ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025
Δεκεμβριανά 1944 - ΟΙ 3 αιματοβαμμένοι γύροι του ΚΚΕ - Η Συμφωνία της Καζέρτας -Το φρικτό χρονικό διάστημα των 33 ημερών - Το Διάγγελμα
Σχολές Μονίμων Υπαξιωματικών: - Όταν η «αναβάθμιση» σημαίνει καθαρή υποβάθμιση - Τα 4 ΟΧΙ
Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με τίτλο «Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή». Μόνο που η «νέα εποχή» που περιγράφεται δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Και σίγουρα όχι ως μεταρρύθμιση – αλλά ως ευθεία προσβολή των στελεχών.
Παρόλα αυτά αξίζει να εξεταστούν προσεκτικά οι προβλέψεις του νομοσχεδίου και να απαντηθεί το ερώτημα αν οδηγεί πράγματι τις Ένοπλες Δυνάμεις σε μια νέα, «χρυσή» εποχή, όπως υποστηρίζει η πολιτική ηγεσία.
1. Υπάρχει χώρα στο ΝΑΤΟ ή παγκοσμίως που διαθέτει ανώτατες στρατιωτικές σχολές οι οποίες παράγουν υπαξιωματικούς;
ΟΧΙ.
Σε καμία χώρα δεν υφίσταται ανώτατη στρατιωτική εκπαίδευση πανεπιστημιακού επιπέδου η οποία να οδηγεί σε σταδιοδρομία υπαξιωματικού με καταληκτικό βαθμό Ανθυπασπιστή.
Σε όλες τις χώρες, οι απόφοιτοι των ανώτατων στρατιωτικών σχολών εντάσσονται στο Σώμα Αξιωματικών. Δεν υπάρχει διεθνές παράδειγμα όπου το κράτος εκπαιδεύει στελέχη σε επίπεδο πανεπιστημίου και εν συνεχεία τα καθηλώνει βαθμολογικά σε κατηγορία υπαξιωματικών.
Η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα που θα ζητά απόφοιτο «ανώτατης σχολής» να υπηρετεί σε καριέρα υπαξιωματικού. Αναπόφευκτα, αργά ή γρήγορα, θα τεθούν νομικά ζητήματα ισότιμης εξέλιξης με τους αποφοίτους ΑΣΕΙ.
2. Υπάρχει χώρα στο ΝΑΤΟ ή παγκοσμίως που να εξαπάτησε τους νέους της για να εισέλθουν στις ΕΔ; Υπάρχει χώρα που να δέχθηκε νέους σε στρατιωτικές σχολές με νομικά εγγυημένη εξέλιξη μέχρι τον βαθμό του Σμηνάρχου (ή αντίστοιχου) και αργότερα να τους αφαίρεσε το δικαίωμα εξέλιξης αξιωματικών ενώ ήδη υπηρετούσαν και να το χαρακτήρισε αυτό ως «αναβάθμιση»;
ΟΧΙ.
Διεθνώς δεν υπάρχει προηγούμενο όπου το κράτος αφαιρεί βαθμολογικά και υπηρεσιακά δικαιώματα από στελέχη που ήδη υπηρετούν, τα οποία εισήλθαν με σαφώς κατοχυρωμένη νομική εξέλιξη (έως Σμήναρχοι/Αντισμήναρχοι κ.λπ.).
Σε όλες τις δυτικές χώρες όπου έγιναν μεταρρυθμίσεις προσωπικού:
α. Οι ήδη υπηρετούντες διατήρησαν τα κεκτημένα.
β. Είχαν επιλογή ένταξης στο νέο σύστημα.
γ. Ο όρος «αναβάθμιση» δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για κατάργηση δικαιώματος προαγωγής.
Η αναδρομική στέρηση εξέλιξης παραβιάζει τις αρχές:
α. Της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης,
β. Της χρηστής διοίκησης,
γ. Της προστασίας της υπηρεσιακής κατάστασης,
δ. Της ίσης μεταχείρισης.
Αυτό που επιχειρείται είναι νέος ορισμός της λέξης «αναβάθμιση», δηλαδή, κόβουμε αυτά που είχες και απαιτούμαι να μας εκφράσεις τις ευχαριστίες σου.
3. Υπάρχει χώρα στο ΝΑΤΟ ή παγκοσμίως με δύο κατηγορίες μόνιμων υπαξιωματικών που έχουν διαφορετική εξέλιξη;
ΟΧΙ.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που διατηρεί δύο παράλληλες κατηγορίες υπαξιωματικών με ανόμοια εξέλιξη και τώρα προσθέτει:
α. Ανώτατου τύπου σχολή που παράγει υπαξιωματικούς,
β. Νομοθετημένη απαγόρευση εξέλιξης για αποφοίτους «ανώτατης» σχολής,
γ. Αναδρομική αλλαγή επαγγελματικών δικαιωμάτων (ανήκουστο σε ΝΑΤΟϊκή χώρα).
Νομοθετική διάταξη που μειώνει την υπηρεσιακή προοπτική ήδη υπηρετούντων στελεχών δεν μπορεί να εφαρμοστεί, καθώς αποτελεί αναδρομική δυσμενή μεταβολή.
4. Υπάρχει χώρα στο ΝΑΤΟ ή παγκοσμίως που συνδέει τον βαθμό με το επίπεδο διοίκησης (π.χ. Επιλοχίας Υπομονάδας, Αρχιλοχίας Μονάδας κ.λπ.);
ΟΧΙ.
Πουθενά δεν υπάρχουν “βαθμοί διοίκησης”. Οι τίτλοι τύπου Command Sergeant Major στις ΗΠΑ είναι θέσεις, όχι νέοι βαθμοί.
Το STANAG 2116 του ΝΑΤΟ προβλέπει ενιαία αντιστοίχιση βαθμών OR–1 έως OR–9 χωρίς πρόσθετους «υπο-βαθμούς».
Η πρακτική του νομοσχεδίου δεν έχει διεθνή βάση. Επινοεί βαθμούς που δεν αναγνωρίζει κανείς στον πλανήτη. Όπως δεν υπάρχει βαθμός διοικητή μονάδας, υποδιοικητή μονάδας κ.λ.π δεν μπορεί να υπάρχει και βαθμός Επιλοχία Υπομονάδας, Αρχιλοχία Μονάδας κ.λ.π.
5. Υπάρχει χώρα στο ΝΑΤΟ ή παγκοσμίως όπου η υπηρεσιακή ιδιότητα απονέμεται πριν την απόκτηση του πτυχίου;
ΚΑΜΙΑ.
Με το Άρθρο 131 (Ονομασία Μόνιμων Υπαξιωματικών) «οι σπουδαστές των ΑΣΜΥ, οι οποίοι ολοκληρώνουν επιτυχώς τα τρία (3) πρώτα έτη σπουδών, ονομάζονται μόνιμοι υπαξιωματικοί και λαμβάνουν σχετική βεβαίωση.
Με το Άρθρο 122 (Προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών)
1. Τα προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών των ΑΣΜΥ διαρκούν οκτώ (8) πλήρη ακαδημαϊκά εξάμηνα εκ των οποίων το καθένα αντιστοιχεί σε τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες (European Credit Transfer and Accumulation System – ECTS).
Από την πρόβλεψη του άρθρου 122 προκύπτει ότι το πρόγραμμα σπουδών του 4ου έτους θα υλοποιείται σε σχολεία εφαρμογής του ΣΞ ή μονάδες και υπηρεσίες του ΠΝ και της ΠΑ το οποίο προφανώς θα «βαπτίζεται πρακτική εκπαίδευση. Αυτό δημιουργεί σωρεία αντιφάσεων:
α. Η πρακτική εκπαίδευση ενός έτους είναι ασύμβατη με τα ακαδημαϊκά πρότυπα (2–4 μήνες στα ΑΕΙ).
β. Αν το 4ο έτος είναι πρακτική στις μονάδες, δημιουργείται σύγχυση με τα κριτήρια προαγωγών.
γ. Δεν διευκρινίζεται αν οι σπουδαστές θα μισθοδοτούνται ως υπαξιωματικοί ή ως δόκιμοι.
δ. Δεν είναι δυνατόν η υπηρεσιακή ιδιότητα να προηγείται του ακαδημαϊκού τίτλου.
Η ίδια η δομή των άρθρων υπονομεύει την έννοια της «ανωτατοποίησης». Σε κάθε περίπτωση, δεν μιλάμε για σοβαρό σχεδιασμό.
