Σάββατο 17 Μαΐου 2025

Η αδυναμία της κυβέρνησης να υπερασπιστεί τα εθνικά συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο




 Σφοδρή κριτική για την αδυναμία της κυβέρνησης να υπερασπιστεί τα εθνικά συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο και την ενεργειακή πολιτική της χώρας, αλλά και για την απουσία ξεκάθαρης θέσης απέναντι στην ενισχυόμενη τουρκική παρουσία στον υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκό μηχανισμό άμυνας, άσκησε ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης, μιλώντας στην Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο κ. Κατρίνης ανέδειξε την κρισιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, επισημαίνοντας ότι το έργο αυτό έχει στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς συνδέεται άμεσα με την ενεργειακή αυτονομία και τη γεωπολιτική ενίσχυση της χώρας. Τόνισε ότι η παρεμπόδιση της πόντισης του καλωδίου από την Τουρκία συνιστά άμεση αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και εντάσσεται στο πλαίσιο της τουρκικής πολιτικής της «Γαλάζιας Πατρίδας». Υποστήριξε ότι, παρά την τεχνική ωριμότητα και την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του έργου, η ελληνική κυβέρνηση τηρεί στάση σιωπής και αδράνειας, αντί να προωθήσει δυναμικά ένα έργο που θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό πυλώνα της εξωτερικής και ενεργειακής πολιτικής της χώρας.

Αναφερόμενος στην τουρκική εμπλοκή στον υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκό μηχανισμό άμυνας, σημείωσε ότι η Ελλάδα απουσιάζει από κρίσιμες διαβουλεύσεις, την ώρα που η Τουρκία προωθείται ως εν δυνάμει εταίρος στα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα, παρά τις αναθεωρητικές της θέσεις, την κατοχή τμήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας και τις απειλές casus belli κατά της Ελλάδας. Υπενθύμισε τις πρόσφατες δηλώσεις του νέου γ.γ. του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε που τάχθηκε υπέρ της απόκτησης μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter από την Τουρκία, την αλλαγή στάσης της Γερμανίας, με τον νέο καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς να στηρίζει δημόσια την αμυντική συνεργασία με την Τουρκία και την υπογραφή από τη Τζόρτζια Μελόνι μιας σειράς αμυντικών συμφωνιών της Ιταλίας με την Τουρκία, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι αποφεύγει να διατυπώσει ξεκάθαρη αντίθεση.

Ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ τάχθηκε υπέρ της κύρωσης της συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου για την αεροναυτική συνεργασία και την έρευνα και διάσωση, σημειώνοντας ότι η συμφωνία αυτή ενισχύει την ελληνική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο και θωρακίζει την ελληνική αρμοδιότητα στο FIR Αθηνών και στο Κέντρο Επιχειρήσεων Πειραιά. Αντίθετα, σχετικά με την κύρωση της Τεχνικής Διευθέτησης της άσκησης “NOBLE JUMP 2017”, δήλωσε ότι αφορά διαδικασίες οι οποίες συνδέονται με το Μνημόνιο Συνεργασίας με το ΝΑΤΟ, το οποίο το ΠΑΣΟΚ είχε καταψηφίσει το 2009. Όπως ανέφερε, η διαφωνία του ΠΑΣΟΚ δεν είχε να κάνει με την ανάγκη ύπαρξης θεσμικού πλαισίου συνεργασίας με τη Συμμαχία, αλλά με το συγκεκριμένο πλαίσιο και τον τρόπο που αυτό διαμορφώθηκε.Ολοκληρώνοντας, τόνισε ότι η χώρα μας πρέπει να χαράξει μια εθνική στρατηγική άμυνας και εξωτερικής πολιτικής που θα στηρίζεται στην ενεργητική διπλωματία, την ισχυρή αποτρεπτική παρουσία και την αποτελεσματική υπεράσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

Συγκλονιστική προσέλευση στα εγκαίνια της ΦΩΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ - Θύελλα ενθουσιασμού από τον λόγο της Αφροδίτης Λατινοπούλου


 Με απόλυτη επιτυχία και συγκλονιστική συμμετοχή πολιτών πραγματοποιήθηκαν χθες τα εγκαίνια της ΦΩΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ στην Πατησίων 71 σε μια βραδιά που εξελίχθηκε σε μεγαλειώδη συγκέντρωση ελπίδας, πίστης και ενότητας.

Η προσέλευση του κόσμου ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Τα γραφεία του κόμματος γέμισαν ασφυκτικά, κόσμος γέμισε και τις σκάλες των δύο ορόφων που οδηγούσαν στα γραφεία ενώ πάνω από 200 άνθρωποι παρακολούθησαν την ομιλία της προέδρου από το πεζοδρόμιο μέσω γιγαντοοθονών, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα στήριξης και εμπιστοσύνης.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με αγιασμό, από τον εκπρόσωπο του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ν. Ιωνίας και Φιλαδέλφειας Γραβριήλ, Πανοσιολογιότατο Αρχιμανδρίτη κ. Επιφάνιο, Πρωτοσύγκελλο της Ιεράς Μητροπόλεως, αποτίοντας φόρο τιμής στην Ορθόδοξη πίστη και στα ήθη και έθιμα του τόπου μας — μια κίνηση με έντονο συμβολισμό, που υπογράμμισε τον σεβασμό της ΦΩΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ στις αξίες που συγκροτούν την ταυτότητα του Έλληνα.

Στη συνέχεια, η Πρόεδρος της ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ, Αφροδίτη Λατινοπούλου, πραγματοποίησε μια εκρηκτική και εμπνευσμένη ομιλία, που καθήλωσε το πλήθος και προκάλεσε θύελλα ενθουσιασμού. Η παρουσία της ήταν εντυπωσιακή, η φωνή της σταθερή και καθαρή, γεμάτη αλήθεια και πάθος, εκφράζοντας τις αγωνίες αλλά και τις ελπίδες των Ελλήνων που νιώθουν ότι η λογική πρέπει επιτέλους να αποκτήσει εκπροσώπηση.

Εστίασε στην οικονομία, το δημογραφικό, τους νέους, τα σώματα ασφαλείας και την μάστιγα της εγκληματικότητας. Τόνισε το συμβολισμό των γραφείων στην Πατησίων, λέγοντας πως διάλεξαν την πολύπαθη αυτή περιοχή για να δώσουν το μήνυμα ότι δεν χαρίζουμε τις γειτονιές μας σε λαθρομετανάστες και εγκληματίες.

Η χθεσινή βραδιά απέδειξε περίτρανα ότι η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ δεν είναι απλώς μια πολιτική πρωτοβουλία. Είναι ένα γνήσιο λαϊκό ρεύμα, που δυναμώνει, εμπνέει και διεκδικεί.

Η ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ ήρθε για να μείνει. Και θα ακουστεί παντού.

 

  

         

Σωματείο Οικογενειών Ενόπλων Δυνάμεων: - ΟΧΙ στο Σώμα Υπαξιωματικών - ΝΑΙ στην αναβάθμηση των Σχολών ΑΣΣΥ












 

Κυβέρνηση: - "'Ξέχασαν" να δηλώσουν τα δώρα έπαιρναν από ξένους πολιτικούς και επιχειρηματίες για το έτος 2024!!! - Ποιος τους "κάρφωσε"!!!!



Καθυστερημένα και με το ζόρι η δημοσίευση της λίστας για ό,τι πήραν από ξένους πολιτικούς και επιχειρηματίες για το έτος 2024 μέλη της κυβέρνησης

Ξέχασε εκ νέου η κυβέρνηση να δημοσιοποιήσει τη λίστα με τα δώρα (άνω των 200 ευρώ) που έλαβαν τα 60 και πλέον μέλη της -συν τον πρωθυπουργό και τους υφυπουργούς- από ξένους πολιτικούς και επιχειρηματίες για ολόκληρο το έτος 2024. Και τελικά, όταν δημοσιοποιήθηκε η σχετική λίστα στις 9 Μαΐου 2025, δηλαδή μήνες εκπρόθεσμα, από την προεδρία της κυβέρνησης, περιελάμβανε το μάλλον κωμικό νούμερο των 18 δώρων.

  • Από τον Νίκο Τσακανίκα

Η λίστα αυτή αφήνει εκ νέου έκθετη την κυβέρνηση τόσο για το… πενιχρό της περιεχόμενο όσο και για τον χρόνο που τη δημοσίευσε, καθώς καταπατά ξεκάθαρα τον νόμο για πολλοστή φορά. Μάλιστα, η δημοσίευση πραγματοποιήθηκε ύστερα από πιέσεις που άσκησε η μη κερδοσκοπική οργάνωση Vouliwatch, η οποία προσέφυγε στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας για το θέμα. Σύμφωνα με τον ν. 4829/2021, η δημοσίευση της σχετικής λίστας προβλέπεται τον Ιανουάριο κάθε έτους στον ιστότοπο της προεδρίας της κυβέρνησης, με όλα τα δώρα που έχουν λάβει τα μέλη της κυβέρνησης και οι υφυπουργοί κατά το προηγούμενο έτος, καθώς και τα ονόματα των δωρητών. Η ίδια πρόβλεψη ισχύει φυσικά και για την Προεδρία της Δημοκρατίας.

Προχειρότητα

Η φετινή λίστα δώρων (όπως και οι προηγούμενες) μοιάζει περισσότερο με… πρόχειρη μουντζούρα σε χαρτί, καθώς ως αποδέκτες των 18 συνολικά δώρων εμφανίζονται μόνο τρεις υπουργοί και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με την πλειονότητα των δώρων να έχει δοθεί στον πρωθυπουργό και τον υπουργό Εξωτερικών. Οι υπόλοιποι, δηλαδή, τον προηγούμενο χρόνο δεν πήραν κανένα δώρο; Στις χιλιάδες συναντήσεις που έγιναν με ξένους πολιτικούς, επιχειρηματίες, συλλόγους, φορείς κ.ά., σχεδόν όλα τα 62 μέλη της κυβέρνησης με «ξερά χέρια» πήγαν και με «ξερά χέρια» έφυγαν;

Αντίστοιχα η πρώην πλέον Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου για το 2024 δημοσίευσε ότι έλαβε 23 δώρα, περισσότερα δηλαδή από τον πρωθυπουργό και ολόκληρο το υπουργικό συμβούλιο. Ωστόσο, κι αυτό το νούμερο φαντάζει μάλλον προβληματικό, ενώ και η Πρόεδρος έχασε την προθεσμία, καθώς η λίστα της δημοσιεύτηκε τελικά τον Φεβρουάριο, χωρίς ωστόσο να δεχτεί πιέσεις για να τη δημοσιεύσει. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι στον ν. 4829/2021 προβλέπεται -κατά κανόνα- πως δώρα αξίας κάτω των 200 ευρώ ο εκάστοτε υπουργός όχι μόνο δεν είναι υποχρεωμένος να τα δηλώσει, αλλά μπορεί να τα αξιοποιήσει για ίδιον όφελος, εκτός αν δηλώσει ότι επιθυμεί αυτά να περιέλθουν στην κυριότητα του Δημοσίου. Βεβαίως, πόσο στοιχίζει κάθε δώρο εκτιμάται από τον γενικό γραμματέα της Προεδρίας της Δημοκρατίας και τον γενικό γραμματέα του πρωθυπουργού, της προεδρίας της κυβέρνησης. Κι επειδή οι γραμματείς δεν είναι εκτιμητές, τα συμπεράσματα που παράγονται αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για να προχωρήσει στη δημοσίευση της λίστας δώρων η προεδρία της κυβέρνησης χρειάστηκαν οι ενέργειες των ανθρώπων του Vouliwatch. Υστερα από αλλεπάλληλες αιτήσεις προς την προεδρία της κυβέρνησης για τη δημοσίευση της σχετικής λίστας και την… κώφωση της τελευταίας, το Vouliwatch κατέθεσε, στις 2 Απριλίου του 2025, προσφυγή στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ) για τη χορήγηση του καταλόγου των δώρων προς τα μέλη της κυβέρνησης και τους/τις υφυπουργούς για το έτος 2024. Η ΕΑΔ έκανε δεκτή την προσφυγή και με απόφασή της στις 25 Απριλίου του 2025 υποχρέωνε την προεδρία της κυβέρνησης να αναρτήσει τον σχετικό κατάλογο εντός 7 ημερών. Ωστόσο, η προεδρία της κυβέρνησης… εδέησε να τη δημοσιοποιήσει στις 9 Μαΐου του 2025, 14 ημέρες αργότερα.

Παρατυπία

Αξίζει να σημειώσουμε ότι από την ψήφιση του σχετικού νόμου το 2021 ουδέποτε η κυβέρνηση ήταν συνεπής προς τον χρόνο δημοσίευσης της λίστας δώρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το έτος 2022 η σχετική λίστα δεν δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2023, ως όφειλε, αλλά χρειάστηκαν σχεδόν δυόμισι χρόνια. Φτάσαμε, δηλαδή, τον Μάιο του 2024 για να δημοσιευτεί μαζί με τα δώρα του 2023, κάτι που είναι εντελώς παράτυπο. Μάλιστα, συνολικά για τις δύο χρονιές είχαν δηλωθεί μόνο 25 δώρα. Διαπιστώνει κανείς ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ακόμη και για απλά ζητήματα διαφάνειας τα οποία ορίζονται επακριβώς από τον νόμο που και η ίδια ψήφισε, αρνείται να πράξει έστω και τα στοιχειώδη.


πηγή:https://www.dimokratia.gr/politiki/592078/lamvanan-dora-alla-xechasan-na-ta-poyn/





Άσα (Έιζα) Τζένιγκς : - Ο Αμερικανός Ιερέας, που έσωσε μόνος του, τη ζωή 350.000 Ελλήνων στην Σμύρνη το 1922


 Αντιστράτηγος ε.α. Ιωάννης Κρασσάς


«Ο Σωτήρας 350.000 Ελλήνων στην Σμύρνη το 1922». Από την επιγραφή στο μνημείο που ανεγέρθηκε προς τιμή του, στον περίβολο του Δημαρχείου Βόλου. 

Το πρωί της 9ης Σεπτεμβρίου 1922, 400 Τούρκοι ιππείς, η προφυλακή του στρατού του Κεμάλ, εισήλθαν στην Σμύρνη. Την προηγούμενη ημέρα είχαν αποχωρήσει από την πόλη οι τελευταίοι Έλληνες στρατιωτικοί και το σύνολο των υπαλλήλων της ελληνικής διοικήσεως με τις οικογένειές τους. Ο Ύπατος Αρμοστής Αριστείδης Στεργιάδης αποχώρησε την 19:00 της 8ης Σεπτ. με το βρετανικό πολεμικό πλοίο Iron Duke (Σιδερένιος Δούκας). 

Η Σφαγή 

Ο επικεφαλής των τουρκικών δυνάμεων Σάκαλι Νουρεντίν Πασάς, ο οποίος διετέλεσε στρατιωτικός διοικητής της Σμύρνης πριν την άφιξη του ελληνικού στρατού το 1919, έθεσε αμέσως σε εφαρμογή το σχέδιο αφανισμού των χριστιανών της πόλεως. Από το βράδυ της 9ης Σεπτεμβρίου άρχισε η συστηματική σφαγή των Ελλήνων και των Αρμενίων της πόλεως και η διαρπαγή των περιουσιών τους. 

Σε πρώτη φάση συλλαμβάνονταν και εκτελούντο ομαδικά οι άνδρες, ενώ στην συνέχεια θανατώνονταν όσα γυναικόπαιδα είχαν να αναζητήσει καταφύγιο στις εκκλησίες και σε χώρους συναθροίσεων. 

Η ελληνική και αρμενική συνοικία μετατράπηκαν σε σφαγεία ανθρώπων, όπου το αίμα των αμάχων στην κυριολεξία «έτρεξε ποτάμι». 

Την ίδια ημέρα, ο Μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος παραδόθηκε από τον Νουρεντίν στο μαινόμενο όχλο, ο οποίος μετά από φρικτά βασανιστήρια, παρέδωσε την ψυχή του στον Κύριο και εισήλθε στην χορεία των Αγίων της Εκκλησίας μας. 

Η Πυρκαγιά 

Μέχρι την 13ης Σεπτεμβρίου οι αιμοδιψείς φονιάδες εξόντωσαν πάνω από 30.000 άτομα, σ’ ένα παραλήρημα κτηνώδους βίας και φυλετικού μίσους. 

Τα χειρότερα όμως δεν είχαν έλθει. Την αποφράδα εκείνη Τετάρτη, ο άνεμος έπνεε προς την ελληνική συνοικία. Ο τουρκικός στρατός βάσει σχεδίου άρχισε την  πυρπόληση της πόλεως, διαφυλάττοντας ανέπαφα το τουρκικό και εβραϊκό τμήμα αυτής. 

Επί τέσσερεις ημέρες, σε σκηνές βιβλικής αποκαλύψεως, ο φοβερός ήχος της πύρινης καταστροφής, αναμεμιγμένος με τα πιο ανατριχιαστικά ανθρώπινα ουρλιαχτά, συνέθεταν ένα σκηνικό δαντικής κολάσεως. 

Ο υπολογισμός των θυμάτων δεν να είναι δυνατόν να καθορισθεί επακριβώς, αλλά πρέπει να ξεπέρασε τις 100 χιλιάδες. Πέρα των 180.000 Ελλήνων που ζούσαν στην αποτεφρωθείσα περιοχή, πρέπει να συμπεριλάβουμε άλλους τόσους πρόσφυγες που είχαν καταφύγει στην Σμύρνη από την ενδοχώρα. 

Οι απελπισμένοι χριστιανοί συγκεντρώθηκαν στην προκυμαία της Σμύρνης που υπήρχε μπροστά από την ελληνική συνοικία, μήκους 3 χιλιομέτρων και πλάτους 60 έως 80 μέτρων. Στο λιμάνι της Σμύρνης ήσαν αγκυροβολημένα πολεμικά και εμπορικά πλοία των Η.Π.Α, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ιταλίας. 

Οι κυβερνήτες τους είχαν σαφείς εντολές να διασώζουν μόνο πολίτες των χωρών τους και να μην παρέχουν καμία βοήθεια στους σφαγιαζόμενους Έλληνες και Αρμένιους χριστιανούς. 

Υπάρχουν οι συγκλονιστικές μαρτυρίες δύο αυτοπτών μαρτύρων για τα όσα συνέβησαν στην προκυμαία. Η Βρετανίδα συγγραφέας Clare Sheridan2 έγραψε: «Παντού επικρατούσε το απόλυτο χάος… μετέφερα συνεχώς μωρά στα πλοία. Επρόκειτο για βρώμικα και ημιθανή πλασματάκια, γεμάτα πληγές…πολλές έγκυες γυναίκες είχαν γεννήσει στην αποβάθρα…είδα ένα Τούρκο στρατιώτη να λιθοβολεί μέχρι θανάτου έναν άνδρα, μπροστά στην αλλόφρονα γυναίκα του». 

Η Αμερικανίδα ιατρός Esther Lovejoy στην δικιά τους μαρτυρία επισημαίνει: «Στην αποβάθρα διαδραματίστηκαν σκηνές φρίκης… Οι Τούρκοι στρατιώτες ήσαν ανελέητοι. Χτυπούσαν του άνδρες με τα κοντάκια και τους συγκέντρωναν σε κάποιο άλλο σημείο πιο πίσω…έδερναν τις γυναίκες με μαστίγια και ραβδιά και τις έσπρωχναν, λες και ήταν κοπάδι με ζώα». 

Ο από Θεού Τζέννιγκς 

Ο 45χρονος Ασα (Έιζα) Τζέννιγκς ήταν Αμερικάνος μεθοδιστής ιερέας που εργάζονταν στο Παράρτημα της Χριστιανικής Αδελφότητος Νέων (ΧΑΝ)  της Σμύρνης. 

Το ύψος του δεν ξεπερνούσε το 1,60 μέτρα και υπέφερε από μία σπάνια νόσο που του παραμόρφωσε την σπονδυλική στήλη, με αποτέλεσμα να φοράει συνεχώς μία εξάρτηση για την στήριξη της πλάτης του. 

Ο Τζέννιγκς απέδειξε ότι παρά την σωματική του αναπηρία διέθετε ατσάλινη θέληση και άνευ ορίων ανθρωπιά. Πριν την πυρπόληση της πόλεως είχε προσφέρει καταφύγιο σε 1.000 Έλληνες πρόσφυγες σε δύο κτήρια ιδιοκτησίας της ΧΑΝ, τα οποία φύλασσαν Αμερικανοί πεζοναύτες. 

Στην συνέχεια κατόρθωσε να συναντηθεί με τον Κεμάλ, ο οποίος του επέτρεψε να μεταφέρει τους πρόσφυγες στην Ελλάδα, δίνοντας του διορία 11 ημερών. Εξασφάλισε την μεταφορά δύο χιλιάδων προσφύγων στην Μυτιλήνη με ένα ιταλικό εμπορικό, πληρώντας ο ίδιος τα «ναύλα» στον κυβερνήτη του πλοίου.

Όταν έφτασε στην Μυτιλήνη διαπίστωσε ότι υπήρχαν 20 ελληνικά φορτηγά τα οποία είχαν μεταφέρει τον ελληνικό στρατό και παρέμεναν ελλιμενισμένα. Ο Τζέννιγκς ζήτησε από τον Έλληνα νομάρχη να του παραχωρήσει τα πλοία για την μεταφορά των προσφύγων, αλλά δήλωσε αναρμόδιος. Το ίδιο ανέφερε και ο ανώτερος Έλληνας Στρατιωτικός Διοικητής Υποστράτηγος Αθανάσιος Φράγκου. 

Για καλή του τύχη στο πρόσωπο του Πλοίαρχου Ιωάννη Θεοφανίδη, κυβερνήτου του θωρηκτού Κιλκίς, ο Τζέννιγκς βρήκε τον άνθρωπο που στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Ο Έλληνας αξιωματικός απέστειλε με τον ασύρματο του πλοίου αίτημα προς τον Έλληνα πρωθυπουργό Νικόλαο Τριανταφυλλάκο να χρησιμοποιηθούν όλα τα διατιθέμενα πλοία για την διάσωση των Ελλήνων κατοίκων της Σμύρνης, επισημαίνοντας ότι ο Αμερικανός πάστορας είχε εξασφαλίσει την προστασία των πλοίων από τα πολεμικά των ΗΠΑ. 

Ο Τριανταφυλλάκος φοβούμενος ότι οι Τούρκοι θα χρησιμοποιούσαν τα πλοία για την κατάληψη των νησιών, δίσταζε να τα διαθέσει. Ο Τζέννιγκς τον απείλησε ότι θα τον καταγγείλει δημόσια ότι εγκατέλειψε τον ελληνικό πληθυσμό, έρμαιο στις ορέξεις των Τούρκων. 

Μετά από αυτό, ακολούθησε μια σειρά τηλεγραφημάτων, προκειμένου να δοθεί η εντολή με την οποία ετέθησαν στην διάθεση του «Ναυάρχου» Τζέννιγκς όλα τα ελληνικά πλοία του Αιγαίου, με αποστολή να πλεύσουν στην Σμύρνη, άνευ σημαίας, για την μεταφορά των προσφύγων. 

Τους καπετάνιους που επικαλέστηκαν μηχανικές βλάβες προκειμένου να μην συμμετάσχουν στην διάσωση, ο δυναμικός Θεοφανίδης τους απείλησε με άμεση παραπομπή στο ναυτοδικείο. Σε μία πρωτόγνωρη και άγνωστη σε πολλούς επιχείρηση άνω των 300.000 Ελλήνων μεταφέρθηκαν με ασφάλεια από την Σμύρνη στην Ελλάδα. 

Ο Αμερικάνος Πλοίαρχος Χάλσει Πάουελ (Halsey Powell), κυβερνήτης του Αντιτορπιλικού Edsall, ως επικεφαλής των 12 αμερικανικών πολεμικών πλοίων που βρισκόντουσαν στην Σμύρνη, συνέβαλε αποφασιστικά στην απομάκρυνση των προσφύγων. 

Ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιήθηκαν ανήλθε σε τελικά 55. Οι Τούρκοι επέτρεψαν να στον Τζέννιγκς να μεταφέρει χριστιανούς και από την περιοχή του Πόντου και της Συρίας. 

Ο συνολικός αριθμός των προσφύγων από την Τουρκία ξεπέρασε το 1.300.000. Η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε από τον Τζέννιγκς να συμμετέχει στην αντιπροσωπεία που στάλθηκε στην Λωζάννη για την υπογραφή της ομώνυμης συνθήκης, για θέματα που αφορούσαν στον επαναπατρισμό των αιχμαλώτων πολέμου και των εκτοπισμένων. 

Για τις υπηρεσίες που προσέφερε το ελληνικό κράτος του απένειμε το Σταυρό του Τάγματος του Σωτήρος και το Μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας. 

Η ελληνική κυβέρνηση απένειμε το Μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας στους κυβερνήτες των 12 αμερικανικών πολεμικών πλοίων που υποστήριξαν την όλη επιχείρηση. 

Στα εγκυκλοπαίδειες του «Ηλίου», «Δομής» και «Πάπυρος larousse Britannica», δεν περιλαμβάνεται το όνομά του στο αντίστοιχο γράμμα. Στην ιστορία του Ελληνικού Έθνους, 8 για την δράση του αφιερώνονται δύο γραμμές: «…έπειτα από έντονες διπλωματικές ενέργειες των ξένων, ανάμεσα στους οποίους πρωτοστάτησε ο υποδιευθυντής της ΧΑΝ στον Παράδεισο Asa Jennigs, στάλθηκαν τελικά ελληνικά πλοία από την Μυτιλήνη στην Σμύρνη…». 

Η αναφορά δεν αποτυπώνει με τίποτα το μέγεθος της προσφοράς του και τα πραγματικά γεγονότα. Ο Ασα Τζέννιγκς έγινε γνωστός από το βιβλίο του Αμερικανού Λου Ούρενεκ που εκδόθηκε το 2015. «Η Μεγάλη Πυρκαγιά: Η Αποστολή ενός Αμερικανού για τη διάσωση θυμάτων της Πρώτης Γενοκτονίας του 20ου Αιώνα». (The Great Fire: One American’s Mission to Rescue Victims of the 20th Century’s First Genocide. Lou Ureneck, 2015) 

Προέρχομαι από πρόσφυγες γονείς που κατοικούσαν στα Βουρλά, κωμόπολη πλησίον της Σμύρνης. Μέμφομαι τον εαυτόν μου γιατί δεν γνώριζα τόσα χρόνια το έργο του Τζέννιγκς και εξανίσταμαι γιατί στα σχολικά εγχειρίδια ιστορίας δεν αναφέρεται η συνεισφορά του προκειμένου να σωθούν οι «συνωστισμένοι» στην προκυμαία της πόλεως. 

Μία οδός στον Βόλο και μία στην πόλη της Χίου φέρουν το όνομα του. Σ’ όλες σχεδόν τις πόλεις της Ελλάδος υπάρχει οδός με το όνομα Σμύρνη. Σε κάθε πινακίδα αυτών των δρόμων, ως ελάχιστο δείγμα αναγνωρίσεως προς το πρόσωπό του, θα πρέπει να τοποθετηθεί και το όνομα του Τζέννιγκς. 

Το Φεβρουάριο του 2016 στο προαύλιο χώρο του Δημαρχείου του Βόλου, παρουσία του Roger Τζέννιγκς, εγγόνου του Άσα, τοποθετήθηκε μετά από απόφαση του Δημάρχου Αχιλλέα Μπέου, αναμνηστική πλάκα με την φωτογραφία του, επί της οποίας αναγράφεται στα ελληνικά και στα αγγλικά: «Ο Σωτήρας 300.000 Ελλήνων στην Σμύρνη το 1922. Στην καρδιά κάθε ανθρώπου κοιμάται ένας λέων»

«Όταν ευημερούν οι αριθμοί, δυστυχούν οι άνθρωποι» - ΣΟΚ και ΔΕΟΣ προκαλούν τα στοιχεία, για την παιδική φτώχεια στην Ελλάδα και η κυβέρνηση περί άλλων τυρβάζει!!!-


νΤη δεκαετία του 1960 ο Γεώργιος Παπανδρέου, είχε πει την ιστορική πια φράση: «Όταν ευημερούν οι αριθμοί, δυστυχούν οι άνθρωποι» Εν έτη 2025 η συγκεκριμένη φράση εξακολουθεί να είναι επίκαιρη και διαχρονικά  να… δικαιώνεται.

Τα τελευταία 15 χρόνια βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτόγνωρη για τα Ελληνικά  αλλά και παγκόσμια δεδομένα κατάσταση, όπου οι πολίτες από το 2009 κι έκτοτε, ζουν απανωτές κρίσεις : οικονομικές, μνημόνια, πανδημία του covid-29 και περιφερειακούς πολέμους, αντιμετωπίζοντας ίσως μια από τις βιαιότερες μεταβολές  στις ζωές τους.

Ο κίνδυνος της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού λόγω αυτής, παρουσιάζει αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. και οι πανηγυρισμοί «πνίγονται» όταν συνειδητοποιείς ότι η Ελλάδα παραμένει στην ουρά και υπερχρεωμένη.  

Και μπορεί οι διεθνείς οικονομικοί οίκοι να αναβαθμίζουν την Ελληνική οικονομία προς το καλύτερο, λόγω των αριθμών που γράψαμε πιο πάνω, η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική και αμείλικτη.

Η φτώχεια ευημερεί στην Ελλάδα

Μεγάλο προβληματισμό προκαλούν τα στοιχεία για τις συνθήκες διαβίωσης χιλιάδων παιδιών έως 15 ετών στην Ελλάδα μετά από έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του 2024 (εισοδήματα 2023) για την υγεία και τις συνθήκες διαβίωσης των παιδιών ηλικίας έως και 15 ετών, το 2,5% του πληθυσμού που διαβιεί σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του κάποια καινούρια ρούχα. Τα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 8,3% και 0,8%, αντίστοιχα.

Το 2,2% του πληθυσμού που διαβιεί σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του δύο ζευγάρια υποδημάτων στο σωστό μέγεθος. Τα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 6% και 1,1%, αντίστοιχα.

Το 2,7% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του φρούτα και λαχανικά μια φορά την ημέρα. Τα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 8,1% και 1,3%, αντίστοιχα.

Το 10,4% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του ένα τουλάχιστον γεύμα με κρέας, κοτόπουλο ή ψάρι σε καθημερινή βάση. Τα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 31,7% και 4,5%, αντίστοιχα.

Το 9,6% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του εξοπλισμό υπαίθριων δραστηριοτήτων αναψυχής. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 29,9% και 4%.

Το 4,8% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του παιχνίδια εσωτερικού χώρου. Τα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό και τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 14,4% και 2,1%, αντίστοιχα.

Το 5,7% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του εξωσχολικά βιβλία κατάλληλα για την ηλικία τους. Τα ποσοστά για τον φτωχό και μη φτωχό πληθυσμό ανέρχονται, αντίστοιχα, σε 17,4% και 2,4%.

Το ποσοστό του φτωχού πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να συμμετέχουν τα παιδιά του τακτικά σε δραστηριότητες αναψυχής ανέρχεται σε 74,8%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχεται σε 10,7%. Για το σύνολο του πληθυσμού με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 24,6%.

Το 16,6% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να διοργανώνει εκδηλώσεις όπως γενέθλια, ονομαστικές εορτές κ.λπ. για τα παιδιά του και το 6,3% δεν έχει τη δυνατότητα να προσκαλούν τα παιδιά περιστασιακά φίλους στο σπίτι ή αλλού για παιχνίδι και φαγητό. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τον φτωχό πληθυσμό ανέρχονται σε 49,2% και σε 16,1%, ενώ για τον μη φτωχό σε 7,5% και 3,6%.

Το ποσοστό του φτωχού πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να παρέχει στα παιδιά του μια εβδομάδα διακοπών ανέρχεται σε 60,3%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχεται σε 16,5%. Για το σύνολο του πληθυσμού με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 26%.

Το 43,2% του φτωχού πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών δηλώνει ότι δεν μπορεί να καλύψει οικονομικά την συμμετοχή των παιδιών του σε σχολικές εκδρομές και εκδηλώσεις που συνεπάγονται κάποιο κόστος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τον μη φτωχό πληθυσμό ανέρχεται σε 5,7%. Για το σύνολο του πληθυσμού με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 14,1%.

Το 8,3% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών δεν έχει κατάλληλο χώρο στην κατοικία για τη σχολική μελέτη των παιδιών, με τα ποσοστά για τον φτωχό και τον μη φτωχό πληθυσμό να ανέρχονται σε 12,4% και 7,1%, αντίστοιχα.

Όσον αφορά στα αποτελέσματα με βάση τον αριθμό των παιδιών έως 15 ετών στο νοικοκυριό:

ο πληθυσμός σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών και αντιμετωπίζει οικονομική αδυναμία να παρέχει στα παιδιά του βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αφορά κυρίως σε νοικοκυριά με δύο παιδιά έως 15 ετών.

το ίδιο ισχύει για τον πληθυσμό σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών και αντιμετωπίζει οικονομική αδυναμία να παρέχει στα παιδιά του, που παρακολουθούν κάποια βαθμίδα εκπαίδευσης, τη δυνατότητα συμμετοχής τους σε σχολικές εκδρομές και εκδηλώσεις που συνεπάγονται κάποιο κόστος και κατάλληλο χώρο στην κατοικία για τη σχολική μελέτη τους.

Υγεία παιδιών ηλικίας έως 15 ετών:

Μέσω της έρευνας συλλέχθηκαν επίσης πληροφορίες για τη γενική κατάσταση υγείας των παιδιών ηλικίας έως 15 ετών και για την πρόσβασή τους σε υπηρεσίες υγείας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:

Το 20,8% των νοικοκυριών έχει τουλάχιστον ένα παιδί ηλικίας έως 15 ετών.

Το 98,9% των παιδιών ηλικίας έως 15 ετών έχει πολύ καλή ή καλή υγεία, ενώ το 0,6% μέτρια και το 0,5% κακή ή πολύ κακή υγεία.

Το 0,3% των παιδιών ηλικίας έως 15 ετών περιόρισαν, λόγω προβλημάτων υγείας, τις δραστηριότητες τους για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών.

Το 45,9% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, χρειάστηκε, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, ιατρική εξέταση ή θεραπεία για το/τα παιδί/παιδιά του.

Το 0,6% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών και χρειάστηκε ιατρική εξέταση ή θεραπεία για το/τα παιδί/παιδιά του, δεν την έλαβε/έλαβαν.

Ο κύριος λόγος (87,7%) για τον οποίο το/τα παιδί/παιδιά δεν έλαβε/έλαβαν την αναγκαία ιατρική εξέταση ή θεραπεία, ήταν η μεγάλη λίστα αναμονής ή το γεγονός ότι το επόμενο διαθέσιμο ραντεβού ήταν πολύ αργά.

Το 31% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών, χρειάστηκε, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, οδοντιατρική/στοματολογική/ορθοδοντική εξέταση ή θεραπεία για το/τα παιδί/παιδιά του.

Το 3,3% του πληθυσμού σε νοικοκυριά με ένα τουλάχιστον παιδί ηλικίας έως 15 ετών και χρειάστηκε οδοντιατρική/στοματολογική/ορθοδοντική εξέταση ή θεραπεία για το/τα παιδί/παιδιά του, δεν την έλαβε/έλαβαν.

Ο κύριος λόγος (84,9%), για τον οποίο το/τα παιδί/παιδιά δεν έλαβε/έλαβαν την αναγκαία οδοντιατρική/στοματολογική/ορθοδοντική εξέταση ή θεραπεία ήταν οικονομικός.

Αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο Fitch

Στο μεταξύ ο οίκος Fitch αναβάθμισε τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας σε θετικές από σταθερές, επιβεβαιώνοντας την αξιολόγησή της στη βαθμίδα ΒΒΒ.

Στην ανακοίνωσή του, ο οίκος αναφέρει ως βασικούς μοχλούς για την αναβάθμιση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας το υψηλό δημοσιονομικό πλεόνασμα και την απότομη μείωση του δημόσιου χρέους.

Ως μεσαίας σημασίας μοχλούς αναφέρει το συνετό και αξιόπιστο δημοσιονομικό πλαίσιο, τους περιορισμένους κινδύνους δαπανών και χρηματοδοτικούς κινδύνους και ως χαμηλότερης σημασίας μοχλό την ανθεκτικότητα της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Υψηλό πλεόνασμα προϋπολογισμού

Ο Fitch σημειώνει ότι η Ελλάδα κατέγραψε δημοσιονομικό πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ το 2024 και πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα 4,8%, με το τελευταίο να υπερβαίνει τον αρχικό στόχο της κυβέρνησης που ήταν 1%.

Το αποτέλεσμα αυτό, προσθέτει, «είναι επίσης καλύτερο από τις προσδοκίες του Fitch και σηματοδοτεί μια αξιοσημείωτη βελτίωση από το έλλειμμα 1,4% το 2023». Συγκρίνεται επίσης ευνοϊκά με το σημερινό μέσο έλλειμμα χωρών με αξιολόγηση «ΒΒΒ» που είναι 3,7%.

Κατά την άποψη του Fitch, η υπεραπόδοση αντανακλά διαρθρωτικές δημοσιονομικές βελτιώσεις, κυρίως την καλύτερη είσπραξη φόρων λόγω προηγούμενων φορολογικών μέτρων και τον αυστηρό έλεγχο των δαπανών.

«Δεδομένης αυτής της ισχυρής θέσης εκκίνησης, ο Fitch προβλέπει δημοσιονομικά πλεονάσματα το 2025 και το 2026, αλλά χαμηλότερα από το 1%».

Τον Απρίλιο του 2025, προσθέτει, η κυβέρνηση ανακοίνωσε δημοσιονομική ελάφρυνση συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, (0,5% του ΑΕΠ) για την τόνωση των επενδύσεων και τη στήριξη των συνταξιούχων και των ενοικιαστών κατοικιών.

Mείωση του δημόσιου χρέους

Το δημοσιονομικό πλεόνασμα και η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,3% οδήγησαν σε μείωση του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης προς το ΑΕΠ κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες το 2024, στο 154%.

Αν και εξακολουθεί να είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερο από τη διάμεση τιμή 52% των χωρών με αξιολόγηση «ΒΒΒ», το χρέος αυτό είναι περισσότερο από 50 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από το υψηλό επίπεδο του 209% το 2020, αναφέρει ο οίκος.

«Η Ελλάδα έχει επιτύχει τη μεγαλύτερη μείωση του χρέους μετά την πανδημία μεταξύ των κρατών που αξιολογούνται από τον Fitch με επενδυτική βαθμίδα».

Επιπλέον, τα ταμειακά αποθέματα ασφαλείας είναι υψηλά, περίπου 36 δισ. ευρώ (16% του ΑΕΠ), επαρκή για να καλύψουν όλες τις λήξεις χρέους κατά τα επόμενα τρία χρόνια.

«Αναμένουμε ότι η ταχεία μείωση του χρέους θα συνεχιστεί μεσοπρόθεσμα, με τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ να προσεγγίζει το 120% έως το 2030 στο βασικό μας σενάριο».

 




πηγή:https://www.zougla.gr/money/sokaroun-ta-stoicheia-gia-tin-paidiki-ftocheia-stin-ellada/




ΥΕΘΑ: - Το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, είναι ο κύριος πολλαπλασιαστή ισχύος μας. - Το 2030 θα υπάρχει μια δύναμη 150.000 ενεργών εθελοντών εφέδρων




 Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Κύριε Υπουργέ το διάστημα που βρίσκεστε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχετε προχωρήσει σε ένα μπαράζ αλλαγών. «Ατζέντα 2030», Νέα Δομή Ενόπλων Δυνάμεων, Εξοπλιστικό, Υγειονομικό Νομοσχέδιο, «Ασπίδα του Αχιλλέα», Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας, Οικιστικό κ.ά. Πόσο αναγκαίες ήταν οι αλλαγές και τι απαντάτε στις αντιδράσεις που υπάρχουν, όπως π.χ. στο κλείσιμο στρατοπέδων;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Οι μεταρρυθμίσεις στις οποίες προχωράμε δεν είναι μία δυνητική επιλογή της χώρας. Είναι όρος εθνικής επιβίωσης μετά τις τεράστιες αλλαγές που έχουν συμβεί την τελευταία δεκαετία τόσο σε γεωπολιτικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο. Είναι γνωστό ότι οι πολεμικές συγκρούσεις διεξάγονται πλέον με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο σε σχέση με αυτόν που γνωρίζαμε, την ίδια ώρα που η χώρα αντιμετωπίζει διακηρυγμένη απειλή πολέμου για την άσκηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της από χώρα με πολλαπλάσιο πληθυσμό. Οφείλουμε συνεπώς να ανταποκριθούμε σε αυτές τις συνθήκες μέσω μίας ολιστικής – και όχι αποσπασματικής – προσέγγισης, με μία σειρά μεταρρυθμίσεων που ξεκινούν από τη Στολή και τον εξοπλισμό του Σύγχρονου Μαχητή και φτάνουν στην ανάπτυξη καινοτόμων μέσων και στο 20ετές ουσιαστικά Εξοπλιστικό Πρόγραμμα (12+8 ετών). Οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής δεν αντιμετωπίζονται με εκατοντάδες στρατόπεδα που φυτοζωούν, αλλά με συγχωνεύσεις και αύξηση πληρότητας. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες αλλαγές. Δεν με πτοεί το πολιτικό κόστος και είμαι πρόθυμος να το αναλάβω. Οι αλλαγές όμως θα προχωρήσουν σε όλα τα επίπεδα. Ας μην ξεχνάμε ότι σημαντικό μέρος των μεταρρυθμίσεων αφορά τη μέριμνα για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, τον κύριο πολλαπλασιαστή ισχύος μας. Το Οικιστικό, οι αυξήσεις στις αποδοχές μετά από 15 χρόνια, οι μεγάλες βελτιώσεις στην υγειονομική περίθαλψη, είναι ένα μέρος αυτής της μέριμνας, η οποία εντάσσεται επίσης στην «Ατζέντα 2030».

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Τι μας «διδάσκει» ο πόλεμος στην Ουκρανία σε επίπεδο γεωπολιτικό, αλλά και επιχειρησιακό; Στο δεύτερο σκέλος, μήπως τελικά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη παίζουν σημαντικότερο ρόλο από τα μαχητικά τελευταίας γενιάς;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Ο πόλεμος στην Ουκρανία απέδειξε ότι η στρατιωτική υπεροχή στον 21ο αιώνα δεν κρίνεται από τον αριθμό των οπλικών συστημάτων, αλλά από τη συνδυαστική τους χρήση, την ταχύτητα ανταπόκρισης και την επίγνωση του πεδίου. Τα μη επανδρωμένα συστήματα – εναέρια και επίγεια – προσφέρουν ακρίβεια, ευελιξία και αρκετές φορές επιχειρησιακό πλεονέκτημα. Δεν αναιρούν την αξία των μαχητικών αεροσκαφών τελευταίας γενιάς. Την ενισχύουν. Ενδεικτικό είναι ότι στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), 4 από τα 10 προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης αφορούν την ανάπτυξη μη επανδρωμένων συστημάτων. Παράλληλα, η Πολεμική μας Αεροπορία αναβαθμίζεται μέσω της ένταξης των Αεροσκαφών Rafale, της συνέχισης της αναβάθμισης των F-16 Block 50 σε Viper και κυρίως της ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα των F- 35. H συμμετοχή μας μάλιστα στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ένα τεχνολογικό και επιχειρησιακό άλμα προς το μέλλον. Δεν πρόκειται απλώς για αεροσκάφη. Πρόκειται για πλατφόρμες μάχης, πλήρως ενταγμένες σε δικτυοκεντρικά συστήματα διοίκησης, ελέγχου και επικοινωνιών. Η επιλογή αυτή εντάσσεται στο νέο εθνικό δόγμα αποτροπής, το οποίο έχει ως πυρήνα την «Ασπίδα του Αχιλλέα» – έναν πολυεπίπεδο θόλο αντιαεροπορικής, αντιβαλλιστικής, anti-drone, αντιπλοϊκής και ανθυποβρυχιακής προστασίας. Πρόκειται για μια ενοποιημένη αρχιτεκτονική που επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων κάθε συστήματος, σε ξηρά, θάλασσα και αέρα. Τα νέα αεροσκάφη και τα πολεμικά πλοία αποδεσμεύονται από την χωρική υπεράσπιση, αποκτώντας πλέον στρατηγικό ρόλο. Όλα τα παραπάνω λειτουργούν συνδυαστικά. Πρόκειται για επένδυση στη συνέργεια.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Έχετε εξαγγείλει ένα οικιστικό πρόγραμμα για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες για στέγαση των στελεχών;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η προσήλωση της Πολιτείας στην αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να μετουσιώνεται σε μέριμνα για το στέλεχος που φορά με υπερηφάνεια τη στολή. Το οικιστικό πρόγραμμα των Ενόπλων Δυνάμεων ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2023, με την καταγραφή των υφιστάμενων οικημάτων, την αποτύπωση των αναγκών και την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών. Παράλληλα ολοκληρώθηκε η ανέγερση 357 οικημάτων ανά την Επικράτεια. Τον Μάιο του 2024 εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση συνολικού ποσού 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, των πρώτων δύο κατασκευαστικών Φάσεων του Οικιστικού Προγράμματος, για την ανέγερση 702 κατοικιών σε 54 κτιριακά συγκροτήματα στην Θράκη και τα νησιά του κεντρικού και ανατολικού Αιγαίου. Περιοχές δηλαδή με αυξημένο επιχειρησιακό βάρος και οξύ στεγαστικό πρόβλημα. Αξίζει να αναφερθεί ότι το σύνολο των έργων της Α΄ και Β΄ Φάσης βρίσκεται σε εξέλιξη και οι κατοικίες – με τις οποίες ο συνολικός αριθμός θα ανέλθει στις 1.059 – αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί προς χρήση εντός του 2026. Υπενθυμίζω ότι μέρος των νέων διαμερισμάτων (ποσοστό 10 – 15%) θα διατεθεί προς χρήση σε κρίσιμες κατηγορίες μετακινούμενων δημοσίων λειτουργών, όπως γιατροί και εκπαιδευτικοί, στηρίζοντας το εθνικό δίκτυο κοινωνικής συνοχής.

Επιπλέον, το Υπουργείο έχει σχεδιάσει τις επόμενες Φάσεις του Οικιστικού Προγράμματος, εστιάζοντας στις παραμεθόριες περιοχές. Έχουμε ήδη υποβάλλει σχετική πρόταση χρηματοδότησης 200 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή πρόσθετων 1.500 κατοικιών στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και στο Νομό Έβρου. Ο στόχος είναι η κάλυψη του 35% των υφιστάμενων στεγαστικών αιτημάτων έως το 2027, με τελικό ορίζοντα τον αριθμό των 4.000 διαμερισμάτων σε όλη την επικράτεια έως το 2030. Επίσης, σχεδιάζουμε εξοικονομήσεις που θα μας επιτρέψουν την κατασκευή επιπλέον κατοικιών.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Ποιο θα είναι το νέο μοντέλο για τη στρατιωτική θητεία και από πότε θα εφαρμοστεί;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Οι διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στις οποίες προαναφέρθηκα δημιουργούν νέες απαιτήσεις σε έναν Στρατό που δεν είναι όπως σε άλλες χώρες αμιγώς επαγγελματικός και βασίζεται, ορθώς, στη συμμετοχή του Έλληνα πολίτη – οπλίτη. Η θητεία όμως πρέπει να εξελιχθεί, ώστε να υπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες ασφάλειας της Πατρίδας μας και παράλληλα να είναι χρήσιμη για τους νέους. Στην κατεύθυνση αυτή σχεδιάζεται η αναβάθμιση της βασικής εκπαίδευσης, όπως και της εκπαίδευσης ειδικότητας. Θα αποτελούν πλέον ολοκληρωμένες διαδικασίες απόκτησης εκτεταμένων επιχειρησιακών γνώσεων. Μετά τη βασική εκπαίδευση, οι οπλίτες που το επιθυμούν, θα μπορούν επίσης να συμμετέχουν σε πιστοποιημένα προγράμματα απόκτησης γνώσεων και ανάπτυξης δεξιοτήτων που θα τους βοηθήσουν στη μετέπειτα ζωή τους και στην επαγγελματική τους πορεία. Σχεδιάζεται επίσης η αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου αναβολών και απαλλαγών το οποίο σήμερα είναι ελαστικό. Εκτός από τα παραπάνω προωθούμε αλλαγές στην εφεδρεία, με τον συμπληρωματικό θεσμό του ενεργού εφέδρου. Στόχος είναι μέχρι το 2030 να υπάρχει μια δύναμη 150.000 ενεργών εθελοντών εφέδρων, που να μπορούν να καλύψουν άμεσα επιχειρησιακές ανάγκες, αν χρειαστεί. Συνεχίζεται επίσης ο σχεδιασμός της εθελοντικής θητείας γυναικών, η εφαρμογή της οποίας θα αποτελέσει μία μεγάλη τομή, παρέχοντας πρόσβαση των Ενόπλων Δυνάμεων σε ένα σημαντικότατο ανθρώπινο κεφάλαιο

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Ακούμε πολλές φορές ότι το κράτος δεν γνωρίζει πλήρως την περιουσία του. Οι Ένοπλες Δυνάμεις γνωρίζουν πόσα και ποια ακίνητα διαθέτουν; Υπάρχει πλάνο αξιοποίησής τους;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η στρατιωτική περιουσία δεν αποτελεί αδρανές κεφάλαιο. Είναι λειτουργικός και ιστορικός πόρος, του οποίου η διαχείριση πρέπει να είναι θεσμικά κατοχυρωμένη και να γίνεται με πλήρη διαφάνεια. Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να κατατεθεί νομοσχέδιο για την αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων. Ξεκινώντας από την καταγραφή της ακίνητης περιουσίας και την ανάπτυξη ενός πλήρους ψηφιακού μητρώου ακινήτων, ώστε καμία υποδομή, κανένα κτίσμα, κανένα τεμάχιο γης να μην παραμένει εκτός εποπτείας. Η διαδικασία θα επικαιροποιείται διαρκώς, ώστε η Πολιτεία να γνωρίζει, να αξιολογεί και να αποφασίζει με συγκεκριμένα κριτήρια και ανεπίληπτο τρόπο. Στην κατεύθυνση αυτή προχωράμε στη δημιουργία θεσμοθετημένου φορέα για την ενιαία διαχείριση της στρατιωτικής περιουσίας. Ο φορέας αυτός δεν θα λειτουργεί ως κερδοσκοπικός μηχανισμός “Real Estate”, αλλά ως επιχειρησιακός βραχίονας για την παραγωγική αξιοποίηση της περιουσίας υπέρ του προσωπικού όλων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, χρηματοδοτώντας το Οικιστικό Πρόγραμμα. Επιπροσθέτως, θα συνεργάζεται με την Αυτοδιοίκηση καθιστώντας δυνατή την αξιοποίηση από την ίδια ή από κοινού με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανενεργών στρατοπέδων, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Η αξιοποίηση της περιουσίας δεν είναι σκοπός. Είναι μέσο. Σκοπός παραμένει η υποστήριξη της αποστολής των Ενόπλων Δυνάμεων, η αναβάθμιση των συνθηκών διαβίωσης του προσωπικού και η ενίσχυση της διαρκούς διασύνδεσης μεταξύ της ελληνικής κοινωνίας και των Ενόπλων Δυνάμεων, που αποτελούν τμήμα της αλλά και αρωγό της.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Στη γειτονική Τουρκία, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία καλύπτει πάνω από το 80% των αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Στην Ελλάδα ποιο είναι το αντίστοιχο ποσοστό και πόσο μπορεί ρεαλιστικά να ανέβει;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Η ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας αποτελεί στρατηγική επιλογή. Είναι γεγονός ότι η σημερινή συνεισφορά της εγχώριας βιομηχανίας στις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων είναι πολύ χαμηλή. Το νέο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) προβλέπει ρητά ότι οι εξοπλιστικές συμβάσεις θα περιλαμβάνουν μεσοσταθμικά συμμετοχή ελληνικής προστιθέμενης αξίας σε ποσοστό 25%. Στην κατεύθυνση της ανάπτυξης της αμυντικής τεχνολογίας στη χώρα μας σημαντικός είναι επίσης ο ρόλος του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), το οποίο αποτελεί τον δίαυλο με το επιχειρησιακό πεδίο. Στόχος μας σε κάθε περίπτωση είναι η Ελλάδα να διεκδικήσει παρουσία στις τεχνολογικές εξελίξεις και η αμυντική μας βιομηχανία να συμβάλλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Φιλοδοξούμε η Ελλάδα να μην είναι πια μια χώρα που ξοδεύει δισεκατομμύρια για την άμυνά της και δεν κρατά τίποτα για την παραγωγή της. Οι Ένοπλες Δυνάμεις μας θα είναι πλέον όχι μόνο αγοραστές, αλλά και συντελεστές ανάπτυξης τεχνολογίας. Άλλωστε, η εγχώρια παραγωγή δεν είναι μόνο οικονομική επένδυση. Δημιουργεί τεχνογνωσία, εξωστρέφεια και θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Αυτό είναι το πραγματικό περιεχόμενο της στρατηγικής μας: Άμυνα με ελληνική υπογραφή.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Πώς μπορεί η Ελλάδα να πείσει μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, που κρίνει ότι την συμφέρει να προμηθευτεί συγκεκριμένους εξοπλισμούς από την Τουρκία, να μην το πράξει;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Το ζητούμενο δεν είναι να επιβάλουμε μία απόφαση σε μία άλλη χώρα, αλλά να αναδείξουμε τις ευρύτερες συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής, οι οποίες ενδεχομένως υπερβαίνουν τα στενά οικονομικά ή τεχνικά οφέλη. Οφείλουμε να κινηθούμε με πειθώ και να καταστήσουμε σαφές ποιος είναι ο βαθύτερος κίνδυνος μιας τέτοιας απόφασης. Όταν μια χώρα εισάγει οπλικά συστήματα από κράτη που δεν συμμετέχουν στην ΕΕ και δεν ενστερνίζονται τις ίδιες αξίες και αρχές και τον ίδιο σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο, τότε διατρέχει τον κίνδυνο όχι μόνο να λειτουργήσει υπονομευτικά απέναντι στο σύστημα αξιών που εκφράζει σήμερα η Ενωμένη Ευρώπη, αλλά και να βρεθεί αντιμέτωπη με πολιτική ή στρατηγική πίεση. Ο κύριος κίνδυνος πίσω από αυτό είναι η μεταφορά εξελιγμένου knowhow στην Τουρκία. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε τον στόχο της στρατηγικής αυτονομίας της Ε.Ε. στον τομέα της Άμυνας και της στήριξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας των κρατών-μελών της. Η Ασφάλεια στην Ευρώπη είναι συλλογική υπόθεση. Ως κράτος που βρίσκεται στα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης και φέρει σημαντικό αμυντικό βάρος, η Ελλάδα έχει το θεσμικό και ηθικό έρεισμα να ζητήσει από τους εταίρους της να ενισχύουν, και όχι να διαβρώνουν, το ευρωπαϊκό σύστημα ασφάλειας.

Κ. ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟΣ: – Χαρακτηρίσατε ως «σαφή όρο πολιτικής επιβίωσης για την κυβέρνηση το να χυθεί απόλυτο φως στην υπόθεση των Τεμπών»; Πως μπορεί στην πράξη να γίνει αυτό; Δεν είναι ζήτημα που αφορά τη Δικαιοσύνη πλέον;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Το ζήτημα της υπόθεσης των Τεμπών σαφώς αφορά και τη Δικαιοσύνη. Όπως ανέφερα άλλωστε στη Βουλή, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο αν η ελληνική κοινωνία πάψει να έχει εμπιστοσύνη σε αυτήν. Είναι ένα ζήτημα όμως από το οποίο κρίνεται και το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του. Ως Κυβέρνηση οφείλουμε να πείσουμε ότι θα χυθεί άπλετο φως και θα διερευνηθεί κάθε πτυχή των αιτίων που οδήγησαν στο δυστύχημα, διαλύοντας άπαξ διά παντός τα επιχειρήματα περί δήθεν συγκάλυψης. Είναι το ελάχιστο χρέος μας στις οικογένειες των θυμάτων, όπως και στην ιστορία της παράταξής μας ως διαχρονικής πολιτικής δύναμης υπευθυνότητας. Η τραγωδία αυτή που συγκλόνισε και εξακολουθεί να συγκλονίζει την ελληνική κοινωνία συμπυκνώνει διαχρονικές παραλείψεις και αστοχίες της λειτουργίας του Κράτους. Με αυτήν την οπτική οφείλει να αντιμετωπίζει τη διερεύνηση του δυστυχήματος και η Αντιπολίτευση. Όχι σαν «αίτημα για την πτώση της Κυβέρνησης». Ο ελληνικός λαός είναι σαφές ότι δεν ανέχεται μια απόπειρα τυχόν συγκάλυψης, αλλά δεν συνυπογράφει και την απόπειρα εργαλειοποίησης. Παράλληλα, οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι τα μέτρα που λαμβάνονται από την Κυβέρνηση για να αποκτήσει επιτέλους η Ελλάδα έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο είναι στη σωστή κατεύθυνση.