Το «χαντάκι» στον Έβρο που κατέστησε άχρηστες τις γέφυρες που αγόρασε το 2008 η Άγκυρα
Με την Τουρκία να έχει ανεβάσει το επίπεδο των προκλήσεων το τελευταίο χρονικό διάστημα αναφερόμενη στην «Γαλάζια Πατρίδα» και τα ΜΜΕ της να προσπαθούν να στήσουν σκηνικό έντασης στα Ίμια, επανήλθαν στο προσκήνιο των συζητήσεων στα δημοσιογραφικά πηγαδάκια διάφορα ζητήματα όπως οι στρατιωτικές δυνατότητες των δύο χωρών και διάφορα στρατηγήματα που στο παρελθόν δημιούργησαν «πονοκέφαλο» στην Άγκυρα.
Του Μαρίνου Γκασιάμη
Ένα από αυτά είχε να κάνει με την διάβαση του Έβρου από τουρκικά τεθωρακισμένα σε μια πιθανή σύγκρουση ανάμεσα στις δύο χώρες.
Η Τουρκία ανέκαθεν προσπαθούσε να αποκτήσει τρόπους για να περάσει τα τεθωρακισμένα της στην δυτική πλευρά του Έβρου αιφνιδιάζοντας τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.
Το 2008 απέκτησε 36 γεφυροφόρα άρματα Leopard 2A4 με γέφυρες Leguan. Το μήκος τους ανέρχεται σε 26 μ. και μπορούν να γεφυρώσουν κώλυμα πλάτους μέχρι 24 μ. καθώς απαιτείται τουλάχιστον ένα μέτρο από την κάθε πλευρά του κωλύματος για την ασφαλή έδραση της γέφυρας.
Οι γέφυρες Leguan είναι κλάσης 70 τόνων και μπορούν να υποστηρίξουν τα άρματα μάχης Leopard 2A4 που διαθέτουν στο οπλοστάσιό τους οι τουρκικές χερσαίες δυνάμεις. Η Άγκυρα είχε δώσει για αυτές μαζί με παρελκόμενα σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια.
Την απάντηση σε αυτό το πρόβλημα έδωσε με ουσιαστικά ανύπαρκτο κόστος ο Στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος ανοίγοντας, όπως λένε επαινετικά απόστρατοι συνάδελφοί του, ένα «χαντάκι».
Με αυτό τον τρόπο το...«χαντάκι» του Φράγκου έκανε «παλιοσίδερα» τις γέφυρες των 500 εκατομμυρίων της Τουρκίας.
Όλα ξεκίνησαν όταν το 1976 ήταν λοχαγός στις Καστανιές και είχε δει πως τα σύνορα με την Τουρκία σε εκείνη την περιοχή ήταν χερσαία και ως εκ τούτου η Άγκυρα θα μπορούσε να προχωρήσει σε αιφνιδιασμό.
Τον Μάρτιο του 2006 ανέλαβε ως υποστράτηγος, διοικητής της 16ης Μηχανοκίνητης Μεραρχίας στο Διδυμότειχο και είχε υπό την επίβλεψή του όλο το κομμάτι από τον Διδυμότειχο μέχρι τα βόρεια επάνω.
Έβλεπε πως ο Έβρος πλημμύριζε και σκεφτόταν κατά πόσο μπορεί να κάνει κάτι η Τουρκία.
Σκέφτηκε τότε πως έπρεπε εκείνος να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε οι απέναντι να μην μπορούν να τον αιφνιδιάσουν.
Σκέφτηκε τότε πως έπρεπε εκείνος να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε οι απέναντι να μην μπορούν να τον αιφνιδιάσουν.
Μετά από μελέτη διάρκειας 6 μηνών περίπου κατάρτησε με το επιτελείο του όλο τον σχεδιασμό για το πως θα μπορούσε να κατασκευαστεί μια τάφρος.
Το υπέβαλε ως σχέδιο στα ανώτερα κλιμάκια. Η ιδέα τους άρεσε αλλά μπήκε στο συρτάρι.
Όταν τον Αύγουστο του 2009 έγινε αρχηγός ξεκίνησε συστηματικά τις ετοιμασίες. Φρόντισε να βρεθούν τα απαραίτητα μηχανήματα από τις ίδιες τις μονάδες χωρίς την εμπλοκή ιδιωτών εργολάβων.
Όταν τον Αύγουστο του 2009 έγινε αρχηγός ξεκίνησε συστηματικά τις ετοιμασίες. Φρόντισε να βρεθούν τα απαραίτητα μηχανήματα από τις ίδιες τις μονάδες χωρίς την εμπλοκή ιδιωτών εργολάβων.
Με στρατιωτικό προσωπικό και συνολικά 158 μηχανήματα ξεκίνησε η κατασκευή της τάφρου στις αρχές Αυγούστου του 2010.
Χωρίς απαλλοτριώσεις χωραφιών αλλά ενοικιάσεις ώστε να μην φύγουν οι αγρότες από την περιοχή και να έχουν ένα εισόδημα.
Νοέμβριο του 2011 σχεδόν είχε ολοκληρωθεί το 75% του έργου. Το έργο μετά από διάφορες καθυστερήσεις ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο.
Αυτό που επεσήμανε ο επίτιμος Α/ΓΕΣ μιλώντας στο news.gr είναι πως χρειάζεται ένα μηχάνημα για να την καθαρίζει, ώστε να συντηρείται.
Η τάφρος δεν έγινε βέβαια μόνο για τις γέφυρες Leguan που αγόρασε η Τουρκία.
Σκοπός αυτής της τάφρου είναι να αποτελέσει ένα χώρο καταστροφής αρμάτων. Αυτή ήταν η γεννεσιουργός αιτία, ωστόσο επειδή ο Στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος κατέχει διδακτορικό γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής ήθελε να σταθεροποιήσει γεωστρατηγικά την Θράκη.
Σκοπός αυτής της τάφρου είναι να αποτελέσει ένα χώρο καταστροφής αρμάτων. Αυτή ήταν η γεννεσιουργός αιτία, ωστόσο επειδή ο Στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος κατέχει διδακτορικό γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής ήθελε να σταθεροποιήσει γεωστρατηγικά την Θράκη.
Ήθελε με κάποιο τρόπο να υποχρεώσει την ΕΕ να προστατέψει την περιοχή.
Στα σχέδια λοιπόν ήταν και η διαπλάτυνση της τάφρου ώστε να γίνει πλωτή και μέσω αυτής να μεταφέρονται εμπορεύματα. Σε συνδυασμό δε με άλλα έργα, οδικά και όχι μόνο θα υπήρχε μια συνολική αναβάθμιση της σημασίας της Θράκης για το εμπόριο και όχι μόνο. «Σε αυτό θα έδιναν χρήματα και οι Ευρωπαίοι καθώς θα τους ενδιέφερε να περνούν από εκεί τα εμπορεύματά τους» επεσήμανε ο στρατηγός.
«Όταν σκέφτεσαι ένα έργο πρέπει να βλέπεις και την γενικότερη εικόνα» πρόσθεσε.
«Με μηδαμινό κόστος αποφεύγουμε τον αιφνιδιασμό χωρίς βέβαια να επαναπαυόμαστε. Είναι και οικονομικού οφέλους καθώς βοηθάει στην άρδευση» κατέληξε.