Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025

Αντιπρόεδρος κυβέρνησης: - Οι μειώσεις φόρων και οι αυξήσεις μισθών και συντάξεων είναι ένα το «όπλο» των πολιτών απέναντι στην ακρίβεια!!!


 


«Πέρσι ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε σε πληρωμές 2,7 δισ. ευρώ και φέτος αναμένεται αυτές να φτάσουν τα 3,3 δισ. ευρώ» τόνισε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης για το αγροτικό ζήτημα, μέσω συνέντευξής του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Η Ελλάδα δεν χάνει χρήματα από τις Βρυξέλλες». Τούτων δοθέντων, οι αγρότες οι οποίοι «κάνουν ειλικρινείς δηλώσεις, θα πάρουν τελικά υψηλότερη επιδότηση», επισημαίνει.

Ταυτόχρονα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης παραθέτει σειρά στοιχείων για την οικονομική κατάσταση της χώρας και της κοινωνίας, μιλά για τον Προϋπολογισμό, όπως και για τις κυβερνητικές δράσεις για την αύξηση των εισοδημάτων αλλά και στη μάχη κατά της ακρίβειας

Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και τον Νίκο Παπαδημητρίου:

Ερ.: Ξεκίνησε η πληρωμή της προκαταβολής της Βασικής Ενίσχυσης για το 2025, κύριε αντιπρόεδρε. Εσείς πιστεύετε ότι η κίνηση αυτή είναι αρκετή να επιστρέψουν οι αγρότες στα χωράφια τους;

Απ.: Αυτές τις μέρες και μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, γυρνάμε σελίδα και περνάμε σε μια νέα κανονικότητα για τις πληρωμές των επιδοτήσεων των αγροτών. Δυο πράγματα επισημαίνω: Πρώτον, ότι σε σχέση με το 2024, οι επιδοτήσεις που θα λάβουν οι αγρότες μας φέτος θα είναι περισσότερες. Και δεύτερον, ότι, μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καταλήξαμε σε ένα υβριδικό σύστημα για φέτος και οριστικό για του χρόνου καταβολής των επιδοτήσεων, με βάση το οποίο η Ελλάδα δεν χάνει χρήματα από τις Βρυξέλλες. Ενώ η κατανομή μεταξύ των αγροτών γίνεται με πιο δίκαιο τρόπο. Τώρα, φυσικά, δεν θα υποδείξω εγώ στους αγρότες μας τι να κάνουν. Οι ίδιοι θα κρίνουν και θα αποφασίσουν για τη στάση τους.

Ερ.: Πάντως η προκαταβολή της Βασικής Ενίσχυσης είναι μικρότερη από πέρσι…

Απ.: Τα στοιχεία της πληρωμής της προκαταβολής έδειξαν, πράγματι, ότι φέτος είναι στο 75% σε σχέση με πέρσι, 363 εκατ. έναντι 476 εκατ. ευρώ. Σε 44.000 αγρότες θα γίνουν πρόσθετοι έλεγχοι. Ενώ έχουν αποκλειστεί από την πληρωμή επιπλέον 2.000 ΑΦΜ, μεταξύ των οποίων εκείνοι που έχει εντοπίσει η Οικονομική Αστυνομία. Και σε κάθε περίπτωση, το συνολικό ποσό που θα διατεθεί, με την εκκαθάριση, θα είναι το ίδιο με πέρσι, διότι θα γίνει ανακατανομή υπέρ των αγροτών που κάνουν ειλικρινείς δηλώσεις. Αυτοί θα πάρουν τελικά υψηλότερη επιδότηση. Διερωτώμαι, όμως, αν ήταν να καταλήξουμε στα ίδια αποτελέσματα με πέρσι, ποιος θα ήταν ο λόγος άραγε να προχωρήσουμε τη μεταρρύθμιση αυτή; Επίσης, θα μπορούσαμε να πληρώσουμε παραγωγούς που η Οικονομική Αστυνομία τούς έχει δεσμεύσει την περιουσία;

Ερ.: Τo ΠΑΣΟΚ, ωστόσο, με ανακοίνωση του ρίχνει τις ευθύνες στην κυβέρνηση γιατί η προκαταβολή της Βασικής Ενίσχυσης είναι μικρότερη. Τι απαντάτε;

Απ.: Είναι γνωστό, αλλά το ΠΑΣΟΚ το αποσιωπά, ότι με τη νέα ΚΑΠ σε όλη την Ευρώπη μειώνεται σταδιακά η Βασική Ενίσχυση και αυξάνονται οι ενισχύσεις μέσα από τη συνδεδεμένη παραγωγή, τα οικολογικά σχήματα και άλλα μικρότερα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επομένως ούτε η χώρα ούτε οι αγρότες χάνουν. Οι κοινοτικοί πόροι των αγροτικών ενισχύσεων παραμένουν οι ίδιοι.

Το ΠΑΣΟΚ βέβαια κάνει πως δεν βλέπει την μεγάλη εικόνα των 3,7 δισ. που θα πάρουν συνολικά οι αγρότες μέσα στο 2025 και απομονώνει την προκαταβολή της Βασικής Ενίσχυσης για να κάνει αντιπολίτευση.

Επιπλέον αποφεύγει να τοποθετηθεί σε ένα πολύ κεντρικό ζήτημα: συμφωνεί με τη μεγάλη μεταρρύθμιση που γίνεται στο σύστημα των αγροτικών επιδοτήσεων μέσα από το οποίο θα βγουν πολλαπλά ωφελημένοι οι ειλικρινείς αγρότες;

Ερ.: Υπάρχουν, όμως, προβλήματα γιατί αρκετά αγροτεμάχια έχουν εξαιρεθεί, ενώ υπάρχουν και αρκετοί κτηνοτρόφοι οι οποίοι αν και πληρούν τα παραγωγικά κριτήρια, πήραν πολύ μικρότερη αποζημίωση. Πώς τα αντιμετωπίζετε αυτά τα θέματα;

Απ.: Όσον αφορά τα κοφτολίβαδα, το ζήτημα προέκυψε λόγω αναντιστοιχιών με τις δορυφορικές εικόνες. Οι αγρότες θα έχουν το δικαίωμα να προσκομίσουν παλαιότερες φωτογραφίες από δορυφόρους, για να γίνει ο έλεγχος. Κι εφόσον τα αγροτεμάχια κριθούν επιλέξιμα, να πληρωθούν στη συνέχεια. Δικαίωμα ένστασης έχουν και οι αγρότες στα αγροτεμάχια των οποίων βρέθηκε πρόβλημα σε σχέση με τον αριθμό του ΚΑΕΚ που δηλώθηκε, ιδιαίτερα στην Κεντρική Μακεδονία. Όσον αφορά τους κτηνοτρόφους, υπάρχει, πράγματι, ένα ζήτημα σε 5 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας, λόγω του μαθηματικού τύπου για τους βοσκοτόπους. Γι’ αυτό, από την περασμένη Πέμπτη, είπαμε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα προχωρήσει, χωρίς καμία καθυστέρηση, σε μια συμπληρωματική πληρωμή, μετά την καταβολή του 70% της βασικής ενίσχυσης που πραγματοποιήθηκε. Η συμπληρωματική αυτή πληρωμή θα γίνει με βάση τα αντικειμενικά στοιχεία, δηλαδή τα τιμολόγια πώλησης γάλακτος και κρέατος, και αγοράς ζωοτροφών, λαμβάνοντας υπόψη το ευμενέστερο για τους ίδιους κριτήριο. Είναι μια πρωτοβουλία, για να στηριχθούν οι πραγματικοί παραγωγοί και να έχουν ισότιμη μεταχείριση οι κτηνοτρόφοι μας, σε αυτούς τους νομούς, με τους συναδέλφους τους σε άλλες περιοχές. Προσπαθούμε, όπως βλέπετε, να αντιμετωπίζουμε όλα τα ζητήματα με ένα δίκαιο τρόπο.

