ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ
Ν. Π. Δ. Δ.
Γραφεία: Ι. Παπαρρηγοπούλου & Π.Π. Γερμανού
Τηλ.: 210 33 10 430 –210 33 10 431 – FAX: 210 33 10 429
Πλατεία Κλαυθμώνος – 105 61 Αθήνα
Αριθ.Πρωτ. 291 Ημερομηνία 06-09–2016
ΠΡΟΣ : Υπουργό Εργασίας κ.Γ.Κατρούγκαλο
Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Π. Καμμένο
Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
κ. Θ. Δρίτσα
Αναπληρωτή Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Ν.Τόσκα
ΚΟΙΝ : Πρωθυπουργό κ.Αλέξη Τσίπρα
Υπουργό Οικονομικών κ.Ε.Τσακαλώτο
Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ.Δ.Βίτσα
Α/ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Ε. Αποστολάκη Π.Ν.
ΘΕΜΑ : Ασφαλιστικά/συνταξιοδοτικά θέματα
ΣΧΕΤ : α.-Ν.4387/16 (ΦΕΚ Α.΄85/12-05-2016)
β.- ΚΥΑ αριθ. οικ. 26083/887(ΦΕΚ Β.΄1605 από 07-06-2016
1.-Με τον νέο ασφαλιστικό νόμο (σχετικό α) επέρχονται σημαντικές αλλαγές στην ασφάλιση και συνταξιοδότηση των στελεχών των Ε.Δ. και των Σ.Α. ( εν συντομία Στρατιωτικών ) , οι οποίες είναι στοχευμένες , άδικες και κινούνται στα όρια της νομιμότητας και συνολικά στρέφονται κατάφορα εις βάρος των εν λόγω Στελεχών και θα έχουν ως αποτέλεσμα την πλήρη φτωχοποίηση των αποστράτων.
2.-Το σχετ.(α) είναι στοχευμένο κατά των στρατιωτικών και η φιλοσοφία του βασίζεται στην αποδέσμευση των συντάξεων των αποστράτων από τους μισθούς των εν ενεργεία και στην εξομοίωσή τους με όλες τις κατηγορίες συνταξιούχων , αγνοώντας προκλητικά την διαφορά που υπάρχει στις ειδικές συνθήκες εργασίας , στα ωράρια εργασίας που δεν πληρώνονται πλήρως , στην επικινδυνότητα της εργασίας , στον τρόπο αποζημείωσης τους για την εργασία που προσφέρουν , την μη συμπλήρωση όλου του απαιτούμενου συνταξιοδοτικού βίου , κλπ. Αγνοεί παντελώς τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ 2192 μέχρι 2196 του 2014 που αναγνωρίζουν ότι οι Ε.Δ. και τα Σ.Α. ανήκουν στον σκληρό πυρήνα του Κράτους και ότι χωρίς αυτές δεν θα υπήρχε Κράτος.
Είναι στοχευμένο και στο θέμα των χηρών (άρθρο 12) που εισάγει την παγκόσμια πρωτοτυπία , η λήψη της σύνταξης να εξαρτάται από την ηλικία του/της επιζώντος συζύγου και αφορά κυρίως τις χήρες των στρατιωτικών , γιατί αυτές λόγω των συχνών μετακινήσεων των συζύγων τους δεν είχαν την δυνατότητα να εργασθούν και έτσι να έχουν άλλους πόρους για την επιβίωσή τους , αλλά και γιατί λόγω της φύσεως της εργασίας τους οι στρατιωτικοί φεύγουν από την ζωή σε σχετικά μικρή ηλικία.
Είναι στοχευμένο και στο θέμα των χηρών (άρθρο 12) που εισάγει την παγκόσμια πρωτοτυπία , η λήψη της σύνταξης να εξαρτάται από την ηλικία του/της επιζώντος συζύγου και αφορά κυρίως τις χήρες των στρατιωτικών , γιατί αυτές λόγω των συχνών μετακινήσεων των συζύγων τους δεν είχαν την δυνατότητα να εργασθούν και έτσι να έχουν άλλους πόρους για την επιβίωσή τους , αλλά και γιατί λόγω της φύσεως της εργασίας τους οι στρατιωτικοί φεύγουν από την ζωή σε σχετικά μικρή ηλικία.
Επιπρόσθετα , το σχετ(α) δεν προβλέπει την συμμετοχή αποστράτων αλλά και εν ενεργεία στρατιωτικών στο Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας (Ε.ΣΥ.Κ.Α.) όπως και στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλειας (Ε.Φ.Κ.Α.) , ενώ προβλέπει τη συμμετοχή όλων των άλλων κατηγοριών ασφαλισμένων.
3.-Το σχετ(α) είναι άδικο γιατί πέραν των ανωτέρω :
α.-Το είδος εργασίας των Στρατιωτικών ουδεμία σχέση έχει με των Υπαλλήλων και από πλευράς μόχθου , ευθύνης , ωραρίου , κόπωσης , ψυχολογικής επιβάρυνσης , επιπτώσεως στην υγεία , κ.λ.π.
β.-Οι Στρατιωτικοί δεν διαπραγματεύονται με τον εργοδότή τους (Δημόσιο) τις απολαβές τους , σε αντίθεση με τους Υπαλλήλους που και διαπραγματεύονται και αλλάζουν εργασία εφόσον αυτό είναι επωφελές για αυτούς.
γ.-Οι Στρατιωτικοί αποστρατεύονται βάσει του νόμου “περί Ιεραρχίας και προαγωγών“ , όποτε το αποφασίσει η Υπηρεσία , χωρίς να έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό ετών για πλήρη συνταξιοδότηση. Ελάχιστοι φτάνουν στο υψηλότερο μισθολογικό κλιμάκιο
δ.-Μετά την αποστρατεία τους παραμένουν σε εφεδρεία με υποχρέωση παρουσίας και εκπαίδευσης και γενικά τρόπου διαβίωσης όπως ως εν ενεργεία.
ε.-Σε περίπτωση που κάποιο από τα Ταμεία που εντάχθηκαν στον Ε.Φ.Κ.Α. έχει μειωμένα έσοδα , λόγω εισφοροαποφυγής , εισφοροδιαφυγής ή αδυναμίας πληρωμών , τότε θα γίνουν περικοπές στις συντάξεις και των άλλων Ταμείων και κυρίως του Δημοσίου , που κατά τεκμήριο , είναι συνεπές προς τις υποχρεώσεις του.
στ.-Οι Στρατιωτικοί , με τις μειώσεις που έχουν υποστεί μέχρι τώρα στις συντάξεις τους , που φτάνουν μέχρι το 60% , έχουν συνεισφέρει πέραν των αναλογούντων και των δυνατοτήτων τους στον περιορισμό του συνταξιοδοτικού κόστους , το οποίο με τις άστοχες κινήσεις των Κυβερνήσεων των τελευταίων ετών που έσυραν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους στην συνταξιοδότηση και με τον τρόπο που υπολογίζονται οι μειώσεις στις συντάξεις από το ΥΠ.ΟΙΚ. (κρατήσεις , μειώσεις , υγειονομική περίθαλψη , έκτακτες εισφορές , κλπ) , δεν είχε την αναμενόμενη μείωση.
ζ.-Στο σχετ.(α) δεν έχουν προβλεφθεί στον υπολογισμό της σύνταξης τα επιδόματα ευθύνης και επικινδυνότητας , προφανώς , γιατί ειδικά τα δεύτερα, ίσχυαν μόνο για τους Στρατιωτικούς. Έτσι οι ιπτάμενοι , οι των ειδικών Δυνάμεων , οι Υποβρύχιοι και λοιποί δεν θα λαμβάνουν πλέον ως μέρος της σύνταξής τους τα αναλογούντα προς τα “εξάμηνα “ σε αυτές τις Υπηρεσίες υψηλού κινδύνου, τα οποία σημειωτέον τα υπηρέτησαν. Το ίδιο συμβαίνει και με τα επιδόματα ευθύνης που σφράγισαν την στρατιωτική ζωή των αποστράτων.
η.-Η περιβόητη προσωπική διαφορά υπάρχει μόνο στα λόγια , γιατί πρώτον δεν μεταβιβάζεται στις χήρες και δεύτερον λίαν συντόμως με την σίγουρη επιβολή του λεγόμενου “κόφτη “ θα εξανεμισθεί..
θ.-Με το σχετ. (α) δεν καταργήθηκαν οι μνημονιακοί νόμοι (3833/10, 3845/10,3847/10,3863/10,3865/10,3986/11,4002/11,4024/11,4051/12,4387/16 ) και ιδίως ο επαίσχυντος και αντισυνταγματικός 4093/2012 , παρ όλο που ο κ. Γ.Κατρούγκαλος είχε δεσμευθεί επ αυτού.
ι.-Δεν είναι δίκαιο οι στρατιωτικοί που αγωνίσθηκαν στους διάφορους αγώνες του Έθνους (Β.΄Π.Π. , Κορέα , Κύπρος ) να έχουν ίδιο συνταξιοδοτικό καθεστώς με τους Υπαλλήλους που απολάμβαναν μία ήρεμη και χωρίς προβλήματα οικογενειακή ζωή.
ια.-Η Ελλάδα είναι η μοναδική , ίσως, χώρα που οι συνταξιούχοι πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές , βλέπε εισφορά 5%,10%,15%,20% στα ασφαλιστικά τους Ταμεία , βάσει του ν.4093/2012 και Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.) , χωρίς ουδείς να γνωρίζει το περιβόητο ΑΚΑΓΕ , που σημειωτέον επλήγη βάναυσα από το PSI, τι αποθεματικό έχει τώρα και πως γίνεται η διαχείριση των πόρων του.
ιβ.-Παρά την ισχύ του δικαίου νόμου 4151/2013 , άρθρο 4 ( σε αντικατάσταση του ν. 3865/2010 ) , με το εργασιακό των νέων συνταξιούχων του σχετ (α) επανέρχονται οι αδικίες και ανισότητες , που ο ν.4151/2013 είχε άρει.
ιγ.-Οι αποστρατευθέντες μέχρι την 30-06-2016 (ημερομηνία υπογραφής του σχετικού ΦΕΚ της αποστρατείας) , υπάγονται στο σχετ (α) , ενώ θα πρέπει να υπαχθούν στο παλαιό καθεστώς , αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεών τους..
4.-Το σχετ (α) είναι παράνομο γιατί :
α.-Καταργεί τις στρατιωτικές συντάξεις και τις αποδεσμεύει από την υποχρέωση καταβολής τους από το Δημόσιο , εντάσσοντάς τες στο νέο Ε.Φ.Κ.Α. που είναι αντίθετο με το Π.Δ. 169/07 του “ Κώδικα Στρατιωτικών και Πολιτικών Συντάξεων “ και έχει τεκμηριωθεί απόλυτα στην απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου 46/2005.
Έχει γίνει δεκτό νομολογιακά ότι η συνταξιοδότηση των δημοσίων λειτουργών, των Στρατιωτικών και των υπαλλήλων από το Δημόσιο, διεπόμενη από ιδιαίτερες συνταγματικές διατάξεις (άρθρα 73 παρ.2, 80 παρ.1 και 98 παρ.1 εδ.ε’ του Συντάγματος)δεν εμπίπτει στην έννοια της κατά το άρθρο 22 παρ.4 του Συντάγματος κοινωνικής ασφαλίσεως γενικώς (πρβλ. ΣτΕ 1808/70, 99/68) και το Δημόσιο δεν ενεργεί ως Οργανισμός Κοινωνικής Ασφάλισης κατά την παροχή σύνταξης στους υπαλλήλους του, αλλά δυνάμει της σχέσης που το συνδέει με αυτούς και επί τη βάσει ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος (ΣτΕ 1970/2002, 1750/1993).
Ας σημειωθεί ότι η ειδική δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί διαφορών από συντάξεις του Δημοσίου κατοχυρώθηκε συνταγματικά ενόψει ακριβώς αυτής της ιδιαιτερότητας του συνταξιοδοτικού καθεστώτος των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου.
Έχει γίνει δεκτό νομολογιακά ότι η συνταξιοδότηση των δημοσίων λειτουργών, των Στρατιωτικών και των υπαλλήλων από το Δημόσιο, διεπόμενη από ιδιαίτερες συνταγματικές διατάξεις (άρθρα 73 παρ.2, 80 παρ.1 και 98 παρ.1 εδ.ε’ του Συντάγματος)δεν εμπίπτει στην έννοια της κατά το άρθρο 22 παρ.4 του Συντάγματος κοινωνικής ασφαλίσεως γενικώς (πρβλ. ΣτΕ 1808/70, 99/68) και το Δημόσιο δεν ενεργεί ως Οργανισμός Κοινωνικής Ασφάλισης κατά την παροχή σύνταξης στους υπαλλήλους του, αλλά δυνάμει της σχέσης που το συνδέει με αυτούς και επί τη βάσει ειδικού συνταξιοδοτικού καθεστώτος (ΣτΕ 1970/2002, 1750/1993).
Ας σημειωθεί ότι η ειδική δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί διαφορών από συντάξεις του Δημοσίου κατοχυρώθηκε συνταγματικά ενόψει ακριβώς αυτής της ιδιαιτερότητας του συνταξιοδοτικού καθεστώτος των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου.
β. -Ενώ το ΣτΕ με τις Αποφάσεις της Ολομελείας του υπ. Αριθ. 2192 μέχρι 2196 του 2014 απαγορεύει την περαιτέρω μείωση των συντάξεων των στρατιωτικών , εν τούτοις με το σχετικό (α) επέρχονται σημαντικές μειώσεις στις συντάξεις.
γ. -Τεχνηέντως αποδεσμεύονται οι συντάξεις από τους μισθούς των εν ενεργεία και έτσι το Κράτος προσδοκά να παρακάμψει τις αποφάσεις της Ολομελείας του ΣτΕ 2192 μέχρι 2196 του 2014 και την 1128 του 2016.
δ. -Το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την επεξεργασία του σχεδίου νόμου (μετέπειτα ν.4387/2016 ) είχε αποφανθεί ότι αυτό ήταν στα όρια της νομιμότητας κυρίως λόγω ένταξης των συνταξιούχων του Δημοσίου στο ίδιο Ταμείο με τους συνταξιούχους του ιδιωτικού Τομέα.
ε. Οι Στρατιωτικοί όταν αποστρατεύονται δεν αποκαλούνται συνταξιούχοι , αλλά με τον αποστρατευτικό βαθμό που τους απονέμει η Πολιτεία με εκδιδόμενο Προεδρικό Διάταγμα π.χ. “Ταξίαρχος εν αποστρατεία”. Η απονομή του αποστρατευτικού βαθμού δεν μπορεί να είναι μόνο στα χαρτιά και για το θεαθήναι , πρέπει να έχει και το ανάλογο αντίκρυσμα.
στ.-Με τον ν.4337/2015 (τρίτο μνημόνιο-σελίδα 1021) δεσμεύεται η Κυβέρνηση ότι θα εξεύρει πόρους για την αποκατάσταση των συντάξεων , σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ , επομένως η μη τήρηση της δέσμευσης αυτής πέραν των άλλων είναι και παράνομη.
5.-Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Π.Καμμένος έχει πλειστάκις δεσμευθεί ότι το νέο ασφαλιστικό (σχετ. α) δεν θα αφορά τους στρατιωτικούς και τους αποστράτους και επ αυτού υπάρχει σύμφωνη γνώμη του Πρωθυπουργού κ. Α.Τσίπρα. Τελικά φαίνεται ότι οι θέσεις των Υπουργών Εργασίας και Οικονομικών είναι πιο ισχυρές από τις θέσεις του ΥΕΘΑ και συγκυβερνώντος.
6.-Κατόπιν των ανωτέρω καλούμε την Κυβέρνηση και ειδικά τον Πρωθυπουργό κ.Α.Τσίπρα , ως άμεσο βήμα, να εξαιρέσει τους στρατιωτικούς και τους αποστράτους από τον ν.4387/2016 , να σταματήσει κάθε περικοπή στις συντάξεις των στρατιωτικών και εφ όσον γίνουν αυτά να εφαρμόσει τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ 2192 μέχρι 2196 του 2014 και 1128 του 2016 το αργότερο από την 01-01-2018 (τότε λήγει η πληρωμή αναδρομικών του ν.4307/2014 ) , κατοχυρώνοντάς τες νομοθετικά από τούδε..
7.-Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι θα συνεχίσουμε τους δικαστικούς αγώνες σε Ελληνικά και Ευρωπαϊκά δικαστήρια και ως πρώτο βήμα καταθέσαμε σήμερα προσφυγή ενώπιον του ΣτΕ κατά των σχετικών (α) και (β)..
8.-Το παρόν εκφράζει , αναλογικά και τις απόψεις των αποστράτων του Λ.Σ.-ΕΛΛ.ΑΚΤ. και της ΕΛ.ΑΣ , για τους ίδιους νομικούς , ουσιαστικούς και ηθικούς λόγους..
Υποστράτηγος Ε.Δανιάς. ε.α. Πρόεδρος ΕΑΑΣ
Συνταγματάρχης Ν.Καίσαρης ε.α. Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΣ
Αντιναύαρχος Σ.Περβαινάς Π.Ν. ε.α. Πρόεδρος ΕΑΑΝ και Συντονιστικού
Αντιπλοίαρχος (Ε) Γ.Γεωργακόπουλος Π.Ν. ε.α. Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΝ
Αντιπτέραρχος (Ι) Σ.Καββούρης Π.Α. ε.α. Πρόεδρος ΕΑΑΑ
Αντισμήναρχος (Ρ) Ι.Κρανιάς Π.Α.ε.α. Διευθύνων Σύμβουλος ΕΑΑΑ
Για την ακρίβεια
Ο Πρόεδρος του Συντονιστικού Συμβουλίου
Αντιναύαρχος Σ.Περβαινάς Π.Ν.ε.α.