Η υπ΄ αρθμ. 887/2016 απόφαση της ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά ΜΟΝΟ όσους Στρατιωτικούς προσέφυγαν δικαστικά και είχαν αποστρατευθεί πριν το 2000
Αντισυνταγματικός και αντίθετος στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) είναι ο χρόνος αφετηρίας υπολογισμού της αναδρομικής (τριετής) αναπροσαρμογής των συντάξεων των στρατιωτικών, έκρινε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου και προσδιόρισε τον ακριβή χρόνο που πρέπει να ξεκινά η αναπροσαρμογή.
Ειδικότερα, στρατιωτικοί συνταξιούχοι με αιτήσεις τους προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) ζήτησαν την αναπροσαρμογή των συντάξεών τους με βάση τις μισθολογικές διατάξεις των νόμων 2838/2000 και 3016/2002. Οι αιτήσεις αυτές απορρίφθηκαν από το ΓΛΚ με την αιτιολογία ότι οι διατάξεις των εν λόγω νομοθετημάτων αφορούν μόνο τους ενεργεία στρατιωτικούς και όχι όσους αποχώρησαν από την υπηρεσία σε χρόνο προγενέστερο της ισχύος τους.
Έτσι, οι στρατιωτικοί ακολούθησαν την δικαστική οδό. Το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε μια σειρά αποφάσεων του που έκρινε ότι δικαιούνται την αναπροσαρμογή και οι συνταξιούχοι στρατιωτικοί που αποχώρησαν από τις τάξεις του Ενόπλων Δυνάμεων πριν από την έναρξη εφαρμογής των επίμαχων νόμων.
Κατόπιν αυτών το ΓΛΚ συμμορφώθηκε προς τις δικαστικές αποφάσεις και αναπροσάρμοσε τις συντάξεις, αλλά όρισε «ως αφετηρία της τριετούς αναδρομής των οικονομικών αποτελεσμάτων την πρώτη του μήνα έκδοσης των πράξεων αυτών».
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Συνταξιοδοτικό Κώδικα μπορούν να αναγνωρισθούν αναδρομικά δικαιώματα από συντάξεις για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών.
Το ζήτημα επανήλθε και πάλι στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά αυτή τη φορά μόνο ως προς το χρόνο αφετηρίας της τριετίας. Το αρμόδιο 3ο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έστειλε σχετικό προδικαστικό ερώτημα στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου.
Η τελευταία με την υπ΄ αρθμ. 887/2016 απόφασή της έκρινε ότι ο τρόπος με τον οποίο το ΓΛΚ καθόρισε την αφετηρία υπολογισμού της αναπροσαρμογής των συντάξεων «παραβιάζει το δικαίωμα παροχής αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας» των στρατιωτικών συνταξιούχων και «συγχρόνως προσβάλλει το δικαίωμα τους για σεβασμό της περιουσίας τους και διαρρηγνύει τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ της προστασίας της περιουσίας και των επιταγών του γενικού συμφέροντος και επομένως δεν είναι συμβατή με το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος και το άρθρο 6 της ΕΣΔΑ και του άρθρου 1 του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής».
Σύμφωνα με τους συμβούλους του Ελεγκτικού Συνεδρίου η αφετηρία αναπροσαρμογής των συντάξεων «πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έκδοσης της (αρχικής) πράξης με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα τους» για υπαγωγή τους στο πλαίσιο των νόμων 2838/2000 και 3016/2002.
Ειδικότερα, στρατιωτικοί συνταξιούχοι με αιτήσεις τους προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) ζήτησαν την αναπροσαρμογή των συντάξεών τους με βάση τις μισθολογικές διατάξεις των νόμων 2838/2000 και 3016/2002. Οι αιτήσεις αυτές απορρίφθηκαν από το ΓΛΚ με την αιτιολογία ότι οι διατάξεις των εν λόγω νομοθετημάτων αφορούν μόνο τους ενεργεία στρατιωτικούς και όχι όσους αποχώρησαν από την υπηρεσία σε χρόνο προγενέστερο της ισχύος τους.
Έτσι, οι στρατιωτικοί ακολούθησαν την δικαστική οδό. Το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε μια σειρά αποφάσεων του που έκρινε ότι δικαιούνται την αναπροσαρμογή και οι συνταξιούχοι στρατιωτικοί που αποχώρησαν από τις τάξεις του Ενόπλων Δυνάμεων πριν από την έναρξη εφαρμογής των επίμαχων νόμων.
Κατόπιν αυτών το ΓΛΚ συμμορφώθηκε προς τις δικαστικές αποφάσεις και αναπροσάρμοσε τις συντάξεις, αλλά όρισε «ως αφετηρία της τριετούς αναδρομής των οικονομικών αποτελεσμάτων την πρώτη του μήνα έκδοσης των πράξεων αυτών».
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Συνταξιοδοτικό Κώδικα μπορούν να αναγνωρισθούν αναδρομικά δικαιώματα από συντάξεις για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών ετών.
Το ζήτημα επανήλθε και πάλι στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά αυτή τη φορά μόνο ως προς το χρόνο αφετηρίας της τριετίας. Το αρμόδιο 3ο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έστειλε σχετικό προδικαστικό ερώτημα στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου.
Η τελευταία με την υπ΄ αρθμ. 887/2016 απόφασή της έκρινε ότι ο τρόπος με τον οποίο το ΓΛΚ καθόρισε την αφετηρία υπολογισμού της αναπροσαρμογής των συντάξεων «παραβιάζει το δικαίωμα παροχής αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας» των στρατιωτικών συνταξιούχων και «συγχρόνως προσβάλλει το δικαίωμα τους για σεβασμό της περιουσίας τους και διαρρηγνύει τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ της προστασίας της περιουσίας και των επιταγών του γενικού συμφέροντος και επομένως δεν είναι συμβατή με το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος και το άρθρο 6 της ΕΣΔΑ και του άρθρου 1 του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής».
Σύμφωνα με τους συμβούλους του Ελεγκτικού Συνεδρίου η αφετηρία αναπροσαρμογής των συντάξεων «πρέπει να οριστεί η ημερομηνία έκδοσης της (αρχικής) πράξης με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα τους» για υπαγωγή τους στο πλαίσιο των νόμων 2838/2000 και 3016/2002.
Νόμος 3016/2002 - Άρθρο 37
`Αρθρο 37 Μισθολογικές προαγωγές στρατιωτικών
|