Παρασκευή 6 Μαΐου 2022

Αρχηγός Αξιωματικής Αντιπολίτευσης: Η διαίρεση 280 εκ. ευρώ για 4,2 εκ. καταναλωτές αποκαλύπτει το μέγεθος της πολιτικής απάτης

 



Παρέμβαση του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε χθες πολύ θυμωμένος με τις αδικίες που ο ίδιος δημιούργησε.

Αποφάσισε ξαφνικά να πολεμήσει την ακρίβεια που δήθεν έφερε ο πόλεμος. Αλλά προσδιόρισε την έναρξή της από αρχές του Δεκέμβρη, δηλαδή τρεις μήνες πριν ο πόλεμος ξεκινήσει. Ομολογεί από μόνος του.

Επίσης, υποσχέθηκε χθες 600 € αναδρομικά σε κάθε καταναλωτή.

Μόνο που σήμερα κοστολογεί το μέτρο στα 280 εκ. ευρώ για 4,2 εκ. καταναλωτές.

Όποιος κάνει τη διαίρεση καταλαβαίνει το μέγεθος της πολιτικής απάτης που θα αποκαλυφθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς




πηγή:https://www.syriza.gr/article/id/126456/Al.-Tsipras:-To-megethos-ths-politikhs-apaths-tha-apokalyfthei-stoys-trapezikoys-logariasmoys.html


Τροπολογία Αλέξη Τσίπρα και σύσσωμης της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ για να μην κόβεται το ρεύμα εξαιτίας της ρήτρας αναπροσαρμογής


 Κατατέθηκε η τροπολογία με πρωτοβουλία του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα και συνυπογραφή σύσσωμης της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, που προβλέπει να μην επιβαρύνονται με την ρήτρα αναπροσαρμογής οι καταναλωτές έως ότου κριθεί δικαστικά η νομιμότητά της.

Η τρέχουσα εφαρμογή στην Ελλάδα της ρήτρας αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε κατέληξε στη δημιουργία μιας de facto «ρήτρας πολλαπλασιασμού» της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, που μεταφέρει καταχρηστικά το σύνολο των διακυμάνσεων των τιμών στους τελικούς καταναλωτές, με σοβαρές παρατυπίες, αδιαφάνεια και παραβάσεις στη συγκρότησή της», είναι το βασικό σκεπτικό με το οποίο η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ εισηγείται απαγόρευση της εκτέλεσης εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος, μέχρι την έκδοση αμετάκλητης απόφασης επί των αγωγών που ασκούνται από οποιαδήποτε ένωση καταναλωτών κατά παρόχων και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας. 

Με την ίδια τροπολογία απαγορεύεται η εκτέλεση εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος έως την 31/12/2022 ή έως την αναμόρφωση του υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής για κάθε οφειλέτη-τελικό αποδέκτη της ηλεκτρικής ενέργειας.

Ορίζεται εξάλλου ότι οι προμηθευτές και οι πάροχοι που έδωσαν την εντολή αποσύνδεσης της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται στην επανασύνδεση εντός τριών (3) ημερών από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της τροπολογίας ενώ για όποιον αποσυνδέει παροχή ηλεκτρικής ενέργειας προβλέπεται φυλάκιση έως 1 έτος και χρηματική ποινή έως πεντακόσιες (500) ημερήσιες μονάδες. Όποιος δε παραλείπει να επανασυνδέσει διακοπείσα παροχή ηλεκτρικής ενέργειας θα τιμωρείται με φυλάκιση έως 2 έτη και χρηματική ποινή έως χίλιες (1.000) ημερήσιες μονάδες.

Ο Πρόεδρος και η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία αναφέρουν αναλυτικά στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας πως:

​Η ρήτρας αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε κατέληξε στη δημιουργία μιας de facto «ρήτρας πολλαπλασιασμού» της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, που μεταφέρει καταχρηστικά το σύνολο των διακυμάνσεων των τιμών στους τελικούς καταναλωτές, με σοβαρές παρατυπίες, αδιαφάνεια και παραβάσεις στη συγκρότησή της
​Η αποσύνδεση της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω μη καταβολής της ως άνω ρήτρας έχει πρόσφατα κριθεί δικαστικά ότι είναι παράνομη.
​Έχει, ήδη, γίνει γνωστή η πρωτοβουλία φορέων της κοινωνίας, τόσο καταναλωτικών ενώσεων (ιδίως ΕΚΠΟΙΖΩ, ΙΝΚΑ), όσο και επιστημονικών, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας, που είτε έχουν ήδη, είτε πρόκειται στο άμεσο μέλλον να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη κατά της ως άνω καταχρηστικής εφαρμογής της ρήτρας.
​Ολιγωρίες στην άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων φορέων όπως η ΡΑΕ ή η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς και καθυστερήσεις που υπάρχουν στη λειτουργία της δικαιοσύνης και των Ανεξάρτητων Αρχών, εξαιτίας της ανεπάρκειας της κυβέρνησης να την υποστηρίξει στο έργο της μέσα στην πανδημία, δεν μπορούν να αναχαιτίσουν την επιταγή άμεσης παρέμβασης και κρατικής πρόνοιας για τους πολίτες που κινδυνεύουν να χάσουν ένα τόσο βασικό αγαθό

Καθίσταται, συνεπώς, αναγκαία η παρέμβαση του νομοθέτη, προκειμένου να ικανοποιηθεί η συνταγματική επιταγή της διασφάλισης της αποτελεσματικότητας της προσφυγής στη Δικαιοσύνη (άρθρο 20 παρ. 1 Συντ., άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ), η οποία χάνει το νόημά της όταν ο πολίτης υφίσταται άμεσα μέρος ή και το σύνολο των δυσμενών συνεπειών μιας παράνομης πράξης κατά της οποίας στρέφεται, ιδίως όταν αυτές οι συνέπειες συναρτώνται με την άσκηση οποιασδήποτε ζωτικής δραστηριότητας της καθημερινής του ζωής.

Σε κάθε περίπτωση, ο νομοθέτης δύναται να καθορίσει έναν κύκλο υποθέσεων για τις οποίες εξ ορισμού θεωρεί ότι πρέπει για λόγους δημοσίου συμφέροντος να προβλέψει νομοθετικά μέτρα προστασίας που προσομοιάζουν σε μέτρα προσωρινής προστασίας (ασφαλιστικά μέτρα), τα οποία θα μπορούσαν να χορηγηθούν από τη Δικαιοσύνη, όπως έχει ήδη δημοσιοποιηθεί σε σχέση με την πρόσφατη νομολογία απαγόρευσης αποσύνδεσης της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά μετά από σειρά διαδικασιών ιδιαίτερης επιβάρυνσής της και κατ’ ανάγκη μετά από την παρέλευση κρίσιμου χρονικού διαστήματος.

Εξάλλου, η προτεινόμενη παρέμβαση του νομοθέτη καθίσταται απολύτως αναγκαία και ενόψει του ότι, παρότι η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή και εδώ και πολύ καιρό η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη στην χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, ελλείπει οποιαδήποτε αποτελεσματική κρατική πολιτική παρέμβασης στη δομή της αγοράς προμήθειας της ενέργειας για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας και την αποτροπή δημιουργίας ουρανοκατέβατων κερδών καθώς και φορολόγησής τους για ελάφρυνση των καταναλωτών.

Για την αντιμετώπιση της εκρηκτικής αυτής κατάστασης η πολιτεία οφείλει να παρέμβει άμεσα και να προβεί σε τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου ώστε να αποτρέπονται τα υπερκέρδη στην προημερήσια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και να μη συνδέεται η τιμή εκκαθάρισης με τις τιμές των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο.

Ακόμη, να προβεί σε αναμόρφωση των χαρακτηριστικών υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής και των συμβατικών υποχρεώσεων των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας όσον αφορά στην τυποποίηση του υπολογισμού και τον τρόπο ενημέρωσης των καταναλωτών με δεσμευτικό τρόπο και να προβλεφθεί η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη εφαρμογής τους.
​Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά αναγκαία και πρόσφορη ενέργεια προκειμένου να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον, που συναρτάται με την αποσόβηση της ραγδαίας εξέλιξης του φαινομένου της έκτακτης υπερχρέωσης των πολιτών και της μετατροπής του σε μείζονα κοινωνική -ανθρωπιστική κρίση, που εντέλει θα πλήξει έτι περαιτέρω την οικονομία και πλείστους θεσμούς της χώρας.

Η τροπολογία – προσθήκη:

Άρθρο …..

1. Απαγορεύεται έως τη δημοσίευση αμετάκλητης απόφασης επί της αγωγής του άρθρου 10 παρ. 16 του ν. 2251/1994 που ασκείται από οποιαδήποτε ένωση καταναλωτών κατά παρόχων και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας η εκτέλεση εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος που εκδίδονται κατά όλων των καταναλωτών λόγω ληξιπρόθεσμης οφειλής που προέρχεται από τη μη καταβολή χρηματικού ποσού που αντιστοιχεί στη ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, αφαιρούμενων όλων των επιδοτήσεων, εκπτώσεων και άλλων ελαφρύνσεων. Η απαγόρευση εκτέλεσης εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος αίρεται με την έκδοση απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με την οποία θεσπίζονται κριτήρια και όροι αναμόρφωσης των χαρακτηριστικών υπολογισμού και εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής, όπως αυτή προβλέπεται στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, με βάση τις αρχές της διαφάνειας και της αναλογικότητας.

2. Έως την 31/12/2022 ή έως την αναμόρφωση του υπολογισμού της ρήτρας βάσει του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 η απαγόρευση της προηγούμενης παραγράφου ισχύει και υπέρ κάθε οφειλέτη που είναι ο τελικός αποδέκτης της ηλεκτρικής ενέργειας ως προϊόντος, ακόμη και αν δεν εμπίπτει στην έννοια του καταναλωτή, σύμφωνα με το ν. 2251/1994. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να παρατείνεται ο χρόνος εφαρμογής της απαγόρευσης του προηγούμενου εδαφίου.

3. Οι προμηθευτές και οι πάροχοι που έδωσαν την εντολή αποσύνδεσης της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται στην επανασύνδεση της υπέρ των αναφερομένων στις παραγράφους 1 και 2, εντός τριών (3) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

4. Όποιος αποσυνδέει παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση των παραγράφων 1 και 2 εδάφιο α΄ τιμωρείται με φυλάκιση έως 1 έτος και με χρηματική ποινή έως πεντακόσιες (500) ημερήσιες μονάδες. Όποιος παραλείπει να επανασυνδέσει διακοπείσα παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση της παραγράφου 3 τιμωρείται με φυλάκιση έως 2 έτη και χρηματική ποινή έως χίλιες (1.000) ημερήσιες μονάδες.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τροπολογίας όπως κατατέθηκε στη βουλή:

Στο σ/ν του Υπουργείου Υγείας: «Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις»

ΘΕΜΑ: «Προστασία καταναλωτών και επιχειρήσεων από τις εντολές διακοπής της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος λόγω οφειλής προερχόμενης από ρήτρες αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Οι υπηρεσίες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας εξυπηρετούν καθημερινά όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες και τα νοικοκυριά της χώρας, αλλά και τις επιχειρήσεις, από τις μικρότερες μέχρι τις μεγαλύτερες, που συναποτελούν την παραγωγική -οικονομική βάση της χώρας, παρέχοντας ένα αγαθό με αυτονόητο κοινωνικό χαρακτήρα και με καθολική σημασία.

Η τρέχουσα εφαρμογή στην Ελλάδα της ρήτρας αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε κατέληξε στη δημιουργία μιας de facto «ρήτρας πολλαπλασιασμού» της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, που μεταφέρει καταχρηστικά το σύνολο των διακυμάνσεων των τιμών στους τελικούς καταναλωτές, με σοβαρές παρατυπίες, αδιαφάνεια και παραβάσεις στη συγκρότησή της, ιδίως αν θεωρηθεί ότι εφαρμόστηκε σε μία αγορά ενέργειας με σοβαρές στρεβλώσεις (χονδρεμπορική αγορά με ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά, καθετοποιημένες επιχειρήσεις με προνομιακή θέση στην αγορά, χειραγώγηση τιμών και αισχροκέρδεια στη χονδρεμπορική αγορά, αδιαφάνεια και ελλιπής ενημέρωση καταναλωτών στη λιανική αγορά).

