Καλό μεσημέρι.
Η Κυβέρνησή μας ξεκίνησε το έργο της, παραλαμβάνοντας μια Ελλάδα σε θέση μειονεξίας και υστέρησης σε κάθε τομέα, εξαιτίας της κρίσης των μνημονίων. Σχεδόν αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας ξέσπασαν ακόμα μεγαλύτερες κρίσεις -μεταναστευτική εισβολή, πανδημία, ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ενεργειακή κρίση- οι οποίες δεν είχαν όμοιό τους μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα περίμενε κανείς μια χώρα σαν την Ελλάδα, με εμφανείς αδυναμίες και ελλείψεις, να πέσει στο καναβάτσο, να πετάξει λευκή πετσέτα, και να μείνει για χρόνια δέσμια στο φαύλο κύκλο της υστέρησης.
Σήμερα, τρεισήμισι χρόνια μετά, οι πολίτες ξέρουν άριστα, με αποδείξεις που έχουν βιώσει στην προσωπική τους ζωή, ότι πετύχαμε πολλά, ώστε όχι μόνο να μην βυθιστεί η Ελλάδα, αλλά να ανταπεξέλθει στα προβλήματα με τρόπο πολύ καλύτερο από αρκετές χώρες της Ε.Ε.. Οι κρίσεις μας έπληξαν σφοδρά, μας επηρέασαν έντονα, μας δημιούργησαν πολλαπλά προβλήματα, μας στεναχώρησαν, μας έκαναν αρκετές φορές απαισιόδοξους. Αλλά δεν μας έριξαν στο καναβάτσο σε καμιά περίπτωση. Δεν παραδοθήκαμε. Αντίθετα, πετύχαμε να σταθούμε όρθιοι αρχικά και στη συνέχεια να σημειώσουμε επιδόσεις που μας κατατάσσουν σήμερα στην πανευρωπαϊκή πρωτοπορία, στην ανάπτυξη της οικονομίας, στην κοινωνική προστασία και στήριξη, στον εκσυγχρονισμό της χώρας.
Τα κοινωνικά προβλήματα, όμως, είναι εδώ και παραμένουν και η κοινωνία περιμένει από εμάς. Με ανανεωμένη εντολή συνέχειας, συνέπειας, σταθερότητας θα πάμε καλύτερα, δίνοντας έμπρακτες λύσεις στις αγωνίες και στα προβλήματα της κοινωνίας και ανοίγοντας νέες προοπτικές και νέες ευκαιρίες για όλους και κυρίως για τους νέους ανθρώπους.
Στην προσπάθεια αυτή, κι όσο πλησιάζουν οι εκλογές, η Αντιπολίτευση έχει να αντιτάξει ένα συντονισμένο σχέδιο φθοράς, ένα συντονισμένο πόλεμο φθοράς, ο οποίος δεν είναι πολιτικός. Και υποστηρίζω ότι δεν είναι πολιτικός γιατί τα μέσα που χρησιμοποιούνται δεν έχουν καμιά σχέση με την πολιτική, όπως τον αντιλαμβάνεται και η Κυβέρνηση και η κοινωνία. Με ψέματα, με υποκριτικές κραυγές, με αλαλαγμούς, με σκανδαλολογία, με τοξικότητα, με μικροπολιτική, δεν υποστηρίζονται τα συμφέροντα της Πατρίδας και της κοινωνίας. Εξυπηρετούνται μόνο κομματικά συμφέροντα, παρέες και μειοψηφίες που βάζουν το ατομικό πάνω από το συλλογικό και το πατριωτικό. Τελευταίο εγχείρημα είναι η εκ νέου υπονόμευση της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης. Δικαιοσύνη που κάποιοι την θέλουν αλά καρτ. Την επαινούν και την στηρίζουν αν οι αποφάσεις της και οι ενέργειές της εξυπηρετούν τις προσωπικές και κομματικές τους επιδιώξεις. Την κατηγορούν και την μάχονται σε αντίθετη κατεύθυνση. Αυτή η συμπεριφορά απάδει προς τη θεσμικότητα. Η Δικαιοσύνη πρέπει να προστατεύεται και να στηρίζεται απροϋπόθετα, προκειμένου να κάνει τη δουλειά της. Και για να γίνω ακόμη πιο συγκεκριμένος, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι η Κυβέρνηση δεν υπαγορεύει τις απόψεις και το ρόλο, ούτε της Δικαιοσύνης, ούτε των Ανεξάρτητων Αρχών.
Δεν πολιτικοποιεί και πολύ περισσότερο δεν κομματικοποιεί το ρόλο τους. Άλλοι είναι εκείνοι που πολιτικοποιούν την λειτουργία, προσεγγίζοντας πολύ τελευταία, τις Ανεξάρτητες Αρχές. Οι ίδιοι που πολλές φορές κατά το παρελθόν είχαν χαρακτηρίσει τις Ανεξάρτητες Αρχές «μπούρδες» και ισχυρίζονταν δημοσίως ότι πρέπει να επανέλθουν σε πολιτικό έλεγχο. Σήμερα, αυτοί οι ίδιοι προσεγγίζοντας, επαναλαμβάνω, στενότατα κάποιες Ανεξάρτητες Αρχές προσπαθούν μας πείσουν ότι κόπτονται για την Ανεξαρτησία τους.
Η Κυβέρνησή μας είναι πόλος θεσμικότητας και επιμένει σταθερά στη θεσμική λειτουργία των Αρχών. Η αμφισβήτηση των νόμων, η παρότρυνση σε ανυπακοή, οι επιθέσεις στους εκπροσώπους της Δικαιοσύνης -πολλές φορές και στη Δικαιοσύνη την ίδια- οι θεατρινισμοί, οι μεγαλοστομίες είναι επικίνδυνα μονοπάτια και καλό θα κάνουν οι πολιτικοί κυρίως παράγοντες να αναλογιστούν σοβαρά τη στάση τους αυτή.
Για την πορεία της οικονομίας
Η ελληνική οικονομία -όπως επισημαίνει η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για τη χώρα μας- καταγράφει, εξαιτίας της συνέχισης των μεταρρυθμίσεων, ισχυρή ανάκαμψη, σημαντική αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και υψηλή ανθεκτικότητα. Καταγράφει, επίσης, σημαντική μείωση της ανεργίας, βελτίωση των δημοσιονομικών μεγεθών, αύξηση των εξαγωγών, αύξηση των επενδύσεων, καθώς και σημαντική πρόοδο στην αποκατάσταση της σταθερότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι -παρουσιάζοντας την έκθεση- ο Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού, Mathias Cormann, υπογράμμισε ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται στο σωστό δρόμο και είναι σημαντικό να συνεχίσει στο ίδιο πλαίσιο.
Αξιοσημείωτο είναι και το συμπέρασμα της έκθεσης ότι, στη διάρκεια των αλλεπάλληλων κρίσεων της τελευταίας περιόδου, η ελληνική οικονομία ξεπέρασε τις προβλέψεις που είχε κάνει ο Οργανισμός και αποδείχθηκε σε πολλά μέτωπα η θετική έκπληξη για την Ευρώπη. Το 2021 η χώρα μας πέτυχε ανάπτυξη 8,4%, υπερδιπλάσια των αρχικών προβλέψεων, το τρίτο υψηλότερο ποσοστό ανάκαμψης στην Ευρωζώνη. Το 2022 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει το 5,5%, επίδοση πάλι σχεδόν διπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Ενώ κατά την τρέχουσα χρονιά, παρά την υποχώρηση των ρυθμών ανάπτυξης σε ολόκληρη την Ευρώπη, θα είναι τριπλάσια του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Η Κυβέρνηση -όπως επισήμανε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης- στήριξε και θα συνεχίσει να στηρίζει τα κοινωνικά στρώματα που χρειάζονται μεγαλύτερη βοήθεια εξαιτίας των εισαγόμενων κρίσεων. Θέτει, παράλληλα, ως επόμενο στοίχημα την αύξηση των μισθών, ώστε να συγκλίνουν με τους ισχυρότερους ευρωπαϊκούς. Θέτει ως προτεραιότητα τις πολιτικές για προσιτή στέγη, ιδίως για τη νέα γενιά, και ένα σύστημα δημόσιας υγείας με αξιοπρεπή φροντίδα για όλους.
Σημειώνεται ότι κατά την εδώ παρουσία του ο Γραμματέας του ΟΟΣΑ και οι Υπουργοί Οικονομικών και Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπέγραψαν παρουσία του Πρωθυπουργού και του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης μνημόνιο κατανόησης για την ίδρυση ερευνητικού κέντρου του ΟΟΣΑ στην Κρήτη, που αντικείμενό του θα είναι η διασύνδεση πληθυσμιακών και οικονομικών εξελίξεων. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του, το Κέντρο αυτό στην Κρήτη θα διοργανώνει επίσης κάθε χρόνο διεθνές συνέδριο για πληθυσμιακά ζητήματα, σε συνεργασία με το Δήμο Χανίων και το Delphi Economic Forum.
Οι αποτιμήσεις και εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ είναι μία ακόμη απόδειξη, είναι μία τρανή απόδειξη, με το κύρος μάλιστα ενός διεθνούς οργανισμού, για το τι πετύχαμε και πόσα καλύτερα ακολουθούν, αν μείνουμε στην ίδια πορεία χωρίς κλυδωνισμούς και αστάθεια.
Η ανεργία έξι μονάδες πιο κάτω από εκεί που την άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ
Η ανεργία στην Ελλάδα -σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και την Eurostat- μειώθηκε τον Νοέμβριο στο 11,4% από 17,5%, που ήταν το Καλοκαίρι του 2019. Παρά τη διεθνή κρίση -όπως επισημαίνει ο Υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης- η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται και είναι ήδη έξι μονάδες κάτω από εκεί που μας την παρέδωσε η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Το Νοέμβριο οι άνεργοι ανήλθαν σε 527.758 άτομα, σημειώνοντας μείωση κατά 85.828 ανθρώπους σε σχέση με τον Νοέμβριο 2021 (14%). Πρόκειται για θετική, αλλά όχι επαρκή, για την Κυβέρνησή μας εξέλιξη και για αυτό συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι πολιτικές και τα προγράμματα τόνωσης της απασχόλησης.
Σημειώνεται ότι έχει ήδη δρομολογηθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0» το μεγαλύτερο πακέτο που έχει υπάρξει ποτέ στη χώρα μας για την κατάρτιση 500.000 ανέργων, αλλά και εργαζομένων, ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα που πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ. Παράλληλα, η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) έχει καταρτίσει 6 νέα προγράμματα με τον τίτλο «Δουλειά για σένα», που θα δημιουργήσουν συνολικά 68.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η ανεργία εξακολουθεί να είναι σημαντικό πρόβλημα. Η μέχρι τώρα πολιτική μας στον τομέα αυτό δείχνει έμπρακτα ότι έχουμε βρει λύσεις, ότι έχουμε αξιοποιήσει εργαλεία, ότι έχουμε τις πολιτικές για να την περιορίσουμε και άλλο και να δημιουργήσουμε περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας στο άμεσο μέλλον.
Δράσεις που υλοποιούνται σήμερα για τους νέους
Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδει η Κυβέρνηση στη στήριξη των νέων και κυρίως των ανθρώπων που είχαν την ατυχία να βιώσουν τα πρώτα βήματα της αυτόνομης ζωής τους μέσα σε ένα περιβάλλον αλλεπάλληλων και εισαγόμενων κρίσεων. Έχει, ήδη, αναπτύξει και συνεχίζει σειρά δράσεων ξεκινώντας από την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, αλλά και τις μεταρρυθμίσεις για τον εναρμονισμό επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή. Ανάμεσα στα άλλα οι δράσεις αυτές έχουν να κάνουν με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη διασφάλιση προσιτής στέγης για τους αδύναμους. Τη στιγμή αυτή υλοποιούνται μια σειρά από δράσεις που αφορούν:
–Πρώτον: Την τόνωση της απασχόλησης των νέων. Περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, «Πρώτο Ένσημο». Τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την απασχόληση των νέων, με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν: Προγράμματα κατάρτισης για την ένταξη στην αγορά εργασίας ανέργων 18-29 ετών. Προγράμματα υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας. Ενίσχυση της Μαθητείας για νέους έως 29 ετών.
–Δεύτερον: Τη νέα στεγαστική πολιτική για νέους. Προβλέπει την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ και στην περίπτωση συγκατοίκησης στα 2.000 ευρώ. Προβλέπει κυρίως την εφαρμογή του προγράμματος «Σπίτι Μου» προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ με έμφαση στη στέγαση νέων και νέων οικογενειών με χαμηλότοκα ή άτοκα (για τρίτεκνους) στεγαστικά δάνεια, και χαμηλά ενοίκια με τη θέσπιση του θεσμού της κοινωνικής αντιπαροχής κ.ά..
–Τρίτον: Δράσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν: Άδεια πατρότητας 14 ημερών. Γονική άδεια και για τους δύο γονείς μετά τους δύο μήνες να επιδοτούνται από τη ΔΥΠΑ. Διεύρυνση των επιδοτούμενων από την ΔΥΠΑ αδειών μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες. Επέκταση του προγράμματος επιδότησης για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Το πρόγραμμα «νταντάδες της γειτονιάς» για τη φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών. Τη δημιουργία μονάδων παιδικής φροντίδας σε 120 μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας νηπιαγωγείων και ολοήμερων δημοτικών σχολείων.
Όσο κάποιοι πασχίζουν να βρει τα χάου τους, η Κυβέρνηση παρέχει ήδη πρακτικές και αποδοτικές λύσεις για να βοηθήσει τη νεολαία στα πρώτα της βήματα: στις σπουδές, την εργασία, τη στέγαση, την οικογένεια.
Σχέδιο Νόμου «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα»
Κλείνοντας να σημειώσω συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα». Εισάγεται μια πολύ σημαντική, μια μείζονα μεταρρύθμιση που αναμένεται να αποτελέσει τον μηχανισμό – γέφυρα μεταξύ «Επιτελικού Κράτους» και «Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Στόχος είναι ένα ολιστικό σύστημα κυβερνησιμότητας, για την υλοποίησή του οποίου ορίζονται συγκεκριμένα θεσμικά όργανα:
-Οργανώνεται ένας ευρύς μηχανισμός συντονισμού στο πλαίσιο του οποίου συμμετέχουν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς.
-Συστήνεται γνωμοδοτικό όργανο, το «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», με κύριο σκοπό τη διατύπωση απόψεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Εσωτερικών αναφορικά με θέματα τόσο ανακατανομής, όσο και μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης που έχουμε στον τόπο μας.
-Συστήνεται με στόχο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του Συστήματος ένα «Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».
-Προβλέπεται η κατά περίπτωση συγκρότηση «Συντονιστικών Οργάνων υλοποίησης Δημόσιας Πολιτικής» με επιμέρους θεματικές.
Ορίζονται οι γενικοί όροι και η κοινή μεθοδολογία συντονισμού των κατά περίπτωση εμπλεκόμενων σύμφωνα με τις αρχές του «Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».
-Αξιοποιούνται οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, πληροφοριακά συστήματα και εφαρμογές, ώστε, μεταξύ άλλων, να υποστηριχθεί η καταγραφή, κατηγοριοποίηση και κατανομή των αρμοδιοτήτων των εμπλεκόμενων φορέων.
-Προβλέπεται η κατάρτιση τετραετούς «Σχεδίου Στρατηγικής», καθώς και ετήσιων «Σχεδίων Δράσης» στην «επιχειρησιακή εργαλειοθήκη».
-Εισάγονται με σαφήνεια αρχές, κριτήρια και διαδικασίες για την κατανομή-ανακατανομή και την μεταφορά αρμοδιοτήτων ανεξαρτήτως του επιπέδου διακυβέρνησης.
Δομείται μια νέα μηχανιστική συλλειτουργίας και διαδραστικότητας για όλους τους φορείς του Δημοσίου, που εδράζεται όχι μόνο σε κοινούς άξονες στρατηγικής, αλλά και σε ενιαίους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας.
Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν στη συστηματική διαχείριση των κινδύνων που επηρεάζουν την υλοποίηση των στρατηγικών και των επιχειρησιακών στόχων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου:
-Θεσπίζεται η υποχρέωση κάθε φορέα να αναπτύσσει και εφαρμόζει πολιτική, πλαίσιο και διαδικασία διαχείρισης κινδύνων βάσει των διεθνώς αποδεκτών προτύπων.
-Προβλέπονται τα Όργανα Διαχείρισης Κινδύνων και οι αρμοδιότητές τους.
-Προβλέπεται η υποχρέωση τήρησης Μητρώου Κινδύνων από όλους τους φορείς,
-Προβλέπεται Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, στο οποίο συλλέγονται δεδομένα και πληροφορίες αναφορικά με τους κινδύνους διαφθοράς που αντιμετωπίζουν οι φορείς του Δημοσίου Τομέα.
Η επιτυχημένη διαχείριση των κρίσεων είναι θέμα σχεδιασμού, δεδομένων, τεχνογνωσίας και επαγγελματικής διαχείρισης. Και τα όσα θετικά αποτελέσματα έχουμε πετύχει και τα ακόμη καλύτερα που επιδιώκουμε δεν γίνονται δια της τύχης, αλλά με πλάνο, σχεδιασμό και σκληρή δουλειά.
Σας ευχαριστώ και παρακαλώ πολύ για τις ερωτήσεις σας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, 16 Συνταγματολόγοι εκφράζουν τις διαφωνίες τους και την έντονη ανησυχία τους για τη γνωμοδότηση του Ισίδωρου Ντογιάκου για την ΑΔΑΕ. Ποιο είναι το σχόλιο της Κυβέρνησης;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, η Κυβέρνηση δεν αντιδικεί με την επιστημονική κοινότητα. Παρακολουθεί το διάλογο που γίνεται. Όπως σας είπα και προηγουμένως, η Κυβέρνηση δεν υπαγορεύει τις απόψεις, τον ρόλο, την τακτική ούτε της Δικαιοσύνης, ούτε των ανεξαρτήτων Αρχών. Σέβεται την ανεξαρτησία τους. Η Κυβέρνηση αυτό που κάνει είναι να υπερασπίζεται τους νόμους της. Αν οι νόμοι αυτοί κριθούν στο μέλλον αντισυνταγματικοί από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, αυτό είναι μιας άλλης τάξεως συζήτηση. Η Κυβέρνηση υπερασπίζεται τους νόμους και πιστεύει ότι οι νόμοι που εισηγείται και ψηφίζει το Ελληνικό Κοινοβούλιο σέβονται απόλυτα το Σύνταγμα. Πιστεύουμε ότι η Δικαιοσύνη και οι ανεξάρτητες Αρχές πρέπει να κάνουν απροϋπόθετα την δουλειά τους, όπως ορίζει το Σύνταγμα και οι νόμοι και να μην τοποθετούμαστε -αυτό αφορά το πολιτικό σύστημα- απέναντι στη Δικαιοσύνη και τις ανεξάρτητες Αρχές ανάλογα με το αν οι αποφάσεις και οι κινήσεις τους είναι σύμφωνες με τις απόψεις και τις επιδιώξεις μας. Απροϋπόθετα πρέπει να σεβόμαστε τη λειτουργία της Δικαιοσύνης και των ανεξάρτητων Αρχών στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων του ελληνικού Κράτους.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω σε ένα άλλο ζήτημα στο τελετουργικό για την εξόδια ακολουθία για την κηδεία του τέως Βασιλιά Κωνσταντίνου. Και να ρωτήσω, γιατί υπάρχει μια παρεξήγηση στο δημόσιο διάλογο, εν πάση περιπτώσει δεν έχει αποσαφηνιστεί, τελικώς οι υιοί του εκλιπόντα σας ζήτησαν σε δύο ραντεβού στο Μέγαρο Μαξίμου, όπως έχουμε πληροφορηθεί, να αποδοθούν τιμές αρχηγού Κράτους στον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, θέλω να πω ότι ο Πρωθυπουργός προσωπικά έχει συλλυπηθεί τα παιδιά του τέως Βασιλιά και την σύζυγό του. Δεύτερον, να σας πω ότι όλο το τελετουργικό έχει προκύψει, μετά από συζητήσεις και συνεννόηση που έγιναν σε πολύ καλό κλίμα με την οικογένεια του τέως Βασιλιά, σε ένα κλίμα όπου υπήρχε απόλυτη κατανόηση στις ευαισθησίες της κάθε πλευράς.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, οι έλεγχοι της ΑΔΑΕ φαίνεται πως έχουν καταλήξει σε επιβεβαίωση των αποκαλύψεων του «Documento» για σειρά δημοσιευμάτων για πρόσωπα που παρακολουθούνταν από την ΕΥΠ. Αν έχετε μια απάντηση για όσα, ενδεχομένως, να έρχονται και, επιπροσθέτως, είπατε για τους 16 Συνταγματολόγους. Μια απάντηση. Επίσης, έχουμε κι άλλες αντιδράσεις από τον νομικό κόσμο. Έχουμε τον πρώην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον κ. Παυλόπουλο, την Αντιπολίτευση σχεδόν σε όλο της το φάσμα, ακόμα και βουλευτές σας, την κυρία Κεφαλογιάννη και τον κ. Τζαβάρα. Αναφερθήκατε στην εισήγησή σας σε παρέες και μειοψηφίες. Σε αυτούς αναφέρεστε; Και επίσης, σχεδόν όλοι βάζουν στο στόχαστρο το νομοθέτημα το δικό σας, που ψηφίσατε προσφάτως, όχι τον κ. Ντογιάκο, δηλαδή, συγκεκριμένα, αλλά τον νόμο τον δικό σας. Τι απαντάτε σε αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σας είπα για τον νόμο ότι η Κυβέρνηση υπερασπίζεται τον νόμο της. Εάν αυτός ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικός, αυτή είναι μιας άλλης τάξεως συζήτηση, αλλά τη συνταγματικότητα των νόμων την κρίνουν στην ελληνική Πολιτεία, τα όργανα της συντεταγμένης Πολιτείας. Οι γνώμες, οι απόψεις είναι θεμιτές και καλό είναι να ακούγονται στο δημόσιο διάλογο, όμως οι αποφάσεις παίρνονται από τα αρμόδια όργανα. Δεν έχω να προσθέσω κάτι παραπάνω σε αυτό. Σας είπα και επιμένω ότι η Κυβέρνηση δεν υπαγορεύει τις αποφάσεις, τις απόψεις και πολύ περισσότερο το ρόλο και τον τρόπο που κινούνται ούτε η Δικαιοσύνη, ούτε οι ανεξάρτητες Αρχές. Και καλό θα είναι αυτό να κάνουν όλοι.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Παρ’ όλα αυτά, κύριε Εκπρόσωπε, χαρακτηρίσατε και σήμερα, μάλλον, κατηγορήσατε την Αντιπολίτευση ότι υπονομεύει τη Δικαιοσύνη και ότι την αντιμετωπίζει αλά καρτ, επειδή αντιτίθεται στη γνωμοδότηση του κυρίου Ντογιάκου. Επιτρέψτε μου να επανέλθω στο ερώτημα του συναδέλφου. Θεωρείτε ότι, και τα στελέχη τα προβεβλημένα της δικής σας παράταξης, όπως η κυρία Κεφαλογιάννη, ο κ. Παυλόπουλος, ο κ. Τζαβάρας αντιμετωπίζουν αλά καρτ τη Δικαιοσύνη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θεωρώ ότι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης πρέπει να γίνονται σεβαστές και ν’ αφήνουμε τη Δικαιοσύνη όλοι, απροϋπόθετα να κάνει τη δουλειά της. Αυτό είναι μία θέση αρχής της ελληνικής Κυβέρνησης. Είναι μία θέση αρχής, είτε οι αποφάσεις της κατά καιρούς βρίσκονται σύμφωνες με κάποιες δικές μας απόψεις ή με την αίσθηση που είχαμε για μια σειρά υποθέσεων που διαχειρίζεται η Δικαιοσύνη, είτε όχι. Δεν ακολουθεί την ίδια τακτική και την ίδια λογική η Αντιπολίτευση σε μια σειρά από πράγματα. Υπάρχουν εμβληματικά, νομίζω, παραδείγματα που επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό μου αυτό. Σε ό,τι αφορά, ιδιαίτερα, τις ανεξάρτητες Αρχές, είπα και προηγουμένως, ότι εκείνοι που τις χαρακτήριζαν «μπούρδες», εκείνοι που υποστήριζαν ότι πρέπει να επανέλθουν σε πολιτικό έλεγχο, σήμερα φέρονται να κόπτονται για την ανεξαρτησία τους, έχοντας σφιχταγκαλιάσει κάποιες από αυτές. Ο κόσμος θυμάται, κρίνει, βλέπει και όλα αυτά τα λαμβάνει υπόψη του.
Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Το ζήτημα του κ. Ντογιάκου και της αντιπαράθεσης που υπάρχει με την Αντιπολίτευση και συνταγματολόγους και όλο αυτό το κλίμα, κάνει κάποιους να διατυπώνουν μία άποψη ότι θα πρέπει να ξαναδεί η Πολιτεία, συνολικά το πολιτικό σύστημα, τον τρόπο εκλογής της διοικητικής δομής της Δικαιοσύνης. Αν θα πρέπει να ορίζεται από την Κυβέρνηση ή πώς θα πρέπει αυτό να δώσει μια πνοή διαφορετική. Έχει κάποια θέση η Κυβέρνηση σε αυτό; Σκέφτεται κάποια μεταρρύθμιση σε αυτόν τον τομέα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει κάποια σκέψη προς την κατεύθυνση αυτή, ετούτη τη στιγμή. Εκείνο, όμως, που θέλω να πω, με αφορμή τις διαφωνίες που κατά καιρούς φαίνονται να προκύπτουν ανάμεσα σε διάφορους θεσμικούς πυλώνες της Δημοκρατίας μας, και τελευταία μάλιστα και στο συγκεκριμένο ζήτημα, ότι θα ήταν καλό οι επικεφαλής αυτών των θεσμικών φορέων να επιδιώξουν έναν δίαυλο θεσμικής επικοινωνίας μεταξύ τους. Αυτό θα ήταν προς όφελος νομίζω συνολικά της κοινωνίας και της δημόσιας ζωής. Είναι πιθανόν πολλές φορές να υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες, παρανοήσεις, παρεξηγήσεις ή και ερωτηματικά σε ζητήματα που άπτονται αποφάσεων και αρμοδιοτήτων βασικών θεσμικών οργάνων της συντεταγμένης Πολιτείας. Θα ήταν καλό, αντί για θορύβους, να επιδιωχθεί ένας δίαυλος θεσμικής επικοινωνίας, που νομίζω ότι πολλές φορές θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις σε ερωτηματικά και να λύσει προβλήματα.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ο κ. Σαμαράς διαφώνησε ουσιαστικά με την απόφαση ο Κωνσταντίνος Γλύξμπουργκ να κηδευθεί ως ιδιώτης. Δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρώην Πρωθυπουργός «οι δημοκρατίες δεν αποσιωπούν το παρελθόν τους» και υπενθύμισε ότι ο Κωνσταντίνος Γλύξμπουργκ υπήρξε ανώτατος άρχοντας της χώρας, αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων και ολυμπιονίκης. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω κάποιο σχόλιο να κάνω για τις αποψεις του πρώην Πρωθυπουργού, ξέρετε ότι δεν σχολιάζω τις απόψεις του. Όμως με αφορμή το ερώτημά σας, θέλω να πω το εξής: Η Ελληνική Δημοκρατία είναι μια ώριμη Δημοκρατία. Υπενθυμίζω μία Δημοκρατία που θεμελίωσε η Παράταξή μας, και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουμε χωρίς κομπλεξισμούς, χωρίς δυσκολίες, ζητήματα που άπτονται της Ιστορίας. Το Πολιτειακό στη χώρα μας έχει λυθεί οριστικά. Απ’ την άλλη, είναι πολύ φυσιολογικό να υπάρχουν στην ελληνική κοινωνία άνθρωποι που προσεγγίζουν το θέμα αυτό, μέσα από μία μερική οπτική, ανάλογα με τις πεποιθήσεις τους, ανάλογα με τα συναισθήματά τους, ή ανάλογα και με τις επιδιώξεις τους. Επαναλαμβάνω, δεν αναφέρομαι στον πρώην Πρωθυπουργό, για να μη γίνει καμία παρανόηση, αλλά αναφέρομαι σε μία υπαρκτή κατάσταση, με αφορμή τον θάνατο του πρώην Βασιλιά, που έχει έρθει στην επικαιρότητα το τελευταίο διάστημα.
Η Κυβέρνηση οφείλει να βλέπει το θέμα συνολικά, θεσμικά και ολιστικά. Να βάζει το συνολικό πάνω από το μερικό. Επίσης δεν είναι καιρός να αναζητήσουμε ή να καλλιεργήσουμε εντάσεις, εσωστρέφεια και διχασμούς, με αναφορά στο παρελθόν. Αυτό που είναι ζητούμενο, αυτό που επιδιώκει, αυτό στο οποίο είναι σταθερά προσηλωμένη η Κυβέρνηση, είναι η διαχείριση του μέλλοντος και όχι η διαχείριση του παρελθόντος.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ωστόσο, είπατε ότι υπάρχουν άνθρωποι που διάκεινται θετικά. Εκτός από τον πρώην Πρωθυπουργό, έχουμε τον Υπουργό Εσωτερικών, κ. Βορίδη, ο οποίος αποτίει φόρο τιμής στον Κωνσταντίνο Γλύξμπουργκ ως εν ενεργεία Βασιλιά και είναι ταυτόχρονα και ο άνθρωπος που θα διενεργήσει τις εκλογές. Συμμερίζεστε τις ανησυχίες από τέτοιου είδους δηλώσεις; Και, επίσης, συμπληρωματικά στο προηγούμενο, μιλήσατε για αποφάσεις της Δικαιοσύνης, όσον αφορά τον κ. Ντογιάκο. Υπάρχει κάποια άλλη κίνηση του κ. Ντογιάκου εκτός από τη γνωμοδότηση την οποία δημοσίευσε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εγώ λέω ότι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης πρέπει να γίνονται σεβαστές απροϋπόθετα, όλες. Αυτή είναι μια πάγια θέση της Κυβέρνησης, η οποία αφορά συνολικά τον ρόλο της Δικαιοσύνης. Τώρα, από εκεί και πέρα, είπα ότι η ελληνική Δημοκρατία είναι μια πολύ ώριμη, πολύ σταθερή, πολύ δυνατή, πολύ ανθεκτική, σύγχρονη, αστική, ευρωπαϊκή, φιλελεύθερη Δημοκρατία. Δεν κινδυνεύει από τίποτα και από κανέναν.
Γ. ΜΠΑΣΚΑΚΗΣ: Από τη στιγμή που ο τέως Βασιλιάς κηδεύεται ως ιδιώτης, γιατί η Κυβέρνηση θεώρησε ότι έπρεπε να εκπροσωπηθεί επισήμως μέσω της Υπουργού Πολιτισμού;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο τέως Βασιλιάς κηδεύεται ως ιδιώτης. Είναι ένα δημόσιο πρόσωπο και είναι πολύ πιθανό στην εξόδιο ακολουθία του να είναι παρόντες αρχηγοί ξένων κρατών. Θα τηρηθεί πλήρως το πρωτόκολλο που προβλέπεται στις περιπτώσεις αυτές. Όλα θα γίνουν με αξιοπρέπεια, με σεβασμό στους θεσμούς, με την ωριμότητα που έχουμε και που μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε την κατάσταση αυτή η ελληνική Δημοκρατία. Σας είπα και προηγουμένως ποιο είναι το πλαίσιο, ποιος είναι ο τρόπος μέσα από τον οποίο η Κυβέρνηση προσεγγίζει το ζήτημα αυτό.
ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Είχαμε μια δήλωση από τον Υπουργό Πετρελαίου της Λιβύης, που καλεί την Ελλάδα, μαζί με την Αίγυπτο, αν δεν κάνω λάθος, για να οριοθετήσουν θαλάσσιες ζώνες. Και αφήνει να εννοηθεί ότι αποδέχεται και την επέκταση στα 12 μίλια. Πώς αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση αυτό το άνοιγμα, κατά κάποιο τρόπο, που κάνει η Λιβύη;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη. Να σας θυμίσω ότι ο Πρωθυπουργός, κατά την πρόσφατη παρουσία του στη Γαύδο, για μια ακόμη φορά, κάλεσε τη Λιβύη στο να οριοθετήσουμε μαζί τις θαλάσσιες ζώνες μας. Στον χώρο αυτό της Μεσογείου υπάρχει ένας χώρος κοινού ενδιαφέροντος οριοθέτησης των ζωνών, που αφορά μια σειρά από χώρες, ανάμεσα στις οποίες σίγουρα δεν είναι η Τουρκία και οποιαδήποτε κίνηση γίνεται προς την κατεύθυνση αυτή, νομίζω ότι είναι μια θετική εξέλιξη.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η Υπουργός Πολιτισμού της Βρετανίας είπε για τον Πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου και τα Γλυπτά πως «νομίζω ότι η άποψή του γι’ αυτό το θέμα έχει παρερμηνευτεί και σίγουρα απεικονίζεται λανθασμένα, πως δεν πρόκειται να τα στείλει πίσω, δεν είναι αυτή η πρόθεσή του, δεν έχει καμία επιθυμία να το κάνει. Έχει, επίσης, συζητηθεί η ιδέα ενός δανείου 100 ετών, που σίγουρα δεν είναι αυτό που σχεδιάζει και θα συμφωνούσε μαζί μου ότι δεν πρέπει να τα στείλουμε πίσω και στην πραγματικότητα ανήκουν στο Ηνωμένο Βασίλειο». Εφόσον ισχύουν τα παραπάνω, τι σχέση έχουν με την πραγματικότητα αυτά που ακούσαμε χθες από τον Πρωθυπουργό στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας και από εσάς τη Δευτέρα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Οι διαπραγματεύσεις και οι συζητήσεις για την επιστροφή και την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκονται σε εξέλιξη και αισιοδοξούμε ότι θα έχουν μια θετική κατάληξη. Έχουμε θετικά δείγματα, εξαιτίας της πολύ οργανωμένης και πολύ αποτελεσματικής προσπάθειας, που χαρακτηρίζεται από υπευθυνότητα, που με επικεφαλής τον Έλληνα Πρωθυπουργό έχει κάνει η ελληνική Κυβέρνηση τα τελευταία 3,5 χρόνια. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σκληρά και να επιδιώκουμε το να επιστρέψουν και να επανενωθούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης, ενός εμβληματικού Μνημείου για την εθνική μας αυτοσυνειδησία, κάτι που θα συνιστά μια τεράστια επιτυχία της Πατρίδας.
Σας ευχαριστώ πολύ.