Σάββατο 7 Οκτωβρίου 2023

Ορκωμοσία των Νεοσυλλέκτων της 2023 Ε΄ ΕΣΣΟ. στο 584 Μ/ΠΤΠ


 

     Την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2023, πραγματοποιήθηκε  στο 584 Μ/ΠΤΠ, προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Άρτης  η Ορκωμοσία των Νεοσυλλέκτων της 2023 Ε΄  ΕΣΣΟ.

     Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν:

     = Ο Διοικητής της 8ης Μ/Π ΤΑΞ Ταξχος Παππάς Γεώργιος

     = Ο Βουλευτής της ΝΔ Γεώργιος Στύλιος

      = Η Δήμαρχος Νικολάου Σκουφά Ροζίνα Βαβέτση

      = Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της ΕΑΑΣ/Παρ. Άρτας, Σχης(ΠΖ) ε.α. Αλέξανδρος Παναγής και  Ο Ανχης(ΥΓ) Ιωάννης Πετρούδης

      Εκπρόσωποι της Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Αεροπορικού Αποσπάσματος, φορείς του Δημοσίου  καθώς και οι οικείοι των Νεοσυλλέκτων Οπλιτών

      

     



Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2023

Γιατί οι Δικαστές, σέρνουν τις κυβερνήσεις απ΄ τη "μύτη"; - Το "σκάνδαλο διαρκείας", που ξεκίνησε το 2007 και τα 8.600 ευρώ μηνιαίως



 


Το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ως αντισυνταγματικές τις μνημονιακές περικοπές συντάξεων από το 2012 (νόμος Λοβέρδου) έως και το 2016 (νόμος Κατρούγκαλου) μόνο για τους δικαστικούς. Για τους υπόλοιπους παραμένουν συνταγματικές. Μόνοι τους αποφάνθηκαν ότι δικαιούνται να απολαμβάνουν υψηλότερες συντάξεις, προκαλώντας δικαιολογημένες αντιδράσεις 

Η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, και μάλιστα με συντριπτική πλειοψηφία (28 υπέρ, 3 κατά), να κρίνει ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις των συνταξιοδοτικών νόμων από το 2012 (νόμος Λοβέρδου) έως και το 2016 (νόμος Κατρούγκαλου), μόνο στο σκέλος που αφορά τις αξιώσεις των ίδιων των δικαστών να υπολογίζονται οι συντάξεις τους σαν να μην έχουν περάσει τα χρόνια των μνημονίων, προκαλεί κοινωνικό σεισμό. 

Και αυτό γιατί οι ίδιοι αποφάνθηκαν ότι δικαιούνται να απολαμβάνουν συντάξεις χωρίς τις περικοπές των δώρων, που ισχύουν για όλες τις άλλες κατηγορίες συνταξιούχων, και χωρίς το «ψαλίδισμα» των ποσοστών αναπλήρωσης του εισοδήματος, που εφαρμόστηκε με τον νόμο Κατρούγκαλου. Με άλλα λόγια, αποφάνθηκαν ότι δικαιούνται τις προ μνημονίων συντάξεις… 

Η στάση τους δεν ξάφνιασε όσους γνωρίζουν και παρακολουθούσαν την περιπέτεια της χρεοκοπίας της χώρας και τις δραματικές αλλαγές στο ασφαλιστικό σύστημα. Η απαίτησή τους, όμως, να εξαιρούνται από τους κανόνες της εισοδηματικής πολιτικής που ισχύουν για όλους δεν παύει να αποτελεί ένα «διαρκές σκάνδαλο». 

Αυτό το θέμα καλείται σήμερα να κλείσει οριστικά η κυβέρνηση, καθώς αφορά όλους τους εργαζομένους που πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και τους συνταξιούχους. 

Η ιστορία με τους μισθούς και τα ομόλογα 

Η ιστορία με τις αμοιβές των δικαστών είχε ξεκινήσει το 2007, όταν οι ίδιοι προσέφυγαν στο δικό τους δικαστήριο, το Μισθοδικείο, και έκριναν ότι οι ίδιοι δεν μπορούν να παίρνουν χαμηλότερο μισθό από τους προέδρους των ανεξάρτητων αρχών, με πρώτη την Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών. Η τότε κυβέρνηση Καραμανλή αναγκάστηκε να υποχωρήσει και να ικανοποιήσει θεσμικά την απόφαση τους. 

Με τροπολογία που κατέθεσε τον Ιούλιο του 2008 στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης διπλασιάστηκε ο βασικός μισθός των δικαστών, σε εφαρμογή των αποφάσεων του Μισθοδικείου. Ετσι, εξομοιώθηκαν οι αποδοχές τους με εκείνες του προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. 

Οι αυξήσεις δόθηκαν δύο μήνες μετά την ανακοίνωση της εισοδηματικής πολιτικής της κυβέρνησης, που προέβλεπε αυξήσεις 4,5% στους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ ο υπουργός είπε ότι οι ρυθμίσεις αφορούν μόνο τους δικαστικούς λειτουργούς, και όχι τα μέλη της Βουλής. 

Οι παχυλές αυξήσεις των αποδοχών των δικαστών που αφορούν και το προσωπικό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επιβάρυναν ετησίως τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 195 εκατ. ευρώ (120 για τους εν ενεργεία και 75 εκατ. ευρώ για τους συνταξιούχους). 

Με βάση τις νέες διατάξεις, από την 1η Ιανουαρίου 2008 ο βασικός μισθός των προέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων (Αρείου Πάγου, Συμβουλίου της Επικρατείας και Ελεγκτικού Συνεδρίου) εκτοξεύθηκε τότε από τα 2.130 ευρώ που ήταν, σε 4.130 ευρώ (αύξηση που αγγίζει το 80%), χωρίς να περιλαμβάνονται τα επιδόματα για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των υποθέσεων (1.100 ευρώ, από 880), η πάγια αποζημίωση λόγω των ειδικών συνθηκών προσφοράς υπηρεσιών (950 ευρώ, από 880) και τα έξοδα παράστασης (300 ευρώ). 

8.600 ευρώ τον μήνα 

Υπολογίζεται ότι οι μικτές αποδοχές των προέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων, από περίπου 5.400 ευρώ που ήταν, αυξήθηκαν (τότε) στα 8.600 ευρώ. Με ανακοίνωση που εξέδωσε ο κ. Αλογοσκούφης, δικαιολογήθηκε λέγοντας ότι η τροπολογία κατατέθηκε σε συμμόρφωση με δικαστικές αποφάσεις οι οποίες εκδόθηκαν σε εκτέλεση της συνταγματικής επιταγής ότι «οι αποδοχές των δικαστικών λειτουργών είναι ανάλογες με το λειτούργημά τους».

 Εκτός από τις αυξήσεις που πήραν τότε, άμεσα οι δικαστές διεκδίκησαν και πήραν αναδρομικά για τις αυξήσεις στους μισθούς τους από την ημέρα που αποφάνθηκε το Μισθοδικείο ότι τα δικαιούνται. 

Τότε, λόγω της δραματικής δημοσιονομικής κατάστασης, η κυβέρνηση αποφάσισε να εξοφληθούν τα αναδρομικά των δικαστών με την καταβολή ομολόγων του Δημοσίου, όπως και έγινε… 

Προκειμένου, όμως, να διευκολυνθούν και να πάρουν (όσοι τα είχαν ανάγκη) μετρητά, ανέλαβε τότε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο να προεξοφλήσει τα ομόλογα αυτά, τα οποία κράτησε στο χαρτοφυλάκιό του. 

Οι αυξημένοι μισθοί, μαζί με τα δώρα, παρήγαγαν και αυξημένες συντάξεις, καθώς μέχρι το 2010 δημόσιοι υπάλληλοι, στρατιωτικοί και δικαστικοί έβγαιναν στη σύνταξη με βάση τον τελευταίο συντάξιμο μισθό. Με άλλα λόγια, έπαιρναν περίπου το ίδια χρήματα, αν εξαιρέσει κανείς τα επιδόματα παραγωγικότητας ή θέσης. 

Και φθάνουμε στο σήμερα…. 

Μετά από τρεις μνημονιακούς νόμους, του νόμου Λοβέρδου το 2010 (με τον οποίο έγιναν οι πρώτες περικοπές στις συντάξεις, με μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης και επιβολή έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στους συνταξιούχους), του νόμου Κουτρουμάνη το 2012 (με τον οποίο καταργήθηκαν και τα δώρα στις συντάξεις) και του νόμου Κατρούγκαλου το 2016 (ο οποίος ισοπέδωσε τις συντάξεις καθορίζοντας ποσοστά αναπλήρωσης της σύνταξης σε σχέση με το μισθό στο 51%, με 40 χρόνια ασφάλισης), οι συνταξιούχοι δικαστές αποφάσισαν να πάρουν τα χρήματα που έχασαν από το 2012. Ετσι, προσέφυγαν πρώτα στο Μισθοδικείο, που έστειλε τον φάκελο με το αίτημα του πρώην προέδρου τους στο Ελεγκτικό Συνέδριο. 

Την περασμένη Τετάρτη, οι σύμβουλοι του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μετά και την απόφαση που έλαβε το Μισθοδικείο για τον πρώην πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νίκο Αγγελάρα, αποφάνθηκαν ότι εφαρμοστέες για τον καθορισμό του ύψους των συντάξεων των πρώην δικαστών, εισαγγελέων και μελών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είναι οι προϊσχύσασες διατάξεις προ του 2012. 

Αναπλήρωση στο 60% των αποδοχών 

Οι συντάξεις των απόμαχων δικαστών, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, πρέπει να προσδιοριστούν σε επίπεδα πάνω του 60% των αποδοχών των εν ενεργεία συναδέλφων τους, όπως έχει αποφανθεί το Μισθοδικείο. 

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά μόνο όσους έχουν προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, αλλά και όλους όσοι μπορούν να προσφύγουν σήμερα ή στο μέλλον και να διεκδικήσουν «ίση μεταχείριση». 

Βέβαια, για το σύνολο των συνταξιούχων του κλάδου, είναι θέμα της κυβέρνησης τι θα πράξει, καθώς η καταβολή της αναδρομικής διαφοράς για όλους τους συνταξιούχους δικαστές συνιστά μεγάλη οικονομική επιβάρυνση, με τη μειοψηφία των τριών μελών της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου να επισημαίνει ότι πρέπει να δοθεί στην κυβέρνηση ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής στην επίμαχη απόφαση. 

Οι τελευταίες δικαστικές αποφάσεις στηρίζονται στο σκεπτικό ότι πρέπει να διασφαλίζεται στους δικαστικούς επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης ανάλογο με το κύρος και την αποστολή του λειτουργήματος που ασκούσαν. Ωσάν αυτό το θεμελιώδες κριτήριο, η «αξιοπρεπής διαβίωση», να μην οφείλει να αποτελεί κανόνα για όλους τους συνταξιούχους. 

Η απόφαση αυτή, βέβαια, σε συνδυασμό με όσα έχουν προηγηθεί από το 2007, προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό και αναμενόμενο, την οργισμένη αντίδραση των συνταξιούχων, αρχικά του Δημοσίου, που έχουν διαφορετική, άνιση εν προκειμένω, αντιμετώπιση, αλλά και των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα, που έχουν υποστεί βαρύτατο πλήγμα από τις περικοπές των συντάξεων, των δώρων και του ΕΚΑΣ. 

Ακόμη και όσοι είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη συνάντησαν κλειστές πόρτες, καθώς οι αποφάσεις που εκδόθηκαν από το ΣτΕ χαρακτήριζαν τον νόμο Κατρούγκαλο, για αυτούς βεβαίως, «συνταγματικό». 

Τι είχε προηγηθεί 

Τον Φεβρουάριο του 2019, το ΣτΕ, με πρόεδρο τη σημερινή Πρόεδρο της Δημοκρατίας, είχε αποφανθεί για τους δημοσίους υπαλλήλους τα εξής: 

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε τις περικοπές στα δώρα των Χριστουγέννων και του Πάσχα, αλλά και του επιδόματος θερινής άδειας, συνταγματικές, παρά την αντίθετη απόφαση του ΣΤ’ τμήματος και την αντίθετη εισήγηση κατά τη διάσκεψη της Ολομέλειας. 

Για την ιστορία και μόνο, το ΣΤ’ τμήμα του ανωτάτου συνταγματικού δικαστηρίου, με τις υπ’ αριθμ. 2626-2635/2018 αποφάσεις του είχε κρίνει ότι αναγνωρίζεται μεν ότι ο νομοθέτης, εκτιμώντας τις κρατούσες κοινωνικές συνθήκες, μπορεί να προβαίνει σε μείωση του βασικού μισθού ή των επιδομάτων στο πλαίσιο του δημοσίου συμφέροντος, ωστόσο «επιχειρείται νέα, για πολλοστή φορά περικοπή την αποδοχών της ίδιας ακριβώς ομάδας θιγομένων, ειδικότερα δε, θεσπίζεται πλέον με αυτήν, όχι περαιτέρω μείωση, αλλά κατάργηση των ετήσιων αποδοχών». 

Χαμένοι και οι συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα 

Στη συνέχεια, μόλις τον περασμένο Αύγουστο, έχασαν τη δικαστική μάχη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και οι συνταξιούχοι του ΕΦΚΑ, οι οποίοι διεκδικούσαν την καταβολή αναδρομικών από το 2016 και μετά, τα οποία αφορούσαν σε μειώσεις των επικουρικών τους συντάξεων –παρότι κατέβαλλαν εισφορές για αυτές– και την περικοπή δώρων και επιδομάτων. Ουδείς δικαιώθηκε. 

Οι Σύμβουλοι της Επικρατείας, στο πλαίσιο πιλοτικής δίκης, με την υπ’ αρίθμ. 1342/2023 απόφαση έκριναν ότι «δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση» για αναδρομικά επικουρικών συντάξεων δώρων και επιδομάτων 




Πηγή: Protagon.gr




Το Ελεγκτικό Συνέδριο αδειάζει την κυβέρνηση για τα αναδρομικά δικαστών: - Δεν αφορά μόνο τους προσφεύγοντες


 Μία σημαντική διευκρίνιση κάνει το Ελεγκτικό Συνέδριο σε σχέση με την απόφαση για τα αναδρομικά στις συντάξεις των δικαστικών.

Όπως διευκρινίζεται η απόφαση της Ολομέλειας για την επαναφορά των συντάξεων των δικαστικών λειτουργών, στα επίπεδα πριν από το 2012, είναι πιλοτική και δεν αφορά δηλαδή μόνο τους τρεις προσφεύγοντες πρώην ανώτατους δικαστές.

Η διευκρίνιση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς ο κ. Παύλος Μαρινάκης είχε υποστηρίξει πως η απόφαση αυτή αφορά τους προσφεύγοντες δηλαδή μόλις 2 άτομα.

«Δεν υπάρχει ζήτημα σεβασμού συνολικά στις αποφάσεις της δικαιοσύνης. Αφορά δυο προσφεύγοντες και μόνο αυτούς άρα δεν υπάρχει ζήτημα επέκτασης και δημοσιονομικής ανησυχίας», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

«Υπενθυμίζεται ότι με τις πιλοτικές δίκες ως οι ανωτέρω επιλύονται ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος που έχουν συνέπειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων και όχι διαφορές που αφορούν ειδικώς τον συγκεκριμένο διάδικο, το δικόγραφο του οποίου, φέροντας τα εν λόγω χαρακτηριστικά, έδωσε απλώς λαβή για την επίλυση των εν λόγω ζητημάτων», τονίζεται χαρακτηριστικά στο δελτίο Τύπου που εκδόθηκε από το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο στο οποίο παράλληλα σημειώνεται ότι η πιλοτική αυτή απόφαση δεν κάνει τίποτα άλλο από το να εφαρμόζει την απόφαση του Μισθοδικείου.

Υπενθυμίζεται μάλιστα, πως το Μισθοδικείο « όταν δικάζει μεταξύ άλλων διαφορές από συντάξεις δικαστικών λειτουργών, συγκροτείται κατά πλειοψηφία από μη δικαστικούς λειτουργούς»
Η δημοσιοποίηση των τριών αποφάσεων (1330 έως 1332/2023), ανοίγουν το δρόμο για διεκδικήσεις εκατοντάδων δικαστικών λειτουργών που έχουν ήδη προσφύγει ή και άλλων που θα το κάνουν το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με πληροφορίες εκκρεμούν ήδη περίπου 400 παρόμοιες προσφυγές συνταξιούχων δικαστών.

Στην ανακοίνωση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνεται πάντως ότι « η εκ του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος υποχρέωση για παροχή πλήρους δικαστικής προστασίας από την προσβολή των συνταξιοδοτικής φύσης δικαιωμάτων των δικαστικών λειτουργών και η εντεύθεν διασφάλιση της πρακτικής αποτελεσματικότητας του δικαιώματος του οποίου η προσβολή διαγνώστηκε με απόφαση του ειδικού Δικαστηρίου, επιβάλλει όπως η συνταξιοδοτική Διοίκηση, μετά τη δικαστική διάγνωση της αντισυνταγματικότητας μειώσεων σε σύνταξη δικαστικού λειτουργού, προβεί, εφ’ όσον τούτο ζητηθεί και ανεξαρτήτως αν η απόφαση του εν λόγω Δικαστηρίου αφορούσε στον ίδιο».

Σημειώνεται πως σύμφωνα με την άποψη της μειοψηφίας, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ι. Σαρμάς, θα χρειαστεί προθεσμία ενός έτους η κυβέρνηση για να προχωρήσει στην εκτέλεση της απόφασης λόγω του δημοσιονομικού κόστους που αυτή θα επιφέρει.

Τεράστια και επώδυνα οικονομικά λάθη σε χιλιάδες συνταξιούχους - Ο αλάνθαστο μαθηματικός τύπος, για υπολογισμό των συντάξεων αποδείχτηκε μια παταγώδης αποτυχία - Δείτε τα ντοκουμέντα


Οφειλέτες χωρίς ευθύνη και λόγω… αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών στους τραπεζικούς λογαριασμούς από τον ΕΦΚΑ βρίσκονται χιλιάδες ασφαλισμένοι.

Λόγω προχειρότητας, αδυναμίας του Πληροφοριακού Συστήματος και γραφειοκρατίας πολλοί ασφαλισμένοι λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά σύνταξης και, ακολούθως, ο ΕΦΚΑ τους ζητά να επιστρέψουν ακόμη και δεκάδες χιλιάδες ευρώ.

Μάλιστα σε έναν συνταξιούχος αναπηρίας (τα στοιχεία στη διάθεση της Σελίδας) απέδιδαν υψηλότερες αποδοχές επί 5ετία (μη περικοπή εθνικής σύνταξης λόγω μικρότερου του 80% ποσοστού αναπηρίας), με αποτέλεσμα να βρίσκεται χρεωμένος με 26.000 ευρώ στον ΕΦΚΑ.

Αν και τα ένα λόγω αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά θα επιστραφούν σε δόσεις, ωστόσο η μηνιαία παρακρατήσει, λόγω αβλεψίας του ΕΦΚΑ, συνεπάγεται χαμηλότερες αποδοχές στο εξής.

Ακόμη-ακόμη δεσμεύεται η προσωπική τους περιουσία και είναι υπόλογοι οι κληρονόμοι για την αποπληρωμή της οφειλής…

Πρόσθετα, οι εν λόγω συνταξιούχοι πλήρωναν υψηλότερες εισφορές Υγείας (υπέρ ΕΟΠΥΥ), στο βαθμό που τους παρακρατούσαν κάθε μήνα 6% επί ενός πλασματικού-λάθους ποσού σύνταξης.

Όπως, εξάλλου, συνέβαινε και με την εφορίας (παρακράτηση 22% για ποσά σύνταξης άνω των 833 ευρώ μεικτά από τη… λάθος κύρια και την επικουρική σύνταξη).

Πέραν της μη παρακράτησης της εθνικής σύνταξης για ποσοστό αναπηρίας κάτω του 80% (-25% για αναπηρία μεταξύ 67% και 80% και περικοπή της μισής εθνικής σύνταξης για αναπηρία από 50% έως και 66,99%), υπάρχουν και οι ακόλουθες προχειρότητες και λάθη που έχουν οδηγήσει χιλιάδες συνταξιούχους στην απόγνωση:

-Καταβολή προσωρινής σύνταξης με πρόχειρο έλεγχο των δικαιολογητικών, χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις (χρόνος ασφάλισης, ηλικίας συνταξιοδότησης, αναγνωρίσεις πλασματικών κ.α.). Με αποτέλεσμα, αφενός κάποιοι να γυρίσουν και πάλι στη δουλειά και, αφετέρου, να έχουν καταστεί οφειλέτες του ΕΦΚΑ.

-Η καταβολή ολόκληρων των συντάξεων χηρείας (70%) μετά την πάροδο της 3ετίας στην περίπτωση που ο/η δικαιούχος εργάζεται ή συνταξιοδοτείται εξ ιδίου δικαιώματος. Επ αυτού αναμένεται νομοθετική ρύθμιση για την διαγραφή των επιπλέον ποσών που λαμβάνουν οι συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα (αντιθέτως περικόπτονται οι συντάξεις στο δημόσιο τομέα) και ο περιορισμός των καταβολών στο 35% της αρχικής σύνταξης του άμεσα ασφαλισμένου ή του ποσού που αναλογούσε με βάση τα έτη ασφάλισης.

-Συνέχιση των πληρωμών σε πολλές περιπτώσεις των θανόντων γονέων παρά το γεγονός ότι έχει καταχωρηθείς το Ληξιαρχείο ο θάνατος από τους κληρονόμους (παιδιά κ.α.). Ακόμη και στις περιπτώσεις που έχει δηλωθεί ο θάνατος στον ΕΦΚΑ.




πηγή:https://www.ieidiseis.gr/oikonomia/217132/i-gafa-tou-efka-poioi-syntaksioyxoi-tha-klithoyn-na-epistrepsoun-xrimata-tis-syntaksis

 

Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: - Η κυβέρνηση σέβεται την Δικαιοσύνη - Προέχει προστασία του ασφαλιστικού συστήματος και όχι η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις συντάξεις των Δικαστών


 


 Δήλωση Υπουργού Εθνικής  Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, για την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με τις συντάξεις των Δικαστών


"Η κυβέρνηση επαναλαμβάνει ότι σέβεται την Δικαιοσύνη. Σέβεται όμως και τις θυσίες των Ελλήνων πολιτών την περασμένη δεκαετία, αλλά και την ανάγκη η χώρα να προχωρήσει με σταθερότητα μπροστά, μακριά από νέες οικονομικές περιπέτειες."

"Μετά τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η κυβέρνηση θα αναλάβει χωρίς καθυστέρηση σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, που όμως ως βασικό της άξονα θα έχει την προστασία του ασφαλιστικού συστήματος από νέα ελλείμματα, των οποίων θύματα θα ήταν τελικά οι φορολογούμενοι και οι υπόλοιποι συνταξιούχοι".


Τα ανώτατα δικαστήρια ξηλώνουν τις μνημονιακές περικοπές συντάξεων και μισθών - Πονοκέφαλος για την κυβέρνηση η καταβολή αναδρομικών




Τα ανώτατα δικαστήρια της χώρας ξηλώνουν τις μνημονιακές περικοπές συντάξεων και μισθών, ενδεχομένως και φορολογικών επιβαρύνσεων, που επιβλήθηκαν από το 2010 έως και το 2016, επιδικάζοντας σε ορισμένες περιπτώσεις και αναδρομικά πολλών ετών.

Πρόκειται για μέτρα που αφαίρεσαν εισοδήματα δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ από μισθωτούς και συνταξιούχους και πολλά εξ αυτών κατέπεσαν ή καταπίπτουν στα δικαστήρια. Επειδή το δημοσιονομικό κόστος των συγκεκριμένων αποφάσεων είναι τεράστιο, η κυβέρνηση επιχειρεί είτε να καθυστερήσει την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων είτε να τις ακυρώσει. Στο πλαίσιο αυτό, το μπαράζ δικαστικών αποφάσεων που δικαιώνουν τους προσφεύγοντες προβληματίζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για το κόστος που επισείουν.

Και άλλες αποφάσεις

Σχεδόν ταυτόχρονα με τη γνωστοποίηση της αποφάσεως του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές στις συντάξεις των δικαστικών λειτουργών που επέβαλε ο νόμος Κατρούγκαλου, δημοσιοποιήθηκαν τρεις ακόμη αποφάσεις ενός άλλου ανωτάτου δικαστηρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες έρχονται να δικαιώσουν τους υπηρετούντες στα Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας που είχαν προσφύγει κατά της συνταγματικότητας των περικοπών των αποδοχών τους κατά 10% με τον μνημονιακό νόμο 4093/2012. Οι αποφάσεις επιδικάζουν αναδρομικές αυξήσεις αποδοχών από το 2012 για όσους προσέφυγαν και από την ημέρα δημοσίευσής τους για τους υπόλοιπους -μη προσφυγόντες ερευνητές.

Και όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ήδη έχουν εκδοθεί εδώ και πολλούς μήνες αποφάσεις από το Συμβούλιο της Επικρατείας και για άλλες κατηγορίες δημόσιων λειτουργών αμειβομένων με ειδικά μισθολόγια, με τις οποίες οι προσφεύγοντες δικαιώθηκαν επίσης στις διεκδικήσεις τους κατά του Δημοσίου και συγκεκριμένα στους ισχυρισμούς τους ότι οι περικοπές κατά 10% στις αποδοχές τους από το 2012, με τον ν. 4093/2012 που ψηφίστηκε στο πλαίσιο εφαρμογής του 2ου Μνημονίου, ήταν αντισυνταγματικές. Πρόκειται για αποφάσεις που δικαίωσαν τα μέλη του Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού των ΑΕΙ οι οποίες δεν εφαρμόστηκαν πλήρως από το Δημόσιο, δεδομένου ότι νομοθετήθηκαν μεν πρόσφατα αυξήσεις για τις αποδοχές των εν λόγω λειτουργών, όμως οι αυξήσεις αυτές δεν καλύπτουν τις απώλειες που υπέστησαν οι συγκεκριμένοι λειτουργοί εξαιτίας των περικοπών που τους επιβλήθηκαν το 2012.

Την ίδια ώρα εκκρεμούν για έκδοση κι άλλες δικαστικές αποφάσεις για δύο σημαντικά ζητήματα συνταγματικότητας φορολογικών διατάξεων. Αν -και σ’ αυτές τις περιπτώσεις- οι αποφάσεις που θα εκδοθούν είναι θετικές για τους προσφεύγοντες αναμένεται να προκαλέσουν πρόσθετο «πονοκέφαλο» στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, διότι θα υποχρεώνουν το Δημόσιο να επιστρέψει αναδρομικά μεγάλου ύψους φορολογικές επιβαρύνσεις που ήδη επέβαλε κατά την τριετία 2020-2022.

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά μία προς μία τις περιπτώσεις δικαστικών διεκδικήσεων που είτε κρίθηκαν ήδη θετικά για τους προσφεύγοντες είτε αναμένεται να κριθούν σύντομα εντός των προσεχών μηνών:

Δικαστικοί λειτουργοί

Με την υπ’ αριθμόν 1330/2023 απόφασή του, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε κατά πλειοψηφία (28-3) ότι είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα η σιωπηρή άρνηση της Διοίκησης-Πολιτείας για επανακανονισμό της σύνταξης του πρώην προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Νίκου Αγγελάρα, που είχε προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, διότι όφειλε η Διοίκηση-Πολιτεία να υπολογίσει τη σύνταξή του μη εφαρμόζοντας τις κριθείσες από το Μισθοδικείο ως αντισυνταγματικές σχετικές διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου» (ν. 4387/2016), αλλά τις προϊσχύσασες αυτών.

Έκρινε επίσης ότι εφαρμοστέες για τον καθορισμό του ύψους των συντάξεων των πρώην δικαστών, εισαγγελέων και μελών Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) είναι οι προϊσχύσασες διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου». Δηλαδή, οι συντάξεις των δικαστών πρέπει, σύμφωνα με το Ε.Σ., να επανέλθουν στα επίπεδα που ίσχυαν προ του 2012, με άλλα λόγια προ του καθεστώτος που είχε διαμορφωθεί με τον μνημονιακό νόμο 4093/2012.

Ερευνητές

Αύξηση αποδοχών για τους ερευνητές των Ερευνητικών Ιδρυμάτων της χώρας αναδρομικά από το 2012 για όσους έχουν προσφύγει στα δικαστήρια και έχουν ασκήσει ένδικα μέσα και από την ημερομηνία δημοσίευσης (11-9-2023) προβλέπουν τρεις διαδοχικές όμοιου περιεχομένου αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με τη διαδικασία πρότυπης δίκης το δικαστήριο εξέδωσε τις υπ’ αριθμόν 1527, 1528 και 1529/2023 αποφάσεις επιλύοντας μια μακρά δικαστική διαδικασία με προσφυγές σε όλα τα δικαστήρια της χώρας, σχετικά με τις οριζόντιες περικοπές 10% που επιβλήθηκαν από την 1η-9-2012 με τον ν. 4093/2012 στις αποδοχές των ερευνητών των ερευνητικών ιδρυμάτων της χώρας, οι οποίοι εντάσσονται στα αποκαλούμενα ειδικά μισθολόγια.

Όπως επισημαίνει το δικαστήριο, «με τα δεδομένα που ίσχυαν κατά τον χρόνο δημοσίευσης του ν. 4093/2012, οι συγκεκριμένες μειώσεις των αποδοχών των ερευνητών, συνυπολογιζόμενες με την πλήρη κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας και τις προηγούμενες μειώσεις που επιβλήθηκαν διαδοχικά επί των πάσης φύσεως επιδομάτων, αποζημιώσεων και πρόσθετων αμοιβών, καθώς και άλλες μειώσεις του εισοδήματός τους με άλλα νομοθετήματα της περιόδου της κρίσης υπερβαίνουν, λόγω του σωρευτικού τους αποτελέσματος και της έκτασής τους, το όριο που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη».

Με τον νόμο 5045/2023 προβλέπονται αυξήσεις από την 1η1-2024 και για τις αποδοχές των ερευνητών, οι οποίες δεν θα χορηγηθούν αναδρομικά και δεν καλύπτουν τις απώλειες που πρέπει να αναπληρωθούν με βάση την απόφαση του ΣτΕ.

Πανεπιστημιακοί

Με την απόφαση 1911/2022 της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία εκδόθηκε στο πλαίσιο πιλοτικής δίκης, τα μέλη του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων δικαιώθηκαν στις αγωγές που είχαν καταθέσει κατά του Ελληνικού Δημοσίου ζητώντας να κριθούν αντισυνταγματικές οι διατάξεις των νέων ειδικών μισθολογίων που καθιερώθηκαν γι’ αυτούς από την 1η-1-2017, με τον ν. 4472/2017, και κράτησαν χαμηλότερα από τα επίπεδα της 31ης-8-2012 τις συνολικές αποδοχές τους, παρά το γεγονός ότι είχαν ήδη κριθεί αντισυνταγματικές οι περικοπές που επιβλήθηκαν από 1ης-9-2012 με τον ν. 4093/2012.

Οι εν λόγω κατηγορίες λειτουργών του Δημοσίου δεν δικαιώθηκαν από το ΣτΕ ως προς τις διεκδικήσεις τους για αναδρομική αποκατάσταση των αποδοχών τους από την 1η-1-2017, όμως το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι από τις 7-10-2022 πρέπει να λαμβάνουν αποδοχές αυξημένες στα επίπεδα της 31ης-8-2012.

Η κυβέρνηση νομοθέτησε πρόσφατα (ν.5045/2023) αυξήσεις 11%-17% στις αποδοχές των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ, με αναδρομικότητα από τις 7-10-2022, ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων των πανεπιστημιακών, οι αυξήσεις αυτές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις απώλειες που πρέπει να αναπληρωθούν με βάση την απόφαση του ΣτΕ. Αναμένεται λοιπόν νέος γύρος προσφυγών στα δικαστήρια.

Εισφορά αλληλεγγύης

Ειδική εισφορά αλληλεγγύης για ετήσια εισοδήματα δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων άνω των 12.000 ευρώ. Χιλιάδες δικαστικοί λειτουργοί έχουν ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για την κατάργηση της φορολογικής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης επί των μισθών του Δημοσίου και των συντάξεων άνω των 12.000 ευρώ ετησίως, αναδρομικά από την 1η-1-2021, αντί από την 1η1-2023, που νομοθέτησε ήδη η κυβέρνηση, δηλαδή για δύο έτη νωρίτερα.

Τέλος επιτηδεύματος

Η προσφυγή ενός δικηγόρου της Αθήνας στο Διοικητικό Πρωτοδικείο για τη διαγραφή των χρεώσεων του τέλους επιτηδεύματος που του επιβλήθηκαν για το έτος 2020 εξελίχθηκε σε προσφυγή ενώπιον του ΣτΕ, με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης προκειμένου να κριθεί εάν είναι αντισυνταγματική ή όχι η συνέχιση της επιβολής του τέλους αυτού κατά τα έτη 2020 και επόμενα.

Ουσιαστικά, το ΣτΕ εκλήθη να αποφανθεί για τη συνταγματικότητα ή μη της επιβολής του τέλους επιτηδεύματος για τα έτη από το 2020 και μετά. Η απόφαση αναμένεται και σε περίπτωση κατά την οποία θα κρίνει ότι η επιβολή του συγκεκριμένου φόρου από τα φορολογικά έτη 2020 και μετά είναι αντισυνταγματική, το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει σε περισσότερους από 1.000.000 επιχειρηματίες και ελεύθερους επαγγελματίες ποσά επιβληθέντων τελών επιτηδεύματος συνολικού ύψους άνω των 900 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να νομοθετήσει την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τα φορολογικά έτη 2022 και επόμενα, με συνέπεια να δημιουργηθεί δημοσιονομικό κενό άλλων 450 εκατ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό του 2023. 

Συντάξεις:- Το ντόμινο μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου - Το θέμα και άλλων προσφυγών


 «Πονοκέφαλο» δημιούργησε στην κυβέρνηση η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφορικά με τα αναδρομικά των συνταξιούχων δικαστών, με αποτέλεσμα να υπάρξουν συσκέψεις για τον χειρισμό του ζητήματος. Ουσιαστικά, το αρμόδιο δικαστήριο έκρινε, μετά από πρόσφυγες 3 προσώπων, πως οι συντάξεις τους πρέπει να προσδιοριστούν με βάση το παλαιότερο καθεστώς, κάτι που οδηγεί σε αύξηση των συντάξεών τους από εδώ και στο εξής αλλά και στην απόδοση αναδρομικών από το 2012 μέχρι και σήμερα.

Οι υπολογισμοί του οικονομικού επιτελείου


Λόγω αυτού σήμανε συναγερμός στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αλλά και στο Εργασίας, καθότι η γενίκευση μιας τέτοιας απόφασης θα έθετε ζητήματα δημοσιονομικά.

Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με ανεπίσημους υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, κάτι τέτοιο θα στοίχιζε 330 εκατ. ευρώ (μέχρι και φέτος) και θα αφορούσε περί τους 5.000 συνταξιούχους δικαστικούς. Μάλιστα, σε μια τέτοια περίπτωση, το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος θα εξακολουθούσε να ανέρχεται στα 30 εκατ. ευρώ για τα επόμενα χρόνια.


Όπως ανέφεραν πηγές του υπουργείου στον OT, σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρούσε σε μια τέτοια κίνηση τότε θα άνοιγε ο «Ασκός του Αιόλου» και για άλλες κατηγορίες πολιτών, οι οποίοι υπέστησαν περικοπές εντός των μνημονιακών χρόνων. Συνεπώς, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η απόδοση αναδρομικών σε όλους τους συνταξιούχους δικαστικούς και μόνο, θα έθετε ευθέως ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης πέραν των βασικών δημοσιονομικών θεμάτων.

Το θέμα και άλλων προσφυγών


Ωστόσο, φαίνεται πως υπάρχουν…σκέψεις κυρίως νομικών που ερμηνεύουν τα όσα ενδέχεται να ακολουθήσει και κάνουν λόγο για «μπαράζ» διεκδικήσεων από το σύνολο των συνταξιούχων δικαστών, των βουλευτών, ακόμη και η επέκταση της απόφασης σε άλλους κλάδους συνταξιούχων.

Αναφορικά με το τι θα γινόταν σε περίπτωση που και άλλοι συνταξιούχοι δικαστικοί έσπευδαν να προχωρήσουν τώρα σε δικαστική προσφυγή, η απάντηση στελέχους του υπουργείου ήταν ότι το πιθανότερο είναι πως δε θα μπορούν λόγω παραγραφής, καθώς έχει παρέλθει 10ετία από τότε που εφαρμόστηκε το μέτρο για πρώτη φορά. Ούτως ή άλλως, αυτό το οποίο θα συμβεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, είναι να δοθεί τόσο η αύξηση όσο και τα αναδρομικά μόνο στους 3 δικαστικούς, οι οποίοι προχώρησαν στην προσφυγή.

Οι βουλευτές και η κυβέρνηση


Συνεπώς, η επίμαχη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου καταλαμβάνει μόνο όσους έχουν προσφύγει στο Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο. Για τους λοιπούς συνταξιούχους είναι θέμα της κυβέρνησης το τι θα πράξει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, καθώς η καταβολή της αναδρομικής διαφοράς έχει δημοσιονομικό κόστος. Και ως φαίνεται, η κυβέρνηση δε σκοπεύει να προχωρήσει σε γενίκευση, όπως άλλωστε προέκυψε τόσο από τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Εργασίας Άδωνι Γεωργιάδη όσο και του Κυβερνητικού Εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη.

Ο πρώτος υπογράμμισε πως δεν πρόκειται να εφαρμοστεί η απόφαση για το σύνολο των συνταξιούχων δικαστών, σημειώνοντας πως «Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε πλήρη δημοσιονομικό εκτροχιασμό της χώρας», σημείωσε, ενώ ο δεύτερος τόνισε πως δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα επέκτασης ή ευρύτερης δημοσιονομικής ανησυχίας.

Σε ό,τι αφορά τους βουλευτές ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε πως «έχει ψηφιστεί σχετικά να μην γίνει διεκδίκηση από αυτούς, σεβόμενοι τα προβλήματα που κλήθηκε η κοινωνία να πληρώσει» ενώ για τις επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε πως «δεν υπάρχει ζήτημα μη σεβασμού στις αποφάσεις της Δικαιοσύνης συνολικά». Σημείωσε ακόμη πως «για την ελληνική κυβέρνηση δεν υπάρχουν συνταξιούχοι δύο και τριών κατηγοριών».

Πάντως, η μειοψηφία των τριών μελών της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, επισήμανε ότι πρέπει να δοθεί στην Κυβέρνηση ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής προς την επίμαχη απόφαση. Όπως επισημαίνει στο Ε.Σ. σε ανάρτησή του «σε υποθέσεις συνταξιούχων δικαστικών λειτουργών το Ελεγκτικό Συνέδριο υποχρεούται να σέβεται τις επί νομικών ζητημάτων κρίσεις του ειδικού κατά το άρθρο 88 παρ. 2 του Συντάγματος Δικαστηρίου (Μισθοδικείου), που έχει τη σχετική πρωτογενή εκ του Συντάγματος δικαιοδοσία».





πηγή:https://www.ot.gr/2023/10/06/forologia/syntakseis-to-ntomino-gia-tis-syntakseis-meta-tin-apofasi-tou-elegktikou-synedriou/