Ειδικότερα, η αποσύνδεση της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω μη καταβολής της ως άνω ρήτρας έχει πρόσφατα κριθεί δικαστικά ότι είναι παράνομη. Άλλωστε, η ρήτρα είναι παράνομη όταν επιβάλλεται είτε βάσει προηγούμενης συμβατικής επιφύλαξης επιβολής της, η οποία όμως γίνεται χωρίς την τήρηση καμίας προϋπόθεσης (ειδικό και σπουδαίο λόγο) και με μονομερή τρόπο κατά την απόλυτη κρίση του προμηθευτή, είτε με μη διαφανή, απλό και κατανοητό, ως προς τον υπολογισμό της, τρόπο και χωρίς ευχερή δυνατότητα ελέγχου και επαλήθευσης των χρεώσεων (βλ. και άρθρο 2 παρ. 7 ν. 2251/1994) ή και με μη επαρκή και μη έγκαιρη και εκ των προτέρων γνωστοποίηση στον καταναλωτή, αλλά λ.χ. ακόμη και μόνο μετά από απλή επιστολή του προμηθευτή ή με σημείωση στον λογαριασμό. Σε κάθε, δε, περίπτωση, η εφαρμογή της οδηγεί εκ του αποτελέσματος στη διαμόρφωση ιδιαίτερα δυσανάλογων αυξήσεων, που διαμορφώνονται ακόμη και ανεξάρτητα από την τυχόν μέση μεταβολή του πραγματικού κόστους που μπορεί πραγματικά να υφίστανται οι προμηθευτές λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής. (Βλ. και Μεντής Γ., Ρήτρες αναπροσαρμογής της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας σε συμβάσεις προμήθειας, Εφαρμογές Αστικού Δικαίου & Πολιτικής Δικονομίας, 2022, σελ. 385επ.). Αποτέλεσμα των παραπάνω παραμέτρων και αδιαφανών όρων είναι ότι ο καταναλωτής είναι αδύνατον να προσδιορίσει την τελική επιβάρυνση που θα υποστεί λόγω εφαρμογής της ρήτρας.

Έχει, ήδη, γίνει γνωστή η πρωτοβουλία φορέων της κοινωνίας, τόσο καταναλωτικών ενώσεων (ιδίως ΕΚΠΟΙΖΩ, ΙΝΚΑ), όσο και επιστημονικών, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας, που είτε έχουν ήδη, είτε πρόκειται στο άμεσο μέλλον να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη κατά της ως άνω καταχρηστικής εφαρμογής της ρήτρας, προβάλλοντας ιδιαίτερα επεξεργασμένη, νομικά τεκμηριωμένη και πειστική επιχειρηματολογία.

Οι έννομες συνέπειες των δικαστικών αποφάσεων που εκδίδονται μετά από συλλογικές αγωγές που ασκούνται από τις ενώσεις καταναλωτών ισχύουν έναντι πάντων, ακόμη και αν δεν είναι διάδικοι της σχετικής δίκης (άρθρο 10 παρ. 20 ν. 2251/1994). Εξάλλου, αγωγές που θα ασκηθούν ατομικά στα πολιτικά δικαστήρια της χώρας, αναμένεται, επίσης, να επιδράσουν καθοριστικά στη νομική θεώρηση και στην τοποθέτηση συνολικά της νομολογίας σε σχέση με τη νομιμότητα της ως άνω ρήτρας και του τρόπου εφαρμογής της. Όμως, οι διακοπές παροχής ηλεκτρικού ρεύματος είναι ένα ήδη υφιστάμενο, παρόν ζήτημα, έναντι του οποίου οι πολίτες πρέπει να προστατευθούν χωρίς καμία καθυστέρηση, μέχρι την ανάληψη άλλων αποτελεσματικών μέτρων προστασίας τους και εξομάλυνσης της αγοράς προμήθειας ενέργειας και την εφαρμογή ενός διαφανούς πλαισίου απόλυτα συμβατού με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο. Η εν λόγω κρατική πρόνοια θα πρέπει να εκτείνεται και στις επιχειρήσεις, παρότι δεν εμπίπτουν στην έννοια του καταναλωτή, υπό το ν. 2251/1994, αφού πρόκειται για τελικούς αποδέκτες του αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας, των οποίων η ομαλή ανταπόκριση στις έκτακτες συνθήκες της ενεργειακής κρίσης, έτσι όπως αυτή έχει οξυνθεί από τις επιλογές, την ανεπάρκεια και την αναλγησία της κυβέρνησης, συνιστά προϋπόθεση ακόμη και για την ίδια την εξακολούθηση της λειτουργίας τους.

Ολιγωρίες στην άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων φορέων όπως η ΡΑΕ ή η Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς και καθυστερήσεις που υπάρχουν στη λειτουργία της δικαιοσύνης και των Ανεξάρτητων Αρχών, εξαιτίας της ανεπάρκειας της κυβέρνησης να την υποστηρίξει στο έργο της μέσα στην πανδημία, δεν μπορούν να αναχαιτίσουν την επιταγή άμεσης παρέμβασης και κρατικής πρόνοιας για τους πολίτες που κινδυνεύουν να χάσουν ένα τόσο βασικό αγαθό, ενώ αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρα και απρόβλεπτα ύψη χρεώσεων, στα οποία πολλοί δεν δύνανται αντικειμενικά να ανταποκριθούν. Καθίσταται, συνεπώς, αναγκαία η παρέμβαση του νομοθέτη, προκειμένου να ικανοποιηθεί η συνταγματική επιταγή της διασφάλισης της αποτελεσματικότητας της προσφυγής στη Δικαιοσύνη (άρθρο 20 παρ. 1 Συντ., άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ), η οποία χάνει το νόημά της όταν ο πολίτης υφίσταται άμεσα μέρος ή και το σύνολο των δυσμενών συνεπειών μιας παράνομης πράξης κατά της οποίας στρέφεται, ιδίως όταν αυτές οι συνέπειες συναρτώνται με την άσκηση οποιασδήποτε ζωτικής δραστηριότητας της καθημερινής του ζωής. Σε κάθε περίπτωση, ο νομοθέτης δύναται να καθορίσει έναν κύκλο υποθέσεων για τις οποίες εξ ορισμού θεωρεί ότι πρέπει για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί που προαναφέρθηκαν, να προβλέψει νομοθετικά μέτρα προστασίας που προσομοιάζουν σε μέτρα προσωρινής προστασίας (ασφαλιστικά μέτρα), τα οποία θα μπορούσαν να χορηγηθούν από τη Δικαιοσύνη, όπως έχει ήδη δημοσιοποιηθεί σε σχέση με την πρόσφατη νομολογία απαγόρευσης αποσύνδεσης της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά μετά από σειρά διαδικασιών ιδιαίτερης επιβάρυνσής της και κατ’ ανάγκη μετά από την παρέλευση κρίσιμου χρονικού διαστήματος.

Εξάλλου, η προτεινόμενη παρέμβαση του νομοθέτη καθίσταται απολύτως αναγκαία και ενόψει του ότι, παρότι η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή και εδώ και πολύ καιρό η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη στην χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, ελλείπει οποιαδήποτε αποτελεσματική κρατική πολιτική παρέμβασης στη δομή της αγοράς προμήθειας της ενέργειας για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας και την αποτροπή δημιουργίας ουρανοκατέβατων κερδών καθώς και φορολόγησής τους για ελάφρυνση των καταναλωτών.

