Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 2023

Επαναφορά Συντάξεων στα επίπεδα του Ιουλίου 2012 : - Γιατί η κυβέρνηση, θέλει δεν θέλει, θα υλοποιήσει τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου; - Πως και πότε θα αρχίσει η αποκατάσταση; - Τα αποδεικτικά στοιχεία

 



    1. Στη συνάντηση που είχε την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2023, το Συντονιστικό Συμβούλιο των τριών (3) θεσμικών Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων, με τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Άδωνι Γεωργιάδη, τέθηκε και το θέμα της επαναφοράς των συντάξεων στα επίπεδα του Ιουλίου 2012. 

   2. Ο Υπουργός παραδέχθηκε πως, οι αποφάσεις των Ανωτάτων Δικαστηρίων υποχρεώνουν την κυβέρνηση, να  προβούν στην αποκατάσταση των συντάξεων  ΟΜΩΣ τα οικονομικά της Χώρας ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ, την παραπάνω ενέργεια.

  3. Οι Υπουργοί οικονομικών και εργασίας, μετά τις 

 δήλωσαν πως: "Θα σεβαστούμε τις αποφάσεις ΜΟΝΟ όσους έχουν κάνει προσφυγή"

  ΟΜΩΣ  οι δύο αποφάσεις στηρίζονται, στην απόφαση 1506/2016 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που μεταξύ των άλλων αναφέρουν με εμφαντικό τρόπο:"3. Ο νομοθέτης αναγνωρίζοντας διαχρονικά για ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου, όπως είναι οι δικαστικοί λειτουργοί, τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. και Ε.Π. των Τ.Ε.Ι., οι γιατροί του Ε.Σ.Υ. και οι Στρατιωτικοί, την ειδική φύση των καθηκόντων τους και την αποστολή τους, τις αυξημένες υπηρεσιακές υποχρεώσεις τους, τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας τους, αλλά και τις απαγορεύσεις και περιορισμούς των ατομικών τους δικαιωμάτων που επιβάλλονται σε κάποιες από τις κατηγορίες αυτές (όπως στους δικαστικούς λειτουργούς και τους στρατιωτικούςβάσει συνταγματικής τάξης διατάξεων, τους εξαίρεσε από την υπαγωγή τους στο ενιαίο μισθολόγιο μία από τις κατηγορίες αυτές υπαλλήλων, λειτουργών και Στρατιωτικών.

   4. Από τα παραπάνω,  συμπεραίνεται αβίαστα πως, η κυβέρνηση, θέλει δεν θέλει,  θα επαναφέρει, τις συντάξεις στα επίπεδα του Ιουλίου 2012και θα καταβάλει και όλα τα αναδρομικά. Εξ άλλου ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει κατ΄ επανάληψη πως "Η κυβέρνηση συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις όπως είχαμε δεσμευτεί ότι θα κάνουμε"

Σημειώνεται ότι με βάση το επίσημο έγγραφο του ΕΦΚΑ, το οποίο κατατέθηκε κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στο ΣτΕ, το Ταμείο υπολογίζει ως εξής τα αναδρομικά:

      =  Από 1/1/2013 έως 9/8/2015 ποσό 11 δισ. ευρώ.

      =  Από 10/6/2015 έως 11/5/2016 (το περίφημο 11μηνο μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου) ποσό 3,9 δισ. ευρώ.

     = Από 12/5/2016 έως 31/12/2018 ποσό 11,5 δισ. ευρώ

   ΣΥΝΟΛΟ: 26,4 δις ευρώ

  3. Οι Υπουργοί οικονομικών και εργασίας, μετά τις δύο αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για τους Δικαστικούς και τους 17 πανεπιστημιακούς καθηγητές δήλωσαν πως: "Θα σεβαστούμε τις αποφάσεις ΜΟΝΟ όσους έχουν κάνει προσφυγή"

 5. Επειδή το κόστος των αναδρομικών, που θα περιλαμβάνει όλους τους συνταξιούχους, είναι πράγματι "θηριώδες" η Κυβέρνηση είναι σίγουρο ότι θα εφαρμόσει την μέθοδο "καθυστερώ δια του αρραβώνος", όπως έγινε με τις αγωγές που υποβλήθηκαν, από το 2007 μέχρι και το 2008, από τους απόστρατους, κατά της εγκυκλίου 41/2001 (Τσοχατζόπουλου) επειδή δεν τους είχε συμπεριλάβει, ως όφειλε από τους νόμους, το ΥΠΟΙΚ. και το ΥΠΕΘΑ . Οι τελευταίες αγωγές που εκδικάστηκαν, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ήταν τον Σεπτέμβριο του 2023. 

 6. Η κυβέρνηση γνωρίζει πως:

     =  Από τους 350.000 συνταξιούχους που έχουν καταθέσει αγωγές, οι 70.000 είναι του Δημοσίου και από αυτές, μόνο 6.000 είναι των αποστράτων. Πως δεν μπορεί, για οικονομικούς λόγους να επαναφέρει όλες συντάξεις στα επίπεδα του Ιουλίου 2012   

      = Δεν μπορεί να μην εφαρμόσει τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου καθόσον μια τέτοια ενέργεια είναι σαν να καταργείς το Σύνταγμα και το Κράτος Δικαίου.

     = Ο πολύ μικρός αριθμός των αποστράτων, που έχουν κάνει αγωγές, την βολεύει να επαναφέρει, σταδιακά τις συντάξεις στα επίπεδα του 2012,. Δηλαδή θα εκτελεί τις αγωγές που θα εκδίδει το 6ο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σε κανέναν άλλον. 

  7.Επειδή, μια τέτοια απόφαση  θα προκαλούσε μεγάλο "κύμα οργής" στους υπόλοιπους συνταξιούχους των ειδικών μισθολογίων, που δεν έχουν κάνει αγωγές,  η κυβέρνηση θα τους πει πως, επειδή οι 2 τελευταίες αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι πιλοτικές θα μπορούν να καταθέσουν αγωγές και πως θα πρέπει να περιμένουν, τον χρόνο εκδίκασης, για να δικαιωθούν  εκδίκασης    

 ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Απόφαση 1506/2016

                                          ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΚΡΑΤΙΑ 

                               ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ



3. Ο νομοθέτης αναγνωρίζοντας διαχρονικά για ορισμένες κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου, όπως είναι οι δικαστικοί λειτουργοί, τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. και Ε.Π. των Τ.Ε.Ι., οι γιατροί του Ε.Σ.Υ. και οι στρατιωτικοί, την ειδική φύση των καθηκόντων τους και την αποστολή τους, τις αυξημένες υπηρεσιακές υποχρεώσεις τους, τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας τους, αλλά και τις απαγορεύσεις και περιορισμούς των ατομικών τους δικαιωμάτων που επιβάλλονται σε κάποιες από τις κατηγορίες αυτές (όπως στους δικαστικούς λειτουργούς και τους στρατιωτικούςβάσει συνταγματικής τάξης διατάξεων, τους εξαίρεσε από την υπαγωγή τους στο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, καθιερώνοντας γι’ αυτούς ειδικά μισθολόγια, μισθολόγια δηλαδή ευνοϊκότερα από το ενιαίο αυτό μισθολόγιο και διαφορετικά για κάθε μία από τις κατηγορίες αυτές υπαλλήλων, λειτουργών και στρατιωτικών. 


. Και τούτο πρωτίστως διότι τα μέλη Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. δεν είναι η μόνη κατηγορία πολιτών που υπέστη μειώσεις αποδοχών και συντάξεων, ώστε να τίθεται ζήτημα άνισης μεταχείρισής τους, αφού νέα μειωμένα μισθολόγια έχουν θεσπιστεί τόσο με το ν. 4024/2011 για τους υπαγόμενους στο ενιαίο μισθολόγιο υπαλλήλους, όσο και με το ν. 4093/2012 για τις λοιπές -πέραν των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι.- 30 κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών που υπάγονται σε ειδικά μισθολόγια, αλλά και για εκείνους που δεν είναι μεν υπάλληλοι, πλην όμως λαμβάνουν αντιμισθία, αποδοχές, αποζημιώσεις ή έξοδα παράστασης από το Δημόσιο, τους ο.τ.α. και τα λοιπά ν.π.δ.δ., καθώς και τα ν.π.ι.δ. που ανήκουν στους ως άνω φορείς (βλ. άρθρο πρώτο παρ. Γ υποπαρ. Γ.1. περ. 2-8 του ν. 4093/2012). 

 

Περαιτέρω, το ανίσχυρο ή μη των μισθολογικών ρυθμίσεων του ν. 4093/2012, κατ’ εφαρμογή των οποίων χώρησε η επίδικη αναπροσαρμογή της σύνταξης του εκκαλούντος συνταξιούχου πρώην Αναπληρωτή Καθηγητή Α.Ε.Ι., κατ’ επέκταση δε η νομιμότητα της προσβαλλόμενης συνταξιοδοτικής πράξης, δεν μπορεί να κριθεί με βάση ρυθμίσεις άλλων νόμων (3865/2010, 3986/2011, Απόφαση 1506/2016 31 4002/2011, 4024/2011, 4051/2012), καθόσον οι ως άνω περικοπές, πέραν του ότι αφορούν όλους τους συνταξιούχους του δημόσιου τομέα (αλλά και τους συνταξιούχους όλων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης – βλ. άρθρο 38 ν. 3863/2010), ουδόλως σχετίζονται με τον κανονισμό ή την αναπροσαρμογή των συντάξεων, αλλά επιβάλλονται, προς θεραπεία άλλων σκοπών, κατά την καταβολή των συντάξεων, στο στάδιο δηλαδή εκτέλεσης των συνταξιοδοτικών πράξεων, και δεν αφορούν, συνακόλουθα, στην υπό κρίση διαφορά που αφορά τη νομιμότητα ή μη της πράξης αναπροσαρμογής της σύνταξης του εκκαλούντος σε σχέση με τις συγκεκριμένες και μόνο μισθολογικές ρυθμίσεις της περιπτώσεως 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012. Συνεπώς, κατά τη μειοψηφούσα αυτή άποψη, οι ως άνω ρυθμίσεις δεν αντίκεινται στα άρθρα 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος και θα έπρεπε, ως εκ τούτου, να εξετασθεί περαιτέρω η βασιμότητα των λοιπών προβαλλόμενων λόγων έφεσης. 


12. Υπό τα δεδομένα αυτά, τα οποία για την ταυτότητα του νομικού λόγου, ισχύουν και σε περίπτωση μείωσης της σύνταξης, οι διατάξεις της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του ν. 4093/2012, με τις οποίες η αναπροσαρμογή (μείωση) των συντάξεων των συνταξιούχων πρώην μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. ανατρέχει αναδρομικά από 1.8.2012 σε χρόνο δηλ. προγενέστερο της δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (12.11.2012), λόγω μείωσης των αποδοχών των ενεργεία μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. από 1.8.2012, αντίκεινται και στις διατάξεις του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. είναι, συνεπώς, ανίσχυρες, καθόσον πρόκειται για στέρηση γεννημένου περιουσιακής φύσεως δικαιώματος (σύνταξης συγκεκριμένου ποσού, που έχει ήδη καταβληθεί), χωρίς να προκύπτει ότι η αναδρομική αυτή μείωση υπαγορεύθηκε από επιτακτικούς λόγους Απόφαση 1506/2016 35 δημόσιας ωφέλειας, ενώ δεν τεκμηριώνεται, ούτε η αναγκαιότητα και προσφορότητα της εν λόγω αναδρομικότητας για την επίτευξη του επιδιωκόμενου με τη συνολική ρύθμιση του ν. 4093/2012 σκοπού δημοσίου συμφέροντος, κατόπιν τήρησης των αρχών της ισότητας στην κατανομή των δημοσίων βαρών (άρθρο 4 παρ. 1 και 5 του Συντ.) και της αναλογικότητας, ενόψει και του γεγονότος ότι όμοια ρύθμιση δεν θεσπίστηκε και για τους λοιπούς εν γένει συνταξιούχους του Δημοσίου (Ε.Σ. Ολομ. Πρακτ. 2ης Ειδ. Συν./27.2.2013, σελ. 36-38, Αποφ. 4327/2014). 

13. Κατ’ ακολουθίαν αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν , οι διατάξεις της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με τις οποίες κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 του π.δ. 169/2007 μειώθηκαν οι συντάξεις των συνταξιούχων πρώην μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. λόγω μείωσης των αποδοχών των εν ενεργεία μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. και μάλιστα αναδρομικά από 1.8.2012, αντίκεινται προς τις συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 καθώς και την υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου. 

Μετά δε την επίλυση του νομικού ζητήματος πρέπει η ένδικη έφεση να παραπεμφθεί στο αρμόδιο ΙΙ Τμήμα για να εξεταστεί περαιτέρω. 

Διά ταύτα 

Επιλύει κατά τα ανωτέρω το νομικό ζήτημα. Αποφαίνεται ότι οι διατάξεις της περίπτ. 17 της υποπαραγράφου Γ.1. της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, με τις οποίες κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 του π.δ. 169/2007 μειώθηκαν οι συντάξεις των 36 συνταξιούχων μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. λόγω μείωσης των αποδοχών των εν ενεργεία μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. και μάλιστα αναδρομικά από 1.8.2012, αντίκεινται προς τις συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 καθώς και την υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου. Και Παραπέμπει την ένδικη έφεση στο αρμόδιο ΙΙ Τμήμα. 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα, στις 26 Νοεμβρίου 2014 και στις 10 Ιουνίου 2015. 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ 

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΓΓΕΛΑΡΑΣ

Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ 

 ΑΣΗΜΙΝΑ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ

 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 

ΕΛΕΝΗ ΑΥΓΟΥΣΤΟΓΛΟΥ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ 

press.office@elsyn.gr 

ΑΘΗΝΑ, 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023 


                                                           ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

Επί της 176/2023 Απόφασης του Τρίτου Τμήματος 

Η 176/2023 απόφαση του Τρίτου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε συμβούλιο δεν αποτελεί νέα νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου. 

Αφορά στο νομικό ζήτημα της μείωσης του μισθολογίου των καθηγητών Α.Ε.Ι. που επέβαλε ο νόμος 4093/2012 και τη συνακόλουθη μείωση των συντάξεων της ίδιας κατηγορίας δημοσίων λειτουργών. 

Η μείωση αυτή συντάξεων κρίθηκε, με την 1506/2016 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αντισυνταγματική και, βάσει της κρίσης αυτής, έχουν εκδοθεί, μετά το έτος 2016 και μέχρι σήμερα, από το αρμόδιο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με τη διαδικασία της ταχείας δίκης, εκατοντάδες αποφάσεις που αφορούν αυτή την κατηγορία συνταξιούχων και το συγκεκριμένο ζήτημα. 

Η δικαστική αυτή απόφαση ουδεμία σχέση έχει με τις προσφάτως εκδοθείσες 1330, 1331 και 1332/2023 αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορούν στην αναπροσαρμογή και στον κανονισμό της σύνταξης των δικαστικών λειτουργών.


Γιατί η απόφαση 176/2023 δικαιώνει και τους απόστρατους 

 Στην απόφαση 1506/2016 γίνεται, σε πολλά σημεία, ειδική μνεία στους στρατιωτικούς

 Δείτε τα επίμαχα σημεία της 1506/2023 απόφασης του Ελεγκτικού Συνέδριου

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Απόφαση 176/2023

                                       ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 

                                         ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ 

                                  ΤΡΙΤΟ ΤΜΗΜΑ (άρθρο 178 παρ. 1 του ν. 4820/2021) 

Η Πάρεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Αναστασία Μαυρογένη, 

στις 4 Οκτωβρίου 2023 και παρουσία της Γραμματέως του Τμήματος Αντωνίας Σαρλά, 

εκδίκασε 

κατά τη διαδικασία του άρθρου 178 παρ. 1 του ν. 4820/2021 τα ακόλουθα ένδικα βοηθήματα, υπό τους αντίστοιχους Α.Β.Δ. του έτους 2016, που ασκήθηκαν από τους κατωτέρω αντιστοίχως αναφερομένους εκκαλούντες, κατοίκους στην αναγραφόμενη στο δικόγραφο εκάστου διεύθυνση και τα οποία παραπέμφθηκαν σε αυτήν με την 72/2023 Πράξη της Προέδρου του Τμήματος: α/α ΑΒΔ Εκκαλών-ούσα Προσβαλλόμενη πράξη κανονισμού σύνταξης 1-16 … κατά των αναφερομένων στη στήλη (δ) του ανωτέρω πίνακα πράξεων κανονισμού σύνταξης της Διεύθυνσης Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με τις οποίες τους κανονίστηκε σύνταξη μειωμένη, βάσει του άρθρου πρώτου παρ. Γ υποπαρ. Γ1 (περιπτ. 17) του ν. 4093/2012 (Α’ 222), σε συνδυασμό με το άρθρο 9 του π.δ/τος 169/2007 (Α’ 210), και κατά του Ελληνικού Δημοσίου νομίμως εκπροσωπουμένου από τον Υπουργό των Οικονομικών Αφού έλαβε υπόψη τα:

α Πρακτικά Συνεδρίασης της 22ας.9.2022 της Ολομέλειας της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τα οποία δεν διατυπώνεται γνώμη κατά την παρούσα διαδικασία. 

Μελέτησε τα στοιχεία των φακέλων Σκέφθηκε σύμφωνα με τον νόμο 2 1. 

Με τις κρινόμενες εφέσεις, για κάθε μία από τις οποίες καταβλήθηκε το προσήκον παράβολο, οι εκκαλούντες, ήδη πολιτικοί συνταξιούχοι και πρώην μέλη Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι., προσβάλλουν τις ανωτέρω αναφερόμενες πράξεις του Διευθυντή της Διεύθυνσης Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με τις οποίες κανονίστηκε σε αυτούς σύνταξη και ζητούν, καθ’ ερμηνείαν, τη μεταρρύθμιση των πράξεων αυτών κατά το μέρος που οι συντάξιμες αποδοχές τους υπολογίστηκαν με βάση τις μειωμένες αποδοχές μελών Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι., όπως αυτές καθορίστηκαν από τις διατάξεις του άρθρου πρώτου παρ. Γ υποπαρ. Γ.1 (περιπτ. 17) του ν. 4093/2012. 2. 

Οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 178 του ν. 4820/2021 (Α’ 130), όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 52 του ν. 5016/2023 (Α΄ 21) ορίζουν ότι «1.α. Συνταξιοδοτικές υποθέσεις, στις οποίες το κύριο νομικό ζήτημα που τίθεται έχει επιλυθεί με απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, παραπέμπονται από τον Πρόεδρο του Τμήματος ενώπιον του οποίου εκκρεμούν σε Πάρεδρο που υπηρετεί στο ίδιο Τμήμα για την εκδίκασή τους από αυτόν χωρίς ακροαματική διαδικασία. 

Από την ημερομηνία έκδοσης της πράξης του Προέδρου για την παραπομπή της υπόθεσης σε Πάρεδρο, ο Πάρεδρος που ορίζεται διαθέτει όλες τις εξουσίες του δικαστηρίου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις περ. β’ έως ζ’. (…). β. (…) η. Η απόφαση κοινοποιείται στους διαδίκους, οι οποίοι μπορούν, εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση, να ζητήσουν τη συζήτηση της υπόθεσης στο ακροατήριο, εκθέτοντας αιτιολογημένα τους ειδικούς λόγους για την υποβολή αυτού του αιτήματος. (...) 

Με την εισαγωγή της υπόθεσης από τον Πρόεδρο για συζήτηση στο ακροατήριο, η απόφαση του Παρέδρου παύει να ισχύει. (...)». Στο πλαίσιο, εξάλλου, της τήρησης του ευλόγου χρόνου εκδίκασης των υποθέσεων και των επιταγών περί αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας, ταχείας απονομής της δικαιοσύνης και αποσυμφόρησης του Δικαστηρίου από τον μεγάλο όγκο εκκρεμών υποθέσεων, περισσότερα ένδικα βοηθήματα μπορεί να συνεκδικάζονται, όταν με αυτά τίθενται όμοια ζητήματα (άρθρο 92 της Δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου). . 

3. Εν όψει των ανωτέρω, οι συνεκδικαζόμενες εφέσεις, οι οποίες είναι όμοιες ως προς τη νομική τους επιχειρηματολογία και ως προς το πραγματικό τους υπόβαθρο και η βασιμότητα ή μη των οποίων ερείδεται σε νομικό ζήτημα που έχει επιλυθεί αμετακλήτως από την Ολομέλεια του Δικαστηρίου (βλ. κατωτέρω, σκέψη 4) χωρίς να αμφισβητούνται τα πραγματικά περιστατικά που επικαλούνται οι εκκαλούντες, παραδεκτώς εισάγονται προς εκδίκαση κατά την παρούσα διαδικασία. 

4. Με την 1506/2016 απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου τούτου, που εκδόθηκε σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 108Α του π.δ./τος 1225/1981, για την επίλυση νομικού ζητήματος γενικότερου ενδιαφέροντος που αφορά σε ευρύτερο κύκλο προσώπων, κρίθηκε ότι οι διατάξεις της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, οι οποίες επέφεραν αναδρομική μείωση στο μισθολόγιο των εν ενεργεία μελών Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. και οδήγησαν συνακόλουθα σε αντίστοιχες μειώσεις των συντάξιμων αποδοχών και κατ’ επέκταση και των συντάξεων των συνταξιούχων μελών Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι., αντίκεινται προς τις συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4 και τις από αυτές απορρέουσες αρχές της ισότητας στα δημόσια βάρη και της υποχρέωσης όλων Απόφαση 176/2023 3 των πολιτών να εκπληρώνουν το χρέος της κοινωνικής και εθνικής αλληλεγγύης, και καθίστανται ως εκ τούτου ανίσχυρες. 

Περαιτέρω, κρίθηκε ότι οι ίδιες ως άνω διατάξεις δυνάμει των οποίων η αναπροσαρμογή (μείωση) των συντάξεων των ως άνω συνταξιούχων ανατρέχει στην 1η.8.2012, δηλαδή σε χρονικό σημείο πρότερο της δημοσίευσης του ν.4093/2012 στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (12.11.2012), λόγω της μείωσης των αποδοχών των εν ενεργεία μελών ΔΕΠ Α.Ε.Ι. από 1.8.2012, αντίκεινται και στις διατάξεις του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. και είναι, ομοίως, ανίσχυρες. Εξάλλου, με τις διατάξεις των άρθρων 12 και 15 του ν. 4575/2018 (Α΄ 192), που θεσπίστηκαν σε εναρμόνιση προς τις δικαστικές αποφάσεις που είχαν κρίνει τις ανωτέρω διατάξεις αντισυνταγματικές (βλ. αιτιολογική έκθεση), προβλέφθηκε η εφάπαξ καταβολή στα εν ενεργεία και συνταξιοδοτηθέντα μέλη Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι. χρηματικού ποσού, το οποίο αντιστοιχεί στη διαφορά μεταξύ των μηνιαίων αποδοχών (μισθών και συντάξεων) που τα ανωτέρω πρόσωπα θα δικαιούνταν να λάβουν με βάση τις ισχύουσες κατά την 31.7.2012 μισθολογικές διατάξεις και των μηνιαίων αποδοχών και συντάξεων που πράγματι τους καταβλήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα 1.1.2015 έως και 31.12.2016 με βάση τις διατάξεις του ν. 4093/2012. 

Τέλος, η διάταξη του άρθρου 15 παρ. 3 του ν. 4575/2018 προβλέπει ειδικά για τους συνταξιούχους ότι η καταβολή του ως άνω ποσού δεν επηρεάζει το ύψος της σύνταξης που έχει ληφθεί υπόψη για τον επανυπολογισμό και την αναπροσαρμογή των συντάξεων στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού συστήματος δυνάμει του άρθρου 14 του ν. 4387/2016 (Τρίτο Τμ. σε Συμβ. 92/2023). 

5. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και κατά τα κριθέντα με την προαναφερθείσα απόφαση της Ολομέλειας (1506/2016) του Δικαστηρίου τούτου, οι προσβαλλόμενες πράξεις, οι οποίες ερείδονται επί των ανίσχυρων διατάξεων της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, και δεν προκύπτει ότι έχουν ανακληθεί ή αντικατασταθεί από άλλη πράξη, διατηρούν και μετά τη θέσπιση των διατάξεων του άρθρου 15 του ν. 4575/2018 τις έννομες συνέπειές τους. 

Και τούτο διότι η ανωτέρω καταβολή αφορά στη διαφορά συντάξεων του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος και δεν συνεπάγεται την αναδρομική αναπροσαρμογή της σύνταξης των εκκαλούντων. Επομένως, οι προσβαλλόμενες πράξεις παρίστανται μη νόμιμες και πρέπει να ακυρωθούν κατά το μέρος που οι συντάξιμες αποδοχές των εκκαλούντων υπολογίστηκαν με βάση τις μειωμένες αποδοχές των μελών Δ.Ε.Π. Α.Ε.Ι., όπως αυτές καθορίστηκαν από τις διατάξεις του άρθρου πρώτου παρ. Γ υποπαρ. Γ.1 (περιπτ. 17) του ν. 4093/2012, να παραπεμφθούν δε οι υποθέσεις στην εν τω μεταξύ καταστάσα αρμόδια Διεύθυνση Χορήγησης Συντάξεων Δημοσίου Τομέα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) [βλ. άρθρο 395 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) και 2915/783/17.1.2018 κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών (Β’ 55), άρθρο 1 ν. του 4670/2020 (Α’ 43)] ώστε να ανακαθοριστεί η σύνταξη ενός εκάστου των εκκαλούντων βάσει των διατάξεων που ίσχυαν πριν την έκδοση των ως άνω αντισυνταγματικών και ανίσχυρων διατάξεων της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 και να οριστεί κάθε 4 σύνταξη πληρωτέα από την ημερομηνία συνταξιοδότησης κάθε εκκαλούντος αντιστοίχως, κατ’ άρθρο 60 παρ. 1 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα. Εξάλλου, το αίτημα των εκκαλούντων περί αναδρομικής καταβολής της σύνταξής τους χωρίς τις περικοπές που προβλέπονται στις διατάξεις των παρ. Γ υποπαρ. Γ.1 και παρ. Β υποπαρ. Β.3 περιπτ. α΄ του ν. 4093/2012, καθ’ ο μέρος εμπεριέχει αίτημα επιστροφής αναδρομικώς των παρακρατηθέντων δυνάμει των προσβαλλόμενων πράξεων ποσών, είναι απορριπτέο ως απαράδεκτο, προεχόντως λόγω του διαπλαστικού χαρακτήρα της έφεσης, η οποία άγει στην ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης ή παράλειψης και όχι στην επιδίκαση χρηματικών ποσών (Τρίτο Τμ. 190/2023, 10, 109/2021, πρώην ΙΙ Τμ. 333, 833, 838, 1401/2020, Τρίτο Τμ. σε Συμβ. 92/2023). Ειδικά δε ως προς τις μειώσεις της παρ. Β, υποπαρ. Β.3 περιπτ. α΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, το αίτημα είναι απορριπτέο στο πλαίσιο της ένδικης υπόθεσης, καθόσον οι περικοπές που προβλέπονται με τις διατάξεις αυτές δεν καθορίζονται, ούτε αποτυπώνονται στις προσβαλλόμενες με τις ένδικες εφέσεις πράξεις κανονισμού σύνταξης, αλλά επιβάλλονται κατά την καταβολή της σύνταξης (Τρίτο Τμ. σε Συμβ. 52/2022). 

Σε κάθε περίπτωση, οι διαφορές συντάξεων που θα προκύψουν από την κατά τα ανωτέρω μεταρρύθμιση των προσβαλλόμενων πράξεων επιβάλλεται να καταβληθούν στους δικαιούχους στο στάδιο συμμόρφωσης της Διοίκησης (βλ. άρθρο 395 παρ. 8 του ν. 4512/2018, Α΄ 5/17.1.2018 περί συστάσεως της Διεύθυνσης Χορήγησης Συντάξεων Δημόσιου Τομέα του ΕΦΚΑ, βλ. ΕλΣυν πρώην ΙΙ Τμ. 364/2020) προς την παρούσα απόφαση, κατ’ άρθρα 95 παρ. 5 του Συντάγματος και 1 του ν. 3068/2002 (Α΄ 274) (βλ. ΕλΣυν πρώην ΙΙ Τμ. 577/2017, 851/2016, αποφ. ΕΔΔΑ της 3.12.2015 Κανταρέλης κατά Ελλάδας). Στο στάδιο δε αυτό τα οικεία όργανα οφείλουν να προβούν σε εκκαθάριση και καταβολή των οφειλόμενων ποσών στους δικαιούχους (βλ απόφ. Τριμ. Συμβ. Συμμ. πρώην ΙΙ Τμ. 2/2016) αφαιρώντας όσα ποσά έχουν τυχόν ήδη καταβληθεί για την επίδικη αιτία βάσει των προαναφερθεισών διατάξεων του ν.4575/2018 (πρβλ. ΕλΣυν πρώην ΙΙ Τμ. 2369/2020). 

Τέλος, πρέπει να διαταχθεί η επιστροφή των κατατεθέντων παραβόλων (άρθρο 310 παρ.1 σε συνδυασμό με άρθρο 353 του ν. 4700/2020), μετά την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας εξήντα (60) ημερών που τάσσεται από τη διάταξη του άρθρου 178 παρ. 1 περ. η΄ του ν. 4820/2021, κατ’ εκτίμηση δε των περιστάσεων, πρέπει να απαλλαγεί το εφεσίβλητο Ελληνικό Δημόσιο από τη δικαστική δαπάνη των εκκαλούντων (άρθρο 314 παρ. 3 του ν. 4700/2020). 

Για τους λόγους αυτούς Συνεκδικάζει τις εφέσεις που αναφέρονται στον κατωτέρω πίνακα: α/α ΑΒΔ Εκκαλών-ούσα Προσβαλλόμενη πράξη κανονισμού σύνταξης 1-16 Απόφαση 176/2023 5 Απορρίπτει ό,τι κρίθηκε απορριπτέο. Δέχεται τις εφέσεις αυτές. Ακυρώνει τις αναφερόμενες στη στήλη (δ) του ανωτέρω πίνακα πράξεις κανονισμού σύνταξης της Διεύθυνσης Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κατά το μέρος που οι συντάξιμες αποδοχές εκάστου εκκαλούντος υπολογίστηκαν με βάση τις διατάξεις του άρθρου πρώτου παρ. Γ υποπαρ. Γ1 (περιπτ. 17) του ν. 4093/2012. 

Παραπέμπει τις υποθέσεις στην εν τω μεταξύ καταστάσα αρμόδια Διεύθυνση Χορήγησης Συντάξεων Δημοσίου Τομέα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) ώστε να ανακαθοριστούν οι συντάξεις των εκκαλούντων βάσει των διατάξεων που ίσχυαν πριν την έκδοση των ως άνω αντισυνταγματικών και ανίσχυρων διατάξεων της περίπτωσης 17 της υποπαραγράφου Γ.1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 και να οριστούν πληρωτέες από την ημερομηνία συνταξιοδότησης ενός εκάστου των εκκαλούντων, κατ’ άρθρο 60 παρ. 1 του Συνταξιοδοτικού Κώδικα. 

                                                 Διατάσσει 

την επιστροφή των κατατεθέντων παραβόλων. Απαλλάσσει το Ελληνικό Δημόσιο από τη δικαστική δαπάνη των εκκαλούντων. 

Κρίθηκε, αποφασίστηκε και εκδόθηκε στην Αθήνα στις 4 Οκτωβρίου 2023. 


 H ΠΑΡΕΔΡΟΣ 

AΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΥΡΟΓΕΝΗ


Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑ ΣΑΡΛΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου