Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Συντάξεις: - Αυτά είναι τα πέντε συν τέσσερα μέτρα στήριξης για τους συνταξιούχους ΦΕΤΟΣ και του ΧΡΟΝΟΥ



Τα πέντε συν τέσσερα μέτρα στήριξης για τους συνταξιούχους εφέτος και του χρόνου

Η κυβέρνηση αποφάσισε στρατηγικά πως μία από τις κοινωνικές ομάδες χρίζουν στήριξης είναι οι συνταξιούχοι, που μετά μία μακρά περίοδο μειώσεων αποδοχών και εν συνεχεία παγώματος αυτών, τις είδαν - οι περισσότεροι εξ αυτών - να αυξάνονται από την αρχή του τρέχοντος έτους σε ποσοστό 7,75%.

Ας δούμε αναλυτικά όλες τις παρεμβάσεις που έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση και αφορά την συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, είτε αποκλειστικά, είτε αφορούν και αυτούς:

1.  Market Pass: θα χορηγηθεί για τους μήνες Αύγουστο έως Οκτώβριο και αφορά την συντριπτική πλειονότητα των πολιτών και ως εκ τούτου και των συνταξιούχων. Τα κριτήρια παραμένουν τα ίδια με το προηγούμενο πρόγραμμα. Όσοι είχαν κάνει ήδη δήλωση δεν χρειάζεται να την υποβάλλουν εκ νέου. Το σύστημα θα κρίνει αν παραμένουν δικαιούχοι με βάση τα εισοδήματα του 2022, δηλαδή με τις δηλώσεις του 2023. Όσοι δεν είχαν λάβει το επίδομα θα πρέπει να το κάνουν αίτηση στην πλατφόρμα που θα ανοίξει στο τέλος Αυγούστου.

2. Αύξηση αφορολογήτου: Μειώνεται ο φόρος εισοδήματος για τους φορολογούμενους με παιδιά, για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από το 2024, για τους οποίους έμμεσα αυξάνεται το αφορολόγητο όριο. Συγκεκριμένα με την αναπροσαρμογή της έκπτωσης φόρου αυξάνεται το αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά και διαμορφώνεται ως εξής: από 9.000 σε 10.000 ευρώ για οικογένειες με 1 παιδί, από 10.000 σε 11.000 ευρώ για δύο παιδιά, από 11.000 σε 12.000 για τρία παιδιά κ.ο.κ. από 1/1/2024. Ωφελούμενοι είναι 1,34 εκατ. φορολογούμενοι (με περισσότερα από 4 εκατ. μέλη οικογενειών) με εξαρτώμενα τέκνα.

3. Φαρμακευτική δαπάνη: Μονιμοποιείται από την 1η Ιανουαρίου 2024 η μηδενική συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη για τους συνταξιούχους από τους οποίους κόπηκε σταδιακά κατά την περίοδο 2016-2019 το ΕΚΑΣ.

4. Μείωση ΕΝΦΙΑ: Από το 2024 ισχύει μείωση 10% για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες. Η έκπτωση θα υπολογίζεται στο συνολικό ποσό του φόρου και θα δίνεται αναλογικά για τις ημέρες του έτους που είναι ασφαλισμένη η κατοικία. Η ασφάλιση πρέπει να αφορά το σύνολο της αξίας του ακινήτου επί της οποίας υπολογίζεται ο ΕΝΦΙΑ.

5. Αυξήσεις σε 9.500 συνταξιούχους: Πρόκειται για αύξηση συντάξεων σε 9.500 δικαιούχους που εντάσσονται στην ειδική κατηγορία «μικρό Δημόσιο» του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ). Αφορά κυρίως συνταξιούχους παθόντες εν υπηρεσία, θύματα τρομοκρατικών επιθέσεων, καλλιτέχνες, λογοτέχνες κ.ά. Η πλειονότητα τους (περίπου 8.000) θα δουν αύξηση 7,75% στις συντάξιμες αποδοχές τους, ενώ οι υπόλοιποι θα δουν αυξήσεις μεγαλύτερες του 7,75% με αναδρομική μάλιστα ισχύ από το 2017.

Μέτρα που έρχονται

1. Αυξήσεις συντάξεων: Στο τέλος του έτους θα έρθει η νέα αύξηση των συντάξεων που πλέον έχει μόνιμο χαρακτήρα. Η νέα αύξηση των συντάξεων αναμένεται να είναι κοντά στο 3,4%, ενώ ενδέχεται να προκύψει - συμπληρωματικά - επιπλέον αύξηση 0,3% λόγω απόκλισης των στοιχείων του 2022. Η διορθωτική αύξηση θα καθοριστεί μετά το καλοκαίρι με βάση τα τελικά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας που θα επικυρωθούν από τη Eurostat. Αθροιστικά οι δύο αυτές αυξήσεις θα φθάσουν λίγο χαμηλότερα από το 4%, ενώ η απόδοσή τους στους συνταξιούχους προσδιορίζεται γύρω στον Ιανουάριο - Φεβρουάριο του 2024

