Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021

Αναπληρωτής ΥΠ.ΟΙΚ κ. Σκυλακάκης για την εξειδίκευση των οικονομικών μέτρων - Οικονομικά κίνητρα, για ηλεκτρονικές συναλλαγές, με συγκεκριμένους φοροδιαφεύγοντες - Ποιοι είναι κλάδοι που φοροδιαφεύγουν


 Τα μέτρα ως αποτέλεσμα της οικονομικής πολιτικής της Κυβέρνησης

Η οικονομική στρατηγική της Κυβέρνησης, την οποία ενέκρινε ο λαός με την ψήφο του το 2019, είχε τρεις διακριτούς στόχους:

1.    Την κάλυψη του τεράστιου επενδυτικού κενού και της πολύ μεγάλης ανεργίας που παραλάβαμε (η Ελλάδα είχε, δυστυχώς, τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη).

2.    Τη στροφή της οικονομίας από την εσωστρέφεια στην εξωστρέφεια, δηλαδή στις εξαγωγές και τις ξένες επενδύσεις.

3.    Τη μείωση της «γκρίζας» οικονομίας, που είναι κοινωνικά άδικη και αντιπαραγωγική, μέσω ενός συνδυασμού κινήτρων (μείωση φόρων και εισφορών) και της προώθησης των ελέγχων και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Τα οικονομικά στοιχεία για το ΑΕΠ του 2021 δείχνουν ότι και οι τρεις αυτοί στόχοι έχουν αρχίσει να επιτυγχάνονται, θέτοντας τις βάσεις για τη μόνιμη αύξηση του ΑΕΠ και την είσοδο σε μια νέα περίοδο υψηλής και, προπαντός, διατηρήσιμης ανάπτυξης.

Συγκεκριμένα:

1.    Το πρώτο εξάμηνο του 2021 είχαμε αύξηση των επενδύσεων (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου σε τρέχουσες τιμές), από τα 8,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 στα 10 δισ. ευρώ το 2021.

2.    Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2021 είχαμε αύξηση των εξαγωγών αγαθών (χωρίς πετρελαιοειδή) από τα 13,6 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019 στα 16,3 δισ. ευρώ το 2021.

3.    Η ανεργία, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήταν 17,2% τον Ιούνιο του 2019 και έχει πέσει στο 15% τον Ιούνιο του 2021.

4.    Τα τελευταία στοιχεία για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές (Ιούλιος και Αύγουστος 2021) δείχνουν ότι έχουμε αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 29% και 35% αντίστοιχα.

Τα στοιχεία αυτά είναι που μας επιτρέπουν να λαμβάνουμε θετικά δημοσιονομικά μέτρα.

 

Η δημοσιονομική πλευρά των μέτρων

Συγκεκριμένα, σε σχέση με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των μέτρων, η ταχύτερη ανάπτυξη κατά 2,3 μονάδες, σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο, δημιουργεί σημαντικό πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, όπως επίσης και οι αυξήσεις στις τιμές των ρύπων.

Συνεπώς, παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε, δυστυχώς, λόγω πανδημίας σε περίοδο ελλειμμάτων, σε σχέση με τους προηγούμενους υπολογισμούς μας που υπήρχαν στο Μεσοπρόθεσμο, η ταχύτερη ανάπτυξη δημιουργεί πράγματι καλύτερες δημοσιονομικές προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των σχετικών πολιτικών. Το γεγονός δε ότι η ταχύτερη ανάπτυξη στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό σε επενδύσεις και εξαγωγές και συνδυάζεται με χαμηλά επιτόκια ομολόγων και μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα (τεράστια τιμήματα στις πρόσφατες αποκρατικοποιήσεις), μας δίνει την ασφάλεια ότι η χώρα έχει εισέλθει σε μια νέα περίοδο ανάπτυξης, η οποία μπορεί να υποστηρίξει λελογισμένα δημοσιονομικά θετικά μέτρα, με ταυτόχρονη διατήρηση της δημοσιονομικής ασφάλειας και της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του χρέους μας.

 

Εξειδικεύσεις

Επιστρεπτέα Προκαταβολή

Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των Επιστρεπτέων Προκαταβολών, ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, εφόσον έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο Επιστρεπτέας, επιστρέφεται:

  • Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
  • Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
  • Επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
  • Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το 50%.
  • Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
  • Επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019), άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
  • Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%).

Με βάση το ανωτέρω σχήμα, υπολογίζεται ότι:

  • To 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τέταρτο (25%),
  • το 39% των επιχειρήσεων θα επιστρέψουν το εν τρίτο (33,3%),
  • το 33% θα επιστρέψουν το 50%.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα, στις Επιστρεπτέες 1 έως 3 επιστρεφόταν από 50% έως και 100%, ανάλογα με την πτώση τζίρου, ενώ για όλες τις επιχειρήσεις στις Επιστρεπτέες 4 έως 7 επιστρεφόταν το 50%.
Επιπροσθέτως των ανωτέρω, ισχύει έκπτωση 15%, σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του ποσού προς επιστροφή έως 31 Δεκεμβρίου 2021. Σε διαφορετική περίπτωση, το ποσό καταβάλλεται σε 60 δόσεις από τον Ιανουάριο 2022.
Δημοσιονομικό κόστος που επιβαρύνει το 2021: 660 εκατ. ευρώ.
 

