Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

Ο δηλητηριώδης αντισημιτισμός υφαίνει ξανά το νήμα του

 


*Η Άννα Διαμαντοπούλου 

Στις 7 Οκτωβρίου όταν έγινε από τη Χαμάς η τρομακτική επίθεση, μια από τις πιο άγριες στην ιστορία της διένεξης, είχα εκφραστεί με πολύ λίγες λέξεις: «Απόλυτη καταδίκη της Χαμάς. Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου με τους συμμάχους (ισλαμοδικτατορίες) των Παλαιστινίων να αδιαφορούν για τον Παλαιστινιακό λαό».

Εκείνη την ημέρα είδαμε πολλοί, εικόνες από το μέλλον. Τις τρομερές εικόνες των νεκρών παιδιών στα κιμπούτς θα διαδέχονταν τα νεκρά παιδιά της Γάζας.

Οι επιτιθέμενοι γνώριζαν πολύ καλά ότι η θηριωδία θα οδηγούσε σε ποταμούς αίματος, σε καταστροφές υποδομών, σε απελπισία εκατομμύρια ανθρώπους.

Οι επόμενες μέρες δικαίωσαν τις χειρότερες προβλέψεις.

Το Μεσανατολικό ως ορολογία ταυτίζεται εννοιολογικά με ένα άλυτο πρόβλημα. Ένα ζήτημα που αφορούσε τη δημιουργία και συνύπαρξη δύο λαών που και οι δυο είχαν ιστορικό δικαίωμα εξελίχθηκε σε έναν πόλεμο θρησκειών με το φανατικό Ισλάμ, τις οργανώσεις του και τα κράτη που το υποστηρίζουν να απειλούν συνολικά τη Δύση.

Είναι πολύ δύσκολο για κάθε πολίτη να πάρει εύκολα θέση σε ένα ζήτημα τόσο πολύπλοκο, που δεν εμπλέκονται απλά δυο λαοί αλλά γεωστρατηγικά συμφέροντα πολλών και διαφορετικών χωρών.

Είναι λογικό και κατανοητό οι πολίτες να φρίττουν από την παράνοια και τον θάνατο που σκορπίζει ο πόλεμος στη Γάζα και να ζητούν άμεση εκεχειρία και υποστήριξη του πλέον αδυνάμου.

Αδύναμος είναι ο Παλαιστινιακός λαός, είναι οι γυναίκες, οι μάνες, τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι, οι άρρωστοι, που χρησιμοποιούνται χρόνια τώρα ως ασπίδες. Ως ανθρώπινες ασπίδες από μια οργάνωση στη φιλοσοφία της οποίας, όπως και σε πολλές τέτοιες θρησκευτικές ομάδες δεν χωράει ο σεβασμός του ατόμου της ανθρώπινης ύπαρξης. Μετράει μόνο η επίτευξη του συλλογικού στόχου.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο διατυπωμένος στόχος δεν είναι μια θετική πρόταση για τη δημιουργία, την ανεξαρτησία, την προκοπή των Παλαιστινίων μέσα σε ένα δικό τους κράτος.

Ο διακηρυγμένος στόχος είναι η κατάλυση του κράτους του Ισραήλ και η εξαφάνιση των Εβραίων από προσώπου γης. Το κράτος του Ισραήλ ως απάντηση, δεν μιλάει απλά για το δικαίωμα του στην αυτοάμυνα, αλλά για την υποστήριξη του δικαιώματος ύπαρξης και επιβίωσης του με κάθε μέσο.

Εμείς στην Ελλάδα και ιδιαίτερα η δική μου γενιά υπήρξαμε για δεκαετίες εξαιρετικά υποστηρικτικοί στον αγώνα των Παλαιστινίων. Προσωπικά είχα την τύχη να επισκεφτώ τη Ραμάλα το 2003, να συναντήσω και να συζητήσω με τον Αραφάτ στην πιο ώριμη φάση του.

Όπως και είχα την τύχη να έχω φίλους σπουδαίους Ισραηλινούς, όπως ο γνωστός συγγραφέας Αμος Οζ  - ειρηνιστής και διανοούμενος. Άνθρωποι που εκφράζουν ο καθένας με τον τρόπο του τον πόνο και την αγωνία του λαού του.

Ως πολίτες μιας χώρας που έχει ζήσει πολλά, κυρίως αγώνες, για τη γη της και την ανεξαρτησία της, μπορούμε να κατανοήσουμε και τους δύο λαούς υποστηρίζοντας την παύση πυρός, την ανθρωπιστική βοήθεια και ως μόνη λύση την ύπαρξη δύο κρατών.

Η κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα οφείλουν όμως να λάβουν υπόψη το εθνικό μας συμφέρον και να κάνουν σαφές, σ' αυτή τη φλεγόμενη περιοχή, ποιοι είναι οι εν δυνάμει σύμμαχοι μας και συνεργάτες.

Σίγουρα δεν είναι οι Ισλαμοδικτατορίες και οι από αυτές χρηματοδοτούμενες στρατιωτικές και παραστρατιωτικές οργανώσεις.

Ο αντισημιτισμός ως μια δηλητηριώδης αράχνη αρχίζει να υφαίνει το νήμα του ξανά.

Όσα είδαμε στο αεροδρόμιο του Νταγκεστάν, σε πόλεις της Τουρκίας, και σε συνθήματα διαδηλώσεων στην Ευρώπη, έχουν στοιχεία από το μίσος του μεσοπολέμου.  

Ο ανεπτυγμένος κόσμος, και οι δημοκρατίες δεν μπορούν να δεχθούν, να επιτρέψουν ξανά να επαναληφθεί το κύμα μίσους για τον εβραϊκό λαό.

Είναι εντυπωσιακό πόσα γράφονται από αριστερές πένες μόνο για την ισλαμοφοβία εναντίον της ισλαμοφοβίας, ενώ η μόνη δυτική δημοκρατία της Μέσης Ανατολής (φυσικά με τα δικά της προβλήματα και τα δικά της μεγάλα λάθη), δέχεται εκτόξευση απειλών για την τελική της εξόντωση.

*Η Άννα Διαμαντοπούλου είναι Πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη - πρ. Επίτροπος ΕΕ - πρ. Υπουργός






Συντάξεις: Έμμεσες αυξήσεις με την αναμόρφωση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων(ΕΑΣ) - Τα δύο επικρατέστερα σενάρια


 Εκτός νομοσχεδίου έμειναν δύο – υπό αναμόρφωση – συνταξιοδοτικά θέματα, με το Υπουργείο εργασίας να ξεκαθαρίζει ότι θα επανέλθουν εντός των επομένων μηνών.

Πρόκειται για τις επικείμενες αλλαγές – επί τα βελτίω – στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (παρακράτηση στις υψηλές συντάξεις υπέρ του ασφαλιστικού συστήματος). Το άλλο θέμα αφορά την μείωση των συντάξεων χηρείας στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος εργάζεται ή συνταξιοδοτείται εξ ιδίου δικαιώματος.

Η κυβέρνηση σχεδιάζει την αναμόρφωση της κλίμακας της εισφοράς αλληλεγγύης ώστε να καταστεί δικαιότερη, χωρίς ωστόσο να μειώσει τα έσοδα του ειδικού ταμείου που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό. «Οι αλλαγές θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερες» ανέφερε πρόσφατα ο υφυπουργός Εργασίας κ. Π. Τσακλόγλου.

Στο άλλο θέμα οι περικοπές είναι αναπόφευκτες και – πιθανότατα – το υπουργείου επέλεξε να μην συμπεριλάβει τη διάταξη προκειμένου να αποφύγει τις αντιδράσεις σε ένα νομοσχέδιο το οποίο – κατά βάσην – περιέχει θετικές διατάξεις για τους συνταξιούχους. Οι συντάξεις χηρείας του δημοσίου τομέα έχουν ήδη περικόπτονται μετά την παρέλευση τριετίας το θάνατο του ασφαλισμένου. Εκκρεμεί η σχετική διάταξη να ισχύσει και στον ιδιωτικό τομέα.