2. Επίδομα προσωπικής διαφοράς. Ο πρωθυπουργό έχει ανακοινώσει ότι και το 2024 θα δοθεί επίδομα σε όσους εξαιτίας της προσωπικής διαφοράς δεν θα λάβουν αύξηση στην σύνταξή τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, κάθε χρόνο για τα επόμενα έτη θα μηδενίζουν την προσωπική διαφορά 100.000 με 150.000 συνταξιούχοι. Επομένως, όσοι μηδένισαν φέτος την προσωπική διαφορά θα δουν μεγαλύτερη καθαρή αύξηση το 2024. Παράλληλα το οικονομικό επιτελείο έχει δεσμευθεί ότι θα συνεχίζει να στηρίζει τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά έως ότου μηδενισθεί. Το μέτρο αναμένεται να αποκτήσει μονιμότερο χαρακτήρα με την επανάληψη της καταβολής του επιδόματος προσωπικής διαφοράς (200-300 ευρώ) σε όσους χάσουν ή λάβουν μικρότερη αύξηση και το 2024.

3. Αλλαγές στην αποκαλούμενη ειδική εισφορά αλληλεγγύης: Προωθείται η μείωση του ποσοστού παρακράτησης της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης η οποία χρηματοδοτεί το λογαριασμό ΑΚΑΓΕ (Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών) στο οποίο υπολογίζεται ότι έχουν συγκεντρωθεί περί τα 30 δισ. ευρώ. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβλήθηκε 2010 καταβάλλεται (στον λογαριασμό του ΑΚΑΓΕ) με σκοπό την κάλυψη ελλειμμάτων των κλάδων κύριας σύνταξης φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Η εν λόγω εισφορά επιβάλλεται σε συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ κλιμακωτά και κυμαίνεται από 3% έως 14%.

4, Συνταξιούχοι που εργάζονται: Όσοι συνταξιούχοι εργάζονται δεν θα χάνουν - πλέον - το 30% της σύνταξής τους, όπως ισχύει σήμερα από την 1.1.2024. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αλλά μένει να το δούμε, θα λαμβάνουν το σύνολο της σύνταξης και ως «πέναλτι» θα υπόκεινται σε μία μικρή μείωση της νόμιμης αμοιβής την οποία θα λαμβάνουν από την εργασία τους. Το ύψος της ειδικής αυτής εισφοράς - που θα εισπράττεται από την εφορία και θα πηγαίνει στον ΕΦΚΑ - προσδιορίζεται στο 10% έως 15%.


Κυβέρνηση για το ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη: - Είναι προς όφελος της Ελλάδας να επιλύσει με δίκαιο τρόπο και με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο, αυτή τη διαφορά που έχουμε με την Τουρκία;

 








Η προσφυγή στη Χάγη, για την επίλυση της διαφοράς που έχουμε με την Τουρκία, δηλαδή την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, αποτελεί πάγια θέση της Eλληνικής εξωτερικής πολιτικής εδώ και δεκαετίες. Δεν είναι σημερινή θέση. Είναι προς όφελος της Ελλάδας να επιλύσει με δίκαιο τρόπο και με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο, αυτή τη διαφορά που έχουμε με την Τουρκία; Η απάντηση είναι «ναι».

  • Η υπαγωγή της διαφοράς μας με την Τουρκία στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης δεν είναι απλή διαδικασία και σίγουρα δεν είμαστε εκεί ακόμη. Μεσολαβούν πάρα πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα γίνουν.
  • Το κυριότερο είναι ότι θα πρέπει να αλλάξει στάση η Τουρκία και να υποχωρήσει από τις σημερινές της θέσεις. Αυτή πρέπει να κάνει τα μεγαλύτερα βήματα υποχώρησης, αποδεχόμενη τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και το Δίκαιο της Θάλασσας, ως πλαίσιο για την επίλυση της διαφοράς. Από μόνη της αυτή η πιθανή εξέλιξη είναι σημαντική. Είναι σαφές ότι η Τουρκία έχει να καλύψει το μεγαλύτερο κενό και όχι εμείς.
  • Από εκεί και πέρα η συμμετοχή σε μία διαπραγμάτευση, προϋποθέτει ότι αυτή θα καταλήξει σε λύση της διαφοράς μας η οποία θα είναι συμβατή με την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων. Αλλιώς δεν έχει κανένα νόημα να συμμετέχουμε.
  • Μία διαπραγμάτευση όμως, ως γνωστόν, απαιτεί αμοιβαίες υποχωρήσεις σε κάποια θέματα από αυτά με τα οποία ξεκινάς (ο Πρωθυπουργός πουθενά δεν μίλησε για ζητήματα κυριαρχίας όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ).  Ξέρουμε ότι σε αυτή τη διαδικασία, δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί το 100% αυτών που επιδιώκουμε όπως και η άλλη πλευρά ξέρει το ίδιο. Αυτό που θέλουμε είναι να λυθεί ένα ζήτημα με τρόπο θετικό για τα εθνικά μας συμφέροντα.
  • Η ίδια η αποδοχή της Χάγης από την πλευρά της Τουρκίας, θα ήταν μια σημαντική υποχώρηση εκ μέρους της.
  • Και επειδή είμαστε ακόμα μακριά από αυτό το σενάριο, αν ποτέ φτάναμε σε αυτό το σημείο, θα είχαν να παίξουν μείζονα ρόλο και η Βουλή και τα κόμματα.