Φορολογικά κίνητρα για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών

Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς για τη χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.

Ενδεικτικοί Κλάδοι:

  • Εργασίες υδραυλικού, ηλεκτρολόγου, ελαιοχρωματιστή
  • Οικιακές υπηρεσίες, Υπηρεσίες καθαρισμού, Υπηρεσίες φροντίδας παιδιών, Υπηρεσίες για βοήθεια ατόμων στο σπίτι
  • Γυμναστήρια, σχολές χορού
  • Ταξί
  • Νομικές υπηρεσίες.

Επιπλέον, οι δαπάνες για ιατρικές, οδοντιατρικές και κτηνιατρικές υπηρεσίες μετρούν διπλά στο ελάχιστο όριο δαπανών 30% με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Η πρόοδος των ηλεκτρονικών συναλλαγών αποτελεί για μας κεντρικό στοιχείο της πολιτικής μας και θα συνεχίσει να ενθαρρύνεται με κάθε τρόπο. Για τον σκοπό αυτό, θα υπάρξει σύντομα και σχετική ενημερωτική εκστρατεία από το Υπουργείο Οικονομικών.

 
Σύντομη ενημέρωση για την Πρόοδο των επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης

1.    Ολοκληρώνονται εμπρόθεσμα (έως 30.09) οι 15 στόχοι και τα ορόσημα του «Ελλάδα 2.0», προκειμένου να αποστείλουμε το πρώτο αίτημα πληρωμής (περί τα 4 δισ. ευρώ: 1,97 δισ. ευρώ ενισχύσεις και 2,12 δισ. ευρώ δάνεια).

2.    Δώδεκα (12) έργα είχαν ήδη ενταχθεί στο Ταμείο έως τον Ιούλιο και άλλα 16 έχουν εγκριθεί προς ένταξη από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα, μεταξύ των οποίων σημαντικές δράσεις αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης: το Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης, αντιπλημμυρικά, εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα, καθώς επίσης έργα εξοικονόμησης ενέργειας, δράσεις ενίσχυσης καινοτομίας/επιχειρηματικότητας.

3.    Παράλληλα, θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του Σεπτεμβρίου ή των πρώτων ημερών του Οκτωβρίου οι προγραμματικές συμφωνίες της χώρας μας με δύο διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων/EIB και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης/EBRD) για την παροχή δανειοδότησης για επιχειρηματικές επενδύσεις.

4.    Επίσης, εντός των προσεχών ημερών θα δημοσιευθεί η σχετική πρόσκληση προς τις ελληνικές τράπεζες και θα τεθούν σε διαβούλευση οι επιλεξιμότητες με βάση τις οποίες θα εντάσσονται στο σχήμα δανεισμού του Ταμείου Ανάκαμψης οι επιχειρηματικές επενδύσεις.

Προετοιμαζόμαστε, τέλος, για αναπροσαρμογή, εφόσον χρειασθεί, στη νέα πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης, που έγινε με οδυνηρό τρόπο ορατή σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. το καλοκαίρι αυτό, μέσω και αξιοποίησης της δυνατότητας μερικής ανακατεύθυνσης πόρων του Ταμείου, σύμφωνα πάντοτε με τις προβλέψεις του Κανονισμού. Αυτό είναι κάτι που και η Επιτροπή, άλλωστε, αντιλαμβάνεται και διατυπώθηκε και στον σχετικό διάλογο με το Ευρωκοινοβούλιο: όπως σημείωσε ο Valdis Dombrovskis, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για μια Οικονομία στην Υπηρεσία των ανθρώπων, (01/09), «κάποιο κράτος-μέλος μπορεί να υποβάλει αίτηση για τροποποίηση των σχεδίων του για την Ανάκαμψη και την Ανθεκτικότητα. Θα γίνει αξιολόγηση, υπάρχει μια σχετική διαδικασία για την έγκριση αυτών των τροποποιήσεων, αλλά πάντως υπάρχει η δυνατότητα, αν κάποιο κράτος-μέλος αποφασίσει, να την επικαλεστεί».

 


Υφυπουργός Οικονομικών κ. Βεσυρόπουλος για την εξειδίκευση των των οικονομικών μέτρων: Η Απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, κοστίζει στο κράτος 767 εκατ. ευρώ. - Αφορά μόνο τον ιδιωτικό τομέα, τους επιχειρηματίες και τους αγρότες - Πολύ μεγάλη αύξηση στα ποσά της φορολατρείας

 


Όπως διαπιστώνουν οι πολίτες, εδώ και δύο χρόνια αυτή η Κυβέρνηση παραμένει πιστή στον κεντρικό πυρήνα της οικονομικής της πολιτικής, τη μείωση των φόρων.
Αυτό αποτυπώθηκε και στο νέο πλέγμα μέτρων που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται και τα μέτρα μείωσης ή και απαλλαγής από φορολογικές επιβαρύνσεις, όπως:

1ον. Επεκτείνεται για το 2022 η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, με δημοσιονομικό κόστος 767 εκατ. ευρώ.
Η απαλλαγή αυτή αφορά τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, τους ιδιοκτήτες ακινήτων και τους αγρότες.

2ον. Μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες από το 24% στο 22% και μάλιστα σε μόνιμη βάση.

Υπενθυμίζω ότι είναι η δεύτερη μείωση που γίνεται από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Είχε προηγηθεί η πρώτη μείωση, το 2019, από το 28% στο 24%.
Τι σημαίνει σε πρακτικό επίπεδο αυτή η μείωση:
Νομικό πρόσωπο με κέρδη 20.000 ευρώ, με τον φορολογικό συντελεστή 24% έπρεπε να καταβάλει φόρο 4.800 ευρώ.
Με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή στο 22%, το ποσό του φόρου μειώνεται κατά 400 ευρώ.
Το όφελος της επιχείρησης, με βάση και την πρώτη μείωση, ανέρχεται σε 1.200 ευρώ λιγότερο φόρο.

3ον. Παρατείνεται η ισχύς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές, στον καφέ, στα μη αλκοολούχα ποτά, στα εισιτήρια των κινηματογράφων και στο τουριστικό πακέτο έως τον Ιούνιο του 2022.

4ον. Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ στα γυμναστήρια και τις σχολές χορού από 24% σε 13%, μέχρι τον Ιούνιο του 2022.
Ένα μέτρο ουσιαστικής στήριξης για τους συγκεκριμένους κλάδους που έχουν πληγεί ιδιαιτέρως από την πανδημία.

5ον. Ο συντελεστής ΦΠΑ για τις ζωοτροφές μετατάσσεται στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6%.
Η μείωση αυτή είναι μόνιμη.

6ον. Παρατείνεται η αναστολή του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης έως τον Ιούνιο του 2022.
Υπενθυμίζεται ότι το τέλος αυτό ανέρχεται στο 10% του μηνιαίου λογαριασμού.

7ον. Μειώνεται το τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας στο 10%, από 12% έως 20% που κυμαινόταν μέχρι σήμερα ανάλογα με το ύψος του μηνιαίου λογαριασμού, και καταργείται για νέους έως 29 ετών από την 1η Ιανουαρίου 2022.

8ον. Ενισχύονται με πρόσθετα φορολογικά κίνητρα οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως ανέλυσε ο κ. Σκυλακάκης.

9ον. Οι δαπάνες που σχετίζονται με την ανάπτυξη δράσεων που συνδέονται με την πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό έως 100%.

10ον. Από την 1η Οκτωβρίου 2021 μειώνεται για τις επιχειρήσεις κατά 50% ο φόρος στη συγκέντρωση κεφαλαίου.

Πρόκειται για ένα οριζόντιο μέτρο που αφορά όλες τις επιχειρήσεις.

11ον. Οι επιχειρήσεις που συγχωνεύονται θα επωφεληθούν με έκπτωση φόρου της τάξης του 30% σε ετήσια βάση, για τρία χρόνια.

Ατομικές επιχειρήσεις μπορούν να συμπράξουν, συστήνοντας ένα νέο νομικό πρόσωπο και να τύχουν της ίδιας έκπτωσης.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει περαιτέρω εξειδίκευση του μέτρου αυτού.

12ον. Από 01/10/2021 αυξάνεται το αφορολόγητο όριο για γονικές παροχές ανά γονέα ή δωρεές προς συγγενείς πρώτης κατηγορίας, όπως αυτή ορίζεται στη φορολογία κεφαλαίου, στο ποσό των 800.000 ευρώ.

Η πρώτη αυτή κατηγορία αφορά τους συζύγους, πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, παιδιά, εγγόνια και γονείς.
Και το όριο αυτό αφορά τόσο την ακίνητη περιουσία όσο και την κινητή περιουσία.
Ενδεικτικά αφορά ακίνητα, χρηματικά ποσά, μετοχές.
Υπενθυμίζω ότι για τα χρηματικά ποσά υπήρχε, μέχρι σήμερα, αυτοτελής φορολόγηση από το πρώτο ευρώ, με συντελεστή 10%.
Όπως όλοι γνωρίζουν, μέχρι σήμερα ήταν αφορολόγητες οι γονικές παροχές μέχρι του ποσού των 150.000 ευρώ.
Από τις 150.000 και μέχρι του ποσού των 300.000 ευρώ, προβλεπόταν φόρος 1%.
Από τις 300.000 έως τις 600.000 ευρώ, προβλεπόταν φόρος 5% και για ποσά άνω των 600.000 ευρώ ο φόρος ήταν 10%.
Και σήμερα το αφορολόγητο αυξάνεται στις 800.000 ευρώ.

