Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025

Ελλάδα: - "Σκ@τ@ και Μαύρα Χάλια!"…" - 3 εκατ., δειλοί, μοιραίοι και άμοιροι άνδρες και γυναίκες επιτρέπουν στην κυβέρνηση να ρημάζει τις ζωές μας






 

Δρ Κοινωνιολογίας - Ψυχολογίας - Επίτιμος Καθηγητής  Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ στο Βρετανικό Πανεπιστήμιο Durham


Πέρασαν 15 χρόνια από το Καλοκαίρι του 2010 όταν ο τότε Πρωθυπουργός μας κ. Γιώργος Παπανδρέου από το Καστελόριζο μας γνωστοποίησε την εξάρτησή μας στους «Δανειστές» (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο) και οι Έλληνες ακόμη δεν συνειδητοποιήσαμε τι μας συμβαίνει, ποιοι το προκάλεσαν και προς τα πού πηγαίνουν όχι μόνο η οικονομία μας αλλά και οι υπόλοιποι θεσμοί και δομές της κοινωνίας μας.

Εάν ρωτήσουμε τον γείτονα συμπολίτη μας, με τη σύζυγο που ήδη απολύθηκε, τον πτυχιούχο γιο ή την κόρη που αφού δεν έβρισκε θέση απασχόλησης ξενιτεύτηκε, ενώ αμέτρητοι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν την απειλή δραματικής μείωσης του μισθού τους με εξασθένιση των κλαδικών συμβάσεων και με εφαρμογή των προγραμμάτων της «εξαήμερης» απασχόλησης πόσο «άσχημα» είναι τα πράγματα, θα μας πει αυθόρμητα και άμεσα:

«Μαύρα Χάλια!…»

Εάν ρωτήσετε εμένα και τους άλλους συνταξιούχους πώς αισθανόμαστε μετά τις μειώσεις των συντάξεών μας από την 1η Ιανουαρίου του 2013 αφού προ πολλού μας στέρησαν τη 13η και 14η δόση των αποδοχών μας, την κύρια σύνταξη αλλά και με το «κούρεμα του κ. Βενιζέλου» που ρήμαξε τα αποθεματικά των Ταμείων μας και τις καταβολές από αυτά, και το γενναίο «κούρεμα» του κ Κατρούγκαλου, της «πρώτη φορά Αριστερά» Κυβέρνησης του κ Τσίπρα με στήριγμα τον «ακροδεξιό» κ Καμμένο και θα σας το πω απερίφραστα και άκομψα, και υποθέτω το ίδιο θα σας πούνε και όλοι οι υπόλοιποι:

«Σκ@τ@ ...»

Δεν θα σταθώ στα «δήθεν» μειωμένα ποσοστά των ανέργων οικονομικά ενεργών ηλικιών ανδρών και γυναικών, αφού εκατοντάδες χιλιάδες επιστήμονες και επαγγελματίες μετανάστευσαν τα τελευταία χρόνια και δεν θα αναφερθώ στο άγχος της αβεβαιότητας του αύριο χωρίς ελπίδα για όσους είναι ακόμα εδώ και παλεύουν με μηνιάτικα «χαρτζιλίκι» των 750 και 800 ευρώ!…

Δεν θα σταθώ ούτε και στη γενικευμένη κατάθλιψη ενός κάποτε άλλοτε χαρούμενου λαού.

Ακούμε για «λαμόγια» και για επίορκους υπαλλήλους, ακούμε για κλέφτες πολιτικούς, για επαγγελματίες όλων των ειδών, που δήλωναν φτωχοί αλλά είναι πάμπλουτοι, αλλά ακόμη ΔΕΝ μάθαμε πόσοι πήγαν στη φυλακή αφού ταυτόχρονα «δεσμεύτηκαν» υπέρ του Δημοσίου οι περιουσίες τους (αυτές που απέκτησαν προφανώς «τρώγοντας» δημόσιο χρήμα…).

Μαύρα Χάλια σε όλα τα μέτωπα, το παραδεχόμαστε, το χωνέψαμε και συνεχίζουμε λες και δεν συμβαίνει τίποτε…

Όταν με ρωτούν ως «κάπως ειδικό» σε θέματα των ανθρώπινων σχέσεων και τη δυναμική των κοινωνικών δομών, απαντώ ότι μόνο μία ερμηνεία μπορώ να δώσω στην περίεργη συμπεριφορά όλων ημών των Ελλήνων που παραμένει ακατανόητη στους άλλους λαούς, ιδιαίτερα σε εκείνους που είναι φιλικά αλλά και στους εχθρικά διακείμενους απέναντί μας:

Εμείς εκλέξαμε όλες τις Κυβερνήσεις μετά το καλοκαίρι του 1974…

Εμείς συναινέσαμε όταν το ΠΑΣΟΚ ξεκινώντας με την άνοδο στην Εξουσία του μακαρίτη Ανδρέα Παπανδρέου μετέτρεπε τη χώρα σε υπόδειγμα οικονομίας όπου κυριαρχούσε ο απόλυτος κρατικισμός και οι κυβερνητικές τακτικές επέτρεψαν στον κ Πάγκαλο να δηλώσει δημοσίως «μαζί τα…Φάγαμε!»

Εμείς ευγνώμονες που τουλάχιστον ένα μέλος της οικογένειάς μας είχε βρει απασχόληση στον «στενότερο ή στον ευρύτερο» Δημόσιο τομέα εθελοτυφλούσαμε προσηλωμένοι στην Κομματική μας ιδεολογία όταν αυτή είχε προ πολλού πάψει να υπάρχει στα κορυφαία στελέχη του Κόμματος που έβγαινε μπροστά σε διαδηλώσεις και πορείες…

Εμείς δεχόμασταν και συνεχίζουμε να δεχόμαστε άκριτα όσα οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης μάς σερβίρουν…

Είχαμε τυφλωθεί με πράσινα, μπλε, κόκκινα και πολύχρωμα κομματικά γυαλιά και τώρα προσπαθούμε να ξεχάσουμε καθώς διαχειριζόμαστε την οδυνηρή μας καθημερινότητα με παθολογική εμμονή στον ψυχολογικό μηχανισμό «άρνησης της πραγματικότητας…»


Οι μηχανισμοί «άμυνας του εγώ» βοηθούν το άτομο καθώς, σε μια εκλαϊκευμένη απόδοση του ρόλου τους, βοηθούν το άτομο να κρατήσει αλώβητο το εγώ του από επιθέσεις που προέρχονται από το προσωπικό του υποσυνείδητο ή από εξωγενείς παράγοντες. Με άλλα λόγια οι μηχανισμοί «άμυνας του εγώ» είναι φυσιολογικές λειτουργίες προστασίας του «εγώ» όπως έχει γράψει ο πατέρας της ψυχοδυναμικής θεωρίας Dr Sigmund Freud.

Η «άρνηση της πραγματικότητας», είναι ένας από τους πιο γνωστούς μηχανισμούς «άμυνας του εγώ», χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει καταστάσεις όπου τα άτομα αδυνατούν να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα ή να παραδεχτούν μια προφανή αλήθεια αρνούμενα να δεχτούν, αρνούμενα να κοιτάξουν κατάματα γεγονότα και καταστάσεις που βιώνουν ή τους επιβάλλονται…

Οι Έλληνες θυμίζουμε ως λαός εκείνα τα εξαρτημένα άτομα, ναρκομανείς, αλκοολικούς, τζογαδόρους, που αρνούνται ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα, ότι η καθημερινότητά τους είναι οδυνηρή για τους ίδιους και μαζί τις οικογένειές τους…Μοιάζουμε με άτομα που βιώνοντας έντονα τραυματικές καταστάσεις ή όντας αυτόπτες μάρτυρες σε θανατηφόρες συγκρούσεις οχημάτων κλείνουν τα μάτια και δεν δέχονται ότι έχουν γίνει αυτόπτες μάρτυρες και κοινωνοί τέτοιων γεγονότων.

«Αρνούμεθα να δούμε την πραγματικότητα!..…»

Η απάντησή μου σε φίλους εκτός Ελλάδος είναι ότι δεν φαίνεται ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε, να διαχειριστούμε τα δεδομένα μιας Ελλάδας που είχε ελπίσει σε κάτι καλύτερο με το τέλος της καταστροφικής πανδημίας και από τον Φεβρουάριο του 2022 παρακολουθεί με τρόμο τον Ρώσο-Ουκρανικό πόλεμο και όσα μας έρχονται σε ακρίβεια, πληθωρισμό, ελλείψεις ενέργειας και τροφίμων και από τον Οκτώβριο του 2023 τον αιματηρό πόλεμο στη Γάζα.

Και ενώ η Ευρώπη καταστρώνει σχέδια, καθορίζει στρατηγικές και τεχνικές διαχείρισης των δεινών που προβλέπονται για τον ερχόμενο χειμώνα, οι 300 της Ελληνικής Βουλής χειροκροτούν ενθουσιωδώς τις «συγκρούσεις» (κοκορομαχίες) που αφορούν στις υποκλοπές τηλεφωνημάτων, την ασυγκράτητη ακρίβεια και τη διάλυση των υπηρεσιών Υγείας…

Είμαστε τρία εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες στην Τρίτη ηλικία, και ένα σχεδόν εκατομμύριο που μας πλησιάζει, έχουμε δυο εκατομμύρια ανήλικα παιδιά και στον ενεργό πληθυσμό ο ένας στους τρείς απασχολείται στο Δημόσιο.

Ποιος να διαμαρτυρηθεί;

Το πολιτικό Σύστημα, όμως, το τρομάζει εκείνη η ημέρα που θα τολμήσουμε εμείς, τα παιδιά και τα εγγόνια μας να κοιτάξουμε κατάματα την οδυνηρή μας πραγματικότητα…





πηγή:https://www.huffingtonpost.gr/entry/arnese-tes-praymatikotetas_gr_66e82566e4b09653b42bef4f?utm_source=cordial&utm_medium=email&utm_campaign=hp-intl-gr-daily-brief_2024-09-17&utm_term=gr-daily-brief&email_hash=340888d8f11beedb11d6325bf73a6c85e5edabc0


Kυβερνητικός εκπρόσωπος: - Η πολιτεύτρια με τις φεράρι έχει κοπεί από τα ψηφοδέλτια - Τα κομματικά όργανα ΘΑ αποφασίσουν εάν διαγραφεί


 Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, μίλησε στην  εκπομπή του ΑΝΤ1 «Καλημέρα Ελλάδα» κι αναφέρθηκε κυρίως στο θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά και την οικονομία στο πλαίσιο των εξαγγελιών στη ΔΕΘ.

«Έχουμε την ευκαιρία, μέσω της Εξεταστικής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ στη Βουλή, να ρίξουμε φως σε ένα διαχρονικό πρόβλημα, το οποίο έχει στοιχίσει στη χώρα, τα τελευταία 30 χρόνια, περίπου 3 δις ευρώ σε πρόστιμα», ανέφερε αρχικά.

Ερωτηθείς ειδικά για την περίπτωση της κυρίας Σεμερτζίδου, τόνισε ότι «όντως υπήρξε πολιτεύτρια της ΝΔ το 2019, αλλά το 2023 είχε κοπεί από τα ψηφοδέλτια. Σε ότι αφορά αν παραμένει στέλεχος της ΝΔ, αρμόδια είναι να απαντήσουν τα κομματικά όργανα».

Σχολιάζοντας τις εξαγγελίες Ανδρουλάκη στη ΔΕΒ, παρατήρησε ότι «ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, δεν ανέφερε ούτε έναν αριθμό για την κοστολόγηση των μέτρων που παρουσίασε, σε αντίθεση με την Κυβέρνηση που παρουσίασε ένα πλήρως κοστολογημένο πρόγραμμα».

«Το ΠΑΣΟΚ είτε λέει ψέματα σε αυτά που τάζει, είτε για να τα εφαρμόσει θα αυξήσει φόρους, χωρίς να μας λέει ποιους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025

Λατινοπούλου: - “Οι λαθρομετανάστες κάνουν πάρτι και ο Πλεύρης νιαουρίζει!!” - ΒΙΝΤΕΟ



 



Κοιτάξτε χάλια.
Λουόμενοι διώχνουν τις βάρκες λαθρομεταναστών.
Εκεί καταντήσαμε.
Οι λαθρομετανάστες να κάνουν πάρτι και ο Πλεύρης νιαουρίζει.
Η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να κάνει κλειστά τα ανοικτά κέντρα και να κάνει απελάσεις.
Βέβαια τους καταλαβαίνω.
Μόλις επτά χρόνια κυβερνούν.
Τι να πρώτο κάνουν οι δόλιοι 🤡😂🤡

Αντιπρόεδρος Κυβέρνησης: - Κάποιοι καλοί άνθρωποι θα μοιράσουν «λεφτά στον κοσμάκη» - Παραμένουμε σεμνοί και αποτελεσματικοί.


 


Υπήρχε ένα αφήγημα από την αντιπολίτευση, ότι από τη μια η κυβέρνηση δεν δίνει χρήματα ενώ από την άλλη υπάρχουν κάποιοι καλοί άνθρωποι που θα μοιράσουν «λεφτά στον κοσμάκη». Με τις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν χθες και εκείνες που είχαν προηγηθεί τον Απρίλιο το αφήγημα αυτό καταρρέει. Διότι αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, βρίσκει έσοδα για το κοινωνικό μέρισμα χωρίς να αυξάνει τους φορολογικούς συντελεστές. Αντίθετα τους μειώνει. Το μήνυμα λοιπόν είναι ότι χρειαζόμαστε σοβαρούς διαχειριστές και όχι ανθρώπους που δήθεν σκίζουν τα ρούχα τους για τον κόσμο.

Αυτό επεσήμανε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη σήμερα στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ σε συνέχεια των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη χθες, στα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

«Εμείς», τόνισε, «προχωρούμε σταθερά. Δεν είμαστε θαυματοποιοί. Από την άλλη κάποιοι παριστάνουν τους φιλεύσπλαχνους, ή διαθέτουν «λεφτόδεντρα». Δεν παραγνωρίζουμε τα προβλήματα στην κοινωνία, ιδιαίτερα την ακρίβεια τα τελευταία χρόνια, αλλά προσπαθούμε να παραμένουμε όσο γίνεται περισσότερο σεμνοί και αποτελεσματικοί. Και να θυμόμαστε πως όσο περισσότερο ανεβαίνεις τόσο περισσοτέρων ανθρώπων υπηρέτης πρέπει να γίνεσαι».

Απαντώντας σε ερωτήσεις σε σχέση με τις παρεμβάσεις που ανακοίνωσε χθες ο πρωθυπουργός, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

– Για την εισοδηματική πολιτική στο Δημόσιο: Πέραν της αύξησης του εισοδήματος που θα έχουν οι δημόσιοι υπάλληλοι λόγω της μείωσης της φορολογίας, θα υπάρξει περαιτέρω αύξηση στους μισθούς στο Δημόσιο ανάλογα με την αύξηση στον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα που θα ισχύσει από την 1η  Απριλίου. Όπως επίσης θα υπάρξει και σημαντική αύξηση για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας που θα εφαρμοστεί από φέτος τον Οκτώβριο με το νέο μισθολόγιο.

– Για τη νέα φορολογική κλίμακα: Η μείωση των φορολογικών συντελεστών είναι οριζόντια. Δεν ισχύει μόνο για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα αλλά και για τους δημόσιους υπαλλήλους και για τους συνταξιούχους και για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Και η μείωση του φόρου είναι μεγαλύτερη γι’ αυτούς που έχουν περισσότερα παιδιά.

– Για τις συντάξεις: Πέρα από την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς υπάρχει το επίδομα των 250 ευρώ που θα δίνεται από εφέτος καθώς και το όφελος από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών.

– Για την ακρίβεια: Όταν κάποιος λόγω της μείωσης των φόρων έχει παραπάνω 800, 1.000, ή 2.000 ευρώ το χρόνο στην τσέπη του, καταλαβαίνετε ότι αυτό επιδρά και ως προς την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

– Για τους νέους: Όλη η συζήτηση από την αντιπολίτευση και από διάφορους σχολιαστές ήταν για τον 13ο μισθό. Είχαν ξεχαστεί άλλες σημαντικές κατηγορίες στη δημόσια συζήτηση, όπως οι ιδιωτικοί υπάλληλοι και οι νέοι, σαν να μην υπήρχαν στην ελληνική κοινωνία.

– Για την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στα χωριά με έως 1.500 κατοίκους: Είναι ένα μήνυμα στήριξης της υπαίθρου με έντονο κοινωνικό αλλά και εθνικό χρώμα.

– Για τη μείωση του ΦΠΑ στα νησιά με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους στο βόρειο και νότιο Αιγαίο: Έως τώρα ο μειωμένος συντελεστής ίσχυε σε πέντε νησιά όπου υπήρχαν δομές για μετανάστες. Τώρα επεκτείνεται στα ακριτικά και τη Σαμοθράκη. Ήταν ένα πάγιο και εύλογο αίτημα.

– Για τις παρεμβάσεις στην παιδεία: Επιδιώκουμε να μην είναι η τρίτη Λυκείου μια χρονιά άγχους και ατελείωτων φροντιστηρίων, αλλά να κανονικοποιηθεί και να εξαρτάται η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο από την συνολικότερη επίδοση στο λύκειο. Οι αλλαγές δεν θα γίνουν ξαφνικά. Θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος τετραετίας, αφού προηγηθεί διάλογος με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Δεν πρέπει να γίνουν με όρους κλασικής, πολιτικάντικης αντιπαράθεσης, αλλά να συζητήσουμε πως θα μειώσουμε το άγχος στα παιδιά.

