Συνέντευξη της βουλευτή Ιωαννίνων ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
- Κυρία Τζούφη, πόσο άγνωστη είναι η επόμενη ημέρα στο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα στην αρχηγία; Πως αντιδράσατε στο άκουσμα της είδησης;
Ο ρόλος του Αλέξη Τσίπρα ήταν καθοριστικός και το όνομά του έχει ήδη γραφτεί με ανεξίτηλα γράμματα. Όχι μόνο στην ιστορία της αριστεράς, αλλά στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή ιστορία. Η απόφασή του να αποχωρήσει δημιούργησε αναπόφευκτα συναισθηματική φόρτιση. Θλίψη, ανησυχία, αναμνήσεις, αίσθημα απώλειας.
Οι απαντήσεις για την επόμενη ημέρα δεν είναι καθόλου εύκολες. Ωστόσο, οι πολιτικές εξελίξεις είναι πάντα δυναμικές και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι ένα μεγάλο κόμμα με ιστορία και εμπειρία, τόσο στη διακυβέρνηση όσο και στους αγώνες. Παρά το αρνητικό εκλογικό αποτέλεσμα, διαθέτει ισχυρή βάση υποστήριξης αλλά και θεσμική υποχρέωση στο ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Με τρόπο υπεύθυνο, ενωτικό και αγωνιστικό θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις να βρει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τα βήματά του.
- Ακούγονται διάφορες απόψεις αναφορικά με τον οδικό χάρτη και την ημερομηνία εκλογής του νέου αρχηγού. Ποια η άποψή σας;
Η ανάδειξη της νέας ηγεσίας πρέπει να συνοδευτεί από συζήτηση και αποφάσεις που θα καθορίσουν την πολιτική μας για την επόμενη περίοδο. Στη διαδικασία αυτή θα πρέπει να υπάρξουν επίσης αυτοκριτική και απολογισμός ώστε να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Η πολιτική πραγματικότητα, ειδικά όπως διαμορφώνεται μετεκλογικά, δεν μας παρέχει πολυτέλεια χρόνου. Θα πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, σύμφωνα με το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα της ΠΓ, να αποφύγουμε την εσωστρέφεια και τις αχρείαστες εντάσεις. Αυτό βέβαια δεν πρέπει να γίνει σε βάρος του διαλόγου, της κριτικής και του προβληματισμού, που θα εκφραστούν αρχικά, μέσω του διαρκούς συνεδρίου και στη συνέχεια μέσω του έκτακτου συνεδρίου, μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Πρέπει όλες και όλοι να μπορέσουν να τοποθετηθούν για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Και φυσικά, η βάση και οι φίλοι του κόμματος.
- Εκτός από πρόεδρο θα πρέπει να υπάρξουν και αλλαγές εις βάθος στο κόμμα; Κι αν ναι, ποιες;
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η αποχώρηση Τσίπρα από την προεδρία σηματοδοτεί το τέλος ενός ιστορικού και πολιτικού κύκλου. Οφείλουμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές ώστε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να καταστεί πολιτικά ανταγωνιστικός, θέτοντας μια εναλλακτική -αλλά ρεαλιστική- ατζέντα στο δημόσιο διάλογο. Επίσης πρέπει να βελτιώσουμε τη λειτουργία του κόμματός μας, να συνομιλήσουμε ξανά με την κοινωνία, τον κόσμο της εργασίας και της παραγωγής, τους νέους και τις νέες. Το πρόγραμμά μας πρέπει να γίνει πιο ξεκάθαρο και πιο συνεκτικό, αξιοποιώντας την κυβερνητική εμπειρία με τα θετικά και τα αρνητικά της.
Πρόκειται για αλλαγές δύσκολες και απαιτητικές. Είναι όμως απαραίτητες αν θέλουμε να εμπνεύσουμε ξανά την ελληνική κοινωνία και ειδικά τον αριστερό-προοδευτικό χώρο, ο οποίος πρωτοστάτησε ιστορικά στις μεγάλες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές.
- Τελικά τι έφταιξε στις εκλογές; Έχασε την επαφή με την κοινωνία ο ΣΥΡΙΖΑ και με ποιο τρόπο μπορεί να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου; Εκπέμπατε διαφορετικά και πολλές φορές αντιφατικά μηνύματα;
Μία από τις κύριες αδυναμίες μας ήταν να εκπέμψουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, μια συμπαγή πρόταση διακυβέρνησης για την επόμενη ημέρα. Δεν καταφέραμε να επικοινωνήσουμε τις θέσεις μας, όπως και να ανακτήσουμε την πολιτική μας αξιοπιστία. Πιθανά εγκλωβιστήκαμε στο 32% του 2019 και στη λογική του «ώριμου φρούτου». Δηλαδή πως η κυβέρνηση της ΝΔ θα κατάρρεε υπό το βάρος των κρίσεων και των σκανδάλων.
