο επίπεδο. 

   Σήμερα που το ΜΤΣ έχει βελτιώσει την οικονομική του θέση, μειώνοντας βέβαια δραματικά το ύψος των παροχών του και διαθέτοντας αποθεματικό άνω των 90 εκατ. ευρώ, διαπράττει ένα σοβαρότατο ολίσθημα, σε βάρος εκείνων που υπηρέτησαν την Πατρίδα. 

    Πέραν των ανωτέρω, γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα ε.α. στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες μειώσεις στις συντάξεις τους και ειδικά οι του Στρατού Ξηράς, επιπλέον τις μεγαλύτερες μειώσεις στα μερίσματά τους και στο ΒΟΕΑ, ζητήματα για τα οποία ούτε ποτέ είχαν γνώμη ούτε και μπορούσαν να επηρεάσουν, αφού η εκάστοτε διοίκηση του ΜΤΣ τελεί υπό την δική σας εποπτεία. 

    Υπό τις συνθήκες αυτές κάθε απόστρατος, λόγω ηλικίας, αναμένει υπομονετικά επί σειρά ετών για τα τέκνα του - που στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι σε ηλικίες από : απόκτηση μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών κλπ – το σημαντικό αυτό βοήθημα ΒΟΕΑ, το οποίο με την υπογραφή σας επιθυμείτε να συρρικνώσετε! 

     Κύριε Υπουργέ. 

     Θεωρούμε ότι παραπλανηθήκατε και υπογράψατε αυτήν την απόφαση που στρέφεται ευθέως κατά των εν αποστρατεία στελεχών και παρακαλούμε για την ανάκληση και μη δημοσίευσή της στο ΦΕΚ. Υπάρχουν άλλοι τρόποι εξεύρεσης εσόδων και όχι η εύκολη μέθοδος των περικοπών και μάλιστα στα «εύκολα θύματα» που είναι οι απόστρατοι. 

                                                         Για το ΔΣ/ΕΑΑΣ 


Ανχης ε.α..Χρήστος  Χρηστίδης                            Υπτγος ε.α Ιωάννης Δεβούρος

 Δνων Σύμβουλος  Ε.Α.Α.Σ.                                       Αντιπρόεδρος Ε.Α.Α.Σ. 

                                                                       (Για τον απουσιάζοντα Πρόεδρο)



 ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ 

Αποδέκτες για Ενέργεια ΥΕΘΑ, κ. Νικόλαο Παναγιωτόπουλο 

Αποδέκτες για Πληροφορία YΦΕΘΑ, κ Νικόλαο Χαρδαλιά 

Α/ΓΕΕΘΑ, Σγο κ. Κωνσταντίνο Φλώρο 

Α/ΓΕΣ, Αντγο κ. Χαράλαμπο Λαλούση 

ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΥΠΕΘΑ, 

κ. Αντώνιο Οικονόμου ΓΔΟΣΥ 

Γεν. Δντη, Υπχο κ. Δημήτριο Ρυζιώτη 

ΜΤΣ - ΜΤΝ - ΜΤΑ Ε.Α.Α.Σ.