Τετάρτη 12 Ιουλίου 2023

Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ: - Ο κ. Μηταράκης προανήγγειλε την κατάργηση της πανεπιστημιακής αστυνομίας


 

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μηταράκης προανήγγειλε σήμερα την κατάργηση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, που η κυβέρνηση της ΝΔ ίδρυσε, υιοθετώντας με αυτό τον τρόπο την θέση του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία και της συντριπτικής πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Η ΝΔ επί χρόνια επέλεξε την οδό της έντασης και του λαϊκισμού γύρω από την πανεπιστημιακή αστυνομία. Μάλιστα τον Φεβρουάριο του 2021 ο κ. Μητσοτάκης είχε πει στη Βουλή ότι "Στις σχολές δεν μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία". Περιμένουμε από την κυβέρνηση να μας πει αν σήμερα "βγαίνει η Δημοκρατία" από τα πανεπιστήμια.

Τελικά, το μόνο που μένει είναι το κόστος 30 εκατ. ευρώ για ένα φιάσκο, την ώρα που υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις στο ΕΚΑΒ και καθημερινά συνάνθρωποί μας χάνουν τη ζωή τους αβοήθητοι.

Υπουργειο οικονομικών: - Απαντήσεις σε 14 ερωτήσεις για το σχέδιο νόμου "Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας"


 Απαντήσεις σε 14 ερωτήσεις για το σχέδιο νόμου "Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας" δίνει το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μέσω σχετικής ανακοίνωσης. Ειδικότερα:

1. Ποια είναι τα βασικά μέτρα που περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών;

Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περιλαμβάνει μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών της τάξεως των 4,4 δισ. ευρώ και καλύπτουν το σύνολο της τετραετίας. Όσα περιλαμβάνονται σε αυτό είχαν προαναγγελθεί και υλοποιούνται άμεσα. Ουσιαστικά καλύπτουν το 50% περίπου των προεκλογικών δεσμεύσεων της Νέας Δημοκρατίας. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν εστιάζουν στην ενίσχυση του εισοδήματος τόσο των μισθωτών, δηλαδή των δημοσίων και των ιδιωτικών υπαλλήλων, όσο και των νέων και συνολικά των ελληνικών οικογενειών.

Συγκεκριμένα:

Οι παρεμβάσεις που αφορούν τις απολαβές των δημοσίων υπαλλήλων συνοψίζονται ως εξής:

- Οριζόντια αύξηση κατά 70 ευρώ τον μήνα για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους τόσο του Ενιαίου όσο και των Ειδικών Μισθολογίων.

- Αύξηση της οικογενειακής παροχής κατά 20-50 ευρώ το μήνα, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.

- Αύξηση κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης.

- Αύξηση των επιδομάτων παραμεθορίου, ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των εξόδων διανυκτέρευσης και χιλιομετρικής αποζημίωσης για όλους τους υπαλλήλους.

- Επιπλέον των παραπάνω, αυξήσεις στις αποδοχές των Πανεπιστημιακών κατ΄ εφαρμογή σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ και μέσω της θέσπισης επιδόματος βιβλιοθήκης.

Πέραν αυτών, με το ίδιο νομοσχέδιο:

- Αυξάνεται το αφορολόγητο για τους φορολογούμενους με εξαρτώμενα τέκνα.

- Παρατείνεται έως τον Οκτώβριο το "market pass".

- Θεσπίζεται από εφέτος το "youth pass" ύψους 150 ευρώ για 200.000 νέους.

- Απαλλάσσονται μόνιμα από τη συμμετοχή στη δαπάνη αγοράς φαρμάκων οι πρώην δικαιούχοι του ΕΚΑΣ.

- Μειώνεται κατά 10% ο ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες.

- Τίθεται πλαφόν 3 % στις αυξήσεις των ενοικίων που καταβάλλει το Δημόσιο για τη στέγαση υπηρεσιών του.

- Θεσμοθετείται η ποσοτικοποίηση των προγραμμάτων των πολιτικών κομμάτων από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

- Όλα τα παραπάνω δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική πορεία της χώρας η οποία - όπως έδειξε και η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας - αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη. Εξαντλούμε τα περιθώρια, μένοντας όμως πιστοί στις βασικές αρχές για σοβαρή δημοσιονομική και συνολικότερα οικονομική πολιτική.

2. Ποιες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων θα δουν αυξήσεις στις αποδοχές τους;

Όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, ανεξαρτήτως επιπέδου εκπαίδευσης, ετών προϋπηρεσίας και οικογενειακής κατάστασης, θα δουν οριζόντια αύξηση 70 ευρώ στις αποδοχές τους από 1/1/2024. Οι αυξήσεις εφαρμόζονται με τον ίδιο τρόπο τόσο στο Ενιαίο όσο και στα Ειδικά Μισθολόγια. Είναι μάλιστα οι πρώτες αυξήσεις που βλέπουν εδώ και 14 χρόνια. Ωστόσο, οι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν θέσεις ευθύνης καθώς και εκείνοι με παιδιά θα δουν επιπλέον ενίσχυση του εισοδήματος τους λόγω της αύξησης κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης αλλά και των ποσών της οικογενειακής παροχής για κάθε παιδί (π.χ. αυξάνεται κατά 50 ευρώ τον μήνα η οικογενειακή παροχή όσων έχουν 2 παιδιά και φτάνει στα 120 ευρώ τον μήνα).

3. Τι ισχύει για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας θα δουν έως 5 διαφορετικές αυξήσεις. Συγκεκριμένα:

- Όλα τα στελέχη θα δουν την οριζόντια αύξηση των 70 ευρώ ασχέτως μισθολογικού κλιμακίου, προϋπηρεσίας και θέσης.

- Όπως όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, θα λάβουν και αυτοί αυξημένη οικογενειακή παροχή για κάθε τέκνο.

- Όσα στελέχη κατέχουν θέση ευθύνης θα δουν και αυτοί να αυξάνεται κατά 30% το επίδομα ευθύνης.

-  200 στελέχη θα δουν αύξηση κατά 30% των επιδομάτων παραμεθορίου.

Με αυτόν τον τρόπο ένας π.χ. Αντισυνταγματάρχης του Στρατού Ξηράς με δύο παιδιά, θέση ευθύνης και ο οποίος υπηρετεί στην παραμεθόριο μπορεί να δει πενταπλή αύξηση στις αποδοχές του (οριζόντια αύξηση 70 ευρώ τον μήνα, αύξηση κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης, αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα 2 παιδιά κατά 50 ευρώ τον μήνα, αύξηση του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας και αύξηση κατά 30% του επιδόματος παραμεθορίου). Στο συνολικό όφελος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.

4. Τι ισχύει με τις αυξήσεις στις απολαβές των μελών ΔΕΠ (Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό);

Αναφορικά με τα μέλη ΔΕΠ (καθηγητές πανεπιστημίων, ερευνητές), είναι τα πλέον ωφελημένα από τις αυξήσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο καθώς πέραν των παραπάνω αυξήσεων θα δουν επιπλέον αυξήσεις που μεσοσταθμικά αγγίζουν το 10%. Συγκεκριμένα, αναπροσαρμόζεται, αναδρομικά από 07/10/2022, το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ (12.500 δικαιούχοι) σε συμμόρφωση με τις σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ ενώ θεσπίζεται και ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης της τάξεως των 100-200 ευρώ τον μήνα αναλόγως την εκπαιδευτική βαθμίδα. Έτσι, ένας λέκτορας με 2 παιδιά και με αποδοχές 1.889 ευρώ (μέχρι 31/12/2022) θα δει αύξηση του μισθού του στις 2.208 ευρώ λόγω:

- Tης επιπλέον αύξησης που θα λάβει κατ’ εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ

- Της θέσπισης του επιδόματος βιβλιοθήκης

- Της οριζόντιας αύξησης 70 ευρώ

- Την αύξησης της οικογενειακής παροχής για τα δυο παιδιά (επιπλέον 50 ευρώ).

