Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2020

Οι γενιές της κατάληψης - Τον Σεπτέμβριο ανεβαίνουν οι μαθητές στα κάγκελα και τον Φεβρουάριο θα βγουν τα τρακτέρ στους δρόμους


 

Σε ένα Γυμνάσιο της Αττικής πραγματοποιήθηκε την Τρίτη συνέλευση γονέων με θέμα την κατάληψη του σχολείου. Ενώπιον της συνέλευσης εμφανίστηκε εκπρόσωπος των μαθητών που διάβασε ένα κείμενο με τα αιτήματα και ενημέρωσε τους γονείς για τους συσχετισμούς στη σχολική κοινότητα – πόσοι μαθητές της Α’ Γυμνασίου είναι υπέρ της κατάληψης κ.λπ. 

Κάποιοι από τους γονείς άρχισαν να διατυπώνουν επιθετικές θέσεις και ερωτήσεις προς το παιδί. Αντέδρασαν οι γονείς που βρίσκουν τα αιτήματα των μαθητών λογικά και πιστεύουν ότι οι καταλήψεις έχουν ηθική και διαπραγματευτική βάση. Χρειάστηκαν λίγα λεπτά για να ξεκινήσει ένα λεκτικό μαλλιοτράβηγμα – έχω απολαύσει σχετικό ηχητικό απόσπασμα. Κρίμα. Όχι για το μαλλιοτράβηγμα, αλλά για την απουσία των παιδιών από τη διαδικασία. Θα έπαιρναν ένα μάθημα που δεν διδάσκεται στα σχολεία, αλλά μόνο στην πραγματική ζωή. 

Οι γονείς των παιδιών που σήμερα κάνουν κατάληψη, είναι οι καταληψίες των 80s και των 90s. Kαι λογικά, τα παιδιά των σημερινών μαθητών θα γίνουν στο μέλλον η τρίτη γενιά καταληψιών. Γύρω στο 2040 θα υπάρχουν παιδιά με μνήμες κατάληψης από τον παππού και τη γιαγιά – συνείδηση που θα έχει μεταφερθεί μέσω DNA. Οι άνθρωποι θα παραμείνουν ίδιοι. Όπως και οι συνθήκες στα σχολεία.

 Υπάρχουν, λοιπόν, δύο γωνίες από τις οποίες παρατηρούμε τα πράγματα. Η μία φωτίζει προς τα σχολεία, αναδεικνύει τα προβλήματα και τις ελλείψεις. Καχεκτικές υποδομές, συνωστισμός μαθητών, ανεπάρκεια στην καθαριότητα και απολύμανση των χώρων. Πρόκειται για θέματα που χρονίζουν και υπογραμμίζονται εμφατικά σε εποχή πανδημίας. Η άλλη γωνία βλέπει προς τα αντανακλαστικά των παιδιών που, ας μην το ξεχνάμε, ανάμεσά τους υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό με δικαίωμα ψήφου. Τα παιδιά αντιδρούν ακριβώς όπως έκαναν και οι γονείς τους πριν από είκοσι ή τριάντα χρόνια. Έτσι έμαθαν. Όμως, αλήθεια, τι άλλαξε στα σχολεία ώστε να αλλάξει και ο τρόπος αντίδρασης των παιδιών; 

Όταν ο γιος μου πήγαινε στο Γυμνάσιο, πριν από καμιά δεκαριά χρόνια, διαπίστωσα, έντρομος και ντροπιασμένος, ότι το παιδί έκανε μάθημα σε μία τάξη που ήταν κατά πολύ χειρότερη από τη δική μου στα τέλη των ’70s. Ως κυνικός ενήλικας, χωρίς ίχνος ρομαντισμού και ελπίδας, απόρριπτα την πρακτική της κατάληψης, αναγνωρίζοντας το μάταιο της κινητοποίησης, παρά το δίκαιο των αιτημάτων. Γνώριζα επίσης ότι, για πολλά παιδιά, στον πυρήνα της αντίδρασης δεν ήταν το αίτημα για καλύτερο σχολείο, αλλά η ευκαιρία για κοπάνα και χαβαλέ. Είναι η φύση των παιδιών που υπονομεύει το περιεχόμενο της διεκδίκησης. 

Οι ενήλικοι γνωρίζουμε καλά ότι αν καταλάβεις ένα σχολείο, δεν θα έρθουν την επομένη τα συνεργεία για να φτιάξουν καινούργιες αίθουσες. Αυτό το ξέρουν και τα παιδιά, πλην όμως τα προβλήματα είναι τόσο μεγάλα, που χορηγούν ηθικό άλλοθι ακόμα και στις καταλήψεις τού χαβαλέ. Η κατάσταση δείχνει αδιέξοδη και συνθέτει ακόμα ένα ελληνικό παράδοξο, το οποίο εντάσσεται στην κοινή ζωή μας ως ένα κομμάτι κανονικότητας. 


Μεταξύ μας, δεν υπάρχει λόγος να συζητάμε για τις καταλήψεις στα σχολεία, όσο δεν συζητάμε για τα ερείσματα πάνω στα οποία πατάνε. Όσο τα σχολεία μας παραμένουν σε αυτήν την κατάσταση, θα έχουμε καταλήψεις. Όμως καμιά φορά σκέφτομαι ότι ίσως έχουμε καταλήψεις ακόμα και αν αποκτήσουμε σχολεία ελβετικού τύπου. Οι καταλήψεις είναι πλέον στοιχείο της κοινωνικής μας παράδοσης. Τον Σεπτέμβριο θα ανέβουν οι μαθητές στα κάγκελα και τον Φεβρουάριο θα βγουν τα τρακτέρ στους δρόμους. 

Πηγή: Protagon.gr


Καταλήψεις σχολείων ακόμα και για τα Rafale και τη στράτευση στα 18 


Υπάρχει πολιτικό ή και κομματικό στίγμα στις καταλήψεις των σχολείων που γίνονται λόγω κορονοϊού; Οπως φαίνεται υπάρχει, μολονότι πολλά από τα αιτήματα των μαθητών μπορούν να θεωρηθούν δίκαια και σωστή αιχμή προς το υπουργείο Παιδείας, το οποίο όλο το καλοκαίρι αμέλησε να αποσυμφορήσει τις σχολικές αίθουσες (τουναντίον, αύξησε το όριο των παιδιών ανά τάξη στα ιδιωτικά σχολεία, εν μέσω πανδημίας!). 

Την Τετάρτη, η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη εξέφρασε την ελπίδα ότι το φαινόμενο θα εκτονωθεί, ωστόσο το γεγονός ότι περισσότερα από 200 σχολεία τελούν υπό κατάληψη ως ένδειξη διαμαρτυρίας των μαθητών για τα (μη) μέτρα κατά του κορονοϊού, δεν είναι και τόσο ελπιδοφόρο για την εξομάλυνση της κατάστασης. 


Ακόμα περισσότερο όταν φαίνεται ότι υπάρχουν και κομματικές απολήξεις πίσω από τους καταληψίες. Σε πολλά σχολεία διαπιστώθηκε αυξημένη παρουσία στελεχών της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς, με διανομές φυλλαδίων σε μαθητές, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα αιτήματα των καταληψιών δεν έχουν να κάνουν και τόσο με την Covid-19. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που γράφει ο Απόστολος Λακασάς στο ρεπορτάζ του για την «Καθημερινή»: 


«Aιτήματα που φέρουν κομματικό στίγμα, όπως η μη αγορά των μαχητικών αεροσκαφών Rafale και κατά της στράτευσης στα 18, συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των διεκδικήσεων των μαθητών, που έχουν προγραμματίσει για σήμερα συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας, μαζί με εκπροσώπους γονέων και την ΟΛΜΕ». 

Οι περισσότερες καταλήψεις είναι σε λύκεια και γυμνάσια Αττικής, Θεσσαλονίκης, Κρήτης, Αχαΐας και Μαγνησίας, ενώ το ραντεβού για το εκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα δόθηκε για τις 11.30 π.μ. στα Προπύλαια. 

Εδώ τα αιτήματα μαθητών και εκπαιδευτικών είναι σαφή και συμπίπτουν: μείωση των μαθητών ανά τμήμα (το πολύ στους 15 και ανάλογα με το μέγεθος της αίθουσας, ώστε να μπορούν να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις), μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών για την κάλυψη των ελλείψεων στα σχολεία που προκύπτουν από τις αυξημένες ανάγκες της περιόδου, αύξηση του προσωπικού καθαριότητας.

 Και εκεί κάπου «κολλάνε» οι εξοπλισμοί –αν δεν αγοράσεις Rafale, έχεις χρήματα για προσλήψεις καθηγητών, λένε. Χαρακτηριστικά τα όσα ανέφερε η αυτοαποκαλούμενη Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας που έσπευσε να δώσει πολιτικό χρώμα στο κείμενό της και επιτίθεται στην κυβέρνηση: «Η κυβέρνηση της ΝΔ λέει ότι θα αγοράσει φέτος από τη Γαλλία 16 μαχητικά αεροσκάφη Rafale, με κόστος που προσεγγίζει τα 4 δισ. ευρώ. Σε εμάς λένε ότι δεν έχουν χρήματα να προσλάβουν όσους καθηγητές λείπουν ή χρειάζονται για να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη», ανέφεραν, για να προσθέσουν ότι δεν θέλουν στράτευση στα 18, την Τράπεζα Θεμάτων και βεβαίως τις κάμερες στις σχολικές αίθουσες (δηλαδή την τηλεκπαίδευση).

 Από την πλευρά της, η ΚΝΕ έσπευσε να καταγγείλει ότι «εισαγγελείς, στελέχη του υπουργείου Παιδείας, ορισμένοι διευθυντές και τοπικοί παράγοντες κυριολεκτικά έχουν πιάσει “στασίδι” έξω από τα σχολεία, προσπαθώντας είτε να τρομοκρατήσουν και να καταστείλουν τον δίκαιο αγώνα των μαθητών για μέτρα προστασίας της υγείας των ίδιων, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, είτε να τον συκοφαντήσουν, ταυτίζοντάς τους με “αρνητές μάσκας”.

 Το δικαίωμα των μαθητών για μόρφωση και υγεία δεν καταστέλλεται! Η φωνή τους κάτω από τη μάσκα και δυναμώνει και ακούγεται. Στα μαθητικά συλλαλητήρια σε όλη την Ελλάδα θα δώσουν δυναμική απάντηση». Πιστώσεις για προσλήψεις εκπαιδευτικών από το υπ. Παιδείας Η ειρωνεία είναι ότι τα συλλαλητήρια γίνονται ενώ το υπουργείο Παιδείας κατέθεσε το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή διάταξη σε νομοσχέδιο που ήρθε στην Ολομέλεια, για προσλήψεις εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, το άρθρο 10 προβλέπει την ενίσχυση των πιστώσεων για την πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικών και ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού, για την ομαλή λειτουργία εκπαιδευτικών δομών τη σχολική χρονιά 2020-2021, μέσω του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. 

Τα πρόσθετα κονδύλια είναι ύψους έως 118 εκατ. ευρώ – επιπλέον των πρόσθετων κονδυλίων έως 200 εκατ. ευρώ για προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού που προβλέφθηκαν με τον Ν. 4722/ΦΕΚ 177 Α’/15-9-2020. Τα κονδύλια αυτά προβλέφθηκαν για τη φετινή σχολική χρονιά, δεδομένων και των αυξημένων αναγκών λόγω του κορονοϊού. Γενικότερα εξάλλου η κυβέρνηση τηρεί στάση αναμονής. 

Την Τετάρτη ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας επεσήμανε ότι «εξετάζονται μέτρα ώστε να μη γίνονται τέτοιες ενέργειες, οι οποίες δημιουργούν πρόβλημα και στη σχολική χρονιά, αλλά και στην υγεία των ανθρώπων που προχωρούν σε καταλήψεις». Σύμφωνα με την «Καθημερινή» αστυνομικά μέτρα δεν θα ληφθούν, ωστόσο μελετάται να δοθεί βάρος στην ενημέρωση των γονέων και των μαθητών για τις αρνητικές συνέπειες των καταλήψεων, αλλά και για τους κινδύνους που υπάρχουν λόγω της μη χρήσης μάσκας στις καταλήψεις. Πηγή: 

Protagon.gr