Εισφορά αλληλεγγύης


Η κυβέρνηση εξετάζει την αναμόρφωση της εισφοράς και όχι την πλήρη κατάργησή της, κάτι που αποτελεί αίτημα των συνταξιούχων. Η εν λόγω εισφορά επιβάλλεται σε συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ κλιμακωτά και κυμαίνεται από 3% έως 14%. Ουσιαστικά αφορά 400.000 συνταξιούχους με συντάξεις άνω των 1400 ευρώ. Χρηματοδοτεί το λογαριασμό ΑΚΑΓΕ (Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών) στο οποίο υπολογίζεται ότι έχουν συγκεντρωθεί περί τα 14 δισ. ευρώ.

Η κυβέρνηση αποφάσισε να μεταφέρει για τους επόμενους μήνες την τελική αναμόρφωσή της, χωρίς να ξεκαθαρίζει με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί το λεγόμενο «ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα»

Τα δύο επικρατέστερα σενάρια για τη νέα ρύθμιση προβλέπουν: 

Πρώτον, την αλλαγή της αρχιτεκτονικής της εισφοράς, ώστε να μην επιβάλλεται από το «πρώτο ευρώ» αλλά μόνο στο ποσό που υπερβαίνει το πλαφόν κάθε κλιμακίου. Δηλαδή κάτι ανάλογο με αυτό που εφαρμόζεται στην φορολογία εισοδήματος. Δεύτερον, τη μείωση των συντελεστών της εισφοράς, έτσι ώστε να μην διπλασιάζονται από το πρώτο στο δεύτερο κλιμάκιο (από 3% σε 6%).

Συντάξεις χηρείας.

Η τελική απόφαση για τις συντάξεις χηρείας αναμένεται να ληφθεί σε κεντρικό κυβερνητικό επίπεδο, καθώς προκειται για ένα  ευαίσθητο θέμα το οποίο μπορεί να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.

Αφορά τις περιπτώσεις των δικαιούχων σύνταξης χηρείας, οι οποίοι εργάζονται  ή συνταξιοδοτούνται εξ ιδίου δικαιώματος

Σύμφωνα με το νόμο οι δικαιούχοι λαμβάνουν σύνταξη χηρείας ίση με το 70% της σύνταξης του θανόντος, επί μία τριετία.

Μετά την τριετία το ποσό της χηρείας μειώνεται κατά 50% και η σύνταξη χηρείας περιορίζεται από το 70% στο 35% της σύνταξης του θανόντος. Δηλαδή η περικοπή θα πρέπει να επιβληθεί σε όλες τις συντάξεις χηρείας (ανδρών και γυναικών) που δόθηκαν πριν την 1η Οκτωβρίου 2020 αν σήμερα ο δικαιούχος εργάζεται ή συνταξιοδοτείται.

Ωστόσο, ο συνταξιούχος μπορεί να επιλέξει ποια από τις δύο συντάξεις θα περιοριστεί στο 50% ώστε να επιλέξει προφανώς το μικρότερο ποσό και να έχουν μικρότερες απώλειες.

Σημειώνεται πως το 2020, κόπηκαν οι συντάξεις 5.500 δικαιούχων συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα – χωρίς οι ίδιοι να έχουν ενημερωθεί – με αποτέλεσμα να προκληθεί αγανάκτηση και ο ΕΦΚΑ να αναγκαστεί να επιστρέψει πίσω τα ποσά.

Μέχρι ώρας η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει τι πολιτική θα ακολουθήσει στο θέμα αυτό. Πάντως στις συντάξεις του δημοσίου τομέα έχει ήδη εφαρμοστεί η συγκεκριμένη διάταξη, γεγονός που προδιαθέτει για το τι θα συμβεί και στον ιδιωτικό τομέα.




πηγή:https://www.ot.gr/2023/10/31/forologia/ergasiaka-asfalistika/yp-ergasias-veltiosi-tis-eisforas-allileggyis-kai-perikopi-stis-syntakseis-xireias

 

ΑΑΔΕ: - Καλώς ήλθατε στην πλατφόρμα Καταγγελίες Πολιτών - "Καρφώστε" και κερδίστε χιλιάδες ευρώ - Η διαδικασία

 


Οι Καταγγελίες Πολιτών είναι η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την υποβολή ψηφιακών καταγγελιών/πληροφοριών. Απευθύνεται σε πολίτες οι οποίοι ενεργούν είτε ως ιδιώτες είτε ως νόμιμοι εκπρόσωποι Επιχειρήσεων / Νομικών Οντοτήτων. Μια καταγγελία μπορεί να αφορά σε Ιδιώτη, Επιχείρηση ή Νομική Οντότητα, Υπάλληλο ή Υπηρεσία της ΑΑΔΕ ή σε μια συγκεκριμένη Περιοχή.

Μέσω της πλατφόρμας υπάρχει δυνατότητα υποβολής Ανώνυμων ή Επώνυμων Καταγγελιών με τη σύντομη συμπλήρωση συγκεκριμένων υποχρεωτικών πεδίων προκειμένου η καταγγελία να είναι αξιοποιήσιμη. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα επισύναψης ηλεκτρονικών αρχείων προς απόδειξη των καταγγελθέντων.

Η πλατφόρμα δημιουργήθηκε για να συνδράμει στην αποκάλυψη φαινομένων φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου ή διαφθοράς καθώς και στην εμπέδωση του Κράτους Δικαίου σε Πολίτες, Επιχειρήσεις και Υπηρεσίες.

Πώς λειτουργεί η εφαρμογή Appodixi στο κινητό τηλέφωνο

Χρηματικό μπόνους θα έχουν όσοι ενημερώνουν την ΑΑΔΕ μέσω της εφαρμογής Appodixi για πλαστές αποδείξεις.

Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα προβλέπει τη θέσπιση χρηματικής αμοιβής έως 3.000 ευρώ για τους φορολογούμενους που καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής μέσω της εφαρμογής “Appodixi” η οποία δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να σκανάρουν με το κινητό τηλέφωνό τους τις αποδείξεις που εκδίδουν οι επιχειρήσεις και να ελέγχουν σε πραγματικό χρόνο τη γνησιότητα τους.

Η οικονομική επιβράβευση καθιερώνεται αρχικά για τις καταγγελίες που γίνονται στην εφαρμογή Appodixi και σε δεύτερο χρόνο θα εφαρμοστεί και για όσους καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και διαφάνειας στην νέα ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ.

Η αμοιβή θα είναι κλιμακωτή ανάλογα με την αξία της συναλλαγής. Θα ξεκινάει από τα 100 ευρώ και μπορεί να φθάνει έως και το 10πλάσιο της αξίας της απόδειξης, με ανώτατο όριο τα 3.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, περισσότεροι από 215.000 φορολογούμενοι έχουν εγκαταστήσει την εφαρμογή Appodixi στο κινητό τους με τις καταγγελίες που έχουν γίνει μέχρι στιγμής για αποδείξεις να υπερβαίνουν τις 135.000 εκ των οποίων 75.000 είναι ανώνυμες και 55.000 επώνυμες.

Η εφαρμογή Appodixi στο κινητό τηλέφωνο λειτουργεί ως εξής:

1. Ο χρήστης ανοίγει την εφαρμογή και μέσω της κάμερας του κινητού, «σκανάρει» την κωδικό QR της απόδειξης.

2. Ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης, η εφαρμογή παράγει τα εξής μηνύματα:

Η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζονται τα στοιχεία της απόδειξης (αριθμός ταμειακής, ΑΦΜ επιχείρησης, αριθμός απόδειξης, ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, αξία συναλλαγής ΦΠΑ και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου). Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη. Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.

Η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.

Ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.

Εφόσον ο χρήστης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να κάνει τα εξής:

1. Να τραβήξει φωτογραφία της απόδειξης.

2. Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).

3. Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.

4. Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.

Η φοροδιαφυγή

Επίσης στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται τα νέα μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής όπως:

– Υποχρεωτική εφαρμογή των ηλεκτρονικών τιμολογίων και καθολική εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων myDATA.

– Επέκταση των POS στους υπόλοιπους κλάδους της λιανικής αγοράς.

– Εφαρμογή ψηφιακού δελτίου αποστολής.

– Αύξηση του προστίμου χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ, σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής.

– Υποχρέωση αγοραπωλησίας ακινήτων μόνο με τραπεζικά μέσα πληρωμής.

Πληθωρισμός: Αύξηση στο 3,9% τον Οκτώβριο - Τρόφιμα, αλκοόλ, καπνός, καλπάζουν με 7,5%


 Υποχώρησε στο 2,9% ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη τον Οκτώβριο από 4,3% που ήταν τον Σεπτέμβριο, το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και δύο χρόνια, ενώ στην Ελλάδα ανήλθε άλλαξε τροχιά και ανήλθε στο 3,9%, αυξημένος έναντι του Σεπτεμβρίου που είχε κλείσει στο 2,4% σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε την Τρίτη η Eurostat.

Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ, η κατηγορία τρόφιμα, αλκοόλ, καπνός αναμένεται να έχει τον υψηλότερο πληθωρισμό, στο 7,5% τον Οκτώβριο, έναντι 8,8% του Σεπτεμβρίου, ακολουθούμενη από τις υπηρεσίες (4,6%, έναντι 4,7% τον Σεπτέμβριο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (3,5%, έναντι 4,1% τον Σεπτέμβριο) και την ενέργεια (-11,1% έναντι -4,6% τον Σεπτέμβριο).

Υποχώρηση πληθωρισμού στη Γερμανία

Ταχύτερα από το αναμενόμενο υποχώρησε ο πληθωρισμός στην Γερμανία τον Οκτώβριο, φθάνοντας στο 3%, το χαμηλότερο ετήσιο ποσοστό από τον Ιούνιο του 2021, καθώς η απότομη επιβράδυνση των τιμών σε πολλούς τομείς μείωσε τις πληθωριστικές πιέσεις στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπη

Η πτώση του εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στη Γερμανία από 4,3% τον Σεπτέμβριο οφείλεται κυρίως στην πτώση των τιμών της ενέργειας και στη μείωση του πληθωρισμού των τροφίμων, ανακοίνωσε τη Δευτέρα η ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία. Οι οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters προέβλεψαν ότι ο πληθωρισμός  θα υποχωρούσε στο 3,6%.

Πηγή: - https://www.in.gr/2023/10/31/economy/oikonomikes-eidiseis/plithorismos-ayksisi-sto-39-stin-ellada-ton-oktovrio-ypoxorisi-sto-29-stin-eyrozoni/

Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2023

Κυβερνητικός εκπρόσωπος: Στην προηγούμενη 4ετία είχαν δοθεί ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ στους αξιωματικούς.



 

Καλό μεσημέρι και καλή εβδομάδα,

Κατά τη διάρκεια της συμμετοχής του στις εργασίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες, ο Πρωθυπουργός επανέλαβε τις θέσεις της χώρας σε ό,τι αφορά το Μεσανατολικό και τον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας. Τόνισε το δικαίωμα του Ισραήλ στη νόμιμη αυτοάμυνα, πάντοτε σύμφωνα με το Διεθνές και το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο, αλλά και το γεγονός ότι η Χαμάς είναι μια τρομοκρατική οργάνωση που δεν εκφράζει τον παλαιστινιακό λαό, ο οποίος εκφράζεται θεσμικά μέσα από την Παλαιστινιακή Αρχή.

Χαρακτήρισε «απολύτως επιβεβλημένο να ανοίξουν ανθρωπιστικοί διάδρομοι και, εφόσον αυτό είναι απαραίτητο, να υπάρξει και μία «ανθρωπιστική παύση», έτσι ώστε να μπορέσουν οι άμαχοι να προστατευθούν» και να προστατευθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ζωές.

Αναφέρθηκε, ακόμα, στην ανάγκη να εξασφαλιστεί η μη επέκταση των συγκρούσεων αλλά και στην πάγια θέση της Ελλάδας για τη λύση των δύο κρατών για να αντιμετωπιστεί το παλαιστινιακό ζήτημα.

Σε ό,τι αφορά στην αναθεώρηση του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή, του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου, ο Πρωθυπουργός κατέστησε απολύτως σαφή την ελληνική θέση ότι μία λύση δεν μπορεί να συμπεριλαμβάνει μόνο την Ουκρανία και τίποτα άλλο.

Τόνισε πως χρειαζόμαστε περισσότερα χρήματα για το προσφυγικό και για τη διαχείριση του προβλήματος ως χώρα – εξωτερικό σύνορο της Ευρώπης, πρόσθετους πόρους για το Ταμείο Αλληλεγγύης, το οποίο έχει ήδη εξαγγελθεί, για να μπορούν να στηρίζονται χώρες οι οποίες έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, πρόσθετους πόρους για το νέο αναπτυξιακό εργαλείο, το οποίο έχει ήδη ανακοινωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και για να καλυφθεί η αύξηση του κόστους δανεισμού των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ο Πρωθυπουργός παράλληλα δήλωσε την ικανοποίησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ανακατανομή κονδυλίων η οποία έγινε από το Ταμείο Ανάκαμψης για να μπορέσουμε να δρομολογήσουμε γρήγορα τα έργα ανάταξης της Θεσσαλίας, αλλά επεσήμανε ότι δεν γίνεται αυτή τη στιγμή να λέμε ότι το Ταμείο Αλληλεγγύης έχει ουσιαστικά εξαντληθεί και χώρες οι οποίες πλήττονται από φυσικές καταστροφές δεν μπορούν να διεκδικήσουν νέους πόρους επειδή πολύ απλά τέτοιοι ευρωπαϊκοί πόροι δεν υπάρχουν και ότι μέχρι το τέλος του έτους επιβάλλεται να έχει βρεθεί λύση σε αυτά τα ζητήματα.

—–

Η Κυβέρνηση συνεχίζει τις παρεμβάσεις με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της παγκόσμιας πληθωριστικής κρίσης σε τρεις άξονες: πρώτον παρεμβάσεις για την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών, όπως είναι οι αυξήσεις στους μισθούς του Δημόσιου Τομέα κατά 10,5% και η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά,

Δεύτερον στοχευμένα μέτρα όπως η «Μόνιμη μείωση τιμής» και η υποχρέωση ανακοίνωσης των λιανικών τιμών και των ανατιμήσεων. Επισημαίνεται ότι στο πρόγραμμα για τη μόνιμη μείωση τιμής έχουν ήδη ενταχθεί πάνω από 233 κωδικοί προϊόντων με εκπτώσεις που ξεκινούν από 5% και φτάνουν ως το 23% και τρίτον με εντατικούς ελέγχους και επιβολή των αναλογούντων προστίμων σε περιπτώσεις παραβάσεων. Οι έλεγχοι συνεχίζονται με ακόμα πιο εντατικούς ρυθμούς σε όλη την Ελλάδα. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να παραβιάζει την νομοθεσία, ειδικά εν μέσω αυτής της πρωτοφανούς, εισαγόμενης ακρίβειας.

—–

82 εκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί σε περισσότερους από 20.000 πλημμυροπαθείς, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Από το συνολικό ποσό, τα 62,3 εκατομμύρια ευρώ αφορούν πρώτη αρωγή για την οικοσκευή, τις πρώτες ανάγκες και την στεγαστική συνδρομή. Τα 19,8 εκατ. ευρώ αφορούν πρώτη αρωγή προς επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες, ενώ περίπου τα 14 εκατ. ευρώ πιστώθηκαν σε περισσότερους από 6.500 αγρότες και κτηνοτρόφους.

Επιπλέον, με τροπολογία που κατατέθηκε από τους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Λευτέρη Αυγενάκη, και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη δρομολογείται η διαδικασία για την άμεση πληρωμή προκαταβολών στους πληγέντες αγρότες της Θεσσαλίας. Κατατέθηκαν συνολικά, 30.088 δηλώσεις για ζημιές που αφορούν στη φυτική παραγωγή και 2.366 δηλώσεις που αφορούν σε απώλεια ζωικού κεφαλαίου.

Η τροπολογία διασφαλίζει τον τρόπο χρηματοδότησης των αποζημιώσεων ζωικού κεφαλαίου και φυτικής παραγωγής προς τους πληγέντες παραγωγούς της Θεσσαλίας, καθώς και το ακατάσχετο των ποσών που θα λάβουν οι δικαιούχοι.

Η τροπολογία αφορά, κτηνοτρόφους, μελισσοκόμους και γεωργούς της Θεσσαλίας και των λοιπών περιοχών που επλήγησαν από τα πρωτοφανή πλημμυρικά φαινόμενα από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias και η δαπάνη για τις αποζημιώσεις βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Προβλέπεται επίσης ότι «για την υλοποίηση της δράσης με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μεταφέρονται πιστώσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό στον Προϋπολογισμό του ΕΛΓΑ». Είναι χρέος μας να συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους πολίτες που επλήγησαν από τα πρωτοφανή πλημμυρικά φαινόμενα και σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε την διάθεση αποζημιώσεων με ταχύτητα.

—–

Σήμερα, στις 20:00 ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο του 27ου ετήσιου συνεδρίου Economist Government Roundtable θα συζητήσει με τον Φράνσις Φουκουγιάμα.

Αύριο, Τρίτη 31 Οκτωβρίου, στις 11:00, θα συνεδριάσει υπό τον Πρωθυπουργό το Υπουργικό Συμβούλιο.

Την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου, στις 10:00 ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί στο γραφείο του στη Βουλή με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Στέφανο Κασσελάκη, ενώ στις 11:00 θα μιλήσει στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων του δημοσίου τομέα, ενίσχυση της αποτελεσματικότητας τους και λοιπές διατάξεις».

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου εξασφαλίζεται ο εκσυγχρονισμός της διαδικασίας επιλογής των διοικήσεων των φορέων του Δημοσίου Τομέα με τη δημιουργία ενός πλαισίου το οποίο προβλέπει τη διαρκή αξιολόγησή τους, την αναβάθμιση των απαιτήσεων για κάθε θέση και την ενίσχυση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας.

Ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου, στην Κίνα όπου την Παρασκευή 3 Νοεμβρίου θα πραγματοποιήσει συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, τον Πρωθυπουργό Λι Τσιανγκ και τον Πρόεδρο της Λαϊκής Εθνοσυνέλευσης Tζάο Λετζί.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω στα εξωτερικά αν μου επιτρέπετε. Θέλω να ρωτήσω να μας αποσαφηνίσετε τι είναι αυτό που αποκαλείται «ανθρωπιστικός διάδρομος» μέσω Ελλάδος και, δευτερευόντως, μέσω της Κύπρου. Δηλαδή, θα συγκεντρώνεται εδώ ανθρωπιστική βοήθεια και με ποιον τρόπο; Θα φτάνει στη Γάζα, θα φτάνει κάπου αλλού; Και ένα δεύτερο ερώτημα, αν μου επιτρέπεται: Έχουμε ακούσει τα τελευταία 24ωρα τον κ. Ερντογάν λίγο να ανεβάζει τόνους κατά της Δύσης. Μάλιστα, υπήρξε και μια αναφορά του προχτές για τη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο που αυτός αποκαλεί «τα σύνορα της καρδιάς μας». Και θέλω να μου απαντήσετε κατά πόσον προβληματίζεται η Αθήνα για τη στάση Ερντογάν, υπό το δεδομένο πως υπάρχει ένα ραντεβού στις 7 Δεκεμβρίου στη Θεσσαλονίκη και υπάρχει εν εξελίξει αυτή η διαδικασία της ελληνοτουρκικής επαναπροσέγγισης. Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το πρώτο σκέλος η Ελλάδα η οποία από την πρώτη στιγμή έχει τονίσει την ανάγκη να αποφευχθεί μία ανθρωπιστική κρίση, εξετάζει πάντοτε μαζί με τους συμμάχους μας, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών και των διεθνών οργανισμών, δηλαδή του Ο.Η.Ε., την αποστολή δια θαλάσσης ανθρωπιστικής βοήθειας προς τους αμάχους. Είναι μια πολύ σύνθετη και δύσκολη διαδικασία. Περισσότερες λεπτομέρειες αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να σας ανακοινώσω. Θα επανέλθουμε με νεότερη ανακοίνωση, αλλά το τονίζω: Μιλάμε ότι εξετάζουμε αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας δια θαλάσσης.

Τώρα, ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, ο διάλογος είναι κάτι το οποίο εμείς θέλουμε να προστατεύσουμε και να διαφυλάξουμε. Από εκεί και πέρα, δεν εξαρτάται μόνο από εμάς. Είναι μία άσκηση που έχει δύο πλευρές και απαιτεί και συνέπεια, απαιτεί προσήλωση σε αυτή την διαδικασία. Η χώρα μας, νομίζω, την έχει. Αυτό πρέπει να φανεί και να αποδεικνύεται καθημερινά και από την άλλη πλευρά και, προφανώς, αξιολογείται σε καθημερινή βάση. Η Ελλάδα, δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ, να υποχωρήσει στα κυριαρχικά της δικαιώματα και στις πάγιες θέσεις της. Είναι δεδομένο ότι στα ζητήματα που έχουν ανακύψει και, συνολικά, στο Μεσανατολικό ζήτημα, υπάρχει μεγάλη διαφορά στις θέσεις της Ελλάδας και της Τουρκίας. Και νομίζω ότι και η Τουρκία, σε αυτό νομίζω συμφωνούμε όλοι, δεν θέλει να ξεφύγει η κατάσταση και να έχουμε επιδείνωση της κρίσης. Από εκεί και πέρα, θα δείξουν τα γεγονότα των επόμενων ημερών και εβδομάδων.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, γιατί η Ελλάδα απείχε από την ψηφοφορία στον Ο.Η.Ε. για ανθρωπιστική εκεχειρία στη Γάζα; Και υιοθετείτε, είναι επίσημη θέση της Κυβέρνησης οι δηλώσεις του κ. Γεωργιάδη που είπε ότι οι Άραβες αντί να καταθέτουν ψηφίσματα για ανθρωπιστική εκεχειρία, ας κοιτάξουν να πάρουν κάποιους πρόσφυγες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θεωρώ ότι ήταν -και το θεωρεί η Κυβέρνηση αυτό- ήταν η σωστή και επιβεβλημένη στάση αυτή, η στάση στο ψήφισμα και, ούτως ή άλλως, την ακολούθησε και η πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών. Και ήταν και συνεπής με τη σταθερή θέση που έχει η χώρα μας στο Μεσανατολικό ζήτημα. Δεν ήταν δυνατόν να μην υπάρχει αναφορά και καταδίκη ρητή στη Χαμάς, ως μία τρομοκρατική οργάνωση, εξ ου και ο λόγος που ψηφίσαμε το σχετικό ψήφισμα του Καναδά. Αυτή είναι η θέση μας, αυτή είναι η στάση μας. Την υποστηρίζουμε σε όλα τα επίπεδα. Την υποστηρίζει ο Έλληνας Πρωθυπουργός σε κάθε ευκαιρία. Είμαστε αλληλέγγυοι στον λαό του Ισραήλ και στο δικαίωμά του για αυτοάμυνα. Από εκεί και πέρα, πρέπει να γίνει αυτό με πλήρη σεβασμό στο Διεθνές και Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο. Είναι στόχος, που πρέπει να είναι κοινός στόχος όλων, να αποφευχθεί όσο το δυνατόν μια ανθρωπιστική κρίση και να προστατευθούν εκατέρωθεν οι άμαχοι. Και στο πλαίσιο αυτής της στάσης της χώρας μας, νομίζω ότι ήταν απόλυτα συνεπής η στάση μας και στο συγκεκριμένο ψήφισμα του Ο.Η.Ε..