Η συνολική αύξηση των αποδοχών του από όλα τα παραπάνω ξεπερνά το 16,8% και σε αυτήν δεν συνυπολογίζεται και η ωφέλεια που θα έχει από την αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.

5. Τα παραπάνω μέτρα είναι τα μόνα μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος των δημοσίων υπαλλήλων;

Τα μέτρα που προαναφέρθηκαν είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών μέσα από πολιτικές άμεσης εφαρμογής. Ήδη από τις αρχές του 2023 έχει ξεκινήσει η υλοποίηση μιας σειράς επιπλέον θετικών μέτρων για τους δημοσίους υπαλλήλους όπως:

- η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης,

- η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων,

- η διευθέτηση ειδικών μισθολογικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων κ.λπ.

Έτσι, το μέσο ετήσιο όφελος για το κάθε δημόσιο υπάλληλο από τον συνδυασμό των παραπάνω αυξήσεων ανέρχεται σε επιπλέον 1.292 ευρώ μικτά ή 800 ευρώ καθαρά. Μάλιστα, το μέσο ετήσιο όφελος ανά υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά ή 1.476 ευρώ καθαρά αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023. Πρόκειται επομένως για μια μεσοσταθμική ετήσια ωφέλεια ενός –και παραπάνω- επιπλέον μισθού για τον κάθε δημόσιο υπάλληλο.

6. Οι αυξήσεις στους μισθούς του Δημοσίου αντιστοιχούν σε ένα τμήμα των περικοπών που έγιναν τα προηγούμενα 14 χρόνια, χωρίς να συνυπολογίζεται ο πληθωρισμός που μεσολάβησε. Τι απαντάτε σε αυτό;

Είναι προφανές ότι είναι αδύνατο να καλυφθούν οι απώλειες 14 ετών σε ένα χρόνο. Το τελικό κόστος ακόμη και αν υπήρχαν τα χρήματα για κάτι τέτοιο, θα ήταν πολύ μεγαλύτερο από το υποτιθέμενο όφελος των υπαλλήλων του Δημοσίου καθώς η χώρα θα έμπαινε και πάλι σε σπιράλ ελλειμμάτων, αποκλεισμού από τις αγορές, ύφεσης και τελικά περικοπών. Η κυβέρνηση δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να ρισκάρει τις βαριές θυσίες των Ελλήνων πολιτών που προηγήθηκαν, ούτε να διακινδυνεύσει την πορεία της χώρας προς την επενδυτική βαθμίδα και την ευρωπαϊκή κανονικότητα. Αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες των νοικοκυριών και ιδίως των εργαζόμενων στο Δημόσιο, οι μισθοί των οποίων παρέμειναν παγωμένοι τα προηγούμενα χρόνια και για το λόγο αυτό προχωρούμε τώρα, εξαντλώντας τα δημοσιονομικά περιθώρια σε αυξήσεις αποδοχών οι οποίες κινούνται στο μέτρο του εφικτού.

7. Πότε θα καταβληθεί το νέο market pass και με ποια διαδικασία;

Καταρχάς, το ύψος του επιδόματος και τα κριτήρια για την καταβολή του παραμένουν τα ίδια. Δηλαδή το ύψος της ενίσχυσης είναι 10% επί του μηνιαίου ύψους αγορών, που είναι 220 ευρώ για το μονομελές νοικοκυριό, συν 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος έως 1.000 ευρώ αγορών. Τα κριτήρια παραμένουν επίσης τα ίδια, εισοδηματικά (έως 16.000 ευρώ ο άγαμος, 24.000 ευρώ ο έγγαμος συν 5.000 ευρώ για κάθε παιδί μετά το πρώτο) και περιουσιακά (έως 250.000 ευρώ ο άγαμος, 400.000 ευρώ ο έγγαμος).

Η διαφορά είναι πως η αξιολόγηση θα γίνει με βάση τα εισοδήματα του 2022, δηλαδή τις δηλώσεις που υποβάλλονται εφέτος. Όσοι έλαβαν το market pass στο παρελθόν δεν χρειάζεται να υποβάλουν εκ νέου αίτηση και θα επαναξιολογηθούν με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα του 2022. Όσοι δεν είχαν κάνει αίτηση κατά το παρελθόν, είτε γιατί δεν πληρούσαν τα κριτήρια είτε γιατί το αμέλησαν, θα πρέπει να υποβάλουν τώρα στην πλατφόρμα η οποία εκτιμάται πως θα ανοίξει στα τέλη Αυγούστου. Η παράταση του market pass αφορά τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο και η καταβολή του επιδόματος εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε μία ή δύο δόσεις στις αρχές του φθινοπώρου.

8. Το Youth Pass θα καταβληθεί εφάπαξ ή αποτελεί μόνιμη παρέμβαση; Και ποιους αφορά;

Είναι μόνιμη παρέμβαση που ξεκινά να ισχύει από εφέτος. Δικαιούχοι είναι οι νέοι 18 και 19 ετών, συγκεκριμένα όσοι την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους έχουν συμπληρώσει το 18ο ή 19ο και δεν έχουν συμπληρώσει το 20ο έτος της ηλικίας τους. Σε αυτούς θα καταβάλλεται ενίσχυση 150 ευρώ σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα, για την πραγματοποίηση αγορών ή τη λήψη υπηρεσιών από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και των μεταφορών.

Η πρώτη καταβολή θα γίνει τον Σεπτέμβριο σε 200.000 νέους.

9. Σύμφωνα με την ρύθμιση που ανακοινώσατε, προϋπόθεση για να ισχύσει η μείωση του ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες κατά 10% είναι η ασφάλιση για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες το προηγούμενο έτος. Αν κάποιος π.χ. ασφάλισε το σπίτι του την 1η Ιουλίου 2022, τι έκπτωση θα έχει;

Στην περίπτωση αυτή το όφελος θα προσδιορίζεται αναλογικά, σύμφωνα με το χρόνο ασφάλισης. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, δεδομένου ότι το ακίνητο ήταν ασφαλισμένο για τους 6 από τους 12 μήνες του χρόνου, ο ιδιοκτήτης θα επωφεληθεί το ήμισυ της μείωσης: 5% αντί για 10%. Όμως δεδομένου ότι το μέτρο ισχύει και τα επόμενα χρόνια, αν ο ίδιος ιδιοκτήτης συνεχίσει να ασφαλίζει το ακίνητό του σύμφωνα με τις προβλέψεις της ρύθμισης, τα επόμενα χρόνια θα έχει την πλήρη έκπτωση.

10. Τι προβλέπει η ρύθμιση για τους τόκους των ομολόγων και εντόκων γραμματίων του Δημοσίου;

Με τη ρύθμιση αυτή, η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος των τόκων ομολογιακών δανείων και εντόκων γραμμάτιων του Δημοσίου που ισχύει για τα φυσικά πρόσωπα, επεκτείνεται σε όλα τα νομικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που  δεν διατηρούν στην Ελλάδα μόνιμη εγκατάσταση.

Στόχος της ρύθμισης είναι αφενός η βελτίωση του πλαισίου για τις τοποθετήσεις επενδυτών σε τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου, αφετέρου η δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού προς τις τραπεζικές καταθέσεις προκειμένου να αυξηθούν τα επιτόκια σε αυτές και να κλείσει η "ψαλίδα” με τα επιτόκια χορηγήσεων.

Επιπλέον με την πλήρη απαλλαγή των τόκων από το φόρο εισοδήματος και τη συγκέντρωση όλων των σχετικών προβλέψεων σε μία διάταξη απλοποιείται το ισχύον πλαίσιο, τα ελληνικά κρατικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια καθίστανται ελκυστικότερα στο σύνολο των επενδυτών, ημεδαπών και αλλοδαπών, αυξάνεται η ζήτηση και η εμπορευσιμότητά τους και διευκολύνεται η διαδικασία έκδοσης και διάθεσής τους στους επενδυτές, στοιχεία που αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω βελτίωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου, ακόμα και πριν την έλευση της επενδυτικής βαθμίδας.

11. Για ποιο λόγο καταθέσατε συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2023;

Ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός χρειάζεται για να καλυφθούν οι πρόσθετες δαπάνες που σχετίζονται με τις ενισχύσεις οι οποίες περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο και θα καταβληθούν εφέτος (market pass, youth pass, αύξηση μισθολογίου μελών ΔΕΠ). Επίσης θα καλυφθούν έκτακτες δαπάνες που προέκυψαν λόγω των διπλών εκλογών Μαΐου και Ιουνίου, έκτακτες ανάγκες του Υπουργείου Υγείας, καθώς και επιβαρύνσεις φορέων του Δημοσίου – βασικά συγκοινωνιακών – που οφείλονται στην ενεργειακή κρίση. Σε κάθε περίπτωση οι δαπάνες αυτές δεν επηρεάζουν το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% στο τέλος της χρονιάς. 

Αναλυτικά ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός ύψους 700 εκατ. Ευρώ καλύπτει τα εξής:

- 251 εκατ. ευρώ για την επέκταση του Market Pass έως τον Οκτώβριο,

- 30 εκατ. ευρώ για το Youth Pass,

- 50 εκατ. ευρώ για την αύξηση του μισθολογίου των μελών ΔΕΠ από 07/10/2022,

- 100 εκατ. ευρώ για τη διεκπεραίωση των αυτοδιοικητικών εκλογών Α΄ και Β΄ βαθμού, σε συνέχεια των διπλών εκλογών τον Μάιο και τον Ιούνιο,

- 150 εκατ. ευρώ περίπου για την κάλυψη αναγκών του Υπουργείου Υγείας, αναφορικά με προμήθειες φαρμάκων, αμοιβές νοσηλευτικού προσωπικού ορισμένου χρόνου, του ΕΚΑΒ και λοιπές λειτουργικές δαπάνες,

- 120 εκατ. ευρώ περίπου για την κάλυψη δαπανών φορέων Γενικής Κυβέρνησης εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και της συνεπακόλουθης αύξησης των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών.

12. Γιατί δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο η σταδιακή μείωση του τέλους επιτηδεύματος;

Το νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση περιλαμβάνει τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας για το επόμενο έτος (2024). Όπως είναι γνωστό, η ΝΔ δεσμεύθηκε για μείωση του τέλους κατά 20% το 2025, 30% το 2026 και κατάργηση έως το τέλος της τετραετίας το 2027, με ταυτόχρονη αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης. Συνεπώς το θέμα θα αντιμετωπιστεί όταν έρθει η ώρα.

13. Ποιοι δικαιούνται την μόνιμη απαλλαγή από τη συμμετοχή στη δαπάνη αγοράς φαρμάκων;

Είναι περίπου πρώην 200.000 δικαιούχοι του ΕΚΑΣ για τους οποίους η απαλλαγή ανανεωνόταν κάθε χρόνο προκειμένου να ισχύσει τον επόμενο. Με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο η απαλλαγή μονιμοποιείται από το 2024.

14. Γιατί επιβλήθηκε πλαφόν στις αυξήσεις των ενοικίων που καταβάλλει το Δημόσιο για τη στέγαση υπηρεσιών του;

Έως τώρα ίσχυε νομοθετικό "πάγωμα" των ενοικίων που καταβάλλει το Δημόσιο. Για το 2023 επιτρέπεται αύξηση έως 3 %, με την οποία ευθυγραμμίζεται το καθεστώς με το αντίστοιχο πλαφόν που ισχύει για τις επαγγελματικές μισθώσεις μεταξύ ιδιωτών.












Ηχηρό Ράπισμα από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στον Έντι Ράμα: - Οι μεθοδεύσεις των αλβανικών αρχών κατά της Ελληνικής Μειονότητας δεν γίνονται ανεκτές - Ο ευρωπαϊκός δρόμος για την Αλβανία περνάει από την τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών της


«Υπερψηφίστηκε σήμερα στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τροπολογία επί της Έκθεσης του 2022 για την Αλβανία σχετικά με τη σύλληψη του Δημάρχου της Χειμάρρας, Φρέντη Μπελέρη, από τις αλβανικές αρχές. Η εν λόγω τροπολογία κατατέθηκε από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα με πρωτοβουλία της Ευρωομάδας της Νέας Δημοκρατίας σε συνέχεια των σχετικών δηλώσεων του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και των όσων έθεσε και στον ίδιο τον Έντι Ράμα κατά την τελευταία συνάντησή τους, στο περιθώριο της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ.

 

Μέσω της συγκεκριμένης τροπολογίας, οι Ευρωβουλευτές εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους σχετικά με τη σύλληψη του νέου Δημάρχου της Χειμάρρας, Φρέντη Μπελέρη, την παραμονή των δημοτικών εκλογών του Μαΐου, από τις αρχές της Αλβανίας, οι οποίες παραβίασαν το τεκμήριο αθωότητας και εμπόδισαν τον εκλεγέντα δήμαρχο να αναλάβει τα καθήκοντά του, καθώς παραμένει φυλακισμένος μέχρι σήμερα. Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι το ζήτημα αυτό συνδέεται με τον συνολικό σεβασμό των θεμελιωδών δικαιωμάτων, το εκκρεμές ζήτημα των περιουσιών των μελών της ελληνικής εθνικής μειονότητας στην περιοχή του δήμου και τις κατηγορίες για καταπατήσεις από το κράτος.

 

Στάλθηκε, έτσι, σήμερα από τις Βρυξέλλες, ένα ξεκάθαρο, ηχηρό μήνυμα, ότι οι μεθοδεύσεις των αλβανικών αρχών κατά της Ελληνικής Μειονότητας δεν γίνονται ανεκτές, ούτε από την Ελληνική Κυβέρνηση, ούτε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ότι ο ευρωπαϊκός δρόμος για την Αλβανία περνάει από την τήρηση των κανόνων του κράτους δικαίου και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών της».

 

Αιματοβαμμένη περίοδος 1946 έως 1949: - Νέα στοιχεία για το παιδομάζωμα του ΚΚΕ - Πόσες χιλιάδες Ελληνόπουλα έστειλε βιαίως στην Αλβανία το 1948; - Οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης, οι ασθένειες, οι θάνατοι και η μετακίνησή τους σε χώρες του τέως ανατολικού μπλοκ

Νέα στοιχεία για το παιδομάζωμα
- Πόσα Ελληνόπουλα βρέθηκαν στην Αλβανία το 1948;
- Η μεταφορά τους σε καταυλισμούς και οι συνθήκες διαβίωσης τους σ’ αυτούς
- Η μετακίνησή τους σε χώρες του τέως ανατολικού μπλοκ και ο επαναπατρισμός τους στην Ελλάδα.

Ένα από τα πλέον συζητημένα θέματα σχετικά με τον Εμφύλιο Πόλεμο στη χώρα μας ήταν το λεγόμενο παιδομάζωμα, με το οποίο είχαμε ασχοληθεί εκτενώς σε άρθρο μας. Το σχετικό άρθρο μας στις 31/5/2020 προκάλεσε πλήθος συζητήσεων και σχολίων. Ένα από τα επιμέρους ζητήματα που σχετίζονται με το παιδομάζωμα είναι τα Ελληνόπουλα που βρέθηκαν στην Αλβανία. Η γειτονική χώρα φιλοξένησε όπως θα δούμε, κάποιες χιλιάδες από τα παιδιά που αρπάχθηκαν βίαια ως επί το πλείστον, φυγαδεύτηκαν και οδηγήθηκαν σ’ αυτή.


Το παιδομάζωμα - Νέα στοιχεία

Τα παιδιά που βρέθηκαν στις χώρες του τέως ανατολικού μπλοκ ήταν τέκνα ανταρτών του ΕΑΜ, ορφανά από έναν ή και τους δύο γονείς τους, παιδιά αγνώστων γονιών, φυλακισμένων, εξόριστων, αγνοουμένων ή εγκλωβισμένων σε άλλη χώρα της Ανατολικής Ευρώπης. Περίπου 300 παιδιά κυρίως από την Ήπειρο και την Καστοριά είτε αποχωρίστηκαν τους γονείς τους στην Ελλάδα και βρέθηκαν ασυνόδευτα είτε οι γονείς τους είχαν πεθάνει και ήταν ορφανά. 


