Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024

Η λογική των δικτατόρων






Προχθές η Σουηδία έγινε το 32ο µέλος του ΝΑΤΟ ακολουθώντας τα βήματα της Φινλανδίας. Και οι δύο χώρες εγκατέλειψαν ουδετερότητα πολλών δεκαετιών διότι αισθάνθηκαν πως απειλούνται από τη ρωσική επιθετικότητα.

Η εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία, πριν από δύο χρόνια, σήμανε συναγερμό σε αυτά τα δύο κράτη. Τελικά τι κέρδισε η Ρωσία από αυτή την εισβολή; Προφανώς τίποτα. Σήμερα, μπορούμε με άνεση να πούμε πως η Ρωσία του Πούτιν έπαιξε και έχασε. Από τη στιγμή που δεν μπόρεσε μέσα σε λίγα 24ωρα να λυγίσει την αντίσταση των Ουκρανών –παρά τις αντίθετες προβλέψεις «έγκυρων» εγχώριων αναλυτών– και να επιτύχει τους αντικειμενικούς στόχους που είχε θέσει, ήταν μοιραίο να εμπλακεί σε μια μακροχρόνια σύρραξη με τις γνωστές πολιτικές, οικονομικές και διπλωματικές συνέπειες.

Ο Βλαντιμίρ Πούτιν και οι συνεργάτες του όταν αποφάσιζαν την εισβολή στην Ουκρανία δεν εκπόνησαν ένα plan b αν τα πράγματα δεν εξελίσσονταν με βάση τους δικούς τους σχεδιασμούς. Δεν τους πέρασε καν από το μυαλό πως οι Ουκρανοί θα πρόβαλαν τέτοια παθιασμένη αντίσταση. Και πώς να το σκεφτούν όταν θεωρούν πως η Ουκρανία, ως έθνος και ως κρατική υπόσταση δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης. Δεν έχει Ιστορία, δεν έχει και λαό. Για ποια ιδανικά και για ποια σημαία να πολεμήσουν οι Ουκρανοί στρατιώτες!

Ο Πούτιν και η ομάδα του θεωρούν πως η ανασύσταση της σοβιετικής αυτοκρατορίας, στη σύγχρονη μορφή, αποτελεί μια ιστορική αναγκαιότητα.

Μια νεοναζιστική συμμορία καταπιέζει τους πολίτες οι οποίοι περιμένουν τη στιγμή που θα αποναζιστικοποιηθεί η πατρίδα τους. Και αυτό ήταν το κύριο αντικείμενο της ρωσικής εισβολής και παραμένει ακόμα. Επειδή η ηγεσία του Κρεμλίνου, όλοι παιδιά του σοβιετικού καθεστώτος, πιστεύουν πως η διάλυση της ΕΣΣΔ ήταν ένα ιστορικό λάθος, νομίζουν πως την ίδια εκτίμηση κάνουν και οι λαοί που αποτελούσαν το σοβιετικό imperium.

Ο Πούτιν και η ομάδα του θεωρούν πως η ανασύσταση της σοβιετικής αυτοκρατορίας, στη σύγχρονη μορφή, αποτελεί μια ιστορική αναγκαιότητα. Και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται, όπως μαρτυρούν μια σειρά από κινήσεις τους στην περιοχή, εδώ και πολλά χρόνια.

Είναι γνωστό πως τα ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι εκ της φύσεώς τους επιθετικά – αναθεωρητικά. Περιφρονούν τη διεθνή νομιμότητα και κινούνται με βάση τον νόμο του ισχυρότερου. Η ηγετική ομάδα τους πιστεύει πως συνομιλεί με την Ιστορία, νομίζει πως ο προορισμός της υπακούει σε υπερκόσμια κελεύσματα, αντιμετωπίζει τους άλλους λαούς όχι μόνον με την υπεροψία του ανώτερου, αλλά κυρίως με την αίσθηση πως αυτοί οι λαοί είναι κατώτεροι. Και ένας κατώτερος λαός δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητος.

Επί Σοβιετικής Ενώσεως υπήρχε το δόγμα Μπρέζνιεφ –το πρόβλημα μιας σοσιαλιστικής χώρας αποτελεί πρόβλημα ολόκληρου του σοσιαλιστικού στρατοπέδου–, το δόγμα Πούτιν συνοψίζεται στο ότι η Ρωσία δεν μπορεί να συνορεύει με χώρες που τις θεωρεί μη φιλικές. Και στο μέτρο που δύναται, επιχειρεί να τις καταστήσει φιλικές με οποιονδήποτε τρόπο.


πηγή::https://www.kathimerini.gr/opinion/562905493/i-logiki-ton-diktatoron/



Δυστυχώς και επίσημα, πιάσαμε και πάλι τον πάτο!! - Ο "εξυπνότερος!!" λαός του κόσμου είναι οικονομικά αναλφάβητος - ΔΕΝ έμαθαν τίποτα, ΔΕΝ ξέχασαν τίποτα


 Μια υποψία την είχαμε διαχρονικά, ότι κάτι δεν πάει καλά. Μας την επιβεβαίωσε, όμως, το Ινστιτούτο Bruegel με μια πρόσφατη έρευνά του. Ο «εξυπνότερος» λαός του κόσμου δεν ξέρει οικονομικά και δεν έμαθε από τις απανωτές κρίσεις

Οι στοιχειώδεις οικονομικές γνώσεις των Ελλήνων βρίσκονται στον πάτο της Ευρώπης. Οπως τις μέτρησε το σοβαρό Ινστιτούτο Bruegel των Βρυξελλών, το ποσοστό των συμπατριωτών μας που απάντησε σωστά σε τουλάχιστον τρεις από τις πέντε ερωτήσεις βασικών οικονομικών που τέθηκαν, ξεπέρασε μετά βίας στην Ελλάδα το 40%. Μόνο οι Πορτογάλοι και οι Ρουμάνοι βρέθηκαν οριακά πιο κάτω από εμάς. Ολη η υπόλοιπη Ευρώπη βρίσκεται υψηλότερα. Ο μέσος όρος των Ευρωπαίων απάντησε σωστά σε τουλάχιστον τρεις ερωτήσεις σε ποσοστό 52%. Στη Φινλανδία το σχετικό ποσοστό έφτασε το 73%.

Και να μην πει κανείς ότι περάσαμε και λίγα τα τελευταία 30 χρόνια. Από κρίση σε κρίση, με εφαλτήριο τον οικονομικό μας αναλφαβητισμό, πηγαίναμε. Την περίοδο 1996-2000 που έχει μείνει γνωστή ως το «σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου», αφορούσε τη δράση κάποιων αετονύχηδων που εκμεταλλεύτηκαν την άγνοια οικονομικών των Ελλήνων με αποτέλεσμα να χαθούν πολλά δισεκατομμύρια με το όνειρο του εύκολου και ανεύθυνου πλουτισμού.

Αργότερα, την περίοδο της οικονομικής μας ευφορίας, της δεκαετίας του 2000, ουδείς απορούσε μήπως είναι υπερβολή να σου δίνει μια τράπεζα ως δάνειο εκτός από το 100% της αξίας του σπιτιού που ήθελες να αγοράσεις και επιπλέον λεφτά για τα έπιπλα και ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη, έτσι για επιβράβευση. Προφανώς κανείς δεν ανησύχησε όταν φούσκωσαν οι δαπάνες στο Δημόσιο την ίδια δεκαετία, απλά γιατί πιστεύαμε, χωρίς να γνωρίζουμε, ότι το κράτος έχει απεριόριστους οικονομικούς πόρους. Μετά όταν ήρθε η χρεοκοπία της χώρας, ελάχιστοι κατάλαβαν ότι το θέμα ήταν ένα απλό ζήτημα εσόδων – εξόδων.

Τα έξοδα ήταν περισσότερα από τα έσοδα, δηλαδή έμπαινε μέσα επί χρόνια το κράτος δημιουργώντας χρέη με αποτέλεσμα την οικονομική κατάρρευση. Επειδή αρνούμασταν να καταλάβουμε αυτήν την απλή έννοια μας πήρε χρόνο να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, βιώνοντας σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες με πρόβλημα, τρία επώδυνα μνημόνια. Προφανώς οι ελλιπείς οικονομικές μας γνώσεις μάς οδήγησαν σε «πολιτικές ονειρώξεις» με την ανάδειξη κυβερνήσεων, όπως το 2015, που διατυμπάνιζαν θέσεις που έρχονταν σε αντίθεση με κάθε εφαρμόσιμη οικονομική θεωρία. Και αυτό το πληρώσαμε πανάκριβα, με το κλείσιμο των τραπεζών.

Το θέμα ωστόσο όπως το μέτρησε το Bruegel είναι ότι φαίνεται πως δεν μάθαμε τίποτα από όλα αυτά. Τόσα μέτρα και μια υποχρεωτική συμπερίληψη του μαθήματος των βασικών οικονομικών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ουδέποτε εφαρμόστηκε. Οι ερωτήσεις που έβαλε το ινστιτούτο, αφορούσαν μεταξύ άλλων την κατανόηση του πληθωρισμού, τη σχέση μεταξύ κινδύνου και απόδοσης σε μια επένδυση και τη σχέση μεταξύ των επιτοκίων και των τιμών των ομολόγων. Βασικές δηλαδή ερωτήσεις οικονομικών, από τη γνώση των οποίων εξαρτάται η ευημερία των οικογενειών μας.

Το Bruegel λέει ότι εκείνοι που έχουν μεγαλύτερες οικονομικές γνώσεις είναι λιγότερο ευάλωτοι οικονομικά, καθώς μπορούν να καλύψουν τα έξοδά τους εάν υπάρχει ξαφνική απώλεια εισοδήματος και είναι πιο σίγουροι ότι θα έχουν επαρκή κεφάλαια για να συντηρηθούν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησης. Η γνώση μπορεί δηλαδή να εξασφαλίσει το μέλλον των δικών μας ανθρώπων και να αποτρέψει μελλοντικές χρεοκοπίες.



πηγή:https://www.ot.gr/2024/02/29/apopseis/opinion/oikonomika-analfavitoi/

ΟΟΣΑ για την Ακρίβεια στην Ελλάδα: Ο μέσος ετήσιος μισθός/σύνταξη μειώθηκε από τα 17.220 ευρώ το 2021 σε 16.174 ευρώ το 2022!! -


 Μεγάλες είναι οι απώλειες των εισοδημάτων των πολιτών λόγω της εκτεταμένης , ενώ ερώτημα ακρίβεια παραμένει το πώς θα υλοποιηθούν τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση και θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται από αύριο 1η Μαρτίου.  Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ ο μέσος ετήσιος μισθός μειώθηκε στην Ελλάδα κατά 1.046 ευρώ το 2022 συγκριτικά με το 2021 λόγω των ανατιμήσεων και της ακρίβειας.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο μέσος ετήσιος μισθός σε σταθερές τιμές, ήτοι μετά τη συμπερίληψη του πληθωρισμού, μειώθηκε από τα 17.220 ευρώ το 2021 σε 16.174 ευρώ το 2022. Η απώλεια λόγω του πληθωρισμού, που έφτασε στο 9,6%, είναι της τάξης των σχεδόν 129 ευρώ ανά μήνα σε ετήσια βάση. Οι απώλειες αυτές οφείλονται αποκλειστικά και μόνο στον πληθωρισμό και τις αυξήσεις των τιμών, καθώς σε τρέχουσες τιμές ο μισθός αυξήθηκε από τα 16.086 ευρώ στα 16.174 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεδομένου ότι σε 14μηνη βάση ο μέσος μισθός σε σταθερές τιμές του 2022 είναι  (σύμφωνα με τη μεθοδολογία του ΟΟΣΑ  1.155 ευρώ), προκύπτει πως το 2022 ο μέσος μισθωτός έχασε έναν μισθό λόγω του πληθωρισμού.


Την ίδια στιγμή, δευτεραθλήτρια στον πληθωρισμό τροφίμων αναδείχθηκε η Ελλάδα και τον Ιανουάριο του 2024, σε επίπεδο ευρωζώνης, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Eurostat που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες. Ως εκ τούτου, συνεχίστηκε το αρνητικό σερί που κατέγραψε η χώρα μας τόσο τον Νοέμβριο όσο και τον Δεκέμβριο του 2023, ενώ τον Οκτώβριο του 2023 ήταν πρώτη. Πλέον τα «βλέμματα» στρέφονται στην εφαρμογή των μέτρων Σκρέκα από αύριο 1η Μαρτίου.

Οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης


Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εκτιμά ότι αυτή τη φορά τα μέτρα θα καταφέρουν να μειώσουν τις τιμές και θα λειτουργήσουν με θετικό τρόπο, σε αντίθεση με τα προηγούμενα, όπως το Καλάθι του νοικοκυριού» και η μόνιμη μείωση τιμής από 5% και πάνω για τουλάχιστοπν 6 μήνες.

Ο πρώτος κυβερνητικός στόχος αφορά τις 13 κατηγορίες στις οποίες περιορίζονται οι προσφορές (απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, απορρυπαντικά για πλύσιμο ρούχων στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, απορρυπαντικά για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές, παιδικές πάνες και προϊόντα εμμήνου ρύσεως). 

«Περιμένουμε πάνω από 2.000 κωδικούς να μειώσουν την τιμή τους, όχι να σταθεροποιήσουν τις τιμές, αλλά αντίθετα να τις μειώσουν κιόλας. Ξέρουμε ότι σε όλες αυτές τις κατηγορίες οι μειώσεις που θα δούμε θα είναι μεγαλύτερες από το 10%. Θα είναι μόνιμες μειώσεις. Δεν είναι έκτακτα μέτρα.» Αυτό δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Σκρέκας. Ορισμένες πληροφορίες θέλουν οι τιμές να εμφανίζονται μειωμένες ακόμη και κατά 15% από αύριο, κάτι το οποίο μένει να αποδειχθεί.

Άνθρακας ο θησαυρός;


Ωστόσο, το ζητούμενο είναι το πόσο φθηνότερα θα αγοράζει ο καταναλωτής τα συγκεκριμένα προϊόντα. Και αυτό γιατί όπως παρατηρούν, στελέχη της αγοράς, θα μειωθούν μεν οι ονομαστικές τιμές, αλλά ταυτόχρονα θα περιοριστούν και οι προσφορές προκειμένου να καλυφθούν οι δικές τους απώλειες. Σε αυτή την περίπτωση τα συγκεκριμένα μέτρα δεν θα έχουν κάποιο ουσιαστικό αντίκτυπο στις τσέπες των καταναλωτών.

Ερώτημα παραμένει και η εξέλιξη των τιμών από την ισχύ του πλαφόν στο βρεφικό γάλα. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το μικτό περιθώριο κέρδους δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.

Πάντως, οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Όπως είπε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, σε 4 στους 5 κωδικούς για τους οποίους έχουν ανακοινωθεί ανατιμήσεις, αυτές δεν ανακλήθηκαν, παρά το μπλόκο της τρίμηνης απαγόρευσης προσφορών.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιανουάριο καταγράφηκε αύξηση 67,4% στο ελαιόλαδο, 14% στα φρούτα αλλά και στα λαχανικά, 11,7% στο μεταλλικό νερό. Παράλληλα, καταγράφονται ανατιμήσεις 14% στα ασφάλιστρα υγείας, 11,5% στα αεροπορικά εισιτήρια και 12,7% στα φαρμακευτικά προϊόντα.


πηγή:https://www.ot.gr/2024/02/29/oikonomia/akriveia-oi-apoleies-ton-misthon-kai-ta-nea-kyvernitika-metra/

ΥΕΘΑ: - Τι θα περιλαμβάνει το νέο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, δήλωσε, σήμερα Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου 2024, εξερχόμενος του Μεγάρου Μαξίμου, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων σχετικά με το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οποίο παρουσιάσθηκε στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη:


«Θα κάνει ανακοινώσεις ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος. Το νομοσχέδιο θα βγει στη δημόσια διαβούλευση, είναι ένα νομοθέτημα που αφορά κατ’ αρχήν μια νέα φάση στην «Ατζέντα 2030» των Ενόπλων Δυνάμεων, δηλαδή την εισαγωγή της Καινοτομίας. 
Θα δημιουργηθεί το Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας, το οποίο θα ενώσει τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων με τη νέα τεχνολογία, όπως και με το οικοσύστημα των αμυντικών επιχειρήσεων της Ελλάδας.

Από εκεί και πέρα, θα δημιουργήσουμε Σώμα Πληροφορικής, με ειδική διεύθυνση Κυβερνοασφάλειας, την ονομάζουμε «Μονάδα 1864», για να προστατεύσουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά και γενικότερα τον ελληνικό δημόσιο τομέα, από τις απειλές της νέας εποχής.
Ευχαριστώ πολύ».

Πρωθυπουργός: - Συνεχίζουμε τη διπλή μας μάχη για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος - Αυξήσεις σε μισθούς και σε συντάξεις


 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η προσπάθεια για τη βελτίωση της καθημερινότητας διατρέχει και τα θέματα της σημερινής μας συνεδρίασης: αντιμετώπιση της ακρίβειας και μέτρα για την υποστήριξη των αγροτικών μας προϊόντων, αναβάθμιση της δημόσιας υγείας και βέβαια θέματα ασφάλειας μέσα και έξω από τα σύνορά μας.

Αυτές άλλωστε -το έχουμε πει πολλές φορές- είναι και οι τρεις κεντρικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, προφανώς όχι μόνο στο νομοθετικό πεδίο, αλλά και στην πρακτική εφαρμογή του έργου μας στη διάρκεια ολόκληρης της τετραετίας.

Όπως ξέρετε, εξελίσσεται ήδη εδώ και αρκετούς μήνες μία διαρκής παρέμβαση για να έχουμε ακόμα πιο προσιτές τιμές στο ράφι, καθώς ο πληθωρισμός δείχνει να αντιστέκεται, ειδικά σε κάποια συγκεκριμένα είδη. Όπως ξέρετε, έχουμε ήδη θέσει όριο στο κέρδος των εταιρειών στο βρεφικό γάλα, όπου οι αυξήσεις πράγματι ήταν μεγάλες και, θα έλεγα, συχνά αδικαιολόγητες. Ταυτόχρονα, περιορίζουμε κατά 30% τις παροχές των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ, ώστε η διαφορά αυτή να μπορεί να μετακυληθεί και ως όφελος προς τον καταναλωτή.

Τα αποτελέσματα αυτών των νέων παρεμβάσεων θα φανούν σταδιακά, καθώς πρόκειται για μία βαθιά, διαρθρωτική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Τα πρώτα μηνύματα, όμως, είναι ενθαρρυντικά και προσδοκούμε οι αρχικές τιμές -το τονίζω- σε παραπάνω από 1.500 προϊόντα από τις αρχές Μαρτίου να είναι μειωμένες. Και προφανώς επί αυτών των αρχικών τιμών θα καθορίζονται και οι τελικές.

Έτσι, συνεχίζουμε τη διπλή μας μάχη για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος. Aπό τη μία πλευρά, μόνιμες αυξήσεις σε μισθούς και σε συντάξεις. Στο επόμενο Υπουργικό Συμβούλιο, του μήνα Μαρτίου, θα αποφασίσουμε και την οριστική αύξηση για τον κατώτατο μισθό για το έτος 2024, ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου. Και βέβαια, αυτές οι μόνιμες παρεμβάσεις στήριξης του διαθέσιμου εισοδήματος και των ονομαστικών μισθών είναι η πιο, θα έλεγα, αποτελεσματική απάντηση απέναντι στο κύμα ακρίβειας το οποίο μας ταλανίζει εδώ και μία διετία.

Αλλά, βέβαια, το έχουμε πει πολλές φορές, χρειαζόμαστε και στοχευμένα μέτρα τα οποία απαντούν σε επίκαιρες ανάγκες. Γι’ αυτό και δεν υποτιμούμε διαχρονικές στρεβλώσεις στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Οι παρεμβάσεις μας σε αυτό το επίπεδο είναι πράγματι διαχρονικές και πιστεύω ότι θα έχουμε σύντομα πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Θα μας παρουσιάσει στη συνέχεια ο Υπουργός Ανάπτυξης τον συνολικό μας προγραμματισμό στον τομέα αυτό, ο οποίος βέβαια συνοδεύεται και από την περαιτέρω ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Θυμίζω ότι μέχρι στιγμής έχουν γίνει παραπάνω από 20.000 έλεγχοι, έχουμε επιβάλει και εισπράξει πρόστιμα ύψους 12 εκατομμυρίων.

Και βέβαια, θα συζητήσουμε και τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης σε δύο κρίσιμους τομείς: την προστασία και ανάδειξη προϊόντων με ονομασίες προέλευσης και γεωγραφικές ενδείξεις, δηλαδή η «ατμομηχανή» των ποιοτικών και εξαγώγιμων προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, με επιδίωξη να διασφαλίσουμε ποιότητα και αξιοπιστία, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας. Και, βέβαια, την περαιτέρω αυστηροποίηση του πλαισίου για την αντιμετώπιση της μάστιγας των ελληνοποιήσεων. Στο μέτωπο αυτό, που πέρα από τις παρεμβάσεις που έχουν ήδη γίνει σε προϊόντα όπως το γάλα και η φέτα, θα έχουμε και νέα κλιμάκια, με ελέγχους στο λάδι, στο μέλι και στα οπωροκηπευτικά.

Βέβαια, είναι μία συνέχεια όσων έχουμε ήδη ανακοινώσει για τη στήριξη των αγροτών μας, που δεν είναι και λίγα: η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το 2024 και η δέσμευσή μας για έναν πιο δίκαιο τρόπο επιστροφής του φόρου από το 2025. Και βέβαια, τις σημαντικές -να το τονίσω αυτό- εκπτώσεις στο ρεύμα, με μόνιμες σταθερές τιμές για μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο απαιτεί και μια προνομιακή χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας ώστε να υποστηρίξουν ακριβώς τους παρόχους που θα δώσουν αυτές τις μεγάλες εκπτώσεις.

Όλα αυτά μειώνουν ουσιαστικά το κόστος παραγωγής, αλλά προφανώς δεν σταματάμε εκεί. Στις Βρυξέλλες έχουν ήδη κατατεθεί 19 ελληνικές προτάσεις βελτίωσης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, τεχνικού χαρακτήρα, σημαντικές όμως, πολύ σημαντικές για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους μας. Είναι προτάσεις που υιοθετήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα.

Καθώς μπαίνουμε πια και στην τελική ευθεία προς τις ευρωεκλογές είναι πολύ σημαντικό τα ζητήματα της αναδιάρθρωσης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής να αναδεικνύονται από το κόμμα μας και να σκεφτούν και οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι μας ποιοι είναι αυτοί που την επόμενη μέρα θα μπορούν στις Βρυξέλλες να διεκδικήσουν και να αγωνιστούν για τα δίκαια αιτήματά τους.

Και βέβαια, έχω δεσμευτεί ότι θα βρεθώ σύντομα στη Θεσσαλία, για να συναντήσουμε ειδικά τους Θεσσαλούς παραγωγούς, να δούμε τι παραπάνω και πόσο πιο γρήγορα μπορούμε να κινηθούμε στα ζητήματα των αποζημιώσεων αλλά και των αποκαταστάσεων μετά τη θεομηνία του «Daniel». Να εξετάσουμε τη μελέτη, βέβαια, των Ολλανδών εμπειρογνωμόνων η οποία θα μας παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα για τη συνολική ανασυγκρότηση της Περιφέρειας.

Στον τομέα της Υγείας, γίνονται πολλά πράγματα. Νομίζω ότι μπορούμε να βάλουμε έναν τίτλο ότι «το ΕΣΥ αλλάζει». Και αλλάζει σε πολλά διαφορετικά επίπεδα: προχωρούν ανακαινίσεις νοσοκομείων και κέντρων υγείας με μεγάλη ταχύτητα, και στο Λεκανοπέδιο και στη Θεσσαλονίκη και στην περιφέρεια, ξεκινούν τα απογευματινά χειρουργεία, μια σημαντική και τολμηρή παρέμβαση που θέλω να θυμίσω σε αυτούς οι οποίοι αντιδρούν σήμερα ότι συζητήθηκε για πρώτη φορά -και θεσμοθετήθηκε ουσιαστικά, χωρίς ποτέ να εφαρμοστεί- πριν από 20 και πλέον χρόνια.

Ο Υπουργός θα παρουσιάσει και μια νέα δέσμη ενεργειών για κάλυψη κενών που ήδη υπάρχουν, περαιτέρω εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, κάτι το οποίο πάντα μας απασχολεί ιδιαίτερα, διεύρυνση της δυνατότητας τώρα των γιατρών του ΕΣΥ να ασκούν ιδιωτικό έργο. Και βέβαια, να σταθώ ιδιαίτερα στις προληπτικές εξετάσεις, στη διεύρυνσή τους. Νομίζω ότι αυτή είναι μία μεγάλη κατάκτηση πια του συστήματος υγείας, η έμφαση που δίνουμε στην πρόληψη και στη δημόσια υγεία. Σε αυτόν τον τομέα θέλουμε να δώσουμε πολύ μεγάλη προτεραιότητα.

Και βέβαια, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας θα μας παρουσιάσει ένα πολύ ενδιαφέρον, καινοτόμο, τολμώ να πω, νομοσχέδιο. Δεν συνδέουμε συχνά τις Ένοπλες Δυνάμεις με την καινοτομία, αλλά έχει έρθει η ώρα να το κάνουμε. Νομίζω ότι πια συντονίζουμε τις Ένοπλες Δυνάμεις με τις απαιτήσεις των καιρών: την εφαρμογή της τεχνολογίας, τα θέματα της κυβερνοασφάλειας. Προτάσεις που ενδεχομένως θα πρέπει να είχαν υλοποιηθεί εδώ και καιρό, όπως η σύσταση ενός Κοινού Σώματος Πληροφορικής, μαζί με το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας, διασύνδεση με άλλους φορείς του εξωτερικού.

Ο Υπουργός ήταν πολύ πρόσφατα στη Φινλανδία, που είναι μία χώρα-υπόδειγμα ως προς τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία, και τι μπορούμε να κάνουμε και εμείς για να ενισχύσουμε την εμπειρία της θητείας και να δώσουμε στα νέα παιδιά περισσότερες δεξιότητες, αλλά και πώς θα είναι και πιο χρήσιμοι για τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Και βέβαια, την ίδρυση νέου Τμήματος Πληροφορικής στη Στρατιωτική Σχολή των Αξιωματικών Σωμάτων. Θέλω να θυμίσω ότι ο νέος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ έχει και μία ιδιαιτερότητα, που είναι μάλλον ασυνήθιστη για υψηλόβαθμο ένστολο: να έχει διδακτορικό πτυχίο το οποίο συνδέεται με τις επικοινωνίες και την υψηλή τεχνολογία.

Κλείνω, λοιπόν, αυτήν την μικρή εισαγωγή επαναλαμβάνοντας τους τομείς στους οποίους πρέπει να είμαστε σταθερά προσηλωμένοι, χωρίς να αδικώ τα υπόλοιπα πεδία πολιτικής, προφανώς: ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οικονομία και το διαθέσιμο εισόδημα, υγεία, ασφάλεια. Αλλά και κάτι ακόμα: εδώ συζητούμε στρατηγικές κατευθύνσεις, αλλά το ξέρουμε πολύ καλά ότι αφού αποφασίσουμε ό,τι είναι να αποφασίσουμε και αφού ψηφίσουμε ό,τι είναι να ψηφίσουμε, ακολουθεί πολλή δουλειά εφαρμογής αυτών που έχουμε αποφασίσει. Αυτό, προφανώς το ξέρετε καλύτερα από εμένα, σημαίνει πολύ επίμονη, καθημερινή δουλειά ώστε να φανεί το αποτέλεσμα των πολιτικών μας στον πολίτη.

Οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι μια αφηρημένη, θεωρητική έννοια. Είναι μία απτή παρέμβαση που τελικά πρέπει να κάνει την καθημερινότητα των πολιτών καλύτερη και γι’ αυτό αγωνιζόμαστε κάθε μέρα.

ΥΕΘΑ: - Σε τι συνίσταται το "Φινλανδικό μοντέλο" στρατιωτικής θητείας




 

Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Φινλανδία, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ενημερώθηκε αναλυτικά για το «φινλανδικό μοντέλο» στρατιωτικής θητείας και εφεδρείας. Επισημαίνεται ότι στις φινλανδικές Ένοπλες Δυνάμεις  η μέθοδος κατάρτισης των στρατευσίμων και των εφέδρων αξιοποιεί και τη χρήση ψηφιακών εργαλείων σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. Στόχος της συγκεκριμένης μεθόδου είναι η υψηλού επιπέδου και αποδοτική εκπαίδευση, σε αντικείμενα που μπορούν να είναι ωφέλιμα ακόμα και στην πολιτική τους ζωή, με προοπτική αξιοποίησης στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

  • Με το πέρας της θητείας τους οι στρατεύσιμοι λαμβάνουν πιστοποιητικό, με το οποίο αναγνωρίζεται η εκπαίδευση και η πρακτική εξάσκηση των καθηκόντων τους.
  • Μετά την ολοκλήρωση της θητείας τους επίσης, οι έφεδροι Αξιωματικοί, Υπαξιωματικοί και Οπλίτες, παραμένουν στην εφεδρεία και προβλέπεται η τακτική τους επανεκπαίδευση.
  • Οι έφεδροι εθελοντικά μπορούν να συμμετέχουν σε εθνικές ασκήσεις ή εκπαιδεύσεις που διοργανώνονται από τον «Οργανισμό Εκπαίδευσης Εθνικής Άμυνας».

Σε κάθε περίπτωση οι όποιες αλλαγές νομοθετηθούν στη χώρα μας για τη μεταρρύθμιση της στρατιωτικής θητείας θα εφαρμοστούν σταδιακά.

Πρωθυπουργός για την Τραγωδία των Τεμπών: Η αλήθεια δεν αργεί - Τα ανθρώπινα λάθη συναντήθηκαν μοιραία με τα διαχρονικά κενά του κράτους.



Από τη δήλωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την επέτειο του δυστυχήματος στα Τέμπη:

  • Έναν χρόνο από την τραγωδία των Τεμπών, οι πληγές από τον χαμό των θυμάτων της μένουν νωπές, με τον Γολγοθά των δικών τους ανθρώπων πάντα δύσκολο και ανηφορικό. …
  • Σε μία τέτοια μέρα η θλίψη δεν μπορεί να βαφτεί με χρώμα κομματικό. Κι ο σεβασμός στην οδύνη απαιτεί ωριμότητα και σύνεση. Στην υπέρβαση αυτού του εθνικού τραύματος ο καιρός δεν θα είναι σύμμαχος. Μπορεί, όμως, να προσφέρει κάποια ανακούφιση όταν αναδειχθούν όλες οι αιτίες του κακού. Όταν σβηστεί κάθε αμφιβολία. Όταν διαψευστούν ακόμη και οι πιο παράλογες φήμες. Και, κυρίως, όταν τιμωρηθούν οι ένοχοι. Και αυτό θα γίνει.
  • Η Βουλή εξέτασε δεκάδες μάρτυρες με εκατοντάδες στοιχεία, ερευνώντας πώς τα ανθρώπινα λάθη συναντήθηκαν μοιραία με τα διαχρονικά κενά του κράτους. Αλλά και αυτή δεν παύει να είναι ένας θεσμός πολιτικός. Γι’ αυτό και μόνο η Δικαιοσύνη είναι εκείνη που θα ρίξει φως στην υπόθεση, όπως το θέλουμε όλοι. Ήδη κινείται γρήγορα και στον ανώτατο βαθμό, καλώντας τους πρώτους από όσους πρέπει να λογοδοτήσουν. Της έχω απόλυτη εμπιστοσύνη και είμαι βέβαιος ότι θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Η αλήθεια, λοιπόν, δεν αργεί. Όπως δεν αργούν και οι προσπάθειες της πολιτείας να θεραπεύσει τις δικές της σοβαρές ελλείψεις…