Ερ.: Τώρα ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σε σχέση με τα χρωστούμενα αλλά και τρέχοντα ποσά που πρέπει να καταβληθούν στους αγρότες;

Απ.: Οι αγρότες μας θα λάβουν μέσα στο 2025 πόρους ύψους 3,7 δισ. ευρώ. Ήδη έχουν προχωρήσει πληρωμές 1,9 δισ. ευρώ. Αυτές τις μέρες προχωρούμε σε μια σειρά από πληρωμές, ύψους 538 εκατ. ευρώ, όχι μόνο για την προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης, αλλά και από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και για την ευλογιά. Και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν λάβει επιπλέον 1,2 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων η εξόφληση της βασικής ενίσχυσης και το Μέτρο 23. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, πέρσι ο ΟΠΕΚΕΠΕ προχώρησε σε πληρωμές 2,7 δισ. ευρώ και φέτος αναμένεται αυτές να φτάσουν τα 3,3 δισ. ευρώ. Στηρίζουμε, λοιπόν, τον πρωτογενή τομέα όσο περισσότερο μπορούμε.

Ερ.: Πάντως, η αντιπολίτευση και ορισμένοι συνδικαλιστές σάς κατηγορούν ότι μπορούσατε να πληρώσετε νωρίτερα και δεν το κάνατε…

Απ.: Αυτό είναι πραγματικά ακατανόητο εκ μέρους τους, αλλά δυστυχώς η αντιπολίτευση μας έχει συνηθίσει σε τέτοιου είδους κριτική που δείχνει πολιτική ελαφρότητα …Υπάρχει άραγε κάποια κυβέρνηση η οποία να μπορεί να πληρώσει τις αποζημιώσεις στους αγρότες και να μην το κάνει; Για ποιο λόγο; Για να εισπράττει πολιτικό κόστος;

Η αλήθεια είναι ότι, εκτός από την εύλογη πίεση των αγροτών, είχαμε και πίεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την αντίθετη πλευρά. Είναι γνωστό ότι στις επιστολές της έθετε κατηγορηματικά το ζήτημα της αναστολής πληρωμών και των νέων προστίμων σε περίπτωση μη συμμόρφωσής μας με τους ευρωπαϊκούς κανόνες.

Έπρεπε, λοιπόν, να συμφωνήσουμε με την Κομισιόν στο Σχέδιο Δράσης για την αναμόρφωση του συστήματος πληρωμών και ελέγχων των αγροτικών επιδοτήσεων για το 2026. Αλλά, επίσης, έπρεπε να συμφωνήσουμε και για το μεταβατικό υβριδικό σύστημα πληρωμών για το 2025. Και όλο αυτό δεν ήταν κάτι απλό. Διότι έπρεπε να συμφωνήσουμε στην καταγραφή των αγροτικών εκτάσεων, στα τεκμήρια για τον υπολογισμό των ζώων, τους ελέγχους που έπρεπε να κάνουμε κ.ά.

Συζητούσαμε λοιπόν με την Κομισιόν από το καλοκαίρι και καταθέσαμε το Σχέδιο Δράσης στις 4 Νοεμβρίου. Και τότε άρχισε νέα παραφιλολογία ότι δεν θα πληρώσουμε τη βασική ενίσχυση ως το τέλος του χρόνου, διότι η Κομισιόν θα χρειαστεί τουλάχιστον 2 μήνες για την έγκριση… Όμως το σχέδιο εγκρίθηκε στις 19 Νοεμβρίου, δουλέψαμε μερόνυχτα για την παραμετροποίηση του πληροφοριακού συστήματος με τα νέα δεδομένα, έγιναν οι αναγκαίοι διασταυρωτικοί έλεγχοι και τελικά πληρώσαμε την προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης στον χρόνο που είχαμε δεσμευτεί. Δεν πανηγυρίζουμε βεβαίως. Αλλά όσοι μιλούσαν για «σανό» και κινδυνολογούσαν τι έχουν άραγε να μας πουν τώρα;

Ερ.: Προσωπικά εσείς, κύριε αντιπρόεδρε, αναλάβατε να αποκαταστήσετε τις σχέσεις με τις Βρυξέλλες στο μέτωπο των αγροτικών επιδοτήσεων. Εκτιμάτε ότι οι διαφορές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανήκουν στο παρελθόν ή υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες;

Απ.: Έχουμε κάνει όλους τους τελευταίους μήνες έναν αγώνα δρόμου, για να συμμορφωθεί η χώρα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Και πιστεύω ότι έχουμε πείσει την Κομισιόν ότι ως κυβέρνηση είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση με δικαιοσύνη στο σύστημα των αγροτικών επιδοτήσεων. Αυτό άλλωστε δείχνει και η έγκριση του Σχεδίου Δράσης που λάβαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Βεβαίως, υπάρχει δρόμος ακόμα για την υλοποίηση και την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης. Αλλά, μέσα στο 2026, θα γίνει η μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ και θα τεθεί σε λειτουργία το νέο σύστημα πληρωμών και ελέγχων των αγροτικών επιδοτήσεων, ώστε αυτές να καταβάλλονται χωρίς περαιτέρω επιπλοκές.

Ερ.: Στην εξεταστική επιτροπή οι βουλευτές της αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για «γαλάζιο» σκάνδαλο. Αποδέχεστε τον ισχυρισμό αυτό της αντιπολίτευσης;

Απ.: Δεν αρνηθήκαμε ποτέ τις ευθύνες μας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, άλλωστε, έχει τοποθετηθεί επανειλημμένα, τονίζοντας ότι δεν τα καταφέραμε. Τα άλλα κόμματα που κυβέρνησαν, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ, ισχυρίζονται ότι επί των ημερών τους όλα ήταν τέλεια. Μπορεί και να ήταν και να μην το κατάλαβε κανένας Έλληνας. Οι πολίτες μάς κρίνουν όλους και αποφασίζουν.

Ερ.: Η «μάχη» του Προϋπολογισμού ξεκίνησε. Εκτός από τα μέτρα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, υπάρχουν περιθώρια για κάτι ακόμη;

Απ.: Καταρχάς, ο προϋπολογισμός του 2026 περιλαμβάνει το μεγάλο πακέτο μειώσεων φόρων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ και ψηφίστηκε πρόσφατα, με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή. Πρόκειται για πρωτοβουλίες από τις οποίες βγαίνουν κερδισμένοι πάνω από 4 εκατ. Έλληνες. Από εκεί και πέρα, ανακοινώθηκαν την Τετάρτη νέες πρωτοβουλίες στήριξης των κτηνοτρόφων μας. Επιπλέον, ο πρωθυπουργός προτίθεται να αναγγείλει μια νέα δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος. Στόχος μας είναι -και το έχουμε αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια- η πρόοδος της οικονομίας να επιστρέφει στους πολίτες, με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος. Την ίδια, όμως, στιγμή, φροντίζουμε να τηρούμε τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες και να μην υπερβαίνουμε τις αντοχές της οικονομίας.

Ερ.: Την οικονομική κατάσταση της χώρας πώς θα την περιγράφατε, κύριε αντιπρόεδρε, με δεδομένο το ίχνος που έχετε αφήσει στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών;

Απ.: Η ελληνική οικονομία κάνει σταθερά βήματα μπροστά. Η Ελλάδα αναπτύσσεται σταθερά με υπερδιπλάσιους ρυθμούς σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μεταξύ 2019-2025, οι επενδύσεις έχουν αυξηθεί σε σταθερές τιμές κατά 96%. Οι εξαγωγές αγαθών έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την προ κρίσης περίοδο. Η ανεργία έχει μειωθεί από το 17,9% στο 8,2% τον Σεπτέμβριο 2025 και έχουν δημιουργηθεί πάνω από μισό εκατ. νέες θέσεις εργασίας. Έχουν μειωθεί ή καταργηθεί 83 διαφορετικοί φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 5,4 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παράλληλα, τα κόκκινα δάνεια σε τράπεζες και servicers έχουν μειωθεί από 92 δισ. ευρώ το 2019 σε 74 δισ. ευρώ το β’ τρίμηνο 2025. Παράλληλα, οι καταθέσεις έχουν αυξηθεί από 143 δισ. ευρώ το 2019 στα 204 δισ. ευρώ το 2024, με τα 3/5 της αύξησης να προέρχονται από νοικοκυριά. Ενώ αποτελεί απόδειξη της προόδου που έχει σημειωθεί ότι το 2023, για πρώτη φορά, επέστρεψαν στην Ελλάδα περισσότεροι Έλληνες, από ό,τι έφυγαν: 42.700 και 32.800 αντίστοιχα. Δεν ισχυρίζομαι βεβαίως ότι η Ελλάδα έγινε Ελβετία. Όμως κανείς δεν μπορεί να λέει ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα το 2019.

Ερ.: ...Και γιατί τότε η ακρίβεια παραμένει ο Νο1 βραχνάς για τους πολίτες;

Απ.: Η συσσωρευμένη ακρίβεια δημιουργεί, πράγματι, πίεση στα νοικοκυριά και εδώ και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η κυβέρνηση, όμως, δεν έχει μείνει απαθής σε αυτό το πρόβλημα. Όλες οι μειώσεις φόρων και αυξήσεις μισθών και συντάξεων που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ένα ακόμη «όπλο» των πολιτών απέναντι στην ακρίβεια. Ήδη την εβδομάδα αυτή καταβλήθηκε η επιστροφή ενός ενοικίου στους ενοικιαστές και η ενίσχυση των 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους. Ενώ από τις αρχές της χρονιάς, οι πολίτες θα ξεκινήσουν να βλέπουν τη διαφορά στις τσέπες τους από τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες. Παράλληλα, τόσο ο μέσος όσο και ο κατώτατος μισθός έχουν αυξηθεί περισσότερο από τον πληθωρισμό. Επιπλέον, το Υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί μια σειρά από σχετικά μέτρα, όπως το καλάθι του νοικοκυριού, τα σημαντικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί και πιο πρόσφατα η πρωτοβουλία για τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς. Ενώ σχεδιάζει το επόμενο διάστημα και τις λαϊκές αγορές παραγωγών, για να περιοριστεί το χάσμα από το χωράφι στο ράφι. Και η προσπάθεια αυτή προφανώς συνεχίζεται, έχοντας ως βασικό εργαλείο την ενίσχυση του εισοδήματος των Ελλήνων


Ολοένα και πιο φτωχοί γίνονται οι συνταξιούχοι - Η ομολογία της αδικίας και το… αντίδωρο


 


Οι μόνιμες αυξήσεις που θα δοθούν από το νέο έτος ανέρχονται στο εξευτελιστικό ποσοστό του 2,4%, και αυτό όχι για όλους, καθώς όσοι διατηρούν προσωπική διαφορά θα πάρουν 1,2%

Το 2026 θα είναι άλλη μια χρονιά κατά την οποία ο Κρατικός Προϋπολογισμός προβλέπει ένα σημαντικό πλεόνασμα για τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Αυτό τη στιγμή που, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, 6 στους 10 συνταξιούχους λαμβάνουν κάτω από 1.000 ευρώ κύρια σύνταξη.

Ετσι, παρά την επίσημη παραδοχή του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της Βουλής ότι οι αυξήσεις που δόθηκαν τα τελευταία χρόνια είναι μικρότερες από τις αθροιστικές αυξήσεις του πληθωρισμού, και συνεπώς οι συνταξιούχοι επί της θητείας του έγιναν φτωχότεροι, η κυβέρνηση αρκέστηκε σε ένα επίδομα ύψους 250 ευρώ (που δόθηκε την περασμένη εβδομάδα με πολλούς κόφτες και εξαιρέσεις), αντί για την πλήρη επαναφορά της 13ης σύνταξης.

Ακόμα χειρότερα, οι μόνιμες αυξήσεις που θα δοθούν από το νέο έτος ανέρχονται στο εξευτελιστικό ποσοστό του 2,4%, και αυτό όχι για όλους, καθώς όσοι διατηρούν προσωπική διαφορά θα πάρουν το μισό, δηλαδή αύξηση 1,2%.

Η ομολογία της αδικίας

Μόλις προ εβδομάδων, στις 14 Νοεμβρίου, στη Βουλή, ο πρωθυπουργός ομολόγησε δημόσια την κατάφωρη αδικία που έχουν υποστεί επί της θητείας του οι συνταξιούχοι. Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ. Νίκου Ανδρουλάκη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραδέχτηκε ότι «ο πληθωρισμός της τελευταίας πενταετίας στην Ελλάδα είναι 20%», για να προσθέσει πως «οι μέσες αυξήσεις των συνταξιούχων, συνολικά επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, είναι 14%. Πράγματι, είναι χαμηλότερες από τον πληθωρισμό, όμως αυτό είναι και απότοκο μιας προβληματικής κατάστασης την οποία εμείς κληρονομήσαμε».

Αυτό που υπονοεί ότι κληρονόμησε ο πρωθυπουργός είναι μία πλειάδα από μνημονιακούς νόμους που πετσόκοψαν τις συντάξεις: από τον νόμο του 2012 -και με δική του υπογραφή- με τον οποίο καταργήθηκαν η 13η και η 14η σύνταξη, μέχρι και τον νόμο Κατρούγκαλου, τον οποίο ουδέποτε κατήργησε, αν και το υποσχόταν ήδη 2 χρόνια πριν κερδίσει τις εκλογές. Αντιθέτως, από τους πρώτους νόμους που ο ίδιος έφερε στη Βουλή το 2019, περιελάμβανε την εκ νέου κατάργηση της 13ης σύνταξης, που είχε επανέλθει με νόμο –και χορηγηθεί στους συνταξιούχους– τον Απρίλιο του ίδιου έτους.

Το… αντίδωρο

Υπό την πίεση των δημοσκοπήσεων και της κοινής γνώμης, που πεισματικά αρνείται να υπακούσει στο αφήγημα των αχρείαστων πλεονασμάτων, η κυβέρνηση θέσπισε ένα μόνιμο ετήσιο επίδομα, που θα δίνεται όπως και φέτος, κάθε Νοέμβριο, ύψους 250 ευρώ. Βεβαίως, αυτό περιέχει τόσο πολλούς και παράλογους περιορισμούς, με συνέπεια να το λάβουν περίπου 1,4 εκατ. συνταξιούχοι και όχι όλοι. Και επιπλέον, τα 250 ευρώ επ’ ουδενί δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τη 13η σύνταξη.

Αποκαρδιωτική είναι, όμως, και η συνολική εικόνα σε ό,τι αφορά τους συνταξιούχους, καθώς πάνω από τους μισούς, ποσοστό 58%, λαμβάνουν κάτω από 1.000 ευρώ μεικτά. Σύμφωνα με την Εκθεση «Ηλιος» του υπουργείου Εργασίας για τον μήνα Σεπτέμβριο, 1.143.782 συνταξιούχοι εισπράττουν συντάξεις χαμηλότερες των 1.000 ευρώ και μόλις 802.932, ποσοστό περίπου 42%, λαμβάνουν υψηλότερες. Μάλιστα, οι νέες συντάξεις για εργαζομένους ιδιωτικού τομέα ανέρχονται σε μόλις 770 ευρώ, την ώρα που για τους πρώην δημοσίους υπαλλήλους η μέση δαπάνη ανήλθε στα 1.359,55 ευρώ.

Τα πλεονάσματα μεγαλώνουν και τα ασφαλιστικά ταμεία ευημερούν

Την ώρα που συμβαίνουν όλα αυτά, δηλαδή οι απόμαχοι της εργασίας εξαναγκάζονται να ζουν υπό ασφυκτική πίεση και χωρίς καμία προστασία από το κράτος στα φαινόμενα αισχροκέρδειας, το… ασφαλιστικό σύστημα ευημερεί. Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του Κράτους που κατατέθηκε στη Βουλή, το 2026 «το ισοζύγιο των ασφαλιστικών ταμείων κατά ESA για το 2026 προβλέπεται να παρουσιάσει πλεόνασμα ύψους 1.107 εκατ. ευρώ».

Ειδικότερα, τα έσοδα προβλέπεται να είναι αυξημένα κατά 1.299 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης κατά 916 εκατ. ευρώ των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές (συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από ρυθμίσεις οφειλών), γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο:

■ στην αύξηση των μισθών και της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, ως αποτέλεσμα του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας,

■ στην περαιτέρω αύξηση του κατώτατου μισθού,

■ στην εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και

■ στις μισθολογικές αυξήσεις στον δημόσιο τομέα.

Επιπρόσθετα, αύξηση κατά 464 εκατ. ευρώ προβλέπεται να παρουσιάσουν οι μεταβιβάσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, κυρίως για την κάλυψη των παροχών κύριας σύνταξης. Το σύνολο των δαπανών σε σχέση με το 2025 προβλέπεται να είναι αυξημένο κατά 1.459 εκατ. ευρώ.

Η δαπάνη των κύριων συντάξεων προβλέπεται να είναι αυξημένη κατά 1.153 εκατ. ευρώ ως αποτέλεσμα:

■ της αναπροσαρμογής των συντάξεων με βάση τον συντελεστή που προκύπτει από τον μέσο όρο του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του ΑΕΠ και του ποσοστού μεταβολής του μέσου ετήσιου ΓΔΤΚ του προηγούμενου έτους (άρθρο 14 παρ.4 του ν.4387/2016), η οποία προβλέπεται να ανέλθει σε 629 εκατ. ευρώ περίπου, λαμβανομένου υπόψη του μη συμψηφισμού του 50% της αύξησης των συντάξεων με την προσωπική διαφορά, και

■ της προβλεπόμενης αύξησης του ρυθμού απονομής νέων συντάξεων.

Η δαπάνη για τις επικουρικές συντάξεις προβλέπεται αυξημένη κατά 186 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2025, καθ’ όσον αναμένεται να εντατικοποιηθούν εντός του 2026 οι εκκαθαρίσεις που αφορούν περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης και να καταβληθούν τα σχετικά αναδρομικά ποσά στους δικαιούχους.

Επιπρόσθετα, αύξηση κατά 205 εκατ. ευρώ αναμένεται να παρουσιάσει η δαπάνη για τις προνοιακές παροχές και ειδικότερα: (α) η δαπάνη για τις εφάπαξ συνταξιοδοτικές παροχές λόγω της εκτιμώμενης αύξησης του αριθμού των συνταξιοδοτήσεων, κυρίως του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων και (β) η δαπάνη για τα επιδόματα που είναι συνδεδεμένα με το ύψος των κατώτατου μισθού (επιδόματα ασθένειας, μητρότητας, ατυχήματος, εορτών και αδείας κ.λπ.)


Οσμή σκανδάλου! - «Δώρο» 4.000.000 ευρώ από την κυβέρνηση στα φιλικά ΜΜΕ - 42.000 ευρώ για «ανώνυμη» εκδήλωση και άλλα πολλά!! - Οι αποδείξεις


Οσμή σκανδάλου!  – «Δώρο» 4.000.000 ευρώ από την κυβέρνηση στα φιλικά ΜΜΕ για αχρείαστη καμπάνια για το Κτηματολόγιο μετά τις βαρύτατες καταγγελίες εργαζόμενων

Αν κάτι μπορεί να ισχυριστεί κανείς για τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη είναι ο επαγγελματισμός και η συνέπεια που τη διακρίνουν στην «ελάφρυνση» του Κρατικού Προϋπολογισμού και του Ταμείου Ανάκαμψης.

  • Από τον Βασίλη Γαλούπη

Με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, από το 2019 βρίσκονται πάντα τρόποι -άλλοτε ευρηματικοί, άλλοτε όχι- ώστε οι δαπάνες να εκτοξεύονται. Ενίοτε με διοχέτευση κονδυλίων στα ΜΜΕ, άλλοτε με απευθείας αναθέσεις για λόγους που σε άλλη χώρα, κανονική και όχι Μπανανία, δεν θα ευσταθούσαν καν.

Οσο η «κούφια» συζήτηση για τη μάχη σε μια αποσυντιθέμενη Αριστερά με το βιβλίο του Τσίπρα φούντωνε τόσο οι απευθείας αναθέσεις έπεφταν βροχή. Ειδικά την περασμένη Τρίτη, σαν να επρόκειτο για την «κυβερνητική ημέρα απευθείας μοιρασιάς δημόσιου χρήματος». Η 25η Νοεμβρίου αποτέλεσε ένα από τα πιο παραγωγικά 24ωρα αχρείαστων απευθείας αναθέσεων.

Ομως, υπήρχε και μια άλλη απόφαση έγκρισης ενός πολύ σημαντικού κονδυλίου, 4 εκατ. ευρώ, για «επικοινωνιακή προβολή του Ελληνικού Κτηματολογίου». Το κόστος «Διαφημιστικής Προβολής» αφορά το έργο «Ψηφιοποίηση Αρχείου Υποθηκοφυλακείων» και τα χρήματα φεύγουν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το ερώτημα είναι αν η κυβέρνηση αποφάσισε μια τέτοια περιττή δαπάνη για να γλυκάνει τα ΜΜΕ μετά τον σάλο που ξέσπασε από τις πρόσφατες καταγγελίες εργαζομένων.

Πάνω από 42.000 ευρώ για «ανώνυμη» εκδήλωση

Ο Γιώργος Φλωρίδης προέρχεται από την εποχή ΠΑΣΟΚ, τότε που λεφτά για πέταμα υπήρχαν. Ο λαλίστατος, όσο και κενός από πολιτικό λόγο, υπουργός Δικαιοσύνης θα πρέπει να εξηγήσει για ποιο λόγο μοίρασε στις 20 Νοεμβρίου 2025 ένα ποσό 42.532 ευρώ για μια… εκδήλωση. Τι εκδήλωση είναι αυτή που θα στερήσει από τον φορολογούμενο 42.500 ευρώ; Και γιατί πρέπει να την πληρώσουμε;

Η σύμβαση που αναρτήθηκε έχει τίτλο «Διενέργεια εκδήλωσης του υπουργείου Δικαιοσύνης» και συνήφθη με εταιρία συμβούλων. Οπως αναφέρεται, πρόκειται για εκδήλωση «του υπουργείου Δικαιοσύνης που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025 στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής και ειδικότερα την ανάγκη για: α) παραγωγή εκδήλωσης (εξοπλισμός φωτισμού αίθουσας, εξοπλισμός εικόνας, staging- κατασκευή σκηνικού, ηχητικός εξοπλισμός, τεχνικό προσωπικό, publicity banner για φωτογραφίες, βιντεοσκόπηση, streaming, εξοπλισμός φωτισμού foyer & προβολή», όπως και νοηματική μετάφραση κ.ά.

Η απόφαση του υπουργείου Δικαιοσύνης για μια εκδήλωση, άνευ άλλων λεπτομερειών, αξίας 42.532 ευρώ στις 4 Δεκεμβρίου

Περισσότερες λεπτομέρειες, τουλάχιστον στο συγκεκριμένο έγγραφο απόφασης που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, δεν θεωρήθηκε απαραίτητο να δοθούν, έτσι ώστε να ενημερωθεί άμεσα και ο πολίτης για ποια ακριβώς -ανώνυμη έως τώρα- εκδήλωση μιλάμε και να μπορέσει να κρίνει αναλόγως. Για ποιον λόγο δεν αναφέρεται ευκρινώς, παραμένει αδιευκρίνιστο.

Μπορεί να παραμείνει ένα μυστήριο μέχρι να δεήσει το υπουργείο να γίνει πιο σαφές και να μη μιλάει με γρίφους ή να χρειάζεται κάποιος να ανατρέξει σε γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ψάχνει τα ψιλά γράμματα. Αλλωστε, η απευθείας ανάθεση με τη 40άρα προχωρά κανονικά.

Υπουργείο Παπασταύρου: Απευθείας ανάθεση 34.720 ευρώ

Οσο η κυβέρνηση έστρεφε μέσα στην εβδομάδα την κουβέντα στο βιβλίο του Τσίπρα, στη Φεράρι της Σεμερτζίδου και στα απόνερα του ηθοποιού Καραναστάση μετά την παραίτηση από την Πλεύση της Ζωής οι αναθέσεις καλά κρατούσαν. Πάλι την Τρίτη 25 Νοεμβρίου αναρτήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος του Σταύρου Παπασταύρου μια απόφαση για «παροχή υπηρεσιών εξειδικευμένης νομικής υποστήριξης», ύψους 34.720 ευρώ (28.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ), για μόλις δύο μήνες υπηρεσιών. Πόσο «εξειδικευμένη» μπορεί να είναι μια τέτοια παροχή υπηρεσίας για θέματα που «άπτονται της εφαρμογής διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων», ώστε να έχει τέτοιο κόστος, που φαντάζει μεγάλο για τον μέσο πολίτη;

Η απόφαση υπογράφεται από τον γενικό διευθυντή Χωρικού Σχεδιασμού Κωνσταντίνο Δημόπουλο και, όπως μπορεί να συμπεράνει κανείς, πρόκειται για απευθείας ανάθεση, αφού αναφέρεται και ότι «η δαπάνη για την παρούσα παροχή υπηρεσιών δεν υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ».

Οπως αναφέρεται συγκεκριμένα, αποφασίστηκε «η ανάθεση του έργου παροχής υπηρεσιών εξειδικευμένης νομικής υποστήριξης για την παροχή οδηγιών και νομικής υποστήριξης σε θέματα που άπτονται της εφαρμογής των διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων και ειδικότερα των Ενωσιακών οδηγιών 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ, οι οποίες έχουν ενσωματωθεί στο ελληνικό Δίκαιο με τον ν. 4412/2016» χρονικής διάρκειας έως 21-01-2026, (σ.σ.: αναφέρεται το όνομα του αναδόχου), έναντι του ποσού των 28.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%, ήτοι 34.720,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%».

Σημειώνεται επίσης από τους κουβαρντάδες του υπουργείου ότι «η δαπάνη για την ως άνω παροχή υπηρεσιών θα βαρύνει τις πιστώσεις του Πράσινου Ταμείου και είναι ενταγμένη στον Προϋπολογισμό του Πράσινου Ταμείου για το έτος 2025».

Για… διαστημικό Ζoom και YouTube 37.200 ευρώ

Ισως για την κυβέρνηση Μητσοτάκη η 25η Νοεμβρίου να είναι μια γιορτή για πάρτι αποφάσεων και αναθέσεων. Δεν εξηγείται διαφορετικά ότι την περασμένη Τρίτη υπήρξε ακόμα μία απόφαση ανάθεσης, αυτή τη φορά από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Δημήτρη Παπαστεργίου. Αλλά σε αυτή την περίπτωση ο λόγος είναι πολύ σοβαρός, αφού εμπλέκονται και… διαστημικές υπηρεσίες.

Θέμα της απευθείας ανάθεσης είναι «η απόφαση για την παροχή υπηρεσιών τεχνικής κάλυψης, βιντεοσκόπησης και ζωντανής αναμετάδοσης (μέσω Zoom και YouTube), στο πλαίσιο εκδηλώσεων, δράσεων και συναντήσεων της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων με στελέχη της ITU (σ.σ. Διεθνής Ενωση Τηλεπικοινωνιών) και ESA (σ.σ.: Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος), συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης ποσού 37.200 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.

Οι… κουβαρντάδες του υπουργείου Περιβάλλοντος δίνουν 34.720 ευρώ για νομικές υπηρεσίες διαστήματος δύο μηνών!

Τώρα, βέβαια, 37.200 ευρώ για Zoom και Youtube ακούγονται πολλά, αλλά αφού εμπλέκονται και διαστημικές υπηρεσίες, τότε μπορεί η σύνδεση της αναμετάδοσης να γίνει μέσω… Αρη. Με εντολή του υπουργού υπογράφει την απόφαση ο γενικός γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος.

Οσμή σκανδάλου στο Κτηματολόγιο

Πριν από μόλις λίγα 24ωρα, την περασμένη Τρίτη 25 Νοεμβρίου, η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας αποφάσισε να πετάξει ακόμα 4 εκατ. ευρώ από τα λεφτά των φορολογουμένων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, διοχετεύοντάς τα στα ΜΜΕ για μια περιττή, αν όχι εντελώς αχρείαστη καμπάνια.

Και μόνο ότι αφορά το Κτηματολόγιο, που βουίζει ο τόπος τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες από τις καταγγελίες εργαζομένων για σημεία και τέρατα, όπως έγραψε πρόσφατα και η «δημοκρατία», αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Αλλά κυρίως είναι το αντικείμενο της καμπάνιας και το ύψος του ποσού που προκαλούν απορίες. Θέμα του κονδυλίου είναι «η έγκριση προγράμματος επικοινωνιακής προβολής του Eλληνικού Κτηματολογίου για το υποέργο “Κόστος Διαφημιστικής Προβολής” στο πλαίσιο του Εργου Ψηφιοποίηση Αρχείου Υποθηκοφυλακείων για το Εθνικό Κτηματολόγιο» του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η έγκριση δόθηκε την Τρίτη από τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης για ποσό 4 εκατ. ευρώ για τα έτη 2025-2026. Σύμφωνα με την έγκριση, η καταχώριση διαφημίσεων «πραγματοποιείται μόνο σε έντυπο ή ηλεκτρονικό Τύπο, ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στο Μητρώο Εντυπου Τύπου ή στο Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου». Το ζητούμενο σχετικά με το Κτηματολόγιο, πέραν των καταγγελιών που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, είναι να είναι απρόσκοπτη η λειτουργία του ψηφιοποιημένου αρχείου υποθηκοφυλακείων για όσους πολίτες το χρειαστούν τη στιγμή που θα θελήσουν. Ποιο το νόημα μιας τέτοιας καμπάνιας;

Τα 4 εκατ. «δώρο» από την κυβέρνηση και τον Παύλο Μαρινάκη προς τα ΜΜΕ, με μια αχρείαστη καμπάνια για το Κτηματολόγιο, για να γλυκαθούν οι εντυπώσεις μετά τις καταγγελίες για σημεία και τέρατα
Τα 4 εκατ. «δώρο» από την κυβέρνηση και τον Παύλο Μαρινάκη προς τα ΜΜΕ, με μια αχρείαστη καμπάνια για το Κτηματολόγιο, για να γλυκαθούν οι εντυπώσεις μετά τις καταγγελίες για σημεία και τέρατα

Είναι δυνατόν να μην το πληροφορηθούν οι πολίτες από τις αρμόδιες υπηρεσίες, όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες; Θα υπάρχει, δηλαδή, ψηφιακό αρχείο και ο κόσμος θα σπεύδει ακόμα στους αραχνιασμένους φακέλους μέσα στα ντουλάπια; Τα 4 εκατ. ευρώ «δώρο» από την κυβέρνηση και τον Παύλο Μαρινάκη προς τα ΜΜΕ, με την αχρείαστη καμπάνια για το Κτηματολόγιο, έχουν προφανή σκοπιμότητα: να γλυκαθούν οι εντυπώσεις μετά τις καταγγελίες εργαζομένων για σημεία και τέρατα. Η συγκεκριμένη κίνηση από το Μαξίμου θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι έχει ακόμα και οσμή σκανδάλου, αν μιλούσαμε για κανονικές συνθήκες.

Αλλά για την κυβέρνηση Μητσοτάκη και ύστερα από τόση ατιμώρητη διαφθορά που παράγει από το 2019 αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν και πταίσματα. Την απόφαση της χρηματοδότησης των ΜΜΕ υπογράφει, με εντολή του υφυπουργού Παύλου Μαρινάκη, ο γενικός γραμματέας Δημήτριος Κιρμικίρογλου. Καλό θα ήταν να μας εξηγήσει κάποια στιγμή η κυβέρνηση και για ποιο λόγο πρέπει να στερηθούν οι πολίτες αυτά τα 4 εκατ. ευρώ από άλλους, χρήσιμους σκοπούς.

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: 33.900 ευρώ απευθείας ανάθεση για καφέδες και νερά

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει ξεφτιλιστεί πανευρωπαϊκά με το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ, μαζί με τους υπουργούς του από το 2019 έως τώρα, αλλά δεν έχει κανένα πρόβλημα να βγάζει κονδύλια. Το υπουργείο του Τσιάρα έβγαλε κι αυτό απευθείας ανάθεση στις 25 Νοεμβρίου, την τρίτη από τις τέσσερις που αναφέρουμε για την περασμένη Τρίτη (του Κτηματολογίου δεν είναι απευθείας ανάθεση, αφού η δαπάνη φτάνει στα 4 εκατ. ευρώ).