Θα δώσω τρία παραδείγματα για να αντιληφθούν όλοι, το όφελος για τον πολίτη, το όφελος για την ελληνική οικογένεια:

Πρώτο παράδειγμα

Μέχρι σήμερα γονική παροχή ακινήτου, από γονέα σε τέκνο, 300.000 ευρώ επιβαρυνόταν με φόρο 1.500 ευρώ.
Στο εξής, δεν θα πληρώνει ο πολίτης ούτε ένα ευρώ φόρο.

Δεύτερο παράδειγμα
Δωρεά ακινήτου από παππού σε εγγονό αξίας 600.000 ευρώ, σήμερα έχει φόρο 16.500 ευρώ και από 01/10/2021 θα έχει μηδενικό φόρο.

Τρίτο παράδειγμα
Χρηματική γονική παροχή ή δωρεά 200.000 ευρώ σήμερα έχει φόρο 20.000 ευρώ και από 01/10/2021 θα έχει μηδενικό φόρο.
Πρόκειται για ένα γενναίο και ουσιαστικό μέτρο φορολογικής ελάφρυνσης.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και το έργο της ομάδας εργασίας που βρίσκεται σε εξέλιξη, για να διαμορφώσει τον νέο ΕΝΦΙΑ με την προσαρμογή των συντελεστών στις νέες αντικειμενικές αξίες.
Το ολοκληρωμένο σχέδιο για τον φόρο ακίνητης περιουσίας θα παρουσιαστεί κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού στη Βουλή.

13ον. Αυξάνεται κατά 20% το ποσό ενίσχυσης για το επίδομα θέρμανσης που θα δοθεί τον Δεκέμβριο του 2021.

Σημειώνεται ότι με την Κυβέρνησή μας, για πρώτη φορά, επεκτάθηκε η χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και σε άλλες μορφές καύσιμων υλών, όπως πέλλετ, καυσόξυλα και φυσικό αέριο.

14ον. Αναμορφώνεται το πλαίσιο της φορολοταρίας.

Μέχρι σήμερα, σε κάθε φορολοταρία 1.000 τυχεροί κερδίζουν από 1.000 ευρώ, με κόστος 12 εκατ. ευρώ ετησίως.
Εφεξής, θα δίνεται διαφορετική στάθμιση, ανάλογα με το ποσοστό του εισοδήματος που καταναλώνεται.
Πολίτες με χαμηλότερο οικογενειακό εισόδημα και με περισσότερα τέκνα θα έχουν προσαύξηση στον αριθμό των λαχνών και στην πιθανότητα να κερδίσουν.
Τα βραβεία της λοταρίας κάθε μήνα θα κλιμακώνονται και θα φτάνουν έως και τις 50.000 ευρώ.
Επιπλέον, τα Χριστούγεννα θα υπάρχει ιδιαίτερη λοταρία με βραβεία έως και 100.000 ευρώ.

Κυρίες και κύριοι,
Η Κυβέρνησή μας παραμένει σταθερή σε μία φορολογική πολιτική με αναπτυξιακό πρόσημο.

 

Υπουργός Οικονομικών: Εξειδίκευση των οικονομικών μέτρων - Το εισόδημα της μεσαίας τάξης, έχει ενισχυθεί, κατά 5,1% το 1ο τρίμηνο του έτους και θα φτάσει στο 5,9%

 




Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε, στη ΔΕΘ, συγκεκριμένες πολιτικές τόνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης της μεσαίας τάξης, δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης και ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.

Αυτές οι πολιτικές εμπλουτίζουν επιτυχημένες – μέχρι σήμερα – επιλογές, υποστηρίζουν σαφείς στόχους οικονομικής πολιτικής, υπηρετούν συγκεκριμένες προτεραιότητες της Κυβέρνησης στο πεδίο της οικονομίας, και επιβεβαιώνουν ότι το Οικονομικό Επιτελείο διαθέτει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερου πλούτου και την δίκαιη διανομή αυτού.

Ειδικότερα, την προηγούμενη διετία, υλοποιώντας – με συνέπεια και μεθοδικότητα – μια συνετή δημοσιονομική πολιτική, μια διορατική εκδοτική στρατηγική και μια αποτελεσματική δέσμη μεταρρυθμίσεων, παρά τις πρωτόγνωρες αντιξοότητες και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, επιτύχαμε συγκεκριμένους, μετρήσιμους στόχους.

  • Η χώρα σημειώνει ισχυρούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.
  • Οι επενδύσεις πολλαπλασιάζονται.
  • Οι εξαγωγές ενισχύονται.
  • Η ανεργία συρρικνώνεται.
  • Η βιομηχανική παραγωγή καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία.
  • Επιχειρήσεις εκκινούν οικονομική δραστηριότητα.
  • Η μεταποίηση ενισχύεται.
  • Η οικοδομική δραστηριότητα αυξάνεται.
  • Το οικονομικό κλίμα κινείται στα προ-πανδημίας επίπεδα.
  • Οι καταθέσεις συνεχίζουν να αυξάνονται.
  • Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ενισχύονται.
  • Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια μειώνονται.
  • Το κόστος δανεισμού στις αγορές χρήματος είναι, σταθερά, αρνητικό.
  • Το κόστος δανεισμού στις αγορές κεφαλαίου είναι ιστορικά χαμηλό.
  • Η χώρα αναβαθμίζεται.
  • Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας βελτιώνεται.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, κυρίως της μεσαίας τάξης, να έχει ενισχυθεί, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κατά 5,1% το 1ο τρίμηνο του έτους.
Και η εκτίμηση για την εφετινή ανάπτυξη να διαμορφώνεται πλέον στο 5,9%.
Πρόκειται για ισχυρή ανάκαμψη, που καλύπτει πάνω από τα 2/3 της απώλειας του 2020.
Και είναι μία πρόβλεψη απολύτως ρεαλιστική, ίσως μάλιστα αποδειχθεί και πάλι συντηρητική, με βάση τους πρόδρομους δείκτες της οικονομίας.
 
Με εφαλτήριο συνεπώς τις καλές επιδόσεις της οικονομίας, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες κρίσης τους 19 από τους 26 μήνες της παρούσας διακυβέρνησης, το Οικονομικό Επιτελείο έχει θέσει 6 συγκεκριμένους στόχους στο πεδίο της οικονομίας.

  • Την επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης, από εφέτος.
  • Τη βελτίωση της σύνθεσης του ΑΕΠ, με σημαντική αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, από εφέτος.
  • Την έξοδο της χώρας από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας, εντός του 2022.
  • Την επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, εντός του 2022.
  • Την επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων, από το 2023.
  • Και τέλος, την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, το 2023.

Μέχρι σήμερα, αποδεικνύεται ότι η επίτευξη αυτών των στόχων είναι απολύτως ρεαλιστική.
Και οι ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, υπηρετώντας συγκεκριμένες προτεραιότητες οικονομικής πολιτικής και επιβεβαιώνοντας ότι η Κυβέρνηση διαθέτει συνεκτικό σχέδιο.

Ειδικότερα:

1η Προτεραιότητα:

Η επιστροφή της πραγματικής οικονομίας σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας, με στοχευμένηστο 5,9% και επιχειρήσεων.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2021, ταυτόχρονα και παράλληλα με την πλήρη επανεκκίνηση της οικονομίας, η Κυβέρνηση συνεχίζει να ενισχύει την κοινωνία, με μέτρα ύψους 4 δισ. ευρώ.

Μέτρα, όπως είναι ενδεικτικά:

  • Τα Προγράμματα «ΓΕΦΥΡΑ» για την επιδότηση δόσεων δανείων φυσικών και νομικών προσώπων.
  • Η επιδότηση μέρους των παγίων δαπανών επιχειρήσεων.
  • Η υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων στήριξης κλάδων της οικονομίας, μέσω του ΕΣΠΑ.

Στα υφιστάμενα μέτρα, προστίθενται ή επεκτείνονται παρεμβάσεις, όπως αυτές ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό, ύψους 1,1 δισ. ευρώ μόνο για το 2021.

1ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, έως το τέλος του 2021.

2ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης δόσεων δανείων περίπου 75.000 νοικοκυριών, που επλήγησαν από την πανδημία, για τρεις ακόμη μήνες.

3ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης 100.000 νέων θέσεων εργασίας, για άλλες 50.000 θέσεις.

4ον. Μειώνεται το ποσοστό επιστροφής όλων των Επιστρεπτέων Προκαταβολών, ανάλογα με την πτώση των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης.

Με βάση τις νέες προβλέψεις, το 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψει το 1/4, το 39% το 1/3, και το 33% το 50%.

5ον. Επεκτείνεται το πρόγραμμα επιδότησης κενών θέσεων στον πολιτισμό, έως τον Δεκέμβριο του 2021.

6ον. Χορηγείται αποζημίωση ειδικού σκοπού για επιπλέον δύο μήνες για τους καλλιτέχνες και τους ξεναγούς.

7ον. Παρέχεται το πρώτο ένσημο.

Συγκεκριμένα, για το 2022, και προκειμένου να περιοριστεί η ανεργία των νέων στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας, όλοι οι νέοι από 18 έως 29 ετών που δεν έχουν προηγούμενη εργασιακή εμπειρία και θα προσληφθούν εντός του έτους, λαμβάνουν προπληρωμένο χρόνο εργασίας που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για την πρώτη τους απασχόληση.
Η ενίσχυση ανέρχεται συνολικά στα 1.200 ευρώ για τους πρώτους 6 μήνες πλήρους απασχόλησης.
Από αυτό το ποσό, τα μισά θα τα λαμβάνει ο εργαζόμενος – επιπλέον του μισθού του – ως κίνητρο εύρεσης εργασίας, και τα υπόλοιπα ο εργοδότης ως επιδότηση του μισθολογικού κόστους.
Για εργασία μερικής απασχόλησης, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της πλήρους, θα δίνεται το ήμισυ του ποσού.

8ον. Επεκτείνεται, από το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, η χορήγηση στεγαστικού επιδόματος και στους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ.

9ον. Χορηγείται, τον μήνα Δεκέμβριο, διπλή δόση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, συνολικού ύψους πλέον – για εκείνο το μήνα – 130 εκατ. ευρώ.

10ον. Αυξάνεται το ποσό ενίσχυσης για το επίδομα θέρμανσης κατά 20%.

Έτσι, το συνολικό επίδομα θέρμανσης ανέρχεται πλέον στα 100 εκατ. ευρώ.

11ον. Επιδοτείται, τουλάχιστον για το 4ο τρίμηνο του 2021, το σύνολο του πληθυσμού για τις πρώτες 300 kWh, με ποσό 30 €/MWh, αντισταθμίζοντας σχεδόν το σύνολο της αναμενόμενης αύξησης του ρεύματος.
Η επιδότηση ισχύει και για επαγγελματικά τιμολόγια χαμηλής τάσης.
Το κόστος θα καλυφθεί από την ανακατανομή των εσόδων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων.   
Συμπερασματικά, τα συνολικά μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, λόγω της πανδημίας, ανέρχονται πλέον στα 16,6 δισ. ευρώ για το 2021.

2η Προτεραιότητα:

Η συνέχιση της υλοποίησης μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, στην κατεύθυνση περαιτέρω μείωσης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Υπενθυμίζεται ότι έχουμε ήδη προχωρήσει σε μόνιμες μειώσεις φόρων, συνεπώς σε μειώσεις φόρων που ισχύουν και για το 2022:

  • Ο ΕΝΦΙΑ μειώθηκε – μεσοσταθμικά – κατά 22%.
  • Ο εισαγωγικός φορολογικός συντελεστής στα φυσικά πρόσωπα μειώθηκε από το 22% στο 9%.
  • Ο συντελεστής παρακράτησης φόρου για τα μερίσματα μειώθηκε από το 10% στο 5%.
  • Η προκαταβολή φόρου για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα μειώθηκε από το 100% στο 55%, και για τα νομικά πρόσωπα από το 100% στο 80%.
  • Οι ασφαλιστικές εισφορές μειώθηκαν κατά 1 + 3 ποσοστιαίες μονάδες.
  • Ενώ υφίσταται χαμηλός φορολογικός συντελεστής για όλα τα αγροτικά σχήματα, ύψους 10%.

Σε αυτές τις μειώσεις φόρων, έρχονται, μετά τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, να προστεθούν οι ακόλουθες:

1ον. Συνεχίζεται, και για το 2022, η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης των εισοδημάτων από τον ιδιωτικό τομέα.

2ον. Επεκτείνεται, για το 2022, η μείωση κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών.

3ον. Μειώνεται περαιτέρω ο φόρος εισοδήματος των επιχειρήσεων – σε μόνιμη βάση – από το 24% στο 22%.

4ον. Επεκτείνεται η εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις μεταφορές, τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους και το τουριστικό πακέτο, έως τoν Ιούνιο του 2022.

5ον. Μειώνεται ο συντελεστής ΦΠΑ στα γυμναστήρια και στις σχολές χορού, από το 24% στο 13%, έως τον Ιούνιο του 2022.

6ον. Επεκτείνεται η αναστολή πληρωμής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης, έως τον Ιούνιο του 2022.

7ον. Καταργείται ο φόρος γονικών παροχών – δωρεών για συγγενείς πρώτου βαθμού, που αφορά αξίες έως 800.000 ευρώ.

8ον. Μειώνεται το τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, από 12% έως 20% που κυμαίνεται σήμερα, στο 10% και καταργείται για νέους έως 29 ετών, από την 1η Ιανουαρίου 2022.

9ον. Μειώνεται, σε μόνιμη βάση, ο ΦΠΑ των ζωοτροφών που προορίζονται για ζωική παραγωγή, από το 13% στο 6%.

10ον. Τέλος, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, προχωρούμε στη μείωση των συντελεστών υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, που θα ισχύσει για το 2022.
Τα αποτελέσματα αυτής της άσκησης, που είναι σε εξέλιξη, θα είναι διαθέσιμα έως το τέλος του έτους.
Η άσκηση έχει ως στόχο την δικαιότερη κατανομή του φόρου, με παράλληλη μείωση του ΕΝΦΙΑ για την πλειονότητα των πολιτών, από το νέο έτος.

Το συνολικό κόστος των επιπλέον αναπτυξιακών παρεμβάσεων, κάποιες από τις οποίες είχαν ήδη προϋπολογισθεί, ανέρχεται στα 2,4 δισ. ευρώ το 2022, εκ των οποίων τα 2,1 δισ. ευρώ είναι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.
Έτσι, το κόστος των επιπλέον μέτρων τόνωσης του διαθέσιμου εισοδημάτων των πολιτών, ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης, διαμορφώνεται περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ για την διετία 2021-2022.
Και συνολικά στα 42,7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2022.

3η Προτεραιότητα:

Η συνέχιση της υλοποίησης μιας έξυπνης και διορατικής εκδοτικής στρατηγικής, με σκοπό τη διατήρηση ισχυρών ταμειακών αποθεμάτων, τα οποία σήμερα υπερβαίνουν τα 40 δισ. ευρώ.

Με συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες, όπως είναι:

  • η τακτική πρόσβαση στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου,
  • η προετοιμασία για πρόωρη εξόφληση μέρους των διμερών δανείων που σύναψε η Ελλάδα με τις χώρες της ευρωζώνης το 2010,
  • η περαιτέρω αποπληρωμή δανείων του ΔΝΤ,
  • η δημιουργία πλαισίου και η έκδοση «πράσινων» ή «βιώσιμης ανάπτυξης» ομολόγων.

Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών επιδιώκεται η περαιτέρω ενδυνάμωση του κύρους και της αξιοπιστίας του Ελληνικού Δημοσίου, η επέκταση της επενδυτικής βάσης των ελληνικών ομολόγων, η βελτίωση του κόστους δανεισμού και η ενίσχυση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης.

4η Προτεραιότητα:

Η ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, με πολιτικές, όπως είναι:

  • η επέκταση του προγράμματος «Ηρακλής», η οποία ήδη υλοποιείται,
  • η υλοποίηση του πλαισίου ρύθμισης οφειλών και παροχής 2ης ευκαιρίας για φυσικά και νομικά πρόσωπα,
  • και η αξιοποίηση του δανειακού χαρτοφυλακίου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 12,7 δισ. ευρώ.

5η Προτεραιότητα:

Η υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Με συγκεκριμένες πολιτικές:

1ον. Φορολογικά κίνητρα για την περαιτέρω αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Από τον Ιανουάριο του 2022 και έως το 2025, το 30% των δαπανών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής προς συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους, και μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως, εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων.

2ον. Αναμόρφωση του πλαισίου της φορολοταρίας.

Πλέον θα δίνεται διαφορετική στάθμιση, ανάλογα με το ποσοστό του εισοδήματος που καταναλώνεται και με το οικογενειακό εισόδημα.

3ον. Χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση.

4ον. Φορολογικά κίνητρα για συγχωνεύσεις και εξαγορές.

5ον. Τέλος, στο πεδίο της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, μετά τις 3 πρόσφατες, εξαιρετικά επιτυχημένες συναλλαγές, στην Εγνατία Οδό, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τον ΔΕΔΔΗΕ, δρομολογείται:

  • η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου,
  • η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς και η εκκίνηση των διαδικασιών για την αξιοποίηση της μαρίνας Πύλου και Λευκίμμης Κέρκυρας,
  • η προετοιμασία του διαγωνισμού για την επανα-παραχώρηση της Αττικής Οδού,
  • η αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες,
  • η ωρίμανση έργων αξιοποίησης ιαματικών πηγών,
  • και η αναδιοργάνωση εταιρειών, όπως είναι η ΛΑΡΚΟ.

6η Προτεραιότητα:

Η ορθολογική αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, με αιχμή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους περίπου 78 δισ. ευρώ μέχρι το 2027.
Ήδη, τα πρώτα κονδύλια έχουν εισρεύσει στη χώρα, και τα πρώτα έργα υλοποιούνται.

7η Προτεραιότητα:

Η ενεργός συμμετοχή της χώρας, όπως γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια, στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική, η οποία θα πρέπει να εξασφαλίζει μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, προσφέροντας παράλληλα τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων, προστατεύοντας και ενθαρρύνοντας τις δημόσιες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς προτεραιότητας, όπως είναι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση.

Συνεπώς, σήμερα, στην τοποθέτησή μου, μίλησα για 6 στόχους οικονομικής πολιτικής, 7 προτεραιότητες στις οποίες εδράζεται η επίτευξη αυτών των στόχων, και 25 συγκεκριμένες πολιτικές στο πεδίο της οικονομίας, τις οποίες ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, και οι οποίες υπηρετούν τις ανωτέρω προτεραιότητες και οδηγούν στην επίτευξη των στόχων.
Αποδεικνύεται έτσι, για ακόμη μία φορά, ότι η Κυβέρνηση διαθέτει και υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό σχέδιο.

Διαθέτει αξιοπιστία.

Λειτουργεί με ρεαλισμό και λογισμό.

Διασφαλίζει – στην κοινωνία – ασφάλεια, σταθερότητα και σιγουριά.

Αυξάνει τον πλούτο της χώρας και τον διανέμει δίκαια.

Η χώρα εκπέμπει αυτοπεποίθηση!

Η Ελλάδα βαδίζει μπροστά και κοιτάει ψηλά!

