Της Δήμητρας Καδδά
Η πιο μεγάλη ανησυχία για την δημοσιονομική πορεία της χώρας τους επόμενους μήνες συνδέεται με την έκβαση των 5 δικαστικών αποφάσεων αναφορικά με την αναστροφή ή όχι των θεσπισμένων περικοπών σε συντάξεις και στην μισθοδοσία του δημοσίου. Πέρα από την επίσημη σαφή και εκτενή σχετική αναφορά στην Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν, η εν λόγω ανησυχία, σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένει έκδηλη στις συζητήσεις που συνεχίζονται ατύπως εν όψει της 3ης Δεκεμβρίου και της συνεδρίασης του Eurogroup που θα αναφερθεί… 3 φορές στην Ελλάδα.
Η Σύνοδος θα πρέπει να εγκρίνει τον ελληνικό Προϋπολογισμό με εκκρεμότητα ακόμη το ύψος του μερίσματος και όχι μόνο, να επικυρώσει την έναρξη εις βάθος μελέτης για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες στην Ελλάδα (και σε 12 ακόμη κράτη- μέλη) και να επικυρώσει την 1η μεταμνημονιακή έκθεση για την Ελλάδα στην οποία πλέον στρέφουν ουσιαστικά τα βλέμματά τους οι δανειστές.
Το δημοσιονομικό μέτωπο
Η Έκθεση Συμμόρφωσης αναφέρει ότι αν εφαρμοσθούν οι εν λόγω δικαστικές αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν αντισταθμιστικά μέτρα, προκειμένου να μην ανατραπούν οι συμφωνημένοι μεσοπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι (σ.σ. για το 2019 το ΥΠΟΙΚ προβλέπει πάντως μαξιλάρι 3 δισ. ευρώ). Ο λόγος για την απόφαση του ΣτΕ σε βάρος των περικοπών στις συντάξεις το 2012 (της οποίας το κόστος όπως επισημαίνεται δεν έχει ακόμη υπολογισθεί), αλλά και τις αποφάσεις για επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης, για την μη κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και για την επαναφορά των συντάξεων των δικαστικών στο επίπεδο του 2012. Επίσης περιλαμβάνεται και η – αναμενόμενη - απόφαση του ΣτΕ για τη συνταγματικότητα ή όχι του νόμου Κατρούγκαλου. Στη "λίστα" προστίθενται και επέκταση των "προσωπικών διαφορών" που αποφάσισε προ ημερών ο ΥΠΟΙΚ και θεωρείται ότι "ξεφεύγει" των αρχών του Ενιαίου Μισθολογίου...
Τα ανοικτά μέτωπα στις μεταρρυθμίσεις
Το δημοσιονομικό μέτωπο
Η Έκθεση Συμμόρφωσης αναφέρει ότι αν εφαρμοσθούν οι εν λόγω δικαστικές αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν αντισταθμιστικά μέτρα, προκειμένου να μην ανατραπούν οι συμφωνημένοι μεσοπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι (σ.σ. για το 2019 το ΥΠΟΙΚ προβλέπει πάντως μαξιλάρι 3 δισ. ευρώ). Ο λόγος για την απόφαση του ΣτΕ σε βάρος των περικοπών στις συντάξεις το 2012 (της οποίας το κόστος όπως επισημαίνεται δεν έχει ακόμη υπολογισθεί), αλλά και τις αποφάσεις για επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης, για την μη κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και για την επαναφορά των συντάξεων των δικαστικών στο επίπεδο του 2012. Επίσης περιλαμβάνεται και η – αναμενόμενη - απόφαση του ΣτΕ για τη συνταγματικότητα ή όχι του νόμου Κατρούγκαλου. Στη "λίστα" προστίθενται και επέκταση των "προσωπικών διαφορών" που αποφάσισε προ ημερών ο ΥΠΟΙΚ και θεωρείται ότι "ξεφεύγει" των αρχών του Ενιαίου Μισθολογίου...
Τα ανοικτά μέτωπα στις μεταρρυθμίσεις
Πέρα από το δημοσιονομικό πεδίο υπάρχει και το διαρθρωτικό και τα 16 ορόσημα της Ενισχυμένης Εποπτείας. Στο EWG της προηγούμενης εβδομάδας εκφράστηκαν ανησυχίες για καθυστερήσεις με την Κομισιόν να φέρεται ότι δεσμεύθηκε να παρουσιάσει νέα στοιχεία για την πορεία τους την 3η Δεκεμβρίου.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι τουλάχιστο 5 επί συνόλου 16 προαπαιτούμενων καθυστερούν σημαντικά. Και καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες προθεσμίες ολοκλήρωσής τους, συνδέονται με την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος (που ορίζεται για την 2η αξιολόγηση με κάθοδο το 2ο 15ήμερο του Ιανουαρίου των θεσμών σε επίπεδο επικεφαλής στην Αθήνα σύμφωνα με τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό).
Η εφαρμογή/ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος θα κριθεί στο τέλος Φεβρουαρίου του 2019 όταν προγραμματίζεται να ανακοινωθεί η 2η έκθεση της Επιτροπής (σ.σ. την ίδια περίοδο αναμένεται και η έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα).
Η εφαρμογή/ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος θα κριθεί στο τέλος Φεβρουαρίου του 2019 όταν προγραμματίζεται να ανακοινωθεί η 2η έκθεση της Επιτροπής (σ.σ. την ίδια περίοδο αναμένεται και η έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα).
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Έκθεση για την Ενισχυμένη Εποπτεία της Κομισιόν δείχνουν ότι τα μεγάλα μέτωπα συνδέονται με τα κρατικά φέσια, τις ιδιωτικοποιήσεις την αδειοδότηση και το δημόσιο, γιατί έχουν προθεσμίες που λήγουν στο τέλος του χρόνου.
Ωστόσο, ανοικτά είναι σχεδόν όλα τα μέτωπα (συνολικά 16). Κάποια έχουν προς το παρόν χαμηλότερη επικινδυνότητα είτε λόγω παρατάσεων (π.χ. ΔΕΗ, κατώτατος μισθός) είτε λόγω ευελιξίας στον χρόνο παράδοσης/αποτίμησης προόδου (π.χ. κέντρα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, κεντρική υπηρεσία προμηθειών υγείας, κατάρτιση δικαστών,ηλεκτρονική δικαιοσύνη, υλοποίηση του σχεδίου του "Υπερταμείου").
Αναλυτικά, η Επιτροπή στην αποτίμησή της για τα μεγάλα μέτωπα αναφέρει τα εξής:
1. Δημόσια Οικονομικά- εξάλειψη/αποφυγή σώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων καθυστερούμενων οφειλών. Το υπόλοιπο των οφειλών τον Αύγουστο του 2018 ήταν 3,2 δισ. Ευρώ και δεν είχε καν χρησιμοποιηθεί το ποσό που δόθηκε μέσω του ESM. Το ποσό αυτό θα αποτελέσει το "σημείο αναφοράς" για την πρώτη αξιολόγηση που θα γίνει κατά την 2η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας τον Φεβρουάριο.
1. Δημόσια Οικονομικά- εξάλειψη/αποφυγή σώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων καθυστερούμενων οφειλών. Το υπόλοιπο των οφειλών τον Αύγουστο του 2018 ήταν 3,2 δισ. Ευρώ και δεν είχε καν χρησιμοποιηθεί το ποσό που δόθηκε μέσω του ESM. Το ποσό αυτό θα αποτελέσει το "σημείο αναφοράς" για την πρώτη αξιολόγηση που θα γίνει κατά την 2η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας τον Φεβρουάριο.
2. Αδειοδότηση επενδύσεων- Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση με την έγκριση όλων των εφαρμοστικών πράξεων έως το τέλος του 2018. Η Επιτροπή αναφέρει ότι ο Νόμος προέβλεπε την έκδοση των εφαρμοστικών διατάξεων έως το τέλος Οκτωβρίου, κάτι που δεν συνέβη και πλέον η σχετικές διατάξεις (αδειοδότησης περιβαλλοντικών υπηρεσιών) είναι στον... δρόμο.
3. Δημόσια διοίκηση – Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των γενικών γραμματέων και διευθυντών μέχρι το τέλος του 2018. Η διαδικασία για το διορισμό 88 από τους 90 Γενικούς Διευθυντές ολοκληρώθηκε στα τέλη Οκτωβρίου. Στον διορισμό Γραμματέων καταγράφονται "σημαντικές καθυστερήσεις, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ούτε μία τοποθέτηση μέχρι σήμερα (από 69 συνολικά θέσεις)".
4. Μεταφορά του ΟΑΚΑ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (πιο γνωστό ως Υπερταμείο). Η τελική προθεσμία για τη μεταβίβαση του ΟΑΚΑ έως το τέλος του έτους κρίνεται ότι δεν είναι ρεαλιστική, "εν μέρει λόγω της πολυπλοκότητας του έργου και των καθυστερήσεων πέραν του ελέγχου της κυβέρνησης".
5. Ολοκλήρωση συμβάσεων παραχώρησης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, στο Ελληνικό και στον ΔΕΣΦΑ έως το τέλος του 2018. θεωρείται "πολύ δύσκολη" η προθεσμία για τον ΔΑΑ. Για το Ελληνικό αναφέρεται ότι λόγω της πολυπλοκότητας του έργου, "αναμένεται καθυστέρηση όσον αφορά τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις, καθώς και την άδεια για το καζίνο". Εκτιμάται ότι αν "συνεχίσουν οι έντονες προσπάθειες από τις αρμόδιες αρχές" ίσως οι στόχοι επιτευχθούν εντός του πρώτου τριμήνου του 2019.
πηγή:http://www.capital.gr/oikonomia/3329861/anisuxoun-oi-daneistes-gia-dikastikes-apofaseis-neos-apologismos-sto-eurogroup?utmsource=email