Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Αναδρομικά - Συντάξεις: Οι αλήθειες, τα ψέματα, η εμμονική παραπληροφόρηση, για τα αναδρομικά και την επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα του Ιουλίου 2012. ΑΝΑΛΥΣΗ





     1.  Με ανακοινώσεις που εξέδωσαν, το συντονιστικό συμβούλιο των 3 Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών και η ΠΟΣ, αναφέρουν πως, τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή κυβέρνηση, συμμορφώθηκαν πλήρως με τις αποφάσεις του ΣτΕ, στο θέμα των  οφειλομένων  αναδρομικών και πως καλώς παραμένει ο ν. 4093/2012 στις μνημονιακές μειώσεις, σε ότι αφορά τις κλιμακωτές  μειώσεις στο 5-10-15-20%."(!!) καθόσον έγιναν νόμιμα και δεν τις ακυρώνει η 2192/14 απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ, παρότι διατάσσει την επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα του Ιουλίου 2012 !! 
    2. Μετά από τα παραπάνω φαίνεται πως:
         α. Ξέχασαν να αναφέρουν πως τα αναδρομικά εκδίδονται μόνο από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μετά από εντολή του Ελεγκτικού Συνεδρίου !
         β. Ξέχασαν να αναφέρουν, το έγγραφο του ΓΛΚ προς το ΥΠ.ΟΙΚ, το οποίο ανατρέπει τον ισχυρισμός τους ότι, οι  κυβερνήσεις συμμορφώθηκαν με την απόφαση του ΣτΕ καθόσον το έγγραφο αυτό:
             (1). Κρούει τον κώδωνα του οικονομικό  κινδύνου στο ΥΠ.ΟΙΚ. καθόσον, μετά τις πρώτες τελεσίδικες αποφάσεις της ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου,αποδεικνύεται πως το κόστος των αναδρομικών είναι πολύ μεγάλο και η καταβολή των αναδρομικών θα πρέπει διαχέεται σε βάθος χρόνου για να αποφευχθεί ο οικονομικός εκτροχιασμός !!
            (2.) Οι πρώτες τελεσίδικες αποφάσεις του ΣτΕ, που είχαν εκδοθεί μέχρι τον Νοέμβριο 2017, έχουν ως μέσο όρο αναδρομικών:
                 (α).  Για τους γιατρούς του ΕΣΥ 21.969,321 ευρώ !!
                 (β).  Για τους ΔΕΠ/ΑΕΙ 19.977,433 ευρώ !!
           
     3.  Αυτό που αναγράφει στην παρ. 2 το συντονιστικό συμβούλιο των 3 Ε.Α.Α ότι, "αναμένουμε πρωτίστως την επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα της 31-7- 2012"    έρχεται σε αντίφαση με αυτό που αναγράφεται στην παρ. 1 ότι " η κυβέρνηση συμμορφώθηκε πλήρως με τις αποφάσεις του ΣτΕ"!!

    4.  Είναι σίγουρο πως από το 2019 και μετά, που θα αρχίσουν να εκδίδονται με γοργούς ρυθμούς, οι αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, για όσους έχουν ασκήσει έφεση/αγωγή ή αγωγή, θα φανεί ποιοι θα δικαιωθούν και ποιοι θα ψάχνουν κρυφτούν για όσα έλεγαν και έκαναν. Αργά ή γρήγορα όλα εδώ πληρώνονται.
     
   5. Μετά από τα παραπάνω, απευθυνθήκαμε στον ειδικό για οικονομικά και Στρατιωτικά θέματα, έγκριτο δικηγόρο, Παρ΄Αρείω Πάγω, Χρήστο Χασκή και του ζητήσαμε να μας αναλύσει, απλά και κατανοητά,  τι πραγματικά ισχύει ή δεν ισχύει, για όσα λέγονται και γράφονται για τις επώδυνες μειώσεις των συντάξεων με τον ν.4093/2012. 



Διαβάστε με προσοχή την ανάλυση 

Μειώσεις νόμου 4093/2012
          
Σύμφωνα με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και την υπ’ αριθμόν 2192/2014 απόφασή του, το ΣτΕ απεφάνθη εκ νέου σχετικά με την αντισυνταγματικότητα των επιβληθεισών μειώσεων στις συντάξεις των ειδικών μισθολογίων και συνάγεται ότι αντιστάθμισμα των ανωτέρω απαγορεύσεων και περιορισμών και των ειδικών συνθηκών εργασίας των στρατιωτικών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, οι οποίες συνεπάγονται αυξημένους κινδύνους για τη ζωή και τη σωματική τους ακεραιότητα, αλλά και αναγνώριση της σημασίας της αποστολής που επιτελούν, αποτελεί η ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείρισή τους, την οποία διαχρονικώς τους επιφύλαξε ο κοινός νομοθέτης. 
           
Μάλιστα, αναφέρεται ότι από καμία συνταγματική διάταξη ή αρχή δεν κατοχυρώνεται δικαίωμα σε αποδοχές συγκεκριμένου ύψους, όμως η μεταβολή του μισθολογικού καθεστώτος των στρατιωτικών με τέτοιας φύσεως ή εκτάσεως μείωση των αποδοχών, που να επιφέρει ανατροπή του έως τότε ισχύοντος μισθολογικού καθεστώτος, δεν μπορεί να γίνει χωρίς να έχει προηγουμένως εκτιμηθεί το δημοσιονομικό όφελος, σε σχέση με τις επιπτώσεις, που η μείωση αυτή μπορεί να έχει στην λειτουργία των ενόπλων αυτών σωμάτων, καθώς και αν η μείωση είναι αναγκαία ή θα μπορούσε να αναπληρωθεί με άλλα μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος, με μικρότερο κόστος για το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας. 
Ακόμα, η απόφαση τονίζει ότι κατά τον προσδιορισμό του ύψους των αποδοχών τους, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, εκτός από τα συνήθη κριτήρια, και οι ιδιαίτερες συνθήκες ασκήσεως και η επικινδυνότητα του επαγγέλματός τους, καθώς και η επιτασσομένη αποκλειστική αφιέρωση στο επάγγελμα αυτό, ώστε οι αποδοχές τους να είναι επαρκείς για αξιοπρεπή διαβίωση και ανάλογες της σημασίας της αποστολής τους.
           
Κατά την υπ’ αριθμόν 1125/2016 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, επιβλήθηκε ως άμεσο μέτρο για την αντιμετώπιση της παρατεταμένης οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης, η περαιτέρω μείωση των αποδοχών των μισθοδοτούμενων βάσει «ειδικών» μισθολογίων δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας. Η απόφαση δέχθηκε ότι: 
α) με τις διατάξεις αυτές ο νομοθέτης αντιμετώπισε καθένα από τα «ειδικά» μισθολόγια, που αφορά σε διαφορετική κατηγορία λειτουργών ή υπαλλήλων, με απολύτως διακεκριμένα καθήκοντα και αποστολή, συλλήβδην ως ένα ενιαίο οικονομικό μέγεθος, το οποίο έπρεπε, υπολογιζόμενο ως σύνολο, να μειωθεί κατά ποσοστό 10% στο πλαίσιο της επιχειρούμενης μειώσεως του δημοσιονομικού ελλείμματος και του δημοσίου χρέους, 
β) κατά την επιβολή των μισθολογικών αυτών περικοπών ο νομοθέτης δεν έλαβε υπόψη τους λόγους για τους οποίους είχε θεσπισθεί ιδιαίτερο μισθολόγιο για καθεμία από τις εν λόγω κατηγορίες λειτουργών ή υπαλλήλων και το οποίο, για ορισμένες εξ αυτών, συνδέεται με την συνταγματική τους αποστολή, αποδίδοντας σημασία, για τον καθορισμό του ύψους της μειώσεως σε κάθε μισθολόγιο και σε κάθε βαθμό εντός του αυτού μισθολογίου, αποκλειστικώς και μόνον στο μαθηματικό ύψος των έως τότε χορηγουμένων αποδοχών. 

