Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Όταν οι ΕΛΑΣσίτες σύντροφοι κάρφωναν ο ένας τον άλλον - "Ο Τζογανάκης σκότωσε 35 χωροφύλακες και 15 αστυφύλακες με το τσεκούρι.- "Ο Μπάμπης τους έκοβε τον λαιμό με το μαχαίρι"- " Ο..."

 





 Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η αρθρογραφία των εφημερίδων της εποχής σχετικά με τη δίκη των εκτελεστών της Ελένης Παπαδάκη: «Την 9.30′ πρωινήν  τέτοιες μέρες επανελήφθη εις το κακουργοδικείον η διακοπείσα τη νύκτα του Σαββάτου δίκη των I. Κουκούτση, Π. Τζογανάκη, Στ. Λιόλιου, Βλ. Μακαρώνα, I. Κεφαλά, Χρ. Λοριττή, Ζαχ. Λιόλιου, Θ. Ταμπακοπούλου και Ν. Ταμπακοπούλου, κατηγορουμένων διά την εκτέλεσιν των 37ανδρών της χωροφυλακής εις τα διϋλιστήρια της Ούλεν κατά τη νύκτα της 9ης προς την 10ην Δεκεμβρίου του 1944.

Μετά την εξέτασιν των μαρτύρων της υπε­ρασπίσεως Γ. Σπανοπούλου, Εμμ. Γκανιού και Στ. Μπιρμπίλη ήρχισαν αι απολογίαι των κατη­γορουμένων.
Πρώτος απελογήθη ο I. Κουκούτσης, διοικητής του τμήματος των ελασιτών που απετέλουν την φρουράν των διυλιστηρίων της Ούλεν κατά τη διάρκειαν του Δεκεμβριανού κινήματος.
Ούτος ηρνήθη ότι μετέσχεν εις τας εκτελέσεις.
Ισχυρίζεται ότι ταύτας ενήργησεν εν αγνοία του η πολιτοφυλακή η οποία ετέλει υπό τας διαταγάς ενός καπετάν Ορέστη.
Αυτός την νύκτα του εγκλήματος ευρίσκετο εις το γραφείον της φρουράς όπου του έφε­ραν τον διασωθέντα χωροφύλακα Αθανασόπουλον.
Πρόεδρος: Ποιος έφερε τον Αθανασόπουλο στο γραφείο σου;
Κατηγορούμενος: Ένας Δημητρακόπουλος που ανήκε στην πολιτοφυλακή.
Μου είπε να τον κρατήσω ως την άλλη μέρα που 3α μου έ­φερναν σημείωμα διά την απόλυσίν του.
Πράγμα που έγινε την επομένην.
Ο Κουκούτσης εν συνεχεία λέγει ότι από τον Αθανασόπουλον, επληροφορήθη ότι μέχρι της στιγμής εκείνης είχαν εκτελεσθή 18 χωροφύλακες.
Ισχυρίζεται ότι λίγο αργότερα έφυγε από την Ούλεν διά να μεταφέρη εις το νοσοκομείον της Νέας Ιωνίας έναν σκοπόν που ελιποθύμησε.
Όταν επέστρεψε άρχισε να ξημερώνη.
Τότε πήγε στον Θάλαμο και τον βρήκε ένας αντάρτης ονόματι Μπάμπης ο οποίος του ζήτησε λίγο οινόπνευμα γιατί είχε κόψει το δάχτυλο του.
Εκ των υστέρων έμαθε ότι ο Μπάμπης αυτός ετραυματίσθη με το ίδιο του το μαχαίρι καθ’ ήν στιγμήν έσφαζε τους χωροφύλακας.
Τας εκτελέσεις τας έμαθε την άλλη μέρα όταν είδε διαφόρους της πολιτοφυλακής να κουβαλάνε μέσα σε κουβέρτες και σε τσουβάλια, πράγματα ανήκοντα εις τους χωροφύλακας.
Πρόεδρος: Ποιος τους εξετέλεσε;
Κουκούτσης: Ο Τζογανάκης και ο Στεφανής Λιόλιος τους οποίους εξηνάγκασε προς τούτο ο Ορέστης απειλώντας τους με το αυτόματο.
Πρόεδρος: Πώς εσύ αφού ήσουνα διοικητής της φρουράς δεν ήξερες ότι 9α γίνουν εκτελέσεις;
Κατηγορούμενος: Η πολιτοφυλακή έκανε ό,τι ήθελε. Και αυτός που ήταν επικεφαλής της ο καπετάν Ορέστης διέτασσε.
Έμαθα ότι έγινε αργότερα στρατοδικείο από τους ελασίτες και τον εκτελέσανε για τα έκτροπα που έκανε.
Πρόεδρος: Πώς τους σκοτώνανε;
Κατηγορούμενος: Ο Τζογανάκης μου είπε ότι ο Ορέστης τους έδωσε το τσεκούρι.
Χτύπαγε ο Τζογανάκης με την ανάποδη του τσεκουριού στο πίσω μέρος του κεφαλιού τον εκτελούμενο.
Ύστερα τον παίρνανε δύο της πολιτοφυλακής και τον πηγαίνανε πιο πέρα όπου τους έσφαζε αποτελειώνοντάς τους ο αντάρτης Μπάμπης.
Ετσι εκτελεστήκανε όλοι οι χωροφύλακες.
Ο Στέφ. Λιόλιος εξετέλεσε τον τελευταίο.
Τους παίρνανε έναν-έναν από το στρατόπεδο, τους λέγανε ότι θα πάνε γι’ ανά­κριση, τους γδύνονε κι ύστερα τους παραδίνανε για εκτέλεση.
Καλείται και αρχίζει απολογούμενος ακο­λούθως ο Πέτρ. Τζογανάκης.
Ούτος λέει ότι κατετάγη στον ΕΛΑΣ ένα μήνα πριν φύγουν οι Γερμανοί από την Αθήνα και ότι ήθελε ν’ αγωνισθή για τη λαοκρατία και όχι να γίνουν αυτά που έγιναν.
Στην Ούλεν πήγε μαζί με την άλλη φρουρά για να φυλάξουνε το νερό.
Μια μέρα, συνεχίζει, εκάλεσε ο Κουκού­τσης εμένα, τον Στέφ. Λιόλιο, τον Μακαρώνα και δύο άλλους αντάρτες του βουνού, τον Θωμά και τον Μπάμπη και μας είπε ν’ ανοίξουμε ένα λάκκο 90 πόντους βάθος και δύο μέτρα φάρδος.
Σκάψαμε και τον ανοίξαμε τον λάκκο.
Ήταν 9 Δεκεμβρίου.
Κατά τις 8 το βράδυ ήρθε ο Ορέστης με πέντε πολιτοφύλακες.
Μού είπε: Τώρα θα φέρουνε έναν- έναν αυ­τούς που έχουν καταδικασθή εις θάνατο από το λαϊκό δικαστήριο.
Θα κάνης ό,τι σε διατάξω.
Έναν-έναν θα τον φέρνουνε εδώ και θα του δίνουν διαταγή να καθήση για να βγάλη τα παπούτσια του.
Τότε εσύ θα τον κτυπάς στο πίσω μέρος του κεφαλιού καθώς θα σκύβη με την ανάποδη του τσεκουριού.
Αν δεν το κά­νεις, θα σε εκτελέσω εσένα. Μου είπε ακόμη ότι ήταν προδότες και όργανα των Ες-Ες. Και μούδωκε το τσεκούρι.
Πρόεδρος: Πώς γινόταν η εκτέλεσις;
Τζογανάκης: Έπαιρναν έναν έναν από το κρατητήριο. Τον πηγαίνανε στον Ορέστη.
Αυτός με άλλους πολιτοφύλακες τον έγδυναν.
«Γδύσου, του λέγανε για να φας ένα ξύλο αντάρτι­κο».
Ύστερα τον οδηγούσανε στο μέρος που βρισκόμουνα εγώ.
Δηλαδή καμιά δεκαριά μέτρα πιο δω από το λάκκο.
Εκεί του λέγανε: «Βγάλε τα παπούτσια σου».
Καθώς έσκυβε αυτός να βγάλη τα παπούτσια του εγώ που βρισκόμουνα πίσω του τον χτύπαγα με το τσεκούρι στο κεφάλι.
Σωριαζότανε κάτω.
Tότε τον έπαιρναν δύο πολιτοφύλακες.
Ο ένας από τα πόδια, ο άλλος από τους ώμους και τον πηγαίναμε κοντά στον λάκκο.
Εκεί τον παραλάβαινε ο Μπάμπης και του έκοβε τον λαιμό με το μαχαίρι. Ύστερα τον ρίχνανε στο λάκκο.
 
Πρόεδρος: Εσύ πόσους σκότωσες με το τσεκούρι.
Τζογανάκης: Εικοσιοχτώ.
Πρόεδρος: Μόνος;
Τζογανάκης: Μόνος.
Πρόεδρος: Ο Μακαρώνας;
Τζογανάκης: Αυτός τους έφερνε από το κρα­τητήριο.
Δεν τους σκότωνε.
Πρόεδρος: Ο Στέφανος Λιόλιος;
Τζογανάκης: Αυτός βρισκότανε κοντά μου.
Εί­χε λιποθυμήσει από αυτά που έβλεπε και είχε πέσει χάμω.
Μετά από μένα πήρε το τσεκούρι ο αντάρτης ο Θωμάς και σκότωσε τους άλλους εκτός από τον τελευταίο που τον σκότωσε ο Λιόλιος.
Αυτός ο τελευταίος είχε τρελαθή από τον φόβο του και εστριφογύριζε.
Τότε τον πιάσανε οι πολιτοφύλακες και τον κρατήσανε ακίνητο για να τον χτυπήσει ο Λιόλιος.
Ο σκοτωμός αυτός κράτησε από τις 8 το βράδυ μέχρι τις 5 το πρωί.
Πρόεδρος: Τον Κασόλα τον αξιωματικό ποιος τον σκότωσε;
Τζογανάκης: Εγώ χωρίς να τον ξέρω. Τον φέ­ρανε πρώτο πρώτο.
Εισαγγελεύς: Το θύμα καταλάβαινε ότι επρό­κειτο να εκτελεστή;
Τζογανάκης: Οχι, Γιατί ήταν σκοτεινά. Κι εγώ είχα κρυμμένο το τσεκούρι για να μη το βλέπη.
Εισαγγελεύς: Σού ξέφυγε ποτέ το τσεκούρι;
Τζογανάκης: Οχι. Με το χτύπημα έπεφτε αμέσως κάτω και τον παίρνανε.
Εισαγγελεύς: Δε βογγάγανε;
Τζογανάκης: Οχι.
Εις σχετικήν ερώτησιν του κ. εισαγγελέως ο κατηγορούμενος ομολογεί ότι πριν από τους τριάντα εφτά χωροφύλακες είχανε εκτελέσει 4 πολίτες.
Απ’ αυτούς ο Μακαρώνας εξετέλεσε 2 και από τους άλλους, τον ένα αυτός και τον άλλο ο Στέφ. Λιόλιος.
Εισαγγελεύς: Και τους αστυφύλακες ποιος τους εξετέλεσε;
Τζογανάκης: Εγώ. Λίγες μέρες πριν απ’ τους χωροφύλακες εσκότωσα και τους 15 αστυφύλακες.
Εν συνεχεία ο Τζογανάκης λέγει ότι η καλλιτέχνις του Εθνικού Θεάτρου Ελένη Παπαδάκη εξετελέσθη από τον Μακαρώνα.
Εις σχετικός ερωτήσεις των κ.κ. συνέδρων και ενόρκων, λέγει ότι τους φόνους τους διέπραξε διότι διετάχθη, αν ηρνείτο θα τον σκότωνε ο Ορέστης και οι πολιτοφύλακές του.
Καλείται ακολούθως και απολογείται ο Βλ. Μακαρώνας.
Αρνείται ότι έλαβε μέρος στο άνοιγμα του λάκκου.
Ομολογεί ότι αυτός μόνο έπαιρνε τους υπό εκτέλεσιν από το κρατητήριο και τους πήγαινε στους εκτελεστάς.
Πρόεδρος: Εσύ δεν χτύπησες κανένα;
Μακαρώνας: Οχι.
Πρόεδρος: Την Παπαδάκη εσύ την σκότωσες;
Μακαρώνας: Μάλιστα. Εγώ την σκότωσα.
Μου δώσανε να τη χτυπήσω με το τσεκούρι.
Δεν μπόρεσα όμως και την σκότωσα με το πιστόλι.
Δεν θυμάμαι πόσες σφαίρες της έριξα.
Μία ή δύο.
Την εκτέλεσι αυτή την έκανα γιατί με απείλησε και με εξανάγκασε ο Ορέστης.
Πρόεδρος: Πόσους οδήγησες στους εκτελεστάς;
Κατηγορούμενος: Εφτά χωροφύλακες.
Στην εκτέλεσι των αστυφυλάκων δεν έλαβα μέρος.
Απολογείται κατόπιν ο Στέφ. Λιόλιος, ο οποίος ομολογεί ότι σκότωσε έναν χωροφύλακα και έναν πολίτη.
Έλαβε μέρος στο άνοιγμα των λάκκων κατόπιν διαταγής του Μακαρώνα ο οποίος ήταν επιλοχίας.
Ο πρώτος εκτελεσθείς την νύκτα της 9ης προς την 10ην Δεκεμβρίου ήταν ο Κασόλας.
Μόλις τον φέρανε, ο Ορέστης του είπε:
«Γδύσου, για να φας ένα ξύλο αντάρτικο».
Γδύθηκε.
Ύστερα τον πήγανε πιο κάτω και του είπανε να βγάλη τα παπούτσια του.
Καθώς έσκυψε, τον χτύπησε με το τσεκούρι ο Τζογανάκης.
Πρόεδρος: Πόσους σκότωσε ο Τζογανάκης;
Κατηγορούμενος: 35 χωροφύλακες και 15 αστυφύλακες.
Τους χτύπαγε με το τσεκούρι.
Κατόπιν ο Μπάμπης ο αντάρτης τους έπαιρνε και τους έκοβε το κεφάλι με το μαχαίρι.
Εμέ­να μου ήρθε λιποψυχία και έπεσα χάμω.
Για τον τελευταίο ήρθε ο Ορέστης και με σήκωσε με τις κλωτσιές.
Μου έδωσε το τσεκούρι και αναγκάστηκα να χτυπήσω.
Καλούνται και απολογούνται ακολούθως οι κατηγορούμενοι I. Κεφάλας και Χ. Λουριτζής.
Αυτοί αρνούνται ότι έλαβαν μέρος εις τας εκτελέσεις.
Στη φρουρά της Ούλεν απεσπάσθησαν μετά την 20 Δεκεμβρίου του 1944.
Εις το σημείον αυτό ώραν 2.30’μ.μ. διεκόπη η δίκη. Την 11η πρωινήν της σήμερον επανελήφθη εκ νέου και ήρχισεν απολογούμενος ο Ζαχαρίας Λιόλιος».







πηγή:https://www.makeleio.gr/%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1/%CE%97-%CE%9F%CE%BC%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%8E%CE%BD-%CE%95%CE%9B%CE%91%CE%A3%CE%B9%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CE%B3/

Ήμασταν νοικοκυραίοι και μας έκαναν διακοναραίους - Οι πραγματικοί μισθοί και τις συντάξεις θα μειωθούν το 2025!


 


Η καθίζηση των πραγματικών αμοιβών των εργαζομένων το 2025, ενώ θα αυξηθούν στην Ευρωζώνη, προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρότι η κυβέρνηση υπογραμμίζει συνεχώς ότι η Ελλάδα αναπτύσσεται με ταχύτερους ρυθμούς από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και τα εισοδήματα αυξάνονται.

Στην εξαμηνιαία έκθεσή του, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο παραθέτει τις προβλέψεις της Κομισιόν για την εξέλιξη των πραγματικών αμοιβών των εργαζομένων, που είναι απογοητευτικές και πιθανότατα εξηγούν την έντονη κοινωνική δυσφορία για το υψηλό κόστος ζωής. Παρά τη (μικρή) αύξηση των αμοιβών, ο επίμονα υψηλός πληθωρισμός αναμένεται φέτος να οδηγήσει σε μείωση των πραγματικών αμοιβών, δηλαδή μετά την αφαίρεση του πληθωρισμού.

Οι μισθοί στην Ελλάδα έχουν δεχθεί ισχυρές πιέσεις από τον πληθωρισμό και, παρά τις ονομαστικές αυξήσεις, η αγοραστική δύναμη παραμένει χαμηλή, επισημαίνει το Συμβούλιο. Οι υψηλοί ρυθμοί πληθωρισμού των ετών 2022 και 2023 έπληξαν τους πραγματικούς μισθούς. Αν και το 2024 υπήρξε ανάκαμψη (+3,6%), ο επίμονος δομικός πληθωρισμός του 2025 (εκτιμάται στο 3,5%) αναμένεται να επιδράσει εκ νέου αρνητικά.

Έτσι, για το 2025, προβλέπεται μείωση της πραγματικής αμοιβής εργαζομένων κατά -0,1% στην Ελλάδα, σε αντίθεση με αύξηση 1,5% στην Ευρωζώνη. Για το 2026, προβλέπεται αύξηση 1,1% στην Ελλάδα, ελαφρώς υψηλότερη από το 1,0% της Ευρωζώνης. Ο καθαρός μέσος μηνιαίος μισθός, προσαρμοσμένος στο κόστος ζωής, παραμένει "καθαρά χαμηλότερος" στην Ελλάδα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Οι προβλέψεις της Κομισιόν για τις πραγματικές αμοιβές

ΈτοςΕλλάδαΕυρωζώνη
2023-0,1-0,9
20243,62,1
2025-0,11,5
20261,11
20271,30,8

Τι εμποδίζει την ουσιαστική αύξηση των αμοιβών

Η έκθεση επισημαίνει τα βασικά δομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας που εξηγούν γιατί οι αμοιβές αυξάνονται με πολύ αργούς ρυθμούς και παραμένουν σε μεγάλη απόσταση από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Η έκθεση τονίζει ότι η βελτίωση των μισθών δεν μπορεί να γίνει αποκομμένα από την παραγωγικότητα. Μια περαιτέρω αύξηση των μισθών θα ήταν ευεργετική για τη συνολική ζήτηση, αλλά μόνο στον βαθμό που συνοδεύεται από βελτίωση της παραγωγικότητας.

Άλλωστε, η ελληνική αγορά εργασίας λειτουργεί με ελλείψεις προσωπικού («σφιχτή» αγορά), γεγονός που αναγκάζει τους εργοδότες να αυξήσουν τις αποδοχές για να προσελκύσουν εργαζόμενους, ασκώντας ανοδικές πιέσεις στους μισθούς.

Η παραγωγικότητα εργασίας ανά ώρα στην Ελλάδα είναι η χαμηλότερη στην ΕΕ, φτάνοντας μόλις το 55% του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Αυτό αποτελεί τροχοπέδη για τη βιώσιμη αύξηση των μισθών. Επίσης, παρατηρείται έλλειψη προσωπικού και αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας, ιδιαίτερα σε κλάδους όπως ο τουρισμός, οι κατασκευές και η γεωργία.

Το δημογραφικό πρόβλημα αποτελεί σταθερή πηγή πίεσης. Ο πληθυσμός ηλικίας 15-74 ετών συνεχίζει να μειώνεται (7,75 εκατ. άτομα τον Αύγουστο του 2025), γεγονός που περιορίζει τη δυνητική προσφορά εργασίας και πιέζει τα ασφαλιστικά συστήματα. Το ποσοστό του μη ενεργού πληθυσμού είναι υψηλό (15%), συγκριτικά με χώρες όπως η Ολλανδία που βρίσκεται στο 5%.

Η έκθεση τονίζει την ανάγκη για:

  • Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης (ιδίως στις ψηφιακές δεξιότητες) για τη γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων.
  • Μεταρρυθμίσεις που θα αυξήσουν την παραγωγικότητα, ώστε να επιτευχθεί ουσιαστική σύγκλιση με τους ευρωπαϊκούς δείκτες και να ενισχυθούν τα εισοδήματα.
  • Πολιτικές στήριξης της οικογένειας και διαχείρισης του δημογραφικού προβλήματος.

Κυβερνητικές παρεμβάσεις για ενίσχυση εισοδήματος

Για να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, η έκθεση αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα που έχουν ληφθεί από την κυβέρνηση, όπως:

  • Μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 1% το 2025 και επιπλέον 0,5% το 2027.
  • Αυξήσεις στο Δημόσιο: Οριζόντια αύξηση μισθών στο δημόσιο από τον Απρίλιο του 2026, ώστε ο εισαγωγικός μισθός να συμβαδίζει με τον κατώτατο μισθό.
  • Φορολογικές Ελαφρύνσεις: Αναμόρφωση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος το 2026.
Πτωτική Πορεία Ανεργίας: Το ποσοστό ανεργίας υποχώρησε στο 8,1% τον Αύγουστο του 2025 (από 9,7% τον Αύγουστο του 2024). Για το σύνολο του 2025, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 7,6%, ενώ εκτιμάται περαιτέρω μείωση στο 6,8% έως το 2029.

Αύξηση Απασχόλησης: Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, ο αριθμός των απασχολουμένων αυξήθηκε κατά 61,1 χιλιάδες άτομα (+1,4%) σε σχέση με το 2024.

Σύγκριση με ΕΕ: Παρά τη βελτίωση, η ανεργία παραμένει υψηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (που ήταν 6,1% τον Αύγουστο του 2025) και η Ελλάδα κατατάσσεται στην 4η υψηλότερη θέση στην Ευρωζώνη.

2. Μισθοί και Εισόδημα

    Χαμηλοί Μισθοί: Ο καθαρός μέσος μηνιαίος μισθός, προσαρμοσμένος στο κόστος ζωής, παραμένει σημαντικά χαμηλότερος σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ.

Πιέσεις στους Πραγματικούς Μισθούς: Οι υψηλοί ρυθμοί πληθωρισμού των ετών 2022-2023 επηρέασαν αρνητικά τους πραγματικούς μισθούς. Παρόλο που υπήρξε ανάκαμψη το 2024, ο δομικός πληθωρισμός του 2025 εκτιμάται ότι θα επιδράσει εκ νέου αρνητικά στον πραγματικό μισθό.

Αυξήσεις: Η έκθεση αναφέρει κυβερνητικές παρεμβάσεις για οριζόντια αύξηση μισθών στο δημόσιο από τον Απρίλιο του 2026, ώστε ο εισαγωγικός μισθός να συμβαδίζει με τον κατώτατο μισθό.

Δομικές Αδυναμίες και Προκλήσεις

    Χαμηλή Παραγωγικότητα: Η παραγωγικότητα εργασίας ανά ώρα στην Ελλάδα είναι η χαμηλότερη στην ΕΕ, φτάνοντας μόλις το 55% του μέσου όρου της Ευρωζώνης. Αυτό αποτελεί τροχοπέδη για τη βιώσιμη αύξηση των μισθών.

Αναντιστοιχία Δεξιοτήτων (Skills Mismatch): Παρατηρείται έλλειψη προσωπικού και αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εργασίας, ιδιαίτερα σε κλάδους όπως ο τουρισμός, οι κατασκευές και η γεωργία.

Δημογραφικό Πρόβλημα: Ο πληθυσμός ηλικίας 15-74 ετών συνεχίζει να μειώνεται (7,75 εκατ. άτομα τον Αύγουστο του 2025), γεγονός που περιορίζει τη δυνητική προσφορά εργασίας και πιέζει τα ασφαλιστικά συστήματα.

Μη Ενεργός Πληθυσμός: Το ποσοστό του μη ενεργού πληθυσμού είναι υψηλό (15%), συγκριτικά με χώρες όπως η Ολλανδία που βρίσκεται στο 5%.

4. Προτάσεις Πολιτικής

Η έκθεση τονίζει την ανάγκη για:

    Ενίσχυση της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης (ιδίως στις ψηφιακές δεξιότητες) για τη γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων.

Μεταρρυθμίσεις που θα αυξήσουν την παραγωγικότητα, ώστε να επιτευχθεί ουσιαστική σύγκλιση με τους ευρωπαϊκούς δείκτες και να ενισχυθούν τα εισοδήματα.

 

Επόμενο βήμα

Θα θέλατε να εστιάσουμε περισσότερο στις προβλέψεις για την εξέλιξη των μισθών και τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις που αναφέρονται για το 2026;

γράψε περισσότερα για τους πραγματικούς μισθούς και την παραγωγικότητα

Σύμφωνα με την Φθινοπωρινή Έκθεση 2025 του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, η σχέση μεταξύ μισθών και παραγωγικότητας αποτελεί ένα από τα κρισιμότερα διαρθρωτικά ζητήματα της ελληνικής οικονομίας.

Ακολουθεί η αναλυτική εικόνα βάσει των στοιχείων της έκθεσης:

1. Παραγωγικότητα: Το μεγάλο χάσμα με την Ευρώπη

Η παραγωγικότητα της εργασίας στην Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά χαμηλή συγκριτικά με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες για βιώσιμη αύξηση των εισοδημάτων.

    Σύγκριση με την Ευρωζώνη: Η ονομαστική παραγωγικότητα εργασίας ανά ώρα εργασίας στην Ελλάδα βρίσκεται μόλις στο 55% του μέσου όρου της Ευρωζώνης.

Χειρότερη επίδοση στην ΕΕ: Το 2023, η παραγωγικότητα εργασίας ανά ώρα εργασίας στην Ελλάδα ήταν η χαμηλότερη σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στασιμότητα: Τα στοιχεία δείχνουν μικρές διακυμάνσεις τα τελευταία έτη, χωρίς ουσιαστική σύγκλιση (54,7% του μ.ο. της ΕΕ το 2021, 57% το 2022 και 56,2% το 2023).

Αιτίες Υστέρησης: Η έκθεση αποδίδει το πρόβλημα στην ανάγκη για ενίσχυση της εκπαίδευσης και κατάρτισης (ιδίως στις ψηφιακές δεξιότητες), στη χαμηλή χρηματοδότηση έρευνας και τεχνολογίας (R&D), και στα εμπόδια στον ανταγωνισμό.

2. Πραγματικοί Μισθοί: Πιέσεις και Προβλέψεις

Οι μισθοί στην Ελλάδα έχουν δεχθεί ισχυρές πιέσεις από τον πληθωρισμό, και παρά τις ονομαστικές αυξήσεις, η αγοραστική δύναμη παραμένει χαμηλή.

    Αρνητική Επίδραση Πληθωρισμού: Οι υψηλοί ρυθμοί πληθωρισμού των ετών 2022 και 2023 έπληξαν τους πραγματικούς μισθούς. Αν και το 2024 υπήρξε ανάκαμψη (+3,6%), ο επίμονος δομικός πληθωρισμός του 2025 (εκτιμάται στο 3,5%) αναμένεται να επιδράσει εκ νέου αρνητικά.

Σύγκριση Πραγματικής Αμοιβής:

    Για το 2025, προβλέπεται μείωση της πραγματικής αμοιβής εργαζομένων κατά -0,1% στην Ελλάδα, σε αντίθεση με αύξηση 1,5% στην Ευρωζώνη.

Για το 2026, προβλέπεται αύξηση 1,1% στην Ελλάδα, ελαφρώς υψηλότερη από το 1,0% της Ευρωζώνης.

Χαμηλό Επίπεδο Αμοιβών: Ο καθαρός μέσος μηνιαίος μισθός, προσαρμοσμένος στο κόστος ζωής, παραμένει "καθαρά χαμηλότερος" στην Ελλάδα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

3. Η Αλληλεξάρτηση Μισθών και Παραγωγικότητας

Η έκθεση τονίζει ότι η βελτίωση των μισθών δεν μπορεί να γίνει αποκομμένα από την παραγωγικότητα:

    Οικονομική Βιωσιμότητα: Μια περαιτέρω αύξηση των μισθών θα ήταν ευεργετική για τη συνολική ζήτηση, αλλά μόνο στον βαθμό που συνοδεύεται από βελτίωση της παραγωγικότητας.

Πιέσεις από την Αγορά Εργασίας: Η ελληνική αγορά εργασίας λειτουργεί με ελλείψεις προσωπικού ("σφιχτή" αγορά), γεγονός που αναγκάζει τους εργοδότες να αυξήσουν τις αποδοχές για να προσελκύσουν εργαζόμενους, ασκώντας ανοδικές πιέσεις στους μισθούς.

4. Κυβερνητικές Παρεμβάσεις για Ενίσχυση Εισοδήματος

Για να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, η έκθεση αναφέρει συγκεκριμένα μέτρα:

    Μείωση Εισφορών: Μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 1% το 2025 και επιπλέον 0,5% το 2027.

Αυξήσεις στο Δημόσιο: Οριζόντια αύξηση μισθών στο δημόσιο από τον Απρίλιο του 2026, ώστε ο εισαγωγικός μισθός να συμβαδίζει με τον κατώτατο μισθό.

Φορολογικές Ελαφρύνσεις: Αναμόρφωση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος το 2026






https://www.sofokleousin.gr/oikonomia/ki-omos-oi-pragmatikoi-misthoi-tha-meiothoun-to-2025

Πρωθυπουργός: - Το 2027 όλοι οι συνταξιούχοι θα λαμβάνουν ολόκληρη την ετήσια αύξηση στην σύνταξή τους


 


