Επιβεβαιώνονται έτσι, οι ανάλογες έρευνες και τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Eurostat, κατατάσσουν την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση την αγοραστική δύναμη.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Φεβρουάριο διαμορφώθηκε στις -42,0 μονάδες (έναντι -43,4 μονάδες τον Ιανουάριο), με τους Έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με δεύτερους τους Εσθονούς με επίπεδο δείκτη –37,7 και τρίτους τους Σλοβένους με -30,7.
Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -12,9 μονάδες στην ΕΕ και στις -13,6 μονάδες στην Ευρωζώνη, από τους οποίους η Ελλάδα απέχει παρασάγγας.
Η αρνητική πρωτιά της Ελλάδας δεν είναι τυχαία, αφού τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνας του ΙΟΒΕ καταγράφουν την ακόλουθη κατάσταση για τα ελληνικά νοικοκυριά:
- = Το 83% (από 87%) των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% (από 13%) τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις +9,0 μονάδες στην ΕΕ και στην Ευρωζώνη.
- = Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε στις –63,3 μονάδες (από -69,2 τον Ιανουάριο).
- =Το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» διαμορφώθηκε στο 64% (από 67%).
- = Το 9-10% των νοικοκυριών αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους για να τα βγάλουν πέρα.
- = Οι καταναλωτές που δήλωσαν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν 19% του συνόλου, ενώ το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι «έχουν χρεωθεί» διαμορφώθηκε στο 7% από 6% τον προηγούμενο μήνα.
- = Οι αρνητικές εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, τους προηγούμενους 12 μήνες διατηρήθηκαν στις -41,2 μονάδες.
- = Το 60% των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 4% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -9,5 και -10,0 μονάδες αντίστοιχα.
- = Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, τους προσεχείς 12 μήνες διατηρήθηκαν τον Φεβρουάριο στις -38,8 όπως και τον προηγούμενο μήνα. Το 54% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 6% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -3,5 και -4,1 μονάδες αντίστοιχα.
- = Ο αρνητικός δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο διαμορφώθηκε στις -44,7 (από –46,1) μονάδες. Το 62% (από 63%) των καταναλωτών προέβλεψε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι 22% (από 23%) το οποίο αναμένει σταθερότητα.
- = Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε σημαντικά με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις - 43,4 (από -47,5) μονάδες.
- = Το 51% (από 56%) των καταναλωτών προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 4% αναμένει το αντίθετο.
- = Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες αποκλιμακώθηκε τον Φεβρουάριο, στις +13,2 μονάδες, από +13,9 τον Ιανουάριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προέβλεψε μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διατηρήθηκε στο 35%, με το 18% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της.
- = Ενισχύθηκαν οι δείκτες για άνοδο των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες και διαμορφώθηκε στις +31,9 μονάδες, έναντι +27,6 μονάδων τον Ιανουάριο. Το 61% των νοικοκυριών προέβλεψε άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό και το 15% αναμένει σταθερότητα.
- =Το 51,9% των νοικοκυριών ζει στην αβεβαιότητα, καθώς δηλώνει πως, η οικονομική του κατάσταση, μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα.