Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025

Κύριε πρωθυπουργέ ΔΕΙΤΕ τα αναδρομικά που μας χορήγησε το κόμμα σας σε 36 δόσεις!! - Δείτε πόσα μας έδωσε ο ΤΣΙΠΡΑΣ!! - Δείτε πόσα μας χρωστάτε ΕΣΕΙΣ!! - Πίνακες, με πραγματικά στοιχεία


 


 1. Είναι γνωστό πως στις εκλογές του Ιουνίου 2012 η ΝΔ, εξελέγη πρώτο κόμμα και με την στήριξη του ΠΑΣΟΚ  και της ΔΗΜΑΡ  σχημάτισε κυβέρνηση με πρωθυπουργό, τον Αντώνη Σαμαρά. Η πρώτη ενέργεια που έκανε η νεοσυσταθείσα κυβέρνηση ήταν η έκδοση του νόμου 4093/2012, με τον οποίο  επέβαλε, στα εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, διπλές εξοντωτικές μειώσεις στις συντάξεις τους, οι οποίες κρίθηκαν τελεσίδικα αντισυνταγματικές, παράνομες και στοχευμένες τόσο από το ΣτΕ, όσο και από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

   2. Είναι γνωστό επίσης πως:

       α. Η Κυβέρνηση, Σαμαρά με τον ν. 4307/2014, ισχυρίζεται (!!) ότι προέβη στην  μερική και κατά 50% αποκατάσταση των  συντάξεων και στην επιστροφή των δικαιουμένων αναδρομικών σε 36 μήνες. Ο επαίσχυντος νόμος της μερικής αποκατάστασης ακυρώθηκε από την   Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με τις υπ΄ αριθμ. 1125-1128/2016 αποφάσεις του! 
Δείτε, στον αναλυτικό και με πραγματικά στοιχεία, πίνακα που ακολουθεί, τα μικτά αναδρομικά που έλαβαν μέχρι τον Ιανουάριο 2018,  καθώς και τα πληρωτέα ποσά που δικαιούνται τα εν αποστρατεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
       β. Η Κυβέρνηση, ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ  αναγνώρισε  πως πράγματι (γιατί έτσι την βόλευε)),με τον ν.4307/2014, μας  χορηγήθηκε, η μερική και κατά 50% αποκατάσταση των συντάξεων και των δικαιούμενων αναδρομικών, σε 36 δόσεις. 

        γ. Τον Δεκέμβριο του 2018 η  Κυβέρνηση, ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ  ισχυρίζεται πως   κατέβαλε το 100% των δικαιούμενων αναδρομικών. Το 2023 ο κ. Τσίπρας δήλωσε πως τα αναδρομικά που χορήγησε  ήταν μειωμένα κατά 21 δις ευρώ, εφαρμόζοντας την τακτική Σαμαρά που έδωσε 6 δις ευρώ λιγότερα 

    3. Στον πίνακα που ακολουθεί διαπιστώνετε εύκολα πως η επιστροφή των αναδρομικών υπολογίστηκε, στην κυριολεξία στο "πόδι", καθόσον:

          α. Υπάρχουν μηδενικές επιστροφές αναδρομικών                      
         

          β. Υπάρχουν ,διαφορετικές επιστροφές, με τα ίδια συντάξιμα χρόνια για ομοιόβαθμους.
          
         γ.  Δεν απαντήθηκαν, από το ΓΛΚ, οι σχετικές με το θέμα αιτήσεις που έκαναν τα ε αποστρατεία στελέχη των Ε.Δ. και Σ.Α.

          
      4. Τα στοιχεία που αναγράφονται προέρχονται από τα μηνιαία ενημερωτικά σημειώματα συντάξεων των συναδέλφων.
   
Αναλυτικός Πίνακας Μικτών Επιστραφέντων  και Υπόλοιπο Οφειλομένων Πληρωτέων Αναδρομικών


ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΣ ΒΑΘΜΟΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ 50% ΜΙΚΤΑ !!!
ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΑ ΠΛΗΡΩΤΕΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ
Υποστράτηγος 

2.782,12
25.196,24
Υποστράτηγος

1.831,68
21.850,68
Υποστράτηγος

2.418, 48
22.650,04
Ταξίαρχος Σ.Ξ.

2.414,52
17.312,96
Ταξίαρχος Αεροπ/Ιπτάμενος
907,20
17.947,16
Συνταγματάρχης /ΣΣΕ

2.414,52
17.312,96
Συνταγματάρχης/ΣΜΥ/ΣΓ
2.043,72
22.313,88
Συνταγματάρχης/ΣΣΕ

1.011,96
17.059,72
Συνταγματάρχης/ΣΜΥ

1.587,60
17.885,64
Αντισυνταγματάρχης/ΣΜΥ

 1.587,60
17.885,64
Αντισυνταγματάρχης/ΣΜΥ

372,96
16.688,70
Αντισυνταγματάρχης/ΣΜΥ

 Μηδενική επιστροφή !!
16.433,56
Επισμηναγός/ΣΤΥΑ

1.415,52
15.415,52
Ταγματάρχης/ΣΜΥ

982,80
12.981,68
Ταγματάρχης/ΣΜΥ
Μηδενική επιστροφή !!
11.611,68
Ταγματάρχης

1.415,52
15.616,48
Επισμηναγός

372,96
18.042,80
Υποπυραγός 

757,08
7.704,84
Λοχαγός/ΣΜΥ

Μηδέν
8.288,94
Αντιπύραρχος

1.077,84
16.956,44
Λοχαγός/ΣΜΥ

773,64
6.981,08
Ανθυπολοχαγός

804,60
9.746,28
Ανθυπολοχαγός

277,20
4.311,60
Ανθυπολοχαγός
Μηδενική επιστροφή !!
7.194,54
Ανθυπασπιστής

549,00
9.690
Ανθυπαστυνόμος

330,12
14.136,88
Ανθυπαστυνόμος

302,76
11.462,76
Ανθυπασπιστής
680,00
13.090,00



































































ΠΙΝΑΚΑΣ 

ΧΟΡΗΓΗΘΕΝΤΩΝ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Α/Α
Αποστρατευτικός-
Μισθολογικός
Βαθμός
Πραγματικά 
Δικαιούμενα
Πληρωτέα
Αναδρομικά
Χορηγηθέντα Αναδρομικά  
Μικτά
Κρατήσεις
Πληρωτέο 
Ποσοστό
Μείωσης
1
Υπτγος/ΣΣΕ - ΓΕΠΣ
30.957,52
7.380,09
3.552,78
3.827,31
48,140 %
2
Υπτγος/ΣΣΕ- Αντγος
26.726,46
6.002,20
2.089,39
3.932,81
34,692 %
3
Ταξχος/ΣΣΕ  -Αντγος
21.374,50
6.641,30
3.907,48
2.733,82
58.840 %
4
Ταξχος/ΣΣΕ Αντγος
23.866,,92
6.620,47
3.891,98
2.728,,49
56,030 %
5
Tαξχος - Ιπτάμενος
40.550,61
5.910,65
4.879,37
1.031,28
82,522%
6
Ταξχος/Εξ.Εξ-Στρατολόγος
26.656,44
6.203,50
3.691,30
2.512,20
59.04 %
7
Σχης /ΣΜΥ- Στρ. Γραμ./Αντγος
27.328,68
10.599,82
4.584,73
6.015,39
43,251%
8
Σχης/ΣΜΥ-   2/3 Ταξ
20.619,64
2.295,32
1.572,01
723,31
68,487 %
9
Σχης/ΣΜΥ-   2/3 Ταξ
20.619,64
3.675,68
1.898,40
1.777,28
51,647 %
10
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
2.054,56
1.514,27
540,29
73,702 %
11
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
4.974,23
2.203,27
2.770,96
44,294 %
12
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
4.017,66
1.978,70
2.038,96
49,250 %
13
Ανχης/ΣΜΥ- 2/3 Ταξ
20.619,64
3.797,32
1.947,30
1.850,02
51,280 %
14
Ανχης/ΣΜΥ- 1/3 Ταξ
16.149,50
3.355,26
1.033,83
2.322,43
30,780 %
15
Ανχης/ΣΜΥ - Σχη
17.738,90
3.036,02
   934,54
2.101,48
30,762 %
16
Τχης/ΣΜΥ- Ανχη
15.660,86
 2.340,85
   636,96
1.703,89
27,210 %
17
Τχης/ΣΜΥ- Ανχη
14.819.04
1.939,32
   550,38%
1.388,94
28,310 %
18
Τχης/ΣΜΥ -Αχη
15.601,62
3.510,67
2.955,780
   554,89
84,190 %
19
Λγος/ΣΜΥ- Τχη
15.162,60
    948,99
   719,99
   229,00
75,860 %
20
Λγος/Στρατ. Μουσικ
15.289,09
    708,86
    416,95
   291,91
58,19 %
21
Λγος/ΣΜΥ- Ανχη
  6.356,00
2.462,68
2.216,32
   246,36
89,99 %
22
Ανθλγος/ΣΜΥ- Λγος
9.447,00
960,13
    295,95
   664,18
30,823 %
23
Ανθστης/ΕΜΘ-Λγος *
15.925,00
1.455,23
342,42
1.112,81
23,530 %
24
Ανθστης/ΕΜΘ-Λγος *
13.444,30
1.41033
331,890
1.078,44
23,537 %
25
Αστυνομικός Δντης- 1/3 Ταξ.
15.171,02
4.957,49
4.300,32
657,17
86.743 %
26
Ανθνομος- Ανχη
14.269,22
3.566,23
2.927,36
638,87
82,09 %

Γιατί ο μισθός ΔΕΝ φτάνει ούτε για 20 μέρες; - Πρωθυπουργός : - Εξαγγείλαμε το πρόγραμμα μείωσης της φορολογίας, για να ανακουφίσουμε τα νοικοκυριά από την ακρίβεια!!!.


 Σοφία Φασουλάκη (MEGA): Καλησπέρα και από εμένα, κ. Πρόεδρε. Στο θέμα της ακρίβειας θα παραμείνω, στη συνέχεια της ερώτησης της συναδέλφου. Διανύουμε τον τέταρτο χρόνο πολύ υψηλού πληθωρισμού. Όλες οι έρευνες και οι δημοσκοπήσεις λένε ότι ο μήνας δεν βγαίνει, στις 20 του μήνα τελειώνει ο μισθός. Το τυπικό καλάθι στο σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, πριν από πέντε χρόνια ήταν γύρω στα 50 ευρώ, έχει πάει στα 130.

Θα ήθελα να ρωτήσω πόσο ικανοποιημένος είστε, κ. Πρόεδρε, από τις προσπάθειες που έχει κάνει μέχρι στιγμής η κυβέρνησή σας για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και τι θα λέγατε σε μια οικογένεια με έναν μέσο μισθό σήμερα 1.400 ευρώ μεικτά, 1.100 καθαρά, με ένα ή δύο παιδιά και ενοίκιο 700 ευρώ;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα της πω ότι κατ’ εξοχήν η προτεραιότητά μου και η μεγάλη φορολογική μεταρρύθμιση αφορά αυτές τις οικογένειες.

Μην ξαναπώ και μην παρουσιάσω πάλι τα οικονομικά οφέλη για τις οικογένειες, ειδικά με παιδιά, οι οποίες βρίσκονται σε αυτά τα εισοδηματικά κλιμάκια. Αν αυτό δεν είναι στήριξη κατά της ακρίβειας, τότε τι είναι; Είναι λεφτά τα οποία κάθε μήνα θα προστεθούν στο διαθέσιμο εισόδημα της οικογένειας.

Τώρα, ως προς τα νούμερα για τον πληθωρισμό, ξέρω πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα. Γιατί είναι μεγάλο το πρόβλημα; Διότι εμείς κουβαλάμε και δέκα χρόνια κρίσης στην πλάτη μας.

Όμως, ο συσσωρευμένος πληθωρισμός στην Ελλάδα ήταν χαμηλότερος απ’ ό,τι ήταν στην Ευρώπη τα τελευταία πέντε χρόνια. Δεν ξέρω για το καλάθι, πώς από τα 50 πήγε στα 130, δεν έχω υπόψη μου εγώ τέτοια έρευνα.

Ξέρω, όμως, ότι κάνουμε μεγάλη προσπάθεια και τελευταία οι τιμές στα τρόφιμα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση απ’ ότι ήταν πριν. Προφανώς έχουν αυξηθεί, αλλά και  μένουν σταθερές, σταθερές σε ένα υψηλότερο επίπεδο αλλά τουλάχιστον δεν αυξάνονται παραπάνω.

Άρα, η συζήτηση για την ακρίβεια είναι επίκαιρη και είναι στο επίκεντρο και όλων των πολιτικών πρωτοβουλιών μας. Γι’ αυτό εξαγγείλαμε αυτό το πρόγραμμα μείωσης της φορολογίας, ακριβώς για να ανακουφίσουμε τα νοικοκυριά από την ακρίβεια.

Σας μίλησα για τα τρόφιμα. Να πω δυο κουβέντες για την ενέργεια, το ηλεκτρικό ρεύμα. Έχουμε κάνει μεγάλες μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας. Φέτος, η τιμή χονδρικής τον Αύγουστο ήταν πολύ μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Γιατί έγινε αυτό; Για δύο λόγους. Ο πρώτος ήταν γιατί με δική μας επιμονή σε ευρωπαϊκό επίπεδο αντιμετωπίσαμε ζητήματα διασυνδέσεων έτσι ώστε η Νοτιοανατολική Ευρώπη να μην είναι ενεργειακά αποκομμένη από τη Δυτική Ευρώπη και να μην έχει αυτές τις αποκλίσεις τιμών. Και γιατί καθώς χρόνο με τον χρόνο θα μπαίνουν περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τιμή της ενέργειας θα μειώνεται.

Έχω την απαίτηση, θα το ξαναπώ, αυτές οι μειωμένες τιμές χονδρικής να περάσουν και στη λιανική. Για τον μήνα Σεπτέμβριο είδαμε κάποιες καλές ενδείξεις. Αν αυτό συνεχιστεί, έχει καλώς. Αλλά θα γνωρίζουν όλοι, και οι μεγάλοι παραγωγοί ενέργειας, και χονδρικής και λιανικής, ότι αυτό δεν είναι απλά απαίτηση. Έχουμε τρόπο να το επιβάλλουμε, και αν χρειαστεί θα το κάνουμε.

Άρα, και για το ζήτημα του ρεύματος πιστεύω ότι τα πράγματα συν τω χρόνω -θα υπάρχουν διακυμάνσεις- θα πηγαίνουν καλύτερα. Αλλά έχουμε μία οικονομία προσφοράς και ζήτησης.

Έγινε μία μεγάλη συζήτηση για το μοσχαρίσιο κρέας. Μα, η Ελλάδα εισάγει το 85% του μοσχαρίσιου κρέατος. Γιατί; Διότι πολύ απλά δεν είμαστε τόσο ανταγωνιστικοί. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να στηρίξουμε τους παραγωγούς μοσχαρίσιου κρέατος στη χώρα. Αλλά όταν εισάγεις το 85% του μοσχαρίσιου κρέατος, προφανώς εισάγεις τις αυξήσεις τιμών ενός παγκόσμιου χρηματιστηριακού αγαθού.

Κατά συνέπεια, μην νομίζουμε ότι εμείς αυτή τη στιγμή μπορούμε ως διά μαγείας να επιβάλλουμε τιμές. Όταν έχουμε τόσο αυξημένο τουρισμό, ο οποίος μας χαροποιεί γιατί είναι ο «αιμοδότης» της ελληνικής οικονομίας, προφανώς σε ορισμένα προϊόντα από τη στιγμή που υπάρχει αυξημένη ζήτηση, θα αυξηθούν και για κάποιο διάστημα οι τιμές.

Τρόποι ελέγχου των τιμών με έναν νόμο και με ένα άρθρο δεν υπάρχουν, νομίζω ότι αυτό το έχουμε αντιληφθεί όλοι. Τρόποι ελέγχου της αγοράς, όμως, κατά της κερδοσκοπίας υπάρχουν και γι’ αυτό δημιουργούμε και την ανεξάρτητη αρχή καταναλωτή, όπου ενώνουμε όλους τους εποπτικούς μηχανισμούς, για να μπορέσουμε αυτό το οποίο ήδη κάνουμε με αρκετά αποτελεσματικό βαθμό μέσω της ΔΙΜΕΑ, να το κάνουμε με μία ανεξάρτητη θωράκιση. Ωστε όλοι να γνωρίζουν ότι καλός ο ανταγωνισμός, αλλά καλύτερος ο έλεγχος όταν ο ανταγωνισμός καταλήγει να διαμορφώνει συνθήκες ολιγοπωλίων

Πρωθυπουργός: - Η έγνοια μας είναι πάντα στους συνταξιούχους - Αποδείξαμε έμπρακτα ότι κάνουμε τη ζωή τους καλύτερη.

Κατερίνα Σερέτη (Newsit.gr): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Γνωρίζετε ότι τα μεγαλύτερα θύματα του πληθωρισμού είναι παραδοσιακά αυτοί που έχουν σταθερό εισόδημα, αλλά δεν είναι οικονομικά ενεργοί, δηλαδή, κατά κανόνα είναι οι συνταξιούχοι.

Στη χώρα μας υπάρχουν ακόμα συνταξιούχοι, απόμαχοι της ζωής, οι γονείς μας, οι οποίοι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα και αισθάνονται απόγνωση κάθε φορά που πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ να ψωνίσουν τα απαραίτητα.

Εξαγγείλατε χθες τη μείωση και στη συνέχεια την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Θεωρείτε ότι αρκεί; Να περιμένουν κάτι περισσότερο οι συνταξιούχοι; Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, η μείωση, η κατάργηση ουσιαστικά σε δύο χρόνια της προσωπικής διαφοράς αποτελούσε ένα διαχρονικό αίτημα 670.000 συνταξιούχων και το οποίο είμαστε πια σε θέση να το υλοποιήσουμε.

Δεν είναι, όμως, η μόνη στήριξη που παρέχουμε στους συνταξιούχους. Εδώ και δύο χρόνια οι συντάξεις πια αυξάνονται, χρόνο με τον χρόνο. Και βέβαια, τώρα θα αρχίσουν να ωφελούνται και αυτοί οι οποίοι είχαν προσωπική διαφορά, που δεν έβλεπαν τις αυξήσεις.

Θέλω να θυμίσω ότι υπάρχει το έκτακτο βοήθημα των 250 ευρώ, το οποίο μονιμοποιείται πια. Ήταν έκτακτο, τώρα γίνεται μόνιμο, θα δίνεται κάθε Νοέμβριο.

Και βέβαια, να θυμίσω ότι από τις μειώσεις της φορολογίας εισοδήματος ωφελούνται όλοι, και οι συνταξιούχοι, ειδικά αυτοί οι οποίοι προφανώς είναι πάνω από το όριο του αφορολόγητου.

Και από εκεί και πέρα, ξέρω ότι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι μας τα βγάζουν πέρα δύσκολα και η ακρίβεια, όπως είπα, είναι το πρώτο πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Δεν είχα την ευκαιρία να μιλήσω πριν για τους παράγοντες κόστους. Άμα δείτε, ας πούμε, επιμέρους τους τομείς όπου δαπανά ένα νοικοκυριό ή ένας συνταξιούχος χρήματα, στα τρόφιμα, πηγαίνουμε καλύτερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο τελευταία. Στην ενέργεια υπάρχει μια σημαντική μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Ελπίζω να έχω την ευκαιρία ίσως κάποια στιγμή στη συνέχεια να μιλήσω πιο αναλυτικά για την ενεργειακή μας πολιτική. Άρα, δεν κοιτάμε μόνο το εισόδημα, κοιτάμε και τις δαπάνες του κάθε νοικοκυριού.

Και βέβαια, να πω και αυτό το οποίο είπα πριν: το γεγονός ότι παραπάνω από 200.000, 250.000 συνταξιούχοι εργάζονται πια -πολλοί το έκαναν και πριν, αλλά το έκαναν παράνομα- και εργάζονται τώρα νόμιμα, ξέρουν ότι δεν κινδυνεύει να περικοπεί η σύνταξή τους. Έχουν ένα συμπληρωματικό εισόδημα.

Οι πιο πολλοί πιστεύω το κάνουν για οικονομικούς λόγους. Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που το κάνουν γιατί θέλουν να αισθάνονται παραγωγικοί και δημιουργικοί και δεν πρέπει αυτούς τους ανθρώπους να τους τιμωρούμε.

Άρα, η έγνοια μας είναι πάντα στους συνταξιούχους και στο πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε, να κάνουμε τη ζωή τους καλύτερη. Και νομίζω ότι αποδείξαμε έμπρακτα ότι το εννοούμε αυτό.

 

Πρωθυπουργός: - Επιτελικό κράτος είναι ότι ο κάθε Υπουργός ΔΕΝ πρέπει να έχει το δικό του βιλαέτι και να κάνει τα δικά του!!!


 Βαγγέλης Πλάκας (TV100 Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης): Πώς συνδέεται ο ΟΠΕΚΕΠΕ με την αποτελεσματικότητα του επιτελικού κράτους;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Λοιπόν, κοιτάξτε να δείτε: τι είναι το επιτελικό κράτος; Το επιτελικό κράτος είναι ένας μηχανισμός λογοδοσίας και συντονισμού των Υπουργείων. Δεν υποκαθιστά το Μέγαρο Μαξίμου, τους Υπουργούς. Απλά φροντίζει για καλύτερο συντονισμό, για λογοδοσία, για στοχοθεσία και επικεντρώνεται σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου απαιτείται διυπουργικός συντονισμός.

Από τη στιγμή που εγώ ο ίδιος ανέλαβα την ευθύνη και είπα «στον ΟΠΕΚΕΠΕ δεν πετύχαμε αυτά τα οποία θέλαμε», προφανώς η ευθύνη βαραίνει όλους μας και εμένα πρώτο. Άρα, το πώς θέλετε να την επιμερίσετε, είναι δικό σας ζήτημα.

Αλλά εγώ θα εξακολουθώ να επιμένω ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος διακυβέρνησης πλην του επιτελικού κράτους, διότι οτιδήποτε άλλο εμένα με παραπέμπει σε συνθήκες που, τουλάχιστον από πλευράς χρηστής διαχείρισης, δεν μπορώ επί της αρχής να τις αποδεχτώ.

Πώς αλλιώς, δηλαδή, μπορεί να διοικηθεί μια χώρα; Εάν δεν υπάρχει ένας σφιχτός συντονισμός; Αν οι Υπουργοί δεν ξέρουν ποιοι είναι οι στόχοι τους οποίους έχουμε θέσει; Αν δεν αξιολογούνται γι’ αυτούς τους στόχους; Αν δεν υπάρχει ένας μηχανισμός επίλυσης διυπουργικών διαφορών και διυπουργικού συντονισμού;

Έχετε να μου υποδείξετε κάποιον άλλο τρόπο; Εγώ δεν τον ξέρω. Αλλά ξέρω ότι όλες οι σοβαρές χώρες έτσι διοικούνται. Τώρα, αν πιστεύουμε ότι ο κάθε Υπουργός πρέπει να έχει το δικό του βιλαέτι και να κάνει τα δικά του, αυτό δεν ανταποκρίνεται στη δική μου άποψη για το τι σημαίνει σοβαρή διακυβέρνηση της χώρας. Αυτό είναι το επιτελικό κράτος και θα εξακολουθώ να το υπερασπίζομαι και να επιχειρώ να το βελτιώσω.

Κατερίνα Σερέτη (Newsit.gr): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Γνωρίζετε ότι τα μεγαλύτερα θύματα του πληθωρισμού είναι παραδοσιακά αυτοί που έχουν σταθερό εισόδημα, αλλά δεν είναι οικονομικά ενεργοί, δηλαδή, κατά κανόνα είναι οι συνταξιούχοι.

Στη χώρα μας υπάρχουν ακόμα συνταξιούχοι, απόμαχοι της ζωής, οι γονείς μας, οι οποίοι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα και αισθάνονται απόγνωση κάθε φορά που πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ να ψωνίσουν τα απαραίτητα.

Εξαγγείλατε χθες τη μείωση και στη συνέχεια την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Θεωρείτε ότι αρκεί; Να περιμένουν κάτι περισσότερο οι συνταξιούχοι; Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς, η μείωση, η κατάργηση ουσιαστικά σε δύο χρόνια της προσωπικής διαφοράς αποτελούσε ένα διαχρονικό αίτημα 670.000 συνταξιούχων και το οποίο είμαστε πια σε θέση να το υλοποιήσουμε.

Δεν είναι, όμως, η μόνη στήριξη που παρέχουμε στους συνταξιούχους. Εδώ και δύο χρόνια οι συντάξεις πια αυξάνονται, χρόνο με τον χρόνο. Και βέβαια, τώρα θα αρχίσουν να ωφελούνται και αυτοί οι οποίοι είχαν προσωπική διαφορά, που δεν έβλεπαν τις αυξήσεις.

Θέλω να θυμίσω ότι υπάρχει το έκτακτο βοήθημα των 250 ευρώ, το οποίο μονιμοποιείται πια. Ήταν έκτακτο, τώρα γίνεται μόνιμο, θα δίνεται κάθε Νοέμβριο.

Και βέβαια, να θυμίσω ότι από τις μειώσεις της φορολογίας εισοδήματος ωφελούνται όλοι, και οι συνταξιούχοι, ειδικά αυτοί οι οποίοι προφανώς είναι πάνω από το όριο του αφορολόγητου.

Και από εκεί και πέρα, ξέρω ότι και οι χαμηλοσυνταξιούχοι μας τα βγάζουν πέρα δύσκολα και η ακρίβεια, όπως είπα, είναι το πρώτο πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Δεν είχα την ευκαιρία να μιλήσω πριν για τους παράγοντες κόστους. Άμα δείτε, ας πούμε, επιμέρους τους τομείς όπου δαπανά ένα νοικοκυριό ή ένας συνταξιούχος χρήματα, στα τρόφιμα, πηγαίνουμε καλύτερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο τελευταία. Στην ενέργεια υπάρχει μια σημαντική μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Ελπίζω να έχω την ευκαιρία ίσως κάποια στιγμή στη συνέχεια να μιλήσω πιο αναλυτικά για την ενεργειακή μας πολιτική. Άρα, δεν κοιτάμε μόνο το εισόδημα, κοιτάμε και τις δαπάνες του κάθε νοικοκυριού.

Και βέβαια, να πω και αυτό το οποίο είπα πριν: το γεγονός ότι παραπάνω από 200.000, 250.000 συνταξιούχοι εργάζονται πια -πολλοί το έκαναν και πριν, αλλά το έκαναν παράνομα- και εργάζονται τώρα νόμιμα, ξέρουν ότι δεν κινδυνεύει να περικοπεί η σύνταξή τους. Έχουν ένα συμπληρωματικό εισόδημα.

Οι πιο πολλοί πιστεύω το κάνουν για οικονομικούς λόγους. Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που το κάνουν γιατί θέλουν να αισθάνονται παραγωγικοί και δημιουργικοί και δεν πρέπει αυτούς τους ανθρώπους να τους τιμωρούμε.

Άρα, η έγνοια μας είναι πάντα στους συνταξιούχους και στο πώς μπορούμε να τους βοηθήσουμε, να κάνουμε τη ζωή τους καλύτερη. Και νομίζω ότι αποδείξαμε έμπρακτα ότι το εννοούμε αυτό.

Πρωθυπουργός: - «Τα καλύτερα είναι μπροστά μας». - Η κυβέρνηση έχει μειώσει τον ΕΝΦΙΑ 30%!! -



Νίκος Οικονόμου (Μακεδονία της Κυριακής): Κύριε Πρόεδρε, είμαστε λίγα δευτερόλεπτα μετά τις 12:00, άρα μπορούμε να πούμε καλησπέρα. Σας καλωσορίζουμε για άλλη μια φορά στη συνέντευξη Τύπου της Θεσσαλονίκης.

Το ερώτημά μου αφορά κάτι που δεν ανακοινώσατε χθες κατά την ομιλία σας, όπου παρουσιάσατε ένα πακέτο μέτρων που το χαρακτηρίσατε «πλαίσιο στήριξης της κοινωνίας», συνολικού ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων. Σε αυτό περιλαμβάνονται πολλά, αλλά όχι ο 13ος μισθός στο Δημόσιο.

Σε κάποιο σημείο της ομιλίας σας, μάλιστα, είπατε ότι εξετάσατε το ενδεχόμενο για πιο «απλοϊκές ιδέες, όπως ο 13ος μισθός» και ότι καταλήξατε στο ότι η δική σας πρόταση είναι «πιο ορθή και πιο δίκαιη» και ότι «οι μισθωτοί στο Δημόσιο ωφελούνται σημαντικά και από τις φοροαπαλλαγές» που ανακοινώσατε.

Όμως, η αντιπολίτευση, αλλά και τα κόμματα και κομμάτια της κοινωνίας, υποστηρίζουν ότι το μέτρο είναι οικονομικά βιώσιμο και ότι θα έχει μικρότερο κόστος από ό,τι εσείς λέτε. Τι απαντάτε σε αυτό;

Και, αν και γνωρίζω ότι δεν απαντάτε σε θεωρητικές ερωτήσεις, θα ήθελα να γνωρίζω αν υπάρχει στο σχέδιο, στο μυαλό σας, αν τα δημοσιονομικά δεδομένα της στιγμής αργότερα γίνουν καλύτερα, να το δούμε μπροστά μας μέχρι το τέλος της τετραετίας; Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας, κ. Οικονόμου. Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω εν συντομία περιγράφοντας το κεντρικό πλαίσιο των ανακοινώσεων τις οποίες παρουσίασα χθες, που νομίζω ότι συνιστούν ουσιαστικά μία από τις πιο τολμηρές, αν όχι την πιο τολμηρή φορολογική μεταρρύθμιση της κλίμακας εισοδήματος στην ιστορία της Μεταπολίτευσης.

Καταρχάς πρέπει να εξηγήσουμε ότι το γεγονός ότι διαθέτουμε σήμερα ένα σημαντικό δημοσιονομικό πλεόνασμα προς κατανομή, προέκυψε ως αποτέλεσμα μιας συγκροτημένης οικονομικής πολιτικής, η οποία ακολουθείται εδώ και πολλά χρόνια.

Έκανα τη σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες εξηγώντας ότι η Ελλάδα σήμερα αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Οι πιο πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι αναγκασμένες να επιβάλλουν μέτρα λιτότητας, να αυξήσουν φόρους, να μειώσουν δαπάνες, προκειμένου να συμμορφωθούν με τους αυστηρούς ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες.

Εμείς είμαστε, ευτυχώς, στην αντίθετη θέση. Και είμαστε στην αντίθετη θέση επειδή ακριβώς η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε πιο γρήγορα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και επειδή πήραμε δραστικές αποφάσεις για να καταπολεμήσουμε τη φοροδιαφυγή.

Δημιουργήθηκε έτσι ένα απόθεμα, ένα κοινωνικό μέρισμα προς κατανομή, ύψους, για το 2026, περίπου 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από αυτόν τον αριθμό. Διότι αν ήταν μεγαλύτερο, τότε θα παραβιάζαμε τους δημοσιονομικούς κανόνες τους οποίους εμείς οι ίδιοι έχουμε δεσμευτεί να τηρήσουμε και οι οποίοι αποτελούν και το θεμέλιο πάνω στο οποίο οικοδομούμε όλη την πολιτική μας. Άρα, το ποσό προς κατανομή είναι αυτό, και αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφισβήτησης.

Επιλέξαμε ως επί το πλείστον να στοχεύσουμε σε μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση η οποία ωφελεί παραπάνω από 4 εκατομμύρια συμπολίτες μας: και τους μισθωτούς στο Δημόσιο και τους συνταξιούχους και τους νέους εργαζόμενους. Και το κάναμε γιατί θεωρούμε ότι ο καλύτερος τρόπος να υπηρετηθεί μια φιλελεύθερη οικονομική πολιτική είναι με το να δίνουμε περισσότερα χρήματα στις τσέπες των φορολογούμενων, μειώνοντας τη φορολογική τους επιβάρυνση.

Ο 13ος μισθός, για να έρθω στο ερώτημά σας, θα στοίχιζε μεταξύ 1,3 και 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εάν, λοιπόν, κάναμε αυτή την επιλογή, τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα πρέπει να μας εξηγήσουν γιατί προκρίνουν αυτή την επιλογή και όχι αυτό το οποίο κάναμε εμείς. Είναι μια θεμιτή προσέγγιση. Αν κάποιος πιστεύει ότι πρέπει το δημοσιονομικό πλεόνασμα να πάει εκεί, να το πει. Αλλά δεν μπορείς να έχεις και τα δύο, και τον 13ο μισθό και τις φοροαπαλλαγές τις οποίες ανακοινώσαμε.

Τώρα, ως προς το ερώτημα το οποίο μου θέσατε, φιλοδοξώ και ευελπιστώ η πολιτική της παραγωγής υγιών πλεονασμάτων να συνεχιστεί και του χρόνου. Γι’ αυτό και οι Έλληνες πολίτες μπορούν να προσβλέπουν σε καλύτερες μέρες. Θυμάστε ότι σε ανύποπτο χρόνο, σε δύσκολες στιγμές της πρώτης διετίας, είχα πει «τα καλύτερα είναι μπροστά μας».

Και νομίζω ότι αυτό το οποίο εξαγγείλαμε χθες στη Θεσσαλονίκη, και το οποίο θα έχουμε την ευκαιρία να εξειδικεύσουμε από αύριο, το πιστοποιεί αυτό. Όλοι οι πολίτες έβαλαν πλάτη για να μπορέσουμε να επανέλθουμε σε συνθήκες βιώσιμης ανάπτυξης και δημοσιονομικής ισορροπίας.

Και ήρθε τώρα η ώρα αυτό το μέρισμα της ανάπτυξης να επιστρέψει με δίκαιο τρόπο, υπηρετώντας συγκεκριμένες πολιτικές -θα έχω την ευκαιρία, φαντάζομαι, στη συνέχεια να τις εξειδικεύσω-, σε όσο το δυνατόν περισσότερους συμπολίτες μας.

Ευαγγελία Τσικρίκα (ALPHA): Κύριε Πρόεδρε, η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι οι μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές που ανακοινώσατε χθες καλύπτουν εν μέρει το αυξημένο κόστος ζωής λόγω του πληθωρισμού και όχι για όλους.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι γιατί δεν αποφασίζετε να προχωρήσετε σε μείωση κάποιων άδικων και πολύ υψηλών φόρων, όπως είναι, για παράδειγμα, ο ΕΝΦΙΑ. Η οικονομία, λέτε, ανακάμπτει. Ήρθε σαν προσωρινό μέτρο την εποχή των μνημονίων, όμως παραμένει και είναι ως φόρος ακινήτων υψηλότερος από άλλες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ή, δεύτερο παράδειγμα, τη μείωση των φόρων στα καύσιμα που ανεβάζουν την τελική τιμή και που επίσης αυτός ο φόρος είναι μεγαλύτερος σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης.

Και τέλος, ένα άλλο παράδειγμα, επιμένετε σε αυτό, στη μη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Ακούμε να λέτε ότι δεν θα φτάσει αυτή η μείωση στο ράφι, στον καταναλωτή, όμως υπάρχει το παράδειγμα της Ισπανίας, όπου οι ελεγκτικοί μηχανισμοί λειτούργησαν και όταν η μείωση εφαρμόστηκε, αυτή πέρασε ολοκληρωτικά σχεδόν στο ράφι, γιατί λειτούργησαν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, προφανώς. Και αυτό, ότι πέρασε στο ράφι, δεν το λέει η αντιπολίτευση, το λέει η ανεξάρτητη κεντρική Τράπεζα της Ισπανίας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω μια λίγο διαφορετική προσέγγιση στα ζητήματα αυτά και επιτρέψτε μου να αντικρούσω τα επιχειρήματά σας.

Καταρχάς, αυτή η κυβέρνηση έχει μειώσει τον ΕΝΦΙΑ 30%. Φόρος κατοχής ακινήτων υπάρχει σε όλη την Ευρώπη, δεν έχουμε από τους υψηλότερους φόρους. Αυτή τη στιγμή έχουμε μάλλον από τους χαμηλότερους φόρους κατοχής. Άρα, ζήτημα κατάργησης, πλήρους κατάργησης του ΕΝΦΙΑ δεν τίθεται και είναι κάτι το οποίο πιστεύω ότι θα ήταν και λάθος και άδικο.

Όμως, θέλω να σας θυμίσω ότι χθες προχωρήσαμε σε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, που αφορά τη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας, μειώνοντας κατά 50% το 2026 και καταργώντας το 2027 τον ΕΝΦΙΑ για την πρώτη κατοικία σε όλα τα χωριά και τις κωμοπόλεις κάτω των 1.500 κατοίκων. Μια πάρα πολύ σημαντική έμπρακτη στήριξη της ελληνικής περιφέρειας, γιατί και εγώ, πρέπει να σας πω, στεναχωριέμαι όταν πηγαίνω στα χωριά μας και βλέπω συχνά, όχι παντού αλλά συχνά, μια εικόνα εγκατάλειψης.

Πρέπει να στηρίξουμε τους συμπολίτες μας οι οποίοι μένουν στα ελληνικά χωριά και να ενθαρρύνουμε -γιατί όχι; Γιατί έχει αρχίσει και συμβαίνει και αυτό- συμπολίτες μας να φύγουν από τα μεγάλα αστικά κέντρα και να γυρίσουν πίσω στον τόπο τους ή να πάνε να κατοικήσουν σε κάποιο χωριό της αρεσκείας τους, από τη στιγμή που η προσβασιμότητα βελτιώνεται, οι τηλεπικοινωνίες βελτιώνονται, η δημόσια υγεία βελτιώνεται. Η ζωή στο χωριό αρχίζει να είναι πιο βατή, πιο εύκολη από αυτό το οποίο μπορεί να ήταν πριν από κάποια χρόνια.

Για το ζήτημα του ΦΠΑ η άποψή μου είναι σαφής: πρώτον, έχουμε μειώσει τον ΦΠΑ σε μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες. Στηρίξαμε τον αγροτικό τομέα. Μειώσαμε τον ΦΠΑ στις μεταφορές. Έχουμε μειώσει τον ΦΠΑ σε μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων που σχετίζονται με την οικογένεια, τα βρεφικά είδη.

Όμως, είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι η μείωση, η περαιτέρω μείωση του ΦΠΑ δεν θα είχε το αποτέλεσμα στο οποίο προσβλέπουμε. Θα ήταν, εν πολλοίς, μια έμμεση επιδότηση μεσαζόντων και επιχειρήσεων. Ουσιαστικά θα διευκόλυνε τις επιχειρήσεις να κρατήσουν τιμές σταθερές και να καρπωθούν τη μείωση του ΦΠΑ, έχοντας ένα καλύτερο περιθώριο κέρδους.

Και επιτρέψτε μου να σας διορθώσω: στην Ισπανία δεν έγινε αυτό το οποίο λέτε. Υπήρχε μια αρχική μείωση τιμών και στη συνέχεια οι τιμές αυξήθηκαν και πάλι. Κατά συνέπεια, η παγκόσμια βιβλιογραφία είναι μάλλον κατά της ιδέας ότι μειώνοντας τον ΦΠΑ μειώνονται οι τιμές. Δεν φαίνεται αυτό να υποστηρίζεται από πραγματικά δεδομένα.

Και βέβαια, το τελευταίο μου επιχείρημα είναι ότι μια τέτοια μείωση, όπως και μια μείωση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, έχει πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος.

Άρα, αυτοί οι οποίοι ισχυρίζονται ότι θέλουν να μειώσουν τον ΦΠΑ, θα πρέπει να πουν σε όλους τους ωφελημένους από τις μειώσεις φόρων στην κλίμακα εισοδήματος την οποία εξαγγείλαμε ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε αυτές τις μειώσεις, αντ’ αυτού θα επιλέξουμε να μειώσουμε τον ΦΠΑ».

Υπάρχει και αυτή η προσέγγιση. Έχουμε 1,7 δισ. να κατανείμουμε. Μπορεί κάποιος να πει ότι «το ρίχνω όλο αυτό το 1,7 δισ. στη μείωση του ΦΠΑ». Θα το σεβαστώ. Είναι μια διαφορετική προσέγγιση. Διαφωνώ με αυτήν.

Αυτό το οποίο δεν μπορούμε να κάνουμε είναι να ζητάμε και τη μείωση του ΦΠΑ και τη μείωση των άμεσων φόρων. Διότι τότε αρχίζουμε και φτάνουμε σε προγράμματα ύψους 3, 4, 5, 6, 8 δισεκατομμυρίων, τα οποία προφανώς θα μας οδηγήσουν σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.

Τέλος, για τα καύσιμα, να πω και κάτι ακόμα: είναι πάντα πάρα πολύ καλά τα μέσα όταν αναδεικνύουν τις αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα. Και θέλω να τονίσω ότι αυτές οι αυξήσεις ή οι μειώσεις είναι αποτέλεσμα διεθνών χρηματιστηριακών διακυμάνσεων. Τώρα που μειώθηκαν οι τιμές στα καύσιμα, όχι επειδή κάναμε κάτι εμείς -θέλω να είμαι σαφής σε αυτό-, αλλά επειδή εκεί μας πάει η παγκόσμια αγορά, δεν είδα αυτό το ζήτημα να αναδεικνύεται.

Είναι σημαντικό ότι τώρα οι τιμές στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι πιο χαμηλά απ’ ό,τι ήταν πέρυσι.