Όπως γράφει ο Σταύρος Ντάγιος η απόφαση του παιδομαζώματος -δεν είναι έως τώρα αποδεδειγμένη πώς, πού και πότε-,ελήφθη ακόμα προκειμένου οι γονείς των παιδιών και ιδιαίτερα οι νεαρές μητέρες να αγωνίζονται απρόσκοπτα και με μειωμένο το ενδεχόμενο λιποταξίας. Ήταν μια μορφή ομηρίας, ο πιο σίγουρος τρόπος ώστε ο ΔΣΕ να διασφαλίσει την αφοσίωση του μαχητικού δυναμικού του, ο οποίος στην τελευταία φάση είχε στρατολογηθεί κυρίως διά του ψυχικού εξαναγκασμού ή της σωματικής βίας. Το τελευταίο απόσπασμα προέρχεται από κείμενο του Νίκου Μαραντζίδη στην «Καθημερινή» στις 12/8/2012 με τίτλο «Το παιδομάζωμα στον Εμφύλιο».
Ίσως στην αρχή υπήρξε εθελοντική προσέλευση των γονέων, ήταν όμως περιορισμένη εδαφικά και χρονικά. Από τον Μάρτιο του 1948 και ιδιαίτερα από τα μέσα της χρονιάς εκείνης, καθώς οι περισσότεροι γονείς αρνούνταν πεισματικά να παραδώσουν οικειοθελώς τα παιδιά τους, εφαρμόστηκαν καταναγκαστικοί τρόποι συλλογής, στρατολόγησης και εξορίας. Στην «Καθημερινή» της 5/9/1948 υπάρχει το εξής δημοσίευμα:


«Παραδοθείς εις την περιοχή της Μουργκάνας συμμορίτης καταγόμενος εκ Κουκλίων(σημ: Κουκλιοί, χωριό του Δήμου Πωγωνίου του νομού Ιωαννίνων) περιέγραψε την νυχτερινή αρπαγή των παιδιών ηλικίας από 5-14 ετών των οποίων οι μητέρες υποχρεώθησαν με ξυλοδαρμούς και πυροβολισμούς να τα συνοδέψουν μέχρι το χωριό Κορκοβίτσα (σημ. πρόκειται μάλλον για το παραμεθόριο χωριό της Β. Ηπείρου Κοσοβίτσα) επί του αλβανικού εδάφους όπου και τα εγκατέλειψαν ακουσίως επιστρέψασαι ακολουθίας (γύρισαν με συνοδεία) εις τα ληστοκρατούμενα χωρία των».

Η δραματική πορεία μητέρων και παιδιών προς Αλβανία διήρκεσε δύο μέρες εν μέσω κοπετών (γοερών λυγμών με έντονες κινήσεις των χεριών και σπαρακτικές κραυγές) και θρήνων.
Στα αρχεία του ΔΣΕ στον Γράμμο που εγκαταλείφθηκαν μετά την επικράτηση του Εθνικού Στρατού, ανάμεσα στα άλλα βρέθηκε και μία άκρως ενδιαφέρουσα επιστολή ανώτατου εκπαιδευτικού στελέχους του Δημοκρατικού Στρατού σε επιστολή προς συναγωνιστή του. Ο ελληνικός Τύπος που δημοσίευσε τότε την επιστολή τόνιζε πως και μόνον η επιστολή αυτή καταρρίπτει την προπαγανδιστική επιχειρηματολογία του ΚΚΕ, ότι η απαγωγή γινόταν για την προστασία των παιδιών από τους βομβαρδισμούς της αεροπορίας και του μοναρχοφασιστικού στρατού. Ας δούμε τι γράφει η επιστολή αυτή που δημοσιεύτηκε στο «Βήμα» στις 23/8/1949.


"Μας λέγουν εδώ διάφοροι σύντροφοι ότι δεν κατορθώσατε να ξεπεράσετε τις δυσκολίες που δημιούργησαν στον αγώνα μας οι παράγοντες των ξένων ιμπεριαλιστών. Βλέπουν το κίνημα να είναι πολύ καθυστερημένο. Περίμεναν μεγαλύτερη δράση και ανάπτυξη. Κι εγώ συμφωνώ με αυτές τις απόψεις, γιατί τις βρίσκω πολύ λογικές. Θα έπρεπε να είχε σταλεί στις γειτονικές λαϊκές χώρες τριπλάσιος τουλάχιστον αριθμός παιδιών αντιδραστικών γιατί έτσι θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε την προσπάθεια που γίνεται για την οργάνωση και ανάπτυξη του παγκόσμιου προλεταριακού στρατού. Καταλαβαίνετε σ. Τίγρη (σημ. πρόκειται φυσικά για ψευδώνυμο) πόσο ακατάβλητος θα είναι ο στρατός αυτός όταν σε λίγα χρόνια θα πάρει τη θέση του μέσα στη δράση του Παγκόσμιου Προλεταριακού Κινήματος ενάντια στις καπιταλιστικές χώρες και ειδικά της μοναρχοφασιστικής Ελλάδας.

Στο δημοσίευμα που αναφέραμε παραπάνω ο Νίκος Μαραντζίδης γράφει ότι η στρατολογία ήταν άτακτη χρονικά και γεωγραφικά. Στηριζόταν σε αιφνιδιαστικές βραδινές περιπολίες και εισβολές των ανταρτών σε κατοικημένες περιοχές ή σε ενέδρες σε τόπους συναθροίσεων των χωρικών. Οι στρατολόγοι του ΔΣΕ έμπαιναν στα σπίτια αναζητώντας νεαρά άτομα που θα στελέχωναν τις γραμμές του. Οι εντολές της ηγεσίας προς τους στρατολόγους ήταν σαφείς: ενδελεχής έρευνα σε κατοικίες, καμάρες, αποθήκες, αποχωρητήρια, κρυψώνες, αχυρώνες, καλύβες και καταφύγια. Να μην εξαπατώνται και να μην δωροδοκούνται, να χρησιμοποιούν ανάλογα με την περίπτωση δόλο ή και απειλές, βία. Να εξαπατούν τις ανήλικες τις οποίες θα χρησιμοποιούν ως ασπίδες προστασίας, να μην επιδίδονται σε λεηλασίες και καταχρήσεις ενώ ιδιαίτερα οι μαχήτριες να μην είναι ατημέλητες κατά την στρατολόγηση των θυμάτων τους. Στις 13/12/1985 ο Μιχάλης Παρτσαλίδης, ένα προβεβλημένο στέλεχος του ΚΚΕ έστειλε στην «Ελευθεροτυπία» μία επιστολή στην οποία καταγράφει και στιγματίζει την πραγματική αιτία του παιδομαζώματος.


«Η προώθηση των ανήλικων παιδιών (3-14 χρονών) στις χώρες Ανατολικής Ευρώπης που αποκλήθηκε παιδομάζωμα από τη δεξιά προπαγάνδα δεν έγινε για να σπουδάσουν αυτά τα παιδιά όπως λέγεται και γράφεται. Σκοπός του παιδομαζώματος ήταν να δημιουργήσουν ένα φυτώριο έμψυχου υλικού για το αντάρτικο.

Διαφωνώ με τα λόγια κάποιου συνομιλητή της έρευνας που λέει: Δε φέραμε συνάλλαγμα αλλά φέραμε πτυχία. Τα πιστοποιητικά αγνοουμένων και σκοτωμένων παιδιών ηλικίας 15-20 χρονών είναι πολύ περισσότερα από τα πτυχία. Εμπρός στους τόσους νεκρούς Έλληνεςκαι από τις δύο πλευρές τα πτυχία που φέραμε ήταν σταγόνα στον ωκεανό. Γι’ αυτό κι εγώ φωνάζω Ποτέ πια εμφύλιος! Πότε πια παιδομάζωμα. Όλα πρέπει να ξεχαστούν εκτός από το παιδομάζωμα για να μην επαναληφθεί».

Όπως είχαμε αναφέρει στο άρθρο της 31/5/2020, το «παιδομάζωμα», ξεκίνησε τον Μάρτιο του 1948. Η Αλβανία και η Γιουγκοσλαβία, λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, επιλέχθηκαν ως ενδιάμεση σταθμοί και όχι ως χώρες υποδοχής. Η επιχείρηση μεταγωγής Ελληνοπαίδων προς την αλβανική μεθόριο, άρχισε υπό την εποπτεία του Υπολοχαγού του ΔΣΕ Μήτσου Γκουμπίδη, του Λοχαγού Θωμά Λευτέρη, του Βασίλη Σακελλαρίδη και του Σταύρου Κωτσόπουλου, καθώς και στελεχών της πολιτοφυλακής. Από αλβανικής πλευράς, υπεύθυνοι ήταν οι Koco Kapora, Braho Malidi, Fone Gjoka κ.ά. Η φυγάδευση γινόταν από τις μεθοριακές περιοχές της Κρυσταλλοπηγής, τον Γράμμου, του Πωγωνίου, της Μουργκάνας και της Σωπικής (χωριό του Πωγωνίου που ανήκει στην Αλβανία). Όλη η ευρύτερη περιοχή βρισκόταν υπό τον απόλυτο έλεγχο των δυνάμεων του ΔΣΕ και η διέλευση ήταν ελεύθερη. Οι βασικές διαδρομές ήταν τρεις: Κρυσταλλοπηγή-Ελμπασάν, Μουργκάνα-Άγιοι Σαράντα-Δυρράχιο και Σωπική-Αργυρόκαστρο-Φιέρι-Αυλώνα. Οι μεταφορές των παιδιών (5-15 ετών), ως τα σύνορα γίνονταν με φορτηγά και στις δύσβατες περιοχές με ζώα ή με τα πόδια, για αποφυγή αιφνιδιαστικών επιθέσεων.

Στη συνέχεια και αφού έφταναν στην Αλβανία, μεταφέρονταν, κυρίως, σε Σκόδρα, Δυρράχιο, Αυλώνα, Φιέρι και σε μικρότερο βαθμό σε όλα τα υπόλοιπα αστικά κέντρα.

Τον Μάρτη του 1949 ο Λευτέρης Βουτσάς από τα Τίρανα, ενημέρωνε τον Βασίλη Μπαρτζιώτα, ότι οι Αλβανοί είχαν επιστρατεύσει για τις ανάγκες μεταφοράς των παιδιών 40 οδηγούς.

Ο αριθμός των παιδιών που εγκαταστάθηκαν στην Αλβανία και σε χώρες του τέως ανατολικού μπλοκ, δεν μπορεί να υπολογιστεί με ακρίβεια.

Στην Αλβανία, εγκαταστάθηκαν περιστασιακά και για μικρό χρονικό διάστημα 4.731 Ελληνόπουλα. Την άνοιξη του 1948, ο αριθμός των παιδιών (5-15 ετών), ήταν 3.980, ενώ υπήρχαν και ενήλικες συνοδοί-κυρίως νεαρές μητέρες. 1.334 βρίσκονταν στη Σκόδρα, 538 στην Αυλώνα, 500 στο Δυρράχιο, 295 στο Φίερι και 774 στο Ελμπασάν. Οι υπόλοιποι σκορπίστηκαν σε μικρότερες ομάδες στην υπόλοιπη χώρα. Τον Απρίλη του 1948, βρέθηκαν για μικρό διάστημα στην Κορυτσά 6.000 Ελληνόπουλα, τα οποία πολύ σύντομα μεταφέρθηκαν στο Μοναστήρι (Μπίτολα) και από εκεί στις Ανατολικές χώρες. Οι προσφυγικές ροές προς τη Γιουγκοσλαβία κυρίως, συνεχίστηκαν ως τον Απρίλιο του 1949. Η Αλβανία, ισχυρίστηκε ότι μπορούσε να δεχτεί μικρό αριθμό Ελληνοπαίδων. Η Βουλγαρία, ενώ αρχικά είχε δεσμευθεί ότι μπορούσε να φιλοξενήσει 3.000 παιδιά, αργότερα δήλωσε πως λόγω της φιλοξενίας και πολλών ενηλίκων Ελλήνων, αδυνατούσε να τηρήσει την υπόσχεσή της. Η Ουγγαρία, αρχικά δήλωνε ανέτοιμη να δεχθεί μικρούς Έλληνες πρόσφυγες, αλλά με την πίεση της Μόσχας, υπαναχώρησε. Το 1949, στην Ανατολική Γερμανία, βρίσκονταν 1.300 Ελληνόπουλα, στην Ουγγαρία 2.500, στην Πολωνία 3.500 και στην ΕΣΣΔ 300 (Κατερίνα Χρυσ. Σουλτανιά, «Η Ελληνική Πολιτική Προσφυγιά»).

Τον Μάιο του 1949, ο Υπουργός Παιδείας και Υγιεινής της Προσωρινής Δημοκρατικής Κυβέρνησης (ΠΔΚ), Πέτρος Κόκκαλης, ευχαριστούσε τις κυβερνήσεις των Ανατολικών Χωρών για την φιλοξενία των Ελληνόπουλων. Στην αλβανική κυβέρνηση, έγραφε:

«Θα ήθελα να διαβεβαιώσω την Εξοχότητά σας, ότι οι απευθυνόμενες από την κυβέρνηση μας ευχαριστίες, εκφράζουν τα συναισθήματα τόσο των γονέων, που μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους, τα οποία απειλούντο από τον μοναρχοφασιστικό κίνδυνο και τους εναέριους βομβαρδισμούς, όσο κι εκ μέρους όλου του ελληνικού λαού, στρατευμένου σε έναν αγώνα αποφασιστικής σημασίας για την εξασφάλιση της εθνικής ανεξαρτησίας, τη δημοκρατία και την ειρήνη».

(AQSH, P.490, (Υπουργικό Συμβούλιο), v.1949, D. 678, Επιστολή Πέτρου Κόκκαλη προς των πρωθυπουργό της Αλβανίας, 25-7-1949).

Την άνοιξη του 1948, συγκροτήθηκε από την αλβανική κυβέρνηση, ειδική συντονιστική επιτροπή για τα Ελληνόπουλα. Τη γενική ευθύνη των καταυλισμών, είχε η Αγγελική Ντούπη, μια συγκρουσιακή και προκλητική προσωπικότητα.

Τα παιδιά που έφταναν στην Αλβανία, προέρχονταν κυρίως από την Ήπειρο, την Καστοριά, τα Γρεβενά και τη Φλώρινα και ήταν αδύναμα, ανήμπορα, υποσιτισμένα, ρακένδυτα, ανυπόδητα και καταθλιπτικά.

Στο βιβλίο της Κατερίνας Τσέκου «Έλληνες πρόσφυγες», υπάρχει κατάλογος με την προέλευση των Ελληνόπουλων που είχαν μεταφερθεί σε άλλες χώρες (πηγή: ΕΕΣ).

3.233 προέρχονταν από τον νομό Έβρου, 622 από τον νομό Θεσπρωτίας, 2.413 από τον νομό Ιωαννίνων, 4.541 από τον νομό Καστοριάς, 414 από τον νομό Λαρίσης, 3.600 από τον νομό Πέλλας, 541 από τον νομό Σερρών, 372 από τον νομό Τρικάλων και 5.878 από τον νομό Φλωρίνης. Στα πρόχειρα εξωτερικά ιατρεία που εξετάζονταν τα παιδιά, πολλά διαγνώστηκαν με ιλαρά, βρογχίτιδα, ψώρα και ελονοσία.

Τους χορηγήθηκαν βιταμίνες από τον Ερυθρό Σταυρό και εμβολιάστηκαν κατά του τύφου, της διφθερίτιδας και της ευλογιάς. Τα περισσότερα προσφυγόπουλα από την Ελλάδα, εγκαταστάθηκαν στη Βόρεια Σκόδρα, μετά από πολύωρο ταξίδι, ακόμα και με ζώα. Στοιβάχτηκαν σε ένα εγκαταλελειμμένο στρατόπεδο δίπλα στη λίμνη για να πλένουν τα ρούχα τους. Κοιμόντουσαν 60 παιδιά σ’ ένα δωμάτιο 4x5 (!), κάτω, μόνο με δύο κουβέρτες ή σε λίγες ντιβανοκασέλες (σε μια ντιβανοκασέλα κοιμόντουσαν 3-4 παιδιά). Τα παιδιά είχαν μόνο μια αλλαξιά εσώρουχα και προμηθεύτηκαν, με μεγάλη καθυστέρηση, ένα ζευγάρι σανδάλια. Σ΄ ένα πιάτο, έτρωγαν 5 παιδιά. Σύντομα, οι ασθένειες άρχισαν να θερίζουν. 300-400 παιδιά διαγνώστηκαν με ψώρα, 500 με ιλαρά και 200 με χρόνια βρογχίτιδα. Τον Σεπτέμβριο, όλα τα παιδιά είχαν ψείρες, ενώ πολλά υπέφεραν από ελονοσία.

Οι προσπάθειες για εκπαίδευση των Ελληνόπουλων από αλβανικής πλευράς, δεν είχαν πολλά αποτελέσματα.

Μόνο 200 παιδιά στην Αυλώνα και 300 στη Σκόδρα (σε σύνολο 2.000), παρακολουθούσαν μαθήματα. Τα υπόλοιπα, με βρόμικα ρούχα περιφέρονταν άσκοπα στους δρόμους ή ζητιάνευαν.

Εν τω μεταξύ, γυναίκες «Σλαβομακεδόνισσες», αρνούνταν να μένουν στον ίδιο καταυλισμό με τις άλλες Ελληνίδες, ενώ ζητούσαν τα παιδιά τους να διδάσκονται το γλωσσικό τους ιδίωμα. Η διοίκηση του καταυλισμού της Σκόδρας ανησύχησε και εισηγήθηκε την απομόνωση των γυναικών «σλαβομακεδονικής» καταγωγής, με την αιτιολογία της διατάραξης της ηρεμίας και της παραβίασης των πειθαρχικών κανόνων καταυλισμού. Στη συνέχεια επέβαλε τιμωρίες για πειθαρχικά παραπτώματα.

Στο Ελμπασάν, εγκαταστάθηκαν αρχικά 774 «παιδιά-πρόσφυγες». Ελλείψει επαρκών οικισμών, οι αλβανικές Αρχές μετακίνησαν στη Γιουγκοσλαβία μέσω Qafe Thane, 500 παιδιά. Ως καταλύματα για τα παιδιά χρησιμοποιήθηκαν σπίτια, από τα καλύτερα της πόλης, που είχαν δημευτεί ως περιουσίες πρώην αστών και εχθρών του λαού, με εσωτερική παροχή νερού και ηλεκτρικό ρεύμα. Σε κάθε δωμάτιο με εμβαδόν 4x5, κοιμόντουσαν, στο πάτωμα, 8-10 παιδιά με δύο κουβέρτες ή μία κουβέρτα κι ένα σεντόνι. Κι εδώ, οι συνθήκες, ήταν παρόμοιες με τον καταυλισμό της Σκόδρας.

Στο Φίερι, εγκαταστάθηκαν 514 μικροί πρόσφυγες και στην Αυλώνα 538 (AQSH, F. 490, V. 1949, D. 626).

Η Αλβανία, που τότε είχε πολύ υψηλούς δείκτες παιδικής θνησιμότητας, δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις ανάγκες φιλοξενίας των παιδιών. Στο Δυρράχιο πέθαναν δύο Ελληνόπουλα, στο Φίερι ένα μωρό 17 μηνών από υποσιτισμό, ενώ θάνατοι ανηλίκων καταγράφηκαν και στη Σκόδρα. Αυτό βεβαίωσαν και οι ρουμανικές αρχές, όταν παρέλαβαν Ελληνόπουλα από την Αλβανία.

Η αντίδραση των διεθνών οργανισμών


Ωστόσο, ο Πέτρος Κόκκαλης, σε τετρασέλιδη ανακοίνωσή του, διατυμπάνιζε ότι «τα παιδιά μας ζουν ευτυχισμένα στις Λαϊκές Δημοκρατίες» (ΑΠ 1/4/56/511/217 φάκελος του ΥΠΕΞ). Όπως αναφέραμε και σε ξεχωριστό άρθρο, η ελληνική κυβέρνηση αντέδρασε έντονα στο «παιδομάζωμα», ενώ καθοριστική ήταν η παρέμβαση της Βασίλισσας Φρειδερίκης με την ίδρυση των παιδοπόλεων. Η Κυβέρνηση της χώρας μας, διαμαρτυρήθηκε έντονα στη Βαλκανική Επιτροπή για απαγωγή ανηλίκων. Διερευνητική Επιτροπή, υιοθέτησε την άποψη ότι υπήρχε προμελετημένο σχέδιο απαγωγής των ανηλίκων από τους Έλληνες κομμουνιστές με τη βοήθεια των κυβερνήσεων των Ανατολικών χωρών. Μετά από έκθεση Ειδικής Επιτροπής, στις 27/11/1948, ο Ο.Η.Ε. ενέκρινε ψήφισμα με το οποίο προειδοποιούσε αυστηρά την Αλβανία για την παρεχόμενη βοήθεια στους Έλληνες αντάρτες και ζητούσε από τα Τίρανα στην άμεση επιστροφή των απαχθέντων ανηλίκων. Η αλβανική απάντηση ήταν αντιφατική. Δήλωνε αρχικά ότι στην Αλβανία δεν υπήρχαν απαχθέντα παιδιά, ενώ στη συνέχεια δικαιολογούσε τη στάση της με το επιχείρημα ότι η βοήθεια προς τους Ελληνόπαιδες ήταν ανθρωπιστική πράξη (!). 

Ακολούθησαν δύο ακόμα αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης του Ο.Η.Ε. (1949 και 1950), ενώ στις 4/1/1949, ο ΓΓ του Ο.Η.Ε., Νορβηγός Trygue Halvdan Lie (Λι), με επιστολές του προς τις κυβερνήσεις της Αλβανίας, της Βουλγαρίας, της Γιουγκοσλαβίας, της Ουγγαρίας, της Ρουμανίας, της Τσεχοσλοβακίας αλλά και της Ελλάδας, τις προσκαλούσε να συμβάλλουν στον επαναπατρισμό των Ελληνόπουλων. Η διεθνοποίηση του προβλήματος και η εμπλοκή του Ο.Η.Ε., ήταν σοβαρότατο πλήγμα για το Κ.Κ.Ε. και την ΠΔΚ. Τον Αύγουστο του 1949 στη Γενεύη, οι αιτήσεις γονέων ή συγγενών προς τον Διεθνή Ερυθρό Σταυρό για επαναπατρισμό των παιδιών τους, ήταν μόλις 6.000. Αριθμός που δείχνει ότι χιλιάδες παιδιά σκοτώθηκαν ή και εξαφανίστηκαν…

Επαναπροώθηση και επαναπατρισμός


Το ζήτημα της επιστροφής των παιδιών στην Ελλάδα, δεν ήταν καθόλου εύκολο. Υπήρχαν, εκτός των άλλων και αντιδράσεις από τις Ανατολικές χώρες. Το σοβιετικό πρακτορείο ΤΑΣΣ, στις 29 Δεκεμβρίου 1949, εκφραζόταν εναντίον του επαναπατρισμού των Ελληνόπουλων, κατηγορώντας τους «μοναρχοφασίστες» της Αθήνας, ότι επιδίωκαν να οδηγήσουν τα ορφανά και τα υπόλοιπα θύματα του πολέμου στη Μακρόνησο και τη σφαγή. Σταδιακά, άρχισε ο επαναπατρισμός των παιδιών. Η Βουλγαρία εκδήλωσε την πρόθεση να επιστρέψουν στην Ελλάδα 138 απ’ αυτά. Η Γιουγκοσλαβία, εκδήλωσε την πρόθεση να επιστρέψει 144 παιδιά.

