Τρίτη 25 Ιουνίου 2024

Πρωθυπουργός για το υπερπλεόνασμα: - Γιατί φορολογείτε με 33% και όχι με 90%; - Πού θα πάνε τα λεφτά;

 




Τα 5 βασικά σημεία της έκτακτης φορολόγησης στα κέρδη των διυλιστηρίων

Γιατί τώρα ο έκτακτος φόρος και όχι νωρίτερα;

Όσοι απευθύνουν αυτό το ερώτημα δίνουν ένα πρόσθετο ουσιαστικό επιχείρημα στην κυβέρνηση: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ποτέ δεν προσπάθησε να παίξει  προεκλογικά  παιχνίδια για να «υφαρπάξει» ψήφους Το μέτρο ελήφθη τώρα, 11 ημέρες μετά τις ευρωεκλογές, γιατί πλέον έχουμε βεβαιωμένα τα λογιστικά στοιχεία  και έχουν αποκρυσταλλωθεί τα κέρδη. Το 2022 οι δύο εταιρίες είχαν λογιστικά κέρδη περίπου 2,5 δις ευρώ ενώ στις λογιστικές καταστάσεις του 2023 περίπου 1,6 δις ευρώ. Αν και μειώθηκαν παραμένουν σημαντικά υψηλότερα σε σχέση με το διάστημα πριν την κρίση (όπου κυμαίνονταν σε περίπου 600 εκατ. για τις 2 εταιρίες) και για αυτό λάβαμε την απόφαση για την έκτακτη φορολόγησή τους.

Τρίτη έκτακτη φορολόγηση, τα έσοδα πάντα υπέρ των αδύναμων

Δεν είναι η πρώτη φορά που προχωρούμε σε έκτακτη φορολόγηση για τα πλεονάζοντα κέρδη. Το κάναμε το 2022 και εισπράξαμε έκτακτη εισφορά 630 εκατ. ευρώ και επιπλέον φορολογία εισοδήματος 506 εκατ. ευρώ, δηλαδή σύνολο 1,14 δισ. Ευρώ. Με αυτά τα χρήματα ενισχύσαμε τη μέση οικογένεια και τους πιο αδύναμους επιδοτώντας το κόστος ενέργειας.

Πού θα πάνε τα λεφτά;

Τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους τον Δεκέμβριο, οι οποίοι λόγω προσωπικής διαφοράς δεν ωφελούνται από την νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.  Επίσης μονιμοποιείται ο μειωμένος ΦΠΑ στα ταξί (κόστος 45 εκατ. ευρώ ετησίως) και στον καφέ που προσφέρεται ως αγαθό, δηλαδή take away & delivery (με ετήσιο κόστος 65 εκατ. ευρώ).

Γιατί φορολογείτε με 33% και όχι με 90% όπως λέει ο
Σύριζα;

Καταρχήν στο 33% κανείς πρέπει να προσθέσει 22% φόρο εισοδήματος και τη προκαταβολή φόρου, οπότε το ποσό ξεπερνά συνολικά το 50% των φορολογητέων κερδών. Η συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ευρώπης φορολόγησε τα διυλιστήρια με 33% (Γαλλία, Φινλανδία, Σουηδία, Πορτογαλία), με κάποιες εξαιρέσεις (Ιταλία, Αυστρία) 40%, τις οποίες όμως και πάλι υπερκαλύπτουμε μέσω της προκαταβολής φόρου και του φόρου εισοδήματος. Μην ξεχνάμε ότι οι δραστηριότητες των εταιριών είναι σε μεγάλο βαθμό εξωχώριες. Στην Ελλάδα ξεπερνά το 60% ο κύκλος εργασιών από το εξωτερικό.

Μήπως η χώρα ήταν υποχρεωμένη να επιβάλλει τον έκτακτο φόρο;

Όχι δεν ήταν υποχρέωση αλλά δυνατότητα την οποία εξαντλούμε! Με τη φορολόγηση του 2022 είχαμε ολοκληρώσαμε την υποχρέωση του Κανονισμού, η περαιτέρω φορολόγηση για το 2023 ήταν απλώς δυνατότητα και η απόφασή μας συνιστά πολιτική επιλογή.