Καλημέρα! Αυτή η ανασκόπηση δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει διαφορετικά, παρά από την είδηση της ανάληψης της Προεδρίας του Eurogroup από την Ελλάδα για τα επόμενα 2,5 χρόνια. Μία μεγάλη εθνική και συλλογική επιτυχία, αδιανόητη μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Η εκλογή του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη, είναι άκρως τιμητική για τη χώρα και προσωπικά για τον ίδιο. Δεν ήταν ούτε αυτονόητη, ούτε εύκολη, ιδίως για ένα κράτος-μέλος που βρισκόταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια στο περιθώριο της ΕΕ, αντιμετωπιζόταν ως «μαύρο πρόβατο και αδύναμο κρίκος», τελούσε υπό επιτήρηση και βρισκόταν εκτός επενδυτικής βαθμίδας. Και όμως, θέσαμε φιλόδοξους και ταυτόχρονα ρεαλιστικούς στόχους, εργαστήκαμε με σχέδιο και συνέπεια, και πετύχαμε την ανάταξη της οικονομίας και της αξιοπιστίας της χώρας μας, χάρη στις πολιτικές που εφαρμόζουμε από το 2019 και μετά. Γίναμε «παράδειγμα και έμπνευση». Και αυτά δεν είναι δικά μου λόγια, αλλά επίσημων φορέων, οργανισμών και πολιτικών παραγόντων από μεγαλύτερες και ισχυρότερες χώρες. Παρά τα προβλήματα που ασφαλώς εξακολουθούν να υπάρχουν, είναι μια απόδειξη ότι η χώρα αλλάζει πίστα. Και αυτή ακριβώς η αλλαγή είναι που μας επιτρέπει σήμερα να μιλάμε με αυτοπεποίθηση για το επόμενο βήμα.
Για όσα έχουμε πετύχει το 2025 αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, καθώς και για τις κυβερνητικές προτεραιότητες της επόμενης χρονιάς, θα μιλήσω αναλυτικά την Τρίτη στη Βουλή, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2026.
Μέχρι τότε, όμως, αξίζει να σταθώ σε μια σημαντική απόφασή μας, που αφορά τους πληγέντες της Μάνδρας και της τραγωδίας στο Μάτι. Στο εξής, οι οικογένειες όσων χάθηκαν, οι τραυματίες και οι εγκαυματίες θα λαμβάνουν ειδική σύνταξη 1.700 ευρώ. Παράλληλα, θωρακίζονται οι δικαστικές αποζημιώσεις που τους έχουν επιδικαστεί, χωρίς αστερίσκους και εξαιρέσεις. Και διαγράφονται όλες οι οφειλές τους προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν σβήνεται ο πόνος ούτε ξεχνιέται η απώλεια. Όμως το κράτος οφείλει να στέκεται σταθερά δίπλα σε όσους δοκιμάστηκαν, με συνέπεια και χωρίς εκκρεμότητες. Πρόκειται για την ίδια θεσμική φροντίδα με εκείνη που εξασφαλίσαμε ως κυβέρνηση για τους πληγέντες στο δυστύχημα των Τεμπών. Και είναι σημαντικό ότι αυτή η νομοθετική μας πρωτοβουλία ψηφίστηκε με εξαιρετικά ευρεία πλειοψηφία, η οποία σπάνια καταγράφεται στα κοινοβουλευτικά χρονικά.
Με την ίδια συνέπεια, προχωρούμε και σε παρεμβάσεις που αφορούν τη διαχρονική δικαιοσύνη του ασφαλιστικού συστήματος. Μία από αυτές αφορά την προσωπική διαφορά του νόμου Κατρούγκαλου, ένα ζήτημα που επηρέαζε χιλιάδες συνταξιούχους και δεν τους επέτρεπε να δουν αυξήσεις, όπως όλοι οι υπόλοιποι. Με τροπολογία που ψηφίστηκε την Τετάρτη από τη Βουλή, περίπου 670 χιλιάδες συνταξιούχοι θα αρχίσουν από 1η Ιανουαρίου να βλέπουν αυξήσεις. Το 2026, με την κατάργηση του 50% του συμψηφισμού, θα λάβουν το 50% της ετήσιας αύξησης, ενώ από το 2027 θα λαμβάνουν ολόκληρη την αύξηση, καθώς ο συμψηφισμός καταργείται πλήρως. Στηρίζουμε έμπρακτα τους συνταξιούχους, με καθαρές λύσεις, διαφάνεια και σεβασμό. Θυμίζω τα 250 ευρώ που ήδη έλαβαν 1,4 εκ. χαμηλοσυνταξιούχοι, άποροι υπερήλικες και άτομα με αναπηρία ως μόνιμη πλέον ενίσχυση, την αύξηση κατά 2,4% από 1/1/2026 για 2,5 εκ. συνταξιούχους και το επιπλέον όφελος που θα έχουν στο διαθέσιμο εισόδημα τους από τη νέα μείωση των φορολογικών συντελεστών.
Αλλάζω, τώρα, εντελώς θέμα και έρχομαι στο πεδίο των αγροτικών κινητοποιήσεων, όπου η θέση μου είναι σαφής: τα μπλόκα που εκ των πραγμάτων στρέφονται εναντίον άλλων κοινωνικών ομάδων, δεν υπηρετούν τα αιτήματα των αγροτών. Αντίθετα, τα υπονομεύουν. Ενώ οι καταλήψεις δρόμων και άλλων δημόσιων υποδομών που ανήκουν σε όλους, δεν είναι υπεύθυνες ενέργειες. Αλλά κινήσεις που βλάπτουν τη χώρα. Και, ασφαλώς, τις τοπικές οικονομίες στην περιφέρεια.
Με έκπληξη, μάλιστα, πληροφορήθηκα την απόφαση του μπλόκου της Νίκαιας να αρνηθεί την πρόσκλησή μου για συνάντηση με μία πανελλαδική αντιπροσωπεία αγροτών, τη Δευτέρα. Διάλογος δεν γίνεται με τελεσίγραφα. Και οι λύσεις προκύπτουν μόνο από συζήτηση. Όποιος αρνείται αυτές τις αρχές της λογικής και της Δημοκρατίας αναλαμβάνει μεγάλο βάρος απέναντι στην υπόλοιπη κοινωνία.
Από την πλευρά μου, επαναλαμβάνω ότι η πόρτα της κυβέρνησης μένει ανοιχτή σε όσους γεωργούς και κτηνοτρόφους θέλουν να συναντηθούν είτε μαζί μου, είτε με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη και τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα. Κάτι που έκαναν, πρόσφατα, οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι της Κρήτης. Παράλληλα, η κυβέρνηση λαμβάνει υπόψιν κάθε δίκαιο αίτημα. Έτσι, ήδη μελετά μία δέσμη επιπλέον μέτρων ενίσχυσης. Πάντα, όμως, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της εθνικής οικονομίας και σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Μέτρα τα οποία κυρίως θα βασίζονται σε πόρους από την ανακατανομή των αδιάθετων ποσών τα οποία προέκυψαν από το νέο πλαίσιο για τις αγροτικές επιδοτήσεις. Είναι φανερό, άλλωστε, ότι δεν θα μπορούσε η θετική ανταπόκριση στο αίτημα μιας επιμέρους κοινωνικής κατηγορίας να εκτροχιάσει τη θετική οικονομική πορεία ολόκληρης της χώρας. Όπως φανερό είναι και πως κανένα μέτρο έξω από τα πλαίσια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής δεν θα μπορούσε να σταθεί στις Βρυξέλλες.