6. Άρθρο 66 – Μετατάξεις στο σώμα αξιωματικών
Οι μόνιμοι υπαξιωματικοί μπορούν να μετατάσσονται στο Σώμα των αξιωματικών με καταληκτικό βαθμό Ταγματάρχη. Δικαίωμα μετάταξης έχουν μόνιμοι υπαξιωματικοί οι οποίοι:
α. Προέρχονται από ΑΣΜΥ,
β. Έχουν συμπληρώσει δεκατέσσερα (14) έτη πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας,
γ. κατέχουν πτυχίο ή δίπλωμα τμήματος ή σχολής ΑΕΙ της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμο ή ισότιμο τίτλο σχολών της αλλοδαπής,
Η απαίτηση συμπλήρωσης 14 ετών πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας (στην πράξη 17–18) είναι αυθαίρετη και δεν βασίζεται σε αντικειμενικά υπηρεσιακά κριτήρια.
Η προϋπόθεση να κατέχει ο υποψήφιος πτυχίο ΑΕΙ ακυρώνει τον ίδιο τον νόμο. Δηλαδή: Αν οι ΑΣΜΥ είναι πραγματικά ανώτατες σχολές γιατί απαιτείται επιπλέον πτυχίο ΑΕΙ; Προφανώς γιατί με αυτό ουσιαστικά προεξοφλείται ότι οι ΑΣΜΥ δεν θα αναγνωριστούν ποτέ ως ανώτατες. Το ομολογεί το ίδιο το άρθρο του νόμου.
7. Άρθρο 106 – Περιορισμοί συμμετοχής σε ενώσεις και ΟΤΑ
Το άρθρο απαγορεύει σε μόνιμους υπαξιωματικούς και αξιωματικούς να συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων που «ασκούν κριτική» σε θέματα διοίκησης των ΕΔ καθώς και να κατέχουν οποιαδήποτε θέση σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού
Όμως:
α. Το άρθρο 12 Συντάγματος προστατεύει απολύτως τη συμμετοχή σε σωματεία. Αλλεπάλληλες δικαστικές αποφάσεις έχουν κρίνει ότι, η δυνατότητα να συμμετέχουν όσοι υπηρετούν στις ένοπλες δυνάμεις σε ενώσεις, συλλόγους ή σωματεία, δεν εξαρτάται από την προηγούμενη άδεια ή έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας τους ή του αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς είναι ευθέως αντίθετη με το περιεχόμενο του άρθρου 12 παρ.1 του Συντάγματος.
β. Ο Άρειος Πάγος έχει ρητά αναγνωρίσει το δικαίωμα των στρατιωτικών στον συνδικαλισμό.
γ. Ο Ν. 4804/2021 επιτρέπει ρητά στους υπαξιωματικούς να εκλέγονται σε ΟΤΑ (οι αξιωματικοί αποκλείονται, όχι οι υπαξιωματικοί).
δ. Πολλοί υπαξιωματικοί σήμερα υπηρετούν νόμιμα ως δημοτικοί ή περιφερειακοί σύμβουλοι, αντιδήμαρχοι κ.λπ.
Ποιος θα κρίνει αν ασκείται κριτική από νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων και πώς θα εφαρμοστεί διάταξη που αντιφάσκει με το Σύνταγμα, τη νομολογία και άλλον ισχύοντα νόμο;
Συμπέρασμα
Ο «χάρτης μετάβασης στη νέα εποχή» αποτελεί ένα κακοσχεδιασμένο νομοθετικό πλαίσιο που δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται ότι λύνει. Οι περισσότερες από τις παραπάνω στρεβλώσεις ισχύουν και για τους ΕΠΟΠ.
Η εφαρμογή του θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε:
α. Απογοήτευση και φυγή ικανών στελεχών,
β. Απώλεια επένδυσης εκατομμυρίων ευρώ,
γ. Σοβαρή διατάραξη της συνοχής προσωπικού με ενδεχόμενες επιπτώσεις στην επιχειρησιακή λειτουργία των ΕΔ.
Η ραχοκοκαλιά των Ενόπλων Δυνάμεων, τα στελέχη που υπηρετούν με αφοσίωση την πατρίδα αισθάνονται ότι θίγεται η τιμή, η αξιοπρέπεια και η θεσμική ασφάλεια που θα έπρεπε να τους παρέχει το κράτος.
Η αξιοπρέπεια δεν διαπραγματεύεται.