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στα «Νέα» παρουσιάζονται στοιχεία που επιβεβαιώνουν τις αποκαλύψεις του «Documento» και αναδεικνύουν κοινό συντονιστικό κέντρο αξιωματούχων της Ε.Υ.Π. και ιδιωτών φορέων του παράνομου λογισμικού Predator. Οι αποκαλύψεις επιβεβαιώνουν τα ρεπορτάζ για ενιαίο κέντρο. Ως Εκπρόσωπος του Μεγάρου Μαξίμου, που έχει την Ε.Υ.Π. υπό τον έλεγχό του, πώς απαντάτε στις αποκαλύψεις; Επιμένετε στα περί υπόθεσης ιδιωτών και πώς θα συμβάλλετε στην αποκάλυψη του σκανδάλου;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Θα επαναλάβω αυτό που σας έχω πει πάρα πολλές φορές, ότι είναι μια εν εξελίξει, υπό διερεύνηση, υπόθεση στη Δικαιοσύνη. Η Δικαιοσύνη επιτελεί ανεξάρτητα τον ρόλο της και δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο που μπορούμε να κάνουμε σε μία εν εξελίξει, υπό διερεύνηση, διαδικασία.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Ήθελα να επιστρέψω στο πρώτο ερώτημα του συναδέλφου, σχετικά με τον ανθρωπιστικό θαλάσσιο διάδρομο. Καταλαβαίνω ότι είναι πρώιμο το στάδιο, αλλά ήθελα τουλάχιστον να μας πείτε, περίπου σε τι στάδιο βρίσκονται αυτές οι διαβουλεύσεις και εκτός από τον ΟΗΕ και τις ΗΠΑ – Γαλλία και Κύπρο, που ήδη το γνωρίζουμε – με ποιες άλλες χώρες και ηγέτες μιλάει η χώρα μας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Με το σύνολο των συμμάχων μας και εντός και εκτός Ευρώπης, όπως ανέφερα τις ΗΠΑ. Οτιδήποτε νεότερο θα ανακοινωθεί και από το αρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Εξωτερικών. Όποια ενημέρωση είχαμε σας την μετέφερα.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Προαναγγείλατε μια συνάντηση του Πρωθυπουργού την Τετάρτη, όπως είπατε, με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ. Που θα γίνει η συνάντηση αυτή και ποιο θα είναι αν μπορείτε να μας πείτε λίγο – θεσμική φαντάζομαι – το περιεχόμενο της.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας είπα ήδη πως η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στο γραφείο του Πρωθυπουργού στη Βουλή, την Τετάρτη στις 10:00. Είχε προαναγγελθεί μετά την εκλογή του κ. Κασσελάκη. Έχει και θεσμικό, προφανώς, χαρακτήρα. Από εκεί και πέρα για οτιδήποτε προκύψει μετά τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, θα υπάρχει και σχετική ανακοίνωση.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω, αν η Κυβέρνηση προβληματίζεται για το ενδεχόμενο η κλιμάκωση της κρίσης, ειδικά στη Λωρίδα της Γάζας, μπορεί να αυξήσει τις πιέσεις όσον αφορά σε προσφυγικό-μεταναστευτικό για τη χώρα μας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ως προς το μεταναστευτικό, που είναι κάτι που προφανώς μας απασχολεί συνολικά η διαχείρισή του και η πολιτική που εφαρμόστηκε μετά το 2019 έχει αποδώσει. Και η θωράκιση των συνόρων μας – χερσαίων και θαλάσσιων – με τον σεβασμό πάντοτε στα δικαιώματα των προσφύγων και των μεταναστών και το Διεθνές Δίκαιο, η ταχύτερη διαδικασία απονομής ή μη ασύλου από δύο χρόνια σε δύο μήνες. Όλο αυτό έχει αποδώσει θετικά στη χώρα μας. Υπάρχει μια αυξημένη μεταναστευτική πίεση, υπήρχε μια αυξημένη μεταναστευτική πίεση εδώ και περίπου ένα χρόνο. Ευτυχώς τον τελευταίο μήνα έχουν μηδενιστεί οι ροές από τον Έβρο και σχεδόν μηδενιστεί οι ροές από το Βόρειο Αιγαίο. Δεν είναι μια είδηση που μας προκαλεί εφησυχασμό. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις. Συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε μια συγκεκριμένη πολιτική, που μας έχει καταστήσει σε καλύτερη θέση σε σχέση με άλλες χώρες και αξιολογούμε την κατάσταση συνεχώς.

ΧΡ. ΚΡΑΤΣΗ: Έχει υποπέσει στην αντίληψή σας ότι μετά την, ας πούμε, στενότερη συνεργασία Ελλάδας – Τουρκίας για το Μεταναστευτικό οι διακινητές έχουν εντοπίσει άλλες διόδους που δεν ήταν γνωστές μέχρι τώρα για να μεταφέρουν μετανάστες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Ο Πρωθυπουργός αυτό που έχει τονίσει, είναι πως μια από τις βασικές αιτίες που πρέπει να χτυπηθούν στη ρίζα τους -και είναι ο πρώτος ευρωπαίος ηγέτης που το έχει θέσει αυτό, βιώνοντας και όλοι εμείς μαζί ως χώρα το πρόβλημα- είναι τα δίκτυα των λαθροδιακινητών, οι οποίοι, προφανώς, προσπαθούν κάθε φορά, να εφεύρουν νέους τρόπους για να εκπληρώσουν την παράνομη δραστηριότητά τους. Φαίνεται ότι με αυταπάρνηση, με συνέπεια, με προσήλωση, οι Αρχές θα τους αντιμετωπίζουν με τον πιο αποτελεσματικό -κατά το δυνατό- τρόπο. Και θύματά τους, πριν και πάνω απ΄ όλα, είναι και αθώοι άνθρωποι, οι οποίοι προσπαθούν να πιαστούν από οποιαδήποτε ελπίδα τους δίνουν αυτοί οι διακινητές. Είναι δεδομένο, λοιπόν, ότι είναι μια διαδικασία καθημερινή. Μια διαδικασία που πρέπει να είναι σε επιφυλακή οι αρμόδιες Αρχές και κάθε φορά, όσο είναι δυνατόν, να είμαστε ένα βήμα μπροστά για να αντιμετωπίζουμε όλα αυτά τα περιστατικά που συμβαίνουν, διασώζοντας παράλληλα και ανθρώπινες ζωές

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών έχει αποστείλει μια πρόταση για μια ρύθμιση, ώστε να λυθεί το θέμα των κρίσεων και προαγωγών των αξιωματικών αποφοίτων ΑΣΣΥ, που έχουν καταταγεί από το έτος 1994 και μετά. Σας θυμίζω ότι στην προηγούμενη κυβερνητική θητεία, οι άνθρωποι αυτοί είχαν μείνει εκτός της τελευταίας ρύθμισης και αυτό είχε σοβαρές επιπτώσεις για τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα, καθώς θα προωθηθούν πέντε χρόνια αργότερα από ό,τι κανονικά θα έπρεπε και ενώ πληρώνουν τις ανάλογες εισφορές. Το ερώτημά μου είναι, λοιπόν, η Κυβέρνηση θα υιοθετήσει τη ρύθμιση της ΠΟΜΕΝΣ; Θα λύσει αυτό το θέμα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Την είδα την ανακοίνωση της ΠΟΜΕΝΣ. Πράγματι, στην προηγούμενη τετραετία είχαν δοθεί κάποιες αυξήσεις στους αξιωματικούς. Δεν έχω κάποια ακόμα ενημέρωση από το αρμόδιο Υπουργείο. Και πάντοτε, βέβαια, η Κυβέρνηση αυτό που κάνει είναι, με βάση τα δημοσιονομικά δεδομένα της χώρας, να αξιολογεί κάθε πρόταση εκπροσώπων εργαζομένων από οποιονδήποτε κλάδο και όταν υπάρχει κάτι που είναι χειροπιαστό, επανερχόμαστε.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Με τα ρεπορτάζ τους, δύο εφημερίδες, η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και το DOCUMENTO, αποκαλύπτουν ότι ο επιχειρηματίας, κύριος Σασούν, που λειτουργεί επί δύο χρόνια στην Ελλάδα ως επενδυτής, στην πραγματικότητα έχει καταγγελθεί ως απατεώνας και έχει μάλιστα φυλακιστεί στη Βρετανία με σχετικές κατηγορίες. Στην Ελλάδα κατάφερε να προωθηθεί, χρησιμοποιώντας Πρέσβεις, Υπουργούς της Κυβέρνησης, όπως οι κύριοι Γεωργιάδης, Χατζηδάκης και άλλοι και βραβεύοντας, μάλιστα και τον Πρωθυπουργό. Σύμφωνα με πληροφορίες του DOCUMENTO, τόσο η Αστυνομία, όσο και η Ε.Υ.Π. γνώριζαν ποιος είναι. Για ποιον λόγο η Κυβέρνηση μπήκε στον ρόλο προώθησης ενός ανθρώπου όπου καταγγέλλεται ως κοινός «αεριτζής» με επικοινωνιακές εκδηλώσεις;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχάς, ούτε τον γνωρίζει τον συγκεκριμένο κύριο, που αναφέρεστε, ο Πρωθυπουργός, ούτε έχει κάποια οποιαδήποτε σχέση μαζί του, ούτε προκύπτει κάτι τέτοιο, ούτε οτιδήποτε από αυτά τα οποία λέτε ως προς το σκέλος αυτό, ούτε προκύπτει με τον οποιονδήποτε τρόπο κάποια προώθηση ή κάποια διευκόλυνση ή οτιδήποτε για τον συγκεκριμένο κύριο. Ως προς το σκέλος της έρευνας οποιουδήποτε πολίτη βρίσκεται στη χώρα μας από τις αρμόδιες Αρχές, δεν νομίζω ότι είμαι σε θέση να σχολιάσω μια εν εξελίξει, ενδεχομένως εν εξελίξει, έρευνα, αν υπάρχει ή οποιαδήποτε έρευνα υπάρχει, είτε αυτό αφορά τη Δικαιοσύνη, είτε αυτό αφορά τις αστυνομικές Αρχές. Αν υπάρχει κάτι και εφόσον κάποια στιγμή ανακοινωθεί ή μπορούμε να σχολιάσουμε, προφανώς εδώ θα είμαστε να το σχολιάσουμε. Είναι πολλές οι εν εξελίξει έρευνες και προφανώς δεν είναι δική μας δουλειά να τις σχολιάζουμε.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να σας πάω λίγο στα της οικονομίας. Ο Πρωθυπουργός ουσιαστικά προανήγγειλε ότι θα υπάρξει ένα βοήθημα, ένα επίδομα για όσους θερμαίνονται τον χειμώνα, χρησιμοποιώντας ηλεκτρικό ρεύμα. Δεδομένου ότι οι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος παρουσίασαν νέα τιμολόγια και από 1/1/2024 αίρονται όλοι οι περιορισμοί που υπήρχαν σχετικά με την τιμολογιακή τους πολιτική, η Κυβέρνηση σκοπεύει να εφαρμόσει κάποια νέα βοηθήματα σε οριζόντιο επίπεδο, δηλαδή καλύπτοντας όλους τους καταναλωτές ή θα είναι μόνο στοχευμένες οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν, αν χρειαστούν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σχετικά αναφέρθηκα στην τελευταία ενημέρωση πολιτικών συντακτών. Στις επόμενες ημέρες, μέσα στην εβδομάδα, θα έχουμε τις σχετικές ανακοινώσεις, όπως πολύ σωστά είπατε, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη στήριξη των καταναλωτών που χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό, το ηλεκτρικό ρεύμα για τη θέρμανσή τους, κατ΄ αναλογία της διαδικασίας για τους υπόλοιπους πολίτες. Θα ανακοινώσουν και θα τα εξηγήσουν οι αρμόδιοι, ο Υπουργός και η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε σχετική συνέντευξη Τύπου που θα παραχωρήσουν και θα ανακοινωθεί. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο σας είπα και την προηγούμενη φορά και επαναλαμβάνω και σήμερα και νομίζω ότι προκύπτει από έργα της Κυβέρνησης και όχι από λόγια, γιατί λόγια έχουν πει πολλοί, όταν υπάρχουν υπέρμετρες αυξήσεις, όταν καλούνται οι πολίτες να πληρώσουν ποσά που δεν τους αναλογούν, η Κυβέρνηση -το έχει αποδείξει, έχοντας δώσει πάνω από 9,5 δις για τη στήριξη μόνο των αυξήσεων στο ρεύμα- είναι παρούσα. Ο τρόπος κάθε φορά εξετάζεται και ανακοινώνεται με βάση και το ύψος των αυξήσεων και τα δεδομένα της χώρας. Αλλά η ουσία, αυτό το οποίο ενδιαφέρει τους πολίτες είναι ότι δεν πρόκειται να πληρώσουν ενδεχόμενες, γιατί πρέπει να δούμε και πώς θα πάνε οι τιμές, αυξήσεις στο ρεύμα.

Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Ήθελα να ρωτήσω σχετικά με το μεταναστευτικό σε τι φάση βρίσκονται οι συζητήσεις για μία υπογραφή συμφωνίας Αθήνας – Άγκυρας, την οποία γνωρίζουμε ότι επιδιώκετε τουλάχιστον να γίνει στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη, για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Μένουμε σε αυτά που έχουμε πει μέχρι τώρα. Είναι μια εν εξελίξει διαδικασία διαλόγου που, όπως είπα και σε προηγούμενη απάντηση στον συνάδελφό σας, εμείς θέλουμε να τη διαφυλάξουμε. Και κάθε φορά που υπάρχει κάτι περισσότερο, κάτι χειροπιαστό, θα υπάρχει και σχετική ανακοίνωση και από τις δύο πλευρές.

Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω λιγάκι για το ψήφισμα του ΟΗΕ. Είδαμε ότι το συγκεκριμένο ψήφισμα, στο οποίο η Ελλάδα και άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης απείχαν, πέρασε τελικά. Προβληματίζει την Κυβέρνηση το γεγονός ότι η Δύση μοιάζει να βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με την πλειοψηφία των χωρών, ας πούμε των αναπτυσσομένων χωρών στο ΟΗΕ;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς, η θέση της χώρας μας νομίζω ότι είναι και μία διαρκής και συνεπής στάση. Η στάση της χώρας μας ήταν η πλειοψηφική, στάση αποχής ως προς τα ευρωπαϊκά κράτη. Και νομίζω ότι είναι και η στάση της Δύσης, η οποία εκφράζει διαχρονικά τον δυτικό κόσμο. Δηλαδή, δεν μπορεί να μην είμαστε αλληλέγγυοι στον λαό του Ισραήλ μετά από αυτό το οποίο υπέστη ο λαός του Ισραήλ, μετά τις εικόνες που είδαμε. Όμως, σε κάθε περίπτωση, δεν μπορούμε να μην πούμε και να μην τονίσουμε και να μην κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να αποφευχθεί μία ανθρωπιστική κρίση. Όπως, δεν γίνεται να μην καταδικάζεται σε οποιοδήποτε ψήφισμα η Χαμάς, μια τρομοκρατική οργάνωση, που και ο Πρωθυπουργός και όλοι εμείς, και νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι μας σε αυτό, διαχωρίζεται από τον παλαιστινιακό λαό ή από την παλαιστινιακή Αρχή, από εκεί που ξεκίνησε ουσιαστικά κι όλο αυτό που βιώνουμε σήμερα και κυρίως βιώνουν οι κάτοικοι, οι άνθρωποι στη Μέση Ανατολή.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, για τον τραυματισμό της 16χρονης, που νοσηλεύεται μετά από την αντιφασιστική του Σαββάτου στο Νέο Ηράκλειο. Καταγγέλλεται πως έχει δεχθεί ξυλοδαρμό από άνδρες της Αστυνομίας, της ΟΠΚΕ. Έχει κάποια εικόνα η Κυβέρνηση, ο Εκπρόσωπος, για το τι έχει συμβεί εκεί;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Οποτεδήποτε υπάρχει μία καταγγελία για ένα περιστατικό, εξετάζεται αυτή η καταγγελία. Εγώ δεν έχω κάποια ενημέρωση για κάποιο πόρισμα, σχετικά με την καταγγελία που μου λέτε. Όταν έχουμε κάποιο πόρισμα ή κάτι περισσότερο, προφανώς θα επανέλθουμε και εμείς. Αυτό το οποίο λέμε – όχι μόνο για το συγκεκριμένο περιστατικό – ότι η Ελληνική Αστυνομία προσπαθεί, ως έχει καθήκον, να εφαρμόσει τον νόμο, να επιβάλει τον νόμο σε όλα τα περιστατικά. Είδατε και τις τελευταίες μέρες είχαμε και συλλήψεις σε διαφορετικής τάξεως μεγέθους περιστατικά και διαφορετικής προέλευσης παραβατικότητα. Η παραβατικότητα είναι παραβατικότητα και πρέπει να αντιμετωπίζεται, προφανώς, όμως, όπως ορίζει ο νόμος και χωρίς να ξεφεύγουν. Όταν υπάρχει μια οποιαδήποτε καταγγελία από πολίτη για υπέρβαση, είτε υπέρβαση εξουσίας είτε υπέρμετρη χρήση βίας από κάποιο αστυνομικό όργανο, αυτή η καταγγελία εξετάζεται. Ούτε τη δεχόμαστε, ούτε την απορρίπτουμε a priori, ούτε προφανώς «τσουβαλιάζουμε» το σύνολο των αστυνομικών. Όταν έχουμε, λοιπόν, κάτι περισσότερο, θα επανέλθουμε.

Σας ευχαριστώ.

Πόλεμος στη Γάζα - Αμερικανοί και Ρώσοι, Ινδοί και Κινέζοι, Τούρκοι και Ευρωπαίοι θυμήθηκαν τη λύση των δύο κρατών


 Παλαιές πληγές, όπως είναι εκείνη του Παλαιστινιακού, ανοίγουν εκ νέου, διάπλατα, επαναφέροντας στη σφαίρα του διεθνούς ενδιαφέροντος όχι μόνο το (ανεπίλυτο έπειτα από δεκαετίες έντασης) παλαιστινιακό πρόβλημα αλλά και την (ενδεχόμενη;) λύση του.

«Οταν τελειώσει αυτή η κρίση, πρέπει να υπάρχει ένα όραμα για αυτό που θα ακολουθήσει, και κατά την άποψή μας αυτό (σ.σ. που θα ακολουθήσει) πρέπει να είναι μια λύση δύο κρατών», δήλωσε προ ημερών ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, με το βλέμμα στραμμένο στον εν εξελίξει πόλεμο στη Γάζα.

Για να μπορέσει να υπάρξει «διέξοδος», πρέπει «να εφαρμοσθεί η λύση των δύο κρατών», διαμήνυσε από την πλευρά του, προ ημερών από το Κάιρο όπου βρέθηκε για να πάρει μέρος στη Σύνοδο για την Ειρήνη, και ο Ζάι Τζουν, ειδικός απεσταλμένος της Κίνας για την περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Υπέρ της «λύσης των δύο κρατών» έχουν όμως ταχθεί τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, από τις 7 Οκτωβρίου οπότε άνοιξε αυτός ο νέος πολύνεκρος κύκλος βίας και έπειτα, και πολλοί άλλοι: ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν και ο Τούρκος ομόλογός του, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ και ο Τούρκος ομόλογός του, Χακάν Φιντάν, οι επικεφαλής της μόνιμης αντιπροσωπείας της Ινδίας στα Ηνωμένα Εθνη, η ηγεσία του κινεζικού ΥΠΕΞ και η πλευρά του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ, ο ίδιος ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες κ.ά.  

«Κίνα και Ρωσία σχεδιάζουν να συνεργασθούν υπέρ μιας λύσης δύο κρατών», έγραφε το Associated Press στις 20 Οκτωβρίου, επικαλούμενο σχετικές δηλώσεις της κινεζικής πλευράς. Κάτι ανάλογο (μια λύση δύο κρατών) παρουσιάζεται, όμως, να επιθυμεί επί του παρόντος και η διοίκηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ, όπως δήλωσε άλλωστε προ ημερών ο ίδιος ο Αμερικανός πρόεδρος.

Τι είναι όμως αυτή η «λύση των δύο κρατών» γύρω από την οποία «συσπειρώνονται» πια, στη θεωρία τουλάχιστον, δυνάμεις πολύ διαφορετικές ή ακόμη και ανταγωνιστικές;

Η επίλυση του Παλαιστινιακού μέσω της δημιουργίας δύο κρατών, ενός ισραηλινού και ενός παλαιστινιακού, βρίσκεται στο τραπέζι των μετά το 1948 διαπραγματεύσεων, ήδη από τη δεκαετία του 1970 (με σημείο αναφοράς, μεταξύ άλλων, το ψήφισμα 3236 που είχε υιοθετήσει η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών το 1974).

Τις περασμένες πέντε δεκαετίες ωστόσο, η εν λόγω προοπτική έχει επιστρέψει κατ’ επανάληψη, ως πρόταση, μέσα από ποικίλες πρωτοβουλίες.

Στη βάση του, το εν λόγω πλάνο προβλέπει τη δημιουργία δύο κρατών, ενός ισραηλινού και ενός παλαιστινιακού.

Αναφερόμενος στην εν λόγω προοπτική, ο Θάνος Ντόκος έγραφε τον Ιούνιο του 2010, ως γενικός διευθυντής τότε του ΕΛΙΑΜΕΠ, για μια λύση που στόχος ήταν να οδηγήσει στη «δημιουργία ενός βιώσιμου και αποστρατιωτικοποιημένου παλαιστινιακού κράτους στη Λωρίδα της Γάζας και το σύνολο σχεδόν της Δυτικής Οχθης, με εγκατάλειψη των περισσότερων ισραηλινών οικισμών, και εδαφική αποζημίωση των Παλαιστινίων για όσους οικισμούς διατηρηθούν, διασφάλιση απρόσκοπτης επικοινωνίας μεταξύ Γάζας και Δυτικής Οχθης, αναγνώριση του κράτους του Ισραήλ από ολόκληρο τον αραβικό κόσμο, συνεννόηση για συνδιαχείριση υδάτινων πόρων» και «διαίρεση της Ιερουσαλήμ». «Σε αντάλλαγμα για τη χορήγηση κράτους, η Παλαιστινιακή Αρχή θα προχωρούσε σε δημοκρατικές μεταρρυθμίσεις και θα εγκατέλειπε τη χρήση βίας, ενώ οι Ισραηλινοί θα σταματούσαν την κατασκευή εποικισμών». Ο κ. Ντόκος υπογράμμιζε ωστόσο, ότι «η θεωρούμενη ως μονόδρομος λύση των δύο κρατών αμφισβητείται από ορισμένους στο Ισραήλ που προτείνουν» στον αντίποδα, μια «επιστροφή στη δεκαετία του 1960, όταν η Αίγυπτος είχε τον έλεγχο της Γάζας και η Ιορδανία της Δυτικής Οχθης».




Εν έτει 2023 πια, με φόντο την ανάγκη διεξόδου από έναν νέο πολύνεκρο πόλεμο, η λύση των δύο κρατών επιστρέφει στο προσκήνιο ως δυνητική προοπτική.

Από αμερικανική σκοπιά, η εν λόγω «λύση» είχε ουσιαστικά πάψει να προωθείται ήδη από το 2014, όπως αναφέρει σε ανάλυσή του το AP, υπενθυμίζοντας μάλιστα ότι ο Τζο Μπάιντεν δεν είχε καν αναφερθεί στο εν λόγω θέμα κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στη Δυτική Οχθη πέρυσι.

Οσα ίσχυαν ωστόσο έως το βράδυ της 6ης Οκτωβρίου του 2023, προφανώς δεν ισχύουν πια, τουλάχιστον όχι στον ίδιο βαθμό.

Εμπόδια ενόψει

Με τις επιθέσεις που εξαπέλυσε η Χαμάς κατά αμάχων εντός των ισραηλινών συνόρων στις 7 Οκτωβρίου, τα δεδομένα άλλαξαν και, εάν δεχθούμε όσα διαμηνύουν πια πολλοί, μεταξύ αυτών και η αμερικανική διοίκηση υπό τον Τζο Μπάιντεν, πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια επιστροφής στο status quo ante bellum.

Δεν είναι, όμως, άραγε και η ίδια η προοπτική των δύο κρατών ένα κομμάτι αυτού του status quo ante;

Το «μεταπολεμικό όραμα» του Τζο Μπάιντεν, και όχι μόνο του Τζο Μπάιντεν, είναι σαφές ότι θα βρει μπροστά του εμπόδια:

– την άρνηση της ισραηλινής δεξιάς (αλλά και άλλων, όχι αυστηρά περιορισμένων στον χώρο της δεξιάς) που επιμένει να απορρίπτει το ενδεχόμενο ενός παλαιστινιακού κράτους,

– την άρνηση των εξτρεμιστών της παλαιστινιακής πλευράς (της Χαμάς, της Ισλαμικής Τζιχάντ κ.ά. που βρίσκονται σε «εμφύλιο» με την Παλαιστινιακή Αρχή και τη Φατάχ και απορρίπτουν την αναγνώριση του κράτους του Ισραήλ)

– την άρνηση πολλών Ρεπουμπλικανών πολιτικών στις ΗΠΑ (που απορρίπτουν την προοπτική των δύο κρατών ως «μύθευμα»)

– την άρνηση του Ιράν, της Χεζμπολάχ, της Μουσουλμανικής Αδελφότητας κ.ά. που είναι προφανές ότι θα επιχειρήσουν να υπονομεύσουν μια τέτοια «ειρήνευση»

– τις απόψεις που συνεχίζουν να διίστανται γύρω από ζητήματα όπως είναι η δυνητική επιστροφή των Παλαιστίνιων προσφύγων σε εδάφη από τα οποία εκείνοι εκδιώχθηκαν, το μέλλον των ισραηλινών εποικισμών, τα ακριβή γεωγραφικά όρια των νέων κρατών κ.ά.

– αλλά και τη συγκυρία των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2024 (που περιορίζει εκ των πραγμάτων τα περιθώρια μιας διαμεσολάβησης εκ μέρους της διοίκησης Μπάιντεν)

Φιλόδοξα σχέδια 

«Ο Λευκός Οίκος γνωρίζει ότι οι εκκλήσεις του Μπάιντεν για μια λύση δύο κρατών είναι φιλόδοξες και ίσως όχι εφικτές στο άμεσο μέλλον […] Ωστόσο, ο Μπάιντεν πιστεύει ότι είναι σημαντικό για τον ίδιο και την ομάδα του να μεταδώσουν “ελπίδα” και να καταστήσουν σαφές ότι η κυβέρνησή τους υποστηρίζει ένα παλαιστινιακό κράτος», σημειώνει το AP, επικαλούμενο αξιωματούχο του Λευκού Οίκου και όσα εκείνος μετέφερε υπό καθεστώς ανωνυμίας.  

Το σχέδιο του Τραμπ 

Για την ιστορία, υπενθυμίζεται ότι και εκείνο το ειρηνευτικό σχέδιο («Peace to Prosperity: A Vision to Improve the Lives of the Palestinian and Israeli People») που είχε παρουσιάσει η προηγούμενη αμερικανική διοίκηση, υπό τον Ντόναλντ Τραμπ, τον Ιανουάριο του 2020, προέβλεπε μεν τη δημιουργία παλαιστινιακού κράτους, τα γεωγραφικά του όρια δε θα είχαν συρρικνωθεί σημαντικά σε Ανατολική Ιερουσαλήμ και στη Δυτική Οχθη.

«Το σχέδιο του Τραμπ θα είχε δημιουργήσει ένα παλαιστινιακό κράτος αλλά θα έδινε στο Ισραήλ κυριαρχία σε μια ουσιαστικά αδιαίρετη Ιερουσαλήμ, συμπεριλαμβανομένης της Παλαιάς Πόλης και των Ιερών Τόπων, υποβιβάζοντας την παλαιστινιακή πρωτεύουσα σε ένα πολύ μικρό κομμάτι της Ανατολικής Ιερουσαλήμ […] Ο χάρτης του σχεδίου Τραμπ πρότεινε τα παλαιστινιακά εδάφη στη Δυτική Οχθη να συρρικνωθούν στο 70% […]», σημείωνε η Κάλι Ρόμπινσον σε παλαιότερο άρθρο της για το αμερικανικό Council on Foreign Relations (CFR).  

Εν έτει 2023 πια, με το βλέμμα στραμμένο όχι μόνο σε όσα προηγήθηκαν αλλά και σε όσα θα ακολουθήσουν, διερωτάται ωστόσο κανείς εάν μπορεί να υπάρξει μακροπρόθεσμα άλλη βιώσιμη «λύση» στο μέτωπο του Παλαιστινιακού πέραν εκείνης των δύο κρατών. 

Οι ακραίες εναλλακτικές 

«Υπάρχουν εναλλακτικές», γράφει η Ρέιτσελ Τρέισμαν στον ιστοχώρο του αμερικανικού National Public Radio (NPR), εναλλακτικές όπως εν προκειμένω «η λύση του ενός κράτους, της συνομοσπονδίας, της προσάρτησης και της διατήρησης του status quo».

Ισραήλ, Δυτική Οχθη και Λωρίδα της Γάζας θα μπορούσαν, θεωρητικώς, να ενωθούν κάποια στιγμή σε ένα κράτος… ισραηλινό. Με βάση τα σημερινά πληθυσμιακά δεδομένα ωστόσο, σε μια τέτοια περίπτωση οι Αραβες μουσουλμάνοι θα ξεπερνούσαν σε αριθμό τους Εβραίους και το Ισραήλ θα έχανε ως κράτος την εβραϊκή του ταυτότητα.

Κατά τα λοιπά, κατά καιρούς έχουν ακουστεί και άλλα πολλά… ακραία: ότι η Γάζα θα μπορούσε για παράδειγμα να επιστρέψει στην Αίγυπτο και η Δυτική Οχθη στην Ιορδανία, ότι το Ισραήλ θα μπορούσε να προσαρτήσει τη Δυτική Οχθη τρέποντας τους Παλαιστίνιους σε φυγή ή αφαιρώντας τους το δικαίωμα ψήφου (εάν μείνουν πίσω) κ.ά.

Προοπτικές υπάρχουν, λοιπόν, πολλές. Σχεδόν όλες τους ωστόσο εμπνέουν ανησυχία, για διαφορετικούς λόγους η καθεμία.




πηγή:https://www.kathimerini.gr/world/562700308/ti-einai-ayti-i-lysi-ton-dyo-kraton-gia-tin-opoia-miloyn-schedon-oloi/