Κυριακή 16 Ιουλίου 2023

Eurogroup: - Σφιχτό ζωνάρι από το 2024 για τ κράτη έχουν υψηλό χρέος


 

Επιστρέφουν οι δημοσιονομικοί κανόνες και φέρνουν ακόμα πιο σφικτούς προϋπολογισμούς για τα κράτη-μέλη και κυρίως για εκείνα με υψηλό χρέος

Η επιστροφή των δημοσιονομικών κανόνων στην ευρωζώνη, έπειτα από σχεδόν τρία χρόνια που είχαν «παγώσει» λόγω της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης, φέρνει ακόμα πιο σφικτούς προϋπολογισμούς για τα κράτη-μέλη και κυρίως εκείνα με πολύ υψηλό χρέος, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η Ελλάδα.

Στο χθεσινό Eurogroup, το πρώτο στο οποίο συμμετείχε ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, δόθηκε ξανά το «σήμα» προς τα κράτη-μέλη να αρχίσουν τον περιορισμό των ελλειμμάτων που προέκυψαν από τα προηγούμενα χρόνια, καθώς έχουν αποσυρθεί τα μέτρα στήριξης προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αφού τελείωσε η ενεργειακή κρίση.

«Ελλείψει νέων κραδασμών στις τιμές της ενέργειας, θα προσπαθήσουμε στην ευρωζώνη να περιορίσουμε τα μέτρα ενεργειακής στήριξης, χρησιμοποιώντας τη σχετική εξοικονόμηση για τη μείωση των κρατικών ελλειμμάτων το συντομότερο δυνατό το 2023 και το 2024» αναφέρει η ανακοίνωση του Eurogroup.

Στόχος του Eurogroup είναι να δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές προς τα κράτη-μέλη εν όψει της κατάρτισης των νέων προϋπολογισμών του 2024. Κι αυτό γιατί η επόμενη προγραμματισμένη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης είναι για τις 16 Οκτωβρίου, όταν οι περισσότερες χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) θα πρέπει να υποβάλουν τα προσχέδια των νέων προϋπολογισμών τους στις αρχές Οκτωβρίου.

«Ενώ η εξυγίανση έχει ήδη ξεκινήσει, η επίδραση του επίμονου πληθωρισμού και του υψηλότερου κόστους δανεισμού θα πρέπει να αντιμετωπιστεί για τη μείωση των δεικτών ελλείμματος και χρέους με την πάροδο του χρόνου» σημειώνουν οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης. Ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μετά τη συνεδρίαση του Eurogroup παρουσίασε τις προτεραιότητες της οικονομικής μας ατζέντας στους Ευρωπαίους ομολόγους του. «Κατέστησα σαφές ότι είμαστε αποφασισμένοι να κεφαλαιοποιήσουμε την πρόοδο που έχει σημειωθεί και ταυτόχρονα να προχωρήσουμε σε όλες τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις για να κάνουμε την οικονομία μας ακόμα πιο ανταγωνιστική, ακόμα πιο δυναμική» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας που έστειλε η Αθήνα στις Βρυξέλλες στα τέλη του περασμένου Απριλίου, από το 2024 και μετά το πρωτογενές αποτέλεσμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα 1,1% για το 2023, 2,1% το 2024, 2,3% το 2025 και 2,5% το 2026.



ΠΗΓΉ:https://www.dimokratia.gr/oikonomia/564029/sima-toy-eurogroup-gia-sfichto-zonari-apo-to-2024/

Π. Σκουρλέτης: Να αναμετρηθούμε με την πραγματικότητα - Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τόλμησε σε βάθος την ανάγκη ενός συλλογικού απολογισμού


 

Άρθρο του μέλους της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής» (16 Ιουλίου 2023)

Η διακυβέρνηση της χώρας από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 έως το 2010, είτε από το ΠαΣοΚ είτε από τη ΝΔ, χαρακτηριζόταν από μια προγραμματική συμπληρωματικότητα ανάμεσα στα δύο κόμματα. Σε όλες τις μεγάλες επιλογές, ιδιαίτερα στο πεδίο της οικονομίας, βρέθηκαν από την ίδια πλευρά. Οι ευθύνες τους για την υπηρέτηση ενός εγχώριου, βαθιά στρεβλού και ελλειμματικού οικονομικού μοντέλου, που οδήγησε στη χρεοκοπία της χώρας, είναι αδιαμφισβήτητες. Ωστόσο ουδέποτε ανέλαβαν αυτές τις ευθύνες. Παρ’ όλο που άλλαξαν πολλές φορές τις ηγεσίες τους, δεν τόλμησαν να προβούν σε μια ουσιαστική αυτοκριτική. Ενώ τα πρόσωπα των εκάστοτε αρχηγών άλλαζαν, τα κόμματα δεν έμπαιναν στη βάσανο της συλλογικής αυτοκριτικής. Τα προβλήματα τα έκρυβαν «κάτω από το χαλί» και δεν έβγαζαν τα αναγκαία συμπεράσματα. Με δυο λόγια, δεν μάθαιναν από τα λάθη τους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αντιλήφθηκε μετά το 2019 την ανάγκη ενός συλλογικού απολογισμού, δεν τον τόλμησε σε βάθος. Ενώ είχε τον απαιτούμενο χρόνο να επανακτήσει την εμπιστοσύνη του κόσμου μέσα από έναν πολιτικό απολογισμό της περιόδου της διακυβέρνησής του, αλλά και της αμέσως προηγούμενης που τον έφερε στην κυβέρνηση, υποτίμησε αυτή την επιλογή. Τώρα, μετά την παραίτηση του Αλέξη Τσίπρα και τη βαριά σκιά της εκλογικής ήττας, είμαστε υποχρεωμένοι να αναμετρηθούμε με την πραγματικότητα. Κατ’ αρχάς να ξαναπιάσουμε το νήμα του απολογισμού της κυβερνητικής περιόδου, αλλά και να αξιολογήσουμε τις επιλογές που έγιναν μετά το 2019 γύρω από το περιεχόμενο και τον τρόπο της διεύρυνσης, η οποία κατά τη γνώμη μου δεν κατάφερε να οδηγήσει σε μια διεύρυνση της παρουσίας μας στους κοινωνικούς χώρους, κάτι που θα εξασφάλιζε την επιδιωκόμενη κοινωνική γείωση.

Πόσο βοήθησαν, τελικά, οι θολές προγραμματικές αναφορές σε μια απροσδιόριστη μεσαία τάξη, αντί μιας αναγκαίας στοχευμένης απεύθυνσης σε συγκεκριμένα δυναμικά μεσοστρώματα; Γιατί υποχώρησαν οι αναφορές στον κόσμο της επισφάλειας και σε κοινωνικές δυνάμεις που μας στήριξαν τη δύσκολη περίοδο του 2019; Γιατί δεν αξιοποιήσαμε έγκαιρα την απλή αναλογική, θέτοντας τις άλλες δυνάμεις της αριστερής, προοδευτικής αντιπολίτευσης προ των ευθυνών τους, αλλά, αντίθετα, υιοθετήσαμε μια αντιφατική πολιτική, που καθιστούσε αναξιόπιστη την προοπτική μιας εναλλακτικής διακυβέρνησης έναντι αυτής της ΝΔ; Γιατί την αναγκαία μαζικοποίηση του κόμματός μας την κάναμε με όρους αποδυνάμωσης του ρόλου των μελών μας και υποβάθμισης των συλλογικών διαδικασιών; Μήπως υποτιμήσαμε τη μάχη των ιδεών, που είναι παρούσα σε κάθε παρέμβαση και πρόταση, ακόμα και όταν αυτό δεν είναι πάντα ορατό; Όλα αυτά μήπως, τελικά, οδήγησαν σε μια σχετική ρευστοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ;

Τέλος, το ερώτημα που τίθεται, κυρίως από βαθιά συστημικούς κύκλους, εάν τελικά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρέπει να στραφεί προς τα Αριστερά ή προς το Κέντρο, είναι ένα υπεραπλουστευμένο ερώτημα που δεν αποτυπώνει τις σύγχρονες προκλήσεις και μπορεί να απαντηθεί μόνο με την αναζήτηση των σύγχρονων δρόμων της Αριστεράς.

 

Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ κ.Τζούφη: - Να προχωρήσουμε σε αλλαγές ώστε ο ΣΥΡΙΖΑ να καταστεί πολιτικά ανταγωνιστικός - Ο ρόλος του Αλέξη Τσίπρα έχει ήδη γραφτεί με ανεξίτηλα γράμματα


 

Συνέντευξη της βουλευτή Ιωαννίνων ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

- Κυρία Τζούφη, πόσο άγνωστη είναι η επόμενη ημέρα στο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ χωρίς τον Αλέξη Τσίπρα στην αρχηγία; Πως αντιδράσατε στο άκουσμα της είδησης;

Ο ρόλος του Αλέξη Τσίπρα ήταν καθοριστικός και το όνομά του έχει ήδη γραφτεί με ανεξίτηλα γράμματα. Όχι μόνο στην ιστορία της αριστεράς, αλλά στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή ιστορία. Η απόφασή του να αποχωρήσει δημιούργησε αναπόφευκτα συναισθηματική φόρτιση. Θλίψη, ανησυχία, αναμνήσεις, αίσθημα απώλειας.

Οι απαντήσεις για την επόμενη ημέρα δεν είναι καθόλου εύκολες. Ωστόσο, οι πολιτικές εξελίξεις είναι πάντα δυναμικές και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι ένα μεγάλο κόμμα με ιστορία και εμπειρία, τόσο στη διακυβέρνηση όσο και στους αγώνες. Παρά το αρνητικό εκλογικό αποτέλεσμα, διαθέτει ισχυρή βάση υποστήριξης αλλά και θεσμική υποχρέωση στο ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Με τρόπο υπεύθυνο, ενωτικό και αγωνιστικό θα υπάρξουν οι προϋποθέσεις να βρει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τα βήματά του.

- Ακούγονται διάφορες απόψεις αναφορικά με τον οδικό χάρτη και την ημερομηνία εκλογής του νέου αρχηγού. Ποια η άποψή σας;

Η ανάδειξη της νέας ηγεσίας πρέπει να συνοδευτεί από συζήτηση και αποφάσεις που θα καθορίσουν την πολιτική μας για την επόμενη περίοδο. Στη διαδικασία αυτή θα πρέπει να υπάρξουν επίσης αυτοκριτική και απολογισμός ώστε να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Η πολιτική πραγματικότητα, ειδικά όπως διαμορφώνεται μετεκλογικά, δεν μας παρέχει πολυτέλεια χρόνου. Θα πρέπει να κινηθούμε γρήγορα, σύμφωνα με το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα της ΠΓ, να αποφύγουμε την εσωστρέφεια και τις αχρείαστες εντάσεις. Αυτό βέβαια δεν πρέπει να γίνει σε βάρος του διαλόγου, της κριτικής και του προβληματισμού, που θα εκφραστούν αρχικά, μέσω του διαρκούς συνεδρίου και στη συνέχεια μέσω του έκτακτου συνεδρίου, μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Πρέπει όλες και όλοι να μπορέσουν να τοποθετηθούν για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Και φυσικά, η βάση και οι φίλοι του κόμματος.

- Εκτός από πρόεδρο θα πρέπει να υπάρξουν και αλλαγές εις βάθος στο κόμμα; Κι αν ναι, ποιες;

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η αποχώρηση Τσίπρα από την προεδρία σηματοδοτεί το τέλος ενός ιστορικού και πολιτικού κύκλου. Οφείλουμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές ώστε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ να καταστεί πολιτικά ανταγωνιστικός, θέτοντας μια εναλλακτική -αλλά ρεαλιστική- ατζέντα στο δημόσιο διάλογο. Επίσης πρέπει να βελτιώσουμε τη λειτουργία του κόμματός μας, να συνομιλήσουμε ξανά με την κοινωνία, τον κόσμο της εργασίας και της παραγωγής, τους νέους και τις νέες. Το πρόγραμμά μας πρέπει να γίνει πιο ξεκάθαρο και πιο συνεκτικό, αξιοποιώντας την κυβερνητική εμπειρία με τα θετικά και τα αρνητικά της.
Πρόκειται για αλλαγές δύσκολες και απαιτητικές. Είναι όμως απαραίτητες αν θέλουμε να εμπνεύσουμε ξανά την ελληνική κοινωνία και ειδικά τον αριστερό-προοδευτικό χώρο, ο οποίος πρωτοστάτησε ιστορικά στις μεγάλες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές.

- Τελικά τι έφταιξε στις εκλογές; Έχασε την επαφή με την κοινωνία ο ΣΥΡΙΖΑ και με ποιο τρόπο μπορεί να κερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου; Εκπέμπατε διαφορετικά και πολλές φορές αντιφατικά μηνύματα;

Μία από τις κύριες αδυναμίες μας ήταν να εκπέμψουμε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, μια συμπαγή πρόταση διακυβέρνησης για την επόμενη ημέρα. Δεν καταφέραμε να επικοινωνήσουμε τις θέσεις μας, όπως και να ανακτήσουμε την πολιτική μας αξιοπιστία. Πιθανά εγκλωβιστήκαμε στο 32% του 2019 και στη λογική του «ώριμου φρούτου». Δηλαδή πως η κυβέρνηση της ΝΔ θα κατάρρεε υπό το βάρος των κρίσεων και των σκανδάλων.

Επιπλέον, η απλή αναλογική μας στοίχισε δεδομένου ότι οι πιθανοί πολιτικοί μας σύμμαχοι προτίμησαν να στραφούν κυρίως κατά του ΣΥΡΙΖΑ παρά κατά της ΝΔ. Την ίδια στιγμή ο κ. Μητσοτάκης μιλούσε για μονοκομματική κυβέρνηση σταθερότητας και οικονομική ασφάλεια για τη χώρα. Αυτό, σε συνδυασμό με την ισχυρή προεκλογική εκστρατεία της ΝΔ, βρήκε απήχηση και κέρδισε την εκλογική μάχη.

- Στις εκλογές του Ιουνίου ο ΣΥΡΙΖΑ κατέγραψε ένα πολύ χαμηλό ποσοστό και η ΚΟ σας πλέον αριθμεί τα 47 μέλη απέναντι σε μια κυβέρνηση με 158 βουλευτές. Πόσο δύσκολη είναι η αντιπολίτευση με αυτά τα δεδομένα;

Η αντιπολίτευση είναι πάντα δύσκολη, αλλά είναι ακόμα πιο δύσκολη όταν η κοινοβουλευτική σου ομάδα είναι μικρή. Θα πρέπει να βρούμε τρόπους να είμαστε πιο αποτελεσματικοί και πιο δημιουργικοί παρά τα εμπόδια που αντιμετωπίζουμε. Να επικεντρωθούμε στον καθημερινό έλεγχο της κυβέρνησης και την προώθηση των δικών μας θέσεων. Στην κατεύθυνση αυτή καλούμαστε να γίνουμε περισσότερο επικοινωνιακοί ώστε να ενημερώνουμε τους πολίτες, τους φορείς και τις κοινωνικές ομάδες που απευθυνόμαστε.

Κρίσιμες θα είναι και οι κοινοβουλευτικές συνεργασίες με τα άλλα αριστερά και προοδευτικά κόμματα της αντιπολίτευσης, επιδιώκοντας τη σύνθεση και τον κοινό μετωπικό βηματισμό ενάντια σε νομοσχέδια και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που στρέφονται απέναντι στη μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία.

- Πως «βλέπετε» την επιλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην θέση του υπουργού Παιδείας και τις πρόσφατες εξαγγελίες του κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων; Εσείς διαφωνείτε όπως τονίσατε κι από το βήμα της Βουλής με την κατάργηση του άρθρου 16 και την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Γιατί;

Ο κ. Πιερρακάκης είναι ένας νέος πολιτικός, δημοφιλής και προβεβλημένος για τη θητεία του στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ωστόσο, η εμπειρία του στον τομέα της εκπαίδευσης είναι μικρή, εκτός από τις σπουδές του και το ότι στο παρελθόν διετέλεσε σύμβουλος της κ. Διαμαντοπούλου. Σε κάθε περίπτωση, το «Παιδείας» είναι ένα δύσκολο υπουργείο, το χαρτοφυλάκιο μεγάλο, τα προβλήματα μεγάλα και συσσωρευμένα. Επίσης οι σχέσεις μεταξύ υπουργείου και εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν διαρραγεί λόγω των χειρισμών της κ. Κεραμέως και της πολιτικής που ακολούθησε η κυβέρνηση την προηγούμενη τετραετία.

Στις προγραμματικές δηλώσεις ο πρωθυπουργός και ο νέος υπουργός υπερασπίστηκαν τα πεπραγμένα της προηγούμενης περιόδου και έκαναν σαφές πως θα συνεχίσουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Μάλιστα ο κ. Πιερρακάκης με το «καλημέρα» άνοιξε θέμα γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών.

Επίσης, διατύπωσαν ρητά την πρόθεση να διευκολύνουν νομοθετικά και συνταγματικά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτό που μας εξέπληξε είναι πως η κυβέρνηση σχεδιάζει να αξιοποιήσει το Άρθρο 28 του Συντάγματος ώστε να επιταχύνει την ίδρυσή τους μέσω διακρατικών συμφωνιών και συνεννόησης με φορείς του εξωτερικού στη βάση διεθνών συμβάσεων. Πριν δηλαδή αναθεωρηθεί το Σύνταγμα και καταργηθεί το Άρθρο 16, το οποίο απαιτεί πρόθυμους συμμάχους από άλλα κόμματα. Πρόκειται για έναν πολιτικό και νομικό ακροβατισμό που φανερώνει τη βιασύνη να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα, που ανήκουν είτε σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου είτε σε ξένα εκπαιδευτικά funds.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι κάθετα αντίθετος με την προοπτική αυτή, στηρίζει διαχρονικά το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο και παλεύει για την ουσιαστική αναβάθμισή του. Ας αναρωτηθούμε, η ίδρυση ιδιωτικών νοσοκομείων βελτίωσε την κατάσταση στο ΕΣΥ; Φυσικά και όχι. Γιατί να πιστέψει κανείς πως η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα βελτιώσει τα δημόσια ΑΕΙ; Αυτό που ισχύει είναι πως μια σειρά από επιχειρηματικά συμφέροντα αναμένουν τις απαραίτητες νομικές και συνταγματικές διευκολύνσεις για να «επενδύσουν». Και η κυβέρνηση της ΝΔ είναι πρόθυμη να τα ικανοποιήσει.

Συντάξεις: 7 Μέτρα στήριξης για τους συνταξιούχους το 2023 και το 2024. - Πόσοι βγαίνουν κερδισμένοι απ΄ όλα τα μέτρα και πόσοι ελάχιστα


 Μέτρα στήριξης για τους συνταξιούχους το 2023 και το 2024. Ένα σημαντικό μέρος αυτών δε, θα είναι δικαιούχοι του νέου κύκλου Market Pass, που θα εφαρμοστεί για την χρονική περίοδο Αύγουστος – Οκτώβριος του 2023.

Η κυβέρνηση αποφάσισε πως μία από τις κοινωνικές ομάδες χρίζουν στήριξης είναι οι συνταξιούχοι, που μετά μία μακρά περίοδο μειώσεων αποδοχών και εν συνεχεία παγώματος αυτών, τις είδαν - οι περισσότεροι εξ αυτών - να αυξάνονται από την αρχή του τρέχοντος έτους σε ποσοστό 7,75%

Ας δούμε αναλυτικά όλες τις παρεμβάσεις που έχουν ανακοινωθεί και αφορούν στην συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, είτε αποκλειστικά, είτε όχι.