Επιπλέον, η απλή αναλογική μας στοίχισε δεδομένου ότι οι πιθανοί πολιτικοί μας σύμμαχοι προτίμησαν να στραφούν κυρίως κατά του ΣΥΡΙΖΑ παρά κατά της ΝΔ. Την ίδια στιγμή ο κ. Μητσοτάκης μιλούσε για μονοκομματική κυβέρνηση σταθερότητας και οικονομική ασφάλεια για τη χώρα. Αυτό, σε συνδυασμό με την ισχυρή προεκλογική εκστρατεία της ΝΔ, βρήκε απήχηση και κέρδισε την εκλογική μάχη.
- Στις εκλογές του Ιουνίου ο ΣΥΡΙΖΑ κατέγραψε ένα πολύ χαμηλό ποσοστό και η ΚΟ σας πλέον αριθμεί τα 47 μέλη απέναντι σε μια κυβέρνηση με 158 βουλευτές. Πόσο δύσκολη είναι η αντιπολίτευση με αυτά τα δεδομένα;
Η αντιπολίτευση είναι πάντα δύσκολη, αλλά είναι ακόμα πιο δύσκολη όταν η κοινοβουλευτική σου ομάδα είναι μικρή. Θα πρέπει να βρούμε τρόπους να είμαστε πιο αποτελεσματικοί και πιο δημιουργικοί παρά τα εμπόδια που αντιμετωπίζουμε. Να επικεντρωθούμε στον καθημερινό έλεγχο της κυβέρνησης και την προώθηση των δικών μας θέσεων. Στην κατεύθυνση αυτή καλούμαστε να γίνουμε περισσότερο επικοινωνιακοί ώστε να ενημερώνουμε τους πολίτες, τους φορείς και τις κοινωνικές ομάδες που απευθυνόμαστε.
Κρίσιμες θα είναι και οι κοινοβουλευτικές συνεργασίες με τα άλλα αριστερά και προοδευτικά κόμματα της αντιπολίτευσης, επιδιώκοντας τη σύνθεση και τον κοινό μετωπικό βηματισμό ενάντια σε νομοσχέδια και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που στρέφονται απέναντι στη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία.
- Πως «βλέπετε» την επιλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην θέση του υπουργού Παιδείας και τις πρόσφατες εξαγγελίες του κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων; Εσείς διαφωνείτε όπως τονίσατε κι από το βήμα της Βουλής με την κατάργηση του άρθρου 16 και την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Γιατί;
Ο κ. Πιερρακάκης είναι ένας νέος πολιτικός, δημοφιλής και προβεβλημένος για τη θητεία του στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ωστόσο, η εμπειρία του στον τομέα της εκπαίδευσης είναι μικρή, εκτός από τις σπουδές του και το ότι στο παρελθόν διετέλεσε σύμβουλος της κ. Διαμαντοπούλου. Σε κάθε περίπτωση, το «Παιδείας» είναι ένα δύσκολο υπουργείο, το χαρτοφυλάκιο μεγάλο, τα προβλήματα μεγάλα και συσσωρευμένα. Επίσης οι σχέσεις μεταξύ υπουργείου και εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν διαρραγεί λόγω των χειρισμών της κ. Κεραμέως και της πολιτικής που ακολούθησε η κυβέρνηση την προηγούμενη τετραετία.
Στις προγραμματικές δηλώσεις ο πρωθυπουργός και ο νέος υπουργός υπερασπίστηκαν τα πεπραγμένα της προηγούμενης περιόδου και έκαναν σαφές πως θα συνεχίσουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Μάλιστα ο κ. Πιερρακάκης με το «καλημέρα» άνοιξε θέμα γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών.
Επίσης, διατύπωσαν ρητά την πρόθεση να διευκολύνουν νομοθετικά και συνταγματικά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό που μας εξέπληξε είναι πως η κυβέρνηση σχεδιάζει να αξιοποιήσει το Άρθρο 28 του Συντάγματος ώστε να επιταχύνει την ίδρυσή τους μέσω διακρατικών συμφωνιών και συνεννόησης με φορείς του εξωτερικού στη βάση διεθνών συμβάσεων. Πριν δηλαδή αναθεωρηθεί το Σύνταγμα και καταργηθεί το Άρθρο 16, το οποίο απαιτεί πρόθυμους συμμάχους από άλλα κόμματα. Πρόκειται για έναν πολιτικό και νομικό ακροβατισμό που φανερώνει τη βιασύνη να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, που ανήκουν είτε σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου είτε σε ξένα εκπαιδευτικά funds.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι κάθετα αντίθετος με την προοπτική αυτή, στηρίζει διαχρονικά το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο και παλεύει για την ουσιαστική αναβάθμισή του. Ας αναρωτηθούμε, η ίδρυση ιδιωτικών νοσοκομείων βελτίωσε την κατάσταση στο ΕΣΥ; Φυσικά και όχι. Γιατί να πιστέψει κανείς πως η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα βελτιώσει τα δημόσια ΑΕΙ; Αυτό που ισχύει είναι πως μια σειρά από επιχειρηματικά συμφέροντα αναμένουν τις απαραίτητες νομικές και συνταγματικές διευκολύνσεις για να «επενδύσουν». Και η κυβέρνηση της ΝΔ είναι πρόθυμη να τα ικανοποιήσει.