Το ενδεχόμενο επιστροφής των αναδρομικών από περικοπές που έγιναν τα πρώτα χρόνια του μνημονίου, μέχρι το 2012, σε συνταξιούχους και σε δημοσίους υπαλλήλους εξετάζει πλέον η κυβέρνηση και εν αναμονή των τελικών αποφάσεων των δικαστηρίων.
Ήδη δύο επιτροπές, μία στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και μία στο υπουργείο Εργασίας καταμετρούν το κόστος της συμμόρφωσης του δημοσίου σε πιθανή δικαίωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων.
Η καταγραφή του κόστους των απαιτήσεων υπαλλήλων και συνταξιούχων έγινε κατ΄ απαίτηση των Θεσμών, οι οποίοι ενόψει της έλευσής τους στην Αθήνα στις 21 Ιανουαρίου, έχουν ζητήσει την εκτίμηση του δημοσιονομικού βάρους που θα επιφέρει.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών έχουν πληροφορηθεί για τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και για εκείνες που εκκρεμούν, αλλά και για τις πιθανότητες πλήρους δικαίωσης και θέλουν να έχουν μια εικόνα, για την επίπτωση στα μεγέθη των προϋπολογισμών των επομένων ετών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι πρόκειται για τεράστιο κόστος - μπορεί να ξεπεράσει και τα 10 δισ. ευρώ, το οποίο δεν αντέχει ο κρατικός προϋπολογισμός και η χώρα, ούτε λίγο ούτε πολύ, θα οδηγηθεί σε νέο μνημόνιο!
Οι επικεφαλής των Θεσμών θα ζητήσουν και απαντήσεις για το ενδεχόμενο έκδοσης αρνητικής δικαστικής απόφασης για το Δημόσιο και συγκεκριμένα πώς θα καλυφθεί το κόστος.
Οι υπουργοί θα απαντήσουν, πως, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ασφαλώς και θα επιλεγεί η απόδοση των αναδρομικών σε βάθος αρκετών ετών.
Επίσης, σε ότι αφορά στην απόδοση των δώρων από εδώ και πέρα και αν θα επανέλθουν ο 13ος και 14ος μισθός στο δημόσιο και στις συντάξεις, η απάντηση είναι πως θα αντιμετωπιστεί νομοθετικά το θέμα. Τι σημαίνει αυτό; Σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει επαναφορά των δώρων, ατόφιων, στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων, με την προσθήκη τους στις υφιστάμενες αποδοχές.
Η λύση που προτείνουν υπηρεσιακοί παράγοντες, είναι τα ποσά των δώρων να συμψηφιστούν με πάγωμα των ωριμάνσεων ή άλλων επιδομάτων, ώστε να αντισταθμιστεί η επιβάρυνση, ώστε και η επαναφορά των δώρων να είναι νομότυπη και σύμφωνη με τις δικαστικές αποφάσεις, αλλά και παράλληλα να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
Ποιοι και πόσα διεκδικούν
Τα δεδομένα των διεκδικήσεων των αναδρομικών περικοπών από το 2012 είναι τα ακόλουθα:
- 1. Οι συνταξιούχοι του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα διεκδικούν την επιστροφή των περικοπών στις κύριες και επικουρικές συντάξεις τους που κρίθηκαν αντισυνταγματικές με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία εκδόθηκε στις 10 Ιουνίου 2015. Σημειώνεται όμως ότι απόφαση ξεκαθαρίζει ρητά ότι δεν προβλέπει αναδρομική ισχύ. Στο πλαίσιο αυτό, οι όποιες διεκδικήσεις αφορούν το διάστημα από τον Ιούνιο του 2015 έως και τον Μάιο του 2016 που ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου ή μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018, εάν κριθεί αντισυνταγματικός ο νόμος.
- 2. Οι συνταξιούχοι που είχαν προσφύγει στα δικαστήρια, πριν από την απόφαση του ΣτΕ, δηλαδή πριν από τις 10 Ιουνίου 2015, μπορούν να διεκδικούν ποσά από την 1η Ιανουαρίου 2012 και έως πέντε χρόνια καθώς στη συνέχεια προβλέπεται παραγραφή των διεκδικήσεων.
- 3. Οι συνταξιούχοι, σύμφωνα με τις αποφάσεις των ειρηνοδικείων, μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά την επιστροφή ποσών για δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας ύψους 1.000 ευρώ τον χρόνο (500 ευρώ για δώρο Χριστουγέννων, 250 ευρώ, για δώρο Πάσχα και 250 ευρώ, για επίδομα αδείας), για τα έτη 2013 – 2018.
- 4. Οι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι, μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά επιστροφή του 13ου και 14ου μισθού, από το 2013 και μετά. Τα χρήματα που μπορούν να διεκδικήσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι η επιστροφή των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας ύψους 1.000 ευρώ τον χρόνο (500 ευρώ για δώρο Χριστουγέννων, 250 ευρώ, για δώρο Πάσχα και 250 ευρώ, για επίδομα αδείας) για τα έτη 2013 – 2018.