Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025

ΥΕΘΑ: - Χρειαζόμαστε έναν αμυντικό «Θόλο», επειδή δεν απειλούμε και δεν σχεδιάζουμε να επιτεθούμε σε κανέναν


 Η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας και η μεταρρύθμιση στις Ένοπλες Δυνάμεις

«Η ελληνική κοινωνία ήταν αυτή που μας στήριξε ώστε να βγούμε από την κρίση. Έτσι, μετά από αυτήν την κρίση πρέπει να κάνουμε μεταρρυθμίσεις. Πρέπει να μεταρρυθμίσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις μας, πρέπει να μεταρρυθμίσουμε την Οικονομία μας και ξοδεύουμε πολλά για την Άμυνά μας, πολύ περισσότερα από χώρες που δεν αντιμετωπίζουν τις ίδιες συνθήκες με εμάς τα τελευταία 20 χρόνια».

Ο «Θόλος» της Ελλάδας

«Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα «θόλο». Και όταν μιλάμε για «θόλο», όλοι σκέφτονται το Ισραήλ και το Iron Dome. Αλλά δεν είναι ακριβώς το ίδιο, διότι αυτό που αντιμετωπίζει το Ισραήλ είναι κυρίως εισερχόμενοι πύραυλοι. Για εμάς είναι ένα πολύ πιο σύνθετο το περιβάλλον. Πρέπει να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε μη επανδρωμένα αεροσκάφη, έναν τεράστιο αριθμό μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θα έρχονται προς το μέρος μας. Και επίσης χρειαζόμαστε έναν αμυντικό «Θόλο», επειδή δεν απειλούμε και δεν σχεδιάζουμε να επιτεθούμε σε κανέναν. Δεν διεκδικούμε τίποτα εναντίον κανενός από τους γείτονές μας. Αλλά θα θέλαμε να είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε τους δικούς μας πολίτες. Έτσι, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε έναν πολύ σύνθετο θόλο που θα προστατεύει τον εναέριο χώρο μας από οτιδήποτε εισέρχεται, συμπεριλαμβανομένων των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένων των μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, κάτι που αποτελεί πρόκληση.

Τώρα υπεισέρχομαι σε τεχνικές λεπτομέρειες, αλλά τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορεί να είναι πολύ μικρά. Έτσι, είναι εύκολο για οποιοδήποτε ραντάρ να εκλάβει αυτό το drone ως πουλί. Είναι εξαιρετικά μικρό και ο τρόπος που πετάει με μερικές φορές, δημιουργεί λάθος εικόνα. Έτσι, πρέπει να βρούμε ένα ιδιαίτερα αναβαθμισμένο σύστημα ραντάρ .Αλλά επίσης, θα θέλαμε να είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε τις θάλασσές μας από κάθε εισερχόμενη απειλή. Έτσι, πρόκειται για ένα πολλαπλό είδος «Θόλου». Όχι μόνο όπως είναι ο ισραηλινός Iron Dome».

ΥΕΘΑ: - Ισχυρή η στρατηγική σχέση της Ελλάδας με τις Ηνωμένες Πολιτείες


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, επισκέφθηκε το Σικάγο όπου απηύθυνε ομιλία χθες, Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2025, στην ειδική εκδήλωση βράβευσης που διοργάνωσαν στο Εθνικό Ελληνικό Μουσείο (National Hellenic Museum), το Hellenic American Leadership Council (HALC) και το American Jewish Committee (AJC), προς τιμήν του Ντέιβιντ Χάρις (David Harris), ο οποίος διετέλεσε Εκτελεστικός Διευθυντής του AJC από το 1990 έως το 2022.

«Είναι τιμή μου να απευθύνομαι σε εσάς σήμερα εδώ, στο Ελληνικό Μουσείο στο Σικάγο. Δεν υπάρχει καλύτερο μέρος για να υπογραμμιστεί η σημασία της σημερινής εκδήλωσης, καθώς το ίδρυμα αυτό αποτελεί απόδειξη της πλούσιας πολιτισμικής κληρονομιάς που ενώνει την ελληνική κοινότητα. Λειτουργεί επίσης ως γέφυρα για τη δημιουργία διαπολιτισμικών σχέσεων, καθιστώντας το ιδανικό μέρος για να συλλογιστούμε τις σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων της Ελληνικής και της Εβραϊκής Ομογένειας στις ΗΠΑ. Αμφότερες οι κοινότητες αυτές επέδειξαν έντονη την αίσθηση διατήρησης της ταυτότητάς τους, συνεισφέροντας παράλληλα σημαντικά στην πρόοδο και ευημερία της αμερικανικής κοινωνίας» τόνισε ο κ. Δένδιας.

Στην ομιλία του ο Υπουργός επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι ο Ντέιβιντ Χάρις διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη δημιουργία διαύλων επικοινωνίας και στενής συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της ελληνικής και της εβραϊκής διασποράς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δύο κοινοτήτων οι οποίες διατηρούν την ταυτότητά τους και ταυτόχρονα συνεισφέρουν σημαντικά στην πρόοδο και την ευημερία της αμερικανικής κοινωνίας.

«Ο Ντέιβιντ Χάρις, διακεκριμένος Αμερικανοεβραίος ηγέτης, καθοδήγησε την Αμερικανοεβραϊκή Επιτροπή επί τρεις δεκαετίες, ως Εκτελεστικός Διευθυντής. Είναι μια προσωπικότητα που αφιερώθηκε στην καταπολέμηση του αντισημιτισμού, γεφυρώνοντας τις διαφορές και δημιουργώντας νέες φιλίες. Είναι ένας ένθερμος υποστηρικτής των ανθρωπίνων αξιών. Ως Εκτελεστικός Διευθυντής, ο κ. Χάρις επέκτεινε και ανέπτυξε την Αμερικανοεβραϊκή Επιτροπή, ώστε να γίνει ο αξιόλογος οργανισμός που είναι σήμερα.

Κατά τη θητεία του, και υπό την καθοδήγησή του, οι δύο κοινότητες βελτίωσαν σημαντικά τη συνεργασία τους, συνεισφέροντας στην ενδυνάμωση των ελληνο-αμερικανο-εβραϊκών σχέσεων, σε διμερή και τριμερή βάση. Κύριε Χάρις, αγαπητέ μου Ντέιβιντ, σου εκφράζω τα θερμότερα συγχαρητήριά μου, καθώς και τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη για τις προσπάθειές σου στη δημιουργία μιας μακρόχρονης και αληθινής φιλίας μεταξύ των κοινοτήτων μας» ανέφερε ο κ. Δένδιας.

Όπως πρόσθεσε, αυτή η συνεργασία αποτέλεσε, επίσης, βάση για την ενίσχυση των σχέσεων και της συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος, Ισραήλ, ΗΠΑ και Κύπρου. «Η συνεισφορά του Ελληνοαμερικανικού Συμβουλίου Ηγεσίας (HALC) και της Αμερικανοεβραϊκής Επιτροπής (AJC) στην ανάπτυξη των σχέσεών μας είναι εξέχουσας σημασίας. Το κοινό όραμα και οι κοινές προσπάθειες δημιούργησαν μια ισχυρή συμμαχία για την αντιμετώπιση των περιφερειακών προκλήσεων, την προώθηση της σταθερότητας και την προάσπιση των δημοκρατικών αξιών. Με την προώθηση των πολιτισμικών ανταλλαγών, τις κοινές προσπάθειες προώθησης και τις εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες, το HALC και η AJC απέδειξαν επιτυχώς την αξία της συνεργασίας. Η σχέση τους χρησίμευσε επίσης ως εφαλτήριο για τη στενή συνεργασία μεταξύ των ΗΠΑ, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου – κάτι που εξακολουθεί να γίνεται. Γεωγραφικά, η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και πολλών αρχαίων πολιτισμών. Είμαστε ένα έθνος ναυτικών που προσεγγίζει άλλους πολιτισμούς, δημιουργώντας γέφυρες ειρηνικής συνύπαρξης και κατανόησης. Παραδοσιακά, διατηρούμε άριστες σχέσεις με τον αραβικό κόσμο, το Ισραήλ και τις ΗΠΑ» επισήμανε ο κ. Δένδιας.

Ο Έλληνας Υπουργός αναφέρθηκε και στην ισχυρή στρατηγική σχέση που έχει αναπτύξει η Ελλάδα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τόσο επί της προηγούμενης Προεδρίας Τραμπ, όσο και επί της Προεδρίας Μπάιντεν. «Η στρατηγική μας σχέση με τις ΗΠΑ έφτασε σε πρωτοφανώς υψηλό επίπεδο τα τελευταία χρόνια. Τον Οκτώβριο του 2019, υπό την προεδρία Τραμπ υπέγραψα την πρώτη τροποποίηση της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA), με τον Μάικ Πομπέο. Το 2021, υπέγραψα τη δεύτερη τροποποίηση, με τον Άντονι Μπλίνκεν. Η αναγνώριση αυτή, και από τα δύο κόμματα, υπογραμμίζει το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι ένας πραγματικός σύμμαχος, ένας πυλώνας σταθερότητας και ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο – και υπερασπίζεται με συνέπεια το Διεθνές Δίκαιο και τις αρχές του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας» υπογράμμισε.

Σχετικά με τις σχέσεις Ελλάδας – Ισραήλ, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας τόνισε ότι υπάρχει αξιοσημείωτη πρόοδος τα τελευταία χρόνια. «Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που καταδίκασαν τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς εναντίον του Ισραήλ. Υποστηρίξαμε το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα και υποστηρίξαμε την άνευ όρων απελευθέρωση των ομήρων. Ταυτόχρονα, συνεργαστήκαμε στενά με χώρες όπως η Κύπρος, για να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα. Ευτυχώς, σήμερα διαβλέπουμε μια αχτίδα ελπίδας, με την πρόσφατη συμφωνία κατάπαυσης πυρός, την οποία και χαιρετίζω ως πιθανό σημείο εκκίνησης για μια νέα εποχή ειρήνης και σταθερότητας στην περιοχή» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο κ. Δένδιας.

Υπενθύμισε επίσης ότι κατά τη θητεία του ως Υπουργός Εξωτερικών, έθεσε σε προτεραιότητα τη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών στην Ανατολική Μεσόγειο: «Πρωτοβουλίες όπως η «3+1» μεταξύ Ελλάδος, Ισραήλ, Κύπρου και ΗΠΑ, έχουν γίνει ακρογωνιαίοι λίθοι για την περιφερειακή ασφάλεια και συνεργασία και ένα χαρακτηριστικότατο παράδειγμα της άριστης συνεργασίας μας. Σε έναν κόσμο συνεχών προκλήσεων, με διαφαινόμενη την άνοδο αναθεωρητικών δυνάμεων, πρέπει να παραμείνουμε προετοιμασμένοι. Όπως τόνισα και νωρίτερα, η Ελληνική Κυβέρνηση εγκαθίδρυσε ένα ισχυρό δίκτυο συμμαχιών με τους φίλους, συμμάχους και εταίρους».

Όσον αφορά στο έργο που επιτελείται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, ο κ. Δένδιας τόνισε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η εφαρμογή της «Ατζέντας 2030». «Είναι η μεταρρύθμιση του μεγαλύτερου μετασχηματισμού στην ιστορία των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτή η φιλόδοξη διαδικασία είναι ήδη σε εξέλιξη, με την ενεργό εκτέλεση διαφόρων φάσεων. Από τη δημιουργία του Κέντρου Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) και τον εκσυγχρονισμό του μοντέλου στράτευσης, έως τη συνολική αναβάθμιση των αμυντικών μας δυνατοτήτων σε στεριά, θάλασσα και αέρα. Διασφαλίζουμε ότι η αποτρεπτική ισχύς της Ελλάδας θα φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα προόδου» συμπλήρωσε.

Ο Έλληνας Υπουργός ανέφερε ακόμα ότι «ως ηγέτες έχουμε την ύψιστη ευθύνη να διατηρούμε τις δημοκρατικές αξίες και να παρέχουμε στους λαούς μας ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς προκαταλήψεις, ρατσισμό και εξτρεμισμό». Πρόσθεσε για το ίδιο ζήτημα: «Προσωπικά, υπήρξα πάντοτε προσηλωμένος σε αυτό το στόχο. Πριν από περίπου μια δεκαετία, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, μια μικρή ακραία ομάδα που υποστήριζε τη ναζιστική ιδεολογία, προσπάθησε να εκμεταλλευτεί τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο λαός μας. Ως Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, ξεκίνησα και οργάνωσα τα απαραίτητα νομικά και διερευνητικά μέτρα, που οδήγησαν στον χαρακτηρισμό του κόμματος της «Χρυσής Αυγής» ως εγκληματικής οργάνωσης. Το ελληνικό δικαστικό σύστημα καταδίκασε όλα τα ηγετικά στελέχη, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα ότι ο εξτρεμισμός και το μίσος δεν έχουν θέση στην Ελληνική κοινωνία. Αυτή η απόφαση-ορόσημο υπερασπίστηκε το Κράτος Δικαίου και βρήκε απόλυτα σύμφωνες τις δύο κοινότητες, την ελληνική και εβραϊκή. Δεν μπορούμε και δεν πρόκειται να ανεχτούμε τον αντισημιτισμό. Στην Ελλάδα η εβραϊκή κοινότητα ζούσε πάντα ειρηνικά και αρμονικά, συνεισφέροντας σημαντικά στην ελληνική κοινωνία».

Καταλήγοντας, ο κ. Δένδιας ανέφερε:

«Μαζί, η AJC και το HALC, έχτισαν γέφυρες μεταξύ λαών αλλά και μεταξύ ανθρώπων, καλλιεργώντας αμοιβαία κατανόηση και σεβασμό. Η συνεργασία μεταξύ της AJC, του HALC και των κοινοτήτων των ομογενειών μας, σε συνδυασμό με τη συνεισφορά χαρισματικών ηγετών, όπως ο Davis Harris, και πολλών άλλων εκ των παρευρισκομένων σήμερα εδώ, μας δίνουν τη δυνατότητα να είμαστε αισιόδοξοι για ένα λαμπρότερο κοινό μέλλον και έναν πιο ειρηνικό και ευημερούντα κόσμο».

Ομιλίες απηύθυναν επίσης ο Εκτελεστικός Διευθυντής του HALC, Έντυ Ζεμενίδης, το μέλος του AJC, Άλαν Ριτς (Allan Rich), καθώς και ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στο Σικάγο, Μάνος Καμπουράκης. Στην εκδήλωση παρέστη μεγάλος αριθμός στελεχών και μελών της ελληνικής και της εβραϊκής ομογένειας. Πριν την εκδήλωση ο Έλληνας Υπουργός ξεναγήθηκε στο National Hellenic Museum.

Νωρίτερα χθες, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας τιμήθηκε με Εύφημο Μνεία εκ μέρους της Πολιτείας του Ιλινόις, από τον ελληνικής καταγωγής Υπουργό Εσωτερικών της Πολιτείας Αλέξη Γιαννούλια, για την προσφορά του στις ελληνοαμερικανικές σχέσεις, τόσο ως Υπουργός Εθνικής Άμυνας, όσο και προηγουμένως, ως Υπουργός Εξωτερικών.

Επίσης, ο κ. Δένδιας επισκέφθηκε στο Σικάγο τον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και το ομογενειακό σχολείο «Κοραής», όπου φοιτούν περισσότερα από 200 παιδιά, κυρίως ελληνικής καταγωγής. Στη διάρκεια της συζήτησης που είχε με το εκπαιδευτικό προσωπικό και εκπροσώπους του συλλόγου γονέων, ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι κατόπιν συνεννόησης με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το σχολείο θα υιοθετηθεί από το Πολεμικό Μουσείο.

Πρωθυπουργός: - Μια εβδομάδα γεμάτη με δράσεις - Η κυβέρνηση που προστατεύει τα εισοδήματα - Δείτε πώς η τέχνη συνδέει το παρελθόν με το παρόν


 

Καλημέρα! Άλλη μία εβδομάδα γεμάτη με πολλές κυβερνητικές δράσεις, αλλά και με σημαντικές επενδυτικές κινήσεις, ολοκληρώθηκε και είμαι εδώ για να τα μοιραστώ μαζί σας. Πρωτοβουλίες μεγάλες, αλλά και μικρές, που αλλάζουν την καθημερινότητα των πολιτών και δίνουν μια νέα δυναμική στη χώρα μας.
Ξεκινώ με μια σημαντική αλλαγή που έγινε από την περασμένη Δευτέρα: η μείωση ή κατάργηση 6 βασικών προμηθειών που εισέπρατταν οι τράπεζες από φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις μέσω web-banking και mobile-banking. Θα το έχετε ήδη διαπιστώσει όσοι χρειάστηκε να πληρώσετε ηλεκτρονικά οφειλές προς το Δημόσιο, σε ασφαλιστικά ταμεία και ΟΤΑ ή να εξοφλήσετε λογαριασμούς ηλεκτρικού, νερού, φυσικού αερίου και τηλεπικοινωνιών. Μηδενικές είναι στο εξής οι χρεώσεις για ανάληψη μετρητών σε δημοτικές ενότητες όπου υπάρχει ΑΤΜ μόνο ενός τραπεζικού ιδρύματος, για ερώτηση υπολοίπου σε κάθε ΑΤΜ άλλης τράπεζας σε όλη τη χώρα, για φόρτιση έως 100 ευρώ προπληρωμένων καρτών, ενώ «κόβεται» στο μισό η προμήθεια και για αγορές μέχρι 20 ευρώ μέσω POS. Θέλουμε υγιείς τράπεζες που να λειτουργούν με συνθήκες ανταγωνισμού, αλλά όχι και να βγάζουν από τη «μύγα ξύγκι», όπως είπε και ο Υπουργός Οικονομικών.
Επιβάλλεται να αναφερθώ στο ζήτημα που παρουσιάστηκε με το φαρμακείο του ΕΟΠΥΥ στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και ανέδειξε ένα υπαρκτό πρόβλημα που αναγνωρίζουμε ότι δυστυχώς υπάρχει και ταλαιπωρεί ανθρώπους με σοβαρές ασθένειες που λαμβάνουν φάρμακα υψηλού κόστους. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι δεν θα επιτρέψουμε να συμβεί ξανά κάτι ανάλογο. Ήδη ο Yπουργός Υγείας ανακοίνωσε τρία μέτρα για την ενίσχυση και την αποσυμφόρηση των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Τις επόμενες προσλαμβάνονται 20 φαρμακοποιοί με μπλοκ παροχής υπηρεσιών και θα τοποθετηθούν εκεί όπου υπάρχουν οι μεγαλύτερες ανάγκες. Παράλληλα, φάρμακα νοσοκομειακής χρήσης θα χορηγούνται και από περισσότερα σημεία, κάτι που υπολογίζεται ότι θα μειώσει την κίνηση στα μεγάλα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ κατά 10%. Επιπλέον, σχεδιάζεται να μεταφερθεί ένα μέρος των εκτελούμενων συνταγών για ορισμένα φάρμακα υψηλού κόστους στα φαρμακεία της γειτονιάς, εφόσον το επιθυμεί ο ασθενής. Το φαινόμενο με τις πολύωρες αναμονές ασθενών ή συγγενών τους είναι απαράδεκτο και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να το περιορίσουμε δραστικά.
Δύο πολύ σημαντικές ειδήσεις από τον χώρο της υγείας: την Πέμπτη επισκέφθηκα τα νέα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών στο Ασκληπιείο Βούλας. Παράλληλα, το Γενικό-Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Αθηνών «Ο Άγιος Σάββας» απέκτησε έναν νέο υπερσύγχρονο Γραμμικό Επιταχυντή. Ευχαριστούμε για τις δωρεές τους το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου και την Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, την Οικογένεια Θεόδωρου και Γιάννας Αγγελοπούλου και τον όμιλο AKTOR. Τους ευχαριστώ όλους. Ειδικά στη θεραπεία του καρκίνου, ακόμα και η μία μέρα μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Το είπαμε, το κάναμε. Με την επίσημη έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου, ολοκληρώθηκε η πλήρης κατάργηση των 392 Υποθηκοφυλακείων που υπήρχαν στη χώρα μας. Ένας θεσμός με ρίζες που φτάνουν στα οθωμανικά χρόνια και σχεδόν δύο αιώνες ζωής έδωσε τη θέση του στο σύγχρονο, ψηφιακό σύστημα του Κτηματολογίου. Πλέον, οι πολίτες θα χρησιμοποιούν μία και μοναδική δημόσια υπηρεσία για κάθε συναλλαγή ακινήτου σε όλη την Ελλάδα: τα Κτηματολογικά Γραφεία, στα οποία το 90% των πράξεων γίνεται ψηφιακά. Τόνοι χαρτιού και αμέτρητες δικαστικές διαμάχες για ιδιοκτησίες ανήκουν στο παρελθόν. Το νέο ψηφιακό σύστημα του Κτηματολογίου, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, μειώνει ταχύτατα τις εκκρεμότητες, εξοικονομώντας και χρόνο αλλά και χρήμα. Και θα δώσω ένα παράδειγμα σε αυτό: με το akinita.gov.gr το σύνολο των αγοραπωλησιών που υποβλήθηκαν από τον Ιανουάριο του 2024 μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας πήρε πιστοποιητικό μεταγραφής μέσα σε μόλις 1 εργάσιμη ημέρα! Παράλληλα, συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς η ψηφιοποίηση του αρχείου των 600 εκατομμυρίων σελίδων των καταργημένων Υποθηκοφυλακείων, ώστε η έρευνα των δικηγόρων να γίνεται μέσω της πλατφόρμας archive.ktimatologio.gr. Μέχρι σήμερα έχει ψηφιοποιηθεί σχεδόν το 50% του αρχείου, με στόχο να φτάσουμε στο 100% μέχρι το τέλος του 2025. Η χρηματοδότηση του κολοσσιαίου αυτού έργου ύψους 189 εκ. ευρώ έγινε από το Ταμείο Ανάκαμψης που αλλάζει καθημερινά με τις επενδύσεις που χρηματοδοτεί τη λειτουργία και την όψη κρίσιμων υπηρεσιών του κράτους, από τα ΤΕΠ των νοσοκομείων έως το Κτηματολόγιο, προς όφελος των πολιτών.
Στο πρόσφατο ECOFIN, εκτός από την έγκριση των τροποποιήσεων που ζητήσαμε και λάβαμε στο Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» για τη χρηματοδότηση των κοινωνικών μας πολιτικών όπως το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ» και το «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου», εγκρίθηκε και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Πρόγραμμα της χώρας μας που επιβεβαιώνει ακόμα μια φορά ότι η οικονομία μας αντιμετωπίζεται με εμπιστοσύνη στις Βρυξέλλες. Συνδυάζοντας φιλοεπενδυτική πολιτική και δημοσιονομική σύνεση, πετύχαμε και κάτι ακόμα πιο σημαντικό: να είναι η Ελλάδα και το 2024 πρωταθλήτρια στην ΕΕ στη μείωση του δημόσιου χρέους. Σύμφωνα με την Eurostat, το δημόσιο χρέος της χώρας μειώθηκε κατά 10 μονάδες μέσα σε έναν χρόνο, υποχωρώντας στο 158,2% του ΑΕΠ, ενώ σε 16 κράτη-μέλη καταγράφηκε επιδείνωση με τη μεγαλύτερη αύξηση (+6,7 μονάδες) να παρατηρείται στη Φινλανδία. Από τις αρχές του 2021, μετά το πρώτο «χτύπημα» της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, η χώρα μας βελτιώνει συνεχώς τη θέση της σε έναν δείκτη στον οποίο αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία οι αγορές όσον αφορά στη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών και την προσέλκυση επενδύσεων. Μέσα σε 4 χρόνια το χρέος έπεσε κατά 55 μονάδες, επίδοση που είναι μακράν η καλύτερη στην ΕΕ. Στόχος μας, να υποχωρήσει κάτω από το 140% του ΑΕΠ έως το 2027. Η πρόωρη -σε πολλές περιπτώσεις- αποπληρωμή του δημόσιου χρέους σημαίνει εξοικονόμηση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε τόκους, καθώς, όσο μειώνεται το δημόσιο χρέος, τόσο μπορεί η χώρα μας να βγαίνει στις αγορές και να καταφέρνει δανεισμό με χαμηλότερα επιτόκια. Όμως πέραν των υπολοίπων, σημαίνει και εξοικονόμηση χρημάτων που διοχετεύονται σταδιακά σε δαπάνες υπέρ των πολιτών.
Συνεχίζω με τα 22 Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, έναν καινούργιο τύπο δημόσιου σχολείου με βάση την τεχνογνωσία μας από τα 42 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια. Θα λειτουργήσουν σε Κολωνό, Κυψέλη, Μενίδι, Πέραμα, Περιστέρι και στη Θεσσαλονίκη σε Ξηροκρήνη και Εύοσμο, ενώ στην Περιφέρεια σε Κοζάνη, Ξάνθη, Ρόδο και Ηράκλειο, προσφέροντας σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια, τη γνώση και το περιβάλλον που χρειάζονται για να εξελίξουν τις δεξιότητές τους. Το ωρολόγιο πρόγραμμα θα ακολουθεί το μοντέλο των Πρότυπων Σχολείων, με την εισαγωγή να γίνεται μέσω εξετάσεων και τη φοίτηση να είναι απολύτως δωρεάν. Τον Σεπτέμβριο του 2025, θα λειτουργήσουν οι πρώτες έξι σχολικές μονάδες, πιθανώς και περισσότερες, οι οποίες θα ανακοινωθούν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου. Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία έρχονται να πολλαπλασιάσουν τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, να ενισχύσουν τις τοπικές κοινωνίες, να προάγουν τη συνεργασία μεταξύ δημοσίων σχολείων, πανεπιστημίων και ιδρυμάτων και να δώσουν το στίγμα της συνολικής αναβάθμισης στην εκπαίδευση -μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές μας. Τα 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια του δικτύου θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Παιδείας, σε στενή συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, που αναλαμβάνει την κτηριακή αναβάθμισή τους και την κάλυψη μέρους των λειτουργικών τους εξόδων, διαθέτοντας 160 εκ. ευρώ σε βάθος 12ετίας. Να ευχαριστήσω και από εδώ το Ίδρυμα Ωνάση για την συνολική προσφορά του.
Επόμενο θέμα της σημερινής ανασκόπησης, η νομοθετική πρωτοβουλία μας για την αντιμετώπιση νέων μορφών βίας κατά των γυναικών, με πρόσθετες ρυθμίσεις για την ενδοοικογενειακή βία που υπερβαίνει τη στενή ενσωμάτωση της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Είμαστε ουσιαστικά η πρώτη χώρα πανευρωπαϊκά που περνάει στο εσωτερικό δίκαιο την ολιστική αντιμετώπιση της βίας κατά γυναικών. Το νομοσχέδιο, που ψηφίστηκε την Πέμπτη από τη Βουλή, περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην πρόληψη και την αποτροπή σύγχρονων εγκληματικών συμπεριφορών με έμφυλα χαρακτηριστικά, όπως η κυβερνοπαρενόχληση και η εκδικητική πορνογραφία. Επίσης, εισάγονται διατάξεις για τη γενετήσια εκμετάλλευση γυναικών και παιδιών, ενώ θεσπίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για τα θύματα, που περιλαμβάνει ενθάρρυνση καταγγελιών, ψυχολογική υποστήριξη και υλική βοήθεια από την πολιτεία και τους κοινωνικούς φορείς. Παράλληλα, αυστηροποιείται το έγκλημα της συμπλοκής προκειμένου να αντιμετωπιστούν δραστικά τα φαινόμενα βίας -συχνά με οπαδικά κίνητρα- ατόμων ιδίως νεαρής ηλικίας, που δρουν κατά ομάδες δίνοντας ραντεβού μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα για «ξεκαθάρισμα λογαριασμών» με μαχαίρια ή άλλα όπλα. Υπό προϋποθέσεις το αδίκημα θα αντιμετωπίζεται πλέον ως κακούργημα. Για πρώτη φορά ποινικοποιείται ο εξαναγκασμός ανηλίκου κάτω των 15 ετών να παρακολουθεί ταινίες σεξουαλικού περιεχομένου, ενώ αυστηροποιούνται οι ποινές για την παραμέληση εποπτείας ανηλίκων που εμπλέκονται σε σοβαρά αδικήματα. Θα παρομοίαζα την ενδοοικογενειακή βία και την ανήλικη παραβατικότητα με τη «Λερναία Ύδρα». Γι’ αυτό και θα προσπαθούμε συνεχώς να περιορίσουμε αυτά τα πολυπαραγοντικά φαινόμενα.
Πάμε τώρα στις νέες στοχευμένες δράσεις απασχόλησης, απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας και νέας επιχειρηματικότητας για 6.500 ανέργους στην περιφέρεια Θεσσαλίας, όπως έχουμε κάνει και για τον Έβρο τον περασμένο Νοέμβριο. Ο προϋπολογισμός, λόγω του μεγαλύτερου αριθμού ωφελούμενων, είναι συνολικά 109 εκ. ευρώ. Ο πρώτος βραχίονας του προγράμματος αφορά στη δημιουργία 5.000 νέων θέσεων πλήρους απασχόλησης για την πρόσληψη ανέργων όλων των ηλικιών. Η επιχορήγηση καλύπτει έως και το 75% του μισθού και των εισφορών, φτάνοντας τα 1.250 ευρώ μηνιαίως για διάστημα έως 18 μήνες. Αυτό σημαίνει συνολική επιδότηση 22.500 ευρώ ανά θέση εργασίας. Ο δεύτερος βραχίονας στοχεύει στη δημιουργία 1.000 νέων επιχειρήσεων από ανέργους, επίσης όλων των ηλικιών, με επιδότηση 14.800 ευρώ ανά επιχείρηση για τους πρώτους 12 μήνες λειτουργίας. Επιπλέον, για 500 νέους ανέργους ηλικίας 18-30 ετών, έχουμε σχεδιάσει ένα ειδικό επτάμηνο πρόγραμμα για δράσεις που αφορούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και την προστασία του περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτό, η ΔΥΠΑ θα καταβάλλει τον κατώτατο μισθό, πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές, καθώς και αναλογία δώρων εορτών και επιδόματος αδείας.
Τον τομέα της απασχόλησης αφορά και το επόμενο θέμα, καθώς από την περασμένη Τρίτη είναι διαθέσιμος ένας χρηστικός και συνοπτικός Οδηγός για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (https://psifiakikarta.gov.gr/odigos-psifiakis-kartas/ ) για όλες τις επιχειρήσεις που υπόκεινται στην εφαρμογή της. Για πρώτη φορά καταγράφεται ψηφιακά όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει την ψηφιακή κάρτα εργασίας με πλήρη πληροφόρηση ανά κλάδο επιχειρήσεων (τράπεζες, supermarkets, εταιρείες φύλαξης, εταιρείες ιδιωτικής ασφάλισης, φορείς του δημοσίου, βιομηχανία, λιανεμπόριο, τουρισμός, εστίαση) και ρητή αναφορά στο προβλεπόμενο κυρωτικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, από την έναρξη εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας το 2022, σε όποιους τομείς παραγωγής και υπηρεσιών εφαρμόστηκε, οι δηλωθείσες υπερωρίες αυξήθηκαν κατακόρυφα. Από 1,87 εκατομμύρια το 2021, έφτασαν τις 2,68 εκατομμύρια ώρες οι καταγεγραμμένες υπερωρίες το 2023, ενώ μόνο το 7μηνο Ιανουάριος-Ιούλιος 2024, ήταν ήδη 1,53 εκατομμύρια από 1,49 το αντίστοιχο διάστημα της προηγουμένης χρονιάς. Έτσι αποδεικνύουμε ποιο είναι το κόμμα και η κυβέρνηση που προστατεύει τα εισοδήματα και ειδικά τους πιο ευάλωτους εργαζόμενους. Θυμίζω ότι από 1η Μαρτίου η ψηφιακή κάρτα θα εφαρμοστεί στις επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι, μαζί με την τήρηση της νομιμότητας και την προστασία της εργασίας, μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε χαμηλά το ασφαλιστικό κόστος των υπερωριών για όλες τις επιχειρήσεις. Έχω μιλήσει με πολλούς εργοδότες της εστίασης και του τουρισμού και ξέρω πόσο δύσκολο είναι να βρουν εργαζόμενους, αλλά και να ανταποκριθούν στο ακόμη υψηλό μη μισθολογικό κόστος. Δεσμεύομαι λοιπόν ότι θα βρούμε λύσεις με νέες στοχευμένες παρεμβάσεις, ώστε η ψηφιακή κάρτα εργασίας να προστατεύσει και τους εργαζόμενους αλλά και τους επιχειρηματίες κάθε κλάδου που δίνουν καθημερινά αγώνα να δημιουργήσουν και να κρατήσουν ζωντανές νέες θέσεις εργασίας. Με σεβασμό στη νομιμότητα, αλλά και χαμηλότερο μη μισθολογικό κόστος, μπορούμε να περιορίσουμε αισθητά τόσο την αδήλωτη ή υποδηλωμένη εργασία, όσο και τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αυτή προκαλεί μεταξύ των επιχειρήσεων.
Μιας και μιλάμε για ελέγχους, να αναφερθώ επίσης στα πολύ θετικά αποτελέσματα των ελέγχων για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής με τα πιλοτικά δρομολόγια «Μπροστινή Πόρτα» σε επιλεγμένες λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Από τον Σεπτέμβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο 2024 αυξήθηκαν οι εισπράξεις του ΟΑΣΑ στην Αθήνα από τα εισιτήρια κατά 10,26% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, ενώ του ΟΣΕΘ στη Θεσσαλονίκη κατά 30,42%. Προφανώς οι αυξημένοι έλεγχοι έπαιξαν ρόλο. Στις γραμμές της Αθήνας οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 54,06% αυτό το τετράμηνο, πάλι σε σύγκριση με το αντίστοιχο 4μηνο του 2023, και κατά 40,41% τα πρόστιμα. Στη Θεσσαλονίκη οι έλεγχοι αυξήθηκαν κατά 28,08% και κατά 8,20% τα πρόστιμα (Σεπτέμβριο μέχρι Νοέμβριο). Ο περιορισμός της εισιτηριοδιαφυγής σημαίνει καλύτερες δημόσιες συγκοινωνίες με ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες για το επιβατικό κοινό. Πρόσφατο παράδειγμα το σύστημα tap2ride, η ανέπαφη πληρωμή του εισιτηρίου με την τραπεζική κάρτα στα γνωστά επικυρωτικά μηχανήματα. Την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του, 1 στα 5 εισιτήρια στην Αθήνα πληρώθηκαν έτσι. Υπενθυμίζω ότι η χρέωση γίνεται με το χαμηλότερο προβλεπόμενο κόμιστρο.
Συνεχίζω με τρία μεγάλα επενδυτικά σχέδια που αναμένεται να δώσουν σημαντική ώθηση στην ελληνική οικονομία. Το πρώτο είναι η μεγάλη επένδυση ύψους 3 δισ. ευρώ από τον όμιλο ΟΤΕ, μέλος της Deutsche Telekom, η οποία ήδη υλοποιείται από το 2022 και θα ολοκληρωθεί το 2027. Το σχέδιο δίνει έμφαση στην επέκταση του δικτύου οπτικών ινών και 5G, ενώ, μέσω του προγράμματος «Fiber to the Home», η Ελλάδα θα ανέβει στην πρώτη κατηγορία των ευρωπαϊκών χωρών στη συνδεσιμότητα. Ήδη η πρόοδός μας στη ψηφιοποίηση απέσπασε τα εύσημα του Γερμανού Διευθύνοντα Συμβούλου της DT, με τον οποίον συναντήθηκα προ ημερών. Μου έκανε εντύπωση η αναφορά του πως η Ελλάδα πλέον τα πηγαίνει καλύτερα από τη Γερμανία στην ψηφιοποίηση κράτους και οικονομίας και δεν σας κρύβω χάρηκα πολύ γιατί η πρόοδος μας καταγράφεται πλέον και συγκριτικά με μεγάλες οικονομίες. Τον ενημέρωσα, μεταξύ άλλων, για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την επέκταση των ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλών ταχυτήτων, όπως το Gigabit voucher για νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και συμφωνήσαμε ότι η ψηφιοποίηση είναι προϋπόθεση για την ευημερία της επόμενης γενιάς.
Η δεύτερη, στρατηγικού χαρακτήρα επένδυση προέρχεται από την ελληνική εταιρεία «Metlen Energy & Metals» του ομίλου Μυτιληναίου και αφορά την παραγωγή γαλλίου, ενός μετάλλου στρατηγικής σημασίας που χρησιμοποιείται σε smartphones, φωτοβολταϊκά, LED και μικροτσίπ υπολογιστών. Το ύψος της επένδυσης είναι 295,5 εκ. ευρώ και στόχος είναι η Ελλάδα να καλύψει πλήρως την ευρωπαϊκή ζήτηση για γάλλιο από το 2028, μειώνοντας την εξάρτηση της ΕΕ από εισαγωγές από την Κίνα, τη Ρωσία και τον Καναδα. Είναι μια επένδυση που θα αναβαθμίσει τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά.
Το τρίτο επενδυτικό σχέδιο είναι της αμερικανικής εταιρείας Chevron, η οποία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο των υδρογονανθράκων. Ο επιχειρηματικός αυτός κολοσσός εκδήλωσε ενδιαφέρον για έρευνα εντοπισμού κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και έως τα δυτικά της Κρήτης. Είναι μια σημαντική εξέλιξη που εντάσσεται στην εθνική στρατηγική για την ενεργειακή μας αυτονομία και τη μείωση του ενεργειακού κόστους, με την έρευνα να συνοδεύεται από παράλληλες πρωτοβουλίες για μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα στην περιοχή εξερεύνησης. Η παρουσία δύο ενεργειακών κολοσσών στη ελλαδική επικράτεια, της ExxonMobiL και τώρα της Chevron, ενισχύει την πεποίθηση πως η χώρα μας μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά ενέργειας και να γίνει τα επόμενα χρόνια μια δυναμική εξαγωγική οικονομία στον τομέα της ενέργειας, τόσο στις ΑΠΕ όσο και στο φυσικό αέριο.
Κλείνω τη σημερινή ανασκόπηση με μια πολιτιστική πρόταση για όσους θέλουν να δουν κάτι ξεχωριστό. Στην Εθνική Πινακοθήκη παρουσιάζεται μια έκθεση με χαρακτικά του Φρανθίσκο Γκόγια, τα «Los Caprichos», τα οποία απεικονίζουν την κοινωνική αδικία και τις κοινωνικοπολιτικές συγκρούσεις. Αν και είναι του 18ου αιώνα, τα μηνύματα που περνούν παραμένουν ακόμα και σήμερα επίκαιρα. Το αφιέρωμα συνοδεύουν έργα 10 Ελλήνων δημιουργών που «συνομιλούν» με τα χαρακτικά του Γκόγια και έχουν τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος». Είναι μια ευκαιρία να δούμε πώς η τέχνη συνδέει το παρελθόν με το παρόν και μας καλεί να σκεφτούμε λίγο πιο βαθιά. Με αυτή τη σκέψη, σας εύχομαι καλή Κυριακή!

Απόφαση ΒΟΜΒΑ από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου - Δικαίωσε σε πρότυπη δίκη, την καταβολή αναδρομικών, από 01-8-2012!! - Ποιούς αφορά η απόφαση


  Με την υπ΄αριθμ 738/2020, απόφασή του, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου δικαίωσε, σε πρότυπη δίκη,  τον προσφεύγοντα, με αγωγή-έφεση, πρώην διπλωματικό υπάλληλο, ο οποίος ζήτησε την ακύρωση της πράξης συνταξιοδότησής του και καταβολή αποζημίωσης ποσού 1.235,00 ευρώ με τον νόμιμο τόκο.

    Η απόφαση αυτή αφορά και όσους υπάγονται στα ειδικά μισθολόγια.

    Απέρριψε τους λόγους δημοσίου συμφέροντος που επικαλέστηκε το Δημόσιο, για να δικαιολογήσει τις επίμαχες περικοπές του νόμου 4093/2012 λόγω της αποτυχίας είσπραξης των προβλεπόμενων φορολογικών εσόδων και των ανείσπρακτων οφειλών παρελθόντων ετών δεν αρκούν για να καταστήσουν συνταγματικά ανεκτές τις συγκεκριμένες περικοπές. .........




Δείτε τα επίμαχα σημεία της απόφασης



Απόφαση 738/2020 

                                ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 

                                ΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ 

                                      ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ 

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 4 Οκτωβρίου 2017, με την εξής σύνθεση :.... . 

Για να δικάσει την από 26.3.2013 (Α.Β.Δ. …./24.7.2017) έφεση - αγωγή του ……………….., κατοίκου Αθηνών (οδός ………………..), ο οποίος παραστάθηκε δια της πληρεξουσίας δικηγόρου του Ελένης - Μαρίας Κατσαντώνη (Α.Μ. 17067/Δ.Σ.Α.). 

Κατά του Ελληνικού Δημοσίου, που εκπροσωπείται νόμιμα από τον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος παραστάθηκε διά του Νομικού Συμβούλου του Κράτους Νικολάου Καραγιώργη. 

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που κλητεύθηκε κατ’ άρθρο 1 παρ. 1 περ. α΄ του ν. 2479/1997, δεν παραστάθηκε. 

Με την ένδικη έφεση - αγωγή ο εκκαλών επιδιώκει: 

1) την ακύρωση της ……/12.12.2012 πράξης αναπροσαρμογής σύνταξης των Διευθυντών των Διευθύνσεων Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων και Συντάξεων Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και Ειδικών Κατηγοριών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και 

2) την καταβολή αποζημίωσης, κατ’ άρθρο 105 Εισ.Ν.Α.Κ., ποσού 1.235,00 ευρώ, με το νόμιμο τόκο από την επομένη της κοινοποίησης της αγωγής στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο αντιστοιχεί σε συντάξεις που φέρεται ότι εισέπραξε αχρεωστήτως κατά το χρονικό διάστημα από 1.8 έως 31.12.2012 και, εν συνεχεία, παρακρατήθηκαν από τη σύνταξή του, σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, σε εκτέλεση της ……/4.2.2013 απόφασης των ιδίων ως άνω Διευθυντών. 

Η εν λόγω έφεση - αγωγή εισάγεται για εκδίκαση ενώπιον της Ολομέλειας του Δικαστηρίου τούτου ύστερα από την ΦΠΔ/…/26.7.2017 πράξη της Επιτροπής του άρθρου 108Α του π.δ/τος 1225/1981. 

Κατά τη συζήτηση που ακολούθησε το Δικαστήριο άκουσε: 

Την πληρεξούσια δικηγόρο του εκκαλούντος - ενάγοντος, η οποία ζήτησε την παραδοχή της έφεσης - αγωγής 

Τον εκπρόσωπο του Ελληνικού Δημοσίου, ο οποίος ζήτησε την απόρριψη της έφεσης - αγωγής. 

Και Τον Επίτροπο Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ο οποίος, αφού διατύπωσε τη γνώμη ότι οι διατάξεις της ... αντίκεινται στα άρθρα 25 παρ. 1 και 4 παρ. 5 του Συντάγματος, καθώς και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α.,                                                

πρότεινε την παραπομπή της έφεσης - αγωγής στο ΙΙ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου για περαιτέρω εξέταση. 

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη, με παρόντες τους Δικαστές που έλαβαν μέρος στη συζήτηση της υπόθεσης, ...........

                     Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα 

                           Σκέφθηκε κατά το νόμο και 

                             Αποφάσισε τα ακόλουθα:

1. Η ένδικη έφεση - αγωγή παραδεκτώς εισάγεται ενώπιον της Ολομέλειας του Δικαστηρίου τούτου, ύστερα από την ΦΠΔ/…/26.7.2017 πράξη της Επιτροπής του άρθρου 108Α «Πρότυπη δίκη – προδικαστικό ερώτημα» του π.δ/τος 1225/1981, με την οποία έγινε δεκτό το σχετικό αίτημα του Γενικού Επιτρόπου της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο, καθόσον με αυτή (έφεση - αγωγή) τίθεται το γενικότερου ενδιαφέροντος ζήτημα της νομιμότητας ή μη της αναπροσαρμογής (μείωσης), ......... που έχει συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων, καθόσον αφορά το σύνολο των συντάξεων που καταβάλλονται από το Δημόσιο στα ανωτέρω πρόσωπα. 

2. Με την έφεση αυτή, για την άσκηση της οποίας καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο (βλ. το ……., σειράς Α΄, ειδικό έντυπο γραμμάτιο του Ελληνικού Δημοσίου), ο εκκαλών, , επιδιώκει παραδεκτώς την ακύρωση της ……../12.12.2012 πράξης των Διευθυντών των Διευθύνσεων Κανονισμού και Εντολής Πληρωμής Πολιτικών Συντάξεων και Συντάξεων Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και Ειδικών Κατηγοριών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), με την οποία αναπροσαρμόστηκε (μειώθηκε) η σύνταξή του από 1.8.2012, κατ’ εφαρμογή των μισθολογικών διατάξεων της περίπτωσης 28 της Υποπαραγράφου Γ.1. της Παραγράφου Γ. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012. 

Περαιτέρω, με τη σωρευόμενη στο ίδιο δικόγραφο αγωγή, ο ενάγων ζητεί την καταβολή αποζημίωσης, κατ’ άρθρο 105 Εισ.Ν.Α.Κ., ποσού 1.235,00 ευρώ, με το νόμιμο τόκο από την επομένη της κοινοποίησης της αγωγής στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο αντιστοιχεί σε συντάξεις που φέρεται ότι εισέπραξε αχρεωστήτως κατά το χρονικό διάστημα από 1.8 έως 31.12.2012 και, εν συνεχεία, παρακρατήθηκαν από τη σύνταξή του, σε έξι (6) ισόποσες μηνιαίες δόσεις, σε εκτέλεση της …../4.2.2013 απόφασης των ιδίων ως άνω Διευθυντών. 


Σελίδα 29

1. Εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους κατά 1.110 εκατομμύρια Ευρώ το 2013 και επιπρόσθετα 259 εκατομμύρια Ευρώ το 2014, μέσω: (...) εξορθολογισμού της μισθολογικής δαπάνης της κεντρικής κυβέρνησης (...) προοδευτικές μειώσεις στις μηνιαίες αμοιβές των υπαλλήλων των ειδικών μισθολογίων (δικαστές, διπλωμάτες, γιατροί, διδακτικό προσωπικό ΑΕΙ και ΤΕΙ, ένοπλες δυνάμεις και αστυνομία, υπάλληλοι αεροδρομίων και γενικοί γραμματείς) με εφαρμογή από 1η Αυγούστου 2012, ως ακολούθως: 2 τοις εκατό κάτω από 1000 Ευρώ, 10 τοις εκατό για 1000-1500 Ευρώ, 30 τοις εκατό για 2500-4000 Ευρώ και 35 τοις εκατό από 4000 Ευρώ».


Σελίδες 35 -36

 14. Κατόπιν των ανωτέρω, οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επικαλείται η Διοίκηση προς δικαιολόγηση των επίμαχων περικοπών του ν. 4093/2012 .... αν και δικαιολογούν καταρχήν τη λήψη μέτρων περιστολής των δημοσίων δαπανών, ........ λόγω της αποτυχίας είσπραξης των προβλεπόμενων φορολογικών εσόδων και των ανείσπρακτων οφειλών παρελθόντων ετών και της αδυναμίας προώθησης των διαρθρωτικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεων του προγράμματος προσαρμογής, δεν αρκούν για να καταστήσουν συνταγματικά ανεκτές τις συγκεκριμένες περικοπές. .........

                           Για τους λόγους αυτούς 

Επιλύει κατά τα ανωτέρω το νομικό ζήτημα. 

Αποφαίνεται ότι οι διατάξεις της περίπτωσης 28 της Υποπαραγράφου Γ.1. της Παραγράφου Γ. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, όπως τροποποιήθηκαν - αναδιατυπώθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 4111/2013, με τις οποίες, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 9 του π.δ/τος 169/2007, μειώθηκαν οι συντάξεις των συνταξιούχων πρώην υπαλλήλων του διπλωματικού κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών συναφών κατηγοριών, λόγω μείωσης των αποδοχών των εν ενεργεία διπλωματικών υπαλλήλων και μάλιστα αναδρομικά από 1.8.2012, αντίκεινται προς τις συνταγματικές διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 5 και 25 παρ. 4, καθώς και την υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α.. Και 

Παραπέμπει την ένδικη έφεση - αγωγή στο αρμόδιο ΙΙ Τμήμα. 

Κρίθηκε και αποφασίστηκε στην Αθήνα, στις 25 Φεβρουαρίου 2019. 


Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ 

ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ

Ο ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ 

 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΕΠΗΣ 

Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 

ΕΛΕΝΗ ΑΥΓΟΥΣΤΟΓΛΟΥ 

Δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση, στις 12 Μαΐου 2020

Πότε και πως κάνουμε πρότυπη δίκη για τα αναδρομικά

 


 

1. H παράγραφος 1 του άρθρου 1 του νόμου 3900/2010 (ΦΕΚ 213/Α/2010) αντικαθίσταται ως εξής:

 

{1. Οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή μέσο ενώπιον οποιουδήποτε τακτικού διοικητικού δικαστηρίου μπορεί να εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας με πράξη τριμελούς επιτροπής, αποτελούμενης από τον Πρόεδρό του, τον αρχαιότερο Αντιπρόεδρο και τον Πρόεδρο του αρμόδιου καθ' ύλην Τμήματος, ύστερα από αίτημα ενός των διαδίκων ή του Γενικού Επιτρόπου των διοικητικών δικαστηρίων, όταν με αυτό τίθεται ζήτημα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχει συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων. Τα αιτήματα των διαδίκων συνοδεύονται, επί ποινή απαραδέκτου, από παράβολο 300 ευρώ υπέρ του Δημοσίου. Το ύψος του ποσού του παραβόλου μπορεί να αναπροσαρμόζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

 

Η πράξη της Επιτροπής δημοσιεύεται σε δύο ημερήσιες εφημερίδες των Αθηνών και συνεπάγεται την αναστολή εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων, στις οποίες τίθεται το ίδιο ζήτημα. Η αναστολή δεν καταλαμβάνει την προσωρινή δικαστική προστασία. Μετά την επίλυση του ζητήματος, το Συμβούλιο της Επικρατείας μπορεί να παραπέμψει το ένδικο μέσο ή βοήθημα στο αρμόδιο τακτικό διοικητικό δικαστήριο. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεσμεύει τους διαδίκους της ενώπιόν του δίκης, στους οποίους περιλαμβάνονται και οι παρεμβάντες.

 

Στη δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας μπορεί να παρέμβει κάθε διάδικος σε εκκρεμή δίκη, στην οποία τίθεται το ίδιο ως άνω ζήτημα, και να προβάλει τους ισχυρισμούς του σχετικά με το ζήτημα αυτό. Για την εν λόγω παρέμβαση δεν καταλογίζεται δικαστική δαπάνη, η δε μη άσκησή της δεν δημιουργεί δικαίωμα ασκήσεως ανακοπής ή τριτανακοπής.}

 

2. Στο άρθρο 1 του νόμου 3900/2010 προστίθεται παράγραφος 3 ως εξής:

 

{3. Μετά την επίλυση ζητήματος κατά τη διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων, οι υποθέσεις των οποίων είχε ανασταλεί η εκδίκαση, που θέτουν μόνο αυτό το ζήτημα, εισάγονται υποχρεωτικά προς κρίση σε συμβούλιο κατά τα άρθρα 34Α και 34Β του προεδρικού διατάγματος 18/1989 και 126Α του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. 


Το ίδιο ισχύει και για τις υποθέσεις στις οποίες τίθενται εκτός από το ως άνω ζήτημα και λόγοι, που είναι προφανώς απαράδεκτοι ή αβάσιμοι. Εάν, μετά ταύτα, κατόπιν αιτήσεως διαδίκου εισαχθούν στο ακροατήριο, και το δικαστήριο κρίνει σύμφωνα με τα κριθέντα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, τα δαπανήματα που, κατά τις ως άνω διατάξεις, επιβάλλονται στον διάδικο αυτόν, διπλασιάζονται.}

Ελληνοτουρκικά: - Ελληνικά Ίμια με σφραγίδα Τουρκίας - Από πότε ξεκίνησε η όψιμη θεωρία των "γκρίζων ζωνών"


 

Ο χάρτης που χρησιμοποιούσε επισήμως η Άγκυρα τη δεκαετία του ’70 καταρρίπτει την όψιμη θεωρία των «γκρίζων ζωνών»

Πολλές φορές η Τουρκία επικαλείται τις συνθήκες της Λωζάννης και των Παρισίων και ισχυρίζεται πως υπάρχουν κενά που δημιουργούν ασάφειες. Έτσι έχουν εκφραστεί θεωρίες περί «γκρίζων ζωνών», δηλαδή νησιών, νησίδων και βραχονησίδων που, σύμφωνα με την Άγκυρα, δεν έχει καθοριστεί η κυριαρχία τους! Αυτές τις θέσεις της όμως η Τουρκία τις εκφράζει τα τελευταία χρόνια, ενώ η ίδια είχε εντελώς διαφορετική άποψη πριν από λίγες δεκαετίες.

Μια απόδειξη για τη διαφοροποίηση της τουρκικής θέσης είναι ο χάρτης που βρίσκεται στα χέρια της «Κ». Χρονολογείται στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες της γειτονικής χώρας, όπως και στα σχολεία, υπήρχαν αυτοί οι χάρτες οι οποίοι είχαν χαρτογραφηθεί με τα στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών και της Υπηρεσίας Χαρτογράφησης της Τουρκίας, όπως αναφέρεται και στον συγκεκριμένο. Μάλιστα, γίνεται αναφορά πως «έχει σχεδιαστεί με τη συνεργασία του υπουργείου Εσωτερικών της Τουρκίας και της Χαρτογραφικής Υπηρεσίας» και καταγράφει τις «διοικητικές περιφέρειες» της χώρας.

Η ίδια η Τουρκία, με διακεκομμένες γραμμές πάνω στον χάρτη, καταγράφει τα σύνορα μεταξύ των ελληνικών νησιών και των τουρκικών ακτών. Ελληνικά νησιά που πολλές φορές έχουν κάνει αναφορές Τούρκοι αξιωματούχοι, οι οποίοι έχουν επικαλεστεί τη θεωρία περί «γκρίζων» σημείων, στον συγκεκριμένο χάρτη παρουσιάζονται από το υπουργείο Εσωτερικών της Τουρκίας ως ελληνικά.

Ανάμεσα σε αυτά είναι και τα Ιμια τα οποία παρουσιάζονται εντός της ελληνικής επικράτειας, όπως και το σύμπλεγμα νησιών στο Καστελλόριζο και άλλα πολλά νησιά. Η Άγκυρα στον συγκεκριμένο χάρτη σέβεται τις συνθήκες που έχει υπογράψει.

Οι συνθήκες είναι ξεκάθαρες στο ζήτημα της κυριαρχίας των Ελληνικών νησιών. Όμως ο χάρτης-ντοκουμέντο είναι άλλη μια απόδειξη της αλλαγής στάσης της Τουρκίας.

Από τη στιγμή που η Άγκυρα και η χαρτογραφική υπηρεσία της τοποθετούσαν σύνορα μεταξύ των τουρκικών ακτών και των Ελληνικών νησιών, με τα δικά τους δεδομένα, αποδεικνύεται και με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο πως η Τουρκία δεν έχει λόγο να θέτει θέμα «γκρίζων ζωνών» στο Αιγαίο, καθώς όλα έχουν καταγραφεί όπως αναφέρουν οι συνθήκες.

Η Άγκυρα μετά το 1973 άρχισε να αλλάζει την εξωτερική της πολιτική και προσπάθησε να «εφεύρει» διάφορα κενά των συνθηκών για να εκφράσει σταδιακά πολλές από τις θεωρίες της που δεν έχουν καμία βάση.

Σήμερα, στους χάρτες που έχουν τοποθετηθεί στα σχολεία και στις δημόσιες υπηρεσίες δεν υπάρχουν οι παλιές διακεκομμένες γραμμές. Τα χρώματα με τα οποία απεικονίζονται κάποιες πόλεις της γειτονικής χώρας, ορισμένες φορές έχουν το ίδιο χρώμα με τα ελληνικά νησιά.

Στα πρώτα χρόνια αυτής της αλλαγής της πολιτικής, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, και της νέας θεωρίας της Τουρκίας, μέχρι να τυπωθούν και να διανεμηθούν οι νέοι χάρτες, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές ζητούσαν από τους μαθητές να σβήνουν με μελάνι τις διακεκομμένες γραμμές των συνόρων που καθόριζαν τα όρια της Τουρκίας στο Αιγαίο.

Μια μικρή λεπτομέρεια που προκαλεί εντύπωση, είναι πως στα δεδομένα του χάρτη γίνεται και αναφορά στον πληθυσμό της Τουρκίας. Το 1965 ο πληθυσμός της Τουρκίας καταγράφεται ως 31.391.421 άτομα, ενώ σήμερα έχει ξεπεράσει τα 83 εκατομμύρια.





πηγή:https://www.kathimerini.gr/politics/561239329/ellinika-imia-me-sfragida-toyrkias/