Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026

"Της φυλακής τα σίδερα είναι για τους λεβέντες;" - Υπόθεση Qatargate: - Ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης, του βουλευτή της κυβέρνησης, Δημήτρη Αβραμόπουλου


 

Οι βελγικές αρχές στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων ερευνών για την υπόθεση του Qatargate  εξέδωσαν ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης κατά του πρώην Επιτρόπου, Δημήτρη Αβραμόπουλου 

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την έκδοση του εντάλματος σύλληψης έχουν ενημερωθεί οι ελληνικές δικαστικές αρχές, ωστόσο το ένταλμα δεν έχει εκτελεστεί, καθώς λόγω της βουλευτικής ιδιότητας του κ. Αβραμόπουλου απαιτείται η άρση από τη Βουλή της ασυλίας του.

Για το λόγο αυτό, όπως προβλέπεται, ο φάκελος με τα στοιχεία από τις Βελγικές αρχές διαβιβάζεται άμεσα από την Εισαγγελία Εφετών Αθηνών στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και από εκεί μέσω του υπουργείου Δικαιοσύνης θα φτάσει στη Βουλή.

Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, όπως αναφέρουν δικαστικές πηγές, επισκέφτηκε το μεσημέρι την Εισαγγελία Εφετών Αθηνών Δημήτρης 

Ο πρώην Επίτροπος εξέδωσε δήλωση αναφορικά με την υπόθεση σημειώνοντας ότι «επιχειρείται χωρίς καμία βάση η σύνδεση του ονόματός μου με την υπόθεση Fight Impunity».

Στην ανακοίνωσή του ο Δημήτρης Αβραμόπουλος τονίζει ότι το ζήτημα αυτό έχει κλείσει εδώ και χρόνια με πλήρη θεσμική διαφάνεια και με τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Προαναγγέλλει, μάλιστα, προσφυγή στη δικαιοσύνη υπογραμμίζοντας «κάθε προσπάθεια επαναφοράς του θέματος από τις βελγικές αρχές και εμπλοκής του ονόματός μου σε οποιοδήποτε ζήτημα αφορά το Fight Impunity, είτε μέσω αβάσιμων αναφορών είτε μέσω διαστρέβλωσης πραγματικών περιστατικών, είναι αυθαίρετη, απαράδεκτη, ύποπτη και θα αντιμετωπισθεί με κάθε νόμιμο μέσο».

Αναλυτικά:Μου περιήλθε η πληροφορία από δημοσιογράφους ότι φέρεται να έχει σταλεί έγγραφο από τις βελγικές αρχές προς τις ελληνικές, στο οποίο επιχειρείται, χωρίς καμία βάση, η σύνδεση του ονόματός μου με την υπόθεση Fight Impunity.

Το ζήτημα που επιχειρήθηκε να συνδεθεί με το όνομά μου έχει κλείσει εδώ και τρία χρόνια, με πλήρη θεσμική διαφάνεια και με τη σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατόπιν απόφασης υπογεγραμμένης από την Πρόεδρό της, Ursula von der Leyen.

Η συμμετοχή μου στον οργανισμό Fight Impunity, μαζί με σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες, ήταν απολύτως νόμιμη, ελεγμένη, εγκεκριμένη, δηλωμένη και φορολογημένη.

Κάθε προσπάθεια επαναφοράς του θέματος από τις βελγικές αρχές και εμπλοκής του ονόματός μου σε οποιοδήποτε ζήτημα αφορά το Fight Impunity, είτε μέσω αβάσιμων αναφορών είτε μέσω διαστρέβλωσης πραγματικών περιστατικών, είναι αυθαίρετη, απαράδεκτη, ύποπτη και θα αντιμετωπισθεί με κάθε νόμιμο μέσο.

Παρότι πρόκειται για ένα απολύτως αβάσιμο ζήτημα, δηλώνω ευθέως ότι δεν πρόκειται να κάνω χρήση οποιασδήποτε βουλευτικής ασυλίας. Αντιθέτως, θα αποταθώ ο ίδιος στην ελληνική Δικαιοσύνη, ζητώντας να ερευνηθεί πλήρως το θέμα και να αποφανθεί.



πηγή:https://www.efsyn.gr/kosmos/1410868/qatargate-eyropaiko-entalma-gia-ton-dimitri-avramopoylo/

Ελληνοτουρκικά: - «Οι ψαράδες της Τουρκίας κατέλαβαν το Αιγαίο!»


 


Ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού, Νικόλαος Σπανός, αναλύει στη «δ» το υβριδικό σχέδιο της Άγκυρας για την ακύρωση της εθνικής μας κυριαρχίας

  • Συνέντευξη στον Δημήτρη Παπαγεωργίου 

Η επιχειρησιακή δράση των τουρκικών αλιευτικών στο Αρχιπέλαγος δεν αποτελεί μια σειρά από τυχαία, μεμονωμένα περιστατικά, αλλά ένα συντονισμένο κρατικό σχέδιο της Αγκυρας. Ο εν αποστρατεία ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος, Νικόλαος Σπανός, έχοντας υπηρετήσει ως διευθυντής Λιμενικής Αστυνομίας και Αλιείας του υπουργείου Ναυτιλίας, γνωρίζει άριστα το επιχειρησιακό πεδίο και ξετυλίγει στη «δημοκρατία» τόσο το παρασκήνιο των ελληνοτουρκικών αλιευτικών αντιπαραθέσεων όσο και τη στόχευση της τουρκικής πλευράς. Μέσα από την πολυετή εμπειρία του στην πρώτη γραμμή, αλλά και ως ντόπιος με καταγωγή από τη Λέρο και την Κάλυμνο, μεταφέρει τις μαρτυρίες των Ελλήνων αλιέων και αποδομεί το αφήγημα περί απλών οικονομικών δραστηριοτήτων των γειτόνων.

Η κατάσταση που βιώνουν οι Ελληνες ψαράδες στα Δωδεκάνησα και σε ολόκληρο το Αιγαίο περιγράφεται από τον ναύαρχο με τη λέξη «απελπισία». «Γνωρίζω από πρώτο χέρι, τόσο ως άνθρωπος που κατάγεται από την περιοχή όσο και μέσα από την πολυετή μου εμπειρία, τι ακριβώς συμβαίνει εκεί. Η κατάσταση είναι πραγματικά απελπιστική» αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο ίδιος διατηρεί ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους ανθρώπους του μόχθου στο Αρχιπέλαγος και έχει γίνει αποδέκτης πολυάριθμων βίντεο και καταγγελιών. Το πρόβλημα, σύμφωνα με την ανάλυσή του, ξεπερνά την απλή παράνομη αλιεία. «Αυτό που βλέπουμε δεν είναι απλώς παράνομη αλιεία. Σε μεγάλο βαθμό πρόκειται και για δραστηριότητες συλλογής πληροφοριών. Δεν μιλάμε μόνο για ψαράδες· οι άνθρωποι αυτοί επιτελούν και άλλους σκοπούς» τονίζει, επισημαίνοντας τη βαθύτερη εθνική διάσταση του φαινομένου.

Το χρονικό σημείο στο οποίο εκδηλώνεται η τρέχουσα έξαρση της τουρκικής προκλητικότητας συνδέεται άμεσα με τις ιδιαιτερότητες της θερινής περιόδου. Από τις αρχές Ιουνίου η επαγγελματική αλιεία για τα μεγάλα ελληνικά σκάφη, όπως οι μηχανότρατες και τα γρι-γρι, σταματά ολοκληρωτικά βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής οδηγίας για την προστασία του γόνου. «Τα ελληνικά επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη, όπως τα γρι-γρι και οι μηχανότρατες, σταματούν την αλιευτική τους δραστηριότητα από τα τέλη Μαΐου και τις αρχές Ιουνίου, σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία του γόνου. Γιατί σταματάει η αλιεία; Γιατί υπάρχει γόνος. Γιατί πρέπει να μεγαλώσεις το ψάρι και να το δούμε πια από το φθινόπωρο. Είναι και ευρωπαϊκή οδηγία αυτή» εξηγεί ο κ. Σπανός.

Την ίδια ώρα που τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη είναι αναγκαστικά δεμένα στα λιμάνια, οι Τούρκοι βρίσκουν το πεδίο ελεύθερο. «Την ίδια στιγμή τα τουρκικά αλιευτικά εξέρχονται με μεγάλα σκάφη, προσεγγίζουν τα ελληνικά νησιά, αλιεύουν ανενόχλητα και κινούνται στην περιοχή με προκλητική συμπεριφορά, περιφρονώντας κάθε έννοια σεβασμού προς τα κυριαρχικά μας δικαιώματα» περιγράφει ο ναύαρχος ε.α. Η ακτίνα δράσης των τουρκικών σκαφών έχει ξεπεράσει προ πολλού την οριογραμμή των συνόρων, φτάνοντας βαθιά μέσα στην καρδιά των Κυκλάδων. Ο κ. Σπανός αναφέρει συγκεκριμένα στοιχεία για την εμφάνιση μεγάλων αλιευτικών σκαφών: «Προχθές, όντως, έξω από την Τήνο, υπήρχε ένα μεγάλο πάλι αλιευτικό». Οταν δε εμφανίζεται κάποιο πλωτό του Λιμενικού Σώματος για να ελέγξει την κατάσταση, η συμπεριφορά των Τούρκων κυβερνητών είναι γεμάτη θράσος. «Οταν εμφανίζεται κάποιο πλωτό του Λιμενικού Σώματος -όποτε αυτό συμβεί- η αντίδραση των Τούρκων κυβερνητών είναι συχνά προκλητική και απαξιωτική, φτάνοντας ακόμη και να ειρωνεύονται τις ελληνικές Αρχές. Ετσι του λέει ο Τούρκος. Και κοροϊδευόμαστε».

Αυτή η πραγματικότητα οφείλεται στην έλλειψη πολιτικής βούλησης από την πλευρά της Αθήνας για την εφαρμογή των νόμων. Ο κ. Σπανός ξεκαθαρίζει ότι το νομικό οπλοστάσιο της χώρας είναι πλήρες και επαρκές. «Λοιπόν, υπάρχει και εθνικό πλαίσιο και ευρωπαϊκό πλαίσιο. Στο εθνικό μας πλαίσιο είναι οι διαταγές, οι οδηγίες, οι εγκύκλιοι, οι υπουργικές αποφάσεις και σχετικά διατάγματα. Αλλά πάνω απ’ όλα είναι ο αλιευτικός κώδικας που είναι νόμος. Και υπάρχει και το ποινικό κομμάτι».

Η νομοθεσία προβλέπει αυστηρές κυρώσεις, οι οποίες όμως μένουν στα χαρτιά. «Οποιος αλιεύει με οποιαδήποτε ξένη σημαία οδηγείται στον εισαγγελέα με συγκεκριμένες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και του Αλιευτικού Κώδικα και από εκεί και πέρα είναι το διοικητικό πρόστιμο, το οποίο είναι τσουχτερό. Και η κατάσχεση όλων των προϊόντων. Και των αλιευτικών εργαλείων. Εάν εφαρμοστεί η νομοθεσία ακόμη και σε μία ή δύο περιπτώσεις, με τις προβλεπόμενες κυρώσεις, το μήνυμα θα είναι σαφές και η παραβατική συμπεριφορά θα περιοριστεί άμεσα. Αυτό όμως δεν γίνεται καθόλου. Γιατί δεν γίνεται; Είναι πολιτική βούληση» τονίζει με έμφαση.

«Εγώ εφάρμοσα το νόμο στο πεδίο»! 

Για να καταδείξει πώς πρέπει να εφαρμόζεται ο νόμος στο πεδίο, ο ναύαρχος αναφέρει μια προσωπική του εμπειρία από την εποχή που υπηρετούσε ως κυβερνήτης σε σκάφος του Λιμενικού Σώματος στην περιοχή του Καστελόριζου, όταν είχε εντοπίσει τέσσερα ιταλικά αλιευτικά σκάφη να ψαρεύουν παράνομα. «Εγώ ως κυβερνήτης στα ιταλικά στο Καστελόριζο ξεκίνησα από τα σκάφη του Λιμενικού σαν κυβερνήτης πρώτα. Είχα κατασχέσει τέσσερα σκάφη. Είχα δημιουργήσει διπλωματικό θέμα τότε. Ομως τα σταμάτησα. Τήρησα τον νόμο. Ανεξαρτήτως των πιέσεων που ενδεχομένως ασκούνταν τότε, εγώ εφάρμοσα τον νόμο μέχρι τέλους και δεν επέτρεψα να μείνει η υπόθεση χωρίς συνέπειες. Πήγα στον εισαγγελέα. Τιμωρηθήκανε. Σου κατάσχεσαν τα ψάρια, τα καΐκια και εξαφανιστήκανε μετά. Και δεν ξαναπατήσανε. Να το πω πολύ απλά, έτσι».

Σήμερα η επιχειρησιακή ελευθερία του Λιμενικού Σώματος παραμένει περιορισμένη λόγω των πολιτικών σκοπιμοτήτων. Ο κ. Σπανός υπενθυμίζει δημόσιες τοποθετήσεις που αποκαλύπτουν αυτή τη νοοτροπία. «Ο κ. Κικίλιας, σε συνέντευξή του στον Σκάι (1/9/2025), έκανε λόγο για άτυπη συμφωνία που, όπως ανέφερε, σχετίζεται με την παρουσία τουρκικών αλιευτικών στο Αιγαίο, ενώ ταυτόχρονα δημοσιεύματα ερμήνευσαν τη δήλωση αυτή ως σύνδεση με την υπόθεση απελευθέρωσης των δύο Ελλήνων στρατιωτικών στον Εβρο το 2018, κάτι που, όπως θυμάμαι, διέψευσε το υπουργείο Εξωτερικών. Εγώ δεν μιλάω πολιτικά. Μιλάω πάντα θεσμικά. Γιατί μου αρέσει να λέω τις αλήθειες. Αρα είναι θέμα πολιτικής βούλησης να αφήσουν το Λιμενικό στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του να κάνει το έργο του. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η εφαρμογή του νόμου μπορεί να προκαλέσει ένταση. Ωστόσο, δεν είναι δυνατόν να αποδεχόμαστε ως κανονικότητα την παρουσία ξένων αλιευτικών εντός των χωρικών μας υδάτων και τη δημιουργία τετελεσμένων. Ερχεται ο άλλος έξω από το Αγαθονήσι και έξω από την Τήνο και έξω από το Καστελόριζο και ψαρεύει. Σε κοροϊδεύει. Σου δημιουργεί τετελεσμένα».

«Η αλιεία, μοχλός πίεσης για την Αγκυρα»

Η Αγκυρα χρησιμοποιεί την αλιεία ως μοχλό για τη γεωστρατηγική της επέκταση στο Αρχιπέλαγος. «'Έχει βάλει την αλιεία και το ξέρουν πολύ καλά αυτοί που ασχολούμαστε, αλλά το ξέρει και όλος ο κόσμος πλέον. Εδώ πάει να νομοθετήσει επειδή εσύ φέρνεις έναν θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και σου κλέβει το μισό Αιγαίο και όλη την ανατολική Μεσόγειο. Και εμείς συζητάμε αν πρέπει να συλλάβουμε αλιευτικά που είναι εμπορικά σκάφη» εξηγεί ο κ. Σπανός, επιβεβαιώνοντας ότι πρόκειται για έναν απόλυτα συντονισμένο σχεδιασμό της Τουρκίας.

«Εγώ πιστεύω ότι είναι ένας συντονισμένος σχεδιασμός της Τουρκίας, διότι αυτό που αντιμετωπίζουμε είναι σε πολλά σημεία της χώρας μας με τέτοιο θράσος. Με το σκεπτικό ότι συνοδεύονται και από σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής. Συνοδεύονται ή τα καλούν άμα έρθει η δική μας ακτοφυλακή» σημειώνει.

Ο ναύαρχος φέρνει στο φως τη μαρτυρία του Έλληνα ψαρά Γιώργου Καραντάνη, ο οποίος του απέστειλε αποκαλυπτικό βιντεοσκοπημένο υλικό από τη θαλάσσια περιοχή νότια του Φαρμακονησίου και των Αρκιών: «Ενας ψαράς, ο Καραντάνης ο Γιώργος, μου έστειλε ένα βίντεο, το οποίο δεν το άφησα, το κυκλοφόρησα, έτσι, δεν το έκρυψα. Και τι έλεγε; Περνούσε η τουρκική ακτοφυλακή δίπλα από το ελληνικό νησί, λίγα μέτρα από το Φαρμακονήσι, νότια του Φαρμακονησίου, να τον διώξει. Σας λέω λίγα μέτρα από το Φαρμακονήσι, για μέτρα μιλάμε, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Γιατί εκεί τα χωρικά είναι στη μέση, να ξέρετε είναι περίπου στα 2,5-3 ναυτικά μίλια, είναι η μέση γραμμή που λέμε, βάσει της Συνθήκης της Λοζάνης».

Η κατάσταση στο σημείο εκείνο ήταν εξαιρετικά προκλητική, με τον τουρκικό στόλο να προχωρά σε επιθετικές ενέργειες υπό την προστασία των Αρχών του. «Δίπλα του και πιο πάνω να ψαρεύουν 7 ανεμότρατες, δίπλα στο σκάφος, έλεγε, 7 ανεμότρατες μεταξύ Αρκιών και Φαρμακονησίου, στα νησιά μας μέσα, και να περνάει η τουρκική ακτοφυλακή δημιουργώντας μεγάλο κυματισμό, να τον χτυπήσει, να τον εμβολίσει, να τον φοβίσει, να φύγει. Και τι του λέει στο VHF; Το άκουσαν όλοι, του λέει: Φύγε από εδώ, μην αλιεύεις, γιατί αυτά είναι τουρκικά χωρικά ύδατα που είσαι και ψαρεύεις. Καταλαβαίνετε άμα νομοθετήσει αύριο μεθαύριο αυτός ο παρανοϊκός από εκεί τι έχει να γίνει σε εμάς; Θα συλλαμβάνονται οι ψαράδες οι Ελληνες. Αν υπάρχει ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει την τουρκική πολιτική, είναι ότι προαναγγέλλει συχνά τις επιδιώξεις της και στη συνέχεια επιχειρεί να τις υλοποιήσει. Δεν αποκρύπτει τις προθέσεις της· αντιθέτως, τις διατυπώνει δημόσια. Αυτό το καλό έχει η Τουρκία. Σε ενημερώνει. Δεν το κρύβει. Είναι ειλικρινής. 'Άρα, είναι στα σκαριά».

Η λεγόμενη «πολιτική των ήρεμων νερών» καταρρίπτεται από τα ίδια τα δεδομένα των παραβιάσεων στη θάλασσα. «Ο όρος “ήρεμα νερά” δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα των ελληνοτουρκικών σχέσεων στη θάλασσα. Οι παραβιάσεις και οι προκλήσεις δεν έπαψαν ποτέ να υφίστανται. Εγώ τη φράση ήρεμα νερά ποτέ δεν την είδα στα Ελληνοτουρκικά. Ακόμα και όταν δεν γίνονταν οι εναέριες παραβιάσεις με την πολεμική αεροπορία τους, η θάλασσα δεν σταμάτησε. Είχαμε τότε γύρω στις 1.400 παραβιάσεις στη θάλασσα» υπογραμμίζει ο κ. Σπανός. Η διαφορά δυναμικού ανάμεσα στους δύο αλιευτικούς στόλους αποκαλύπτει το μέγεθος της πίεσης. «Αυτοί έχουν έναν πολύ μεγάλο στόλο σε σχέση με εμάς, που ξεπερνάνε τα 1.500 με 2.000 σκάφη. Ένα μεγάλο μέρος αυτού των σκαφών έρχονται προς το παραλιακό μέτωπο, στα νησιά μας, μέχρι νότια στο Καστελόριζο, και βγαίνει και ψαρεύει στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Μιλάμε για έναν στόλο που βγαίνουν εκεί πάνω από 200-300 σκάφη. Ενώ εμείς στο σύνολο δεν έχουν μείνει 150 σκάφη στην Ελλάδα. Κάποτε είχαμε μεγάλο στόλο. Τώρα δεν υπάρχουν πια αυτά που ξέραμε. Εχουν μείνει πολύ λιγότερα». 

«Αν λοιπόν έχεις τον Τούρκο και σου ψαρεύει με καλύτερα εργαλεία, με πιο μεγάλα σκάφη, και σου αλωνίζει χωρίς τους περιορισμούς και τα μέσα που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, υπάρχει πρόβλημα».

«Αν δεν εφαρμόσουμε τους νόμους θα πληρώσουμε βαρύ τίμημα»

Την ίδια στιγμή, το ελληνικό κράτος εξαντλεί την αυστηρότητά του στους δικούς του πολίτες μέσω των συστημάτων δορυφορικής επιτήρησης, αφήνοντας την ίδια ώρα τους ξένους αλιείς ανενόχλητους. «Οι δικοί μας δεν τολμάνε, επειδή τα αλιευτικά σκάφη έχουν τα δορυφορικά πάνω, το VMS, αυτά παρακολουθούνται από έναν ειδικό θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου που ανά πάσα στιγμή χτυπάει κόκκινο με το που πλησιάζει. Και οπότε ξέρει ότι άμα διανοηθεί και περάσει ένα μέτρο μέσα έχει αμέσως διοικητικό πρόστιμο, του αφαιρείται η άδεια. Οι αλιευτικές παραβάσεις είναι πολύ αυστηρές, οπότε δεν τολμούν οι δικοί μας να το κάνουν αυτό. Και όποιοι το έχουν κάνει έχουν τιμωρηθεί πάρα πολύ αυστηρά. Και έχω λοιπόν τον Τούρκο να μπαίνει μέσα εκεί που απαγορεύονται τα πάντα, να ψαρεύει και να παίρνει τον πλούτο μου, να τον βάζει στην Τουρκία, να τον βαφτίζει τουρκικό και βάσει αυτού να φέρνουμε και τουρκικά ψάρια ίσως και στην Ελλάδα και να τα πουλάμε».

Οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης αγγίζουν την οικονομία, το περιβάλλον και την εθνική ασφάλεια της χώρας. «Το πρόβλημα είναι και εθνικό. Έχει εθνική διάσταση γιατί παραβιάζουν χιλιάδες χιλιόμετρα. Είναι οικονομικό, περιβαλλοντικό. Γιατί οι αλιείς μας δεν έχουν εισοδήματα καθόλου, είναι ενάντια της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας. Είναι και περιβαλλοντικό γιατί πηγαίνουν σε περιοχές οι οποίες απαγορεύονται. Και θέλουμε να φτιάξουμε και θαλάσσιες περιοχές ακόμα Natura, για να έρχονται πιο πολλοί αυτοί να μας κοροϊδεύουν και να έχουν ακόμα λιγότερους χώρους οι δικοί μας. Γι’ αυτό φωνάζουν οι ψαράδες, λένε εσείς τι κάνετε; Δεν μας φωνάζετε να κάνετε μια διαβούλευση να σας πούμε κι εμείς που ξέρουμε από θάλασσα τι πρέπει να κάνετε και πώς πρέπει να το κάνετε;”. Και έχουν δίκιο σε αυτό. Εσείς ακούτε τον κάθε ένα τεχνοκράτη της καρέκλας του γραφείου, ο οποίος δεν ξέρει τίποτα, σας βάζει ένα σχεδιασμό και επειδή υπάρχει και το πρόβλημα της Τουρκίας, άντε να κλείσουμε τις θάλασσές μας και στο τέλος δεν θα υπάρχει τίποτα για εμάς. Μας διώχνετε. Αυτό λένε οι ψαράδες. Ουσιαστικά μας συρρικνώνετε εκεί που έχουμε σοβαρό πρόβλημα. Και αυτό μας δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στο να μπορέσουμε να έχουμε αλίευμα. Δεν υπάρχει πια αλίευμα, τα πιο πολλά ψάρια είναι εισαγωγής, δεν είναι ντόπια ψάρια».

Η παράνομη δραστηριότητα περιλαμβάνει και άλλα σκάφη, όμως η τουρκική παρουσία παραμένει η πλέον οργανωμένη και συστηματική, χρησιμοποιώντας μάλιστα συγκεκριμένα τεχνάσματα για να παρακάμψει τους ελέγχους. «Το τελευταίο διάστημα έχει κατέβει ένας μεγάλος στόλος μεγάλων αλιευτικών γρι-γρι, τα οποία τι κάνουν; Μεταφέρουν όπως κάθε χρόνο κλωβούς από τη Μάλτα με ψάρια μέσα, τόνους. Κόκκινο τόνο, που λέμε. Ο οποίος όμως περνάνε, αγκυροβολούν στα Κύθηρα, έξω από την Τήνο, έξω από τα νησιά μας. Αυτός ο στόλος είναι τουρκικός, ήδη μιλούσαμε για 15-20 σκάφη μαζί, κομβόι πηγαίνανε. Και τώρα γυρίζουν. Και μάλιστα προχθές βρέθηκε και ένα έξω από την Τήνο».

Ο ναύαρχος ε.α. αποκαλύπτει τον ακριβή τρόπο με τον οποίο λειτουργεί αυτή η επιχείρηση και πώς αποφεύγεται ο έλεγχος των Αρχών. «Τι κάνουν αυτοί; Μεταφέρουν κλωβούς, και υπάρχει ένας μεγάλος στόλος, αλλά ο κλωβός που έχει μέσα ένα μεγάλο αριθμό τόνων, που είναι αυτό που λέμε γόνος… αλλά ο γόνος του τόνου δεν είναι το ψαράκι του ενός πόντου, είναι το ψαράκι του δίκιλου, τρίκιλου, έτσι, και αυτό γίνεται μεγάλο ψάρι… αυτό θέλει να τρώει. Τι κάνουν λοιπόν; Αλιεύουν, ένα άλλο σκάφος γρι-γρι εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, δηλαδή αυτός ο στόλος επίσημα μαζεύει το ψάρι και ταΐζει τους κλωβούς. Και δηλώνουν ταυτόχρονα ότι είναι αβλαβής διέλευση. Και κανένας δεν πάει να τους ελέγξει».

Η παράλειψη αυτή των ελληνικών Αρχών είναι αδικαιολόγητη, καθώς υπάρχουν όλα τα νόμιμα εργαλεία για τη διενέργεια ελέγχων εντός της ελληνικής επικράτειας. «Και μόνο να τους ελέγξεις διοικητικά, με παραστατικά, με χαρτιά, θα βρεις παραβάσεις. Μόνο από αυτό που έκανα εγώ: να εξετάσεις τον πλου ή να εξετάσεις τον εξοπλισμό του, αυτό που κάνουμε στα σωστικά, πυροσβεστικά, κάνεις τον έλεγχο όπως κάνουμε σε όλα τα πλοία. Έχουμε όλο το δικαίωμα εντός της ελληνικής χωρητικότητας. Παλαιότερα, όταν ήμασταν εμείς, γινόντουσαν αυτοί οι έλεγχοι, τώρα έχουν σταματήσει» αναφέρει με παράπονο.

Η κατακλείδα της ανάλυσης του Νικολάου Σπανού αποτελεί μια δραματική έκκληση για την αλλαγή της εθνικής στάσης πριν η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη. «Εκφράζω την ανησυχία μου και θα πρέπει εκτός των άλλων, πραγματικά, να κάνουμε το αυτονόητο: να εφαρμόσουμε στην πράξη τη νομοθεσία, είτε είναι ευρωπαϊκή είτε είναι εθνική. Να εφαρμόσουμε τη νομοθεσία για το καλό της χώρας μας. Αν δεν σοβαρευτούμε σαν κράτος και αν δεν τηρήσουμε τη νομοθεσία με αυστηρότητα, δεν πετυχαίνουμε τίποτα. Εάν δεν επιδείξουμε τη δέουσα σοβαρότητα ως κράτος και δεν εφαρμόσουμε με συνέπεια το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το κόστος στο τέλος θα είναι ιδιαίτερα βαρύ, τόσο σε εθνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο».



πηγή:https://www.dimokratia.gr/politiki/709686/oi-psarades-tis-toyrkias-katelavan-to-aigaio/

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

Με χειροπέδες στο γραφείο του Πρωθυπουργού οι ένοχοι υπάλληλοι του ΓΛΚ για το ΠΑΛΙΟΣ ή ΝΕΟΣ!! - Φωτογραφία του πρωθυπουργού με τους πραγματικούς κατηγορούμενους ..!!!


 

Μία δροσιά στον καύσωνα

   Όταν ο πρωθυπουργός, ενημερώθηκε από την Υπουργό εργασίας, πως η Διοίκηση του  ΕΦΚΑ, έδωσε εντολή, στο Γενικό  Λογιστήριο του κράτους, να αλλοιώσουν το ΠΑΛΙΟΣ ή ΝΕΟΣ στις βεβαιώσεις απογραφής των συνταξιούχων,  ΔΙΕΤΑΞΕ, να προσέλθουν αμέσως στο  γραφείο του!!

  Με χειροπέδες πισθάγκωνα και υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας, προσήλθαν οι  κατηγορούμενοι Υπουργοί στο γραφείο του πρωθυπουργού!!!

Καλή, Δροσερή και Απολαυστική Εβδομάδα!





Η Ελλάδα δεν χρειάζεται “φιλέλληνες” στην κυβέρνησή της. - Χρειάζεται Έλληνες.


 

Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ προειδοποιεί: η Ελλάδα έχει πάψει πια να ασκεί εξωτερική πολιτική· απλώς δέχεται προσβολές, ήττες και διασυρμό.

Η διπλωματική γύμνια της χώρας είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής ηγεσίας που δεν πιστεύει σε τίποτα, δεν υπερασπίζεται τίποτα και δεν διαπραγματεύεται τίποτα. Ο Υπουργός Εξωτερικών, κ. Γεραπετρίτης, αναζητά ραντεβού και χαμόγελα, την ώρα που η Λιβύη – και με τις δύο κυβερνήσεις της – αμφισβητεί ευθέως τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

Κι ενώ η Ελλάδα αποδυναμώνεται γεωπολιτικά μέρα με τη μέρα, ο ίδιος ο κ. Γεραπετρίτης – υπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας – δηλώνει δημόσια ότι είναι “φιλέλληνας”! Όχι απλώς Έλληνας. Φιλέλληνας. Δηλαδή κάτι σαν παρατηρητής, ένας… φίλος της Ελλάδας. Τόσο μεγάλη είναι η απόσταση του από τον εθνικό παλμό και τόσο βαθιά η ταύτισή του με τα συμφέροντα άλλων.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, με την παθητική της στάση, κατάφερε το αδιανόητο: να κατηγορείται η Ελλάδα για παραβίαση δικαιωμάτων από μια χώρα που έχει υπογράψει παράνομο μνημόνιο με την Τουρκία. Το στρατηγικό βάθος που με κόπο χτίστηκε με τον Χάφταρ εγκαταλείπεται αμαχητί, και οι μέχρι πρότινος φιλικές δυνάμεις απαιτούν… “αναστολή ερευνών” στα νότια της Κρήτης.

Ο τουρκικός εκβιασμός έναντι της Αθήνας ο οποίος εκδηλώνεται μέσω τρίτων (μη θεσμικά/νομικά αναγνωρισμένων) δυνάμεων (ψευδοκυβερνήσεις Λιβύης) είναι ανεπίτρεπτο να παρασύρει τον υπουργό εξωτερικών ενός ευρωπαϊκού κράτους ενταγμένου στο ΝΑΤΟ σε με βεβιασμένη επίσκεψη στην Λιβύη τον Ιούλιο. Η εθνική μας αξιοπρέπεια δεν πρέπει να λαβώνεται με τόσο ντροπιαστικό και προφανή εκβιαστικό τρόπο.   

Ο ελληνικός λαός πρέπει να γνωρίζει: η απραξία δεν είναι ουδετερότητα. Είναι συνενοχή. Οι άδειες για τους υδρογονάνθρακες είναι το επόμενο εθνικό κεφάλαιο που ξεπουλιέται με την υπογραφή αυτών που παριστάνουν τους “διπλωμάτες”.

Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ δεν θα σιωπήσει. Η Ελλάδα έχει δικαιώματα. Έχει θαλάσσια κυριαρχία. Έχει ευθύνη απέναντι στην ιστορία της. Και κυρίως: έχει και άλλους δρόμους – εκτός από αυτούς που της υπαγορεύουν η Άγκυρα και οι δήθεν “σύμμαχοι”.

Η Ελλάδα δεν χρειάζεται “φιλέλληνες” στην κυβέρνησή της. Χρειάζεται Έλληνες.



Η Κομισιόν αποκαλύπτει το κυβερνητικό παραμύθι για τους μισθούς και τις συντάξεις!! - Οι πραγματικές αποδοχές είναι χειρότερες από το 2019!!


 


Το κυβερνητικό αφήγημα περί ισχυρής αύξησης των μισθών και των συντάξεων απέχει σημαντικά από την πραγματικότητα που βιώνουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Σε πρόσφατη έκθεση των Βρυξελλών με ημερομηνία 3 Ιουνίου και συγκεκριμένα στη σελίδα 95, η Κομισιόν αναγνωρίζει ότι οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια, ωστόσο οι πραγματικές αποδοχές, δηλαδή το εισόδημα αφού αφαιρεθεί η επίδραση του πληθωρισμού, «δεν έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, εν μέρει λόγω του επίμονου πληθωρισμού», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η έκθεση καταρρίπτει έτσι ένα από τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης, σύμφωνα με το οποίο οι συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού αρκούν για να αντισταθμίσουν τις απώλειες που προκάλεσε το κύμα ακρίβειας των τελευταίων ετών. Η πραγματικότητα είναι ότι οι αυξήσεις αυτές απορροφήθηκαν σε σημαντικό βαθμό από τον πληθωρισμό, τις αυξήσεις στα ενοίκια, το κόστος στέγασης, τους λογαριασμούς ενέργειας και τις ανατιμήσεις στα βασικά αγαθά.

Παράλληλα, σημειώνει πως «ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά περίπου 32,7% μεταξύ Ιανουαρίου 2022 και Δεκεμβρίου 2025, που αντιστοιχεί σε πραγματική αύξηση 12,2%». Ωστόσο, ο κατώτατος μισθός δεν αφορά το σύνολο των εργαζομένων ούτε επηρεάζει άμεσα όλο το φάσμα των μισθωτών της χώρας, η πλειονότητα των οποίων διαθέτει ατομικές συμβάσεις και εργάζεται με «παγωμένους» μισθούς εδώ και χρόνια.

Ώρες εργασίας

Ακόμη πιο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για την ποιότητα της απασχόλησης. Η Κομισιόν σημειώνει ότι οι Έλληνες εργαζόμενοι εξακολουθούν να έχουν έναν από τους χαμηλότερους μέσους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ ταυτόχρονα εργάζονται περισσότερες ώρες από οποιονδήποτε άλλον Ευρωπαίο εργαζόμενο.

Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος εργασίας φτάνει τις 41 ώρες, όταν σε πολλές ευρωπαϊκές οικονομίες οι υψηλότερες αμοιβές συνδυάζονται με μικρότερη διάρκεια εργασίας. Πρόκειται για ένα παράδοξο που χαρακτηρίζει διαχρονικά την ελληνική οικονομία: περισσότερη εργασία, χαμηλότερες αποδοχές και μικρότερη παραγωγικότητα.

Η εικόνα γίνεται ακόμη δυσμενέστερη για τους Έλληνες αν ληφθεί υπόψη ότι πάνω από το 40% των εργαζομένων εργάζεται τα Σαββατοκύριακα, ενώ περισσότερο από το ένα τρίτο απασχολείται και κατά τις βραδινές ώρες, όπως επισημαίνουν οι Βρυξέλλες. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η ελληνική αγορά εργασίας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ευέλικτες και συχνά εξαντλητικές μορφές απασχόλησης, χωρίς αυτό να μεταφράζεται σε αντίστοιχα υψηλότερους μισθούς.

Επισφάλεια

Στην εργασιακή «ζούγκλα» που έχει μετατρέψει τη χώρα μας η κυβέρνηση, κυριαρχούν η μερική απασχόληση και οι προσωρινές συμβάσεις. Εργαζόμενοι – όμηροι που αδυνατούν να βρουν σταθερή εργασία, καθώς το ίδιο το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας προωθεί τις ευέλικτες μορφές εργασίας. Πρόκειται για μια διεθνής τακτική, που στην Ελλάδα έχει «ξεχειλώσει» τα τελευταία χρόνια, με «θύματα» τους ίδιους τους εργαζομένους.

«Χιλιάδες εργαζόμενοι δεν επιλέγουν οι ίδιοι να εργάζονται λιγότερες ώρες ή με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, αλλά οδηγούνται σε αυτές τις μορφές απασχόλησης επειδή δεν μπορούν να βρουν σταθερή εργασία» αναφέρει η Κομισιόν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 84% όσων εργάζονται με προσωρινές συμβάσεις βρίσκεται σε αυτή τη θέση όχι από επιλογή αλλά από ανάγκη. Παράλληλα, σχεδόν τρεις στους δέκα εργαζομένους με προσωρινή απασχόληση αντιμετωπίζουν υλική και κοινωνική στέρηση, γεγονός που αποτυπώνει το μέγεθος του προβλήματος.

Χωρίς εργαλεία

Η πραγματική παραγωγικότητα της εργασίας ανά ώρα εργασίας αυξήθηκε κατά 0,8% το 2024, γεγονός που υποδηλώνει μια μέτρια βελτίωση της παραγωγής ανά εργαζόμενο. Την ίδια στιγμή, το ονομαστικό μοναδιαίο κόστος εργασίας (ULC), με βάση τις ώρες εργασίας, αυξήθηκε λιγότερο σε σχέση με τα περισσότερα κράτη-μέλη (2,3% έναντι 3,3% στην Ε.Ε. το 2025). Η αύξηση του μοναδιαίου κόστους εργασίας προβλέπεται να επιβραδυνθεί στο 2,1% το 2026, λόγω της χαμηλής αύξησης της παραγωγικότητας, διαμορφούμενη κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, τα ποσοστά της παραγωγικότητας στη χώρα μας επηρεάζονται άμεσα και από την ψηφιακή μετάβαση. Οι Έλληνες εργαζόμενοι δεν διαθέτουν σημαντικά ψηφιακά εργαλεία, με τα οποία θα μπορούσαν να ανεβάσουν την παραγωγικότητα της επιχείρησης που εργάζονται. «Η περιορισμένη χρήση καινοτόμων και ψηφιακών τεχνολογιών αποτελεί έναν από τους παράγοντες που περιορίζουν τις δυνατότητες περαιτέρω αύξησης των μισθών και των συντάξεων μεσοπρόθεσμα, αναφέρει μάλιστα η Ε.Ε. Οι Βρυξέλλες συστήνουν στη χώρα μας στοχευμένες πολιτικές για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και την εξειδίκευση σε κλάδους υψηλής τεχνολογίας και έντασης γνώσης, οι οποίες θα μπορούσαν να επιτρέψουν βιώσιμη αύξηση της παραγωγικότητας, υψηλότερους μισθούς και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.


πηγή:https://www.dimokratia.gr/oikonomia/709831/i-komision-apokalyptei-to-kyvernitiko-paramythi-gia-toys-misthoys/


Ομολογία του Υπουργείου Εργασίας/ΕΦΚΑ, για το ΠΑΛΙΟΣ ή ΝΕΟΣ!!! - Γιατί Εξαφάνισε την Απογραφή των Συνταξιούχων;; - Οι Αποδείξεις!!


 


1. Σε πανικό φαίνεται πως βρίσκεται η κυβέρνηση μετά τις αποκαλύψεις που έγιναν σε βάρος της, πως  είχε αλλοιώσει τα στοιχεία της  απογραφής που είχε γίνει στους συνταξιούχους και τις ομολογίες της Γενικής Διευθύντριας του ΕΦΚΑ και του κ. Παπαχρήστου που δήλωσαν πως έχει σταλεί έγγραφο σε όλα τα υποκαταστήματα ΕΦΚΑ ανά την επικράτεια να κάνουν δεκτές τις αιτήσεις των συναδέλφων μέχρις ότου το θέμα επιλυθεί κεντρικά αφού το λάθος προήλθε από την εισαγωγή των στοιχείων από το ΓΛΚ!!

 2.  Για να καλύψει τις ραδιουργίες, σε βάρος των συνταξιούχων,  η κυβέρνηση προέβη: 

       α. Στην διαγραφή, από την 1η σελίδα του e-ΕΦΚΑ , που γράφει "Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες", με την ένδειξη "Συνταξιούχοι"  την "Βεβαίωση Απογραφής"  

       β. Ενσωμάτωσε την "Βεβαίωση Απογραφής" στην ένδειξη "Μισθωτοί" γεγονός που αποδεικνύει:

           (1) Η απογραφή των συνταξιούχων δεν έγινε ποτέ

           (2) Δεν μπορούμε να αντλήσουμε προσωπικά στοιχεία γιατί δεν ανήκουμε στους μισθωτούς

          (3) Το ΓΛΚ έκανε, μετά από κυβερνητική εντολή, εκ προθέσεως λάθη, στο ΠΑΛΙΟΣ ή ΝΕΟΣ, καθόσον έχει στα αρχεία του, όλα τα οικονομικά στοιχεία, καθώς και τον αριθμό αγωγών που έχουν κατατεθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, από τους συνταξιούχους και γνωρίζει πολύ καλά που πρέπει να  "χτυπήσει"

   3. Η ημερομηνία 1/1/2017 που εμφανίζεται στις βεβαιώσεις απογραφής αφορούν τον ν.4387/2016 (κατρούγκαλου) στον οποίο υπάρχουν  διαχωρισμοί με την ονομασία: 

      α. Παλιοί συνταξιούχοι όσοι συνταξιοδοτηθήκανε μέχρι 12/5/2016

      β. Νέοι συνταξιούχοι όσοι υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότηση από 13/5/2016

       

 Δείτε τις αποδείξεις





Ηλεκτρονική Υπηρεσία Υποβολής Αίτησης Συνταξιοδότησης και Εφάπαξ Παροχής
Δήλωση Απασχόλησης Συνταξιούχων
Αιτήσεις Κατασκηνώσεων 2025
Βεβαίωση Απογραφής Ασφαλισμένου με Τίτλο Κτήσης
Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας
Έλεγχος δικαιώματος έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης
Έλεγχος δικαιώματος προκαταβολής επικουρικής σύνταξης
Ηλεκτρονικό αίτημα εξυπηρέτησης / κλείσιμο ραντεβού
Ηλεκτρονική υπηρεσία Μάθε πού Ανήκεις
Χορήγηση Ασφαλιστικής Ικανότητας έμμεσου μέλους
Ηλεκτρονική Αίτηση Προκαταβολής Σύνταξης
Παρακολούθηση πορείας αίτησης συνταξιοδότησης
Παρακολούθηση πορείας αίτησης συνταξιοδότησης (Δημόσιο & ΝΠΔΔ)
Ενημερωτικό σημείωμα αναδρομικών Ν.4670/2020
Εκτύπωση Ενημερωτικού Σημειώματος Επιστροφής Μειώσεων Συντάξεων
Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος κύριας σύνταξης
Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος επικουρικής σύνταξης
Εκτύπωση ετήσιου ενημερωτικού σημειώματος
Ένσταση / αίτηση θεραπείας κατά μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος πληρωμής κύριας σύνταξης
Ατομικά Στοιχεία
Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας
Επιστροφή ποσών σε κληρονόμους
Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.)
Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας










Ηλεκτρονικό αίτημα εξυπηρέτησης / κλείσιμο ραντεβού
Βεβαίωση Απογραφής Ασφαλισμένου με Τίτλο Κτήσης
Συνοπτικό και Αναλυτικό Ιστορικό Ασφάλισης
Καταγγελία Εργαζόμενου - Δήλωση Απασχόλησης
Ηλεκτρονική υπηρεσία Μάθε πού Ανήκεις
Ηλεκτρονική Αίτηση Χορήγησης Επιδόματος Μητρότητας
Χορήγηση Ασφαλιστικής Ικανότητας Έμμεσου Μέλους
Βεβαίωση Διακοπής Ασφαλιστικής Ικανότητας Εμμέσων Μελών
Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθένειας/Ατυχήματος
Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας
Βεβαίωση προϋπηρεσίας
Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Ασθενείας
Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης
Αποδεικτικό Ασφαλιστικής Ενημερότητας
Βεβαίωση Απογραφής
Ατομικά Στοιχεία
Ηλεκτρονική Υπηρεσία Επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών Εμμίσθων Δικηγόρων, Μισθωτών Μηχανικών και Υγειονομικών
Αίτηση επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών ασφαλισμένου του τ.ΤΑΥΤΕΚΩ περ. 1/1/17–31/1/20
Επιστροφή ποσών σε κληρονόμους
Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.)
Δήλωση συζύγων αρ.6 ν.5089/2024 για την χορήγηση της ειδικής παροχής μητρότητας από την ΔΥΠΑ

Πρωθυπουργός: - Η πλατφόρμα posokanei.gov.gr, ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ να λύσει το πρόβλημα των υψηλών τιμών!!


 

Αν έπρεπε να ξεχωρίσω μία μόνο εικόνα από την εβδομάδα που πέρασε, μια εικόνα που με γέμισε βαθιά υπερηφάνεια, αυτή είναι αναμφίβολα από την Ακρόπολη. Μετά από περίπου 220 ολόκληρα χρόνια, η δυτική όψη του Παρθενώνα αποκτά ξανά την πληρέστερη δυνατή μορφή της. Οι σκαλωσιές απομακρύνθηκαν και πλέον μπορούμε να θαυμάσουμε ανεμπόδιστα αυτό το αρχιτεκτονικό θαύμα, με την αποκατάσταση του δυτικού αετώματος. Πρόκειται για ένα επίτευγμα ιστορικής σημασίας για το μνημείο και τον παγκόσμιο πολιτισμό. Ένα έργο εξαιρετικής δυσκολίας που έγινε πραγματικότητα χάρη στους επιστήμονες, τους μηχανικούς και τους τεχνίτες της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως. Δούλεψαν με υποδειγματική ακρίβεια και αφοσίωση, και τους αξίζει ένα μεγάλο μπράβο από όλους μας.
Για την κυβέρνησή μας, η προστασία και η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς δεν είναι μια δευτερεύουσα πολιτική, αλλά μια διαρκής εθνική υποχρέωση. Γι’ αυτό και η εικόνα από την Ακρόπολη είναι ίσως η πιο εμβληματική, αλλά δεν είναι η μόνη. Στη Σύμη παραδόθηκε το αποκατεστημένο κωδωνοστάσιο του Αγίου Ιωάννη Προδρόμου, στη Ρόδο ολοκληρώθηκαν σημαντικές παρεμβάσεις σε τρία μνημεία της Μεσαιωνικής Πόλης και στη Χάλκη δημιουργήθηκε νέο Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με την αποκατάσταση της Παναγίας της Χωριανής. Μικρότερα ή μεγαλύτερα, όλα αυτά τα έργα, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αποτυπώνουν μια σταθερή επιλογή μας: να επενδύουμε στον πολιτισμό όχι μόνο ως κομμάτι της ταυτότητάς μας, αλλά και ως πολύτιμη παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές.
Από τον πολιτισμό περνώ σε ένα θέμα εντελώς διαφορετικό. Την εβδομάδα αυτή παρουσιάσαμε τη νέα πλατφόρμα posokanei.gov.gr. Μια παρατήρηση εξαρχής: μια πλατφόρμα δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα των υψηλών τιμών. Αν ήταν τόσο απλό, θα το είχαμε λύσει εδώ και καιρό.

Πιστεύω όμως ότι περισσότερη διαφάνεια στην αγορά, καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτή και αποτελεσματικότεροι έλεγχοι σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, από το χωράφι έως το ράφι, μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία στη μάχη που δίνουμε για καλύτερες τιμές.

Το posokanei δεν επιχειρεί να μετακυλήσει την ευθύνη των ελέγχων στους καταναλωτές. Αντιθέτως, βοηθάει και εμάς ως πολιτεία αλλά και εσάς να ασκούμε πιο αποτελεσματικό έλεγχο στην αγορά. Κατεβάστε την εφαρμογή, δοκιμάστε τις λειτουργικότητες που προσφέρει και θα δείτε ότι μπορεί να μας κάνει εμάς ως καταναλωτές πιο απαιτητικούς και συνειδητοποιημένους αλλά και τις επιχειρήσεις πιο ανταγωνιστικές. Όσο για αυτούς που το αμφισβητούν ως εργαλείο διαφάνειας και ανταγωνισμού, είτε από την αντιπολίτευση είτε από την αγορά, ας το συνηθίσουν διότι το posokanei ήρθε για να μείνει και κάθε εβδομάδα θα γίνεται καλύτερο. Αποτελεί την εξέλιξη του e-katanalotis, με περισσότερα από 8.000 προϊόντα προς σύγκριση, περισσότερα δεδομένα και τη δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας των τιμών σε βάθος χρόνου αλλά και συγκριτικά με αντίστοιχα προϊόντα σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Η ακρίβεια παραμένει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τα νοικοκυριά και δεν υπάρχουν εύκολες ή μαγικές λύσεις. Υπάρχει μόνο συνεχής προσπάθεια, σε πολλά επίπεδα ταυτόχρονα.
Από το κόστος ζωής περνώ τώρα σε μια άλλη μεγάλη πρόκληση που είναι το στεγαστικό. Στα προγράμματα που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη για την αντιμετώπιση του προβλήματος προστίθεται πλέον και η νέα δράση «Ανακαίνιση Κατοικίας». Πολύ επιγραμματικά θα σας πω ότι με αυτό το πρόγραμμα δίνουμε ισχυρά κίνητρα για την ανακαίνιση κλειστών ή παλαιών κατοικιών, ώστε είτε να χρησιμοποιηθούν ως κύρια κατοικία των ιδιοκτητών τους είτε να διατεθούν για μακροχρόνια μίσθωση. Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα ανακαίνισης και σε κατοικίες που ήδη χρησιμοποιούνται ως κύρια κατοικία. Γιατί είναι σημαντική αυτή η νέα δράση; Διότι απαντάει στο πρόβλημα των χιλιάδων κλειστών αδρανών ακινήτων, δηλαδή στην περιορισμένη προσφορά κατοικίας. Αλλά και γιατί αποτελεί ένα πρόγραμμα πιλότο σε όλη την Ευρώπη που πρώτη η Ελλάδα εισηγήθηκε και εφαρμόζει με κοινοτική χρηματοδότηση. Η επιδότηση μπορεί να φτάσει έως και 36.000 ευρώ ή το 95% του κόστους των εργασιών για νοικοκυριά χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων. Υπολογίζεται ότι μέσω της δράσης μπορούν να επιστρέψουν στην αγορά έως και 20.000 κατοικίες που σήμερα παραμένουν αδρανείς. Ήδη το ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα μεγάλο, καθώς έχουν εκδοθεί περισσότερες από 6.700 βεβαιώσεις επιλεξιμότητας μέσω του anakainisi.apps.gov.gr.
Υπόσχομαι ότι αυτή είναι η τελευταία πλατφόρμα που θα αναφέρω σήμερα. Αλλά έχει τη σημασία της, καθώς πρόκειται για την αξιολόγηση των δημόσιων υπηρεσιών και άρα στο πώς μπορούμε να τις βελτιώσουμε. Ξεκίνησε, λοιπόν, ο δεύτερος κύκλος αξιολόγησης μέσω του axiologisi.ypes.gov.gr. Θυμίζω ότι από την πρώτη διαδικασία αξιολόγησης, στην οποία συμμετείχαν περίπου 65.000 πολίτες, προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα για υπηρεσίες που χρειάζονταν αλλαγές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι πολεοδομίες, οι οποίες αξιολογήθηκαν αρνητικά από τους πολίτες και σήμερα βρίσκονται στο επίκεντρο μιας μεγάλης μεταρρύθμισης με την υπαγωγή τους στο νέο ψηφιακό Κτηματολόγιο. Θα ήθελα, λοιπόν, να ενθαρρύνω όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες να συμμετάσχουν. Η γνώμη σας μετράει και, κυρίως, πιάνει τόπο.
Στα εργασιακά τώρα, ακόμη μία συλλογική σύμβαση εργασίας υπογράφηκε αυτήν την εβδομάδα, αυτήν τη φορά για τους τεχνολόγους και επιστήμονες τροφίμων. Είναι η πρώτη συμφωνία στον κλάδο μετά από 15 χρόνια, με αυξήσεις στις αποδοχές και πρόσθετες παροχές για τους εργαζόμενους. Όμως να σταθώ στο θέμα αυτό, καθώς η ελληνική προσπάθεια για την ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων συζητείται πλέον και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πριν από λίγες ημέρες είχα την ευκαιρία να παρουσιάσω στις Βρυξέλλες την Εθνική Κοινωνική Συμφωνία που υπογράψαμε με τους κοινωνικούς εταίρους, η οποία συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς μια συμφωνία που υπεγράφη με πρωτοβουλία μιας κεντροδεξιάς κυβέρνησης έχει ήδη οδηγήσει στην επέκταση των συλλογικών συμβάσεων, καλύπτοντας μέσα σε λίγους μήνες πάνω από το 15% των εργαζομένων της χώρας με αυξήσεις μισθών και πρόσθετη προστασία.
Ας περάσω τώρα στο πολύ σημαντικό ζήτημα της πρόληψης πυρκαγιών που απαιτεί τη διαρκή προσοχή όλων μας. Μπαίνουμε πλέον στην πιο απαιτητική περίοδο της αντιπυρικής περιόδου και οι συνθήκες ευνοούν τόσο την εκδήλωση όσο και την ταχεία εξάπλωση των πυρκαγιών. Από την 1η Μαΐου έχουν καταγραφεί 803 πυρκαγιές σε όλη τη χώρα, οι οποίες ευτυχώς αντιμετωπίστηκαν άμεσα, χωρίς να προκαλέσουν μεγάλες καταστροφές. Στέκομαι ιδιαίτερα στον καθαρισμό των οικοπέδων. Έχει αποδειχθεί στην πράξη, ξανά και ξανά, ότι μπορεί να αποτρέψει την εκδήλωση μιας πυρκαγιάς ή να περιορίσει σημαντικά την εξάπλωσή της. Από την Τρίτη ξεκινούν οι έλεγχοι από τους δήμους και η επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων. Γι’ αυτό και προτρέπω όσους δεν το έχουν κάνει να σπεύσουν έστω και τώρα. Έχει αποδειχθεί ότι κατοικίες που κινδύνευσαν τα προηγούμενα χρόνια από πυρκαγιές τελικά σώθηκαν γιατί είχαν κάνει ακριβώς αυτούς τους καθαρισμούς. Η πρόληψη είναι πάντα προτιμότερη από την αντιμετώπιση μιας καταστροφής και ο καθαρισμός των οικοπέδων είναι ίσως το πιο απλό αλλά και το πιο αποτελεσματικό μέτρο πρόληψης που έχουμε στη διάθεσή μας.
Η προετοιμασία για τις φυσικές καταστροφές έχει όμως και μια ακόμη σημαντική διάσταση. Τη φροντίδα των ζώων που κινδυνεύουν από πυρκαγιές και άλλα ακραία φαινόμενα. Γι’ αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία ο Εθνικός Μηχανισμός Προστασίας Ζώων, τον οποίο δημιουργήσαμε. Αυτό που ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια μέσα από τη συνεργασία της Πολιτείας, εθελοντών και φιλοζωικών οργανώσεων έχει πλέον αποκτήσει οργανωμένη και μόνιμη μορφή, συντονίζοντας επιχειρήσεις διάσωσης και περίθαλψης ζώων σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Είχα την ευκαιρία να δω από κοντά τη νέα δομή φιλοξενίας και περίθαλψης πληγέντων ζώων στον Δήμο Γαλατσίου, όπου γίνεται εξαιρετική δουλειά. Μακάρι να μην χρειαστεί ποτέ να αξιοποιηθούν αυτές οι υποδομές στον βαθμό που έχουν σχεδιαστεί. Είναι όμως σημαντικό ότι πλέον υπάρχουν.
Για το τέλος, έχω αφήσει θέματα που αφορούν τα διεθνή.
Θα ξεκινήσω, φυσικά, με τη συμφωνία-πλαίσιο που υπέγραψαν οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν, η οποία ενθαρρύνει τη συνέχιση του διαλόγου και των διπλωματικών προσπαθειών ώστε να επιτευχθεί οριστική συμφωνία για τον τερματισμό της σύγκρουσης στον Περσικό. Η Ελλάδα χαιρετίζει τη συμφωνία και, ως μέλος της ΕΕ, μπορεί να συμβάλλει στην προώθηση μιας συνολικής στρατηγικής για διαρκή ειρήνη σε ολόκληρη τη Μέση Ανατολή.

