Το 3ο πακέτο μέτρων με τις αυξήσεις των έμμεσων φόρων, που θα υποχρεώσουν τους πολίτες να βάλουν βαθιά το χέρι σε μια, ενδεχομένως… άδεια τσέπη, θα υποχρεωθεί να δημοσιεύσει ή ακόμα και να ψηφίσει η κυβέρνηση, μέχρι τις 9 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής του νέου Eurogroup.
Κατά την ελληνική πλευρά, τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το πακέτο έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές. Πρόκειται για μια λίστα 13 μέτρων που θα προκαλέσει νέες αντιδράσεις αυτή τη φορά από πλήθος επιχειρηματικών κλάδων. Κινητά, τσιγάρα, συνδρομητική τηλεόραση ακόμη και μπύρες και καφέδες και φόρο στις διανυκτερεύσεις των ξενοδοχείων. Πρόκειται για καθαρά εισπρακτικά μέτρα που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών, θα αποδώσουν περίπου 1,8 δις ευρώ. Α
Από τα μέτρα αυτά, τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, αναμένεται να προκαλέσουν η αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και η αύξηση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να καλυφθεί η δημοσιονομική τρύπα που προέκυψε από την πρόσφατη μείωση των αντικειμενικών αξιών.
Το τελευταίο πακέτο μέτρων έχει κρατηθεί «μυστικό» μέχρι τώρα από την ελληνική πλευρά. Ωστόσο μέσα στις επόμενες ημέρες, η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να καταθέσει τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις στη Βουλή, οι οποίες ανεξάρτητα από το πότε θα ισχύσουν, θα πρέπει να ψηφιστούν από τη Βουλή.
Το βαρύτερο μέτρο –από πλευράς δημοσιονομικής απόδοσης- θα είναι αναμφίβολα ο ΦΠΑ και η αύξηση του βασικού συντελεστή από το 23% στο 24%. Με απόδοση 430 εκατ. ευρώ, θα καλύψει το «κενό» που αφήνει η αδυναμία της κυβέρνησης να αντλήσει έσοδα από τη φορολόγηση των τυχερών παιχνιδιών. Ήδη, με την κατάργηση του τέλους των πέντε λεπτών ανά στήλη και την αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των μεικτών κερδών του ΟΠΑΠ από το 30% στο 35%, προκύπτει «κενό» της τάξεως των 160 εκατ. ευρώ καθώς από τα 210 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται να εισπράξει σε ετήσια βάση το δημόσιο, θα πέσει τελικώς στα 56 εκατ. ευρώ, βάσει των εκτιμήσεων του Γενικού Λογιστήριου του Κράτους.
Δεύτερο βαρύτερο μέτρο του «πακέτου» θα είναι ο… ΕΝΦΙΑ. Το δημοσιονομικό κενό που έχει προκύψει από τη μείωση των αντικειμενικών αξιών, έχει προσδιοριστεί περίπου στα 270 εκατ. ευρώ οπότε η Βουλή θα κληθεί να ψηφίσει μείωση του αφορολογήτου στον συμπληρωματικό φόρο, προκειμένου να καλυφθεί αυτό το κενό.
Ακόμη και αυτά τα δύο μέτρα δεν αποδίδουν περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ. Οι προσδοκίες όμως της κυβέρνησης φθάνουν στα 1,8 δις ευρώ. Από πού θα βρεθούν τα υπόλοιπα έσοδα; Το πακέτο με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες διαμορφώνεται ως εξής:
1. Φόρος στη βενζίνη: Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 700 ευρώ ανά 1000 λίτρα από τα 670 που είναι σήμερα. Μαζί με τον νέο ΦΠΑ η επιβάρυνση θα φτάσει στα 6-7 λεπτά
2. Φόρος στο φυσικό αέριο ακόμη και αυτό της βιομηχανικής χρήσης
3. Φόρος στο τσιγάρο με τα εκτιμώμενα έσοδα να ανέρχονται περίπου στα 100 εκατ. ευρώ.
4. Φόρος στην κινητή τηλεφωνία. Ο ελάχιστος συντελστής από το 12% που είναι σήμερα αναμένεται να διαμορφωθεί στο 15%
5. Φόρος στον καφέ. Το πιο πιθανό είναι ότι θα μπει με τη μορφή ειδικού τέλους που θα επηρεάσει και τις τιμές λιανικής τόσο στο ράφι όσο και στον σερβιριζόμενο καφέ ο οποίος άλλωστε θα επηρεαστεί και από την αύξηση του βασικού συντελεστή από το 23% στο 24%.
6. Φόρος στη συνδρομητική τηλεόραση ο οποίος θα θεσπιστεί για πρώτη φορά και θα επιβαρύνει τις τελικές τιμές περίπου κατά 10%
7. Φόρος στη… μπύρα όπου αναμένεται να αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης. Ήδη έχει προκληθεί αντίδραση από τον κλάδο της ζυθοποιίας.
8. Τέλος στις διανυκτερεύσεις των ξενοδοχείων το οποίο θα υπολογίζεται με ένα ευρώ ανά αστέρι για κάθε διανυκτέρευση. Μαζί με τον ΦΠΑ, ο φόρος στα ξενοδοχεία θα ξεπεράσει το 17% και θα γίνει ο υψηλότερος της μεσογείου αλλά και από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
9. Τέλος στις τραπεζικές επιταγές. Το τέλος σε όλες τις τραπεζικές συναλλαγές δεν πέρασε από την ΕΚΤ ωστόσο το τέλος στις επιταγές παραμένει πάνω στο τραπέζι.
10. Τέλος στις στοιχηματικές εταιρίες
11. Αύξηση των τελών ταξινόμησης στα ΙΧ και ενδεχομένως επιβολή τέλους διέλευσης από την ελληνική επικράτεια των αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες.
πηγή:http://www.enikonomia.gr/economy/58029