Άλλωστε, η επιδότηση των λογαριασμών εφαρμόζεται με τρόπο που την καθιστά επιδότηση των «ουρανοκατέβατων κερδών» και των υπερκερδών των παραγωγών, αφού δεν αντιμετωπίζει ριζικά το πρόβλημα του σχηματισμού αυτών των κερδών, αλλά συνιστά πολιτική εξυπηρέτησης, έστω μερικώς, της κάλυψής τους, με τη βοήθεια του κράτους. Βέβαια, παραμένει μεγάλο μέρος αυτών που μη καλυπτόμενο από την επιδότηση μετακυλίεται τελικά στους πολίτες και τους επιβαρύνει, οδηγώντας τους σε υπερχρέωση.

Για την αντιμετώπιση της εκρηκτικής αυτής κατάστασης η πολιτεία οφείλει να παρέμβει άμεσα και να προβεί σε τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου ώστε να αποτρέπονται τα υπερκέρδη στην προημερήσια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και να μη συνδέεται η τιμή εκκαθάρισης με τις τιμές των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο. Ακόμη, να προβεί σε αναμόρφωση των χαρακτηριστικών υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής και των συμβατικών υποχρεώσεων των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας όσον αφορά στην τυποποίηση του υπολογισμού και τον τρόπο ενημέρωσης των καταναλωτών με δεσμευτικό τρόπο και να προβλεφθεί η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη εφαρμογής τους.

Συνεπώς, έως ότου η πολιτεία αναλάβει τα μέτρα που αναλυτικά αναφέρονται παραπάνω και την αναμόρφωση του ίδιου του υπολογισμού της ρήτρας αναπροσαρμογής και αντιμετωπίσει ριζικά και αποτελεσματικά το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, απαιτούνται άμεσα μέτρα που δίνουν τον αναγκαίο χρόνο επιβίωσης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, ώστε να μην υποστούν οποιαδήποτε αποσύνδεση παροχής ρεύματος (ρευματοκοπή), που αν γίνει μαζικά θα επιδράσει εντέλει στην οικονομία.

Η προτεινόμενη ρύθμιση συνιστά έτσι αναγκαία και πρόσφορη ενέργεια προκειμένου να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον, που συναρτάται με την αποσόβηση της ραγδαίας εξέλιξης του φαινομένου της έκτακτης υπερχρέωσης των πολιτών και της μετατροπής του σε μείζονα κοινωνική -ανθρωπιστική κρίση, που εντέλει θα πλήξει έτι περαιτέρω την οικονομία και πλείστους θεσμούς της χώρας.

 

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ- ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο …..

1. Απαγορεύεται έως τη δημοσίευση αμετάκλητης απόφασης επί της αγωγής του άρθρου 10 παρ. 16 του ν. 2251/1994 που ασκείται από οποιαδήποτε ένωση καταναλωτών κατά παρόχων και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας η εκτέλεση εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος που εκδίδονται κατά όλων των καταναλωτών λόγω ληξιπρόθεσμης οφειλής που προέρχεται από τη μη καταβολή χρηματικού ποσού που αντιστοιχεί στη ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, αφαιρούμενων όλων των επιδοτήσεων, εκπτώσεων και άλλων ελαφρύνσεων. Η απαγόρευση εκτέλεσης εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος αίρεται με την έκδοση απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με την οποία θεσπίζονται κριτήρια και όροι αναμόρφωσης των χαρακτηριστικών υπολογισμού και εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής, όπως αυτή προβλέπεται στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, με βάση τις αρχές της διαφάνειας και της αναλογικότητας.

2. Έως την 31/12/2022 ή έως την αναμόρφωση του υπολογισμού της ρήτρας βάσει του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 η απαγόρευση της προηγούμενης παραγράφου ισχύει και υπέρ κάθε οφειλέτη που είναι ο τελικός αποδέκτης της ηλεκτρικής ενέργειας ως προϊόντος, ακόμη και αν δεν εμπίπτει στην έννοια του καταναλωτή, σύμφωνα με το ν. 2251/1994. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να παρατείνεται ο χρόνος εφαρμογής της απαγόρευσης του προηγούμενου εδαφίου.

3. Οι προμηθευτές και οι πάροχοι που έδωσαν την εντολή αποσύνδεσης της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται στην επανασύνδεση της υπέρ των αναφερομένων στις παραγράφους 1 και 2, εντός τριών (3) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.

4. Όποιος αποσυνδέει παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση των παραγράφων 1 και 2 εδάφιο α΄ τιμωρείται με φυλάκιση έως 1 έτος και με χρηματική ποινή έως πεντακόσιες (500) ημερήσιες μονάδες. Όποιος παραλείπει να επανασυνδέσει διακοπείσα παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση της παραγράφου 3 τιμωρείται με φυλάκιση έως 2 έτη και χρηματική ποινή έως χίλιες (1.000) ημερήσιες μονάδες.

 

Αθήνα, 4 Μαΐου 2022

Οι προτείνοντες βουλευτές

Τσίπρας Αλέξης

Γεροβασίλη Όλγα

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη

Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αμανατίδης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αποστόλου Ευάγγελος

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γεώργιος

Βασιλικός Βασίλης

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Βίτσας Δημήτριος

Βούτσης Νικόλαος

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)

Γκιόλας Ιωάννης

Δραγασάκης Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος

Κασιμάτη Νίνα

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Κόκκαλης Βασίλειος

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μουζάλας Ιωάννης

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξανθός Ανδρέας

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Παππάς Νικόλαος

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Πολάκης Παύλος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τόλκας Άγγελος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νικόλαος

Φλαμπουράρης Αλέξανδρος

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος



πηγή:https://www.syriza.gr/article/id/126287/Tropologia-Aleksh-Tsipra-kai-sysswmhs-ths-KO-SYRIZA---PS-gia-na-mhn-kobetai-to-reyma-eksaitias-ths-rhtras-anaprosarmoghs.html

Κυβέρνηση: - Χτίσαμε ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα, για να ενισχύσουμε περισσότερο την κοινωνία. - Eξειδίκευση των μέτρων του νέου Εθνικού Προγράμματος Στήριξης

 


Η Ελλάδα, όπως και όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, υφίσταται τις δυσμενείς συνέπειες μιας γεωπολιτικής και συνακόλουθα ενεργειακής κρίσης.

Κρίση που πλήττει, σημαντικά, τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η μεγάλη αύξηση του κόστους της ενέργειας «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, περιορίζει τζίρους και κέρδη επιχειρήσεων, ενισχύει την αβεβαιότητα των πολιτών, «φρενάρει» την αναπτυξιακή δυναμική της χώρας.

Η Κυβέρνηση, απέναντι και σε αυτή την κρίση, λειτουργεί υπεύθυνα, συνετά και συγκροτημένα.