πηγή: https://enromiosini.gr/arthrografia/i-pagkosmia-prototypia-toy/
Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025
Αυξήσεις στις συντάξεις το 2026: - Ποιοι συνταξιούχοι κερδίζουν έως 880 ευρώ τον χρόνο - Αναλυτικός πίνακας
Με βάση τις αυξήσεις στο 2,8%, οι συνταξιούχοι θα δουν τις αποδοχές τους να αυξάνονται από 14 ευρώ τον μήνα για συντάξεις 500 ευρώ, ως 36,5 ευρώ για συντάξεις ως 1.300 ευρώ και 70 ευρώ για συντάξεις ως 2.500 ευρώ.
1. Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά (671.586 δικαιούχοι) θα λάβουν τη μισή αύξηση και το υπόλοιπο ποσό θα συμψηφιστεί με την προσωπική διαφορά. Από το 2027 και μετά θα παίρνουν στην τσέπη όλη την αύξηση.
2. Οι συνταξιούχοι οι οποίοι συνεχίζουν να εργάζονται αφότου συνταξιοδοτήθηκαν, εκτός της αύξησης δικαιούνται και προσαύξηση σύνταξης που υπολογίζεται ανάλογα με τους μήνες ή τα έτη που συμπληρώνουν ως εργαζόμενοι συνταξιούχοι και τις εισφορές που κατέβαλαν για την απασχόλησή τους. Για κάθε πλήρες έτος απασχόλησης δικαιούνται προσαύξηση 0,77% επί των συντάξιμων αποδοχών.
Ποιοι και τι κερδίζουν από την προσωπική διαφορά
Οι συνταξιούχοι που θα πάρουν αύξηση η οποία ξεπερνά την προσωπική διαφορά σε ποσοστό 50% ως 99% θα έχουν καθαρή αύξηση που καλύπτει τουλάχιστον το 50% της προσωπικής διαφοράς. Αν δηλαδή η αύξηση είναι 30 ευρώ και η προσωπική διαφορά είναι 10 ευρώ, το καθαρό κέρδος θα είναι 20 ευρώ, που σημαίνει ότι από τα 30 ευρώ της αύξησης παίρνουν το 67% της αύξησης κλπ.
Οι συνταξιούχοι που θα έχουν αύξηση μικρότερη από το υπόλοιπο της προσωπικής διαφοράς θα πάρουν στην τσέπη το 50% της αύξησης διατηρούμενης της προσωπικής διαφοράς η οποία θα καταργηθεί ολοσχερώς το 2027. Αν η αύξηση είναι 30 ευρώ και η προσωπική διαφορά είναι 80 ευρώ, ή 180 ευρώ ή και 300 ευρώ οι συνταξιούχοι θα βάλουν στην τσέπη το 50% της αύξησης δηλαδή 15 ευρώ.
Ταυτόχρονα, η ρύθμιση για την τιμαριθμοποίηση της ΕΑΣ, μεταβάλλει τα ποσά πάνω στα οποία επιβάλλεται κράτηση. Έτσι, το όριο σύνταξης που θα απαλλάσσεται από την κράτηση θα ανεβεί στα 1.469,85 ευρώ, από 1.434 ευρώ που είναι σήμερα για το οποίο παρακρατείται το 3%, εφόσον οι αυξήσεις στις συντάξεις κυμανθούν στο 2,5%, χωρίς το διορθωτικό ποσοστό του κλεισίματος του πληθωρισμού.
Ωφελημένοι, λόγω της τιμαριθμοποίησης της ΕΑΣ, θα είναι και οι συνταξιούχοι που ανήκουν στη δεύτερη, τρίτη, και επόμενες κλίμακες με συντάξεις πάνω από τα 1.468 ευρώ καθώς δεν θα επιβαρυνθούν στην πλειονότητά τους με υψηλότερη κράτηση.
Με εισφορά αλληλεγγύης επιβαρύνονται περίπου 400.000 συνταξιούχοι που έχουν αποδοχές κύριας σύνταξης ή αθροίσματος κύριων συντάξεων πάνω από τα 1.435 ευρώ από όπου ξεκινούν οι κρατήσεις της ΕΑΣ.
Η νέα κλίμακα κρατήσεων της ΕΑΣ με τιμαριθμοποίηση κατά 2,5% αναμένεται να διαμορφωθεί: Για συντάξεις από 1.469 ευρώ ως 1.784 ευρώ κράτηση 3%. Για συντάξεις από 1.785 ευρώ ως 2.099 ευρώ κράτηση 6% και ούτω το καθεξής.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που λαμβάνει κύρια σύνταξη 1.740 ευρώ το 2025 έχει κράτηση ΕΑΣ 3% και πληρώνει 52,20 ευρώ με την αύξηση κατά 2,5% για το 2026, η σύνταξη θα ανέλθει στα 1.782 ευρώ και η κράτηση θα παραμείνει στο 3% με σχεδόν αμετάβλητο ποσό στα 53,45 ευρώ επειδή ο συνταξιούχος δεν θα αλλάξει κλίμακα.
Οι συνταξιούχοι θα έχουν όφελος και στα καθαρά ποσά λόγω της μείωσης της παρακράτησης φόρου που θα ισχύσει από την 1/1/2026.
Για παράδειγμα, συνταξιούχος που σήμερα παίρνει καθαρή σύνταξη 1.000 ευρώ, έχει μηνιαία παρακράτηση φόρου 43,58 ευρώ. Από τον Ιανουάριο ο φόρος μειώνεται στα 40,25 ευρώ και η καθαρή σύνταξη αυξάνεται κατά 3,3 ευρώ.
Επίσης, συνταξιούχος που σήμερα παίρνει καθαρή σύνταξη 1.416 ευρώ, έχει μηνιαία παρακράτηση φόρου 153,58 ευρώ. Από τον Ιανουάριο ο φόρος μειώνεται στα 140,25 ευρώ και η καθαρή σύνταξη αυξάνεται κατά 13,33 ευρώ.
| Ταμεία | 2025 | αύξηση +διορθωτικό 2,8% | Ετήσια αύξηση 2026 |
| ΔΗΜΟΣΙΟ | |||
| 25 ως 30 | 840,00 € | 863,52 € | 282,24 € |
| 40 | 1.370,00 € | 1.408,36 € | 460,32 € |
| ΙΚΑ | |||
| 20 ως 25 | 690,00 € | 709,32 | 231,84 € |
| 30 | 1.218,00 € | 1.252,10 € | 409,24 € |
| ΔΕΚΟ ΤΡΑΠΕΖΕΣ | |||
| Εως 20 | 804,00 € | 826,51 € | 270,14 € |
| 25 ως 30 | 1.700,00 € | 1.747,06 € | 571,2 € |
| 30 και άνω | 2.610,00 € | 2.683,62 € | 876,96 € |
| ΟΑΕΕ | |||
| Εως 20 | 560,00 € | 575,68 € | 188,16 € |
| 20 ως 25 | 690,00 € | 709,32 € | 231,84 € |
| 25 ως 30 | 785,00 € | 806,98 € | 263,76 € |
| 30 και άνω | 1.120,00 € | 1.151,36 € | 376,32 € |
| ΕΤΑΑ | |||
| 25 ως 30 | 880,00 € | 904,64 € | 295,68 € |
| 30 και άνω | 1.260,00 € | 1.295,28 € | 423,36 € |
https://www.powergame.gr/asfalisi/1208646/afxiseis-stis-syntaxeis-to-2026-poioi-syntaxiouchoi-kerdizoun-eos-880-evro-ton-chrono/
Συνέβη σαν Σήμερα το 1913 - Η Ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα
Την 1η Δεκεμβρίου του 1913 η Κρήτη ενσωματώθηκε και επίσημα στο ελληνικό κράτος. Ακριβώς ένα μήνα νωρίτερα (1 Νοεμβρίου 1913), ο σουλτάνος Μεχμέτ ο 5ος είχε παραιτηθεί από κάθε δικαίωμα επικυριαρχίας επί της μεγαλονήσου. Αιώνες αιμάτων και δακρύων στη μαρτυρική Κρήτη έβρισκαν επιτέλους την ιστορική τους δικαίωση.
Η επίσημη ανακήρυξη της ένωσης έγινε στα ηλιόλουστα Χανιά την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 1913, παρουσία του βασιλιά Κωνσταντίνου και του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, μέσα σε ιδιαίτερα πανηγυρικό κλίμα. «Η πόλις ηγρύπνησε στολιζομένη. Εορτάζει δε ο ουρανός, αποκατασταθείσης από της νυκτός της γαλήνης και ανατείλαντος εαρινού ηλίου. Οι δρόμοι παρουσιάζουν όψιν λειμώνων ευωδιαζόντων από τας μυρσίνας. Παντού είναι ανηρτημέναι Βυζαντιναί σημαίαι μεταξύ των κυανολεύκων. Συνωστίζονται παντού χωρικοί υψηλόκορμοι ζώσαι εικόνες του Θεοτοκοπούλου. Τα Κρητικόπουλα εις σμήνη κυκλοφορούν με τις φουφουλίτσες των. Από του Νικηφόρου Φωκά του εκδιώξαντος εκ Κρήτης τους Άραβας πρώτην φοράν Έλλην βασιλεύς αποβιβάζεται εις την νήσον» γράφει σε ανταπόκρισή της από τα Χανιά η αθηναϊκή εφημερίδα «Εστία». Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν στις 11:50 το πρωί, όταν οι γηραιοί αγωνιστές Αναγνώστης Μάντακας, 94 ετών, και Χατζημιχάλης Γιάνναρης, 88 ετών, ύψωσαν την ελληνική σημαία στο φρούριο Φιρκά, ενώ την ίδια ώρα ερρίπτοντο 101 κανονιοβολισμοί από τα ναυλοχούντα ελληνικά πολεμικά πλοία.
Η Κρήτη περιήλθε ολοκληρωτικά στην Οθωμανική Αυτοκρατορία στις 4 Οκτωβρίου του 1669, όταν ο μέγας Βεζύρης Κιοπρουλής εισήλθε πανηγυρικά στον Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο), θέτοντας τέλος στην Ενετοκρατία στο νησί, που κράτησε 465 χρόνια (1204-1669). Παρά τη φυγή πολλών κατοίκων και την πληθυσμιακή αλλοίωση από τους νέους κατακτητές, οι Κρήτες ποτέ δεν έσκυψαν το κεφάλι στους Οθωμανούς. Το μαρτυρούν οι εξεγέρσεις του 1692 («Κίνημα του 1692») και του 1770 («Επανάσταση του Δασκαλογιάννη»).
Το 1821, οι Κρήτες συμμετείχαν στον εθνικό ξεσηκωμό, αλλά οι προσπάθειές τους δεν ευοδώθηκαν, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού Τούρκων και Τουρκοκρητικών στο νησί και της έλλειψης εφοδίων. Οι εξεγέρσεις κατά του κατακτητή συνεχίστηκαν με αμείωτη ένταση και πυκνότητα, το 1833 («Κίνημα των Μουρνιών»), το 1841 («Επανάσταση των Χαιρέτη και Βασιλογεώργη»), το 1858 («Κίνημα του Μαυρογένη»), την τριετία 1866-1869 («Μεγάλη Κρητική Επανάσταση»), το 1878 («Επανάσταση του 1878»), το1889 («Επανάσταση του 1889») και τη διετία 1897-1898 («Επανάσταση του 1897-1898»), οπότε η Κρήτη κέρδισε την αυτονομία της υπό τις ευλογίες των Μεγάλων Δυνάμεων, μετά τις απίστευτες ωμότητες που διέπραξαν οι βαζιβουζούκοι (Τούρκοι άτακτοι) στο Ηράκλειο στις 25 Αυγούστου του 1898. Στις 2 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου και ο τελευταίος τούρκος στρατιώτης εγκατέλειπε το κρητικό έδαφος.
Η Κρήτη τέθηκε υπό την προστασία των Μεγάλων Δυνάμεων και την υψηλή μόνο επικυριαρχία του σουλτάνου. Από το 1898 έως το 1913 δημιουργήθηκε η Κρητική Πολιτεία, με αρμοστή τον έλληνα βασιλόπαιδα Γεώργιο και κυβέρνηση αποτελούμενη από πέντε χριστιανούς και ένα μουσουλμάνο (Οι μουσουλμάνοι αντιπροσώπευαν περίπου το 25% των κατοίκων της Κρήτης το 1900). Δεσπόζουσα μορφή εκείνης της περιόδου αναδείχθηκε ο νεαρός δικηγόρος Ελευθέριος Βενιζέλος, ο οποίος γρήγορα ήλθε σε σύγκρουση με τον Γεώργιο, εξαιτίας των υπερεξουσιών του. Η «Επανάσταση στον Θέρισο» (10 Μαρτίου 1905), που οργάνωσε ο Βενιζέλος ανάγκασε τον Γεώργιο σε παραίτηση και την ανάληψη της ύπατης αρμοστείας από τον ελλαδίτη πολιτικό Αλέξανδρο Ζαΐμη. Κύριο αίτημα των εξεγερμένων ήταν η άμεση ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/704?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2022-12-01


.jpg)
.jpg)
.jpg)