Σε έναν απολογισμό για το ασφαλιστικό τις συντάξεις προχώρησε ο εργατολόγος και πρόεδρος της ΕΝΥΠΕΚΚ Αλέξης Μητρόπουλος.
Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, και τα σενάρια για τη χορήγηση «μισής» 13ης σύνταξης, ο κ. Μητρόπουλος μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR Κεντρικής Ελλάδας έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για «τεκτονικές αλλαγές» που κυοφορούνται στο συνταξιοδοτικό, με επίκεντρο τη νέα αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης λόγω του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος.
Μητρόπουλος για δηλώσεις Στουρνάρα: «Η πιο σκληρή φράση των τελευταίων 10-15 ετών»
Ο κ. Μητρόπουλος δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό του για την πρόσφατη τοποθέτηση του κεντρικού τραπεζίτη αναφορικά με την επάρκεια της δημόσιας ασφάλισης, χαρακτηρίζοντάς την ως μια ιστορικά πρωτοφανή παραδοχή. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά «τι είπε ο κύριος Στουρνάρας, διαβάζω, διότι με ρώτησαν και ξένοι συνάδελφοί σας από ευρωπαϊκές χώρες, διότι για εμάς τους επιστήμονες είναι η πιο σκληρή φράση που έχει ειπωθεί τα τελευταία 10-15 χρόνια. Είπε, διαβάζω, οι δημόσιες συντάξεις από μόνες τους δεν θα επαρκούν στο μέλλον για αξιοπρεπή διαβίωση.
Άρα λοιπόν αντιλαμβάνεστε ότι εδώ αντιλαμβάνονται και οι τηλεθεατές μας ότι είναι μία φράση που λέει ότι το ύψος και το περιεχόμενο των δημοσίων συντάξεων δεν θα δίνουν αξιοβίωτη ζωή, δεν θα δίνουν αξιοπρεπή διαβίωση. Αυτό δεν είναι καλό, κυρία Τσατζαλή, να λέγεται από τον κεντρικό τραπεζίτη».
Προ των πυλών νέα αύξηση των ορίων ηλικίας στις συντάξεις;
Σύμφωνα με τον εργατολόγο, το κλίμα που διαμορφώνεται, σε συνδιασμό με την δραματική γήρανση του πληθυσμού, δείχνει ξεκάθαρα προς τη νομοθέτηση νέων, αυξημένων ορίων ηλικίας για τις επόμενες γενιές, με ορίζοντα την περίοδο 2029–2030, καθώς ο ΕΦΚΑ απειλείται με νέα ελλείμματα.
«...σήμερα ένα γράφημα στην εφημερίδα την Καθημερινή επαναλαμβάνει τις δηλώσεις του κ. Στουρνάρα και λέει ο ΕΦΚΑ επιστρέφει στα ελλείμματα το '29-'30. Τι είναι το 2029-2030 για μας; Είναι ορόσημο, αλλαγή μεγάλης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για σας στις νέες γενιές.
Άρα λοιπόν δημιουργείται μία κατάσταση, μία ατμόσφαιρα. Εμείς πιστεύουμε και έχουμε ενημερώσει και ξένα ινστιτούτα ως επιστημονική ένωση και εγώ επικεφαλής της ΕΝΠΥΠΕΚ ότι ένα από τα πρώτα νομοθετήματα της νέας κυβέρνησης, όποια σύνθεση κι αν έχει, όποτε κι αν γίνουν οι εκλογές, θα είναι η νομοθέτηση νέων αυξημένων ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Γιατί; Διότι σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς η χώρα μας περνάει με μεγαλύτερη ένταση το δημογραφικό.
Είμαστε από τις πιο γηράσκουσες κοινωνίες στην Ευρώπη... Προχθές βγάλαμε τα στοιχεία και ενημερώσαμε και ξένα ινστιτούτα ότι το 82%, το 81,9% των Ελλήνων Συνταξιούχων είναι άνω του 65. Αυτό θα πηγαίνει ανοδικά».
Ο ίδιος πρόσθεσε με έμφαση «δεν μπορεί να ακούει ο κόσμος ότι το '27 και το '30 και το '33 και το '36 έχουμε αύξηση ορίων ηλικίας όπως είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Τσίπρα με το νόμο Κατρούγκαλου. Δεν σημαίνει ότι πρέπει οι γυναίκες να μένουν μέχρι τα 67 και τα 70 τους. Για ποια σύνταξη και για ποιο μισθό, να μείνουν να δουλέψουν; Αλλά για τα πεντακοσάρικα, για τα εφτακοσάρικα; Υπό αυτή την έννοια χρειάζεται προσοχή».
Ο ρόλος των Επαγγελματικών Ταμείων και η «φοροεισπρακτική» λογική
Σχολιάζοντας την πίεση που ασκείται για τη στροφή στον λεγόμενο «δεύτερο πυλώνα» ασφάλισης (επαγγελματικά ταμεία), ο κ. Μητρόπουλος εξήγησε ότι αυτό ουσιαστικά σημαίνει την πλήρη απόσυρση του κράτους από την εγγύηση αυτών των χρημάτων, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση για εισπρακτική αντιμετώπιση του θεσμού.
«Σημαίνει, κυρία Τσατζαλή και αγαπητοί τηλεθεατές, δεν θα συμμετάσχει, δεν συμμετέχει καθόλου το κράτος ούτε σε εισφορές ούτε σε στήριξη σύνταξης. Σήμερα, και στους παλιούς και στους νέους συνταξιούχους, μετέχει το κράτος δίνοντας την εθνική σύνταξη. Η σύνταξη σήμερα για όλους σπάει σε δύο κομμάτια. Στην κρατική στήριξη που είναι η εθνική σύνταξη και στην ανταποδοτική σύνταξη που είναι το μεγαλύτερο κομμάτι και πατάει μόνο στις εισφορές. Τι λέει ο κύριος Στουρνάρας και σημερινά δημοσιεύματα που καλλιεργούν ένα κλίμα τεκτονικών αλλαγών στο συνταξιοδοτικό;
Μα αυτή η φράση του κυρίου Στουρνάρα ειδικά μας προβλημάτισε και εμάς τους επιστήμονες. Δηλαδή γιατί έρχεται τώρα και με αυτή τη ρηξικέλευτη, σκληρή φράση θεσμικά λέει ότι δεν θα επαρκούν οι δημόσιες συντάξεις για τους μελλοντικούς συνταξιούχους;
Άρα λοιπόν τι είναι το επαγγελματικό ταμείο, τι είναι ο δεύτερος πυλώνας, αγαπητή Μαρία, κυρία Τσατζαλή; Είναι ότι το κράτος δεν μετέχει. Δίνουν εισφορές μόνο οι εργαζόμενοι. Ρισκάρουν τις εισφορές τους, επενδύουν τις εισφορές τους. Δεν υπάρχει ταμείο, βάζουν τις εισφορές τους και κάνουν τη διανομή με κάποια κριτήρια που αποφασίζουν στο καταστατικό τους με μία χαλαρή εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Σε αυτό το συνέδριο μίλησε ο κεντρικός τραπεζίτης».
Αναφερόμενος στη στάση των ασφαλισμένων, υπογράμμισε «εδώ και 25 χρόνια υπάρχει ο θεσμός αλλά ήταν επιφυλακτικοί οι ασφαλισμένοι. Σε κάποιες υψηλών μισθών και εισφορών φτιάχτηκαν τα ταμεία τα επαγγελματικά. Αλλά ήρθε η κυβέρνηση και το είδε ως φορολογητέα ύλη. Δεν το είδε ως ενθάρρυνση, κυρία Τσατζαλή, για να πάρει κάποιος συμπλήρωμα σύνταξης. Και έπεσε λοιπόν με μία λογική φοροεισπρακτική. Τα φορολόγησε. Δεν λέω τα λεηλάτησε. Αλλά όσοι συνεισέφεραν, και συνεισέφεραν πολλά κυρία Τσατζαλή, δεν πήραν τίποτε ή υπερφορολογήθηκαν. Άρα λοιπόν τώρα τι λέει; Επειδή το κράτος πια θα περιορίσει τους φόρους για τους νέους συνταξιούχους και τις νέες συντάξεις, να στραφεί ο κόσμος σε ίδιες ασφαλιστικές καταστάσεις που θα πληρώνει μόνος του εισφορές, θα τις επενδύει, θα τις ρισκάρει και θα παίρνει κάτι συμπλήρωμα στο τέλος. Αυτή είναι η λογική του επαγγελματικού Ταμείου».
13η σύνταξη, ΕΑΣ και η «καυτή πατάτα» στις συντάξεις χηρείας
Τέλος, ο Αλέξης Μητρόπουλος αναφέρθηκε στα άμεσα κυβερνητικά σχέδια ενόψει της ΔΕΘ, στα σενάρια για τη 13η σύνταξη, αλλά και στο εξαιρετικά ευαίσθητο κοινωνικά ζήτημα των περικοπών στις συντάξεις χηρείας.
«Το είπατε εσείς. Εγώ πιστεύω επειδή η δεξαμενή των συνταξιούχων είναι η μεγαλύτερη σε ψήφους και σε εκλογική επιρροή, 2,5 εκατομμύρια μαζί με τις οικογένειές τους... αντιλαμβάνεστε μιλάμε για απίθανα μεγάλη δεξαμενή. 13η σύνταξη. Ίσως τη σπάσει στη μέση όπως λέγανε κυβερνητικά φύλλα προχθές, αλλά έχουμε την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς με νόμο ήδη ψηφισμένο. Άρα όλοι οι συνταξιούχοι θα πάρουν το 2,6% που ήδη έχει οριστεί για το 2027. Φαίνεται, κυρία Τσατζαλή, θα έχει περιορισμό και στην εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων (ΕΑΣ) που ματώνουν μισό εκατομμύριο συνταξιούχοι και πληρώνουν αυτό το φόρο από το 2010 το έτος 2026».
Κλείνοντας, αναφέρθηκε στο μεγάλο «αγκάθι» των συντάξεων χηρείας. Όπως είπε, «βγήκε μία κακή απόφαση προχθές που λέει να κοπεί μία από τις εθνικές συντάξεις από τις συντάξεις χηρείας. Το επεδίωξε η κυβέρνηση, το ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση Τσίπρα, αλλά δεν τόλμησε αυτή τη σκληρή ρύθμιση η κυβέρνηση Τσίπρα να την εφαρμόσει και τώρα η καυτή πατάτα είναι στα χέρια της σημερινής κυβέρνησης αν θα κόψει τις συντάξεις χηρείας, αν θα ζητήσει αναδρομικά πίσω, και είναι μία δύσκολη κατάσταση προς διαχείριση. Εδώ είμαστε».