«Οι παρεμβάσεις αυτές», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης, «δεν είναι αποτέλεσμα γενναιοδωρίας αλλά μίας σοβαρής πολιτικής που ασκείται τα τελευταία χρόνια. Το γεγονός ότι η Ελλάδα σήμερα δανείζεται με πιο ευνοϊκούς όρους σε σχέση με τη Γαλλία και την Ιταλία είναι ενδεικτικό της προόδου που έχει γίνει. Την πρόοδο αυτή θέλουμε να την διαφυλάξουμε, γι’ αυτό και μετράμε τις δυνατότητες και πάμε μέχρι εκεί που αντέχουμε. Δεν θέλουμε να επιστρέψουμε σε καθεστώς επιτήρησης στο όνομα του όποιου λαϊκισμού ή εκλογικής σκοπιμότητας».

Αντιπρόεδρος κυβέρνησης: - Με τις μειώσεις των φόρων τα χρήματα πάνε κατευθείαν στην τσέπη των πολιτών - Υπάρχουν οικογένειες που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα.


 

Η κυβέρνηση δεν έμεινε απαθής ούτε τα προηγούμενα χρόνια ούτε σήμερα, αλλά προχώρησε σε σειρά πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ανέφερε σήμερα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή του στο Μega, σημειώνοντας ότι είναι ένα διεθνές πρόβλημα, όχι μόνο ελληνικό και είναι αποτέλεσμα των διαταραχών που προκλήθηκαν στις διεθνείς αγορές από την κρίση του κορονοϊού και την ενεργειακή κρίση.

Ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε τους ελέγχους στην αγορά και τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, τις έκτακτες εισφορές στις ενεργειακές επιχειρήσεις και τις παρεμβάσεις για τις προμήθειες στις τράπεζες, σειρά επιδομάτων που καταβλήθηκαν πριν και μετά τις εκλογές του 2023, τις αυξήσεις στους μισθούς, τόσο στον κατώτατο όσο και γενικά καθώς και τις παρεμβάσεις για την συγκράτηση των τιμών«Ενδεικτικά φέτος με την μείωση των λιμενικών τελών συγκρατήθηκαν ή και μειώθηκαν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ενώ η παρέμβαση της κυβέρνησης και σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας οδήγησε σε μείωση των τιμών λιανικής του ρεύματος για το Σεπτέμβριο», τόνισε και πρόσθεσε:

«Και τα μέτρα της ΔΕΘ είναι μία απάντηση στην ακρίβεια. Μία οικογένεια με τρία παιδιά έχει κέρδος 1.650 € το χρόνο δηλαδή παραπάνω από ένα μισθό. Αντίστοιχα ισχύουν για τους νέους που δεν φορολογούνται, για την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στα χωριά, την επιστροφή ενός ενοικίου στους ενοικιαστές και το επίδομα 250 € που θα καταβληθεί από φέτος στο 60% των συνταξιούχων και είναι μόνιμο μέτρο», πρόσθεσε.

Επανέλαβε ότι η κυβέρνηση επέλεξε το δρόμο της μείωσης των άμεσων φόρων για να ενισχύσει το εισόδημα των πολιτών προκειμένου τα χρήματα να πάνε κατευθείαν στην τσέπη τους. «Αντίθετα με τη μείωση του ΦΠΑ το αν θα υπήρχε όφελος για τον πολίτη εξαρτάται από τις ενδιάμεσες επιχειρήσεις. Έχει εφαρμοστεί το μέτρο αυτό και στην Ελλάδα στο παρελθόν και πρόσφατα στην Ισπανία και την Πορτογαλία όπου το πήραν πίσω γιατί δεν πέτυχε».

«Δεν είμαι διατεθειμένος να ισχυριστώ ότι η Ελλάδα έχει γίνει παραδεισένιο τοπίο. Γνωρίζω ότι υπάρχουν οικογένειες που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα. Αλλά δεν είμαι και  διατεθειμένος να δεχτώ ότι η Ελλάδα έχει γίνει δήθεν Αφρική και πηγαίνουμε με την όπισθεν. Κάποιος που ήταν άνεργος το 2015 – 2019 και σήμερα έχει βρει δουλειά, πότε περνούσε καλύτερα; Ως άνεργος επί ΣΥΡΙΖΑ η εργαζόμενος επί Νέας Δημοκρατίας;» διερωτήθηκε.

Σε ερώτηση για τον ΟΠΕΚΕΠΕ ο κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής θα διερευνηθούν τα πάντα. «Καλό είναι η δημόσια συζήτηση να στραφεί στις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος. Πρόστιμα υπήρξαν και μάλιστα πολύ μεγάλα και τα προηγούμενα χρόνια και όχι μόνο στην Ελλάδα. Υπήρχε μια εσφαλμένη διακομματική αντίληψη και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Εμείς δεν θέλουμε να κρύψουμε τίποτα, στην εξεταστική ο καθένας μπορεί να προσκομίσει τα δικά του στοιχεία» ανέφερε.

«Έχουν γίνει», κατέληξε, «πολλά βήματα μπροστά στη χώρα. Το ερώτημα είναι αν μπορούν να γίνουν περισσότερα, εγώ λέω ότι μπορούν, και αν υπάρχουν δυνάμεις με ένα λογικό και αξιόπιστο τρόπο να κάνουν αυτά τα βήματα. Αυτό δεν είναι θέμα προθέσεως, είναι θέμα σοβαρότητας και αξιοπιστίας».

Δικαιοσύνη ...μετά θάνατον - Το ΕΔΑΔ ξεφτιλίζει την Ελλάδα! - 19 χρόνια για τα αναδρομικά!! - Έτσι τιμωρεί και τους αποστράτους η κυβέρνηση!!


 


Απόφαση σε σκληρή γλώσσα κατά της Ελλάδας εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, με αφορμή τις διαδικασίες και τις αποφάσεις, που εκδίδουν τα δικαστήρια για την αποζημίωση λόγω των χρονοβόρων δικαστικών διαδικασιών. Η υπόθεση αφορούσε καθαρίστρια νοσοκομείου που περίμενε 18 έτη, 9 μήνες και 18 ημέρες σε τρεις βαθμούς δικαιοδοσίας (!) για μια δικαστική απόφαση, όμως η είδηση δεν είναι η δικαίωση της γυναίκας αυτής, αλλά ότι το ΕΔΑΔ, αυτεπαγγέλτως κατακεραυνώνει ουσιαστικά το σύστημα με το οποίο θεσπίστηκε να αποζημιώνονται οι πολίτες όταν η Δικαιοσύνη αργεί υπερβολικά να εκδώσει την ετυμηγορία της.

"Λάθος σύστημα"

Σύμφωνα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων  (ΕΔΑΔ) το ισχύον σύστημα για αποζημίωση λόγω παραβίασης της εύλογης διάρκειας που είχε θεσμοθετηθεί με το ν. 4239/2014 δεν ήταν αποτελεσματικό. Κι αυτό γιατί δεν επιτρέπει στα ελληνικά δικαστήρια να εξετάσουν τη συνολική διάρκεια της διαδικασίας (και στους 3 βαθμούς δικαιοσοδίας) αλλά μόνον την εύλογη διάρκεια κατά επίπεδο δικαιοδοσίας (Πρωτοδικείο, Εφετείο, Άρειος Πάγος).

Πρακτικά δηλαδή η προσφεύγουσα δεν μπορούσε να διεκδικήσει αποζημίωση για τα συνολικά 19 χρόνια της καθυστέρησης αλλά π.χ για τα 14 χρόνια που καθυστέρησε στο Πρωτοδικείο, μειώνοντας έτσι αισθητά τα νομικά όπλα της αλλά και το ποσό που θα δικαιούνταν ως αποζημίωση.  

 Βολές

Έτσι, το ΕΔΑΔ αναφέρει πως το ισχύον σύστημα στην Ελλάδα δεν ήταν σύμφωνο με τα πρότυπα που έχουν καθοριστεί στη νομολογία του Δικαστηρίου του Στρασβούργου: "το Δικαστήριο έκρινε ότι η αποζημίωση δεν επέτρεπε στα εθνικά δικαστήρια να εφαρμόζουν πρότυπα σύμφωνα με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ιδίως να εξετάζουν τη συνολική διάρκεια των διαδικασιών και εάν αυτές ήταν υπερβολικές. Αυτό επέβαλε επίσης υπερβολικό βάρος στους ενάγοντες και αύξησε την πίεση στα ήδη υπερφορτωμένα δικαστήρια".

Η ευρωκαταδίκη ήρθε μετά την εξέταση υπόθεσης από το ΕΔΑΔ όπου η προσφεύγουσα είχε αρχικά ασκήσει αγωγή στις 22 Ιουνίου 2001 κατά του Γενικού Ιπποκράτειου Νοσοκομείου της Αθήνας, όπου εργαζόταν ως καθαρίστρια, για μη καταβολή μισθών και η αμετάκλητη απόφαση από τον Άρειο Πάγο εκδόθηκε τον Φεβρουάριο 2020. Το ΕΔΔΑ μάλιστα επιδίκασε και αποζημίωση 11.000 ευρώ.

Η διαδικασία διήρκεσε 19 έτη

Όπως αναφέρει το ΕΔΑΔ, δεδομένου ότι "η διαδικασία διήρκεσε σχεδόν 19 έτη σε τρία επίπεδα δικαιοδοσίας, η προσφεύγουσα είχε βάσιμο αίτημα για παραβίαση της απαίτησης εύλογου χρόνου, για το οποίο θα έπρεπε να είχε δικαιωματική προστασία".

Η υπόθεση αυτή στάθηκε αφορμή για το Δικαστήριο του Στρασβούργου, που είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν με το θέμα του μέτρου των αποζημιώσεων για παραβίαση του εύλογου χρόνου σε δικαστικές διαδικασίες, να κρίνει απαραίτητο να επανεξετάσει την αποτελεσματικότητα του εν λόγω μέσου έννομης προστασίας.

"Από ορισμένα παραδείγματα εθνικής νομολογίας που υπέβαλε η κυβέρνηση, στα οποία οι αγωγές απορρίφθηκαν, προέκυψε ότι η ερμηνεία των κριτηρίων που εφαρμόστηκαν για τον προσδιορισμό του "εύλογου" χρόνου (δηλαδή, η συμπεριφορά του ενάγοντος ή των αρχών, το διακύβευμα για τον ενάγοντα, το σημείο εκκίνησης και το σημείο μέχρι το οποίο υπολογίστηκε η διάρκεια της διαδικασίας) δεν ήταν σύμφωνη με τα πρότυπα που έχουν καθοριστεί στη νομολογία του Δικαστηρίου" τονίζει το ΕΔΑΔ.

Παράλληλα, όσον αφορά την απονομή δίκαιης ικανοποίησης, το Δικαστήριο σημείωσε ότι στα 4/5 των υποθέσεων που ανέφερε η Κυβέρνηση, οι απονομές ήταν χαμηλότερες από αυτές που θα είχε απονείμει το ΕΔΑΔ στις ίδιες συνθήκες.

"Σε όλες τις υποθέσεις στις οποίες οι αιτήσεις έγιναν δεκτές, αυτές έγιναν δεκτές εν μέρει και οι ενάγοντες είτε έπρεπε να καταβάλουν τα έξοδα είτε κάλυψε μόνο ένα μέρος αυτών το κράτος. Όσον αφορά τα ελάχιστα έξοδα και δικαστικά τέλη που έπρεπε να καταβάλουν οι ενάγοντες, τα καθαρά ποσά που οι ενάγοντες θα ελάμβαναν στην πραγματικότητα ήταν σημαντικά χαμηλότερα από αυτά που θα είχε επιδικάσει το Δικαστήριο υπό τις συνθήκες αυτές" επισημαίνεται στην απόφαση.

Το ιστορικό της υπόθεσης

Η προσφεύγουσα, είναι Ελληνίδα υπήκοος, γεννημένη το 1945 και κάτοικος Αθηνών. Στις 22 Ιουνίου 2001, η προσφεύγουσα άσκησε αγωγή κατά του Γενικού Ιπποκράτειου Νοσοκομείου της Αθήνας, όπου εργαζόταν ως καθαρίστρια από το 1984. 

Ζήτησε 75.739,72 ευρώ ως αποτέλεσμα της φερόμενης μη καταβολής συμπληρωμάτων μισθού και επιδομάτων. Σε πολλές περιπτώσεις – τον Απρίλιο του 2004, τον Ιούνιο του 2007, τον Μάιο του 2009 και τον Αύγουστο του 2010 – η προσφεύγουσα ζήτησε να οριστεί ημερομηνία για ακροαματική διαδικασία. 

Τελικά ορίστηκε ημερομηνία για τις 24 Μαΐου 2012, αλλά η υπόθεση αναβλήθηκε, καθώς το Πρωτοδικείο Αθηνών ζήτησε λεπτομέρειες σχετικά με προηγούμενη αγωγή της.  

Νέα ακροαματική διαδικασία ορίστηκε για τις 18 Φεβρουαρίου 2015. Το δικαστήριο αποφάνθηκε εν μέρει υπέρ της προσφεύγουσας στις 20 Απριλίου 2015, επιδικάζοντας αποζημίωση ύψους 21.250,66 ευρώ συν τόκους σε βάρος του νοσοκομείου. Ωστόσο, έκρινε ότι ορισμένες από τις αξιώσεις της είχαν παραγραφεί.

Η προσφεύγουσα άσκησε έφεση. Η ακροαματική διαδικασία της έφεσης καθυστέρησε αρχικά λόγω απεργίας των δικηγόρων και τελικά πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2017. 

Το Εφετείο Αθηνών αποφάνθηκε εν μέρει υπέρ της τον Νοέμβριο του 2018. Η προσφεύγουσα άσκησε αναίρεση, η οποία απορρίφθηκε τον Φεβρουάριο του 2020, με την απόφαση να τίθεται στη διάθεση της προσφεύγουσας στις 9 Απριλίου 2020, μετά την καθαρογραφή της.





https://www.capital.gr/o-agis-beroutis-grafei/3944496/dikaiosuni-meta-thanaton/


Διεθνολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος: - «Η παραβίαση των πολωνικών συνόρων από Ρωσικά Drones»: -«Τα Διδάγματα για την Εθνική ασφάλεια της Ελλάδας και οι δύο παράλληλες γραμμές δράσης»

 



*Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος 

Η πρόσφατη παραβίαση των πολωνικών συνόρων από ρωσικά drones στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου 2025, αναδεικνύει την εντεινόμενη χρήση υβριδικών τακτικών από τη Ρωσία εναντίον των αντιπάλων της.

Το επεισόδιο αυτό συνιστά σημείο καμπής για την ευρωπαϊκή ασφάλεια, καθώς προειδοποιεί ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι αποτροπής δεν επαρκούν. Η νέα πραγματικότητα απαιτεί άμεση επανεξέταση πολιτικών, τεχνολογικών και θεσμικών μέτρων.

Παράλληλα, φέρνει στο φως τις ραγδαίες αλλαγές στο σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον, όπου η τεχνολογία και οι υβριδικές τακτικές διαμορφώνουν νέες προκλήσεις για την εθνική άμυνα και ασφάλεια, καθορίζοντας ταυτόχρονα την ικανότητα αποτροπής και αντίδρασης.

Ειδικότερα, οι ρωσικές επιχειρήσεις «probing» (δοκιμαστικές επιχειρήσεις που αποσκοπούν στην αξιολόγηση των ορίων, των αντιδράσεων και της αποφασιστικότητας του αντιπάλου χωρίς άμεση κλιμάκωση σε σύγκρουση), απειλούν το περιβάλλον συλλογικής ασφάλειας της Ευρώπης και αναδεικνύουν την ανάγκη επανεξέτασης των μηχανισμών αποτροπής και συνεργασίας μεταξύ των κρατών-μελών της Συμμαχίας.

Συγκεκριμένα, η Ρωσία φαίνεται να ακολουθεί ένα προκαθορισμένο τρόπο δράσης (modus operandi) αξιοποιώντας μέσα χαμηλού κόστους, αλλά υψηλού πολιτικού αποτυπώματος για να δοκιμάσει τα όρια, την αποφασιστικότητα και τη συνοχή των κρατών μελών του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε..

Παράλληλα, τρίτες χώρες, όπως η Λευκορωσία, που της παρέχουν υλικοτεχνική ή γεωγραφική υποδομή, πολλαπλασιάζουν την πολυπλοκότητα της αντίδρασης.

Υπό το πλαίσιο αυτό, οι οργανισμοί συλλογικής ασφάλειας (ΝΑΤΟ, Ε.Ε., Ο.Η.Ε.) κινούνται γρήγορα σε διαδικασίες συμβουλευτικές και καταδίκης, αλλά η μετάβαση σε κοινές επιχειρήσεις απαιτεί σαφή πολιτική συναίνεση και πλήρη νομική τεκμηρίωση.

Με άλλα λόγια, η Ρωσία επιδιώκει να επιβάλει πολιτικό και πρακτικό κόστος για τους αντιπάλους της, χωρίς να επιδιώκει αποκλειστικά στρατιωτική νίκη. Προσπαθεί να αναγκάσει την Ευρώπη να επιλέξει μεταξύ υψηλού κόστους αποτροπής και μιας νέας, λιγότερο ασφαλούς «κανονικότητας».

Επιπλέον, η ενεργοποίηση από την Πολωνία της διαδικασίας διαβουλεύσεων του ΝΑΤΟ (Άρθρο 4) δημιουργεί νέα δεδομένα στο πλαίσιο συλλογικής ασφάλειας, υπογραμμίζοντας τόσο τη σημασία των θεσμικών μηχανισμών για την αντιμετώπιση υβριδικών απειλών όσο και τα όρια της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας της συλλογικής αντίδρασης.

Παράλληλα, η άμεση εμπλοκή συμμαχικών δυνάμεων, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία που σε συνεργασία με τις Πολωνικές ένοπλες δυνάμεις κατέρριψαν τα ρωσικά drones, αναδεικνύει την πρακτική διάσταση της συλλογικής αποτροπής και τη δυνατότητα συντονισμένης αντίδρασης σε πραγματικό χρόνο.

Το γεγονός, ότι είναι η πρώτη φορά που αεροσκάφη του ΝΑΤΟ αντιμετώπισαν πιθανή απειλή σε συμμαχικό εναέριο χώρο, αναδεικνύει την ανάγκη συνεχούς ετοιμότητας και άμεσης επικοινωνίας μεταξύ των κρατών-μελών.

Συγκεκριμένα, τα αντιαεροπορικά συστήματα Patriot της Συμμαχίας εντόπισαν τα drones μέσω των ραντάρ τους, χωρίς όμως να εμπλακούν ενεργά.

Επίσης, στη νυχτερινή επιχείρηση συμμετείχαν πολωνικά F-16, ολλανδικά F-35, ιταλικά αεροσκάφη επιτήρησης AWACS και αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού υπό κοινή διαχείριση του ΝΑΤΟ, υπογραμμίζοντας τόσο τον τεχνολογικό όσο και τον επιχειρησιακό συντονισμό που απαιτείται για την προστασία του εναερίου χώρου των συμμάχων και τη συλλογική αποτροπή.

Υπό το πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα, ως χώρα με σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον και ευαίσθητα σύνορα, καλείται να αντλήσει διδάγματα από την εμπειρία της Πολωνίας.

Συγκεκριμένα, παρά τις σαφείς διαφορές (η Πολωνία αντιμετωπίζει τη Ρωσική απειλή, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στο Αιγαίο αντιμέτωπη με την Τουρκία), τα βασικά διδάγματα είναι συναφή και μπορούν να προσαρμοστούν και εφαρμοστούν αποτελεσματικά σε κάθε αντίστοιχη κρίση.

Η αρχή ότι η τεκμηρίωση, η συλλογή στοιχείων και η έγκαιρη ενεργοποίηση των διαδικασιών του ΝΑΤΟ επιτρέπουν ασφαλή και νομικά θεμελιωμένη δράση ισχύει ανεξαρτήτως θεάτρου επιχειρήσεων.

Συνεπώς, η πολωνική εμπειρία παρέχει ένα χρήσιμο πλαίσιο για τη διαμόρφωση προσαρμοσμένων Τυποποιημένων Διαδικασιών Λειτουργίας (SOP - Standard Operating Procedures) και κανόνων εμπλοκής, δίνοντας στην Ελλάδα τη δυνατότητα να ενεργεί με ασφάλεια, νομιμότητα και αποτελεσματικότητα, ενώ παράλληλα, περιορίζει τον κίνδυνο πρόκλησης θερμού επεισοδίου.

Η ενεργοποίηση του Άρθρου 4 του ΝΑΤΟ και η συντονισμένη αντίδραση των συμμαχικών δυνάμεων επιβεβαιώνουν τη σημασία της έγκαιρης προειδοποίησης, της νομικής τεκμηρίωσης και της δυνατότητας άμεσης συλλογικής αντίδρασης.

Για την Ελλάδα, αυτό αναδεικνύει την ανάγκη ενίσχυσης της ετοιμότητας των ενόπλων δυνάμεων, την ανάπτυξη συνεργασιών και την προσαρμογή του αποτρεπτικού μηχανισμού της σε συνθήκες υβριδικών και τεχνολογικά προηγμένων απειλών.

Τέτοιου είδους περιστατικά έχουν πολλαπλές επιπτώσεις και εγείρουν κρίσιμα ερωτήματα. Αυτά αφορούν τη διεθνή νομιμότητα, τη στρατιωτική και επιχειρησιακή ετοιμότητα, καθώς και τις στρατηγικές αποφάσεις κάθε κράτους – μέλους της Συμμαχίας.

Ειδικότερα, εγείρονται ζητήματα διεθνούς νομιμότητας και εμπιστοσύνης σχετικά με το ποιος θα τεκμηριώσει την ευθύνη ενός επιθετικού δρώντα και μέσω ποιων διαδικασιών;

Η επαρκής τεχνική και νομική τεκμηρίωση ενός περιστατικού δεν αποτελεί μόνο επιχειρησιακή ανάγκη, αλλά και προϋπόθεση για πολιτική δράση και διεθνή νομιμοποίηση.

Επίσης, τέτοια επεισόδια οδηγούν σε αυξημένες αμυντικές δαπάνες και προσανατολίζουν τους Ευρωπαίους εταίρους προς κοινά συστήματα αεράμυνας και ανάπτυξης αντι-drone συστημάτων, με συνέπειες τόσο οικονομικές, καθώς και τεχνολογικές και επιχειρησιακές για κάθε κράτος-μέλος.

Στο πλαίσιο αυτό, η πρόταση που υποβλήθηκε τον Μάιο του 2024 στην πρόεδρο της Κομισιόν κα. Φον ντερ Λάϊεν, από τον Έλληνα Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη μαζί με τον Πολωνό Πρωθυπουργό, κ. Ντόναλντ Τούσκ, για τη δημιουργία μιας κοινής «ΑΣΠΙΔΑΣ» αεράμυνας της Ευρώπης με κοινοτική χρηματοδότηση, παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ και δικαιώνει τους εμπνευστές της.

Επιπλέον, αυξάνεται ο κίνδυνος λανθασμένων αποφάσεων και ανάληψης ενεργειών που μπορούν άμεσα να μετατρέψουν μια διπλωματική κρίση σε θερμό επεισόδιο.

Για την Ελλάδα, η εμπειρία της Πολωνίας και η ενεργοποίηση του Άρθρου 4 του ΝΑΤΟ προσφέρουν επίσης, πολύτιμα διδάγματα σε πρακτικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα πρέπει να ακολουθήσει δύο παράλληλες γραμμές δράσης:

1. Ενεργή συμμετοχή στις διπλωματικές πρωτοβουλίες της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, με σαφή στήριξη των θεσμών, συμμετοχή σε μηχανισμούς τεχνικής τεκμηρίωσης και υποστήριξη στοχευμένων κυρώσεων με βάση αποδεδειγμένα στοιχεία και

2. Ενίσχυση της εσωτερικής ανθεκτικότητας, με αναβάθμιση των αντι-drone ικανοτήτων των ενόπλων δυνάμεων, την ενίσχυση radar networks και τη διασύνδεσή τους με συστήματα early warning, την ενίσχυση της κυβερνο-ασφάλειας και την προστασία κρίσιμων υποδομών, καθώς και τη σύσταση διυπουργικής ομάδας κρίσης (με συμμετοχή των Υπουργείων Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ΕΥΠ κ.λπ.), που θα εξασφαλίσει συνεχή συντονισμό και ταχεία λήψη αποφάσεων. Το μοντέλο αυτό, θα λειτουργεί στη λογική της Ολιστικής Προσέγγισης (Whole of Government Approach) και θα συνδυάζει αποτελεσματική διπλωματία, στρατιωτική ετοιμότητα και εθνική ανθεκτικότητα, ώστε η Ελλάδα να παραμείνει ευέλικτη, προσαρμοστική, αποφασιστική και ικανή να προστατεύσει τα συμφέροντά της υποστηρίζοντας ταυτόχρονα, τη συλλογική ασφάλεια.

Εν κατακλείδι, η αντίδραση της Πολωνίας κατά την παραβίαση των συνόρων της από ρωσικά drones και η διαδικασία που ακολουθήθηκε από την πλευρά του ΝΑΤΟ και των κρατών μελών του, συνιστούν ένα σημαντικό «νομικό και επιχειρησιακό προηγούμενο». Το προηγούμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί από την Ελλάδα, ως σημείο αναφοράς για την ενίσχυση της νομιμοποίησης και της τεκμηρίωσης των δικών της ενεργειών, σε περίπτωση σοβαρής παραβίασης του εθνικού της εναέριου χώρου.

Σε ένα αντίστοιχο περιστατικό, όπως σε περίπτωση παραβίασης του ελληνικού εναέριου χώρου από τρίτα αεροσκάφη ή drones, η Ελλάδα θα διαθέτει τα απαραίτητα θεσμικά και νομικά εργαλεία για την προστασία της εθνικής της κυριαρχίας.

Ταυτόχρονα, η χώρα μπορεί να συντονιστεί με τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ για την κατάλληλη συλλογική αντίδραση, διασφαλίζοντας ότι κάθε ενέργειά της θα είναι νομικά τεκμηριωμένη, συντονισμένη και προσαρμοσμένη στις διεθνείς διαδικασίες.

Το πλαίσιο αυτό, παρέχει ασφάλεια και νομιμοποίηση στη λήψη αποφάσεων, χωρίς να δεσμεύει προκαταβολικά σε συγκεκριμένες ενέργειες ή στρατιωτικά μέτρα.

Το προηγούμενο δε, της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπου στις 24 Νοεμβρίου 2015 κατέρριψε ένα ρωσικό βομβαρδιστικό τύπου Sukhoi Su-24M που επιχειρούσε κατά Σύριων Τουρκμένων ανταρτών στη βόρεια Συρία, με την αιτιολογία της προσωρινής παραβίασης του εναέριου χώρου της Τουρκίας, προσφέρει ένα χρήσιμο ιστορικό πλαίσιο για την αξιολόγηση αντίστοιχων περιστατικών.

Υπό αυτή τη λογική, η Ελλάδα προσεγγίζει το δικαίωμα αυτοάμυνας μέσα από διαδικασίες έγκρισης και συντονισμού με τους αρμόδιους θεσμούς, ώστε κάθε ενέργειά της να είναι νομικά τεκμηριωμένη και εναρμονισμένη με τα διεθνή πρότυπα. Το δικαίωμα αυτό ενεργοποιείται στο πλαίσιο θεσμικών διαδικασιών και συλλογικού συντονισμού, χωρίς να συνεπάγεται αυτοματισμό σε οποιαδήποτε περίπτωση.

Υπό το πρίσμα αυτό, η ενδεχόμενη νομιμοποίηση οποιασδήποτε δράσης της Ελλάδας, βασίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:

1. Έγκυρη τεκμηρίωση: καταγραφή radar tracks (συστηματική καταγραφή και αποθήκευση των δεδομένων που συλλέγονται από ένα ραντάρ σχετικά με την κίνηση ενός στόχου στον εναέριο χώρο), ISR (Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance) / AWACS (Airborne Warning and Control System) δεδομένων, δορυφορικές εικόνες, τεκμηριωμένη συλλογή στοιχείων και όπου επιτρέπεται καταγραφή επικοινωνιών.

2. Συντονισμένη κοινοποίηση: διαβίβαση στοιχείων στους συμμάχους, ώστε οι ενέργειες αντίδρασης να υποστηρίζεται διεθνώς και να ενισχύεται η συλλογική ασφάλεια.

3. Σαφείς κανόνες εμπλοκής (ROE - Rules of Engagement): καθορισμός σταδιακής κλιμάκωσης από προειδοποίηση έως, αν χρειαστεί, χρήση αναλογικής δύναμης, πάντα εντός του πλαισίου διεθνών διαδικασιών.

Η υιοθέτηση αυτών των διαδικασιών παρέχει στην Ελλάδα ένα θεσμικά και νομικά τεκμηριωμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση και διαχείριση περιστατικών παραβίασης του εναέριου χώρου της. Παράλληλα, συμβάλλει στη μείωση του πολιτικού, διπλωματικού και νομικού ρίσκου και ενισχύει την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας, χωρίς να την δεσμεύει σε συγκεκριμένες ενέργειες.

Συμπερασματικά, η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα σαφές και τεκμηριωμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση και διαχείριση περιστατικών παραβίασης του εναέριου χώρου της.

Συνεπώς, η προδραστική προετοιμασία, η διεθνώς αποδεκτή τεκμηρίωση και η συμμαχική συνεργασία αποτελούν τα πιο αποτελεσματικά μέσα για την αποφυγή μονομερών πρωτοβουλιών και την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας, διασφαλίζοντας παράλληλα, τη νομιμότητα και σταθερότητα στην περιοχή του Αιγαίου και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.



Δρ. Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

 konmpalo@gmail.com

Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος

Πρώην Γενικός Διευθυντής - Γενικής Διεύθυνσης

Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ)

Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)