Αδιαπραγμάτευτη, πάντως, παραμένει η θέση μου για την εξυγίανση του ΟΠΕΚΕΠΕ μέσω της ένταξής του στην ΑΑΔΕ. Κι αυτό, γιατί πρόκειται για τον καταλύτη που θα εκσυγχρονίσει συνολικά τον πρωτογενή τομέα στη χώρα. Με αποτέλεσμα από τη μία πλευρά, τα κοινοτικά κονδύλια να ενισχύουν, επιτέλους, την εθνική παραγωγή. Αλλά και οι έντιμοι αγρότες να εισπράττουν, κάθε χρόνο, περισσότερα χρήματα. Φαίνεται, όμως, ότι η τολμηρή αυτή απόφασή μας ξεβόλεψε αρκετούς που είχαν συνηθίσει να δρουν αξιοποιώντας τα κενά και τις δυσλειτουργίες του παλαιού συστήματος. Λυπάμαι, αλλά αυτή η παθογένεια 40 ετών και διακομματικών ευθυνών θα πρέπει να πάψει. Κανείς, άλλωστε, δεν θέλει κάποιοι επιτήδειοι να ζουν σε βάρος τίμιων επαγγελματιών, αλλά και σε βάρος του ίδιους του Κράτους. Είναι κάτι που θα πρέπει να απασχολήσει, νομίζω και την αντιπολίτευση η στάση της οποίας εμφανίζεται αντιφατική: ενώ από καιρό καταγγέλλει τα προβλήματα του ΟΠΕΚΕΠΕ, τώρα που η κυβέρνηση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρούν στη μεταρρύθμισή του, εκείνη αντιδρά. Και, βέβαια, δεν απαντά σε αυτό που ρωτούν όλοι οι πολίτες: θέλει τους δρόμους κλειστούς ή ελεύθερους σε όλους;
Να περάσω στο στεγαστικό, ένα ζήτημα που απασχολεί πολλούς πολίτες, κυρίως τους νέους, αλλά όχι μόνο. Και σίγουρα δεν αφορά μόνο τη χώρα μας. Σχεδόν σε όλο τον δυτικό κόσμο οι τιμές στα ενοίκια και στην αγορά κατοικίας αυξάνονται. Τα τελευταία 2.5 χρόνια, με 43 διακριτές κρατικές παρεμβάσεις, τόσο για την απόκτηση όσο και για τη ενοικίαση κατοικίας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 6,7 δισ. ευρώ και με περισσότερους από 1,5 εκ. δικαιούχους, προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις που ανακουφίζουν ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα. Στην πρόσφατη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής για τη Στεγαστική Πολιτική καθορίστηκαν και οι επόμενοι στόχοι για το 2026. Προχωρούμε στην αξιοποίηση των πρώτων 10 δημοσίων ακινήτων για προσιτή κατοικία μέσω της κοινωνικής αντιπαροχής, καθώς και για την κατασκευή περί των 1.350 προσιτών κατοικιών σε 3 αδρανή στρατόπεδα. Παράλληλα, θα ενεργοποιηθούν δύο νέα προγράμματα για ανακαινίσεις σε παλαιές κατοικίες αλλά και δημοτικά κτήρια που προορίζονται για κατοικίες σε δημοσίους υπαλλήλους σε δήμους και κοινότητες έως 1.500 κατοίκων. Μία ακόμη σημαντική παρέμβαση είναι η επέκταση του προγράμματος Μετεγκατάστασης σε άλλες 6 περιφερειακές ενότητες, σε Δράμα, Κιλκίς, Σέρρες, Φλώρινα, Πέλλα και Καστοριά. Το πρόγραμμα, θυμίζω, δημιουργήθηκε για να ενισχύσει ακριτικές περιοχές και να δώσει κίνητρα σε ανθρώπους να επιστρέψουν στον τόπο τους, να αξιοποιήσουν την περιουσία τους ή ακόμη και να εγκατασταθούν σε μια περιοχή που επιλέγουν. Η ενίσχυση των 10.000 ευρώ χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια.
Στο πεδίο της καθημερινότητας και των δικαιωμάτων των πολιτών, τέθηκε σε λειτουργία η ευρωπαϊκή κάρτα αναπηρίας η οποία επιτρέπει στους ανάπηρους συμπολίτες μας να μπορούν να μπαίνουν στο Μετρό, σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, σε όλα τα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης και σε δημόσια μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς να χρειάζεται όλη αυτή η ταλαιπωρία του παρελθόντος, να επιδεικνύουν πολλά διαφορετικά χαρτιά στο γκισέ. Το διαπιστώσαμε και στην πράξη, κάνοντας με τον Παναγιώτη και τον Πέτρο την περασμένη Τετάρτη μια διαδρομή με συρμό του Μετρό. Μια απλή διαδικασία, όπως θα έπρεπε να είναι από την αρχή. Είναι μόνο μία από τις πολλές παρεμβάσεις που κάνουμε για να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας με αναπηρία να μπορούν να κινούνται ελεύθερα, να συμμετέχουν ισότιμα στην κοινωνική και οικονομική ζωή και να μην αισθάνονται αποκλεισμένοι στην καθημερινότητά τους.
Στον τομέα της υγείας, η πρόληψη και η έγκαιρη φροντίδα παραμένουν σταθερή μας προτεραιότητα. Τις επόμενες ημέρας, μετά την υπογραφή της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης, ξεκινά η αποστολή SMS σε περίπου 8.000 ενήλικες με σοβαρή παχυσαρκία, ώστε να λάβουν δωρεάν ολοκληρωμένη διατροφική, ψυχολογική και θεραπευτική υποστήριξη. Η Ελλάδα προηγείται σε αυτό το θέμα πολλών άλλων χωρών, κάνοντας πράξη τις κατευθυντήριες οδηγίες που έδωσε φέτος πρώτη φορά ο ΠΟΥ για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, μια σύγχρονη μάστιγα με εκατομμύρια θύματα κάθε χρόνο. Η συγκεκριμένη δράση εντάσσεται στο μεγάλο πρόγραμμα «Προλαμβάνω» που «τρέχει» το Υπουργείο Υγείας από το 2022. Πολύ σύντομα ξεκινάει και ο δωρεάν έλεγχος για την πρόληψη της νεφρικής δυσλειτουργίας και στοχεύει στην έγκαιρη ανίχνευση νεφρικών παθήσεων σε πολίτες υψηλού κινδύνου. Σήμερα, η Ελλάδα συμβάλλει με την εμπειρία της στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών προτεραιοτήτων για τους ελέγχους υγείας, στο πλαίσιο του Σχεδίου Καρδιαγγειακής Υγείας της ΕΕ, ενώ αρκετές χώρες έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον να υιοθετήσουν στοιχεία του μοντέλου που εφαρμόζουμε.
Κάτι ακόμα που αφορά τη δημόσια υγεία. Στο εξής, οι γιατροί αλλά και καθένας από εμάς, θα έχουμε στη διάθεση μας τον Προσωπικό Βοηθό Υγείας Πολίτη στην εφαρμογή MyHealthApp. Πρόκειται για έναν ψηφιακό βοηθό βασισμένο στην τεχνητή νοημοσύνη, που συγκεντρώνει βασικά στοιχεία του ιατρικού μας φακέλου και τα καθιστά εύκολα προσβάσιμα. Με μια απλή ερώτηση, ο χρήστης μπορεί να βρίσκει πληροφορίες όπως το ιστορικό εμβολιασμών, διαγνώσεις, φάρμακα, αποτελέσματα εξετάσεων, καθώς και δεδομένα για ανήλικα ή προστατευόμενα μέλη της οικογένειας. Παράλληλα, η εφαρμογή παρέχει ενημέρωση για τα εφημερεύοντα νοσοκομεία και τα ανοιχτά φαρμακεία, ενώ ο φάκελος του πολίτη ανανεώνεται διαρκώς με νέο υλικό. Επιπλέον οι επαγγελματίες υγείας θα μπορούν γρήγορα να βλέπουν με ασφάλεια το ιστορικό των ασθενών τους, βελτιώνοντας την ταχύτητα και την ποιότητα της διάγνωσης. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς ένα σύγχρονο, ψηφιακό και πιο αποτελεσματικό σύστημα υγείας, με τον πολίτη στο επίκεντρο.
Μία από τις πιο εντυπωσιακές, σε επίπεδο συμμετοχής, ήταν η πέμπτη εκδήλωση «Rebrain Greece» που διοργάνωσε το Υπουργείο Εργασίας στη Νέα Υόρκη την περασμένη Κυριακή. Πάνω από 1.500 Έλληνες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά έδωσαν το «παρών». Στόχος της εκδήλωσης ήταν να αναδειχθούν οι σημαντικές επαγγελματικές ευκαιρίες που πλέον υπάρχουν στη χώρα μας και ποια είναι η Ελλάδα του σήμερα, πόσο έχει αλλάξει από τα χρόνια της κρίσης που αναγκάστηκαν πολλοί συμπατριώτες μας να φύγουν. Στην εκδήλωση συμμετείχαν 35 όμιλοι επιχειρήσεων που αναζητούν εξειδικευμένα στελέχη και δραστηριοποιούνται σε κλάδους αιχμής, από τις κατασκευές και την τεχνητή νοημοσύνη και από την ενέργεια μέχρι τον τουρισμό και τη φαρμακοβιομηχανία. Εκτός από τις επαγγελματικές ευκαιρίες υπάρχουν και φορολογικά κίνητρα για να επιστρέψουν και. να χτίσουν το επόμενο κεφάλαιο της ζωής τους στην Ελλάδα.
Έρχομαι στις μεταφορές, καθώς μετά την Αθήνα, επεκτείνεται και στη Θεσσαλονίκη μέσα στον Δεκέμβριο η πιλοτική 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για ένα Σαββατοκύριακο -στις 20 ή στις 27 του μήνα. Έτσι, η επιστροφή της νεολαίας -και όχι μόνο- από τη βραδινή έξοδο μπορεί να γίνεται με ασφάλεια με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Μια σημαντική υπηρεσία για την προστασία του κοινωνικού συνόλου που γίνεται πράξη με την συνδρομή των εργαζομένων στα μέσα μεταφοράς και οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε. Επιπλέον, μπαίνουν σε λειτουργία οι λεγόμενες «έξυπνες» κάμερες στα λεωφορεία της πόλης προκειμένου να εντοπίζονται ψηφιακά παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες και επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές.
Περνώ στον χώρο της Παιδείας για να αναδείξω ότι η εξωστρέφεια της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προχωράει με γοργά βήματα. Δεν ξέρω πόσο γνωστό είναι ότι στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών φοιτούν αυτήν τη στιγμή 8.015 αλλοδαποί προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και υπάρχουν 240 υποψήφιοι διδάκτορες, επίσης αλλοδαποί. Η εξωστρέφεια και ο διεθνής προσανατολισμός του μεγαλύτερου ελληνικού πανεπιστημίου, που ήδη μετρά 866 συμφωνίες συνεργασίας με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα σε 58 χώρες, διευρύνεται με 3 νέα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών στα αγγλικά (Φιλοσοφική, Ιατρική και Φαρμακευτική) και επιπλέον 33 προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών που αναμένεται να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους ξένους σπουδαστές. Θα επανέλθω όμως με πληρέστερο απολογισμό για τα αποτελέσματα της εξωστρέφειας σε όλα τα δημόσια ΑΕΙ τα τελευταία χρόνια.
Να προσθέσω στην ενότητα Παιδεία και τη λειτουργία 13 νέων Πειραματικών Σχολείων τα επόμενα σχολικά έτη (2026-2027 και 2027-2028). Μόνο τρία από αυτά θα βρίσκονται στην Αττική -σε Χαλάνδρι, Ταύρο και Νέα Ιωνία- ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν στην Περιφέρεια, σε πόλεις όπως η Αλεξανδρούπολη, η Φλώρινα, η Κέρκυρα, η Άρτα, η Ζάκυνθος και η Καρδίτσα. Μέχρι σήμερα, το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων αριθμεί 120 σχολικές μονάδες πανελλαδικά και με την αύξησή τους θα δοθεί η ευκαιρία σε περισσότερους μαθητές και μαθήτριες να έχουν πρόσβαση σε καινοτόμα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, να καλλιεργήσουν ταλέντα και δεξιότητες για ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις της εποχής και στις ανάγκες της νέας γενιάς.
Κλείνω με ένα θετικό νέο για το Τατόι. Μέσα στην εβδομάδα, το Υπουργείο Πολιτισμού προκήρυξε τον δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της χρήσης του πρώην βασιλικού κτήματος για τουλάχιστον 65 χρόνια. Από τα 40 κτήρια του κτήματος, τα 24 παραχωρούνται προς αξιοποίηση, με χρήσεις που περιλαμβάνουν φιλοξενία, εστίαση και αγροδιατροφικές δραστηριότητες, πάντα με όρο την ήπια ανάπτυξη και τον σεβασμό στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Μια εκκρεμότητα δεκαετιών κλείνει.
Και με αυτό κλείνω και τη σημερινή ανασκόπηση. Ό,τι και αν κάνετε, να περάσετε καλά. Και καθώς το εορταστικό ωράριο έχει ξεκινήσει, να ευχηθώ καλή δύναμη στους εργαζόμενους. Γεια σας!

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιανουαρίου 2026


 


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων μηνός Ιανουαρίου 2026

 

Οι ημερομηνίες πληρωμής ακολουθούν τον κανόνα του διαχωρισμού μεταξύ Μισθωτών και Μη Μισθωτών και διαμορφώνονται ως ακολούθως:

  • Την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις από τα τέως ταμεία Μη Μισθωτών ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ, οι κύριες συντάξεις που απονεμήθηκαν από τη σύσταση του ΕΦΚΑ και μετά, με τον ν.4387/2016, μέσω του ΟΠΣ-ΕΦΚΑ (συνταξιούχοι Μισθωτοί & Μη Μισθωτοί από 1.1.2017 και έπειτα) και όλες οι επικουρικές συντάξεις του ιδιωτικού τομέα (Μη Μισθωτών και Μισθωτών).

  • Τη Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025 θα καταβληθούν οι κύριες συντάξεις των τέως Ταμείων Μισθωτών [ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τραπεζών, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΛΟΙΠΩΝ ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΩΝ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ, ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΝΑΤ, ΕΤΑΤ και ΕΤΑΠ-ΜΜΕ] καθώς και οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις του Δημοσίου.

 

 

Από τη Διοίκηση του e-Ε.Φ.Κ.Α.