Τους προηγούμενους μήνες, εν μέσω διαδοχικών κρίσεων, έχτισε – μεθοδικά – «γραμμές άμυνας και στήριξης» του παραγωγικού ιστού της οικονομίας.

  • Η «1η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν τα 43 δισ. ευρώ μέτρα της περιόδου της υγειονομικής κρίσης, που επέτρεψαν την ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας και μείωσαν – σημαντικά – την ανεργία.
  • Η «2η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, κυρίως για τη μεσαία τάξη, που τονώνουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
  • Η «3η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους, κυρίως χαμηλών καταναλώσεων, ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι σήμερα.
  • Η «4η γραμμή άμυνας και στήριξης» ήταν οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα.
  • Και τέλος, η «5η γραμμή άμυνας και στήριξης» είναι η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 11,8% αν συνυπολογιστεί η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων.

Αυτά τα «αναχώματα» ήταν και είναι σημαντικά.

Γνωρίζουμε όμως, πολύ καλά, ότι δεν είναι αρκετά.

Αντιλαμβανόμαστε τις αυξημένες και συσσωρευμένες δυσκολίες των πολιτών.

Κατανοούμε την όξυνση προβλημάτων στο πεδίο της οικονομίας.

Συναισθανόμαστε, πλήρως, την ανάγκη των συμπατριωτών μας για περαιτέρω στήριξη.

Ανταποκρινόμαστε θετικά, ψύχραιμα και αποφασιστικά, με ρεαλιστικό σχέδιο.

Δημιουργούμε τις δημοσιονομικές δυνατότητες για να προσφέρουμε ακόμη πιο ουσιαστικές λύσεις.

Χτίσαμε – ισχυρά – ταμειακά διαθέσιμα, ύψους 39,2 δισ. ευρώ, ώστε να έχουμε τους πόρους να ενισχύσουμε περισσότερο την κοινωνία.

Εκτελούμε – ικανοποιητικά – τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να έχουμε δημοσιονομικό χώρο για πρόσθετες παρεμβάσεις.

Αξιοποιούμε την υφιστάμενη, παροδική όμως, δημοσιονομική ευελιξία, με υπευθυνότητα.

Επιτυγχάνουμε ισχυρή και διατηρήσιμη οικονομική μεγέθυνση, παρά τους ισχυρούς τριγμούς των διαδοχικών κρίσεων.

Όλα αυτά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για δραστικές παρεμβάσεις, ώστε να περιορίσουμε – ακόμη περισσότερο – τις αυξημένες τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος.

Συγκεκριμένα:

1ον. Οι επιδοτήσεις ηλεκτρικού ρεύματος, για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ενισχύονται σημαντικά και διευρύνονται γενναία.

Αυξάνονται οι επιδοτήσεις των υφιστάμενων κατηγοριών καταναλώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων και επιδοτούνται, για πρώτη φορά, και οι καταναλώσεις πάνω από τις 300 KWh της κύριας κατοικίας, καθώς και καταναλώσεις υπολοίπων ιδιοκτησιών των νοικοκυριών.

Το κόστος αναμένεται να διαμορφωθεί στα 900 εκατ. ευρώ.

Θα καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με το ειδικό τέλος, ύψους 90%, επί των επιπλέον εσόδων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο θα επιβληθεί για την προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με το τελικό πόρισμα και τη μεθοδολογία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

2ον. Τον μήνα Ιούνιο, επιδοτείται το 60% της αύξησης για όλους τους λογαριασμούς ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι καταναλωτές, και έχουν εκδοθεί από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022.

Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, οι οποίες δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος.

Η επιδότηση θα χορηγηθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή.

Το ποσοστό επιδότησης αφορά νοικοκυριά με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ, δηλαδή των 95% των νοικοκυριών.

Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνά τα 600 ευρώ ανά καταναλωτή.

Υπολογίζεται ότι για τις καταναλώσεις αυτής της περιόδου, οι οικιακοί καταναλωτές – για την πρώτη κατοικία τους – έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί επιπλέον κόστος 464 εκατ. ευρώ.

Συνεπώς, το κόστος της νέας παρέμβασης, με την απευθείας επιστροφή ποσού στους ατομικούς τραπεζικούς λογαριασμούς, υπολογίζεται στα 280 εκατ. ευρώ.

Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

3ον. Συνεχίζει να επιδοτείται στην πηγή, η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης (diesel) για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, ώστε το όφελος στην τελική τιμή για τον καταναλωτή να συνεχίσει να διαμορφώνεται στα 15 λεπτά το λίτρο.

Όπως έγινε και κατά τον προηγούμενο μήνα.

Το κόστος της παρέμβασης εκτιμάται στα 45 εκατ. ευρώ.

Αυτό το κόστος θα καλυφθεί από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

4ον. Από τον Ιούλιο του 2022 και με χρονικό ορίζοντα έως και ένα χρόνο, ενισχύεται – οριζόντια – ο μηχανισμός εκπτώσεων στα τιμολόγια ρεύματος, ώστε να σταθεροποιηθεί η τιμή λιανικής.

Εισάγεται μηχανισμός απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά.

Συγχρόνως, θα προσαρμόζεται – σε μηνιαία βάση – το ποσοστό επιδότησης στη λιανική αγορά, ενισχύοντας τον παρόντα μηχανισμό εκπτώσεων στα τιμολόγια, ώστε οι τιμές να παραμένουν μεσοσταθμικά σταθερές σε συγκεκριμένα επίπεδα, σημαντικά χαμηλότερες από αυτές που παρατηρήθηκαν τους προηγούμενους μήνες, και ελαφρώς υψηλότερες από αυτές που ίσχυαν πριν από την κρίση.

Σκοπός είναι οι τιμές λιανικής να παραμένουν σταθερά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ανεξαρτήτως της εξέλιξης της τιμής φυσικού αερίου.

Θα επιδοτηθούν, γενναία, τα κοινωνικά τιμολόγια, οι οικιακοί καταναλωτές για το σύνολο της κατανάλωσης όλων των κατοικιών τους, καθώς και όλες οι επιχειρήσεις, μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες, και φυσικά οι αγροτικές επιχειρήσεις.

Το κόστος της παρέμβασης, με βάση τις σημερινές τιμές ρεύματος, αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 2 δισ. ευρώ το 2ο εξάμηνο του έτους.

Το κόστος για τον Κρατικό Προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ.

Το υπόλοιπο αναμένεται να καλυφθεί από τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, σε συνδυασμό με τον μηχανισμό απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά ρεύματος.

Η νέα δυναμική δέσμη παρεμβάσεων θα απορροφήσει το 70%-80% της αύξησης στην τιμή της κιλοβατώρας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Το συνολικό κόστος τους ανέρχεται στα 3,2 δισ. ευρώ για το υπόλοιπο του 2022, εκ των οποίων περίπου 1,1 δισ. ευρώ επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Αυτή η συνολική, πρόσθετη επιβάρυνση είναι ενσωματωμένη στις εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών για τα δημοσιονομικά μεγέθη της Ελληνικής οικονομίας, όπως αυτές υποβλήθηκαν, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Με αυτές τις παρεμβάσεις, παρεμβάσεις που εξαντλούν – με τα σημερινά δεδομένα – τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήσαμε, η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα, για ακόμη μία φορά, ότι παρεμβαίνει γενναία και δίκαια.

Ενισχύει και εμπλουτίζει – διαρκώς – τις πολιτικές της, απαντώντας στις εύλογες αγωνίες και αβεβαιότητες της κοινωνίας.

Ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε δίπλα στον κάθε συμπατριώτη μας, κυρίως τον οικονομικά ευάλωτο συνάνθρωπό μας.

Θα θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα.

Όμως η ευθύνη δεν μας επιτρέπει να διαταράξουμε τις αναγκαίες δημοσιονομικές ισορροπίες.

Το ευρύτερο – διεθνές – περιβάλλον εμπεριέχει αβεβαιότητες και κινδύνους.

Η χώρα χρειάζεται ασφάλεια και σταθερότητα.

Η οικονομία πρέπει να μην υπερβεί το όριο της δημοσιονομικής ευστάθειας και η κοινωνία να διασφαλίσει μακροχρόνια ασφαλή πλεύση προς καλύτερες θάλασσες.

Ως Κυβέρνηση, κάνουμε – και θα συνεχίσουμε να κάνουμε – το καλύτερο δυνατό προς αυτή την κατεύθυνση.

Δήλωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, για τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας από τις επιπτώσεις της διεθνούς ενεργειακής κρίσης

Η καταστροφική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πέρα από χιλιάδες νεκρούς πολλούς από αυτούς αμάχους, έχει δημιουργήσει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία και ανατροφοδοτεί μια πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση τη μεγαλύτερη ίσως τα τελευταία 50 χρόνια. Μια κρίση που απειλεί την Ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και την συνοχή της Ευρωπαϊκής κοινωνίας. Μια κρίση που απειλεί και τη χώρα μας, τροφοδοτεί τον πληθωρισμό, και επιβαρύνει δυσβάσταχτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Από την έναρξη του πολέμου, έχουν σημειωθεί διαδοχικά ρεκορ υψηλών διεθνών τιμών στο φυσικό αέριο, στο πετρέλαιο και την ηλεκτρική ενέργεια. Και βεβαίως η διακοπή της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Βουλγαρία και την Πολωνία τις προηγούμενες ημέρες έχει προκαλέσει σοβαρό προβληματισμό  για την ασφάλεια εφοδιασμού.

Για αυτό το λόγο η κυβέρνησή μας έχει κινηθεί σε δύο άξονες:

Α. Σε μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Β. Σε ένα σχέδιο αντιμετώπισης ακόμη και των πιο δυσμενών σεναρίων διαταραχής στις ροές Φυσικού Αερίου προς την Ελλάδα.

Ήμασταν οι πρώτοι μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. που ιδρύσαμε το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο έως και τον Απρίλιο, διαθέσαμε 3,3 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις και εκπτώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, για να αντισταθμίσουμε το βάρος που έχουν επωμισθεί οικιακοί και επαγγελματικοί καταναλωτές από τις εκρηκτικές αυξήσεις.

Συγκεκριμένα τον Απρίλιο, με τις επιδοτήσεις της Κυβέρνησης, η τιμή μειώθηκε σε σχέση με τον Μάρτιο κατά 11% σε 0,21 ευρώ/kWh, αισθητά χαμηλότερη από τον μέσο όρο των 27 κρατών μελών που ανήλθε σε 0,274 ευρώ/kWh. Αντίστοιχα, η τιμή στην Ισπανία ήταν 60% ακριβότερη (0,338 ευρώ/kWh) και στην Πορτογαλία 22% (0,257 ευρώ/kWh).

Παρά τα μέτρα που έχουμε λάβει, τα οποία είναι τα σημαντικότερα στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή η πρωτοφανής σε ένταση κρίση απαιτεί ακόμα πιο γενναίες παρεμβάσεις.

Έχουμε πλήρη επίγνωση της αγωνίας και της ανησυχίας των πολιτών, οι οποίοι βλέπουν ότι είναι αναγκασμένοι να διαθέτουν ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων τους για να καλύψουν το κόστος ενέργειας.

Για αυτό το λόγο και για να περιορίσουμε δραστικά την επιβάρυνση των καταναλωτών, πέρα από τις επιδοτήσεις για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, υιοθετούμε ένα μοντέλο δραστικής παρέμβασης στην Ελληνική αγορά ενέργειας που «αποσυνδέει» τη λιανική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας από την διεθνή χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου, αφού τα έσοδα των μονάδων παραγωγής για όσο διάστημα διαρκεί ο νέος μηχανισμός προκύπτουν από το πραγματικό κόστος λειτουργίας αποκλείοντας τη δημιουργία μελλοντικών υπερεσόδων .

Επιδοτήσεις Μαΐου – Ιουνίου

Τον Μάιο και τον Ιούνιο θα συνεχιστούν οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στα οικιακά και επαγγελματικά τιμολόγια.

Ηλεκτρική Ενέργεια – Οικιακοί καταναλωτές

Η επιδότηση αφορά όλες τις κατοικίες, κύριες και μη κύριες, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και για το σύνολο της κατανάλωσης.

Ειδικότερα:

  • Στις κύριες κατοικίες, για τις πρώτες 300 kWh απορροφούμε το 86% της αύξησης στο κόστος ηλεκτρισμού, καθώς η μέση ενίσχυση θα ανέλθει σε 56,6 ευρώ ανά μήνα.
  • Για τις πρώτες 150 kWh η επιδότηση διαμορφώνεται σε 205 ευρώ/MWh.
  • Για μηνιαία κατανάλωση από 151 έως 300 kWh σε 160 ευρώ/MWh.
  • Για το σύνολο της κατανάλωσης πάνω από 300 kWh τον μήνα το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε 100 ευρώ/MWh.
  • Για όλες τις μη κύριες κατοικίες, επιδοτούμε τη συνολική κατανάλωση με  100 ευρώ/MWh προκειμένου να απορροφήσουμε το 50% της αύξησης.
  • Για τους δικαιούχους Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, η επιδότηση θα ανέλθει σε 215 ευρώ/MWh για το σύνολο της κατανάλωσης, με στόχο την απορρόφηση του 100% των αυξήσεων.
  • Το συνολικό ποσό της επιδότησης για τους οικιακούς καταναλωτές τον Μάιο θα διαμορφωθεί σε 200 εκατ. ευρώ. Η επιδότηση του Ιουνίου θα ανακοινωθεί στο τέλος Μαΐου. 
  • Με τις παρεμβάσεις αυτές όλα τα νοικοκυριά θα δουν σημαντική μείωση στους λογαριασμούς τους.

Μερικά παραδείγματα για τον μήνα Μάιο:

  • Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 300 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε για ρεύμα 100 ευρώ και με την επιδότηση 43,5 ευρώ –  έκπτωση 56,5% στη χρέωση ενέργειας.
  • Οικιακό τιμολόγιο με κατανάλωση 400 kWh τον μήνα. Χωρίς επιδότηση θα πλήρωνε 129,2 ευρώ και με την επιδότηση 63,6 ευρώ – έκπτωση 51%.
  • Για κατανάλωση 600 kWh, οι καταναλωτές θα πληρώνουν με την επιδότηση 108,2 ευρώ ενώ χωρίς επιδότηση θα πλήρωναν 193,8 ευρώ – έκπτωση 44%.

Ηλεκτρική Ενέργεια – Επιδότηση σε επαγγελματικά τιμολόγια

Για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, η μοναδιαία τιμή της επιδότησης διαμορφώνεται σε 120/MWh τον Μάιο για το σύνολο της κατανάλωσης.

Επιπλέον, για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με παροχή ισχύος έως 35kVA και για όλα τα αρτοποιεία ανεξαρτήτως ισχύος παροχής, ενισχύουμε με πρόσθετη επιδότηση 50 ευρώ/MWh το σύνολο της κατανάλωσης. Άρα η συνολική μοναδιαία επιδότηση ανέρχεται στα 170 για τον Μάιο.

Με το μέτρο αυτό, επιδοτούμε το 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής. Αφορά σε 1.250.000 εκατ. επαγγελματικές παροχές επιχειρήσεων όπως: εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κομμωτήρια, γραφεία, αρτοποιεία και υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο.

Συνολικά, τον Μάιο το σύνολο της επιδότησης για τα επαγγελματικά τιμολόγια ανέρχεται σε 260 εκατ. ευρώ.

Φυσικό Αέριο – Επιδότηση σε Οικιακά Τιμολόγια – Νοικοκυριά

Η κρατική επιδότηση θα ανέλθει σε 20 ευρώ ανά θερμική MWh τον Μάιο για όλα τα νοικοκυριά και για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης.

Παράλληλα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας συνεχίζει να προσφέρει έκπτωση για την ίδια περίοδο ύψους 20 ευρώ ανά θερμική MWh.

Θ. Σκυλακάκης: Η γενναία παρέμβαση στο ηλεκτρικό ρεύμα θα αποτελέσει «ασπίδα προστασίας» για την ομαλή λειτουργία της οικονομίας

Προχωράμε σε μία γενναία παρέμβαση, που αφορά τόσο στο σύνολο των νοικοκυριών, αλλά και σε όλους τους υπόλοιπους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, υψώνουμε μια «ασπίδα προστασίας» για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας.

Ο σχεδιασμός μας λαμβάνει, δυστυχώς, χώρα σε μία περίοδο ακραίας αβεβαιότητας –κυρίως εξαιτίας των δυσμενών συνεπειών του πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία στην Ουκρανία και επηρεάζουν όλο τον πλανήτη. Ωστόσο, οι πρόσφατες θετικές, δημοσιονομικές εξελίξεις, μας επιτρέπουν να προχωρήσουμε, αποφασιστικά, σ’ αυτή την παρέμβαση. Είναι τέσσερις οι θετικές εξελίξεις που μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέμβουμε τόσο δραστικά:

  • Καταρχήν, το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 ήταν κατά 2 μονάδες μικρότερο αυτού που είχαμε υπολογίσει αρχικά (5%, έναντι 7,1%).
  • Το δημόσιο χρέος, σε σχέση με το προηγούμενο Μεσοπρόθεσμο που καταθέσαμε την άνοιξη του 2021, είναι περίπου 10 μονάδες μικρότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ για όλο το χρονικό διάστημα του Μεσοπρόθεσμου, δηλαδή μέχρι το 2025. Έχουμε, λοιπόν, μία καλύτερη πρόβλεψη για το χρέος.
  • Ενισχύεται η εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών προς τη χώρα μας, μετά και από την αναβάθμιση από την S&P και την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους θεσμούς και την επικείμενη έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία.
  • Παραμένει δυναμικός ο ρυθμός ανάπτυξης. Μάλιστα το 2021 ήταν πολύ υψηλότερος του αναμενόμενου. Παράλληλα, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως ο τουρισμός θα συμβάλει περισσότερο από είχαμε υπολογίσει στην ανθεκτικότητα της αναπτυξιακής πορείας του 2022.

Κοινώς, έχουμε μια καλύτερη οικονομική κατάσταση και γι’ αυτό μπορούμε να λαμβάνουμε μέτρα.

Η πηγή του κακού, είναι το αέριο, η τιμή του οποίου αυξήθηκε κατά πέντε φορές τόσο με την προοπτική της εισβολής πριν τον πόλεμο όσο και μετά, κατά τη διάρκειά του. Και το αέριο μετέχει 35%-40% στην παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος. Η ζημιά, λοιπόν, ήταν σε μεγάλο βαθμό αναπόφευκτη και τώρα κάνουμε μετριασμό αυτής της ζημιάς. Δεν υπάρχει κανένας στον πλανήτη που θα μπορούσε να μηδενίσει μία αύξηση ενός διεθνούς αγαθού τόσο τρομακτική, ώστε να μην επηρεάσει καθόλου την οικονομία.

Εξειδίκευση παρέμβασης

Η στρατηγική μας για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, και πιο συγκεκριμένα στους λογαριασμούς ρεύματος, το επόμενο χρονικό διάστημα, έχει τέσσερις άξονες:

Πρώτον, επέκταση του παρόντος σχήματος επιδότησης τους μήνες Μάιο και Ιούνιο, για καταναλώσεις άνω των 300Kwh και λοιπές κατοικίες.

Δεύτερον, επιβολή τέλους επί των επιπλέον εσόδων στους παραγωγούς ενέργειας για την προηγούμενη περίοδο, με βάση τη μεθοδολογία της ΡΑΕ, που θα επιστρέψει, μέχρι τελευταίο ευρώ, στους καταναλωτές μέσω των παρεμβάσεων τις οποίες κάνουμε.

Τρίτον, επιστροφή στο IBAN των πολιτών, τον Ιούνιο, σημαντικού ποσοστού των αυξήσεων που είδαν οι καταναλωτές την προηγούμενη περίοδο.

Τέταρτον, εφαρμογή νέου μηχανισμού από τον Ιούλιο και μετά, ο οποίος έχει δύο σκέλη:

  • (α) εφαρμογή μηχανισμού απορρόφησης των επιπλέον εσόδων των παραγωγών στη χονδρική αγορά, μειώνοντας τη χονδρική τιμή αγοράς
  • (β) επιδότηση του υπολειπόμενου ποσού που απαιτείται, ώστε να μειωθούν σημαντικά και να σταθεροποιηθούν οι λογαριασμοί λιανικής, μέσω του υπάρχοντος μηχανισμού επιδότησης.

Ειδικότερα σε σχέση με το μηχανισμό επιστροφής κόστους ρεύματος για οικιακούς καταναλωτές, επιστρέφεται το 60% του αυξημένου κόστους ρεύματος που έχουν χρεωθεί οι οικιακοί καταναλωτές για λογαριασμούς της κύριας κατοικίας τους, που έχουν εκδοθεί από 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31 Μαΐου 2022 (ανεξαρτήτως περιόδου αναφοράς κατανάλωσης λογαριασμού). Μετράει η ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού και με βάση αυτή γίνεται η επιστροφή, όχι βάσει της περιόδου κατανάλωσης.

Αφορά οικιακούς καταναλωτές για χρεώσεις της κύριας κατοικίας τους, που δεν έχουν καλυφθεί από τις εκπτώσεις που έχουν δοθεί μέσω των λογαριασμών ρεύματος, είτε από το κράτος είτε από τους παρόχους. Η επιδότηση θα δοθεί στον λογαριασμό IBAN του καταναλωτή.

Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται σε 60% της αύξησης της τιμής ρεύματος της πρώτης κατοικίας, για λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Μάιο του 2022 και αφορά νοικοκυριά-φορολογικούς κατοίκους Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ.

Η επιστροφή δίνεται σε όσους πλήρωσαν συνολική αύξηση ρεύματος τους έξι μήνες άνω των 30 ευρώ (και επομένως θα λάβουν τουλάχιστον 18 ευρώ). Η επιδότηση δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 600 ευρώ, ανά καταναλωτή.

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος, σε σχετική πλατφόρμα που θα γίνει γι’ αυτόν τον σκοπό, με συνεργασία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΑΑΔΕ. Εκεί, θα αντλούνται τα στοιχεία της κύριας κατοικίας από την ΑΑΔΕ, όπως και ο σχετικός αριθμός του ρολογιού ρεύματος και ο ωφελούμενος θα βεβαιώνει τα στοιχεία αυτά ή θα τα επικαιροποιεί σε περίπτωση που έχει αλλάξει κύρια κατοικία. Κατόπιν, τα στοιχεία των χρεώσεων ρεύματος, για κάθε ρολόι, θα αντλούνται από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.

Το ποσό επιστροφής υπολογίζεται, ανά μήνα, σύμφωνα με τον ακόλουθο μαθηματικό τύπο:

Ποσό επιστροφής = [Ποσό ρήτρας αναπροσαρμογής λογαριασμού που εκδόθηκε εντός του μηνός – Ποσό έκπτωσης από το κράτος επί της ρήτρας αναπροσαρμογής – Ποσό έκπτωσης από τον πάροχο επί της ρήτρας αναπροσαρμογής] * Ποσοστό συνιδιοκτησίας ή χρήσης * 60%.

Υπολογίζεται ότι για την περίοδο αναφοράς της επιδότησης, οι οικιακοί καταναλωτές για την πρώτη κατοικία τους έχουν επιδοτηθεί με 755 εκατ. ευρώ, ενώ οι ίδιοι έχουν επωμιστεί 464 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό υπολογίζεται σε περίπου 280 εκατ. ευρώ (60% των 464 εκατ. ευρώ).

Σημειώνεται ότι οι μικρές επιχειρήσεις έχουν, ήδη, καλυφθεί, αναδρομικά, από τον Ιανουάριο. Κάτι, που θα διαπιστώσουν από τους λογαριασμούς του ρεύματος που θα λάβουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, από όπου θα αφαιρεθούν ποσά, που αντιστοιχούν με την ενίσχυση που έπρεπε να λάβουν τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο.

Το «πακέτο» στήριξης που ανακοινώνουμε, σήμερα, προβλέπεται στον δημοσιονομικό σχεδιασμό που καταθέσαμε πριν από μερικές ημέρες. Είναι εξαιρετικά σημαντικό και αναμένουμε ότι θα επηρεάσει θετικά και τον πληθωρισμό. Αναμένουμε, δηλαδή, ότι θα μειώσει, τουλάχιστον κατά 0,5 μονάδα, τον πληθωρισμό, σε ετήσια βάση, κάτι εξαιρετικά σημαντικό για να αποκλιμακωθούν οι πληθωριστικές προσδοκίες. Κύριος στόχος μας είναι να επέλθει ηρεμία στην οικονομία, όσο αυτό είναι εφικτό, δεδομένου του απεχθούς πολέμου.

Όντας η χώρα με το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος*, εξερχόμενοι από την υγειονομική κρίση, δεδομένων των εξωτερικών απειλών και μιας ενεργειακής κρίσης που δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο, δουλειά μας είναι – και αυτό κάνουμε – να διαφυλάξουμε «σαν κόρη οφθαλμού» μια συνθήκη κανονικότητας στην οικονομία. Για τη διαχείριση αυτών των κρίσιμων στιγμών απαιτείται σύνεση και σοβαρότητα, αρετές που η Κυβέρνησή μας, πιστεύω, ότι έχει αποδείξει έμπρακτα, στη διάρκεια της τριετίας που πέρασε, ότι διαθέτει.

Θέλω να ευχαριστήσω, ιδιαίτερα, τον Γενικό Γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής, κ. Θ. Πετραλιά, η εξαιρετική δουλειά του οποίου ήταν για ακόμη μια φορά καθοριστική, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, για τη διαμόρφωση αυτού του σύνθετου, δίκαιου και αποτελεσματικού «πακέτου» στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας.

* Υποσημείωση για τους συντάκτες: Βάσει του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-2025, η πρόβλεψη για το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό % του ΑΕΠ, διαμορφώνεται, ανά έτος, ως εξής (σύγκριση με προβλέψεις 2021):

  • 2022: 180,2% (από 189,5)
  • 2023: 168,6% (από 176,7%)
  • 2024: 155,2% (από 166,1%).