Market Pass (20 ευρώ τον μήνα μέχρι τέλος Οκτωβρίου)

Θα χορηγηθεί για τους μήνες Αύγουστο έως Οκτώβριο και αφορά στη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών και ως εκ τούτου και των συνταξιούχων. Τα κριτήρια παραμένουν τα ίδια με το προηγούμενο πρόγραμμα. Όσοι είχαν κάνει ήδη δήλωση δεν χρειάζεται να την υποβάλλουν εκ νέου. Το σύστημα θα κρίνει αν παραμένουν δικαιούχοι με βάση τα εισοδήματα του 2022, δηλαδή με τις δηλώσεις του 2023. Όσοι δεν είχαν λάβει το επίδομα θα πρέπει να το κάνουν αίτηση στην πλατφόρμα που θα ανοίξει στο τέλος Αυγούστου.

Αύξηση αφορολογήτου (ΜΗΔΕΝ γιατί ελάχιστοι συνταξιούχοι έχουν παιδιά μικρής ηλικίας)

Μειώνεται ο φόρος εισοδήματος για τους φορολογούμενους με παιδιά, για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από το 2024, για τους οποίους έμμεσα αυξάνεται το αφορολόγητο όριο σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Συγκεκριμένα με την αναπροσαρμογή της έκπτωσης φόρου αυξάνεται το αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες που έχουν παιδιά και διαμορφώνεται ως εξής: από 9.000 σε 10.000 ευρώ για οικογένειες με 1 παιδί, από 10.000 σε 11.000 ευρώ για δύο παιδιά, από 11.000 σε 12.000 για τρία παιδιά κ.ο.κ. από 1/1/2024. Ωφελούμενοι είναι 1,34 εκατ. φορολογούμενοι (με περισσότερα από 4 εκατ. μέλη οικογενειών) με εξαρτώμενα τέκνα.

Φαρμακευτική δαπάνη (Θα πάρουν μόνο όσοι παίρνουν, κυριολεκτικά, συντάξεις πείνας)

Μονιμοποιείται από την 1η Ιανουαρίου 2024 η μηδενική συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη για τους συνταξιούχους από τους οποίους κόπηκε σταδιακά κατά την περίοδο 2016-2019 το ΕΚΑΣ.

Μείωση ΕΝΦΙΑ (Θα πάρουν μόνο όσοι έχουν δάνεια)

Από το 2024 ισχύει μείωση 10% για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες. Η έκπτωση θα υπολογίζεται στο συνολικό ποσό του φόρου και θα δίνεται αναλογικά για τις ημέρες του έτους που είναι ασφαλισμένη η κατοικία. Η ασφάλιση πρέπει να αφορά το σύνολο της αξίας του ακινήτου επί της οποίας υπολογίζεται ο ΕΝΦΙΑ.

Αυξήσεις σε 9.500 συνταξιούχους (Αφορά ελάχιστους)

Πρόκειται για αύξηση συντάξεων σε 9.500 δικαιούχους που εντάσσονται στην ειδική κατηγορία «μικρό Δημόσιο» του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ). Αφορά κυρίως σε συνταξιούχους παθόντες εν υπηρεσία, θύματα τρομοκρατικών επιθέσεων, καλλιτέχνες, λογοτέχνες κ.ά. Η πλειονότητα τους (περίπου 8.000) θα δουν αύξηση 7,75% στις συντάξιμες αποδοχές τους, ενώ οι υπόλοιποι θα δουν αυξήσεις μεγαλύτερες του 7,75% με αναδρομική μάλιστα ισχύ από το 2017.

Μέτρα από 1η Ιανουαρίου 2024

Αυξήσεις συντάξεων (Θα πάρουν όσοι έχουν αρνητική ή μικρή προσωπική διαφορά)

Στο τέλος του έτους θα έρθει η νέα αύξηση των συντάξεων που πλέον έχει μόνιμο χαρακτήρα. Η νέα αύξηση των συντάξεων αναμένεται να είναι κοντά στο 3,4%, ενώ ενδέχεται να προκύψει – συμπληρωματικά – επιπλέον αύξηση 0,3% λόγω απόκλισης των στοιχείων του 2022. Η διορθωτική αύξηση θα καθοριστεί μετά το καλοκαίρι με βάση τα τελικά στοιχεία για την πορεία της οικονομίας που θα επικυρωθούν από τη Eurostat. Αθροιστικά οι δύο αυτές αυξήσεις θα φθάσουν λίγο χαμηλότερα από το 4%, ενώ η απόδοσή τους στους συνταξιούχους προσδιορίζεται γύρω στον Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2024

Επίδομα προσωπικής διαφοράς (Θα χορηγηθούν επιδόματα σε όσους έχουν προσωπική διαφορά)

Ο πρωθυπουργός έχει ανακοινώσει ότι και το 2024 θα δοθεί επίδομα σε όσους εξαιτίας της προσωπικής διαφοράς δεν θα λάβουν αύξηση στην σύνταξή τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, κάθε χρόνο για τα επόμενα έτη θα μηδενίζουν την προσωπική διαφορά 100.000 με 150.000 συνταξιούχοι. Επομένως, όσοι μηδένισαν φέτος την προσωπική διαφορά θα δουν μεγαλύτερη καθαρή αύξηση το 2024. Παράλληλα το οικονομικό επιτελείο έχει δεσμευθεί ότι θα συνεχίζει να στηρίζει τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά έως ότου μηδενισθεί. Το μέτρο αναμένεται να αποκτήσει μονιμότερο χαρακτήρα με την επανάληψη της καταβολής του επιδόματος προσωπικής διαφοράς (200-300 ευρώ) σε όσους χάσουν ή λάβουν μικρότερη αύξηση και το 2024.

Αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης (Αφορά μόνο όσοι η προ προ φόρου σύνταξή τους υπερβαίνει τα 1.400 ευρώ μηνιαίως)

Προωθείται η μείωση του ποσοστού παρακράτησης της Εισφοράς Αλληλεγγύης η οποία χρηματοδοτεί το λογαριασμό ΑΚΑΓΕ (Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών) στο οποίο υπολογίζεται ότι έχουν συγκεντρωθεί περί τα 30 δισ. ευρώ. Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβλήθηκε 2010 καταβάλλεται (στον λογαριασμό του ΑΚΑΓΕ) με σκοπό την κάλυψη ελλειμμάτων των κλάδων κύριας σύνταξης φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Η εν λόγω εισφορά επιβάλλεται σε συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ κλιμακωτά και κυμαίνεται από 3% έως 14%.

Συνταξιούχοι που εργάζονται (Είναι μόνο 60.000)

Όσοι συνταξιούχοι εργάζονται δεν θα χάνουν – πλέον – το 30% της σύνταξής τους, όπως ισχύει σήμερα από την 1.1.2024. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αλλά μένει να το δούμε, θα λαμβάνουν το σύνολο της σύνταξης και ως «πέναλτι» θα υπόκεινται σε μία μικρή μείωση της νόμιμης αμοιβής την οποία θα λαμβάνουν από την εργασία τους. Το ύψος της ειδικής αυτής εισφοράς – που θα εισπράττεται από την εφορία και θα πηγαίνει στον ΕΦΚΑ – προσδιορίζεται στο 10% έως 15%.

Συνέβη σαν Σήμερα: - Ηρώ Κωνσταντοπούλου: - 37 μέρες προτού απελευθερωθεί η Ελλάδα. - Με 17 σφαίρες, εκτέλεσαν οι Γερμανοί την 17χρονη Ηρωίδα της Εθνικής Αντίστασης - 37


 Ηρωίδα της Εθνικής Αντίστασης, που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς σε ηλικία 17 ετών.

Η Ηρώ Κωνσταντοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα στις 16 Ιουλίου του 1927, από ευκατάστατους γονείς καταγόμενους από τη Σπάρτη.

Μαθήτρια ακόμη του Γυμνασίου οργανώθηκε στην ΕΠΟΝ και ανέπτυξε αντιστασιακή δράση κατά των δυνάμεων Κατοχής. Στις αρχές Ιουλίου του 1944, μία ομάδα των Ταγμάτων Ασφαλείας εισέβαλε στο σπίτι της οικογένειάς της στην οδό Βεΐκου 57 στο Κουκάκι και τη συνέβαλαν, αφού πρώτα τη βασάνισαν. Οι γονείς της, χρησιμοποιώντας τις γνωριμίες τους, κατόρθωσαν να την απελευθερώσουν. Αλλά μόνο προσωρινά...

Τα Ες-Ες τη συνέλαβαν για δεύτερη φορά στις 31 Ιουλίου, ύστερα από ένα σαμποτάζ σε τρένο που μετέφερε πυρομαχικά για λογαριασμό των δυνάμεων κατοχής. Την έκλεισαν στα κρατητήρια της «Κομαντατούρ» στην οδό Μέρλιν και τη βασάνισαν για τρεις εβδομάδες, προκειμένου να μαρτυρήσει τους συντρόφους της στην οργάνωση. Αλλά ούτε τα βασανιστήρια, ούτε οι δελεαστικές προτάσεις που της έκαναν απέδωσαν και τελικά την οδήγησαν στην πτέρυγα μελλοθανάτων του στρατοπέδου Χαϊδαρίου.

Στις 5 Σεπτεμβρίου 1944 οδηγήθηκε μαζί με άλλους 49 κρατουμένους στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής και εκτελέστηκε με 17 σφαίρες - όσα τα χρόνια της - για «παραδειγματισμό», όπως είπαν οι χιτλερικοί. Η Ηρώ έπεσε για τη λευτεριά τής πατρίδας, 37 μέρες προτού απελευθερωθεί η Ελλάδα.

Στις 29 Δεκεμβρίου του 1977 η Ακαδημία Αθηνών, με εισήγηση του καθηγητή της Φιλοσοφίας, Ιωάννη Θεοδωρακόπουλου, τίμησε την ηρωίδα με μεταθανάτιο βραβείο για την υπέρτατη θυσία της, αναγνωρίζοντας έτσι και τη συμβολή της ΕΠΟΝ στον απελευθερωτικό αγώνα.

Το 1981 ο Νίκος Φώσκολος μετέφερε στη μεγάλη οθόνη τη ζωή της («17 σφαίρες για έναν άγγελο: Η αληθινή ιστορία της Ηρώς Κωνσταντοπούλου»), με πρωταγωνίστρια τη Μαίρη Βιδάλη.





Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/689?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2021-07-16

© SanSimera.gr