Ωστόσο, θεωρούσε πολλά παιδιά «Μακεδονόπουλα» και επιδίωκε τον εκσλαβισμό τους. Η εφημερίδα «Η Φωνή του Αιγαίου», συνέκρινε την πολιτική του ΚΚΕ μ’ εκείνη των Οθωμανών, γράφοντας ότι μόνο οι σουλτάνοι χώριζαν τα παιδιά απ’ τους γονείς τους. Κατηγορούσε ως κύριο υπεύθυνο της τραγωδίας ονομαστικά τον Νίκο Ζαχαριάδη και χαρακτήριζε τις απόψεις του υποκριτικές. Η Αλβανία, διαισθανόμενη ότι απειλείται η εδαφική της ακεραιότητα και ότι αδυνατούσε να φιλοξενήσει χιλιάδες Ελληνόπουλα, προσπαθούσε να φιλοξενήσει χιλιάδες Ελληνόπουλα, προσπαθούσε να απαλλαγεί απ’ αυτά. Πολλά παιδιά μεταφέρθηκαν στις Ανατολικές χώρες. Στις 30/11/1948, ο Κώτσο Καπόρα, παρέδωσε στου Βασίλη Σακελλαρίδη. 1.202 Ελληνόπουλα (ΑΣΚΙ (Αρχείο Κ.Κ.Ε.), Κ.353, Φ. 20/3/23).


Στις 10/12/1948, έκλεινε ο καταυλισμός της Σκόδρας και 1.232 παιδιά μεταφέρθηκαν στην Κεντρική Αλβανία.

Στις 12/12/1948, 274 Ελληνόπουλα μεταφέρθηκαν από το Ελμπασάν, όπου έκλεισε ο εκεί καταυλισμός.

Στις 13/12/1948 εκκενώθηκε ο καταυλισμός της Αυλώνας, με 660 παιδιά και στις 15/12/1948, οι καταυλισμοί του Φίερι με 514 παιδιά και του Δυρραχίου με 700 παιδιά. Στο Δυρράχιο παρέμειναν 45 Ελληνίδες και 5 άρρωστα παιδιά. 


Τα περισσότερα παιδιά από την Αλβανία, μεταφέρθηκαν στη Γιουγκοσλαβία και την Πολωνία. Μέχρι πρόσφατα, υπήρχε η άποψη ότι στην Αλβανία μετά το 1949, δεν έμειναν Ελληνόπουλα. Όπως αποκαλύπτει όμως ο Σταύρος Ντάγιος, κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς το καλοκαίρι του 1949, οι Αρχές της Σκόδρας έδιναν εντολές να ετοιμαστούν σχολεία για 500 Ελληνόπουλα και της Αυλώνας για 400 Σύμφωνα με πηγές του ΕΕΣ, τα Ελληνόπουλα στην Αλβανία τον Γενάρη του 1950, ήταν περίπου 2.000. Πολλά απ’ αυτά οδηγήθηκαν στις Ανατολικές χώρες και κάποια υιοθετήθηκαν από αλβανικές οικογένειες. Έτσι, το 1952, μόνο 32 ελληνικές οικογένειες αναζητούσαν τα παιδιά τους στην Αλβανία, η οποία χαρακτήριζε τα στοιχεία που υπήρχαν στα καταδικαστικά ψηφίσματα του Ο.Η.Ε. , κακοήθειες.


Όπως έγραφε στις 18/9/1952 η εφημερίδα «Εμπρός»:

«Πολλά παιδιά τα οποία απήχθησαν προ τριετίας από τους κομμουνιστοσυμμορίτες προ τριετίας, βρίσκονται τώρα στη Λ.Δ. της Γερμανίας και εκπαιδεύονται για μελλοντική ανταρτική δράση κατά της Ελλάδας… Στη Βουδαπέστη υπάρχει κεντρικό γραφείο υπό την αιγίδα του πρώην καθηγητή Κόκκαλη, το οποίο συντονίζει όλα τα στρατόπεδα των Ελληνοπαίδων».

Η πλέον ειδεχθής πτυχή του Εμφυλίου, ήταν το «παιδομάζωμα». Πολλά παιδιά, μεταφερόμενα στις Ανατολικές χώρες, έχασαν τη ζωή τους από κακουχίες και βομβαρδισμούς, ενώ άλλα βιάστηκαν, σύμφωνα με μαρτυρίες του Τύπου της εποχής. Κάποια επέστρεψαν στην Ελλάδα, πολέμησαν και σκοτώθηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν.

Στα αρχεία του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού, υπάρχουν αναφορές για ανήλικους έγκλειστους σε στρατόπεδα και φυλακές. Γι’ αυτό τον λόγο, ειδικά σήμερα, η φράση του Μιχάλη Παρτσαλίδη «Ποτέ πια εμφύλιος», είναι περισσότερο επίκαιρη από ποτέ…

Βασική πηγή μας για το άρθρο, ήταν το βιβλίο του Δρα Σταύρου Ντάγιου «ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ», Εκδόσεις Literatus, 2017. Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Ντάγιο για την άδεια να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία από το βιβλίο του και την πολύτιμη βοήθειά του.














 


Ελληνοτουρκικά: Ερντογάν: 'Σήμερα είμαι πιο αισιόδοξος από ποτέ" - "Δεν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε τα F-16 εναντίον της Ελλάδας


Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε σήμερα "πιο αισιόδοξος από ποτέ" αναφορικά με την πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 από τις ΗΠΑ, μετά τις συνομιλίες που είχε χθες με τον Αμερικανό ομόλογό του Τζο Μπάιντεν στο περιθώριο της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους.

Αναφερόμενος στην Ελλάδα, ο Ερντογάν είπε ότι στόχος της Τουρκίας είναι να αποκτήσει περισσότερους φίλους παρά περισσότερους εχθρούς.

"Δεν έχουμε χρησιμοποιήσει ποτέ τα F-16 μας εναντίον της Ελλάδας και δεν σκοπεύουμε να τα χρησιμοποιήσουμε εναντίον της Ελλάδας στο μέλλον", είπε, σύμφωνα με το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu.

Αναφορικά με την προμήθεια των μαχητικών από τις ΗΠΑ είπε: "Η προσδοκία μας είναι ότι θα φτάσουμε σε μια θετική έκβαση. Είμαι πιο αισιόδοξος από ποτέ (για αυτό το θέμα)", τόνισε σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο τέλος της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ.

Χθες ο Αμερικανός σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας Τζέικ Σάλιβαν δήλωσε ότι η αμερικανική κυβέρνηση θα προχωρήσει στη μεταφορά μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία σε συνεννόηση με το Κογκρέσο. Είχε προηγηθεί το πράσινο φως της Άγκυρας στην ένταξη της Σουηδίας στη Βορειοατλαντική Συμμαχία.

Για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ

Το τουρκικό κοινοβούλιο θα επικυρώσει την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ "το συντομότερο δυνατό", αλλά όχι πριν από τον Οκτώβριο στην καλύτερη περίπτωση, δήλωσε ο Τούρκος πρόεδρος.

"Υπάρχει μια δίμηνη διακοπή των εργασιών της Βουλής (και) υπάρχουν πολλές διεθνείς συμφωνίες προς εξέταση, πολλές νομοθετικές προτάσεις που πρέπει να συζητηθούν με ιεράρχηση βάσει της σπουδαιότητάς τους", τόνισε ο Ερντογάν, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το ενδεχόμενο της επικύρωσης τον Οκτώβριο.

"Αλλά σκοπεύουμε να το ολοκληρώσουμε το συντομότερο δυνατό", ανέφερε.

Παράλληλα τόνισε ότι αναμένει από τη Σουηδία να λάβει συγκεκριμένα μέτρα κατά της τρομοκρατίας με βάση τη συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών για να δώσει η Άγκυρα το πράσινο φως στην επικύρωση της ένταξης της σκανδιναβικής χώρας στο ΝΑΤΟ





πηγή:https://www.capital.gr/diethni/3726636/erntogan-den-skopeuoume-na-xrisimopoiisoume-ta-f-16-enantion-tis-elladas/?utmsource=email

Συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Recep Tayyip Erdogan: - Συμφώνησαν να διατηρηθεί το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί τους τελευταίους μήνες να έχει συνέχεια και συνέπεια.


 Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, Recep Tayyip Erdogan στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Vilnius της Λιθουανίας, παρουσία των υπουργών Εξωτερικών της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Η συνάντηση έγινε σε καλό κλίμα. Οι κκ. Μητσοτάκης και Erdogan συμφώνησαν ότι είναι προς όφελος των δύο χωρών το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί στις διμερείς σχέσεις τους τελευταίους μήνες να έχει συνέχεια και συνέπεια.

Προς τούτο συμφωνήθηκε οι δύο πλευρές να οικοδομήσουν πάνω στο θετικό μομέντουμ και να ενεργοποιήσουν κατά το επόμενο διάστημα πολλαπλούς διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο χώρες. Συμφώνησαν η επόμενη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο στη Θεσσαλονίκη.

Ανέθεσαν στους υπουργούς Εξωτερικών να καθοδηγούν τη διαδικασία και να ενημερώνουν τους ηγέτες για την πρόοδο που σημειώνεται.

Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι προσβλέπει σε πιο συχνές επαφές σε όλα τα επίπεδα, ώστε να οικοδομηθεί κλίμα εμπιστοσύνης και οι προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν σε βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας.

Κυβέρνηση: 4,4 δισ. ευρώ, μέσα σε 4 χρόνια, θα είναι το όφελος των πολιτών από τις αυξήσεις μισθών, τις μειώσεις φόρων και την χορήγηση επιδομάτων - ΕΚΤΟΣ του Market Pass ΚΑΝΕΝΑ άλλο μέτρο δεν αφορά τους συνταξιούχους

 



Σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια, και μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών με αύξηση του αφορολόγητου, μείωση φόρων και εισοδηματικές ενισχύσεις για νέους, οικογένειες, μισθωτούς, συνταξιούχους και ιδιοκτήτες ακινήτων περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, με το οποίο υλοποιούνται οι προεκλογικές δεσμεύσεις για την επόμενη χρονιά (2024), που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων είναι 1,1 δισ. ευρώ το χρόνο (δηλαδή 4,4 δισ. για την επόμενη τετραετία), ενώ επιπλέον 385 εκατ. ευρώ είναι το όφελος από τις ρυθμίσεις που θα ισχύσουν από φέτος.

  • Από 1η Ιανουαρίου 2024 αυξάνονται οι μισθοί όλων των δημοσίων υπαλλήλων (663.000) και παράλληλα αυξάνονται μια σειρά από επιδόματα και επιπλέον παροχές που λαμβάνουν (αύξηση οικογενειακής παροχής, επιδόματος θέσης ευθύνης, επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας, παραμεθορίου κ.ά.).
    • Το μέσο ετήσιο όφελος για τον κάθε δημόσιο υπάλληλο, από τον συνδυασμό των παραπάνω αυξήσεων, ανέρχεται σε επιπλέον 1.292 ευρώ μικτά ή 800 ευρώ καθαρά. Μάλιστα, το μέσο ετήσιο όφελος ανά υπάλληλο αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά ή 1.476 ευρώ καθαρά, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023 (κατάργηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, διευθέτηση μισθολογικών αιτημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί κ.ά.). Πρόκειται επομένως για μια μεσοσταθμική ετήσια ωφέλεια ενός -και παραπάνω- επιπλέον μισθού για κάθε δημόσιο υπάλληλο.
    • Οι παρεμβάσεις στις απολαβές των δημοσίων υπαλλήλων που περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο συνοψίζονται ως εξής:
      • Οριζόντια αύξηση κατά 70 ευρώ τον μήνα για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους τόσο του Ενιαίου όσο και των Ειδικών Μισθολογίων.
      • Αύξηση της οικογενειακής παροχής κατά 20-50 ευρώ το μήνα, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.
      • Αύξηση κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης.
      • Αύξηση των επιδομάτων παραμεθορίου, ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των εξόδων διανυκτέρευσης και χιλιομετρικής αποζημίωσης για όλους τους υπαλλήλους. 
      • Επιπλέον των παραπάνω, αυξήσεις στις αποδοχές των πανεπιστημιακών κατ’ εφαρμογή σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ και μέσω της θέσπισης επιδόματος βιβλιοθήκης.
    • Παραδείγματα
      • Δημόσιος Υπάλληλος με 2 παιδιά θα δει αύξηση 70 περίπου ευρώ τον μήνα στον μισθό του και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο παιδιά. Συνολικό ετήσιο όφελος: 1.440 ευρώ. Αν ο υπάλληλος αυτός κατέχει και την θέση τμηματάρχη τότε θα έχει επιπλέον όφελος της τάξεως των 87 ευρώ τον μήνα λόγω της αύξησης κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης. Επομένως το συνολικό ετήσιο όφελος κυμαίνεται στα 2.484 ευρώ μικτά ή 1.540 ευρώ καθαρά. Στο συνολικό όφελος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.  
      • Αντισυνταγματάρχης του Στρατού Ξηράς με δυο παιδιά θα δει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο τέκνα. Επιπλέον, θα δει αύξηση 180 ευρώ τον χρόνο από την αύξηση του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και αύξηση 144 ευρώ τον χρόνο λόγω της αύξησης του επιδόματος θέσης ευθύνης. Αν ο συγκεκριμένος αξιωματικός υπηρετεί στην παραμεθόριο τότε έχει επιπλέον ετήσιο όφελος της τάξεως των 360 ευρώ λόγω της αύξησης κατά 30% του επιδόματος παραμεθορίου. Συνολικό ετήσιο όφελος από όλες τις αυξήσεις: 2.124 ευρώ μικτά ή 1.316 ευρώ καθαρά τον χρόνο. Στο συνολικό όφελος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.
      • Υπάλληλος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε θέση Διευθυντή με 1 παιδί θα δει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 20 ευρώ τον μήνα αύξηση της οικογενειακής παροχής για το παιδί. Επιπλέον θα δει 30% αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης που λαμβάνει, δηλαδή επιπλέον 135 ευρώ τον μήνα. Ετήσιο όφελος: 2.700 ευρώ μικτά ή 1674 ευρώ καθαρά. 
      • Υπάλληλος υποχρεωτικής εκπαίδευσης με 2 παιδιά θα λάβει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο τέκνα. Συνολικό ετήσιο όφελος: 1.440 ευρώ μικτά ή 893 ευρώ καθαρά. Η ποσοστιαία αύξηση των εισοδημάτων του ξεπερνά το 12%. 
      • Λέκτορας με 2 παιδιά με αποδοχές 1.889 ευρώ (μέχρι 31/12/2022) θα δει αύξηση του μισθού του στις 2.208 ευρώ λόγω και της επιπλέον αύξησης που θα λάβει κατ' εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ, αλλά και της θέσπισης του επιδόματος βιβλιοθήκης. Στην αύξηση αυτή συμπεριλαμβάνεται η οριζόντια αύξηση 70 ευρώ καθώς και η αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο παιδιά (επιπλέον 50 ευρώ). Η συνολική αύξηση των αποδοχών του από όλα τα παραπάνω ξεπερνά το 16,8%.
  • Πέραν αυτών, με το ίδιο νομοσχέδιο:
    • Αυξάνεται το αφορολόγητο για τους φορολογούμενους με εξαρτώμενα τέκνα. 
    • Παρατείνεται έως τον Οκτώβριο το Market Pass.
    • Θεσπίζεται από φέτος το Youth Pass ύψους 150 ευρώ.
    • Απαλλάσσονται μόνιμα από τη συμμετοχή στη δαπάνη αγοράς φαρμάκων οι πρώην δικαιούχοι του ΕΚΑΣ.
    • Μειώνεται κατά 10% ο ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρες.
    • Τίθεται πλαφόν 3% στις αυξήσεις των ενοικίων που καταβάλλει το Δημόσιο για τη στέγαση υπηρεσιών του.
    • Θεσμοθετείται η ποσοτικοποίηση των προγραμμάτων των πολιτικών κομμάτων από το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο.