Υπτγος ε.α Χρήστος Μπολώσης
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΙΣΤΑΣ ΣΕΛΙΔΩΝ
Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023
Υπτγος ε.α Χρήστος Μπολώσης: - Δεκεμβριανά 1944 - ΟΙ 3 αιματοβαμμένοι γύροι του ΚΚΕ - Η Συμφωνία της Καζέρτας -Το φρικτό χρονικό διάστημα των 33 ημερών - Το Διάγγελμα
Υπτγος ε.α Χρήστος Μπολώσης
Συνέβη σαν Σήμερα το 2022 : ΜΙΝΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ (ΜΑΞΙ ΕΜΠΑΙΓΜΟΣ!) - Ισοπεδωτικός και αποκαλυπτικός ο Πρόεδρος της Ε.Α.Α.Σ: - "Ο Υπουργός εργασίας αρνήθηκε να συναντηθούμε" - "Αγνόησε τις προτάσεις μας" - "Τιμωρούνται οι απόστρατοι"- "Η κατάντια που θα χτυπήσει ανελέητα και τους εν ενεργεία"
Γράφει ο
Αντιστράτηγος ε.α. Σταύρος Κουτρής,
Πρόεδρος Ε.Α.Α.Σ.
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Χατζηδάκης, κατέθεσε σχέδιο νόμου για να ρυθμίσει “εκκρεμότητες” του “νόμου Βρούτση”, που υποτίθεται ότι διαμόρφωνε καλύτερα τον προηγηθέντα “νόμο Κατρούγκαλου”.
Η Ένωση από την αρχή ενημέρωσής της για το νέο σχέδιο νόμου:
Συνέταξε Υπόμνημα με τα αιτήματά μας (αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα μας), το οποίο απέστειλε προς όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα και εμπλεκόμενους βουλευτές.
Συμμετείχε σε κινητοποίηση των συνταξιούχων στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και επειδή έλειπε ο κ. Υπουργός κατέθεσε το Υπόμνημα στη Γραμματεία του.
Συναντήθηκε με πολλούς βουλευτές της ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ και τον Πρόεδρό της, που έχει την αρμοδιότητα συζήτησης με τους κοινωνικούς εταίρους το εξεταζόμενο σχέδιο νόμου.
Ζήτησε να παρουσιάσει τις θέσεις της σε ξεχωριστή συνάντηση με τον κ. Υπουργό.
Ο υπογράφων παρουσίασε την παρακάτω παρέμβαση στην τηλεδιάσκεψη της Επιτροπής.
Τέλος με παρέμβαση/επιστολή του Συντονιστικού των Ενώσεων ζητήθηκε επί πλέον η μη κατάργηση της κράτησης του 1% από τις αποδοχές των στρατιωτικών υπέρ των Μετοχικών Ταμείων τους, καθόσον αυτό θα επέφερε μεγάλη οικονομική “αιμορραγία” στα Ταμεία (ήταν αλλαγή της τελευταίας στιγμής στο αρχικό σχέδιο νόμου).
Στη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην ολομέλεια της Βουλής έγιναν παρεμβάσεις από κόμματα και μεμονωμένους βουλευτές που αφορούσαν τα αιτήματά μας.
Δεν εισακούστηκε το αίτημά μας να συναντηθούμε με τον κ. Υπουργό προ της ψήφισης του νόμου και οι προτάσεις μας αγνοήθηκαν!
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΕ.Α.Α.Σ. ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις»
Τηλεδιάσκεψη
Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2022 και ώρα 13.00΄
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είμαι ο Αντιστράτηγος ε.α. Σταύρος Κουτρής, Πρόεδρος της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού ,ΝΠΔΔ που εκπροσωπεί 30.000 αποστράτους αξιωματικούς, ανθυπασπιστές και ορφανικές οικογένειες του Στρατού Ξηράς.
Ευχαριστώ για την πρόσκλησή σας να παρουσιάσουμε τις προτάσεις μας για το συζητούμενο σήμερα σχέδιο νόμου.
Αυτές σας έχουν ήδη κοινοποιηθεί ως Υπόμνημα με σχετικό μας έγγραφο της 31/10/2022.Οπότε σήμερα δεν θα επεκταθώ στην ανάλυσή τους, αλλά θα τοποθετηθώ γι’ αυτές γενικά, πιστεύοντας ότι θα έχετε το χρόνο να τις μελετήσετε σε βάθος και θα είμαι στη διάθεσή σας για επεξηγήσεις που θα θεωρήσετε απαραίτητες.
Κυρίες και κύριοι, σήμερα η Ελληνική Πολιτεία τιμά τις Ένοπλες Δυνάμεις και κατά βάση το προσωπικό τους που αδιαμφισβήτητα αποτελεί και το κύριο πολλαπλασιαστή της ισχύος τους.
Σε όλη τη χώρα θα γίνουν δοξολογίες καταθέσεις στεφάνων και δεξιώσεις. Και δικαίως. Στην πράξη όμως η Πολιτεία παρουσιάζεται ως Ιανός. Με το ένα πρόσωπο αναγνωρίζει και τιμά και με το άλλο απαξιώνει και αποδομεί.
Γίνομαι σαφέστερος.
Η Πολιτεία έχει αποφασίσει να διαχωρίσει τεχνικά τις αμοιβές του “εν ενεργεία” προσωπικού από τις συντάξεις των αποστράτων και ίσως θεωρεί ότι έτσι πετυχαίνει κάτι σπουδαίο λογιστικά, καθόσον έχει συμπιέσει τις συντάξεις των στρατιωτικών με πολλαπλές μειώσεις εδώ και 12 χρόνια, παρά τις εύλογες αντιδράσεις των αποστράτων και τις κατατεθείσες κατά καιρούς εισηγήσεις. Αυτό είναι κατάντια. Ομιλώ βεβαίως εκ μέρους των αποστράτων του ΣΞ γνωρίζοντας όμως ότι στην πράξη και ουσιαστικά οι “εν ενεργεία” συνάδελφοι παρακολουθούν αυτή την κατάντια και αξιολογούν το αποτέλεσμα που θα τους κτυπήσει ανελέητα σε λίγα χρόνια. Τι επιπτώσεις πιστεύετε ότι έχει στο ηθικό τους;
Η λογιστική προσέγγιση έχει καταλύσει το “άτυπο μεν, ουσιαστικό δε συμβόλαιο” μεταξύ Πολιτείας και στρατιωτικών που αναγνώριζε ότι αυτή η κατηγορία δημόσιων λειτουργών είναι η μόνη από όλους τους απασχολούμενους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα που δεν θα έχουν συνδεδεμένο ωράριο με αμοιβές και δήλωνε ότι γι’ αυτό το λόγο θα καλύπτει με ιδιαίτερη φροντίδα και μέριμνα αυτούς και τις οικογένειές τους δια βίου. Και έτσι υπήρχε η “εργασιακή υποκουλτούρα” των στρατιωτικών να μην ασχολούνται με τις απολαβές τους. Ήταν μάλιστα αξιοπεριφρόνητος αυτός που μέτραγε το τι θα πάρει στο τέλος του μήνα. Αυτό αλλάζει. Και είναι σε βάρος του στρατεύματος και της Πολιτείας.
Η λογιστική αντιμετώπιση στις αμοιβές των στρατιωτικών οδηγεί νομοτελιακά στην υπαλληλοποίησή τους καθόσον αποτυγχάνει να πιάσει τα άυλα αλλά σημαντικότερα που όμως επιβάλλεται να νιώθουν οι πολιτικοί. Και αυτό προσδοκούμε απευθυνόμενοι σε σας σήμερα.
Κυρίες και κύριοι πιάστε τα άυλα, αλλά ουσιαστικά και θεσμοθετήστε ανάλογα.
Στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου με το Υπόμνημά μας κάνουμε 9 προτάσεις. Σε κάθε μια έχουμε μικρό ιστορικό, σχόλια και τέλος καταθέτουμε την πρότασή μας και μάλιστα στις περισσότερες ως συγκεκριμένη τροποποίηση νόμου και άρθρου. Η μία αφορά το άρθρο 23 (προηγούμενο 19), οι 7 αφορούν παλαιά αιτήματα που όμως δεν καλύφθηκαν με τις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις των κκ. Κατρούγκαλου και Βρούτση και τέλος υποβάλλουμε μια πρόταση για πολιτική προσέγγιση της “προσωπικής διαφοράς”.
Επιτρέψτε μου λοιπόν να θέσω επιγραμματικά αυτές μας τις θέσεις.
Με το Άρθρο 23 (στην αρχική έκδοση του σχεδίου νόμου 19), παραχωρείται η επί πλέον πενταετία σε όλο το προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ.
Κατ’ αρχάς παρακαλώ για την αντικατάσταση της ορολογίας “ένστολο προσωπικό”, από την ακριβέστερη “προσωπικό των ΕΔ και ΣΑ”.
Ακολούθως δεν θα ήταν δίκαιο να επεκταθεί η νέα ευεργετική διάταξη και στους ήδη αποστρατευθέντας;
Επίσης αναρωτηθείτε παρακαλώ γιατί κάποτε ο νομοθέτης έδωσε αυτά τα 5 χρόνια στους στρατιωτικούς. Ήταν χαριστικά ή για να αναγνωρίσει τις πραγματικές και ατελείωτες προγραμματισμένες ώρες υπηρεσίας και ασκήσεων στις μονάδες; Και τώρα με αυτή την ευεργετική διάταξη πώς θα συνεχίσετε εσείς, οι σημερινοί νομοθέτες, να αναγνωρίζετε αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στην απασχόληση των συναδέλφων των ΕΔ;
Ακολούθως οι συνάδελφοι που αποστρατεύονται με πάνω από 40 χρόνια υπηρεσίας “τιμωρούνται” με μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης από 2 σε 0,5. Αυτοί δηλαδή, κυρίως οι ανώτατοι, που θα διατηρήσουν για τόσα χρόνια τόσες ευθύνες αντιμετωπίζουν αυτή την ακατανόητη μείωση. Γιατί; Δεν πρέπει να αλλάξει άμεσα αυτή η ρύθμιση;
Επίσης έχουμε το μοναδικό φαινόμενο μεταξύ των εργαζομένων οι συνάδελφοι να τερματίζουν την υπηρεσία τους ευδοκίμως πριν από τα 40 χρόνια. Διότι αυτό απαιτεί η τήρηση της στρατιωτικής ανώτατης κυρίως ηγεσίας.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις διεθνώς έχουν πυραμιδοειδή οργάνωση διοικήσεως, όπου η ιεραρχία των βαθμών συμβαδίζει με την ιεραρχία των καθηκόντων και ως εκ τούτου όσο ανεβαίνουμε σε βαθμό, οι οργανικές θέσεις μειώνονται δραματικά, οπότε απαιτείται η αποστρατεία μεγάλου αριθμού στρατιωτικών κυρίως μετά τον βαθμό του Ταξιάρχου, όπου οι αποστρατευόμενοι έχουν 33-35-37 χρόνια υπηρεσίας. Γιατί λοιπόν δεν τους δίνονται τα επί πλέον χρόνια μέχρι τα 40 αφού αυτοί δεν προκάλεσαν την αποστρατεία τους;
Έχουμε τα περιβόητα, τουλάχιστον για για μας, “χρόνια του Κονδύλη”. Με βάση αυτή τη ρύθμιση οι συνάδελφοι που προερχόντουσαν από τις τάξεις των υπαξιωματικών μπορούσαν να διαλέξουν τη συνταξιοδοτική τους κατάσταση με ευνοϊκό τρόπο. Η ευνοϊκή διάταξη καταργήθηκε, οι συντάξεις τους “κλειδώθηκαν” με τις παλιές ρυθμίσεις και δεν τους επιτρέπεται να τις επαναπροσδιορίσουν με την τωρινή διάταξη που σήμερα θα ήταν ευνοϊκότερη γι’ αυτούς. Για ποιο λόγο;
Εάν απόστρατος τολμήσει να εργαστεί θα “τιμωρηθεί” με περικοπή της σύνταξης, για την οποίαν έχει κατοχυρώσει το δικαίωμα να την λαμβάνει λόγω της ενεργού υπηρεσίας του. Ούτε να διδάξει σε στρατιωτικά σχολεία δεν μπορεί. Η εργασία του δεν θα αύξανε τον πλούτο; Η φορολόγηση της επί πλέον προσπάθειας δεν θα έφερνε έσοδα στο Κράτος; Περισσότερα επιχειρήματα μπορείτε να βρείτε στο Υπομνημά μας.
Γιατί οι Ενώσεις Αποστράτων αποκλείονται νομοθετικά από την απολαβή των εσόδων των 0,20 ΕΥΡΩ που κρατούνται από τις συντάξεις των μελών τους; Επειδή έχουν και άλλα έσοδα; Μα ούτως ή άλλως οι απόστρατοι οικειοθελώς συμβάλλουν από συντάξεις και μερίσματα για τις Ενώσεις τους. Δεν επιβαρύνεται ο Κρατικός Προϋπολογισμός.
Γιατί δεν αποδίδονται σε όλους ανεξαιρέτως τα αναδρομικά 23 μηνών (Φεβ. ’17 - Δεκ. ’19) από την κατάργηση της ΕΑΣ;
Γιατί αφού το Ελεγκτικό Συνέδριο δήλωσε το παράνομο των κρατήσεων αυτής της περιόδου θα πρέπει οι Έλληνες πολίτες να διαχωριστούν σε αυτούς που πρόλαβαν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη και στους άλλους;
Γιατί κρατείται ως εισφορά Υγειονομικής Περίθαλψης από όλους τους συνταξιούχους 6% αδιακρίτως των καλυπτομένων μελών της οικογενείας τους; Δεν θα ήταν δικαιότερη μια αναλογικότερη εισφορά;
Τέλος ας εξεταστεί αν είναι δυνατή η απόδοση των αναλογουσών αυξήσεων του νέου έτους ως οικονομική ενίσχυση, ώστε η “προσωπική διαφορά” να μη λειτουργήσει αρνητικά για τους συνταξιούχους.
Άφησα τελευταίο ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τους αποστράτους του ΣΞ. Αφορά στην κατανομή των πόρων από τα εξοπλιστικά προγράμματα των ΕΔ. Αυτό που προβλέπεται σήμερα είναι η κράτηση 4% από τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΥΠΕΘΑ, να κατανέμεται στο ΜΤ του κάθε Κλάδου ο οποίος εκτελεί την προμήθεια.
Η πρόβλεψη αυτή αντισταθμίζει την ανυπαρξία επικουρικών ταμείων για τους στρατιωτικούς και κατάθεσης στα Μετοχικά Ταμεία της αναλογούσης εισφοράς 3% από τον εργοδότη, το Κράτος. Εδώ υφίσταται η μεγάλη αδικία σε βάρος των αποστράτων του ΣΞ. Οι εξοπλισμοί καλύπτουν επιχειρησιακές ανάγκες των ΕΔ και όχι του Κλάδου που τους πραγματοποιεί. Επίσης το έσοδο αυτό θεσπίζεται από την Πολιτεία για τους αποστράτους και συνεπώς θα έπρεπε να μοιράζεται αναλογικά σε όλους αδιακρίτως Κλάδου. Γιατί λοιπόν εξακολουθεί τόσο άδικη και παράλογη προσέγγιση;
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, ευελπιστώ για την μελέτη των προτάσεών μας και την υιοθέτησή τους με κατάλληλες παρεμβάσεις στο υπό συζήτηση σχέδιο νόμου.
Υπουργός Εργασίας για τις συντάξεις : - Η τελική αύξηση ανέρχεται στο 3% - Πότε θα χορηγηθούν το έκτακτο βοήθημα, οι συντάξεις με αύξηση και το επίδομα προσωπικής διαφοράς
Στον ΑΝΤ1 και στην εκπομπή «Στούντιο με Θέα» μίλησε το Σάββατο ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Πολιτικής.
Όπως διευκρίνισε ο Άδωνις Γεωργιάδης, το διάστημα 18 με 22 Δεκεμβρίου θα πληρωθούν όλα τα επιδόματα, ώστε οι δικαιούχοι να έχουν τα χρήματα πριν τα Χριστούγεννα για να κάνουν τις αγορές που θέλουν.
«Δεν έχουμε λύσει το πρόβλημα της ακρίβειας, αλλά δεν μπορεί να πει κανείς ότι η κυβέρνηση είναι αδιάφορη, για αυτό δίνουμε αυτές τις έκτακτες παροχές στις ευάλωτες ομάδες», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος τόνισε ότι «τελικά θα δοθεί αύξηση 3% στις συντάξεις, καθώς υπάρχει μια προσαρμογή στο ποσοστό με βάση τα νεότερα στοιχεία για την ανάπτυξη».
Επεσήμανε ότι «η αύξηση θα δοθεί από τις συντάξεις Ιανουαρίου, που πληρώνονται τον Δεκέμβριο και αυτό σημαίνει ότι τον Δεκέμβριο στους συνταξιούχους θα δοθεί και το έκτακτο βοήθημα και συντάξεις με αύξηση και το επίδομα προσωπικής διαφοράς σε όσους το δικαιούνται.
«Δεν λέω “παιδιά σας γεμίσαμε λεφτά και λύσαμε το πρόβλημα”, λέω ότι “στο μέτρο που αντέχουμε, δεν μπορεί κανείς να πει ότι δεν σκύβουμε ως κυβέρνηση πάνω από τους συνταξιούχους”. Εμείς δεν θέλουμε να αφήσουμε κανέναν να περάσει απέναντι μόνος του», ανέφερε ο Υπουργός Εργασίας.
Ακόμη, ερωτηθείς σχετικά απάντησε ότι «Το επίδομα μητρότητας θα δοθεί αναδρομικά από τις 24 Σεπτέμβριου σε αγρότισσες και ελεύθερους επαγγελματίες. Αφού ψηφιστεί ο νόμος, οι δικαιούχοι θα πρέπει να κάνουν αίτηση για να λάβουν αναδρομικά ότι δικαιούνται. Είμαι περήφανος για το δεύτερο νομοσχέδιο που έκανα στο Υπ. Εργασίας. Δεν ακούστηκε πολύ, ίσως γιατί έχει μόνο καλά νέα και δεν δημιουργεί θόρυβο. Θα κατατεθεί στις 6 Δεκεμβρίου, βάσει προγραμματισμού θα ψηφιστεί στις 18 Δεκεμβρίου, θα πάρει ΦΕΚ πριν τις γιορτές και επομένως από την Πρωτοχρονιά θα τεθεί σε ισχύ ο νόμος».
«Στο ιδιωτικό χρέος είμαστε δέκατοι από το τέλος, δηλαδή 17 από τις 27 χώρες της ΕΕ έχουν μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτικού χρέους από την Ελλάδα. Όλες οι χώρες έχουν ανάλογο πρόβλημα. Ο μέσος μισθός στην Ελλάδα είναι σήμερα 1.111 ευρώ, όταν πριν από 4 χρόνια ήταν κάτω από 850 ευρώ, δηλαδή έχει αυξηθεί 20%-25% μέσα σε μια τετραετία και ο στόχος είναι να αυξηθεί παραπάνω. Μην μεμψιμοιρούμε από το πρωί μέχρι το βράδυ, δεν είναι όλα λαμπρά, αλλά δεν είναι όλα μαύρα», επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης.
Σε ότι αφορά τους εργαζόμενους συνταξιούχους, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε ότι «Από την πρωτοχρονιά, θα υπάρχει ο μηδενισμός της κράτησης του ποσού της σύνταξης σε συνταξιούχους που εργάζονται, έναντι της μείωσης κατά 60% του ποσού της σύνταξης που προβλεπόταν στον «νόμο Κατρούγκαλου». Επίσης, πλέον συνταξιούχοι με συντάξεις αναπηρίας θα μπορούν να εργάζονται και μάλιστα την Δευτέρα έχω ένα καλό νέο να ανακοινώσω σε εκδήλωση της ΕΣΑΜΕΑ».
Για τις εκκρεμείς συντάξεις, ο κ. Γεωργιάδης είπε «έχουμε πέσει κάτω από τις 30.000 εκκρεμείς συντάξεις. Δεν μπορεί να μηδενιστούν ποτέ, γιατί είναι διαρκείς οι αιτήσεις. Στις 30.000 αιτήσεις, οι 15.000 είναι σε εκκρεμότητα, διότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις και δίνεται χρόνος στον αιτούντα για να ικανοποιηθούν τα κριτήρια».
«Οι 7 στις 10 συντάξεις βγαίνουν μέσα σε 10 ημέρες. Το στοκ των συντάξεων πριν 4 χρόνια ήταν 200.000», είπε ο Υπ. Εργασίας, ο οποίος αναφερόμενος στις επικουρικές συντάξεις ανέφερε πως «από 65.000 έχουμε σήμερα 42.000 εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις, από όταν ανέλαβα το Υπ. Εργασίας, πριν από μερικούς μήνες. Με τον νόμο που ψηφίζουμε, 16.000 αιτήσεις για επικουρική σύνταξη από το Δημόσιο, θα ικανοποιηθούν αμέσως και οι αιτούντες θα την πάρουν σε μία ημέρα, άρα οι 42.000 θα μειωθούν σε μια ημέρα κατά 16.000».
Για τα λάθη στην έκδοση συντάξεων, ο Υπ. Εργασίας είπε «880.000 συντάξεις έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρόνια. Σε αυτές υπήρξαν 89.000 ενστάσεις, ποσοστό 12,7%. Από αυτές, εγκρίνεται 1 στις 2 και ανάλογες απορρίπτονται. Αυτό σημαίνει ότι στατιστικά θα έχουν λάθη οι 40.000 συντάξεις επειδή πχ. δεν υπολογίστηκαν σωστά τα ένσημα. Είναι μεγάλο το ποσοστό του 6% με τα λάθη; Κατά την γνώμη μου όχι. Γίνονται και λάθη; Ναι, στο 6%. Θα πρέπει να μηδενιστούν τα λάθη; Προφανώς, αλλά εδώ αντί να περιμένουν για χρόνια μέχρι να λάβουν χρήματα από την σύνταξη τους, τώρα οι άνθρωποι παίρνουν την σύνταξη τους και αν έχει γίνει λάθος, προς τα πάνω ή προς τα κάτω, διορθώνεται στην πορεία, δεν είναι καλύτερο αυτό;».
«Βγαίνουν γρήγορα γιατί βγαίνουν αυτόματα οι συντάξεις από το σύστημα του ΕΦΚΑ, το οποίο διαρκώς ενισχύεται και σε 3 χρόνια θα έχει ολοκληρωθεί, όταν θα έχει ψηφιοποιηθεί όλος ο ασφαλιστικός βίος του καθενός. Μετά από συνέργεια με την ΗΔΙΚΑ, πλέον με τους κωδικούς TAXISnet, μπορεί κανείς να δει όλο τον ασφαλιστικό βίο του. Εγώ τα πρώτα ένσημα τα κόλλησα το 1994, δούλευα πιο πριν, αλλά έπαιρνα την σύνταξη της μητέρας μου και δούλευα στην επιχείρηση της και δεν πλήρωνα ένσημα», είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Ερωτηθείς για τις δηλώσεις Τσακλόγλου που προκάλεσαν σάλο προ εβδομάδων, ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε «Ο κ. Τσακλόγλου ανέφερε τον νόμο που ισχύει, ένας νόμος ψηφισμένος από το 2010 που ξαναψηφίστηκε άλλες δύο φορές. Ο νόμος λέει ότι από το 2021 και μετά, θα πρέπει ανά τρία χρόνια, να μετράμε το προσδόκιμο ζωής και αναλόγως να υπάρχει αύξηση των ορίων ηλικίας. Δυστυχώς λόγω κορονοϊού το προσδόκιμο ζωής έπεσε και επομένως δεν υπάρχει αύξηση για μια τριετία, ενώ την επόμενη λογικά θα επανέλθει το όριο σε εκείνο που υπήρχε προ κορονοϊού, άρα για τα επόμενα 6-7 χρόνια δεν προβλέπεται αύξηση στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης».
Με χιούμορ αλλά και επί της ουσίας αναφέρθηκε στο viral video με την αναζήτηση της ανάλογης λέξης στα αγγλικά για την ειδικότητα του λαντζέρη, στην διάρκεια ομιλίας του σε συνέδριο, λέγοντας πάντως ότι «η εύρεση λαντζέρη είναι το πιο μεγάλο πρόβλημα στην εστίαση σήμερα. Υπάρχουν εστιατόρια που μειώνουν την προσφερόμενη εργασία γιατί δεν μπορούν αν βρουν προσωπικό σε τέτοιες ειδικότητες. Έχουμε τεράστιο πρόβλημα σε τέτοιο προσωπικό».
Συνεχίζοντας τις αναφορές στις δηλώσεις Τσακλόγλου, είπε «δεν μου αρέσει να τους θεωρούμε παρακατιανούς τους ντελιβεράδες, δηλαδή είμαστε οι αριστοκράτες, οι κόμηδες και υπάρχουν και οι ντελιβεράδες… Δεν είναι παιδιά δεύτερου θεού, το λέω γιατί έβγαλαν ένα είδος ρατσισμού κάποιοι. Είναι αξιοπρεπέστατοι άνθρωποι, κάνουν δύσκολη και επικίνδυνη εργασία» και συμπλήρωσε «Πρώτος ζήτησα συγγνώμη για την δήλωση του κ. Τσακλόγλου, αλλά κάπου τα σχόλια έγιναν ρατσιστικά κατά των ντελιβεράδων. Δεν υπερασπίζομαι την δήλωση αυτή καθαυτή».
Τέλος, σχολίασε δηκτικά τις αναφορές του Παύλου Πολάκη για εκείνον σχετικά με την εξέλιξη της έρευνας στην υπόθεση Novartis και το σχόλιο του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ προς την κόρη του που πήρε το πτυχίο της Νομικής, στην οποία ευχήθηκε να μην αρχειοθετεί τα «αδιευκρίνιστα». Όπως είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης, «Είσαι ο Πολάκης, σε αξίωσε ο Θεός να καμαρώνεις την κόρη σου να ορκίζεται και την ώρα αυτή σκέφτεσαι πώς να βρίσεις τον Γεωργιάδη. Αυτό με ξεπερνάει, ο άνθρωπος πρέπει να με βλέπει στον ύπνο του, στην ξαπλώστρα, όπου είναι…».
«Αντί να κυνηγάει ροφό, σκέφτεται ότι κυνηγάει τον Άδωνι ο Πολάκης», κατέληξε μειδιώντας.
Να ’ναι καλά ο... μακαρίτης
Διαιώνιση της παγκόσμιας ανισότητας με τη μεταφορά τεράστιου πλούτου πολλών τρισεκατομμυρίων στους κληρονόμους προοιωνίζονται οι διαπιστώσεις έκθεσης της UBS.
● Τα 12 τρισ. δολάρια άγγιξε ο πλούτος των 2,5 χιλιάδων δισεκατομμυριούχων της υφηλίου.
Περισσότερο πλούτο συσσωρεύουν από τον θάνατο των συγγενών τους πλέον οι δισεκατομμυριούχοι της υφηλίου, παρά από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Λίαν αποκαλυπτική για τη νέα τάση που διαμορφώνεται στη διαδικασία υπερσυσσώρευσης πλούτου στον πλανήτη –και πιο συγκεκριμένα στα χέρια μερικών εκατοντάδων δισεκατομμυριούχων– αποδεικνύεται η νέα έκθεση Billionaires Ambitions 2023 του ελβετικού τραπεζικού κολοσσού UBS.
Εστιάζοντας σε όσα κατέχει το πλουσιότερο 0,00004% της ανθρωπότητας, η έκθεση διαπιστώνει ότι από τα 137 άτομα που έγιναν δισεκατομμυριούχοι παγκοσμίως στη διάρκεια του 12μήνου που έληξε τον περασμένο Απρίλιο, οι 53 κληρονομήσαν συνολικά 150,8 δισ. δολάρια από την οικογένειά τους. Ποσό το οποίο ήταν πολύ μεγαλύτερο από τα 140,7 δισ. δολάρια που συσσώρευσαν αντίστοιχα στην ίδια χρονική περίοδο από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα οι υπόλοιποι 84 «αυτοδημιούργητοι» νέοι δισεκατομμυριούχοι του πλανήτη. Σύμφωνα με τη UBS, είναι η πρώτη φορά στην 9χρονη ιστορία τής εν λόγω ετήσιας έκθεσης που η επόμενη γενιά δισεκατομμυριούχων συσσωρεύει περισσότερα από κληρονομιά παρά από την εργασία της. Η τάση αυτή βαίνει μάλιστα αυξανόμενη σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη.
Στην περιοχή Ασίας Ειρηνικού, ο μέσος πλούτος των νέων «κληρονόμων δισεκατομμυριούχων» ήταν στην περίοδο που εξετάζει η έκθεση 2 δισ. δολάρια, ενώ των «επιχειρηματιών» δισεκατομμυριούχων 1,6 δισ. δολάρια. Στην Αμερική, οι «κληρονόμοι» είχαν αντίστοιχο μέσο πλούτο 2,2 δισ. δολάρια, ενώ οι «αυτοδημιούργητοι» 1,5 δισ. δολάρια. Στη ζώνη Ευρώπης, Μέσης Ανατολή και Αφρικής τέλος, ο μέσος πλούτος των κληρονόμων ήταν 4,4 δισ. δολάρια, διπλάσιος από αυτόν των επιχειρηματιών.
Αυτός ο τεράστιος πλούτος που μεταφέρθηκε στην επόμενη γενιά αποτελεί, σύμφωνα με την έκθεση, «απλώς την κορυφή του παγόβουνου». «Καθώς γερνά ο αριθμός των πρώιμων μεγιστάνων που δημιούργησαν τα πλούτη τους μετά τη δεκαετία του 1990 –χάρη στην άνθηση της ανεξέλεγκτης επιχειρηματικής δραστηριότητας και την επικράτηση του νεοφιλελεύθερου οικονομικού υποδείγματος παγκοσμίως– η ευθύνη της αρχίζει να περνά στους κληρονόμους τους ενισχύοντας το ενδεχόμενο δημιουργίας δυναστειών, μελλοντικών δηλαδή οικογενειών δισεκατομμυριούχων πολλών γενεών».
Αυτή η μεγάλη παράδοση πλούτου αναμενόταν εδώ και πολύ καιρό. Η έκθεση δείχνει ωστόσο ότι πλέον βρίσκεται εν εξελίξει αποκτώντας δυναμική. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της UBS, στα επόμενα 20 με 30 χρόνια, πάνω από 1.000 –υπερήλικες σήμερα– δισεκατομμυριούχοι αναμένεται να αποδημήσουν εις Κύριον, γυμνοί όπως ήλθαν στη ζωή, αφήνοντας στα παιδιά τους και στους υπόλοιπους κληρονόμους τους συνολικά 5,2 τρισ. δολάρια.
Το πέρασμα αυτού του τεράστιου πλούτου ακέραιο στα χέρια μερικών εκατοντάδων οικογενειών προοιωνίζεται διαιώνιση της τεράστιας οικονομικής ανισότητας που ταλανίζει σήμερα την ανθρωπότητα. Αποτελεί σκάνδαλο όταν η πείνα, η φτώχεια, η εξαθλίωση βουλιάζουν καθημερινά εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους στην υφήλιο. Οι κυβερνήσεις καλούνται επειγόντως να βάλουν τέλος σε αυτό το έγκλημα και ο μοναδικός τρόπος προς αυτή την κατεύθυνση είναι η επιβολή σοβαρών φόρων κληρονομιάς σε αυτές τις δυναστείες. Στην περίοδο Απρίλιος 2022-Απρίλιος 2023 ο αριθμός των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 7% στους 2.544. Η συνολική περιουσία αυτού του 0,00004% της ανθρωπότητας εκτοξεύτηκε κατά 9% υψηλότερα στα... 12 τρισ. δολάρια. Είναι ντροπή.
Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023
Πέθανε ο ανθέλληνας Κίσινγκερ: - Ο Εγκληματίας πολέμου που παρέδωσε τη μισή Κύπρο στους Τούρκους - Τα βρόμικα που έπαιξε σε βάρος του Ελληνισμού
Ο πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ έπαιξε βρόμικα παιχνίδια σε βάρος του Ελληνισμού
«Δεν υπάρχει κάποιος αμερικανικός λόγος για τον οποίο οι Τούρκοι δεν πρέπει να έχουν το 1/3 της Κύπρου». Είναι η φράση που περισσότερο από κάθε άλλη σφραγίζει τον «φάκελο» για τη μεγαλύτερη τραγωδία του Ελληνισμού τα τελευταία 50 χρόνια.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Δεκαετίες μετά τις τουρκικές θηριωδίες στην Κύπρο αποκαλύφθηκαν τα επίσημα αμερικανικά έγγραφα, σύμφωνα με τα οποία ο Χένρι Κίσινγκερ ομολογούσε μέσα στον Λευκό Οίκο, λίγο πριν από τη δεύτερη φάση της τουρκικής εισβολής, τους λόγους που οι ΗΠΑ όχι μόνο δεν εμπόδισαν, αλλά έσπρωξαν την Τουρκία στον «Αττίλα».
Επειτα από έναν συμπληρωμένο αιώνα ζωής ο Χένρι Κίσινγκερ δεν βρίσκεται από χθες στη ζωή. Για όλο τον υπόλοιπο κόσμο μπορεί πράγματι να θεωρείται ο γκουρού της αμερικανικής διπλωματίας, ο άνθρωπος που κατάφερε να επηρεάσει με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο τις ζωές δισεκατομμυρίων ανθρώπων, αυτός που έγινε απαραίτητος για όλους τους Αμερικανούς προέδρους από τη δεκαετία του ’60 μέχρι τον Ντόναλντ Τραμπ.
Για την Ελλάδα και την Κύπρο, όμως, είναι αυτός που με τους χειρισμούς του το μοιραίο καλοκαίρι του 1974 κι απ’ όσα έπραξε ή απέφυγε να κάνει «παρέδωσε» τη μισή Κύπρο στην Τουρκία. Δίχως το έμμεσο ή άμεσο πράσινο φως αποκλειστικά του Κίσινγκερ, η Τουρκία δεν θα προχωρούσε ποτέ στην εισβολή. Τα κάποτε απόρρητα ντοκουμέντα που όλα αυτά τα χρόνια έρχονται πλέον στο φως της δημοσιότητας αποδεικνύουν ότι ήταν και ο βασικός υπεύθυνος για όσα συνέβησαν πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εισβολή.
Οσο κι αν μπορεί να ακούγεται υπερβολικό ή ασεβές λίγες ώρες μετά τον θάνατό του, η Ελλάδα και η Κύπρος δεν έχουν να θυμούνται τίποτα καλό από τον Κίσινγκερ και τη φιλοτουρκική διπλωματία του. Ενας από τους λόγους που φούντωσε για δεκαετίες ο αντιαμερικανισμός στη χώρα μας είναι οι δικές του πρακτικές.
Ο Χένρι Κίσινγκερ αποτέλεσε τον βασικό εκφραστή της κυνικής διπλωματίας των ΗΠΑ μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αν και για πολλούς χαρακτηρίζεται ιδιοφυΐα της πολιτικής, πρακτικά συνομιλούσε με συμμάχους κι εχθρούς πάντα με την ισχύ των όπλων ή την απειλής για χρήση όπλων. Είναι αυτός που υλοποίησε το μεταπολεμικό δόγμα επιρροής των ΗΠΑ σε πολλά ξένα μέτωπα ταυτόχρονα.
Αναμφισβήτητα ο Κίσινγκερ λειτούργησε επιδραστικά στη ζωή πολλών λαών. Βρισκόταν πίσω από πολέμους, καθιέρωσε την παρεμβατική διπλωματία της άμεσης επίσκεψης με πτήσεις σε φλεγόμενα μέρη του κόσμου, άνοιξε τον κύκλο επαφών ΗΠΑ – Κίνας ώστε να μη βρεθεί ο ανερχόμενος ακόμα τότε ασιατικός γίγαντας στο πλευρό της ΕΣΣΔ, προσπάθησε να «σβήσει» τις φωτιές στο Βιετνάμ, αλλά δικαιολογούσε στο όνομα του Ψυχρού Πολέμου τη στήριξη δικτατοριών.
Για τα σχέδια και τα συμφέροντα των ΗΠΑ ο Χένρι Κίσινγκερ αποτελεί μια εμβληματική μορφή. Κανένας άλλος δεν πλησίασε ποτέ τις ικανότητές του. Ο υπόλοιπος κόσμος, όμως, βίωσε απ’ αυτόν, για πρώτη φορά σε τέτοιον βαθμό, τη «βρόμικη» διπλωματία… Ακόμα και τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Κίσινγκερ είχε συχνά παραληρήματα κατά της Ελλάδας.
Οπως έχει αναφέρει ο δημοσιογράφος Αλέξης Παπαχελάς στο βιβλίο του «Ενα σκοτεινό δωμάτιο», ο Αμερικανός διπλωμάτης τού είπε: «Εσείς οι Ελληνες δεν έχετε αναγνωρίσει κανένα λάθος τα τελευταία 2.000 χρόνια και έχετε βρει εμένα ως αποδιοπομπαίο τράγο για όσα έγιναν στην Κύπρο».
Ο Κίσινγκερ έχει πει ότι «δεν είχα τίποτα εναντίον του Μακαρίου» και πως «η Ελλάδα έπρεπε να έχει δείξει ευελιξία αμέσως με την εισβολή και να κάνει μια καλύτερη συμφωνία με την Τουρκία». Σε ιδιωτικές συνομιλίες ο κυνικός και αλαζόνας Κίσινγκερ ουδέποτε έδειξε ότι μπορούσε να υπερασπιστεί τη στάση του έναντι της δικτατορίας αλλά και της Τουρκίας στο επεισόδιο της εισβολής στην Κύπρο.
Το 1974, μάλιστα, είχε «καταφέρει» να προβλέψει, σχεδόν προφητικά, το πολιτικό μέλλον της χώρας. Λίγες ημέρες πριν από την τουρκική εισβολή και την έλευση του Καραμανλή κάποιοι διπλωμάτες επέμεναν στον Λευκό Οίκο ότι οι ΗΠΑ θα έπρεπε να ανατρέψουν τη χούντα του Ιωαννίδη για να προλάβουν τον ξέφρενο αντιαμερικανισμό που θα ακολουθούσε.
Ο Κίσινγκερ τους χλεύασε λέγοντας: «Θα υπενθυμίσω σε όλους πως είμαστε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και όχι κάποιο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών». Στη συνέχεια τούς είπε: «Τώρα θα έλθει ο Καραμανλής, θα υπάρξει ένα βίαιο αριστερό κίνημα στην Ελλάδα, θα νομιμοποιήσει την Αριστερά, και σε δέκα χρόνια θα έλθει ο Ανδρέας Παπανδρέου στην εξουσία. Αλλά θα τον αντιμετωπίσουμε κι αυτόν. Τον Ανδρέα τον ξέρω άλλωστε».
Η υπερδύναμη του Κίσινγκερ διήρκεσε για τουλάχιστον 20 χρόνια και η επιρροή του μέχρι σχεδόν το τέλος της ζωής του. Ομως, ειδικά το διάστημα 1966-77, που κλονίστηκε η αμερικανική προεδρία λόγω του πολέμου στο Βιετνάμ και του Γουότεργκεϊτ, κινούσε αποκλειστικά τα νήματα.
Για ένα διάστημα, μάλιστα, κατάφερε να πετύχει κάτι μοναδικό στην αμερικανική Ιστορία, να είναι ταυτόχρονα υπουργός Εξωτερικών και σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας της χώρας, δύο πολύ διαφορετικές θέσεις εργασίας που τον έκαναν την ίδια στιγμή υπεύθυνο για τη διαμόρφωση, αλλά και την άσκηση της αμερικανικής εξωτερικής πολιτικής.
Σκληρός
Αν η γερμανοεβραϊκή του καταγωγή και η προφορά του στα αγγλικά τον έκαναν να ξεχωρίζει, η ευκολία και η σκληρότητα με την οποία ασκούσε την εξουσία τον ανέδειξαν στο πιο απαραίτητο πρόσωπο στον Λευκό Οίκο. Στην κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου ήταν στην κορυφή του κατεστημένου που προσπαθούσε να επιβάλει, με βίαιους ή πλάγιους τρόπους, η Αμερική σε σχεδόν όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
Ο Κίσινγκερ δεν ένιωθε άβολα με αυτή τη δυναμική ακόμα και όταν οι ενέργειές του καθιστούσαν άκυρα τα ανθρώπινα δικαιώματα και το Διεθνές Δίκαιο. Βοήθησε αρχικά στην επέκταση του πολέμου στο Βιετνάμ, αλλά και στο άπλωμά του στην Καμπότζη και στο Λάος, όπου οι Ηνωμένες Πολιτείες έριξαν περισσότερες βόμβες απ’ όσες στη Γερμανία και την Ιαπωνία μαζί στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η διδακτορική διατριβή του Κίσινγκερ είχε τίτλο «Ειρήνη, νομιμότητα και ισορροπία». Η θεωρία του μπορεί να ήταν αυτή, αλλά στην πράξη επέβαλε πολέμους κι αίμα, απροκάλυπτη καταπάτηση του Διεθνούς Δικαίου και αστάθεια σε ολόκληρες περιοχές του πλανήτη. Και ειδικά στη δική μας γειτονιά…
Οταν τον σνόμπαρε ο Καραμανλής: «Είστε φιλότουρκος»
Το 1975 έγιναν συναντήσεις μεταξύ του Κωνσταντίνου Καραμανλή και του προέδρου των ΗΠΑ Φορντ, που είχε όπως πάντα δίπλα του τον Κίσινγκερ. Ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας έδειξε ενήμερος για όλη τη στάση του Αμερικανού ΥΠΕΞ στο Κυπριακό, αλλά και το γεγονός ότι είχε φοιτητή στο Χάρβαρντ τον Ετσεβίτ.
Ο Κίσινγκερ άρχισε να λέει: «Είδα τους ηγέτες όλων των κομμάτων στην Τουρκία και τους είπα ότι τώρα είναι η ώρα να επιλύσετε το πρόβλημα. Το κλειδί είναι ο Ετσεβίτ. Εάν και αυτός ήταν πρωθυπουργός και είχατε ασχοληθεί από κοινού με το πρόβλημα, είμαι πεπεισμένος ότι θα είχε διευθετηθεί. Στην αντιπολίτευση, ο Ετσεβίτ θα χρησιμοποιήσει αυτό το θέμα και θα προσπαθήσει να σπάσει τον συνασπισμό. Του μίλησα όταν ήμουν στην Αγκυρα. Τον γνωρίζω καλά. Ηταν μαθητής μου».
Η απάντηση του Καραμανλή ήταν αποστομωτική. «Γι’ αυτό εμείς οι Ελληνες είχαμε υποψιαστεί ότι είσαστε φιλότουρκος» είπε, με τον Ελληνα πρωθυπουργό να του γυρίζει την πλάτη: «Τα καταλαβαίνω όλα αυτά, αλλά αυτό που φαίνεται ότι λέτε είναι ότι λόγω αυτών των καταγέλαστων εσωτερικών προβλημάτων της Τουρκίας πρέπει να πληρώσουμε εμείς οι Ελληνες. Αυτό είναι τρέλα. Είναι παραλογισμός ότι εμείς πρέπει να πληρώσουμε τον εκβιασμό της Τουρκίας». Ακόμα μία ένδειξη της ασέβειας προς τον ελληνικό λαό από τον Κίσινγκερ ήταν και το εξής περιστατικό: Την ημέρα που γινόταν η πρώτη σύσκεψή του με τον Φορντ είχαν συγκεντρωθεί έξω από τον Λευκό Οίκο 30.000 Ελληνες που διαμαρτύρονταν έντονα για τη στάση του Αμερικανού ΥΠΕΞ στην Κύπρο.
Ο Κίσινγκερ αντιδρούσε εμμονικά στις διαμαρτυρίες. Βλέποντας ότι δεν καταφέρνει να ηρεμήσει τις ελληνικές αντιδράσεις και ότι αποτυγχάνει ως μεσολαβητής για την επόμενη μέρα, είχε πει, επίσης προφητικά δυστυχώς: «Θα περιμένετε μαζί με τους Παλαιστινίους άλλα 50 χρόνια για να λυθεί το Κυπριακό».
Πώς «έκαψε» την επιστολή Νίξον σε Ετσεβίτ παραμονή της εισβολής
Οι Τούρκοι είχαν ενημερώσει εγκαίρως τους Αμερικανούς για τα σχέδιά τους σχετικά με την Κύπρο. Με τον Νίξον να πνίγεται ήδη από τον Μάιο του 1974 από το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, ο Λευκός Οίκος είχε περάσει στα χέρια του Κίσινγκερ. Ολοι οι σημαντικοί χειρισμοί των ΗΠΑ εκείνο το καλοκαίρι ήταν δικοί του.
Στις 9 Μαΐου 1974 η Επιτροπή Δικαιοσύνης της Βουλής της Αμερικής άνοιξε τις ακροάσεις παραπομπής κατά του Νίξον για το Γουότεργκεϊτ. Τις μέρες του Ιουλίου, που το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσιζε να κυκλοφορήσουν οι κασέτες με τις συνομιλίες του σκανδάλου που θα ξήλωνε τον Νίξον από την προεδρία, η Τουρκία έβρισκε το παράθυρο που έψαχνε για την εισβολή.
Υπό το φως της απώλειας της πολιτικής του υποστήριξης και της σχεδόν βεβαιότητας ότι θα παραπεμφθεί και θα απομακρυνθεί από το αξίωμα, ο Νίξον παραιτήθηκε από την προεδρία στις 9 Αυγούστου 1974. Την ίδια μέρα ανέλαβε την προεδρία ο Τζέραλντ Φορντ.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Αμερικανού διπλωμάτη Τζέιμς Σπέιν, η μοναδική παρέμβαση που επιχείρησε ο Νίξον για να σταματήσει τον προγραμματισμό της τουρκικής επίθεσης ήταν στο παρά πέντε, δηλαδή την παραμονή της εισβολής της 20ής Ιουλίου, όταν αποφάσισε να στείλει μια αυστηρή επιστολή διά αντιπροσώπων στον Μπουλέντ Ετσεβίτ.
Ωστόσο, οι Αμερικανοί διπλωμάτες μόλις έφτασαν στο γραφείο του Τούρκου πρωθυπουργού τον άκουσαν να συνομιλεί τηλεφωνικά με τον Χένρι Κίσινγκερ. Οσα έγραφε ο Νίξον είχαν ήδη «καεί» από τις συνεννοήσεις του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ. Αντιλαμβανόμενοι οι διπλωμάτες ότι οι εξελίξεις είχαν προκαθοριστεί μεταξύ Ετσεβίτ – Κίσινγκερ, αποφάσισαν να μην παραδώσουν καν την επιστολή του Νίξον που κρατούσαν στα χέρια τους.
«Νομικά η Τουρκία είχε δίκιο»
Στις αρχές Αυγούστου του 1974 όλοι ανέμεναν τη σύγκληση της σύσκεψης της Γενεύης. Οι Τούρκοι, όμως, ενημέρωναν τους Αμερικανούς για το επόμενο σχέδιό τους να επεκτείνουν την υπό κατοχή περιοχή στην Κύπρο και να συμπεριλάβουν στα λάφυρά τους και την Αμμόχωστο.
Ο ίδιος ο Ετσεβίτ είχε ομολογήσει στον Κίσινγκερ ότι, αν δεν πετύχει τους στόχους του στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, θα τους ολοκληρώσει στο πεδίο των μαχών, όπως κι έγινε. Ο Αμερικανός ΥΠΕΞ γνώριζε ότι οι Τούρκοι θα προχωρήσουν στη δεύτερη φάση της στρατιωτικής επιχείρησης, που είχαν ονομάσει «Αττίλας ΙΙ». Σύμφωνα με συνεργάτες του αλλά και δικά του έγγραφα, ο Κίσινγκερ δεν ήθελε να σταματήσει τους Τούρκους.
Ο Κίσινγκερ, μάλιστα, ήταν απόλυτος σ’ αυτό το θέμα και εξαρχής πίστευε ότι «νομικά η Τουρκία είχε δίκιο». Κάτι που επιβεβαίωσε εγγράφως και ο νομικός σύμβουλος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Χέλμουτ Ζόνενφελντ, την επομένη του πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου. Σ’ όλες τις επαφές εκείνου του διαστήματος μεταξύ Κίσινγκερ – Ετσεβίτ ο Τούρκος πρωθυπουργός ουδέποτε έκρυψε τα σχέδιά του. Μάλιστα, ο Ετσεβίτ είχε εκπλαγεί με την αμερικανική αντίδραση για την καταδίκη της δεύτερης επίθεσης που κατέληξε στην κατάληψη του 40% του εδάφους της Κύπρου. Κι αυτό επειδή ήταν βέβαιος πως ο Κίσινγκερ του είχε δώσει τη συγκατάθεσή του.
Οπως αποκαλύφθηκε προ 20ετίας, ο Αμερικανός υπουργός είχε δώσει το πράσινο φως στη διάρκεια ιδιωτικής συνομιλίας με τον Ετσεβίτ, η οποία ουδέποτε καταγράφηκε στα αρχεία του Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Ομως, επειδή ο Κίσινγκερ εκείνο το διάστημα ήταν και σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας, η συζήτηση αυτή τελικά διασώθηκε και βρίσκεται στα αρχεία του Λευκού Οίκου.
Ερωτάτε ο ΥΕΘΑ: - Προτίθεστε να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για να επιλύστε τα προβλήματα των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων ;
Με ερώτησή του προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, κατόπιν πρότασης του Τομέα Άμυνας, ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης, αναφέρεται για ακόμη μία φορά στο πρόβλημα των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στην αποζημίωση ιατροφαρμακευτικών δαπανών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, που σε αρκετές περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και τους δέκα (10) μήνες, πλήττοντας τις οικογένειες των στρατιωτικών, ιδιαίτερα σε μία περίοδο όπου η αύξηση των τιμών στα αγαθά καθημερινής χρήσης οξύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.
Στην ερώτησή του ο βουλευτής καλεί την κυβέρνηση να προβεί στη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση του προβλήματος παραθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης παρατίθεται ως κατωτέρω:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας
Θέμα: «Καθυστερήσεις αποζημίωσης ιατροφαρμακευτικών δαπανών στρατιωτικών»
Έχουμε γίνει μάρτυρες μακροχρόνιων αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στην αποζημίωση ιατροφαρμακευτικών δαπανών στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως σημειώνεται και σε σχετικές επιστολές φορέων, όπως της ΠΟΜΕΝΣ, της ΠΟΕΣ και του ΣΑΣΜΥ.
Οι καθυστερήσεις αυτές, τόσο για δαπάνες εντός της χώρας (σε πολλά διαμερίσματα, κυρίως σε ακριτικές περιοχές), αλλά και στο εξωτερικό, όπως στην Κύπρο, φθάνουν σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και τους δέκα (10) μήνες, όταν είναι γνωστό ότι η οικονομική κατάσταση πολλών στελεχών, ιδιαίτερα χαμηλόβαθμων, και των οικογενειών τους είναι άσχημη, ενώ η αύξηση των τιμών στα αγαθά καθημερινής χρήσης οξύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα.
Το υπόψη πρόβλημα, για το οποίο δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα σχετική βελτίωση, έχει θιγεί και στο παρελθόν από το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, μέσω του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, με την υπ’ αριθμ. 3163/7.4.23 ερώτηση, η οποία δεν έχει ακόμη απαντηθεί.
Δεδομένου ότι, η οικονομική κατάσταση στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων είναι τέτοια που δεν αντέχουν καθυστερημένες αποζημιώσεις δαπανών υγείας, κυρίως για χρόνιες και δαπανηρές ειδικές θεραπείες.
Δεδομένου ότι, οι όποιες χρόνιες παθογένειες του συστήματος δημιουργούν προβλήματα και ανασφάλεια στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Δεδομένου ότι, είναι κρίσιμο να αναθεωρηθεί και εκσυγχρονισθεί το υπόψη σύστημα για τη βελτίωση της παρεχόμενης υγειονομικής περίθαλψης και αποζημίωσης των ιατροφαρμακευτικών δαπανών των στελεχών.
Δεδομένου ότι, παρά την πρόσφατη αναθεώρηση, με το π.δ. 62/2023, του πλαισίου και των υγειονομικών παροχών, μεταξύ άλλων, για το στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και για τα μέλη των οικογενειών τους, καταργώντας τα σχετικά π.δ.432/1983 και π.δ.169/2004, είμαστε σε θέση αναμονής της εφαρμογής του από τις αρμόδιες υπηρεσίες, αφού είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση Διοικητικών Οδηγιών από διακλαδική επιτροπή των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία έχει συγκροτηθεί για το σκοπό αυτό από το ΓΕΕΘΑ/ΔΥΓ.
Δεδομένου ότι, εδώ και μήνες έχει ανασταλεί η παροχή προκαταβολών, προς τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, για δαπάνες υγείας που αφορούν φυσιοθεραπείες και ειδικές θεραπείες που αποζημιώνονται κατά πράξη.
Δεδομένου ότι, η Πολιτεία οφείλει να στέκεται αρωγός και να ενσκήπτει στην επίλυση των προβλημάτων των στρατιωτικών, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα, αφήνοντάς τους ανενόχλητους να ασκήσουν τα καθημερινά καθήκοντα στην εργασία τους για διατήρηση και επαύξηση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Προτίθεστε να προβείτε σε συγκεκριμένες ενέργειες προς αντιμετώπιση του υπόψη σοβαρού ζητήματος που αντιμετωπίζουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τα μέλη των οικογενειών τους ώστε:
α. να μειωθεί ο χρόνος εκκαθάρισης – αποζημίωσης των ιατροφαρμακευτικών δαπανών;
β. να ελέγχονται και να εκκαθαρίζονται κατά προτεραιότητα οι δαπάνες που αφορούν σε χρόνιες και δαπανηρές θεραπείες, ώστε να μειωθεί ο χρόνος καταβολής των επιστρεφόμενων ποσών στους δικαιούχους;
γ. να προβλεφθεί και να υλοποιηθεί, εάν είναι δυνατόν, ξεχωριστός «δίαυλος» κατά προτεραιότητα χειρισμού (αποστολής, ελέγχου και εκκαθάρισης) των εν λόγω δαπανών με την μορφή επείγουσας αλληλογραφίας με σκοπό τη μείωση του χρόνου διαβίβασης των δικαιολογητικών στις αρμόδιες Υπηρεσίες;
2. Υπάρχει ζήτημα στελέχωσης των αρμόδιων Υπηρεσιών για τη διεκπεραίωση του ελέγχου των δικαιολογητικών και της εκκαθάρισης – αποζημίωσης των ιατροφαρμακευτικών δαπανών; Αν ναι, έχετε την πρόθεση να αυξήσετε τη στελέχωση αυτών των Υπηρεσιών;
3. Σχεδιάζετε να προβείτε στις απαιτούμενες από μέρους σας ενέργειες ώστε να δοθεί λύση άμεσα για την άρση αναστολής προκαταβολών για δαπάνες υγείας που αφορούν σε φυσιοθεραπείες και ειδικές θεραπείες που αποζημιώνονται κατά πράξη και για την πίστωση χρημάτων στους δικαιούχους εντός δεκαημέρου, ώστε να δύνανται να συνεχίσουν τις θεραπείες τους με εξόφληση των ιδιωτικών κέντρων προς αποφυγή επιδείνωσης της υγείας τους;
4. Προτίθεστε να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αναθεωρηθεί το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο της υγειονομικής περίθαλψης των στρατιωτικών και των οικογενειών τους, όπως αυτό διαμορφώθηκε με το π.δ. 62/2023, ώστε να επέλθει πραγματική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών;
O Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Μπιάγκης