Mε την ίδια απόφαση κρίθηκε, περαιτέρω, ότι: 
α) κατά τον προσδιορισμό του ύψους των περικοπών στο μισθολόγιο των στρατιωτικών, δεν ελήφθησαν υπόψη, πέραν του, κατά τα ανωτέρω, αμιγώς αριθμητικού και, ως εκ τούτου, προδήλως απρόσφορου κριτηρίου, της επιτεύξεως, δηλαδή, συγκεκριμένης μεσοσταθμικής μειώσεως του μισθολογικού κόστους του Δημοσίου, η σημασία της αποστολής των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας και οι ιδιαίτερες συνθήκες ασκήσεως και η επικινδυνότητα του επαγγέλματός τους, 
β) δεν έγιναν ειδικές εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις από τις εν λόγω μειώσεις στη λειτουργία των ενόπλων αυτών σωμάτων, ούτε αν οι εκ των μειώσεων προερχόμενες επιπτώσεις ήταν μικρότερες ή μεγαλύτερες από το οικονομικό όφελος που θα προέκυπτε, ούτε, τέλος, αν θα μπορούσαν να ληφθούν άλλα μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος, με μικρότερο κόστος για το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, 
γ) δεν εξετάσθηκε αν οι αποδοχές των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας παρέμεναν, και μετά τις νέες μειώσεις, επαρκείς για την αντιμετώπιση του κόστους αξιοπρεπούς διαβίωσης τους και ανάλογες της αποστολής τους. Η συνεκτίμηση των ως άνω κριτηρίων και λοιπών παραγόντων ήταν επιβεβλημένη, διότι οι επίμαχες περικοπές αφορούν σε αποδοχές των στελεχών στρατιωτικώς οργανωμένων σωμάτων, υπέρ των οποίων ο κοινός νομοθέτης έχει υποχρέωση ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχειρίσεως, η οποία απορρέει εμμέσως από τα άρθρα 45, 23 παρ. 2 και 29 παρ. 3 του Συντάγματος, ως αρχής που εγγυάται την αποτελεσματική εκπλήρωση της κρατικής αποστολής τους και αντισταθμίσματος για τις ιδιαίτερες συνθήκες εκτελέσεως των καθηκόντων τους.
        
Σύμφωνα με τη νεότερη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και την υπ’ αριθμόν 258/2018 απόφασή του, εκλήθη το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών αφενός μεν να επιστρέψει τις αποδοχές και τις συντάξεις που τα μέλη των αιτουσών ενώσεων και ομοσπονδιών των σωμάτων ασφαλείας είχαν υποχρεωθεί να επιστρέψουν, ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, συνεπεία της αναδρομικής εφαρμογής των αντισυνταγματικών διατάξεων του ν. 4093/2012 (1.8.2012 - 31.12.2012), αφετέρου δε να μεριμνήσει για τον τρόπο επιστροφής των χρηματικών ποσών που αντιστοιχούσαν στη διαφορά μεταξύ των αποδοχών και των συντάξεων που ελάμβαναν προ της εφαρμογής του τελευταίου αυτού νόμου και εκείνων που πράγματι τους κατεβλήθησαν μετά τις αντισυνταγματικές περικοπές. 
Για το μεταγενέστερο, εξάλλου, της δημοσιεύσεως των ακυρωτικών αποφάσεων χρονικό διάστημα, η διοίκηση εκλήθη να θεωρήσει ως ισχύουσες τις προ του ν. 4093/2012 μισθολογικές και συνταξιοδοτικές διατάξεις και να καταβάλει στους στρατιωτικούς και τους υπηρετούντες στα σώματα ασφαλείας για τον εφεξής χρόνο τις αποδοχές και τις συντάξεις που δικαιούνταν βάσει των τελευταίων αυτών διατάξεων.
         
Το Τριμελές Συμβούλιο Συμμορφώσεως έκρινε, ότι ο νομοθέτης και, κατ’ εξουσιοδότηση αυτού, η κανονιστικώς δρώσα διοίκηση διατηρούν την ευχέρεια να προβούν στην κατάρτιση νέου μισθολογίου για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας επί τη βάσει των κριτηρίων που τέθηκαν με τις αποφάσεις της Ολομέλειας, στην περίπτωση, ωστόσο, αυτή, κατά τη διαμόρφωση του νέου μισθολογίου, οι αποδοχές των στρατιωτικών και των στελεχών των σωμάτων ασφαλείας δεν θα μπορούσαν να καθορισθούν σε επίπεδα αντίστοιχα και, κατά μείζονα λόγο, κατώτερα εκείνων που είχαν διαμορφωθεί κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων του ν. 4093/2012 που είχαν κριθεί αντισυνταγματικές.
        
   
Το Συμβούλιο Συμμορφώσεως έκρινε, ειδικότερα, ότι οι νεότερες μισθολογικές ρυθμίσεις του Ν.4307/2014 δεν συνιστούν πλήρη συμμόρφωση, ούτε κατά το μέρος που αφορά στην υποχρέωση της διοικήσεως να καταβάλει στους Στρατιωτικούς τις αποδοχές που υποχρεώθηκαν να επιστρέψουν ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, λόγω των αναδρομικών μειώσεων που υπέστησαν κατ’ εφαρμογήν του ν. 4093/2012, ούτε κατά το μέρος που αφορά στην υποχρέωση επιστροφής προς αυτούς των χρηματικών ποσών που αντιστοιχούν στη διαφορά μεταξύ των αποδοχών που ελάμβαναν προ της εφαρμογής του ν. 4093/2012 και των αποδοχών που πράγματι τους κατεβλήθησαν, μετά τις γενόμενες περικοπές, κατά το χρονικό διάστημα από της ενάρξεως ισχύος του ν. 4093/2012 και μέχρι της δημοσιεύσεως του ν. 4307/2014, καθόσον για αμφότερες τις περιπτώσεις προβλέφθηκε μερική μόνον, κατά το ήμισυ περίπου, επιστροφή των αντίστοιχων ποσών.
            

    Ουσιαστική σημασία βέβαια για τις επί του παρόντος καταβαλλόμενες αποδοχές, ή για τις μελλοντικές αναπροσαρμογές, έχει το σκεπτικό της ανωτέρω αποφάσεως, ήτοι ότι : «Καθ’ όσον αφορά, εντούτοις, τις μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4307/2014 εφεξής καταβαλλόμενες αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας (μετά την 15.11.2014), το Τριμελές Συμβούλιο έκρινε ότι δεν μπορούσε να υπεισέλθει στο ζήτημα αν οι αποδοχές αυτές ήταν οι προσήκουσες, καθόσον το ζήτημα αυτό, συναπτόμενο με τη συνταγματικότητα των νεότερων νομοθετικών ρυθμίσεων, δεν μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο της διαδικασίας συμμορφώσεως.»

                                                                                                Με τιμή



ΧΡΗΣΤΟΣ Ε. ΧΑΣΚΗΣ 
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΠΑΡ΄ ΑΡΕΙΩ ΠΑΓΩ 
ΕΡΜΟΥ 2 • ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ • ΤΚ 54625 
ΤΗΛΕΦΩΝΟ : 2 3 10 . 5 3 3 1 0 0 
ΚΙΝΗΤΟ : 6 9 7 7 - 4 4 2 1 3 1 
email : info@chrishaskislaw.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου