Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

Η πρώτη Δικαστική καταδίκη του ΕΦΚΑ για τις Συντάξεις: - Αποζημίωση 5.500 ευρώ πλήρωσε επειδή καθυστέρησε τη σύνταξη ασφαλισμένης!! - Ανοίγει ο δρόμος και για άλλους


 

Αποζημίωση 5.500 ευρώ πλήρωσε ο e-ΕΦΚΑ επειδή καθυστέρησε τη σύνταξη ασφαλισμένης!! 

Η πρώτη καταδίκη στην Ευρώπη Εθνικού Ασφαλιστικού Οργανισμού λόγω καθυστέρησης της σύνταξης 

Το Διοικ Πρωτ Αθ (απόφαση 1806/2021) και το Διοικ Εφ Αθ (απόφαση 3378/2023) καταδίκασαν τον e-ΕΦΚΑ επιπλέον σε μεγάλα δικαστικά έξοδα της ασφαλισμένης Ανοίγει ο δρόμος για διεκδίκηση αποζημίωσης και για άλλους ασφαλισμένους! 

Ι. Η πρώτη απόφαση ανώτερου Δικαστηρίου σε Ελλάδα και ΕΕ Το Διοικητικό Εφετείο Αθήνας με την υπ’αριθ. 3378/2023 ιστορική του απόφαση διέταξε τον e-ΕΦΚΑ να καταβάλει αποζημίωση σε ασφαλισμένη ύψους περίπου 5.500 ευρώ (ποσό, τόκοι, δικαστικά έξοδα) επειδή οι Υπηρεσίες του καθυστέρησαν να εκδώσουν την απόφαση συνταξιοδότησής της!! 

Η απόφαση-σταθμός, που είναι η πρώτη στα δικαστικά χρονικά στη χώρα μας αλλά και στην ΕΕ, απέρριψε στο σύνολό της και στην ουσία την έφεση που είχε ασκήσει ο e-ΕΦΚΑ κατά της υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών (6ο τμήμα) που επίσης είχε δικαιώσει την ασφαλισμένη. Πιο συγκεκριμένα, στις 13-3-2023 εκδικάστηκε ενώπιον του 11ου Τμήματος του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών η έφεση του e-ΕΦΚΑ κατά ασφαλισμένης η οποία είχε δικαιωθεί πρωτοδίκως με αποζημίωση ύψους 4.357 € επειδή ο e-ΕΦΚΑ καθυστέρησε να εκδώσει την απόφαση συνταξιοδότησής της. Με την υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασή του το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών (6ο Τμήμα) είχε δικαιώσει την ασφαλισμένη και είχε καταδικάσει τον eΕΦΚΑ, όχι μόνο στην καταβολή του ανωτέρω ποσού, αλλά και εντόκως (τόκος 6% κατ’έτος από το 2019), επειδή οι Υπηρεσίες του (Υποκαταστήματα) καθυστέρησαν να προσδιορίσουν τον χρόνο ασφάλισης της ασφαλισμένης με καθεστώς διαδοχικής ασφάλισης. 

 Η υπ’αριθ. 1806/2021 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, που ήταν η πρώτη στη χώρα μας με παρόμοιο διατακτικό, αφορούσε πολλές χιλιάδες ασφαλισμένους αφού, την περίοδο που εκδόθηκε, οι εκκρεμούσες συντάξεις όλων των κατηγοριών ανέρχονταν σε πάνω από 200.000.

Η έκδοσή της υποχρέωσε τότε τον e-ΕΦΚΑ και το Υπουργείο Εργασίας να επισπεύσουν την εκκαθάριση των κύριων συντάξεων των προηγούμενων ετών, υπό τον φόβο τής έγερσης μαζικών αγωγών αποζημίωσης από τους συνταξιούχους σε βάρος του e-ΕΦΚΑ και του Ελληνικού Δημοσίου. Έτσι το Υπουργείο Εργασίας, μετά την έκδοση της 1806/2021 απόφασης, θέσπισε τη συμμετοχή των ιδιωτών (λογιστών-δικηγόρων) στην έκδοση των συντάξεων με το άρθρο 257 του ν. 4798/2021 (ΦΕΚ Α 68), καθώς επίσης και τον θεσμό τής «fast-track» κύριας σύνταξης («ταχείας απονομής») με τα άρθρα 48-54 του ν. 4921/2022 (ΦΕΚ Α 75), ενώ σχετικά πρόσφατα με το άρθρο 88 του ν. 5018/2023 (ΦΕΚ Α 25) θέσπισε και την προκαταβολή τής επικουρικής σύνταξης (βλ. τις από 11-2-2023 ανακοινώσεις της ΕΝΥΠΕΚΚ). 

ΙΙ. Το ιστορικό τής υπόθεσης που οδήγησε στην έκδοση της 3378/2023 απόφασης ΔΕφΑθ 

Η ασφαλισμένη παραιτήθηκε λόγω συνταξιοδότησης τον Οκτώβριο του 2010 και η σύνταξη γήρατος, που υπολογίστηκε στο ποσό των 588,38 ευρώ, καταβλήθηκε μετά από 4 χρόνια και 7 μήνες (το 2015)!! Ο ασφαλιστικός της φάκελος μάλιστα διαβιβαζόταν σε διάφορα Υποκαταστήματα του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (Πατησίων, Νίκαιας, Συντάγματος) με καθυστέρηση πολλών μηνών. Τελικά, μετά την έκδοση της οριστικής συνταξιοδοτικής απόφασης, η ασφαλισμένη προσέφυγε στη Δικαιοσύνη καταθέτοντας αγωγή κατά του e-ΕΦΚΑ. 

Με την αγωγή της η ασφαλισμένη ζήτησε να υποχρεωθεί ο e-ΕΦΚΑ να της καταβάλει νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση, το ποσό των 4.546,80 ευρώ ως αποζημίωση, κατά τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, για την αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη από παράνομες ενέργειες και παραλείψεις των οργάνων τού eΕΦΚΑ, αφού είχαν ως συνέπεια τη μεγάλη καθυστέρηση για τον προσδιορισμό 3 τού χρόνου ασφάλισής της στο Ι.Κ.Α., στο πλαίσιο ελέγχου των προϋποθέσεων περί διαδοχικής ασφάλισης. 

Ειδικότερα η ασφαλισμένη υποστήριξε ότι ο έλεγχος των ασφαλιστικών της στοιχείων καθυστέρησε, αφού ακολούθησε από την αρχή νέα σειρά αναμονής εξέτασης του φακέλου της από το Υποκατάστημα Πατησίων, στο οποίο ο όγκος των εκκρεμών υποθέσεων ήταν μεγάλος και ο αριθμός των υπαλλήλων ελάχιστος. 

Περαιτέρω τα ένσημά της δόθηκαν στο Τμήμα Ανακεφαλαίωσης τον Νοέμβριο του 2012 και έπειτα από σημαντική καθυστέρηση εστάλησαν σχετικά έγγραφα προς έλεγχό τους στα Υποκαταστήματα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πλατείας Συντάγματος, Νίκαιας και Πατησίων, ενώ οι απαντήσεις των τελευταίων ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο του 2014! Εξάλλου, ακόμα και μετά την έκδοση της απόφασης του Διευθυντή του Υποκ/τος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων με τον τελικό υπολογισμό τού χρόνου ασφάλισής της, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επαναπροώθησε την υπόθεση στο Υποκ/μα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων λόγω εφαρμογής διαφορετικών ασφαλιστικών διατάξεων που είχαν στο μεταξύ νομοθετηθεί.

 Έτσι, ενόψει των ανωτέρω, η ενάγουσα υποστήριξε στην αγωγή της ότι με τις ανωτέρω ενέργειες και παραλείψεις των οργάνων του e-ΕΦΚΑ, καθυστέρησε παράνομα ο προσδιορισμός τού χρόνου ασφάλισής της στο τ.ΙΚΑ για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών (από 19-5-2011, που είχε καταθέσει τα ασφαλιστικά της βιβλιάρια, έως 28-5-2015 που εκδόθηκε τελικά η συνταξιοδοτική της απόφαση από τον Διευθυντή του Υποκ/τος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Πατησίων). 

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω παράνομων -όπως επικαλέστηκε η ασφαλισμένη- πράξεων και παραλείψεων, απώλεσε τμήμα τής σύνταξής της κατά το χρονικό διάστημα από 9-10-2010 έως 31-8-2012, ποσού 189,45 ευρώ μηνιαίως, το οποίο αντιστοιχεί στο καταβαλλόμενο ποσό από τον συμμετέχοντα ασφαλιστικό οργανισμό (όπως υπολογίσθηκε με τροποποιητική πράξη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους). Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το άρθρο 60 παρ. 1 του π.δ. 169/2007, απαγορεύεται η αναδρομική αναγνώριση οικονομικών δικαιωμάτων για συντάξεις, πέραν της τριετίας. 

Για τον λόγο αυτό, η ασφαλισμένη ζήτησε να υποχρεωθεί το εναγόμενο να της καταβάλει νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση, το ποσό των 4.546,80 ευρώ 4 (189,45 ευρώ Χ 24 μήνες) ως αποζημίωση κατά τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ. Από την άλλη πλευρά, ο e-ΕΦΚΑ με τις απόψεις και το υπόμνημά του στον πρώτο βαθμό προέβαλε ότι δεν υφίσταται καμία παράνομη και υπαίτια συμπεριφορά εκ μέρους των οργάνων του και ότι τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες και βεβαιώθηκε ο ορθός χρόνος ασφάλισης της ενάγουσας που γνωστοποιήθηκε και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. 

Περαιτέρω, ο e-ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι, προκειμένου να ολοκληρωθεί η ανακεφαλαίωση των ενσήμων της ενάγουσας, έπρεπε να γίνουν έλεγχοι ασφάλισης, που ήταν απαραίτητοι για να διαπιστωθεί ο χρόνος τής πραγματικής απασχόλησής της στην ασφάλιση του τ.ΙΚΑ, οι οποίοι εκκρεμούσαν σε τρία διαφορετικά Υποκαταστήματα. 

Επιπλέον, ο e-ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι οι αξιώσεις της ενάγουσας αναφορικά με το επίδικο χρονικό διάστημα (από Οκτώβριο του 2010 έως και Αύγουστο του 2012) έχουν υποπέσει στη διετή παραγραφή, που προβλέπεται από τα άρθρα 48-49 του ν.δ. 496/1974 και τα άρθρα 90-91 του ν. 2362/1995. 

ΙΙΙ. Το σκεπτικό-διατακτικό τής ιστορικής 1806/2021 απόφασης ΔΠρΑθηνών 

Στην ιστορική του απόφαση με αριθμό 1806/2021 το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών (6ο Τμήμα) συμπέρανε ότι η ζημία τής ενάγουσας τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με την παράνομη καθυστέρηση ως προς τον προσδιορισμό τού χρόνου ασφάλισής της στο τ.ΙΚΑ, στο πλαίσιο ελέγχου των προϋποθέσεων περί διαδοχικής ασφάλισης. 

Επομένως, στοιχειοθετείται ευθύνη του Ασφαλιστικού Οργανισμού προς αποζημίωση, σύμφωνα με τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ. Επίσης αποφάνθηκε ότι η αξίωση της ενάγουσας δεν είχε υποπέσει στην πενταετή παραγραφή που προβλέπεται για τις απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ, η οποία ξεκίνησε από τη γένεσή της, ήτοι από την έκδοση τροποποιητικής πράξης τής Γενικής Διεύθυνσης Χορήγησης Συντάξεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με την οποία η σύνταξή της αυξήθηκε στο ποσό των 782,68 ευρώ, από 1-9-2012, λόγω μη αναγνώρισης οικονομικών δικαιωμάτων για συντάξεις, πέραν της τριετίας, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 60 παρ. 1 του π.δ. 169/2007. 

Η παραγραφή, σύμφωνα με την απόφαση 1806/2021, δεν είχε συμπληρωθεί έως την επίδοση της 5 αγωγής (1-2-2019), ενώ η διετής παραγραφή του άρθρου 48 παρ. 5 του ν.δ. 496/1974 δεν εφαρμόζεται στον εναγόμενο e-ΕΦΚΑ. Με βάση τις παραπάνω παραδοχές, το πρωτοβάθμιο Δικαστήριο έκρινε ότι ο e-ΕΦΚΑ πρέπει να υποχρεωθεί να καταβάλει αποζημίωση στην ασφαλισμένη. 

Συγκεκριμένα, καταλήγει: «Υποχρεώνει το εναγόμενο να καταβάλει στην ενάγουσα το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων τριακοσίων πενήντα επτά ευρώ και τριάντα πέντε λεπτών (4.357,35 ευρώ), νομιμοτόκως από την επίδοση της αγωγής (1-2-2019) και μέχρι την ολοσχερή της εξόφληση.». 

IV.Τι επικαλέστηκε ο e-ΕΦΚΑ στην έφεσή του που συζητήθηκε στις 13-3-2023 και απορρίφθηκε με την ιστορική απόφαση 3378/2023 του ΔΕφΑθηνών 

Με την έφεσή του, που εκδικάστηκε ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών στις 13-3-2023, ο e-ΕΦΚΑ ζήτησε την εξαφάνιση της υπ’αριθ. 1806/2021 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών καθότι «με εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του νόμου και λοιπή αιτιολογία δέχθηκε ως βάσιμη την αγωγή της εφεσίβλητης και ειδικότερα ότι στην εφεσίβλητη επήλθε ζημία από την παράνομη καθυστέρηση ως προς τον προσδιορισμό του χρόνου ασφάλισης της στο ΙΚΑ από τα όργανα αυτού και περαιτέρω καθότι εσφαλμένα δέχθηκε ότι η αξίωση της εφεσίβλητης δεν έχει υποπέσει στην παραγραφή.». 

Περαιτέρω, στην έφεσή του ο e-ΕΦΚΑ υποστήριξε ότι «η εκκαλούμενη απόφαση, δεχόμενη ότι το χρονικό διάστημα των 4 ετών -το οποίο απαιτήθηκε για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης της εφεσίβλητης από τον εναγόμενο ασφαλιστικό οργανισμό- υπερβαίνει το εύλογο χρονικό διάστημα εντός του οποίου όφειλε το εναγόμενο να διεκπεραιώσει την υπόθεση της εφεσίβλητης, χωρίς όμως και να προσδιορίζει ποιο ήταν κατά την κρίση της το εύλογο, έσφαλλε και πρέπει για τον λόγο αυτό να εξαφανιστεί.». 

Επίσης ο e-ΕΦΚΑ υποστήριξε στην έφεσή του ότι η υπ’αριθ. 1806/2021 πρωτόδικη απόφαση, «δεχόμενη χωρίς μάλιστα ειδικότερη αιτιολογία, παρά μόνο την παρέλευση του χρόνου των 4 ετών, ότι το χρονικό διάστημα των 4 ετών υπερβαίνει το εύλογο, όταν, όπως προαναφέρθηκε, για τις περιπτώσεις κανονισμού ή ανακαθορισμού σύνταξης με βάση τις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης, μπορεί να απαιτηθεί χρονικό διάστημα έως και 5 έτη κι ενώ ήταν 6 γνωστό τοις πάσι η αθρόα έξοδος σε συνταξιοδοτικό καθεστώς των υπαλλήλων του δημοσίου κατά τα τελευταία έτη, έσφαλλε και πρέπει και για τον λόγο αυτό να εξαφανιστεί». V. Τί αποφάνθηκε το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών με την υπ’αριθ. 3378/2023 ιστορική του απόφαση

 Όλοι οι παραπάνω ισχυρισμοί τού e-ΕΦΚΑ απορρίφθηκαν στην ουσία από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών που, με την υπ’αριθ. 3378/2023 απόφασή του, επέβαλε στον e-ΕΦΚΑ και τα δικαστικά έξοδα. Είναι υψηλού επιπέδου οι δικανικές κρίσεις τής απόφασης τόσο επί της ουσίας όσο και επί του ζητήματος της παραγραφής που προέβαλε ο e-ΕΦΚΑ. Ειδικότερα το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών αποφάνθηκε ότι: «8. Επειδή, ήδη, το εκκαλούν Ν.Π.Δ.Δ., με την κρινόμενη έφεση, προβάλλει καταρχάς ότι έσφαλε το πρωτοβάθμιο δικαστήριο κρίνοντας το χρονικό διάστημα των τεσσάρων (4) ετών που μεσολάβησε από τις 19-5-2011 μέχρι τις 28- 5-2015 υπερέβαινε τον εύλογο χρόνο, ... δεδομένου, εξάλλου, ότι στην εκκαλούμενη απόφαση δεν προσδιορίζεται το χρονικό διάστημα που θεωρείται εύλογο. 

Επικαλείται δε τη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 22 του ν. 4387/2016 (...), σύμφωνα με την οποία το χρονικό διάστημα που απαιτείται για τον κανονισμό ή τον ανακαθορισμό της σύνταξης συνταξιούχου του Δημοσίου με βάση τις περί διαδοχικής ασφάλισης διατάξεις δύναται να ανέρχεται σε πέντε (5) έτη. 

Ωστόσο, πέραν του ότι η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 22 του ν. 4387/2016 είναι μεταγενέστερη του ενδίκου χρόνου, αλυσιτελώς γίνεται επίκλησή της στην έφεση, δεδομένου ότι αυτή αφορά τον προσδιορισμό του χρονικού διαστήματος για το οποίο είναι δυνατή η αναγνώριση αναδρομικών οικονομικών δικαιωμάτων εις βάρος του Δημοσίου και δεν σχετίζεται με το ζήτημα του απαιτουμένου για τη διεκπεραίωση ασφαλιστικής υπόθεσης χρόνου, όπως εσφαλμένως υπολαμβάνει ο εκκαλών ασφαλιστικός φορέας. (...)

Σύμφωνα όμως με όσα έγιναν δεκτά από το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, η ζημία της εφεσίβλητης, η οποία συνίστατο στη στέρηση των συνταξιοδοτικών παροχών της κατά το χρονικό διάστημα από 9-10-2010 έως 31-8-2012, επήλθε από τις παράνομες καθυστερήσεις των οργάνων του εκκαλούντος κατά τη διεκπεραίωση της υπόθεσής της, όπως αυτές περιγράφονται σε προηγούμενη  σκέψη και, συνεπώς, αυτή είχε δικαίωμα να ασκήσει αποζημιωτική αγωγή εναντίον του, είναι δε διαφορετικό το ζήτημα της άσκησης τέτοιας αγωγής κατά του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο δεν συναρτάται με την ένδικη υπόθεση. 

Τέλος, το εκκαλούν πλήττει την ορθότητα της κρίσης της εκκαλούμενης απόφασης περί μη παραγραφής της αξίωσης της εφεσίβλητης, προβάλλοντας ότι, με δεδομένη τη γένεση της αξίωσης στις 9-10-2010 και την κατάθεση της αγωγής στις 24-11-2015, η επίδοση της αγωγής την 1η -2-2019 δεν διέκοψε την πενταετή παραγραφή, η οποία κατά τον εν λόγω χρόνο είχε συμπληρωθεί. 

Ο λόγος αυτός της έφεσης, πέραν του ότι πρωτοδίκως είχε διατυπωθεί διαφορετικά, αφού το εκκαλούν, στο υπόμνημά του, αναφερόταν στη διετή παραγραφή των άρθρων 48 και 49 του ν.δ. 496/1974 και 90 και 91 του ν.2362/1995, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. 

Και τούτο διότι, σύμφωνα με τη σχετική ορθή κρίση της εκκαλούμενης απόφασης, η παραγραφή της ένδικης αξίωσης ξεκίνησε από την έκδοση της 32675/1-9-2015 τροποποιητικής πράξης του Γ.Λ.Κ. και, κατά συνέπεια, δεν είχε συμπληρωθεί την 1η-2-2019, οπότε επιδόθηκε η ένδικη αγωγή. Αντιθέτως η εφεσίβλητη, με το υπόμνημα που νομίμως κατέθεσε, υποστηρίζει ότι η κρίση του πρωτοδίκου δικαστηρίου είναι ορθή και ζητεί την απόρριψη της κρινόμενης έφεσης.».

 Εξάλλου, στην απόφαση παρατίθενται περαιτέρω τα εξής: «9. Επειδή, το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη όσα προεκτέθηκαν, κρίνει ότι η κατά τα ανωτέρω παράνομη καθυστέρηση των οργάνων του εκκαλούντος ασφαλιστικού φορέα κατά τη διαδικασία διεκπεραίωσης της συνταξιοδοτικής υπόθεσης της εφεσίβλητης τελούσε σε αιτιώδη συνάφεια με τη ζημία που υπέστη η τελευταία, συνιστάμενη στη στέρηση των συνταξιοδοτικών παροχών που εδικαιούτο κατά το χρονικό διάστημα από 9-10-2010 έως 31-8-2012 και τις οποίες όφειλε να της καταβάλει ο συμμετέχων ασφαλιστικός οργανισμός στο πλαίσιο της διαδοχικής ασφάλισης.

Συνεπώς, το εκκαλούν Ν.Π.Δ.Δ. υπείχε υποχρέωση προς αποζημίωση της εφεσίβλητης κατά τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ., σύμφωνα με τη σχετική ορθή κρίση της εκκαλούμενης απόφασης, απορριπτομένων των περί του αντιθέτου υποστηριζόμενων στην έφεση ως αβασίμων.». 8 

VI. Πριν λίγες μέρες ο ΕΦΚΑ συμμορφώθηκε με τις δικαστικές αποφάσεις και κατέβαλε στην ασφαλισμένη 5.641,34 € για την καθυστέρηση της σύνταξής της Την προηγούμενη εβδομάδα η ασφαλισμένη, που δικαιώθηκε σε α’ και β’ βαθμό από τα Διοικητικά Δικαστήρια, με απόγραφο που κοινοποίησε στον eΕΦΚΑ ζήτησε να λάβει την αποζημίωση που επιδίκασαν και τα δύο Δικαστήρια (Πρωτοδικείο και Εφετείο) συν τους τόκους, τη δικαστική δαπάνη και τα δικαστικά έξοδα. Ειδικότερα, η ασφαλισμένη ζήτησε και έλαβε από τον e-ΕΦΚΑ τα παρακάτω ποσά: 1)Για κεφάλαιο που επιδικάστηκε το ποσό των 4.357,35 ευρώ. 2)Για τους τόκους τού κεφαλαίου αυτού 519,31 ευρώ. 3)Για έξοδα λήψης απογράφου 185,68 ευρώ. 4)Για έξοδα αντιγράφου και αντιγραφικά δικαιώματα 25 ευρώ. 5)Για επιδικασθείσα δικαστική δαπάνη 454 ευρώ. 6)Για σύνταξη της παραγγελίας προς επίδοση και την επίδοσή της 100 ευρώ. Η ασφαλισμένη τελικώς, μετά τον επιτυχή δικαστικό της αγώνα, έλαβε από τον e-ΕΦΚΑ το ποσό των 5.641,34 ευρώ. 

VII.Ανοίγει ο δρόμος και για άλλους ασφαλισμένους για διεκδίκηση αποζημίωσης Από όσα εκτέθηκαν ανωτέρω, γίνεται κατανοητό ότι είναι απολύτως δικαιολογημένο το μεγάλο και πανελλήνιο ενδιαφέρον για την ιστορική απόφαση 3378/2023 του Διοικητικού Εφετείου καθόσον εκκρεμούν και αρκετές ακόμη αγωγές ασφαλισμένων, που η έκδοση των συντάξεών τους (κύριας και επικουρικής) έχει καθυστερήσει για αρκετό χρόνο και οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν χρήση της σχετικής νομολογίας προκειμένου να απαιτήσουν και αυτοί αποζημίωση λόγω της ζημίας που υπέστησαν από την καθυστέρηση χορήγησης της σύνταξής τους από τον e-ΕΦΚΑ ή τα πρώην Ταμεία του που εντάχθηκαν οργανικά έως σήμερα σε αυτόν.

 Η υπ’αριθ. 3378/2023 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών είναι επίσης σημαντική και λόγω της ομολογίας του e-ΕΦΚΑ στο δικόγραφο της έφεσης ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού δημοσίων υπαλλήλων που συνταξιοδοτήθηκαν, οι 9 προσφερόμενες υπηρεσίες του προς τους ασφαλισμένους-μέλη του δύνανται να καθυστερούν έως και τα πέντε (5) χρόνια(!!), τη στιγμή που πολλοί αρμόδιοι υπουργοί τής σημερινής, αλλά και της προηγούμενης κυβέρνησης, έχουν διαβεβαιώσει ότι οι συντάξεις χορηγούνται εντός τριών μηνών προωθώντας και αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις! 

Την υπόθεση χειρίστηκε ο επιφανής εργατολόγος κ.Ιωάννης Γλέζος σε πρώτο και δεύτερο βαθμό, μετά από γνωμοδότηση του Καθηγητή και Προέδρου της ΕΝΥΠΕΚΚ κ.Αλέξη Μητρόπουλου. 

Αλέξης Π. Μητρόπουλος (Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ) 

Αγγελική Α. Μητροπούλου (Διδάκτωρ-Δικηγόρο

Άτακτη υποχώρηση του Πρωθυπουργού: - Η Πρώτη ηχηρή μετεκλογική ήττα μέσα στο ίδιο του το κόμμα!! -


 

Οπισθεν ολοταχώς στην επιλογή του να τεθεί επικεφαλής της Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής η Κατερίνα Φουντεδάκη μετά τις αντιδράσεις βουλευτών

Την πρώτη του μετεκλογική ήττα μέσα στο ίδιο του το κόμμα υπέστη χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την «κόκκινη κάρτα» που έδειξαν βουλευτές της Ν.Δ. στην επιλογή του να τεθεί ως επικεφαλής της Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής η Κατερίνα Φουντεδάκη. Η σύγκρουση του Κυριάκου Μητσοτάκη με μεγάλη μερίδα βουλευτών της Ν.Δ. είναι πλέον δεδομένη… και χθες επιβεβαιώθηκε σε δυο πράξεις!

Πρώτον: Με την προαναφερόμενη «ανταρσία» των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, που συμμετέχουν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για την έγκριση του διορισμού της Κατερίνας Φουντεδάκη ως επικεφαλής της Αρχής Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής. Είναι το πρώτο έμπρακτο μήνυμα των βουλευτών στον πρωθυπουργό, με το οποίο κάνουν πράξη την προειδοποίησή τους ότι «στο εξής δεν θα τα κάνεις όλα μόνος σου, όπως έκανες πέντε χρόνια τώρα, και θα μας ρωτάς». Ο πρωθυπουργός έκανε πίσω από την αρχική του επιλογή μπροστά στο ενδεχόμενο νέας εσωκομματικής κρίσης, ιδίως μετά το αποτέλεσμα των εκλογών, τη σφοδρή κριτική που είχε δεχτεί στην πρόσφατη συνεδρίαση της Κ.Ο. αλλά και μετά τις ομιλίες των Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά. Το μήνυμα δυσαρέσκειας των βουλευτών ο πρωθυπουργός το είχε πάρει στην τελευταία συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Ν.Δ., όπου είχε δεχτεί και αυτός και υπουργοί σφοδρή κριτική. Την περασμένη Κυριακή βουλευτές της Ν.Δ. είχαν πει στη «δημοκρατία» πως «είναι απαράδεκτο και προσβλητικό για τους βουλευτές να αντιμετωπίζονται ως κομπάρσοι, που απλώς ψηφίζουν, και ο πρωθυπουργός να παίρνει τις αποφάσεις με τους μυστικοσύμβουλους του Μαξίμου, που δεν ξέρουν και δεν ακούν τον σφυγμό του κόσμου… Αυτό πρέπει να σταματήσει», που σημαίνει ότι είναι αποφασισμένοι να θέτουν χωρίς φόβο τα κακώς κείμενα.

• Δεύτερον: Από την άλλη ο κ. Μητσοτάκης, σε μια προσπάθεια να πείσει ότι ελέγχει ακόμη τις εξελίξεις, έστειλε αυστηρό μήνυμα στους βουλευτές της Ν.Δ. που είναι αντίθετοι με την επανεκλογή της κυρίας Σακελλαροπούλου στην Προεδρία της Δημοκρατίας. «Δεν θέλω και δεν πρόκειται να δεχτώ να ακούσω από κανέναν βουλευτή οποιαδήποτε άποψη για την Προεδρία της Δημοκρατίας, διότι αφορά αμφισβήτηση του θεσμού, όχι του προσώπου, μέχρι που να ανοίξει η συζήτηση. Η συζήτηση θα ανοίξει συντεταγμένα τον Φεβρουάριο του 2025» είπε. Ωστόσο έδειξε διάθεση να ακούσει τις αντίθετες φωνές, δεδομένου ότι είναι πάνω από είκοσι οι βουλευτές που δεν θα ξαναψηφίσουν τη νυν Πρόεδρο και κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία, έριξε γέφυρες προς τους βουλευτές, λέγοντας: «Προφανώς και δεν κάθομαι εδώ, σε αυτό το γραφείο, να αποφασίζω μόνος μου, σέβομαι όμως απόλυτα και τη συνταγματική επιταγή, η οποία περιγράφει τον ή την Πρόεδρο της Δημοκρατίας ως ένα πρόσωπο το οποίο πρέπει να έχει ευρύτερη αποδοχή».



πηγή:https://www.dimokratia.gr/politiki/580451/proti-ichiri-meteklogiki-itta-gia-ton-mitsotaki/


Προς πόλεμο προπαρασκευή οι Ένοπλες Δυνάμεις; - Εκκωφαντική σιωπή για τους φύλακες του Αιγαίου!


 

Αμείλικτο το ερώτημα γιατί επιλέχθηκε η συγκεκριμένη διμοιρία των επίλεκτων κομάντος να συμμετάσχει σε άσκηση του ΝΑΤΟ στην Πολωνία

Αίσθηση προκάλεσε το θέμα που αποκάλυψε χθες η «δημοκρατία» για την αποστολή αμφίβιων επίλεκτων Ελλήνων κομάντος της Ζ’ ΜΑΚ στην Πολωνία, προκειμένου να συμμετάσχουν σε άσκηση του ΝΑΤΟ, ενώ έφυγαν από τη φύλαξη του Αιγαίου, όπου ήταν ο χώρος ελέγχου τους.

Από το αρμόδιο υπουργείο δεν υπήρξε κάποια αντίδραση για την αποκάλυψη αυτή, αλλά, όπως γίνεται αντιληπτό, δεν μπορεί να υπάρξει επίσημη παραδοχή, δεδομένου ότι πρόκειται για απόρρητη στρατιωτική αποστολή συμμετοχής ελληνικής δύναμης σε άσκηση, αλλά το ερώτημα είναι γιατί επιλέχθηκε αυτή η επιθετική διμοιρία των επίλεκτων κομάντος, που ελέγχουν τα μικρά νησιά και τις νησίδες του Αιγαίου και όχι κάποια άλλη.

Σύμφωνα με ένα δημοσίευμα ιστοσελίδας, το ΓΕΕΘΑ διαψεύδει ότι εστάλη αυτή η αποστολή, αλλά πρόκειται για δικές τους δημοσιογραφικές πληροφορίες, δεδομένου ότι το ΓΕΕΥΑ δεν έβγαλε καμία ανακοίνωση και η «δημοκρατία» δίνει σήμερα συνέχεια στο θέμα -γιατί οι πληροφορίες δεν αμφισβητούνται- περί συμμετοχής των Ελλήνων αμφίβιων κομάντος στην άσκηση αυτή, στην Πολωνία, όπως επίσης και ακόμη ένα γεγονός για το οποίο υπάρχουν ερωτήματα. Είναι πλήρεις οι πέντε ΜΑΚ που ελέγχουν τη θάλασσα του Αιγαίου ή υπάρχουν κενά στην επάνδρωσή τους;

Κάτω από 50%

Σε αυτό το ερώτημα πρέπει να απαντήσει το αρμόδιο υπουργείο, γιατί πληροφορίες από το στρατιωτικό ρεπορτάζ αναφέρουν ότι οι πέντε ΜΑΚ του Αιγαίου έχουν ποσοστό επάνδρωσης κάτω από 50%, δηλαδή εάν εμφανίζεται προβλεπόμενη δύναμη, π.χ. 40 άτομα στην κάθε διμοιρία, οι τοποθετημένοι μπορεί να είναι 30 και η παρούσα δύναμη μπορεί να πέφτει στα 20 άτομα, κάτι που δυσχεραίνει τη δουλειά τους και φυσικά δεν μπορούν να καλύψουν επαρκώς όλο το Αιγαίο. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ. (Πίνακας Οργανώσεως Υλικού), θα έπρεπε να είναι πλήρεις οι μονάδες, αλλά μάλλον δεν είναι και δεν μπορούν να συμπληρώνονται από επίστρατους, κάτι που δημιουργεί επισφάλεια, έχοντας απέναντι τα τουρκικά δήθεν ψαροκάικα, τα οποία είναι επανδρωμένα με κατασκόπους και Τούρκους στρατιωτικούς και κόβουν βόλτες μέσα στο Αιγαίο.

Αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, βέβαια, είναι το υψηλό φρόνημα των Ελλήνων στρατιωτών και των αμφίβιων, που είναι επίλεκτοι παγκόσμιου επιπέδου και κάνουν πολύ σωστά τη δουλειά τους, έστω και εάν έχουν μείνει οι μισοί από τους προβλεπομένους, ενώ οι ικανότητές τους είναι τέτοιες που μπορούν να επιτεθούν ή να αμυνθούν ανάλογα με τον ρόλο τους, με μεγάλη επιτυχία. Αυτό που ενοχλεί, πάντως, είναι η αποδυνάμωσή τους, που έρχεται ως συνέχεια της αποστρατιωτικοποίησης των νησιών και δημιουργεί επιπλέον υποχρεώσεις στους κομάντος του Ελληνικού Στρατού και των πέντε ΜΑΚ που υπηρετούν την πατρίδα και φυλάνε τα σύνορά μας και το Αιγαίο.

Οσο για το «περίεργο» δημοσίευμα που εμφανίστηκε χθες, τη βεβαιότητα περί fake news, την επιστρέφουμε σε αυτούς, γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορεί να γίνει παραδοχή της αποστολής αυτής στην Πολωνία, λόγω της σημασίας και των ικανοτήτων της Ζ’ ΜΑΚ, μιας διμοιρίας η οποία εστάλη στην Πολωνία, για συμμετοχή στην άσκηση του ΝΑΤΟ. Επιπροσθέτως, αναφέρουμε ότι μαζί με την ελίτ διμοιρία της Ζ’ ΜΑΚ υπάρχουν στο κλιμάκιο αξιωματικός συνδέσμου και διοικητικός (Δ.Μ., διοικητικής μέριμνας), ενώ θυμίζουμε ότι η Ζ’ ΜΑΚ αναλαμβάνει πάντα τις πιο επικίνδυνες αποστολές και είναι επιθετική Μοίρα, όχι αμυντική, γι’ αυτό και η απουσία της από το Αιγαίο, σε περίπτωση έντασης, θα είναι πολύ σημαντική για την πατρίδα μας.




πηγή:https://www.dimokratia.gr/politiki/580460/ekkofantiki-siopi-gia-toys-fylakes-toy-aigaioy/

Τουρκική εισβολή στην Κύπρο: "Περάσαμε τη νύχτα άυπνοι στα αποβατικά" - "Πέφταμε κατά κύματα στην κόλαση" - Έγγραφο του Τούρκου διοικητή για τη σθεναρή αντίσταση και τις αδυναμίες της Ελληνικής άμυνας




  Η «Κ» φέρνει στη δημοσιότητα τουρκικό έγγραφο που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων και στο κυπριακό Κοινοβούλιο στo πλαίσιo της σύνθεσης του ψηφιδωτού που οδήγησε στα τραγικά γεγονότα της Κύπρου (1974). Ο Μπεντρεντίν Ντεμιρέλ, τότε διοικητής της 39ης Μεραρχίας Πεζικού, περιγράφει τις πρώτες μέρες της εισβολής υπό την ονομασία "Επιχείρηση Καταιγίς" και τους προβληματισμούς πριν από την απόβαση στη νήσο.

Την 21η Ιουλίου 1974 η μονάδα του Ντεμιρέλ απέπλευσε από τα τουρκικά παράλια με σαφείς εντολές την απόβαση στην Κύπρο. Στη φάση της εκτιμήσεως προ της αποβάσεως οι πρώτες πληροφορίες ανέφεραν ελληνική επίγεια υπεροχή στους παράκτιους στόχους. Το πρωί της 22ας Ιουλίου τα αποβατικά υπό τις διαταγές του Ντεμιρέλ προσαράζουν στις κυπριακές ακτές με ευκολία προσέγγισης, αλλά υπό σθεναρή επίγεια αντίσταση. Η απόβαση των τουρκικών δυνάμεων ακολουθείται από αξιολόγηση της επικρατούσας κατάστασης και αναδιοργάνωσης των δυνάμεων για την ενίσχυση του αποβατικού και ένωση με το αεροπορικό προγεφύρωμα, ενώ η προέλαση αποτελούσε θέμα χρόνου.

Μέσα από την περιγραφή του Ντεμιρέλ γίνονται εμφανείς οι αδυναμίες της ελληνικής άμυνας περί της αποκρούσεως της αποβατικής δυνάμεως, η απουσία αεροπορικής και ναυτικής καλύψεως, καθώς και η έλλειψη συντονισμένων ενεργειών που οδήγησαν σε στρατηγική ήττα και στην εθνική τραγωδία.

"Πέφταμε κατά κύματα στην κόλαση"

Ο Μπεντρεντίν Ντεμιρέλ κατέγραψε με λεπτομέρειες τις στιγμές και τους προβληματισμούς πριν από την έναρξη της "Επιχείρησης Καταιγίς", αλλά και το τι ακολούθησε:…

"Την 21ην Ιουλίου 1974 στις 13.30 ανοιχτήκαμε στη Μεσόγειο.(…). Οι πληροφορίες που είχαμε από την Κύπρο σχετικά με τον πόλεμο δεν ήταν τόσο καλές. Καμιά πληροφορία από την πλαζ, δυτικά της Κυρήνειας. Οι δυο πλευρές του Μπογαζίου Κυρήνειας έπεσαν στα χέρια του εχθρού.

Το ελληνικό ραδιόφωνο (ελληνοκυπριακό) και το ραδιόφωνο των Αθηνών επαναλάμβαναν ότι ο εχθρός, με συνδυασμένες επιθέσεις, βορείως της Λευκωσίας, εξόντωσε τις δυνάμεις μας (…)

Τη νύχτα 21-22 Ιουλίου την περάσαμε πάνω στα αποβατικά, άυπνοι. Το πρωί της 22ας, με την ανατολή του ηλίου, αισθανόμασταν ότι θα διεξαχθεί αιματηρός αγώνας. Είχε κύματα, ενώ τα σκάφη προχωρούσαν προς την ξηρά βλέπαμε από κοντά τον Πενταδάκτυλο και τις περιοχές των πυρκαγιών».

"Έτοιμοι για επίθεση"

«Στις 10.00 έδωσα την ακόλουθη διαταγή: “Ετοιμοι για επίθεση”. Αρχισαν να λάμπουν οι λόγχες, λειτούργησαν οι μηχανές των αρμάτων… Ενώ τα αποβατικά μας πλησίαζαν δύο δύο στον τόπο της αποβάσεως, ανάμεσα στα βλήματα που έσκαγαν στην παραλία, πέφταμε κατά κύματα μέσα στην καπνισμένη κόλαση. Ο εχθρός άρχισε να βάλει με δραστική βολή εναντίον των μονάδων μας που έφθαναν στην ξηρά. Το πυροβολικό και οι όλμοι τους ιδίως ήταν πολύ δραστικοί. Τα πυρά ερχόταν από καμουφλαρισμένες μονάδες πάνω σε λόφους του Πενταδάκτυλου. Ήταν αδύνατο να εντοπίσουμε και να πλήξουμε τις θέσεις (…)

Δεν ήταν πολύ ξεκάθαρη η κατάσταση εχθρών και φίλων. Δεν υπήρχε επικοινωνία με καμιά ανώτερη ή κατώτερη δ/νσιν. Η μοναδική πληροφορία που παίρναμε από το ραδιόφωνο ήταν ότι οι μονάδες μας στην ακτή βρίσκονταν σε δύσκολη και επικίνδυνη κατάσταση. Η κατάσταση αυτή έπρεπε να βελτιωθεί το ταχύτερο. 

Έπρεπε να επεκταθεί το προγεφύρωμα, να ενωθούν το αποβατικό με το εναέριο προγεφύρωμα.

 Έπρεπε να πέσει η Κυρήνεια, ν’ ανοίξει το Μπογάζι. 

Κατά συνέπεια η μοναδική απόφαση: επίθεση με μονάδες αρμάτων και πεζικού κατά μήκος του άξονος Αγίου Γεωργίου – Κυρήνειας, Κυρήνειας – Μπογαζίου, να καταληφθεί η Κυρήνεια και το Μπογάζι, να συνεχισθεί η επίθεση προς την κατεύθυνση του Κιόνελι και να σωθούν οι μονάδες του αεροπορικού προγεφυρώματος.

Ενώ εκεί στην ακτή τα λεπτά περνούσαν, ανυπομονούσα. Έπρεπε να δω τη νίκη μας από κοντά. Με τη σκέψη αυτή πήδησα σ’ ένα άρμα και έδωσα διαταγή στις μονάδες που συγκεντρώθηκαν να μας ακολουθήσουν. Οι μονάδες των αρμάτων μας και το πεζικό που ακολουθούσε άρχισαν να σπάζουν γρήγορα την αντίσταση του εχθρού στην παραλία. Τα άρματα και η αεροπορική κάλυψη προχωρούσαν σε ομάδες ανά δύο ή τρία, αλληλοϋποστηριζόμενα, προς τον Αγ. Γεώργιο. Το πυροβολικό, τα αντιαρματικά, τα αντιαεροπορικά, οι όλμοι και τα ρουκετοβόλα του εχθρού δεν μπορούσαν να αναχαιτίσουν την προέλασή μας.

«Περάσαμε τη νύχτα αύπνοι στα αποβατικά»-1
20/7/1974. Τουρκικά αποβατικά σκάφη πλέουν προς τις ακτές της Κύπρου. 
Πυρ από τα σπίτια
Οι μονάδες μας με επικεφαλής τους διοικητές των επιτίθεντο κατά του εχθρού. Δεν ήταν δυνατόν να αντιληφθούμε από πού και πώς ερχόταν το πυρ του εχθρού. Το έδαφος τριγύρω ήταν καλυμμένο με ελιές, κήπους και σπίτια. Κάθε στιγμή από κάθε σπίτι και πίσω από κάθε φράχτη ανοιγόταν πυρ. Ο εχθρός είχε κατασκευάσει κατά μήκος του δρόμου και της ακτής πολλά οχυρωματικά έργα και καταφύγια. Κατά μήκος του άξονα της επιθέσεώς μας βλέπαμε ξαφνικά μπροστά μας ομάδες στρατιωτών του εχθρού με σηκωμένα τα χέρια. Διακρίναμε τους αξιωματικούς τους από τις στολές τους. Αλλοι πάλι, μέσα από τα δένδρα και τα σπίτια έφευγαν προς τα βουνά. Οταν κατεβαίναμε για να τους πάρουμε αιχμαλώτους, τα συγκεντρωτικά πυρά του εχθρού στρέφονταν εναντίον μας.
Ένα άρμα μας βλήθηκε και πήρε φωτιά, δυο οχήματα μεταφοράς προσωπικού ετέθησαν εκτός μάχης (…).
Ενώ προχωρούσαμε, αισθανόμασταν να αυξάνεται το θάρρος μας. Ο εχθρός συνέχιζε την αντίσταση σε κάθε γωνιά του άξονος της επιθέσεώς μας, εμείς δε, προχωρούσαμε κλείνοντας τα μάτια και τ’ αυτιά".




πηγή:https://www.kathimerini.gr/society/561964504/perasame-ti-nychta-aypnoi-sta-apovatika/

Πλούτος:- Τα καλύτερα έρχονται!! - - Που κάνει διακοπές ο Έλληνας!!

 

Παρατεταμένη ακρίβεια, υψηλά ενοίκια, το "χρυσό" ρεύμα και η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης σε συνδυασμό με τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά και τις αδιανόητα υψηλές τιμές για διαμονή σε καταλύματα ή ξενοδοχεία, έχουν μετατρέψει τις διακοπές των Ελλήνων σε ένα άπιαστο όνειρο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ:

1 στους 2 καταναλωτές (55%) δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024
1 στους 3 (32%) δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες
6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι
4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%.
 
Στην ερώτηση για ποιο λόγο έλαβαν αυτή την απόφαση, αναφέρουν το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).


Τα "Ιουλιανά" του 1965 και η "Αποστασία" - Η κόντρα Μητσοτάκη με τον Α. Παπανδρέου - Το σχέδιο εκτροπής από την ομαλότητα, "Περικλής". - Η οργάνωση "ΑΣΠΙΔΑ" με αρχηγό τον Ανδρέα Παπανδρέου. -Η πρώτη Κυβέρνηση "Αποστατών"


 Στις 15 Ιουλίου 1965 ο λαοπρόβλητος πρωθυπουργός Γεώργιος Παπανδρέου εξαναγκάστηκε σε παραίτηση από τον νεαρό βασιλιά Κωνσταντίνο, επειδή θέλησε να αναλάβει ο ίδιος το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αντί του Πέτρου Γαρουφαλιά, εκλεκτού του Παλατιού. Την ίδια ημέρα ορκίστηκε κυβέρνηση από αποσχισθέντα στελέχη του κόμματός του, της Ένωσης Κέντρου, που έμειναν στην ιστορία ως «Αποστάτες». Ακολούθησε μία περίοδος έντονης πολιτικής ανωμαλίας («Αποστασία»), που οδήγησε τελικά στο πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967.

Ο Δρόμος προς την Αποστασία

Στις 16 Φεβρουαρίου 1964 ο Γεώργιος Παπανδρέου και η Ένωση Κέντρου κατήγαγαν εκλογικό θρίαμβο, λαμβάνοντας το 52,8% των ψήφων και μία άνετη πλειοψηφία 171 εδρών στη νέα Βουλή. Η νέα κυβέρνηση που προέκυψε έφερε τη σφραγίδα του πρωθυπουργού, ο οποίος προσπάθησε να τηρήσει, όχι τόσο επιτυχημένα, τις εσωκομματικές ισορροπίες. Ήταν ένα εγχείρημα αρκετά δύσκολο, διότι η Ένωση Κέντρου ήταν ένας κομματικός σχηματισμός χωρίς ιδιαίτερη ιδεολογική συνοχή. Περιλάμβανε στις τάξεις του από φιλοβασιλικούς δεξιούς και σκληρούς αντικομουνιστές έως δημοκρατικούς σοσιαλιστές.

Στο Υπουργείο Προεδρίας τοποθετήθηκε ο Ανδρέας Παπανδρέου, κόκκινο πανί για το Παλάτι και τη Δεξιά, στο Υπουργείο Οικονομικών ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, πολιτικός με ηγετικές φιλοδοξίες και ιδιαίτερες ικανότητες στο παρασκήνιο και στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης ο Πέτρος Γαρουφαλιάς, φίλος μεν του πρωθυπουργού, αλλά κυρίως πολιτικός με στενές σχέσεις με το Παλάτι. Εκτός κυβερνητικού σχήματος έμειναν στελέχη της αριστερής πτέρυγας του κόμματος, όπως ο Ηλίας Τσιριμώκος και ο Σάββας Παπαπολίτης.

Η έλλειψη συνοχής στο κυβερνητικό στρατόπεδο φάνηκε πολύ γρήγορα. Στην ψηφοφορία για την ανάδειξη προέδρου της Βουλής, ο κυβερνητικός υποψήφιος Γεώργιος Αθανασιάδης - Νόβας καταψηφίστηκε και χρειάστηκε δεύτερη ψηφοφορία για να εκλεγεί (19 Φεβρουαρίου 1965). Τότε ήταν που ο Γεώργιος Παπανδρέου εκστόμισε την περίφημη φράση του «Οι θριαμβευταί της 16ης Φεβρουαρίου εγίναμεν η χλεύη των ηττημένων». Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε ως «οργανωτές της συνωμοσίας» τον Ηλία Τσιριμώκο και τον Σάββα Παπαπολίτη και ανακοίνωσε τη διαγραφή τους. Σύντομα, όμως, αναγκάστηκε να ανακαλέσει την απόφασή του. Τελικά, η κυβέρνηση Παπανδρέου θα λάβει ψήφο εμπιστοσύνης στις 5 Απριλίου 1964.














Κ. Μητσοτάκης, Στ. Στεφανόπουλος, Γ. Παπανδρέου
Από τις πρώτες μέρες της ανόδου της στην εξουσία, η κυβέρνηση Παπανδρέου θέλησε να καταθέσει το στίγμα της, παρουσιάζοντας ένα φιλολαϊκό πρόσωπο και επιδιώκοντας να ξηλώσει το μετεμφυλιακό κράτος της Δεξιάς, με σειρά μέτρων που οδηγούσαν στην αποδυνάμωση των μηχανισμών του. Σε ό,τι αφορά τον τερματισμό του εμφυλιοπολεμικού κλίματος, η κυβέρνηση προχώρησε στην απελευθέρωση κομμουνιστών κρατουμένων, στην κατάργηση θεσμών αστυνόμευσης των πολιτικών απόψεων και στην ελεύθερη και ανεμπόδιστη δράση των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Όμως, με τις περιορισμένες αλλαγές που πραγματοποίησε στην ηγεσία του στρατεύματος τον Απρίλιο του 1964, φάνηκε να αναγνωρίζει το προβάδισμα των Ανακτόρων στο νευραλγικό αυτό τομέα του κρατικού μηχανισμού.

Οι δημοτικές εκλογές της 5ης Ιουλίου θα επιβεβαιώσουν την εκλογική καθίζηση της ΕΡΕ και την άνοδο των δυνάμεων της ΕΚ και της ΕΔΑ. Όλο αυτό το διάστημα ο Γεώργιος Παπανδρέου είχε να αντιμετωπίσει και πιέσεις από το εξωτερικό για τη λύση του Κυπριακού, ιδιαίτερα από την Ουάσιγκτον.

Στο εσωτερικό της Ένωσης Κέντρου, η κόντρα Μητσοτάκη - Α. Παπανδρέου βάθυνε ακόμη περισσότερο, όταν στις αρχές Νοεμβρίου η εφημερίδα «Ελευθερία», που στην περίοδο του «Ανένδοτου» ήταν η πιο πιστή στον Γεώργιο Παπανδρέου και στην πολιτική του γραμμή, εξαπολύει μία άνευ προηγουμένου επίθεση στον πρωθυπουργό. Τον κατηγορεί ότι «διοικεί δικτατορικώς την Ένωσιν Κέντρου» και ότι «κατήργησε την κοινοβουλευτικήν ομάδα και το υπουργικόν συμβούλιον». Ο εκδότης της εφημερίδας, Πάνος Κόκκας, έχει στενούς δεσμούς με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο οποίος δεν κρύβει τις φιλοδοξίες του να διαδεχτεί τον Παπανδρέου στην ηγεσία του κόμματος, ενώ του προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία η ραγδαία άνοδος και ακτινοβολία του Ανδρέα Παπανδρέου.














Ανδρέας Παπανδρέου - Κωνσταντίνος Μητσοτάκης
Το ανερχόμενο πολιτικό άστρο του Ανδρέα Παπανδρέου ανησυχεί, όχι μόνο τον Μητσοτάκη και τη Δεξιά, αλλά και τους Αμερικανούς, που βλέπουν ότι αμφισβητεί την πρωτοκαθεδρία τους στην Ελλάδα. Στις 15 Νοεμβρίου ο Ανδρέας Παπανδρέου υποβάλλει την παραίτησή του από την κυβέρνηση, λόγω διαφωνιών με τον πατέρα του, αλλά και των κατηγοριών μερίδας του Τύπου για χαριστικές αναθέσεις μελετών δημοσίων έργων. Στις εναντίον του επιθέσεις πρωτοστατεί η εφημερίδα «Ημέρα» του Τζώρτζη Αθανασιάδη και «Ελευθερία» του Πάνου Κόκκα, που διατηρεί φιλικούς δεσμούς με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.

Οι βαθιές αντιθέσεις στους κόλπους της Ένωσης Κέντρου εκδηλώνονται για μία ακόμη φορά τον Ιανουάριο του 1966, όταν ο Γεώργιος Παπανδρέου έχει να αντιμετωπίσει νέα ανταρσία από βουλευτές του κόμματος του, που θα λήξει σύντομα. Ο Γεώργιος Παπανδρέου περνά στην αντεπίθεση και στις 23 Φεβρουαρίου 1965 αποκαλύπτει στη Βουλή το σχέδιο εκτροπής από την ομαλότητα με την επωνυμία «Περικλής».

Η Δεξιά δεν αφήνει την πρόκληση να πάει χαμένη και στα μέσα Μαΐου μέσω φιλικών της εφημερίδων ξεσκεπάζει μία οργάνωση στους κόλπους του στρατεύματος με την επωνυμία ΑΣΠΙΔΑ και αρχηγό τον Ανδρέα Παπανδρέου. Την ίδια περίοδο, ένας αντισυνταγματάρχης σε μονάδα πυροβολικού στον Έβρο, ονόματι Γεώργιος Παπαδόπουλος (ο μετέπειτα δικτάτορας), καταγγέλλει κομμουνιστική συνωμοσία στη μονάδα του. Η εφημερίδα «Ελευθερία» εξακολουθεί να πρωτοστατεί στις επιθέσεις κατά του Γεωργίου Παπανδρέου και ο αντιπολιτευόμενος Τύπος κάνει λόγο για ακυβερνησία.

Εν τω μεταξύ, από τον Απρίλιο του 1965 ο Ανδρέας Παπανδρέου έχει επανέλθει στην κυβέρνηση του πατέρα του μετά βαίων και κλάδων, ως αναπληρωτής Υπουργός Συντονισμού. Όλο αυτό το διάστημα που ήταν εκτός της κυβέρνησης φρόντισε να οικοδομήσει το ηγετικό του προφίλ, με περιοδείες σε όλη τη χώρα και να αναδειχθεί ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αριστερής πτέρυγας της Ενώσεως Κέντρου.

Ιουλιανά - Αποστασία

Η πρώτη Κυβέρνηση «Αποστατών», του Ιωάννη Αθανασιάδη - Νόβα
Η πρώτη Κυβέρνηση «Αποστατών», του Ιωάννη Αθανασιάδη - Νόβα
Η πρώτη Κυβέρνηση "Αποστατών", του Ιωάννη Αθανασιάδη - Νόβα

Από την πρώτη ημέρα του Ιουλίου του 1965 η χώρα θα εισέλθει στον αστερισμό της πιο μεγάλης πολιτικής και θεσμικής κρίσης στη μετεμφυλιοπολεμική της ιστορία. Το έναυσμα θα δώσει ο πρωθυπουργός, Γεώργιος Παπανδρέου, που θα ζητήσει την παραίτηση του Υπουργού Εθνικής Αμύνης, Πέτρου Γαρουφαλιά, προκειμένου να αναλάβει ο ίδιος το κρίσιμο αυτό υπουργείο. Ο εκλεκτός τού Παλατιού αρνείται και δηλώνει απροκάλυπτα ότι θα το πράξει μόνο αν του το ζητήσει ο βασιλιάς! Ως αιτιολογία προβάλλει ότι ο Παπανδρέου δεν πρέπει να αναλάβει το Υπουργείο, επειδή εκκρεμεί η υπόθεση ΑΣΠΙΔΑ, στην οποία είναι μπλεγμένος ο γιος του, Ανδρέας.

Ο 25χρονος βασιλιάς Κωνσταντίνος, που βρίσκεται στην Κέρκυρα, αναμένοντας τη γέννηση του πρώτου του παιδιού (της πριγκίπισσας Αλεξίας), αρνείται να υπογράψει το διάταγμα αντικατατάστασης του Γαρουφαλιά. Οι δύο άνδρες είχαν να συναντηθούν από τις 5 Μαρτίου 1965 και η σχέση τους δεν ήταν η καλύτερη δυνατή. Στις 7 Ιουλίου ο Κωνσταντίνος αποστέλλει επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τον κατηγορεί ότι «ενισχύει και υποθάλπει […] συνωμοσία μοναδικόν σκοπόν έχουσα την ανατροπήν του Συντάγματος και την επιβολήν δικτατορίας ελεεινής μορφής...». Ο πρωθυπουργός τού απαντά δύο ημέρες αργότερα με επιστολή και του τονίζει: «Εις την λαοπρόβλητον κυβέρνησιν ανήκει η πλήρης εξουσία εις όλους τους τομείς του κράτους. Δεν αποτελεί το Υπουργείον Εθνικής Αμύνης στεγανόν διαμέρισμα εξαιρούμενον της εξουσίας της κυβερνήσεως».














Ο Π. Γαρουφαλιάς με τον Βασιλιά Κωνσταντίνο



Ο Γεώργιος Παπανδρέου θα λάβει τη δεύτερη επιστολή του βασιλιά στις 10 Ιουλίου, όταν βρίσκεται στην Κέρκυρα για να συγχαρεί τον Κωνσταντίνο για τη νεογέννητη κόρη του Αλεξία. Ο ανώτατος άρχοντας του επισημαίνει ότι «επιδιώκει τη δημιουργία συνταγματικού θέματος εκ του μη όντος» και επιμένει στην απόφασή του να μην υπογράψει το διάταγμα αντικατάστασης του Γαρουφαλιά. Την επομένη, οι δύο άνδρες θα συναντηθούν στην Κέρκυρα για πρώτη φορά μετά τις 5 Μαρτίου και από τις δηλώσεις του Γεωργίου Παπανδρέου διαφαίνεται ότι η κρίση στις σχέσεις τους τείνει να ξεπεραστεί.

Στις 12 Ιουλίου ο Παπανδρέου συγκαλεί το Υπουργικό Συμβούλιο και όλοι οι παριστάμενοι συμφωνούν ότι ο Γαρουφαλιάς που είναι απών, θα πρέπει να διαγραφεί από το κόμμα. Την επομένη ο Γαρουφαλιάς διαγράφεται από την κοινοβουλευτική ομάδα της Ένωσης Κέντρου, αλλά αρνείται και πάλι να εγκαταλείψει το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης.

Το βράδι της 14ης Ιουλίου παραδίδεται στον Γεώργιο Παπανδρέου η τρίτη βασιλική επιστολή, με την οποία του επισημαίνεται να μην επιμείνει στην παραίτησή του Γαρουφαλιά. Ηγετικά στελέχη της Ένωσης Κέντρου (Μητσοτάκης, Τσιριμώκος, Αλλαμανής, Μπακατσέλος κ.ά.) ανεβαίνουν στο Καστρί και του ζητούν να μην σπρώξει τα πράγματα στο δρόμο της ρήξης με το στέμμα. Ο ίδιος θα απαντήσει στον βασιλιά με δεύτερη επιστολή, επισημαίνοντάς του ότι δεν μπορεί να είναι «πρωθυπουργός υπό απαγόρευση», προαναγγέλλοντας κατά κάποιο τρόπο την παραίτησή του.

Την επομένη βασιλιάς και πρωθυπουργός θα συναντηθούν στα ανάκτορα. Θα ακολουθήσει ο παρακάτω διάλογος, όπως θα αποτυπωθεί στις εφημερίδες της εποχής:

Παπανδρέου: «Μεγαλειότατε αύριον θα σας υποβάλλω εγγράφως την παραίτησίν μου.»
Κωνσταντίνος: «Άκουσα τα περί παραιτήσεώς σας και τα λαμβάνω υπ’ όψιν μου.»
Παπανδρέου: «Αντιλαμβάνομαι τον λόγον δια τον οποίον επείγεσθε δια την παραίτησιν.»
Βασιλιάς: «Είναι δεδομένη η παραίτησις».
Παπανδρέου: «Καταλαβαίνω τις έχετε κατά νουν, Μεγαλειότατε.»
























Ο Κωνσταντίνος αρκέστηκε στην προφορική παραίτηση του Παπανδρέου και δεν περίμενε να του υποβληθεί εγγράφως. Λίγες ώρες αργότερα ορκίστηκε ενώπιόν του το πρώτο κλιμάκιο της κυβέρνησης των «Αποστατών», όπως ονομάστηκαν, υπό τον πρόεδρο της Βουλής, Ιωάννη Αθανασιάδη - Νόβα (Πρώτη Κυβέρνηση των «Αποστατών»).

Την επομένη χιλιάδες Αθηναίοι κατέβηκαν στους δρόμους για διαμαρτυρηθούν για το «βασιλικό πραξικόπημα». Συγκρούστηκαν με την αστυνομία, η οποία τους αντιμετώπισε με γκλομπς και δακρυγόνα. Στις 19 Ιουλίου θα γίνει η πιο εντυπωσιακή διαδήλωση υπέρ της Δημοκρατίας. Ο Γεώργιος Παπανδρέου, επικεφαλής μιας πομπής από 200 και πλέον αυτοκίνητα, στολισμένα με σήματα της Ένωσης Κέντρου, φοινικόκλαδα και φωτογραφίες, κατέβηκε από το Καστρί προς την Αθήνα εν μέσω του παραληρούντος πλήθους. Στο συλλαλητήριο της 21ης Ιουλίου, που μετέβαλε το κέντρο της Αθήνας σε πεδίο συγκρούσεων ανάμεσα σε διαδηλωτές και την Αστυνομία, θα χάσει τη ζωή του ο 22χρονος φοιτητής Σωτήρης Πέτρουλας, στέλεχος της Αριστεράς.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η κυβέρνηση Νόβα, βαλλόμενη πανταχόθεν, δεν θα λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή και θα υποβάλλει την παραίτησή της στις 5 Αυγούστου. Τα δύο μεγάλα κόμματα ΕΚ και ΕΡΕ ζητούν από τον βασιλιά εκλογές, αλλά αυτός δίνει διερευνητική εντολή στο ηγετικό στέλεχος της Ένωσης Κέντρου, Στέφανο Στεφανόπουλο, ο οποίος θα την καταθέσει λίγες ημέρες αργότερα.













O Στέφανος Στεφανόπουλος και ο Ηλίας Τσιριμώκος με τον βασιλιά Κωνσταντίνο.


Στις 18 Αυγούστου ο Κωνσταντίνος δίνει εντολή σχηματισμού κυβερνήσεως στον παλαίμαχο σοσιαλιστή Ηλία Τσιριμώκο, στέλεχος της ΕΚ και δεινό επικριτή της πρώτης κυβέρνησης των «Αποστατών». Προς γενική έκπληξη, ο Τσιριμώκος αποδέχεται την εντολή και σχηματίζει τη δεύτερη κυβέρνηση των «Αποστατών» στις 20 Αυγούστου, η οποία θα έχει την τύχη της κυβέρνησης Νόβα, αφού δεν θα λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή στις 28 Αυγούστου.

Οι αρχηγοί των δύο μεγάλων κομμάτων, Γεώργιος Παπανδρέου και Παναγιώτης Κανελλόπουλος, προτείνουν στον βασιλιά τη διενέργεια εκλογών, αλλά αυτός αναθέτει στον Στέφανο Στεφανόπουλο την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης. Αυτός σχηματίζει την τρίτη κυβέρνηση των Αποστατών, η οποία θα λάβει ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή στις 17 Σεπτεμβρίου 1965. Η περίοδος της «Αποστασίας» θα λήξει τυπικά με την πτώση της κυβέρνησης Στεφανόπουλου στις 22 Δεκεμβρίου 1966 και την άνοδο στην εξουσία της μεταβατικής κυβέρνησης του τραπεζίτη Ιωάννη Παρασκευόπουλου, που έχει εντολή να οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές στις 28 Μαΐου 1967...


Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/947

© SanSimera.gr

Κυβέρνηση: - Τα Τρία μέτρα στήριξης των πολιτών για την αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους


 

Τα έκτακτα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση για το ενεργειακό κόστος εξειδίκευσε η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στα έκτακτα μέτρα που λαμβάνονται, συμπεριλαμβάνονται τα εξής:

  • Πρώτον,  νομοθετείται άμεσα έκτακτη ειδική εισφορά ανά θερμική μεγαβατώρα υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο.
    • Η διάρκεια του μέτρου θα είναι τουλάχιστον δίμηνη, ενώ για την πρώτη εφαρμογή ως μήνας αναφοράς ορίζεται ο Ιούλιος του 2024.
    • Η έκτακτη εισφορά θα υπολογίζεται επί της ποσότητας φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται από κάθε υπόχρεο παραγωγό για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
    • Το ακριβές ποσό της ειδικής εισφοράς ανά θερμική μεγαβατώρα, θα προσδιορισθεί τις επόμενες ημέρες παράλληλα με τη νομοθέτησή της. Η ειδική εισφορά που αναλογεί σε κάθε Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής θα υπολογίζεται από τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Ανώνυμη Εταιρεία (Δ.Ε.Σ.Φ.Α. Α.Ε.).
    • Πρωταρχικός σκοπός θέσπισης της ειδικής εισφοράς είναι η προσωρινή υποστήριξη των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του έκτακτου υψηλού ενεργειακού κόστους.
  • Δεύτερον, μέσω του ποσού που θα συγκεντρωθεί από την ειδική εισφορά στους ηλεκτροπαραγωγούς υπέρ του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, θα επιδοτηθούν για τον Αύγουστο οι καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας (πράσινα και κίτρινα τιμολόγια) και πλήττονται από την επερχόμενη απότομη άνοδο των τιμολογίων του επόμενου μήνα.
    • Το όριο κατανάλωσης της επιδότησης για τους οικιακούς καταναλωτές θα είναι οι 500 κιλοβατώρες (kWh) το μήνα, ενώ ειδική πρόνοια θα υπάρχει για τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
    • Οι ανακοινώσεις για την ακριβή περίμετρο των δικαιούχων και το τελικό ποσό της επιδότησης σε ευρώ/MWh, θα γίνουν αμέσως μετά την ανακοίνωση των τελικών τιμών του ειδικού τιμολογίου (πράσινου) τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου.
  • Τρίτον, θα υπάρξει από ελληνικής πλευράς ένα είδος μηχανισμού παρέμβασης σε περίπτωση στρέβλωσης της αγοράς και δυσλειτουργίας, που έχει ενδημικά χαρακτηριστικά. Όταν, δηλαδή, κάποια χαρακτηριστικά παρουσιάζονται κατά διαστήματα, διότι υπάρχει μόνιμη στρέβλωση της αγοράς (χαρακτηριστικό παράδειγμα η παρούσα αύξηση των τιμών) για την οποία δεν υπάρχει επαρκής αντίδραση από την ευρωπαϊκή πλευρά. Πρόκειται, στην ουσία, για το μηχανισμό που είχε αξιοποιηθεί κατά το παρελθόν. Θα υπάρξει αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε η Ελλάδα να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα αυτής της πρόνοιας.

Η κυβέρνηση αποφάσισε τα παραπάνω έκτακτα μέτρα, λαμβάνοντας υπόψη τα εξής δεδομένα:

  • Ο μηχανισμός που αφορά σε πλαφόν στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έχει λήξει (30 Ιουνίου 2024).
  • Η καινούρια ευρωπαϊκή Οδηγία προβλέπει όρους για έκτακτο μηχανισμό, που δεν εκπληρώνονται, παρά μόνο μετά από τρεις μήνες και διαπίστωση περιφερειακής ή κεντρικής, ενεργειακής κρίσης.
  • Για τη στρέβλωση της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής αγοράς, δεν ευθύνεται η Ελλάδα, καθώς οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας δεν καθορίζονται από τη χώρα μας.