Δευτέρα 9 Μαΐου 2022

ΥΦΕΘΑ: Η Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ και η απόφαση για επιχειρήσεις αποτελεί αρμοδιότητα του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου - Οι εθνικοί περιορισμοί διαμορφώνουν τους κανόνες εμπλοκής που θα εφαρμοσθούν


 Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Νικόλαος Χαρδαλιάς απάντησε σήμερα, Δευτέρα 9 Μαΐου 2022, στις παρακάτω δύο Επίκαιρες Ερωτήσεις:

– Με αριθμό 636/3-5-2022, που υπέβαλε ο Βουλευτής Β΄ Δυτικής Αττικής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Γεώργιος Τσίπρας, με θέμα: «Διάθεση Δυνάμεων του Ελληνικού Στρατού στη Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ στην ανατολική Ευρώπη».

Κατά την πρωτολογία του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:

«Καταρχήν να σας ξεκαθαρίσω ότι δεν υπάρχει καμία, μα καμία αδιαφάνεια σε οτιδήποτε αποφασίζουμε και σε οτιδήποτε δρομολογούμε. Και πριν εισέλθω στην ουσία της συζήτησης, θα ήθελα να επισημάνω με πολύ σεβασμό και πολύ εκτίμηση, το ξέρετε άλλωστε, ότι για μείζονα ζητήματα, που αφορούν στο χώρο της Εθνικής Άμυνας, η πολιτική ηγεσία ενημερώνει τακτικότατα, τόσο τις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής των Ελλήνων, όσο και την ολομέλεια, εφόσον τούτο κριθεί σκόπιμο.

Και θέλω να επαναλάβω, εσείς έχετε μεγάλη εμπειρία πάνω σε αυτό, ότι υπάρχουν στοιχεία που δεν μπορούν, προφανώς, εύκολα να αποδεσμευθούν μέσω της παρούσας διαδικασίας, γι’ αυτό καλό είναι να συζητούμε στις αρμόδιες επιτροπές, και μάλιστα αρκετά εξ’ αυτών, και όχι σε δημόσιες συνεδριάσεις.

Σε κάθε περίπτωση όμως, νομίζω είναι κοινός τόπος ότι, ο κόσμος έχει αλλάξει μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και την απαράδεκτη ρωσική εισβολή και έχει επηρεαστεί από την γεωπολιτική αστάθεια, με πολύ πιο σύνθετες προκλήσεις και απειλές, που καθιστούν ορατό τον κίνδυνο περαιτέρω κλιμάκωσης ή ακόμη και εξάπλωσης της κρίσης, και είναι ένα στοιχείο που πρέπει να το κρατήσουμε στη συζήτησή μας, με απότοκο την υπονόμευση της ευρωπαϊκής ασφάλειας και των θεμελίων της διεθνούς έννομης τάξης. Νομίζω κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει σε αυτό.

Η αρχιτεκτονική της ευρωπαϊκής ασφάλειας έχει αρχίσει να κλυδωνίζεται και γι’ αυτό το λόγο, πρέπει ασφαλώς να την επικαιροποιήσουμε, να την επανασχεδιάσουμε λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα. Η Ευρώπη παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, έχει την υποχρέωση να μπορεί αυτοτελώς να υπερασπίζεται τα κοινά συμφέροντα και τις αξίες των κρατών – μελών της. Η ρωσική επιθετικότητα διαρκής στην Ουκρανία ανέδειξε την ανάγκη της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας αλλά και της ενίσχυσης του ευρωπαϊκού πυλώνα της ασφάλειας του ΝΑΤΟ.

Για το σκοπό αυτό, ξέρετε πολύ καλά ότι, η ΝRF (ΝΑΤΟ Response Force), δηλαδή, η Δύναμη Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ, υφίσταται ως επιχειρησιακό εργαλείο της Συμμαχίας για την αντιμετώπιση εμφανιζόμενων απειλών κατά της εδαφικής ακεραιότητας και ανεξαρτησίας και εν γένει ασφάλειας των κρατών – μελών της και μπορεί να αναπτυχθεί γρήγορα όποτε αυτό απαιτηθεί.

Περιλαμβάνει στοιχεία χερσαίων δυνάμεων, Ναυτικού, Αεροπορίας και Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων, τηρεί δε υψηλή ετοιμότητα με σκοπό να παρέχει ταχεία στρατιωτική ανταπόκριση σε μια αναδυόμενη κρίση, είτε για σκοπούς συλλογικής άμυνας, είτε για άλλες επιχειρήσεις αντιμετώπισης πολλαπλών κρίσεων.

Η συγκρότησή της ακολουθεί για λόγους μεθοδολογίας και διαχείρισης, έχει αξία να τα καταθέτουμε αυτά και να τα συζητάμε, έναν τριετή κύκλο εργασιών, στον οποίο περιλαμβάνεται το σχέδιο εναλλαγής ετοιμοτήτων και διαθέσεων σύμφωνα με τις αποφάσεις των κρατών – μελών, ακολουθώντας πιστά τις διαδικασίες της Συμμαχίας και με βάση τις εθνικές επιδιώξεις, αλλά και δυνατότητες κάθε κράτους – μέλους.

Η ενεργοποίηση της ΝRF, ήτοι η απόφαση για ετοιμότητα ανάπτυξης και η ανάπτυξή της για επιχειρήσεις αποτελεί αρμοδιότητα του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου (NAC – North Atlantic Council).

Οι διαδικασίες είναι καθορισμένες και θα μου επιτρέψετε να πω ότι οι διαδικασίες είναι και διαφανείς. Κάθε κράτος – μέλος ακολουθώντας τις εθνικές διαδικασίες που έχει θεσπίσει, αποφασίζει τελικώς για τη διάθεση, αλλά και τις προϋποθέσεις ανάπτυξης και δράσης των δυνάμεων που επιθυμεί να συνεισφέρει (απόφαση του ΚΥΣΕΑ, εάν χρειαστεί απόφαση των Ειδικών Επιτροπών).

Σε περιπτώσεις που οι συνθήκες ασφαλείας το επιβάλουν, η Συμμαχία δύναται να συμπληρώσει τις επιχειρησιακές της ανάγκες με τη διαδικασία παραγωγής δυνάμεων (force generation). Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζονται επαρκείς δυνατότητες για την αποτροπή και άμυνα έναντι κινδύνων που προαναφέρθηκαν (για ζητήματα, ας πούμε στη συγκεκριμένη περίπτωση, ασφάλειας).

Με βάση τις ανωτέρω διαδικασίες κάθε κράτος – μέλος, με γνώμονα την εθνική του ασφάλεια, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες αλλά και τις επιδιώξεις του, συνεισφέρει σε δυνάμεις και σε κατάλληλο χρόνο μεταβιβάζει τη Διοίκηση και τον Έλεγχό τους στον Ανώτατο Διοικητή των Συμμαχικών Δυνάμεων στην Ευρώπη (SACEUR – Supreme Allied Commander Europe), ο οποίος, με τη σειρά του, μεταβιβάζει σε υφιστάμενο επιχειρησιακό Διοικητή. Θέλω να επισημάνω στο σημείο αυτό ότι, κατά τη μεταβίβαση της Διοίκησης και Ελέγχου τίθενται εθνικοί περιορισμοί, το γνωρίζετε, που εν πολλοίς, διαμορφώνουν και τους κανόνες εμπλοκής που θα εφαρμοσθούν.

Επιτρέψτε μου να προβώ, για ακόμη μία φορά, στη διαπίστωση ότι ερχόμαστε και μέσω μιας κοινοβουλευτικής διαδικασίας σχολιάζουμε δημοσιεύματα, πολλά από τα οποία, μάλιστα, το ξέρετε είναι και ανώνυμα ή αναρτώνται σε ιστοσελίδες οι οποίες δεν έχουν επιτρέψετε μου να πω καμία, μα καμία αξιοπιστία.

Αναρωτιέμαι δε, εάν τυγχάνουν προσοχής και ιδιαίτερης μελέτης, οι επίσημες απαντήσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας μέσω της διαδικασίας του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.

Και το λέω αυτό, διότι ο κύριος ΥΕΘΑ έχει απαντήσει, αρκετές φορές, με επίσημα στοιχεία που προέρχονται από τις εισηγήσεις – γνωματεύσεις των επιχειρησιακών οργάνων του ΥΠΕΘΑ ότι, με την αποστολή της συστοιχίας Patriot στη Σαουδική Αραβία δεν επηρεάζεται η αντιαεροπορική ικανότητα της Χώρας. Αντιθέτως, η ενέργεια αυτή θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στη Χώρα μας, θα επιβεβαιώσει τον ρόλο της ως παράγοντα ασφάλειας και σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, θα επαυξήσει τις επιχειρησιακές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) παρέχοντας εμπειρία, παρέχοντας γνώσεις παρέχοντας δεξιότητες στο ίδιο το προσωπικό. Παρά ταύτα όμως, διατυπώνονται έωλες, στείρες, ατεκμηρίωτες αρνητικές απόψεις για την εν θέματι περίπτωση.

Κλείνοντας την πρωτολογία μου θα ήθελα να επαναλάβω, για πολλοστή φορά, ότι η αποστολή αμυντικού και υγειονομικού υλικού στην Ουκρανία, γίνεται σε στενή συνεργασία της Πολιτικής και Στρατιωτικής Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ. Ως εκ τούτου, σε καμία περίπτωση δεν αποδυναμώνουμε την αμυντική διάταξη της xώρας.

Και επιτρέψτε μου να πω ότι αυτό είναι νομοτελειακή προσέγγιση και στοίχημα χωρίς δεύτερες σκέψεις στο ΥΠΕΘΑ. Αντιθέτως, με μεθοδικότητα, με σχεδιασμό και προγραμματισμό ενισχύουμε στην πράξη με τα κατάλληλα εξοπλιστικά προγράμματα την αμυντική θωράκιση και την επιχειρησιακή ετοιμότητα της Χώρας.

Κατά τα άλλα θα σας ενημερώσω, εφόσον κάτι προκύψει στη δευτερολογία μου.

Σας ευχαριστώ».

Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε:

«Νομίζω ότι στην πρωτολογία ήμουν αρκούντως σαφής για τα θέματα που συζητούμε.

Διότι ο τρόπος που αναπτύσσονται οι Δυνάμεις μας και ο τρόπος που λαμβάνονται οι αποφάσεις απαντάνε ουσιαστικά στον εάν μπορεί να προχωρήσουμε σε κάποιες διαδικασίες χωρίς αυτές να έχουν την έγκριση του ΚΥΣΕΑ ή τουλάχιστον να υπάρχουν ταυτόχρονα και οι ίδιες εισηγήσεις των Γενικών Επιτελείων πάνω σε αυτό, που αφορά το επιχειρησιακό σκέλος.

Και να προσθέσω ότι στο πλαίσιο, να θυμίσω μάλλον της Έκτακτης Συνόδου Κορυφής, που πραγματοποιήθηκε στις 24 Μαρτίου 2022 στις Βρυξέλλες, αποφασίστηκε από τους Αρχηγούς κρατών – μελών του ΝΑΤΟ, η ενεργοποίηση των Συμμαχικών αμυντικών σχεδίων (ΝΑΤΟ’s Defence Plans). Απόρροια αυτής, ήταν η ανάπτυξη στοιχείων της ΝRF στο ανατολικό πλευρό της Συμμαχίας (Eastern Flank), σε ρόλο άμυνας και αποτροπής.

Επισημαίνεται ότι, η αποτελεσματική προστασία των χωρών «πρώτης γραμμής (front-line states)» στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ σε περίπτωση ρωσικής επιθετικής ενέργειας, προφανώς συνιστά στην παρούσα φάση, εκ των βασικότερων ευθυνών της Συμμαχίας. Υπ’ αυτήν την έννοια, η εν προκειμένω ενίσχυση της Συμμαχικής αποτρεπτικής και αμυντικής διάταξης, εντάσσεται στις υποχρεώσεις της χώρας μας, όπως και των λοιπών κρατών μελών, και ως εκ τούτου, αποκτά λογικό έρεισμα, αλλά εάν θέλετε και διπλωματική σκοπιμότητα και ουσιαστική βαρύτητα.

Απόρροια των παραπάνω είναι το γεγονός ότι ενδεχομένως να προκύψουν υποχρεώσεις για τη χώρα μας, ως μέλος του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο αυτού του νέου σχεδιασμού.

Άρα, με βάση τα τεκταινόμενα, το ΝΑΤΟ ενισχύει τη θωράκιση της Ανατολικής πτέρυγάς του, από το Βορρά μέχρι το Νότο. Υπάρχει ήδη, μεγαλύτερη παρουσία στοιχείων των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων, οι Γάλλοι έχουν ενισχύσει την παρουσία τους, αλλά και οι Βρετανοί επίσης.

Και όπως γνωρίζετε το ΝΑΤΟ είναι μία Αμυντική Συμμαχία, ο αμυντικός προσανατολισμός του έχει ως πρωτεύοντα στόχο την προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας των συμμάχων. Γι’ αυτό το λόγο, αλλά και εξαιτίας της εκδηλούμενης ρωσικής επιθετικότητας, καθώς και του κινδύνου διάχυσης, επιτρέψτε μου να πω της κρίσης στην Ουκρανία και σε άλλες γειτνιάζουσες χώρες της περιοχής, που είναι υπαρκτός, το ΝΑΤΟ λαμβάνει προληπτικά μέτρα. Είναι στο όριο του ψευτοδιλήμματος, αν μου επιτρέπετε, εάν η απειλή είναι μεγαλύτερη από την Ρωσία, είναι μεγαλύτερη από την Τουρκία, σε κάθε περίπτωση σας διαβεβαιώνω ότι, ΝΑΙ, η Ελλάδα τελεί σε διαρκή ετοιμότητα, είμαστε σε απόλυτη εγρήγορση, προκειμένου να συνδράμουμε στο πλαίσιο του νατοϊκού σχεδιασμού, όπως άλλωστε αυτό επιτάσσουν οι συμμαχικές μας υποχρεώσεις.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι, σήμερα αποκτά ακόμα περισσότερο νόημα αυτή η εντατική προσπάθεια που κάνουμε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να ενισχύσουμε τη συνολική αποτρεπτική ισχύ των Ενόπλων Δυνάμεών μας, με τα εξοπλιστικά προγράμματα που προχωρήσαμε, αλλά και με την υποστήριξη των συστημάτων που ήδη διαθέτουμε. Γιατί, θα το επαναλάβω, χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης, ότι, η άμυνα της Πατρίδας για την παρούσα Κυβέρνηση, και εύχομαι και για όλους, πιστεύω και για όλους είναι αυτοσκοπός!! Είναι απόλυτος αυτοσκοπός!

Και παράλληλα, εκπέμπω ένα καθησυχαστικό μήνυμα σε όλους και στο Κοινοβούλιο και στον ελληνικό λαό ότι πρέπει να αισθάνεται ασφαλής όχι μόνο επειδή ανήκουμε στην αμυντική συμμαχία του ΝΑΤΟ, και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά πρωτίστως γιατί έχουμε ισχυρές και ετοιμοπόλεμες Ένοπλες Δυνάμεις, για οτιδήποτε και οπουδήποτε ήθελε απαιτηθεί.

Σας ευχαριστώ».

– Με αριθμό 641/3-5-2022, που υπέβαλε η Βουλευτής Λάρισας του Κινήματος Αλλαγής κ. Ευαγγελία Λιακούλη, με θέμα: «Απομάκρυνση αμιάντου και αναβάθμιση του 303 Προκεχωρημένου Εργοστασίου Βάσης».

Κατά την πρωτολογία του, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε:

«Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι σε όλα τα Εργοστάσια Βάσης έχω ξεκινήσει και προχωρώ βήμα – βήμα και στο 303 ΠΕΒ θα πάω και τα επισκέπτομαι. Συνολικά αυτούς τους μήνες γνωρίζει πολύ καλά το Σώμα και οι αξιότιμοι κύριοι Βουλευτές, έχω μία δυσανεξία στο γραφείο και με την καθοδήγηση και του κ. Υπουργού έχω επισκεφθεί εκατόν εβδομήντα περίπου Σχηματισμούς και Μονάδες, σε πενήντα δύο διαφορετικούς προορισμούς, σε όλη τη χώρα. Από τους Κήπους μέχρι τους Οθωνούς, από τη Γαύδο μέχρι το Καστελλόριζο.

Και προφανώς θέλω να να σας ευχαριστήσω για την Ερώτηση, την οποία υποβάλλατε, αφού άπτεται εργασιακών συνθηκών προσωπικού, στρατιωτικού και πολιτικού των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο για τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία, νομίζω ότι το έχετε αντιληφθεί, και θα το εξηγήσω κιόλας, αποτελεί κύρια και υψηλή προτεραιότητα. Για τον λόγο αυτό, θα ήθελα λίγη ανοχή στον χρόνο σας κυρία Πρόεδρε.

Πριν περάσουμε στο 303 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης (ΠΕΒ), θα ήθελα να σας παραθέσω το γενικότερο πλαίσιο, μιας πραγματικά εργώδους προσπάθειας, που έχει καταβληθεί για την απομάκρυνση των αμιαντούχων υλικών και την αντικατάστασή τους από άλλα αβλαβή υλικά, σε Στρατόπεδα και Πολεμικά Πλοία των Ενόπλων Δυνάμεων. Θέλω να είμαι σαφής, δεν υπάρχει κάποιο μαγικό ραβδί, που όλα όσα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και που εύλογα αναδεικνύετε εσείς εδώ, αλλά και τα στελέχη μας σε όλη τη χώρα, να μπορεί να θεραπεύσει παθογένειες, αρρυθμίες και καθυστερήσεις δεκαετιών.

Κατόπιν προπαρασκευαστικών λοιπόν ενεργειών των αρμόδιων Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), εξασφαλίστηκε αρχικά η προφορική δέσμευση της αρμόδιας Διαχειριστικής Αρχής (Δ.Α.) για την έκδοση αντίστοιχης Πρόσκλησης, έως του ποσού των 10.000.000,00€. Προσέξτε.

Εν συνεχεία, καθορίστηκε προϋπολογισμός (Π/Υ) ανά Γενικό Επιτελείο (ΓΕ):

  • ΓΕΣ: 4.500.000,00€

  • ΓΕΝ: 3.000.000,00€

  • ΓΕΑ: 2.500.000,00€

Την 27η Ιανουαρίου 2020 και 14η Φεβρουαρίου 2020, κατόπιν ενεργειών του ΥΠΕΘΑ και των αντίστοιχων Γενικών Επιτελείων, εκδόθηκαν ανάλογες Αποφάσεις Ένταξης για τις κάτωθι Πράξεις:

Πρώτον: Απομάκρυνση, Διαχείριση και Αντικατάσταση Προϊόντων Αμιάντου από Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις του Στρατού Ξηράς (ΜΙS:5045323), Π/Υ 4.473.300,71 €, κατανέμεται στα εξής τρία (3) Υποέργα (Υ/Ε):

  • Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις της 1ης Στρατιάς, με επιμέρους Π/Υ 438.051,82€. Το εν λόγω Υ/Ε αφορά σε εργασίες εντός των Στρατοπέδων «ΠΛΑΣΤΗΡΑ» (Λάρισα) και «ΠΕΡΙΣΑΚΗ» (Στεφανοβίκειο Λάρισας).

  • Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις της ΑΣΔΕΝ, με επιμέρους Π/Υ 3.007.734,92€,

  • Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις του Δ΄ΣΣ, με επιμέρους Π/Υ 1.027.513,97€.

Δεύτερον: Απομάκρυνση, Διαχείριση και Αντικατάσταση Προϊόντων Αμιάντου από Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις του Πολεμικού Ναυτικού με Π/Υ 3.000.160,14€.

Απομάκρυνση, Διαχείριση και Αντικατάσταση Προϊόντων Αμιάντου από Στρατιωτικές Εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, είναι ο τρίτος άξονας με Π/Υ 2.497.320,30€.

Τα προϊόντα αμιάντου που προβλέπεται να αντικατασταθούν με αβλαβή υλικά, βρίσκονται εντός Μονάδων του ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ, ενώ την επίβλεψη των υπόψη έργων θα αναλάβει κατ’ αρμοδιότητα το αντίστοιχο Γενικό Επιτελείο.

Άρα βλέπετε έχουμε αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, έχουμε προχωρήσει με πολύ γρήγορους ρυθμούς, στο να μπορέσουμε σε ένα εύρος πολύ συγκεκριμένο, να προχωρήσουμε σε εργασίες που αφορούν στην απομάκρυνση, τη διαχείριση και αντικατάσταση των προϊόντων του αμιάντου στις στρατιωτικές μας εγκαταστάσεις.

Τώρα για το 303 ΠΕΒ, αυτό δεν συμπεριλήφθηκε στην πρώτη φάση του έργου, αφού οι πιστώσεις που διατέθηκαν ήταν συγκεκριμένες και τα Γενικά Επιτελεία έπρεπε να επιλέξουν βάσει προτεραιοποίησης περιοριζόμενα σε αριθμό εγκαταστάσεων.

Στο Στρατιωτικό αυτό Εργοστάσιο, πολύ σωστά λέτε, υπάρχουν 10.020 τ.μ. επιφανειών που καλύπτονται από προϊόντα αμιάντου, με εκτιμώμενο κόστος απομάκρυνσης, με βάσει τεχνικές μελέτες που έχουν κάνει τα Γενικά Επιτελεία, περίπου 450.000€.

Η παραπάνω εργασία, περιλαμβάνεται σε μελέτη δημοπράτησης για την αντικατάσταση προϊόντων αμιάντου με αβλαβή υλικά για το σύνολο των εγκαταστάσεων του προαναφερόμενου εργοστασίου και αναζητείται ήδη χρηματοδοτικό εργαλείο μέσω του Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ).

Και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι δεν αναζητάμε γενικά και απροσδιόριστα, εργαζόμαστε πυρετωδώς, ώστε στο επόμενο χρονικό διάστημα να εξασφαλισθεί το απαιτούμενο ποσό, μέσω ενός αναμενόμενου προγράμματος ΕΣΠΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων και να προχωρήσουμε με τις εργασίες στο 303 ΠΕΒ, το οποίο, πράγματι, έχετε πολύ δίκιο, αποτελεί και για εμάς, σημαντική προτεραιότητα.

Ανεξάρτητα από αυτό, έχει ξεκινήσει και αναμένεται η ολοκλήρωση (σε ποσοστό υλοποίησης 95%) συναρμολόγησης μεταλλικού κτηρίου, το οποίο μεταφέρθηκε από το Κέντρο Εκπαίδευσης Στρατονομίας (ΚΕΣΝ) και θα καλύψει μέρος των αναγκών του εργοστασίου.

Και επίσης, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η σύνταξη μελέτης, για την κατασκευή σύγχρονου κτηρίου, εμβαδού 3.000 τ.μ. και τη μεταφορά μεγάλου μέρους των συνεργείων, σε νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις.

Κλείνοντας την πρωτολογία μου, θα ήθελα να σας πω ότι δεν έχει περιέλθει στη Στρατιωτική Υπηρεσία, γιατί το είδα στην ερώτησή σας, αίτημα του ΕΚΑΒ, για αρωγή στην επισκευή των ασθενοφόρων του.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον υποβληθεί σχετικό αίτημα, θα εξεταστεί άμεσα η δυνατότητα συντήρησης του αμαξώματος και των μηχανολογικών μερών των ασθενοφόρων οχημάτων, καθόσον για τον ιατρικό τους εξοπλισμό δεν υφίσταται σχετική τεχνική δυνατότητα.

Κατά τα άλλα θα σας ενημερώσω στη δευτερολογία μου.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».

Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Χαρδαλιάς επισήμανε:

«Κυρία Βουλευτά, προφανώς θα πρέπει να απαντήσω σε πάρα πολλά, αλλά να θυμίσω ότι δεν έχει προκύψει με παρθενογένεση η κατάσταση που αφορά στον αμίαντο σε όλες τα στρατιωτικά κτήρια σε όλη την Ελλάδα, εδώ και παρά πολλές δεκαετίες.

Και την ίδια στιγμή, αυτό που θα πείτε, νομίζω, εκεί πέρα στα σεβαστά μας στελέχη είναι ότι, με την ίδια σπουδή, προχωρήσαμε και έχουν εγκριθεί όλα τα απαραίτητα κονδύλια, έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες που αφορούν στο στρατόπεδο «ΠΛΑΣΤΗΡΑ» και στο στρατόπεδο «ΠΕΡΙΣΑΚΗ» στη Λάρισα και στο Στεφανοβίκειο Λάρισας, με την ίδια σπουδή, με την ίδια εργατικότητα προχωράμε στο να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε και το κονδύλιο που αφορά στην απομάκρυνση του αμιάντου και στο 303 ΠΕΒ.

Διότι αυτή η Κυβέρνηση έχει αποδείξει από την πρώτη στιγμή ότι είναι σε θέση να αξιοποιήσει ό,τι χρηματοδοτικό εργαλείο, ευέλικτα, με διαφάνεια, πέρα από, αν θέλετε, όλες αυτές τις καταστάσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, τις γραφειοκρατικές, που αφορούσαν στην απορρόφηση των κονδυλίων. Και στο ΥΠΕΘΑ λοιπόν σας διαβεβαιώνω ότι, με τον ίδιο τρόπο που εξασφαλίστηκαν χρήματα για τη θωράκιση της Χώρας απέναντι στην Κλιματική Κρίση με 1,7 δις Ευρώ, από τρία διαφορετικά χρηματοδοτικά πρωτόκολλα, μέσα σε ένα χρόνο, εν μέσω πανδημίας, σας πληροφορώ ότι με την ίδια σπουδή, με την ίδια εργατικότητα προχωράμε για να εξασφαλίσουμε πόρους όχι μόνο για τους εξοπλισμούς, αλλά περισσότερο και πάνω από οτιδήποτε άλλο, για να βελτιώσουμε τις συνθήκες που διαβιούν τα στελέχη μας.

Γιατί έχουμε αντιληφθεί από την πρώτη στιγμή ότι τα στελέχη μας είναι ο πολλαπλασιαστής ισχύος της Χώρας μας. Και αυτό το αποδεικνύουμε κάθε φορά. Και η παρουσία η δική μου σε όλες τις Μονάδες έρχεται να το καταδείξει αυτό. Και δεν είναι εθιμοτυπική. Με πολλή χαρά μπορώ να σας ενημερώσω για κάθε Μονάδα που πήγα, για κάθε Μονάδα που επισκεφθήκαμε, τι ακριβώς πράξαμε για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε την κατάσταση και να κάνουμε ένα βήμα μπροστά.

Άρα σε κάθε περίπτωση, νομίζω ότι στην πρωτολογία μου ήμουν σαφής. Το θέμα της απομάκρυνσης των αμιαντούχων υλικών απασχολεί σοβαρά τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία. Παρέθεσα τα στοιχεία της προσπάθειας που καταβάλουμε.

Δε σημαίνει, ότι το 303 ΠΕΒ θα μείνει εκτός του έργου της απομάκρυνσης, το ξαναλέω, των υλικών, ενώ εξελίσσεται η μελέτη για την κατασκευή νέων σύγχρονων εγκαταστάσεων. Δηλαδή την ίδια στιγμή μας ψέγετε για το κομμάτι της απομάκρυνσης του αμιάντου. Ταυτόχρονα για τις δύο πολύ σημαντικές παρεμβάσεις που κάνουμε δεν λέτε καμία κουβέντα. Σαν να έχουμε εγκαταλείψει παντελώς το στρατόπεδο και να μην έχουμε ασχοληθεί με τίποτα που αφορούν στο προσωπικό μας. Και αυτό νομίζω ότι είναι άδικο. Και εσάς σας χαρακτηρίζει η δικαιοσύνη, η ψυχραιμία και η νηφαλιότητα στον τρόπο που προσεγγίζετε τα θέματα αυτά.

Επίσης, για να μη μείνει καμία εκκρεμότητα, θα ήθελα να αναφερθώ στο ζήτημα της πρόσληψης του πολιτικού προσωπικού. Δεν το ανέφερα στην πρωτολογία μου διότι ο χρόνος είναι περιορισμένος.

Επίκειται η έκδοση προκήρυξης από το ΑΣΕΠ, για την πρόσληψη συνολικά εκατόν τριάντα οκτώ μονίμων υπαλλήλων, το είπατε, (κυρίως τεχνικών και υγειονομικών ειδικοτήτων) και για τα τρία Επιτελεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Από τις θέσεις αυτές, πέντε θέσεις κλάδου ΔΕ Τεχνικού, κατανέμονται στο 303 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης.

Επίσης, με την υπ’ αρ. 50/4.11.2021 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου εγκρίθηκε η κίνηση των διαδικασιών πλήρωσης πενήντα θέσεων τακτικού προσωπικού, στα τρία Γενικά Επιτελεία εκ των οποίων μία του κλάδου ΔΕ τεχνικού κατανέμεται στο εν λόγω Εργοστάσιο. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη και σε συνεργασία με το ΥΠΕΣ και το ΑΣΕΠ, ώστε ο αριθμός από τις θέσεις αυτές να καλυφθεί από πίνακες επιλαχόντων προηγούμενων προκηρύξεων ΑΣΕΠ, για την άμεση ικανοποίηση των αναγκών του Υπουργείου μας.

Και επιπλέον, δύο φορές κάθε έτος, επιχειρείται, σας θυμίζω, η αύξηση του πολιτικού προσωπικού τεχνικών ειδικοτήτων με μετατάξεις από άλλους φορείς του Δημοσίου Τομέα μέσω του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας.

Συγκεκριμένα, πολύ γρήγορα τονίζω, στους δύο Κύκλους Κινητικότητας (Α΄ και Β΄), του έτους 2021, υποβλήθηκαν συνολικά δέκα αιτήματα πλήρωσης θέσεων τεχνικών ειδικοτήτων στο 303 ΠΕΒ, ωστόσο δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον και οι θέσεις δεν καλύφθηκαν.

Στον τρέχοντα κύκλο Κινητικότητας, έτους 2022, τα αιτήματα που πρόκειται να υποβληθούν αναφορικά με την κάλυψη θέσεων με μετατάξεις στο 303 ΠΕΒ ανέρχονται σε επτά και αφορούν κυρίως σε τεχνικές ειδικότητες.

Σε κάθε περίπτωση και μέσα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πολιτικής, οι όποιες ελλείψεις προσωπικού σε τεχνικές ειδικότητες, θα ληφθούν υπόψη κατά προτεραιότητα, κατά τον ετήσιο σχεδιασμό προσλήψεων, συγκρατείστε το αυτό, πολιτικού προσωπικού, του έτους 2023, προκειμένου οι υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ, οι οποίες απασχολούν το εν λόγω προσωπικό, να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες τους.

Κλείνοντας κυρία Βουλευτά, όπως βλέπετε προχωράμε με πολύ συγκεκριμένο σχέδιο σε όλα τα επίπεδα. Μέριμνά μας παραμένει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα έργων, το οποίο θα εξασφαλίζει την ασφάλεια και την υγεία στους χώρους εργασίας του στρατιωτικού και πολιτικού προσωπικού, με παράλληλη αναβάθμιση όλων των Στρατιωτικών Εργοστασίων και το 303 ΠΕΒ να κατέχει κυρίαρχο ρόλο στην προσπάθεια αυτή.

Εδώ θα είμαστε, θα το παρακολουθήσουμε, θα δείτε τον οδικό μας χάρτη, θα δείτε το χρονοδιάγραμμά μας, και πιστέψτε με ότι για άλλη μία φορά θα σας εκπλήξουμε.

Σας ευχαριστώ».

Ο Τσίπρας και το Πρότυπο Σχολείο - Η "ψήφος εμπιστοσύνης" στα "ελιτίστικα" σχολεία

 

 Όσο δικαίωμα και καθήκον έχει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ να επιλέγει το καλύτερο για τον γιο του, άλλο τόσο δικαίωμα και καθήκον της Πολιτείας –και επί των ημέρων του δηλαδή– είναι να επιλέγει ό,τι καλύτερο για την εκπαίδευση, αξιολογώντας και εποπτεύοντας διαρκώς το σύνολο των συντελεστών βελτίωσής της, κυρίως δηλαδή τους εκπαιδευτικούς 

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες δημοσιογραφικές πληροφορίες, ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε εμμέσως "ψήφο εμπιστοσύνης" στα Πρότυπα Σχολεία, επειδή ο γιος του συμμετείχε στις εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Γυμνάσιο της Πλάκας.  

Η είδηση προκάλεσε τα ειρωνικά σχόλια κάποιων και την αμηχανία άλλων. Γιατί, ως γνωστόν, ο ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά κατήργησε τα Πρότυπα-Πειραματικά σχολεία, που είχαν επανιδρυθεί το 2011 μετά την αρχική κατάργησή τους το 1985. Επιπλέον, δεν έχει περάσει ένας χρόνος από τότε που σε ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του, τα Πρότυπα ξορκίστηκαν ως «εργαλείο διχασμού των τοπικών κοινωνιών και δημιουργίας (και) αντιπαραθέσεων μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας», ενώ καταγγέλθηκαν ως «οάσεις “αριστείας” σε εκπαιδευτική έρημο». 

Στην ίδια ανακοίνωση θεωρείται ότι, ως «ελιτίστικα» σχολεία, υπονομεύουν τη δημόσια εκπαίδευση, ενισχύουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες, την κοινωνική αδικία και αποτελούν «πεδίο πειραματισμού για την προαγωγή και καθιέρωση αντιδραστικών πρακτικών, με σημείο αιχμής την καθιέρωση μεθόδων τιμωρητικής αξιολόγησης». Έτσι, απορρίπτονται συνολικά όχι μόνο τα Πρότυπα, αλλά και «κάθε αντίληψη και πρακτική που οδηγεί σε διαχωρισμό των μαθητών και μαθητριών σε διαφορετικά σχολεία βάσει των επιδόσεών τους».   

Είναι, λοιπόν, η αντίστιξη μεταξύ της επιλογής του προέδρου και των θέσεων και της ρητορικής του κόμματός του, που προκαλεί τις όποιες αντιδράσεις και όχι η επιλογή του αυτή καθαυτή. Γιατί, ο κ. Τσίπρας, ως γονιός, έχει κάθε δικαίωμα και υποχρέωση να αναζητήσει ό,τι αυτός θεωρεί καλύτερο για το παιδί του. Πόσο μάλλον όταν αυτό προσέρχεται σε αντικειμενικές εξετάσεις ταυτόχρονα με εκατοντάδες άλλα παιδιά για να διεκδικήσει μια θέση διάκρισης που θεωρεί την καλύτερη για αυτό. Εξάλλου, θα το επαναλάβει μαζί με χιλιάδες άλλους μαθητές λίγα χρόνια αργότερα, όταν δώσει εξετάσεις εισαγωγής στο ελληνικό πανεπιστήμιο.  

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι ο κ. Τσίπρας θα είχε «ηθικό πρόβλημα», πολιτικό και όχι προσωπικό, αν επέλεγε για το παιδί του ένα πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, που αντικειμενικά αποκλείει την πρόσβαση παιδιών ακόμα και της λεγόμενης μεσαίας τάξης, επειδή η συγκεκριμένη επιλογή θα υποδείκνυε απόσταση «λόγων και έργων». Αλλά και πάλι η επιλογή αυτή, που αρχικά φαντάζει προβληματική μόνο για αριστερούς πολιτικούς, επί της ουσίας είναι εξίσου προβληματική για δεξιούς και κεντρώους. Επειδή δείχνει ότι η πολιτική ελίτ της χώρας δεν εμπιστεύεται «το προϊόν» που προσφέρει και έχει εξασφαλίσει για τους υπόλοιπους πολίτες της χώρας μας. Όμως αυτό είναι άλλο θέμα. 

Το ουσιαστικό θέμα στη συγκεκριμένη επιλογή του κ. Τσίπρα βρίσκεται σε εντελώς άλλη κατεύθυνση: αυτή επιβεβαιώνει πανηγυρικά ότι το δημόσιο σχολείο, ως τυπικά πλέον ισότιμα θεσμός προσιτός σε όλους, μετατρέπει διαμέσου της ατομικής επιτυχίας των μαθητών του σε αυτό τις δημόσιες δαπάνες σε ατομικά οφέλη. Ταυτόχρονα, βέβαια, με τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρει τόσο στην αναπαραγωγή όσο και την εξέλιξη κάθε κοινωνίας.   

 Κάτι τέτοιο, βέβαια, δεν είναι καθόλου καινούργιο, αν και η ρητορική των κομμάτων, και ιδιαίτερα της Αριστεράς, μοιάζει να το έχει «ξεχάσει» συστηματικά. Το ήξεραν, όμως, εμπειρικά οι παλιοί δάσκαλοι και, μάλιστα, πολύ καλύτερα από διάφορους κοινωνιολογίζοντες σημερινούς «παιδαγωγούς». Οταν σε χαλεπές εποχές για τη χώρα, πολλοί από αυτούς –ανάμεσά τους και διωγμένοι αριστεροί–, επισκέπτονταν τους πάμπτωχους αγρότες γονείς στα σπίτια τους για να τους πείσουν –άλλοτε με παρακάλια και άλλοτε με απειλές– να μην κρατήσουν «στα χωράφια» ή «στο σπίτι» τα αγόρια και τα κορίτσια τους που είχαν διακρίνει ότι «αγαπούσαν τα γράμματα» και να κάνουν τα πάντα ώστε αυτά να σπουδάσουν. 

Όπως το έμαθαν μέσα από την ιστορία ζωής τους και όσα παιδιά αυτών των γονιών συνέχισαν το σχολείο και σήμερα αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα των εξηντάρηδων και εβδομηντάρηδων επιστημόνων μας, που διαπρέπουν στη χώρα ή το εξωτερικό. Τα παιδιά των γονιών που «σφίγγοντας το ζωνάρι» τα έστειλαν στο κοντινότερο Γυμνάσιο και στη συνέχεια έκαναν τα πάντα για να φτάσουν «όσο το δυνατό πιο ψηλά» 

Η επιμονή της Πολιτείας στον διοικητικό στραγγαλισμό των σχολείων, στον συγκεντρωτισμό και στην ομοιομορφία, όχι μόνο δεν μειώνει, αλλά αντίθετα αυξάνει τις κοινωνικά και οικογενειακά προσδιορισμένες εκπαιδευτικές ανισότητες 

Το πρόβλημα, λοιπόν, δεν έγκειται στην επιλογή του κ. Τσίπρα. Το πρόβλημα βρίσκεται στις ανακρίβειες, προχειρότητες, κοινοτοπίες και συχνά ανοησίες που γράφονται και διαδίδονται δεκαετίες τώρα από τις κομματικές ανακοινώσεις ένθεν κακείθεν για την εκπαίδευση. Γιατί, βέβαια, τα Πρότυπα Σχολεία είναι σχολεία επιλογής και διάκρισης, αλλά όχι όσο θα έπρεπε ή θα μπορούσε να ήταν. Αφού αυτό που τα διακρίνει από τα λοιπά δεν είναι η απόκλισή τους προς το συνθετότερο και δυσκολότερο στα Προγράμματα Σπουδών, στις μεθόδους διδασκαλίας, στα εγχειρίδια ή ακόμα και στην ποιότητα του διδακτικού προσωπικού τους, όσο οι προσδοκίες των γονέων που τα επιλέγουν. Δηλαδή, η εκπεφρασμένη θέλησή τους τα παιδιά τους να έχουν, στο πλαίσιο του δημόσιου σχολείου, «κάτι καλύτερο», αν όχι «ό,τι καλύτερο». 

Και οι προσδοκίες των γονιών αλλάζουν πολλά, πολύ περισσότερα απ’ ό,τι συνήθως υποθέτουμε. Καθαρόαιμα σχολεία διάκρισης θα ήταν, αν το εκπαιδευτικό μας σύστημα έκανε θεσμικά ό,τι οι παλιοί δάσκαλοι: επέλεγε εκείνο τα παιδιά που θα φοιτούσαν στα Πρότυπα Σχολεία, ενισχύοντας όσα έχουν ανάγκη με διάφορους τρόπους (π.χ. Υποτροφίες), επιδιώκοντας έτσι να αντλήσει από το σύνολο της κοινωνίας τα μελλοντικά διακριτά στελέχη του επιστημονικού δυναμικού της χώρας και όχι μόνο.  Γιατί, βέβαια, είναι πλήρως ανακριβές ότι κάποια Πρότυπα σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα όπου η τυπική ισότητα ευκαιριών έχει αποκατασταθεί εδώ και δεκαετίες, αυξάνουν τις εκπαιδευτικές ανισότητες ή υποδηλώνουν αδιαφορία της Πολιτείας για τα υπόλοιπα σχολεία. 

Αντιθέτως, τις εκπαιδευτικές ανισότητες, καθώς και τη συνολική υποβάθμιση ενός συστήματος εκπαίδευσης αυξάνει η αδιαφορία για την αξιολόγηση του συνόλου των παραγόντων που συμβάλλουν στη βελτίωσή των μαθησιακών αποτελεσμάτων που το σχολείο μας επιτυγχάνει. Η επιμονή της Πολιτείας στον διοικητικό στραγγαλισμό των σχολείων, στον συγκεντρωτισμό και στην ομοιομορφία, που –παρά την αφελή εντύπωση πολλών– όχι μόνο δεν μειώνει, αλλά αντίθετα αυξάνει τις κοινωνικά και οικογενειακά προσδιορισμένες εκπαιδευτικές ανισότητες. 

 Γιατί όσο δικαίωμα και καθήκον έχει ο κ. Τσίπρας να επιλέγει το καλύτερο για τον γιο του, άλλο τόσο δικαίωμα και καθήκον της Ελληνικής Πολιτείας είναι να επιλέγει ό,τι καλύτερο για την εκπαίδευση, αξιολογώντας και εποπτεύοντας διαρκώς το σύνολο των συντελεστών βελτίωσής της, ανάμεσά τους και τον σημαντικότερο όλων: τους εκπαιδευτικούς. Και αν κ. Τσίπρας το κάνει, καιρός είναι να το κάνει και η Ελληνική Πολιτεία.                  

* Ο Νίκος Σαλτερής είναι επίτιμος σχολικός σύμβουλος Δ.Ε. και συγγραφέας 

Πηγή: Protagon.gr



Θα τολμήσει η κυβέρνηση να τα πάρει από τους ισχυρούς;


 

 Η κυβέρνηση δεσμεύεται να φορολογήσει τα «υπερκέρδη» στην αγορά ενέργειας. Πρώτα όμως πρέπει να υπολογιστούν αυτά τα υπερκέρδη και να μοιραστεί το βάρος στα μεγαλύτερα επιχειρηματικά συμφέροντα της χώρας. 

Σίγουρα η ΔΕΗ θα πληρώσει τα περισσότερα. Πάντως η κυβέρνηση θα δικαιούται να δηλώνει ότι φορολόγησε το μεγάλο κεφάλαιο και το μεγάλο κεφάλαιο θα υποστηρίζει ότι βοήθησε στην κρίσιμη συγκυρία, χωρίς να τραυματίσει βαριά τους ισολογισμούς

Κώστας Γιαννακίδης

Η πατρότητα του όρου «διαπλοκή» ανήκει στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Υιοθετήθηκε για να περιγράψει τη σχέση των ισχυρών οικονομικών συμφερόντων της εποχής (δεκαετία ’90) με τον Τύπο και τους μηχανισμούς άσκησης επιρροής. Αργότερα ο Κώστας Καραμανλής μίλησε για «νταβατζήδες», σηκώνοντας αρκετή σκόνη.

 Κανένας τους δεν αναφέρθηκε σε ονόματα. Αν όμως τα έβαζες κάτω, θα εστίαζες σε επιχειρηματικούς ομίλους που είτε είχαν ισχυρή εκδοτική παρουσία, είτε διατηρούσαν επιχειρήσεις Τύπου προς ενίσχυση άλλων, κεντρικών δραστηριοτήτων. Στην Ελλάδα των ’90ς ήταν κοινός τόπος ότι οι επιχειρηματίες με ισχυρό παρεμβατικό έρεισμα ήταν οι παραδοσιακοί εκδότες, Λαμπράκης και Τεγόπουλος, ο κατασκευαστής Γιώργος Μπόμπολας με στιβαρή παρουσία στον Τύπο, ο Σωκράτης Κόκκαλης με τεχνολογία και Τύπο, ο όμιλος Αλαφούζου στη ναυτιλία και στα ραδιοτηλεοπτικά και φυσικά ο όμιλος Βαρδινογιάννη στην ενέργεια, με επέκταση στη σφαίρα της Ενημέρωσης. 

Τριάντα χρόνια μετά, η επιχειρηματική ισχύς συγκεντρώνεται στην παραγωγή (και εμπορία) ηλεκτρικής ενέργειας. Πρόκειται για επιχειρηματικά σχήματα που διαθέτουν τεράστια ρευστότητα και, ακόμα και αν απουσιάζουν από το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, αποτελούν τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους, μαζί με την κινητή τηλεφωνία και τον τζόγο. Μιλάμε για τζίρους δισεκατομμυρίων, 50.000 εργαζόμενους και διαφημιστικά κονδύλια που συντηρούν Μέσα τα οποία, υπό άλλες συνθήκες, θα είχαν κλείσει. Πλέον εκτός από τη ΔΕΗ, στην παραγωγή ενέργειας συμμετέχουν με εμφατική παρουσία ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμφερόντων Περιστέρη (με συμμετοχή Μαρινάκη), τα Ελληνικά Πετρέλαια (όμιλος Λάτση), η Protergia (Μυτιληναίος), ενώ ιδιαίτερη είναι η παρουσία του ομίλου Κοπελούζου που προμηθεύει αέριο. Και φυσικά ο όμιλος Βαρδινογιάννη (Motor Oil) που επιχειρεί ευρύ άνοιγμα στον χώρο. 

Οποιαδήποτε πολιτική απόφαση που αφορά στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, επηρεάζει τη λειτουργία αυτών των επιχειρήσεων. Ερμηνεύοντας τους αριθμούς, εύκολα οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η απαξίωση της ΔΕΗ από τη διαχείριση ΣΥΡΙΖΑ λειτούργησε προς όφελος των ανταγωνιστών της, ενισχύοντας την παρουσία των άλλων παικτών. Αυτό φυσικά διαβάζεται και αλλιώς, η απαξίωση είχε ως αποτέλεσμα το άνοιγμα της αγοράς και την ένταση του ανταγωνισμού. Σε κάθε περίπτωση καθιστά ελαφρώς αστείες τις αναφορές για «ανάκτηση» της ΔΕΗ. Εκ των πραγμάτων, η αγορά ενέργειας έχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον, ώστε όλοι οι παίκτες θέλουν αν διαμορφώσουν τους κανόνες κατά το συμφέρον τους. Λογικό. 

Η απόφαση της κυβέρνησης για φορολόγηση 90% στα υπερκέρδη των εταιρειών, είναι μία ενδιαφέρουσα άσκηση ισορροπίας και πολιτικής διαχείρισης. Διότι σε πρώτη ανάγνωση είναι εύλογο να υποθέσεις ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία μετωπική σύγκρουση ανάμεσα στην κυβέρνηση και στα ισχυρότερα επιχειρηματικά συμφέροντα της χώρας. Είναι, όντως, έτσι; Είναι περισσότερο μια απόπειρα να ικανοποιήσει το δημοφιλές και λαϊκίστικο αίτημα για φορολόγηση των «υπερκερδών» χωρίς να διαταράξει τις ισορροπίες. Αλλά ταυτόχρονα, είναι η πρώτη φορά που μία κυβέρνηση υποχρεώνει το μεγάλο επιχειρηματικό κεφάλαιο να συμμετάσχει, έστω σε κάποιο βαθμό, στην υλοποίηση ενός φιλολαϊκού μέτρου

Το εύλογο ερώτημα λοιπόν επανέρχεται: «Υπάρχουν υπερκέρδη»; 

Εξαρτάται από το ποια θα είναι η γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στην οποία έχει ανατεθεί το δύσκολο έργο. Η ΡΑΕ πρέπει από τη μία να υποδείξει υπερκέρδη και από την άλλη να κρατήσει τις ισορροπίες με τους πανίσχυρους επιχειρηματίες της ενέργειας. 

Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η ΡΑΕ θα θεωρήσει την διαδικασία παραγωγής ρεύματος από κάθε εταιρεία, ως αυτοτελή δραστηριότητα, ξεχωριστή από την εμπορική. Δηλαδή θα προσπαθήσει να «σπάσει» τη δραστηριότητα Ομίλων όπως η ΔΕΗ και η «Μυτιληναίος». Πρόκειται για ομίλους που και παράγουν ρεύμα (και το πωλούν στη χονδρική) και εμπορεύονται ρεύμα (το πωλούν στους καταναλωτές). Η παραγωγή και η χονδρική διάθεση, έχουν κέρδη καθώς πωλούν στην χονδρική σε υψηλές τιμές, υψηλότερες από το κόστος του φυσικού αερίου που χρησιμοποιούν. Η εμπορία όμως έχει ζημίες. Αν επιβεβαιωθούν οι αρχικές πληροφορίες, η πρόταση της ΡΑΕ θα είναι να φορολογηθούν τα υπερκέρδη της παραγωγής αφού αφαιρεθεί το κόστος των επιδοτήσεων για τους οικιακούς λογαριασμούς. Δεν θα αφαιρείται όμως το κόστος για τη διάθεση ρεύματος στη βιομηχανία σε χαμηλές τιμές. 

Αν πάμε σε φορολόγηση της παραγωγής, τότε ενδεχομένως να δημιουργηθεί πρόβλημα στο κόστος της βιομηχανίας αφού οι παραγωγοί θα αυξήσουν τα τιμολόγια τους. Είναι μία πολύ δύσκολη εξίσωση που απασχόλησε το Μαξίμου για πολλές μέρες με πολύωρες συσκέψεις. Οριστικές αποφάσεις αναμένονται την ερχόμενη εβδομάδα, όταν και θα διαμορφωθεί το τελικό τοπίο. 

Σε κάθε περίπτωση, το «μάρμαρο» φαίνεται ότι θα το πληρώσει πρωτίστως η ΔΕΗ και λιγότερο οι υπόλοιποι. Αφ’ ενός διότι οι υπόλοιπες εταιρείες είναι πολύ μικρότερες, αφ’ έτέρου διότι η ΔΕΗ ήταν αυτή που ήδη τα υπερκέρδη της τα διέθεσε για να επιδοτήσει τους λογαριασμούς των καταναλωτών και κυρίως για να διαθέσει φθηνό ρεύμα στη βιομηχανία. Αλλωστε η ΔΕΗ ελέγχει σχεδόν το 70% της αγοράς. 

Ετσι και η κυβέρνηση θα δικαιούται να δηλώνει ότι φορολόγησε το μεγάλο κεφάλαιο και το μεγάλο κεφάλαιο θα υποστηρίζει ότι βοήθησε στην κρίσιμη συγκυρία, χωρίς να τραυματίσει βαριά τους ισολογισμούς των εταιρειών του. 

Το βασικό κόστος θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, δηλαδή τον φορολογούμενο που, κάποια στιγμή, θα το βρει μπροστά του και ενδεχομένως ένα παρατηρητικό μάτι το βλέπει ήδη στις υπέρ-αποδόσεις των ομολόγων. 



Πηγή: Protagon.gr


Ε.Α.Α.Σ για τον ΕΦΚΑ: Επείγον για τους απόστρατους - Ποιοι κινδυνεύουν να τους επιβληθεί πρόστιμο ίσο με 12 συντάξεις

 


Γνωρίζεται, σύμφωνα με πρόσφατο δελτίο τύπου του e-ΕΦΚΑ, ότι:

Ο ΕΦΚΑ εναρμονίζει, όπως έχει υποχρέωση από την νομοθεσία, το καθεστώς συνταξιοδότησης μεταξύ των παλαιών συνταξιούχων (δηλαδή εκείνων που συνταξιοδοτήθηκαν πριν από τον Μάιο του 2016) και των νέων συνταξιούχων (που συνταξιοδοτήθηκαν μετά τον Μάιο του 2016) που παράλληλα εργάζονται.

Με βάση τον νόμο 4670/2020, για τους νέους συνταξιούχους προβλέπεται η καταβολή του 70% της σύνταξης για όσο διάστημα παράλληλα εργάζονται, από 40% που προβλεπόταν με βάση τον νόμο 438/2016. Στον ίδιο νόμο υπήρχε η πρόβλεψη για αναπροσαρμογή της σύνταξης και καταβολή του 70% και στους παλαιούς συνταξιούχους που παράλληλα εργάζονται. Μάλιστα δόθηκε μια μεταβατική περίοδος η οποία εξέπνευσε στο τέλος Φεβρουαρίου 2022 (κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 4670/2020 όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν με τις διατάξεις του άρθρου 78 Ν. 4690/2020). Από 1η Μαρτίου 2022 επομένως ισχύει το ίδιο καθεστώς για όλους τους συνταξιούχους με παράλληλη εργασία, ασχέτως αν συνταξιοδοτήθηκαν πριν ή μετά τον Μάιο του 2016 και ανεξάρτητα από το είδος της απασχόλησης, δηλαδή μισθωτή εργασία η αυτοαπασχόληση / ελευθέριο επάγγελμα.

Υπενθυμίζεται ότι μόνο οι παλαιοί συνταξιούχοι που παράλληλα εργάζονται και δεν το έχουν δηλώσει μέχρι σήμερα στον ΕΦΚΑ, καλούνται να το πράξουν προσερχόμενοι στις αρμόδιες υπηρεσίες του Οργανισμού και για διευκόλυνση τους δίνεται η δυνατότητα αυτή μέχρι τις 31 Μαΐου. Υπάρχει η δυνατότητα να οριστεί ηλεκτρονικό ραντεβού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης 1555. Σημειώνεται ότι, συνταξιούχοι οι οποίοι είχαν ήδη δηλώσει την απασχόλησή τους δεν απαιτείται να την ξαναδηλώσουν.

Όσοι δεν προσέλθουν μέχρι τις 31 Μαΐου για να δηλώσουν την παράλληλη εργασία τους αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο προστίμου
ίσο με 12 συντάξεις.
Τέλος, για τους συνταξιούχους που έχουν ήδη δηλώσει την παράλληλη εργασία τους, η αναπροσαρμογή της σύνταξης τους θα φανεί για πρώτη φορά στις καταβολές των συντάξεων Απριλίου (τέλος Μαρτίου). Σε περίπτωση παλιάς δήλωσης απασχόλησης και μη έναρξη περικοπής της σύνταξης κατά 30%, στο μικτό ποσό αυτής, τότε απαιτείται επικοινωνία με τον ΕΦΚΑ και η επανυποβολή της δήλωσης για αποφυγή τυχόν επιβολής προστίμου.

Για τα μέλη μας που εμπίπτουν στις ως άνω περιπτώσεις και που λαμβάνουν σύνταξη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (απόστρατοι) μπορούν να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση της απασχόλησης με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ήτοι έναρξης (επιχειρηματικής / αυτοαπασχόλησης) δραστηριότητας στην αρμόδια ΔΟΥ η αναγγελία πρόσληψης σε περίπτωση μισθωτής εργασίας, επικοινωνώντας με το τμήμα μεταβολών συντάξεων με τους παρακάτω τρόπους:

ΤΜΗΜΑ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΜΕΤΑΒΟΛΩΝ 
Προϊστάμενος 
Tηλ: 210-3275254
Φαξ: 210-3275103
Email: tm.daponsynt.dienmet@efka.gov.gr
Εισηγητές
T: 210-3275254, T: 210-3275123, Τ: 210-3275090
T: 210-3275099, T:210-3275160, T:210-3275251,
T:210-3275210, T:210-3270558, T:210-3275175

 

Πατριωτισμός α λα καρτ - O Tσίπρας, τα Ραφάλ και τα F-16


 Ως γνωστόν ο Α. Τσίπρας ζήτησε από τον πρωθυπουργό όταν βρεθεί σε δέκα μέρες με τον Τζο Μπάιντεν, να ΑΠΑΙΤΗΣΕΙ να μη δοθούν τα F-16 στην Τουρκία. Όχι απλώς να ζητήσει, αλλά να το απαιτήσει. Υπάρχει ένα σοβαρό ενδεχόμενο ο Α. Τσίπρας να μη γνωρίζει τη διαφορά που υπάρχει μεταξύ των ρημάτων «ζητώ» και «απαιτώ». Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση να γνωρίζει αυτή τη διαφορά και να χρησιμοποιεί το ρήμα «απαιτώ» για να μας δείξει πώς θα ενεργούσε αυτός αν βρισκόταν στη θέση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Θα χτυπούσε το χέρι του στο τραπέζι του οβάλ γραφείου.

Ευτυχώς που δε βρίσκεται, γιατί πέραν όλων των άλλων είμαι σίγουρος πως δεν ξέρει πώς λέγεται το «απαιτώ» στα αγγλικά.

Θυμάμαι τη σκηνή με τον Κλίντον και ντρέπομαι.

Είναι προφανές πως ο Α. Τσίπρας, επί του προκειμένου, τη «βγαίνει από τα δεξιά» του πρωθυπουργού. Καλά κάνει, γιατί αυτή η θέση του είναι σωστή. Τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και η ομογένεια θα πρέπει να πιέσουν ώστε να μην επιβραβευθεί η προκλητικότητα της Τουρκίας απέναντι στην πατρίδα μας και η ασυνέπεια της απέναντι στις υποχρεώσεις στο ΝΑΤΟ σχετικά με τις κυρώσεις στη Ρωσία του Πούτιν.

Αυτή η στάση του Α. Τσίπρα θα ήταν θετική, αν δεν ήταν υποκριτική. Αν πράγματι ενδιαφέρεται για την εθνική μας άμυνα θα ψήφιζε την ελληνογαλλική συμφωνία. Πατριωτισμός α λα καρτ δε νοείται. Δε γίνεται να νοιάζεσαι πώς δε θα εξοπλισθεί η Τουρκία και να αδιαφορείς πώς θα εξοπλισθεί η πατρίδα σου.

Φυσικά ο Α. Τσίπρας περιμένει τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη γωνία. Αν μεν δεν πάρει σαφή δήλωση του Μπάιντεν πως δεν θα παραδοθούν τα F-16 στην Τουρκία, να βρει την αφορμή ώστε και να ασκήσει κριτική στον πρωθυπουργό και να μειώσει τη σημασία της επίσκεψης του. Το δεύτερο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον ΣΥΡΙΖΑ, γιατί η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Κογκρέσο θα είναι ένα γεγονός πρωτόγνωρο για την πολιτική ζωή της Ελλάδας. Άρα θα πρέπει να βρεθεί κάτι για να περιορισθεί ο θετικός αντίκτυπος από αυτήν την ομιλία.

Θα μου πείτε πως έτσι παίζεται το πολιτικό παιχνίδι. Ναι, αλλά στα εθνικά θέματα θα περιμέναμε μια σύμπνοια. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε το γεγονός ότι στην κρίση του Έβρου το 2020 όλος ο ΣΥΡΙΖΑ συντάχθηκε με τους «εισβολείς», ενώ συνεχώς βουλευτές του καταγγέλλουν την ίδια την πατρίδα τους σε διεθνή fora γιατί έχει περιορίσει τις μεταναστευτικές ροές.

Είναι γνωστό πως τα σύνορα, οι εξοπλισμοί, οι ένοπλες δυνάμεις, είναι ζητήματα που δεν απασχολούν την Αριστερά. Βρίσκονται εκτός του ιδεολογικού της πλαισίου.

Γι΄αυτό και απόρησα που τώρα ξαφνικά ενδιαφέρθηκαν για τα F-16 της Τουρκίας.


πηγή:https://www.liberal.gr/apopsi/o-tsipras-ta-rafal-kai-ta-f-16/447389

Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών της Ελλάδος: Πρόσκληση στην Διάλεξη του Αντιστρατήγου ε.α. Σεραφείμ Παπαποστόλου με θέμα "Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας"



 ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Παρακαλούνται τα Μέλη και οι Φίλοι του

Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών της Ελλάδος

να τιμήσουν με την παρουσία τους την Διάλεξη του

 

Αντιστρατήγου ε.α. Σεραφείμ Παπαποστόλου

Επίτιμου Επιτελάρχη του Γ’ Σώματος Στρατού,

NATO’s Rapid Deployable Corps – Greece

με θέμα

«Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας»

(5 Feb 2015 Военная доктрина Российской Федерации)

(Ανάλυση και Σχόλια επί των Επισήμων Άρθρων αυτής )

την 19η Μαΐου 2022, ημέρα Πέμπτη και ώρα 7 μ.μ.

στο Σπυροπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού

(Λεωφόρος Κηφισίας και Αγίας Σοφίας 1, Ν. Ψυχικό 154 51, Στάση Σκαλάκια επί της Λεωφόρου)

Είσοδος και Παραμονή στο χώρο με Μάσκες Προστασίας και σε Επιλεγμένες Θέσεις.

 

Αγαπητοί Φίλοι

Θα μου επιτρέψετε σε λίγες ημέρες να επαναλάβω ακριβώς την ίδια την διάλεξη μου για την Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας, που είχα παρουσιάσει στο Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών της Ελλάδος (Ι.Σ.Μ.Ε.), την ΣΕΘΑ και την ΑΔΙΣΠΟ το 2016.Ομολογώ ότι έμεινα άφωνος από την πραγματική επίθεση του  Πούτιν στην Ουκρανία, αν και εκτιμούσα από τότε (2016) ότι: «Και δεν είναι βέβαια μόνο ο ελλιπής αμυντικός προϋπολογισμός ή η στρατιωτική στρατηγική αντίληψη της ΕΕ που δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί, είναι η έλλειψη της πολιτικής βούλησης στις χώρες μέλη, έλλειψη  που επίσης αντανακλάται και στις αποφάσεις των διεθνών οργανισμών που αυτές συμμετέχουν. Τέλος εάν η Ευρώπη δεν μπορέσει να αποκτήσει αρκετή από την χαμένη της αυτοπεποίθηση και να αντισταθεί στον Πούτιν, θα χάσει τα πάντα, και νωρίτερα από εσείς νομίζετε»

Δυστυχώς η εκτιμώμενη από τότε επίθεση Πούτιν έγινε τώρα, αλλά γιατί σήμερα εμείς, ως Ευρωπαίοι και ως Έλληνες, αντιδρώντας σε αυτή την δεδομένη επιθετικότητα στην Ουκρανία να κάνουμε εύκολα πολλά και σοβαρά λάθη;

Αντγος ε.α. Σεραφείμ Παπαποστόλου

Επίτιμος Επιτελάρχης του Γ’ΣΣ/NRDC-GRC 

Τα κείμενα της διάλεξης με μορφή .pdf

Το κείμενο για την Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας (100 Σελ.)

25 June 2015 Военная доктрина Российской Федерации - Επισκόπηση και Σχόλια για τη Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας (Dec 2014) (version final) A.pdf

Διαφάνειες για την Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας (400 Διαφάνειες)

https://www.dropbox.com/s/pn1h5f4s4hrq4dq/

Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη (Δόγμα) της Ρωσίας .PPT Военная доктрина Российской Федерации - Επισκόπηση και Σχόλια (Dec 2014) (version final 2) A.pdf

Τα κείμενα της διάλεξης με μορφή .doc.

Το κείμενο για την Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας (100 Σελ.)

https://1drv.ms/p/s!ApvlvyrU6I7Mgpld02-9V3jYKD4zRw

Οι Διαφάνειες για την Στρατιωτική Στρατηγική Αντίληψη της Ρωσίας (400 Διαφάνειες)

https://1drv.ms/w/s!ApvlvyrU6I7MgplPUxlOcTsNNiiqug