Επείγει βεβαίως η αποκατάσταση -χωρίς περιορισμούς- της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, καθώς η ομαλή ροή των ενεργειακών αποθεμάτων της περιοχής είναι πρωταρχικής σημασίας τόσο για την περιφερειακή σταθερότητα όσο για την παγκόσμια οικονομία. Ήδη και μόνο με την ανακοίνωση της συμφωνίας-πλαίσιο υπήρξε αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου κατά 20% που σημαίνει ότι η επίτευξη οριστικής και εφαρμόσιμης συμφωνίας θα είναι καταλύτης για την μείωση του ενεργειακού κόστους και για την υποχώρηση των πληθωριστικών πιέσεων που έχουν «πληγώσει» τις ευρωπαϊκές οικονομίες και τα νοικοκυριά.
Η σημαντική αυτή εξέλιξη έρχεται σε μια στιγμή που η θέση της Ελλάδας ως αξιόπιστου ενεργειακού εταίρου στην Ανατολική Μεσόγειο αναβαθμίζεται. Η χώρα μας συμμετέχει μαζί με τις ΗΠΑ, την Κύπρο και το Ισραήλ στη δημιουργία του Κέντρου Ενέργειας Ανατολικής Μεσογείου, μιας πρωτοβουλίας που αποσκοπεί στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, στην ανάπτυξη νέων υποδομών και στην προσέλκυση επενδύσεων στην περιοχή.

Παράλληλα, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες για την είσοδο της Chevron σε νέο ερευνητικό έργο ανοιχτά του Κυπαρισσιακού Κόλπου. Όπως έχω πει, η παρουσία ενός από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους παγκοσμίως αποτελεί ακόμη μία ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της χώρας μας και στη στρατηγική που ακολουθούμε για την αξιοποίηση των ενεργειακών μας δυνατοτήτων.
Ένα επίσης σημαντικό νέο, και κλείνω με αυτό, είναι η επίσημη ένταξη της χώρας μας στο ευρωπαϊκό αμυντικό χρηματοδοτικό εργαλείο SAFE, εξασφαλίζοντας 700 εκ. ευρώ για επενδύσεις σε κρίσιμες αμυντικές δυνατότητες, όπως η στρατηγική επιτήρηση, οι ασφαλείς επικοινωνίες και οι τεχνολογίες αντιμετώπισης drones.

Θεωρώ αυτήν την εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική, γιατί για πρώτη φορά η Ευρώπη κάνει ένα τόσο ουσιαστικό βήμα κοινής χρηματοδότησης της άμυνας και η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας. Σε μια εποχή γεωπολιτικών αναταράξεων, η ασφάλεια δεν είναι ούτε θεωρητική έννοια ούτε δεδομένο αγαθό. Είναι προϋπόθεση σταθερότητας, ανάπτυξης και εθνικής αυτοπεποίθησης. Και γι’ αυτό οφείλουμε να αξιοποιούμε κάθε δυνατότητα που ενισχύει τη θέση της χώρας μας.
Κλείνω με μια πιο προσωπική σκέψη για τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα του Πατέρα. Από όλες τις ιδιότητες που έχω στη ζωή μου, εκείνη του πατέρα είναι από τις πιο σημαντικές και τις πιο καθοριστικές. Και ως πατέρας, αλλά και ως γιος, ξέρω καλά πόσο βαθύ είναι αυτό το αποτύπωμα. Είναι ένας ρόλος γεμάτος ευθύνη, αλλά και η μεγαλύτερη χαρά: να είσαι εκεί, στήριγμα στα εύκολα και στα δύσκολα, και να βλέπεις τα παιδιά σου να μεγαλώνουν και να τραβούν τον δικό τους δρόμο. Χρόνια πολλά, λοιπόν, σε όλους τους μπαμπάδες.
Καλή σας ημέρα!