Πρόκειται για ποσό 33.900 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 13%, και αφορά «την κάλυψη δαπανών κυλικείου της Πολιτικής Ηγεσίας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης». Οι τιμές για το κυλικείο της Πολιτικής Ηγεσίας, η οποία παίζει πολύ σοβαρό ρόλο, ειδικά στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης του τεράστιου σκανδάλου των ευρωπαϊκών ενισχύσεων, που διασύρει όλη τη χώρα, θυμίζουν σούπερ μάρκετ, δηλαδή είναι τσουχτερές:

33.900 ευρώ για καφέδες και νερά από το υπουργείο Τσιάρα εν μέσω τσουνάμι ΟΠΕΚΕΠΕ

«Σύμφωνα με τις παρακάτω τιμές ανά είδος

Νερό μεγάλο – 0,88 €/τμχ

Νερό μικρό – 0,45 €/τμχ

Καφές Γαλλικός – 1,32 €/τμχ

Τσάι – 0,88 €/τμχ

Αναψυκτικά – 0,88 €/τμχ

Χυμοί – 2,66 €/λίτρο

Βουτήματα – 8,85 €/κιλό

Σάντουιτς (μικρογεύματα) – 2,66 €/τμχ

Στις τιμές δεν συμπεριλαμβάνεται ΦΠΑ 13%».

Διότι αν δεν καλυφθούν από τον φορολογούμενο τα έξοδα κυλικείου για την Πολιτική Ηγεσία, τότε πώς θα δουλέψουν σοβαρά όλα αυτά τα… βαρίδια που ηγούνται του υπουργείου από το 2019 έως τώρα; Δεν φτάνει η ξεφτίλα ετών του υπουργείου με τους κουμπάρους «Φραπέδες», τώρα πρέπει να πληρώνουμε και τους… καφέδες.


https://www.dimokratia.gr/politiki/628269/moirazoyn-chrima-oso-mas-apokoimizoyn-xefreno-parti-sta-ypoyrgeia-toy-mitsotaki-me/


Κόλαφος η απόφαση του ΕΔΑΔ για την κυβέρνηση: - "Αρνείστε, να εφαρμόσετε τις δικαστικές αποφάσεις, για την πληρωμή των πολιτών!!" - "Σε δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως ανέρχεται το κόστος της διαφθοράς στην Ελλάδα!!"

 





Καταδίκη και αποδοκιμασία από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων  εισπράττει η χώρα μας, για μία ακόμα φορά, εξαιτίας της καθυστέρησης 12 ετών στην εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων στο πολύπαθο ζήτημα των απαλλοτριώσεων. Η καταδίκη έλαβε χώρα, γιατί οι πολίτες ανέμεναν 12 χρόνια να εφαρμοστεί μια δικαστική απόφαση. Δεν φτάνει η υπερβολική καθυστέρηση έκδοσης μίας δικαστικής απόφασης, εξαιτίας της ελλείψεως μηχανογράφησης – ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, της μη ουσιαστικής ενίσχυσης του θεσμού της διαμεσολάβησης, της μη ενίσχυσης της δικηγορικής ύλης για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, της μη ενίσχυσης των γραμματειών δικαστηρίων με επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό, της μη ενίσχυσης συμβολαιογραφικών πράξεων σε κάποιες περιπτώσεις για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων: έχουμε και την υπερβολική καθυστέρηση στην εφαρμογή μίας δικαστικής απόφασης, μετά την δημοσίευση της, από το ίδιο το κράτος.

Η υποχρέωση της Διοίκησης να συμμορφώνεται με το περιεχόμενο των δικαστικών αποφάσεων των διοικητικών δικαστηρίων προβλέπεται στο άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος και εξειδικεύεται περαιτέρω στο άρθρο 50 παρ. 4 του π.δ. 18/1989. Η συμμόρφωση εκφράζεται αναλόγως σε κάθε περίπτωση είτε με θετική ενέργεια της Διοίκησης προς το περιεχόμενο της απόφασης ή αποχή από κάθε ενέργεια που είναι αντίθετη προς όσα κρίθηκαν από αυτό. Σήμερα στην Ελλάδα δεν υφίσταται Συνταγματικό δικαστήριο και η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, δεσμεύει την κυβέρνηση – δημόσια διοίκηση, ως προς την εφαρμογή, αλλά όχι ως προς τον χρόνο εφαρμογής της απόφασης και δεν έχει ισχύ νόμου.

Σήμερα, η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου δεν είναι αμέσως εκτελεστή, αλλά απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή της. Απαραίτητη προϋπόθεση, για την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου, είναι η συνταγματική διασφάλιση της ανεξαρτησίας των δικαστών του Συνταγματικού Δικαστηρίου και η στελέχωση του, με δικαστές κοινής αποδοχής . Οι αποφάσεις του Συνταγματικού δικαστηρίου είναι αμέσως εκτελεστές, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή της δικαστικής αυτής απόφασης. Γενικά στην Ελλάδα, απαιτείται η δημιουργία ψηφιακού φακέλου του αρχείου των Δικαστηρίων της χώρας. Η πρόσβαση στα ψηφιοποιημένα αρχεία, θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα και τη ταχύτητα των δικαστηρίων, μειώνοντας την έγχαρτη και ψηφιακή γραφειοκρατία. Επιπλέον, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση κόστους και πόρων και θα ενισχύσει τη διαφάνεια και τη διαχείριση των υποθέσεων. Ο θεσμός της διαμεσολάβησης, έχει κυριαρχήσει εδώ και χρόνια, σε πολλές χώρες του κόσμου, ενώ στην Ελλάδα απαιτείται ουσιαστική ενίσχυση του συγκεκριμένου θεσμού. Η διαμεσολάβηση είναι ένας εναλλακτικός τρόπος επίλυσης διαφορών και διεξάγεται με τη συνδρομή ενός τρίτου αντικειμενικού προσώπου, του Διαμεσολαβητή, ο οποίος προσπαθεί να οδηγήσει τα μέρη στην επίτευξη συμφωνίας.

Η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2008/52/ΕΚ της ΕΕ περί Διαμεσολάβησης στη νομοθεσία της χώρας μας είναι πλέον γεγονός με την ψήφιση του νόμου 3898/12.12.2010 «Διαμεσολάβηση σε εμπορικές και αστικές υποθέσεις». Στη διαμεσολάβηση μπορούν να υπαχθούν διαφορές ιδιωτικού δικαίου (αστικές, εμπορικές, οικογενειακές, εργατικές). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο άνοιξε πρόσφατα το δρόμο για την προώθηση της ψηφιοποίησης και την ενίσχυση της προσβασιμότητας και της αποτελεσματικότητας των συστημάτων απονομής Δικαιοσύνης των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έκδοση κανονισμού για την ψηφιοποίηση της διασυνοριακής δικαστικής συνεργασίας και της πρόσβασης στη δικαιοσύνη και συνοδευτικής οδηγίας , θα διευκολύνει την ηλεκτρονική επικοινωνία στο πλαίσιο των διαδικασιών διασυνοριακής δικαστικής συνεργασίας σε αστικές, εμπορικές και ποινικές υποθέσεις.

Η πρόσφατη απόφαση έλαβε χώρα λίγες ημέρες αφότου οι υπουργοί Δικαιοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενέκριναν στρατηγική για την ηλεκτρονική Δικαιοσύνη για τα έτη 2024 έως 2028.. Υπέρβαση αρμοδιοτήτων και προσβολή της θεσμικής αυτονομίας των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταλογίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών στην Ευρωπαία Εισαγγελέα Λάουρα Κοβέσι, που είχε ζητήσει πρόσφατα την αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών στην Ελλάδα. Η νέα Ευρωπαϊκή καταδίκη για την χώρα μας, ήρθε γιατί οι πολίτες περίμεναν ουσιαστικά 12 χρόνια να εφαρμοστεί μια δικαστική απόφαση. Δηλαδή ενώ από το 2009 είχε κριθεί στα Δικαστήρια η ακύρωση της άρσης απαλλοτρίωσης, μετά τη σιωπηρή άρνηση της διοίκησης, χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2019 ώστε να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για την άρση και το 2021 για να βγουν οι διαταγές πληρωμής για την αποζημίωση των ιδιοκτητών.

Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) αναφέρει στην απόφασή του πως “η εκτέλεση δικαστικής απόφασης είναι αναπόσπαστο μέρος της δίκαιης δίκης”.

Σύμφωνα με την υπόθεση, το “εθνικό δικαστήριο είχε ακυρώσει τη σιωπηρή άρνηση της διοίκησης να άρει την απαλλοτρίωση που αφορούσε το οικόπεδο των προσφευγόντων και παρέπεμψε την υπόθεση στη διοίκηση. Οι προσφεύγοντες, συνιδιοκτήτες ενός οικοπέδου, παραπονέθηκαν για την καθυστερημένη εκτέλεση της με αριθ. 3665/2009 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης και για την έλλειψη αποτελεσματικής προσφυγής στο εσωτερικό δίκαιο”.

Όπως ανέφεραν οι προσφεύγοντες “η εν λόγω εσωτερική διαδικασία είχε κινηθεί από τους προκατόχους τους και αυτοί απέκτησαν από κοινού την κυριότητα του οικοπέδου στις 23 Ιουλίου 2010, μετά την καταχώριση της συμβολαιογραφικής τους πράξης στο Κτηματολόγιο.

Στις 29 Νοεμβρίου 2019 δημοσιεύθηκε το ΠΔ σχετικά με την τροποποίηση του σχεδίου πόλεως – περιελάμβανε δε την άρση της απαλλοτρίωσης και την επαναφορά της. Στις 31 Μαρτίου 2021 εκδόθηκαν διαταγές πληρωμής για την αποζημίωση των προσφευγόντων, θέτοντας έτσι τέλος στη διαδικασία εκτέλεσης.

Στον προσφεύγοντα της προσφυγής με αριθ. 47788/15, εν τω μεταξύ, επιδικάστηκε αποζημίωση 1.000 ευρώ από το Συμβούλιο Συμμόρφωσης (τριμελής επιτροπή) του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης για την μη εκτέλεση της απόφασης από τις αρχές. Το ποσό αυτό καταβλήθηκε στις 25 Απριλίου 2016”. Κατά το ευρωπαϊκό δικαστήριο ΕΔΑΔ η εκτέλεση απόφασης που εκδίδεται από οποιοδήποτε δικαστήριο πρέπει να θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της “ακροαματικής διαδικασίας”. Παρέπεμψε επίσης στη νομολογία του σχετικά με τη μη εκτέλεση ή την καθυστερημένη εκτέλεση τελεσίδικων εθνικών αποφάσεων.

“Το Δικαστήριο εκτίμησε ότι:

α) στην προκειμένη περίπτωση οι αρχές δεν κατέβαλαν τις απαραίτητες προσπάθειες για την πλήρη και έγκαιρη εκτέλεση της εκδοθείσας δικαστικής απόφασης υπέρ των προσφευγόντων και 

β) οι προσφεύγοντες δεν είχαν στη διάθεσή τους αποτελεσματικό ένδικο μέσο για τις καταγγελίες τους” υπογραμμίζεται.

Ενδεικτικό είναι πως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απέρριψε τις αιτιάσεις της Κυβέρνησης. Εδώ και πολλά χρόνια, γινόμαστε μάρτυρες όχι μονάχα της καθυστέρησης έκδοσης δικαστικών αποφάσεων , αλλά και της καθυστέρησης εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων και μάλιστα από το ίδιο το ελληνικό δημόσιο. Στην Ελλάδα του 2024, οι περισσότερες δικογραφίες ακόμα μεταφέρονται με καροτσάκια των “σουπερμάρκετ”, ενώ η έλλειψη μηχανογράφησης- ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, ταλαιπωρεί πολίτες , δικαστικούς υπαλλήλους, δικαστές και δικηγόρους.

Σύμφωνα με την πρώην πρόεδρο της ένωσης διοικητικών Δικαστών,η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση στις καθυστερήσεις έκδοσης των αποφάσεων από τις 26 χώρες της Ευρώπης. Στα Διοικητικά Δικαστήρια εκκρεμούν 288.229 υποθέσεις. Στο Πρωτοδικείο Αθηνών δεν έχουν προσδιοριστεί 44.000 υποθέσεις. Το «αναβολόσημο» που επιβλήθηκε πριν λίγα χρόνια, εξυπηρετεί «ταμειακές ανάγκες» και όχι την καταπολέμηση της ” βιομηχανίας” αναβολών, κυρίως με την προσκόμιση ιατρικών βεβαιώσεων.

Θεσμοθετήθηκε η καταβολή παραβόλου όταν το δικαστήριο κρίνει νόμιμο το αίτημα χορήγησης αναβολής, διάταξη που εξυπηρετεί ταμειακές ανάγκες και όχι την επιτάχυνση εκδίκασης των υποθέσεων, ενώ παραβλέπεται το γεγονός ότι η εκδίκαση των υποθέσεων αναβάλλεται σε ποσοστά που φθάνουν το 60 και 70% επειδή η διοίκηση δεν προσκομίζει τον φάκελο της υπόθεσης και τις απόψεις της. Ανάμεσα στα 47 κράτη του Συμβουλίου της Ευρώπης, η χώρα μας κατέχει την τέταρτη θέση σε υπερβολικές καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης και έχει επανειλημμένα καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, λόγω υπερβάσεων του εύλογου χρόνου έκδοσης απόφασης.

Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο ότι πλήττεται το κύρος της χώρας μας διεθνώς, αλλά καταρρακώνεται και το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» και η υγιής επιχειρηματική δραστηριότητα. Δεν μπορούν να εισπράξουν βεβαιωμένα πολλά εκατομμύρια ευρώ,από τις γνωστές λίστες φοροδιαφυγής(Λαγκάρντ, Μπόργιανς), λόγω πολυνομίας και γραφειοκρατίας.Το ίδιο συμβαίνει με το λαθρεμπόριο καυσίμων και καπνικών,όπου το κράτος ζημιώνεται με εκατομμύρια ευρώ.

Η πολυνομία αποτελεί τη βάση για την κακοδικία, την ανομία, τη διαφθορά. Το χάος της πολυνομίας είναι από τους κρισιμότερους «αόρατους» εχθρούς της ανάπτυξης. Η Ελλάδα είναι ίσως η χώρα με τους περισσότερους νόμους και ρυθμίσεις στον κόσμο, ένα πολυδαίδαλο νομικό σύστημα του οποίου την ισχύ κανείς δεν γνωρίζει και στα δίχτυα του οποίου «κολλάει» κάθε μεταρρυθμιστική απόπειρα. Με την πολυνομία εννοούμε την ύπαρξη πολλών Νόμων, Υπουργικών Αποφάσεων, Προεδρικών Διαταγμάτων και Εγκυκλίων για το ίδιο θέμα, συχνά αντικρουόμενων μεταξύ τους και οπωσδήποτε πολυδαίδαλων. Κακονομία είναι το φαινόμενο της κακής ποιότητας των νομικών ρυθμίσεων – αντικρουόμενοι, ασαφείς ή κακογραμμένοι νόμοι, ενίοτε γεμάτοι με άσχετες ή αυθαίρετες ρυθμίσεις. Απαιτείται νέα κωδικοποίηση νόμων, με απλούστευση και επαναδιατύπωσή τους.
Στη μηχανογράφηση, στην ηλεκτρονική διακίνηση δικαστικών εγγράφων ,κατέχουμε την τελευταία θέση στην Ευρώπη. Απαιτείται πλήρης μηχανογράφηση όλων των υπηρεσιών των δικαστηρίων και η καθιέρωση, πανελλαδικά και σε όλες τις διαδικασίες, της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων.

Η Βουλή κατά το νομοθετικό της έργο, θα πρέπει να συμμορφώνεται με τη συνταγματική διάταξη που απαγορεύει να εισάγονται στους νόμους διατάξεις άσχετες με το κυρίως αντικείμενο του νόμου, ώστε να εκλείψει το απαράδεκτο φαινόμενο των λεγομένων «φωτογραφικών» διατάξεων, που εισάγονται τις μεταμεσονύκτιες ώρες και στην πλειοψηφία τους περνούν απαρατήρητες.

Σε πολλές περιπτώσεις η πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη είναι πολύ ακριβή. Και τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχει το ίδιο το κράτος, το οποίο αποφασίζει πολλές φορές για φοροεισπρακτικούς λόγους, άλλες για εξοικονόμηση δαπανών και κάποιες φορές για να αποτρέψει τους πολίτες να καταφύγουν στη δικαιοσύνη.

Η ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, εδώ και χρόνια, δεν έχει προκηρύξει μόνιμες θέσεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού στα δικαστήρια της χώρας. Η ένωση δικαστών και οι δικηγορικοί σύλλογοι διαμαρτύρονται για την έλλειψη προσωπικού στα δικαστήρια και για το γεγονός ότι ελάχιστοι υπάλληλοι επωμίζονται δυσανάλογα μεγάλο φόρτο εργασίας. Εκτός από την έλλειψη προσωπικού, το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν έχει προβεί διαχρονικά στην κωδικοποίηση της νομόθεσιας (με την έννοια της τακτοποίησης και της κατηγοριοποίησης), με συνέπεια να υφίστανται πολλοί νόμοι για το ίδιο θέμα.

Επιπλέον,οι διαχρονικές καταγγελίες δικαστών για πολιτικές παρεμβάσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης,στο έργο των ανεξάρτητων δικαστών,μόνο προβλήματα δημιουργούν στην εξέλιξη μίας υπόθεσης. Προβλήματα που αμαυρώνουν την εικόνα της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης διαχρονικά δεν έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την σύσταση Συνταγματικού Δικαστηρίου στην Ελλάδα.

Στην Ελλάδα δεν υφίσταται Συνταγματικό Δικαστήριο και απαιτείται πράξη της δημόσιας διοίκησης για την εφαρμογή μίας δικαστικής απόφασης. Η πράξη της διοίκησης συνήθως καθυστερεί υπερβολικά, επικαλούμενη ως
αιτιολογία καθυστέρησης την έλλειψη πόρων για την υλοποίηση της απόφασης. Αντιθέτως η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου ισχύει από την δημοσίευσή της, ως νόμος του κράτους, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη πράξη της δημόσιας διοίκησης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αξιοκρατική εκλογή των Δικαστικών του Συνταγματικού Δικαστηρίου, ώστε να λειτουργεί ως ανεξάρτητο Δικαστήριο.

Το Συνταγματικό Δικαστήριο ελέγχει την συνταγματικότητα των νόμων, έχει αρμοδιότητα να εκδικάζει συνταγματικές προσφυγές πολιτών και ελέγχει τις πράξεις και παραλείψεις όλων των πολιτειακών οργάνων. Κάθε πολίτης δικαιούται να προσφύγει κατά κρατικής πράξης η οποία του θίγει ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο ατομικό δικαίωμα. Ως κρατική πράξη νοείται κάθε πράξη καθεμίας από τις τρεις εξουσίες του κράτους, όχι μόνο της
εκτελεστικής. Δηλαδή πράξη μπορεί να είναι νόμος, διοικητική πράξη ή δικαστική απόφαση. Αν το Συνταγματικό Δικαστήριο κάνει δεκτή την προσφυγή, τότε ακυρώνει την πράξη. Αν η πράξη είναι δικαστική απόφαση,
τότε εξαφανίζει την απόφαση του προηγούμενου δικαστηρίου και αναπέμπει την υπόθεση σε αυτό για επανεκδίκαση. Οι αποφάσεις του είναι δεσμευτικές για όλα τα κρατικά όργανα.

Η καθυστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης λόγω έλλειψης προσλήψεων στα δικαστήρια με ευθύνη του εκάστοτε υπουργού, η απουσία Συνταγματικού Δικαστηρίου, η υπερβολική καθυστέρηση αποστολής στην βουλή αιτημάτων άρσης ασυλίας βουλευτών, η μη εφαρμογή Δικαστικών αποφάσεων από την δημόσια διοίκηση, η τότε απομάκρυνση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, η τότε τροπολογία για τις τότε offshore εταιρείες υπουργών και βουλευτών, οι παρεμβάσεις στο έργο των ανεξάρτητων δικαστών, συνθέτουν πολλές φορές μία εικόνα διάλυσης, που αδικεί την Δικαιοσύνη με υπαιτιότητα της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.

Το Σύνταγμα της Ελλάδος, θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Όμως το ζήτημα είναι πρωτίστως η εφαρμογή και ο σεβασμός του Συντάγματος, καθώς πρόσφατοι νόμοι, πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και η μη εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων από την δημόσια διοίκηση, παραβιάζουν ξεκάθαρα διατάξεις του Συντάγματος. Το Σύνταγμα προβλέπει ότι η δημόσια διοίκηση οφείλει να σέβεται και να εφαρμόζει τις δικαστικές αποφάσεις. Επιπλέον, οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου επιτρέπονται μόνο σε έκτακτες περιστάσεις για την χώρα(π.χ. Πολέμου) και όχι στην συγκεκριμένη εποχή.

Σε δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως ανέρχεται το κόστος της διαφθοράς στην Ελλάδα, ενώ σε κακή σειρά επί συνόλου 196 χωρών κατατάσσεται η χώρα μας, σύμφωνα με το δείκτη αντίληψης της διαφθοράς. Η διαφθορά αυξάνει κατά 10 τοις εκατό το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, εξανεμίζοντας έτσι τα όποια οφέλη. 

Μερικά από τα αίτια της διαφθοράς, είναι η μη κωδικοποίηση της νομοθεσίας, η μη παραδειγματική τιμωρία, η υπερβολική καθυστέρηση στην απονομή της Δικαιοσύνης λόγω έλλειψης προσωπικού στα δικαστήρια, η έλλειψη σοβαρού ελέγχου από ανεξάρτητες αρχές, η αφαίρεση σημαντικών αρμοδιοτήτων από τις ανεξάρτητες αρχές, οι αδικαιολόγητες παρεμβάσεις της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δικαιοσύνης στο έργο των ανεξάρτητων Δικαστών σύμφωνα με καταγγελίες, η αναχρονιστική νομοθεσία, η γραφειοκρατία, η έλλειψη κυβερνητικής διαφάνειας, το ασθενές κράτος δικαίου, η έλλειψη αξιολόγησης και κινήτρων και η έλλειψη βασικής εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφθοράς ή οι πολιτικές παρεμβάσεις στους ανεξάρτητους δικαστές.

Με την απόφαση 4467/2012 του Συμβουλίου της Επικρατείας, για πρώτη φορά, Ελληνικό Δικαστήριο αποζημιώνει πολίτη, λόγω μεγάλης καθυστέρησης στην απονομή της Δικαιοσύνης. Η απόφαση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, αφού το Συμβούλιο της Επικρατείας σε μονομελή σύνθεση, εξέδωσε σ’ εφαρμογή του νόμου 4055/2012 , απόφαση επί αίτησης πολίτη με την οποία ζητάει να του καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο ως αποζημίωση 30.000 ευρώ, καθώς το δικαστήριο καθυστέρησε να εκδώσει την απόφαση του κατά 8 έτη, 6 μήνες και 18 ημέρες. Το ποσό αυτό το διεκδικούσε ως δίκαιη ικανοποίηση για την ηθική βλάβη που υπέστη από την παραβίαση του δικαιώματος του σε ταχεία απονομή της Δικαιοσύνης. Από την πλευρά των εκπροσώπων του δικαστικού σώματος, αλλά και της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, που εκπροσωπήθηκε από την πρόεδρο του Αρείου Πάγου και την εισαγγελέα του Ανωτάτου Δικαστηρίου, στην γενική συνέλευση της ένωσης δικαστών και εισαγγελέων, εκφράστηκε, στα βασικά σημεία, συμφωνία για την ανάγκη μεταρρυθμίσεων στη δικαιοσύνη με στόχο την επιτάχυνση, ενώ όλοι σημείωσαν το θλιβερό ρεκόρ της χώρας να κατέχει την 147η θέση στην παγκόσμια κατάταξη σχετικά με τις καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης.

Από τον Σεπτέμβριο του 2024, εφαρμόστηκε ο νόμος 5108/2024 , ο οποίος επέφερε την συγχώνευση των Ειρηνοδικείων ολόκληρης της χώρας με τα Πρωτοδικεία, με σκοπό την ταχεία απονομή της δικαιοσύνης (Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις). Η αλήθεια είναι ότι τελευταία, έχει ξεκινήσει μία σημαντική προσπάθεια με πολλές ψηφιακές υπηρεσίες των δικαστηρίων, με την ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, με την ενίσχυση της δικηγορικής ύλης με σκοπό την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων, με τηλεματικες συνεδριάσεις των δικαστηρίων, με την καθιέρωση της απόλυσης δικαστών που καθυστερούν την έκδοση δικαστικής απόφασης εις βάρος του πολίτη κ.α…

Την τελευταία τριετία έχουν απολυθεί συνολικά 32 δικαστές και εισαγγελείς, ενώ στην τελευταία Πειθαρχική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου απολύθηκαν ένας Εφέτης, δύο πρόεδροι Πρωτοδικών και μια Πρωτοδίκης.