Το δρόμο εφαρμογής της περικοπής των συντάξεων και του αφορολόγητου από το 2019 μαζί με την αναβολή επ' αόριστο των αντίμετρων δείχνει το ΔΝΤ επιμένοντας ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ δεν επιτυγχάνεται.
Πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να μην υποχωρεί από τις απαισιόδοξες προβλέψεις του σχετικά με την πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής που είχε κάνει τον περασμένο Ιούλιο στο πρόγραμμα που έχει εγκρίνει για την Ελλάδα.
Με βάση τις προβλέψεις αυτές και με τα μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ το 2018 και όχι 3,5% του ΑΕΠ που είναι ο στόχος του προγράμματος.
Στην ουσία, βλέπει ένα κενό της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ που αντιστοιχεί σε 2,4 δις ευρώ. Με βάση το αναθεωρημένο μνημόνιο με την ΕΕ αλλά και το μνημόνιο που υπογράφηκε με το ΔΝΤ αν η πρόβλεψη αυτή δεν αλλάξει θα έχει δυο συνέπειες:
Πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να μην υποχωρεί από τις απαισιόδοξες προβλέψεις του σχετικά με την πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής που είχε κάνει τον περασμένο Ιούλιο στο πρόγραμμα που έχει εγκρίνει για την Ελλάδα.
Με βάση τις προβλέψεις αυτές και με τα μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ το 2018 και όχι 3,5% του ΑΕΠ που είναι ο στόχος του προγράμματος.
Στην ουσία, βλέπει ένα κενό της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ που αντιστοιχεί σε 2,4 δις ευρώ. Με βάση το αναθεωρημένο μνημόνιο με την ΕΕ αλλά και το μνημόνιο που υπογράφηκε με το ΔΝΤ αν η πρόβλεψη αυτή δεν αλλάξει θα έχει δυο συνέπειες:
- Με δεδομένο ότι θα έχει τον πρώτο λόγο για τα μέτρα και τα αντίμετρα της διετίας 2019 -2020 και με βάση το πρόγραμμα που υπέγραψε με την Ελλάδα θα απαιτήσει να κλείσει εκ των υστέρων το κενό με την εφαρμογή από το 2019 της περικοπής της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις και της περικοπής του αφορολόγητου που έχει προγραμματιστεί για το 2020.
- Θα επιβάλλει την αναβολή επ' αόριστο την εφαρμογή των αντίμετρων κοινωνικού χαρακτήρα ύψους 1% του ΑΕΠ για το 2019 αλλά και των φορολογικών απαλλαγών με συνολικό κόστος επίσης 1% του ΑΕΠ για το 2020. Ούτως ή άλλως στο πρόγραμμά του το Ταμείο προτείνει - χωρίς να επιβάλλει - την αναβολή της εφαρμογής των αντίμετρων για το 2023 όταν θα μειωθεί ο ετήσιος στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 3,5% του ΑΕΠ σε ένα στόχο πάνω από 2% του ΑΕΠ.
Ο στόχος της εφαρμογής και των δύο μέτρων συνολικής δημοσιονομικής απόδοσης 2% του ΑΕΠ χωρίς τα αντίμετρα φαίνεται καθαρά από το γεγονός ότι το 2019 προβλέπει για την Ελλάδα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το οποίο θα διατηρήσει στο ίδιο ύψος μέχρι και το 2022 .
Υπενθυμίζεται ότι σε ότι αφορά στα αντίμετρα, παρότι τα δέχθηκε κατ αρχήν και ψηφίστηκαν τον περασμένο Μάιο στο πρόγραμμα του το Ταμείο τονίζει ότι θα πρέπει να αναβληθούν για το 2023 όταν ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το 2% του ΑΕΠ.
Υπενθυμίζεται ότι σε ότι αφορά στα αντίμετρα, παρότι τα δέχθηκε κατ αρχήν και ψηφίστηκαν τον περασμένο Μάιο στο πρόγραμμα του το Ταμείο τονίζει ότι θα πρέπει να αναβληθούν για το 2023 όταν ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα θα μειωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το 2% του ΑΕΠ.
Τουλάχιστον όμως το ΔΝΤ κλείνει οριστικά το θέμα με το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 αφού προβλέπει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 1,7% του ΑΕΠ αλλά σίγουρα όχι 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Στις προβλέψεις του το ΔΝΤ διαπιστώνει ιστορικό υψηλό για τα δημόσια έσοδα για το 2016 , την χρονιά της φορολογικής καταιγίδας.
Συγκεκριμένα το Ταμείο εκτιμά ότι για πρώτη φορά από το 2008 που περιλαμβάνει στις μετρήσεις του τα έσοδα του προϋπολογισμού για πρώτη φορά έφτασαν το 50% του ΑΕΠ για να υποχωρήσουν στο 48,6% του ΑΕΠ το 2017 και 46,9% του ΑΕΠ το 2018.
Συγκεκριμένα το Ταμείο εκτιμά ότι για πρώτη φορά από το 2008 που περιλαμβάνει στις μετρήσεις του τα έσοδα του προϋπολογισμού για πρώτη φορά έφτασαν το 50% του ΑΕΠ για να υποχωρήσουν στο 48,6% του ΑΕΠ το 2017 και 46,9% του ΑΕΠ το 2018.
Τέλος βλέπει ανοδική πορεία και για το «μικτό» χρέος της Γενικής Κυβέρνησης όπου περιλαμβάνονται και τα έντοκα γραμμάτια του δημοσίου και το χρέος των ΔΕΚΟ προβλέποντας ότι θα αυξηθεί ως ποσοστό του ΑΕΠ από το 180,2% που αναμένεται να φτάσει φέτος στο 184,5% του ΑΕΠ το 2018 για να αρχίσει να μειώνεται από το 2019 όταν θα φτάσει το 177,9% και στο 171,5% το 2020.