 

 

Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2021

Πρωθυπουργός στη συνέντευξη τύπου στη ΔΕΘ: "Είμαστε απολύτως συνεπείς" - "Το διαθέσιμο εισόδημα της μεσαίας τάξης έχει αυξηθεί" - "Δεν θα καταργηθεί στους Δημόσιους υπαλλήλους και συνταξιούχους η ειδική εισφορά αλληλεγγύης"




Κώστας Γιαννακίδης (PROTAGON.GR): Καλησπέρα, κύριε Πρόεδρε. Θα μου επιτρέψετε να φύγω από την ατζέντα και να πάω σε μια ερώτηση που μπορεί να ακουστεί και λίγο πιο προσωπική. Και θα το εκτιμούσα αν είχα μια απάντηση με συντεταγμένες ή πιο συγκεκριμένη. Εχθές στην ομιλία σας είπατε ότι η Κυβέρνηση πορεύεται με λάθη και μαθαίνει από αυτά. Θα ήθελα να ρωτήσω αν στα δυο χρόνια της διακυβέρνησής σας ποιο θεωρείτε προσωπικά το μεγαλύτερο λάθος που έχετε κάνει ως Πρωθυπουργός και τι κάνατε για να το διορθώσετε. Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, νομίζω κ. Γιαννακίδη ότι δεν έχω διστάσει όταν θεωρώ ότι τα πράγματα δεν έχουν γίνει καλά να τα αναγνωρίσω δημόσια. Να αναφερθώ σε δύο ενδεικτικά τα οποία μου έρχονται τώρα στο μυαλό. Είχαμε μιλήσει στη Βουλή για την πανδημία. Θυμάστε, είμαστε  στη Θεσσαλονίκη, και είχα πει κάναμε λάθος που δεν κλείσαμε τη Θεσσαλονίκη μία βδομάδα πριν. Το ίδιο είπα και για τις πυρκαγιές. Ουδείς αλάθητος. Οι μόνοι που δεν κάνουν λάθη είναι αυτοί που δεν κάνουν τίποτα. Το θέμα είναι: Μπορούμε να μαθαίνουμε από τα λάθη μας; Μπορούμε χωρίς να κοιτάμε μόνο τις μετρήσεις, το πολιτικό κόστος, να αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η διαδικασία που μας οδήγησε ενδεχομένως σε μία λάθος επιλογή και να φροντίζουμε να τη διορθώνουμε; Αυτό το οποίο ζητώ πρωτίστως από τους συνεργάτες μου είναι αυτό το οποίο ζητώ από τον εαυτό μου: Να βάζουμε τον πήχη των προσδοκιών ψηλά και μονίμως να κοιτάμε για το πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι, είναι μία στάση ζωής. Έτσι έμαθα, έτσι πορεύτηκα σε όλη μου τη ζωή, αυτό μαθαίνω στα παιδιά μου και αυτή είναι η απαίτηση που έχω από τους συνεργάτες μου.

Και άλλα λάθη θα γίνουν προφανώς, αλλά το ζητούμενο πάντα είναι να τα αναγνωρίσουμε, να μην παγιδευτούμε στην αλαζονεία της εξουσίας η οποία μας περιχαρακώνει ενδεχομένως στην ασφάλεια κάποιων δημοσκοπήσεων και να καταλάβουμε πραγματικά εάν κάπου υπάρχει πρόβλημα, εάν κάποιες πολιτικές μας δεν είναι εναρμονισμένες με αυτό το οποίο θέλουμε να πετύχουμε, να μπορούμε να το αντιληφθούμε. Και αν υπάρχουν φορές που λέμε ξεκάθαρα ότι εδώ αναλαμβάνουμε πολιτικό κόστος γιατί κάνουμε κάτι το οποίο είναι δύσκολο, να το αναλάβουμε με θάρρος. Γιατί ξέρετε  υπάρχουν δύο είδη κόστους για μία Κυβέρνηση. Υπάρχει το κόστος όταν γίνεται ένα λάθος το οποίο πρέπει να το διορθώσει κανείς, υπάρχει και το κόστος όταν κάνεις το σωστό το οποίο απλά δεν είναι δημοφιλές. Στο μεν δεύτερο πρέπει να επιμείνεις και να εξηγήσεις γιατί αυτό το οποίο πιστεύεις είναι το σωστό. Το δε πρώτο πρέπει να το διορθώσεις.

Κώστας Παπαχλιμίντζος (ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ): Καλησπέρα, κύριε Πρωθυπουργέ. Θέλω να σας διαβάσω μία φράση από την τελευταία συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα, την τελευταία τηλεοπτική συνέντευξη που λέει ότι «ο κ. Μητσοτάκης εξελέγη πριν από δύο χρόνια ξεγελώντας τη μεσαία τάξη και ότι σε όλους τους τομείς τους οποίους ανέφερε έχουν χειροτερέψει τα πράγματα». Και παρακάτω λέει ότι «ο χειμώνας που έρχεται θα είναι ένας άγριος Χειμώνας για τη μεσαία τάξη». Θα ήθελα κατ’ αρχάς να ορίσουμε λίγο τι είναι η μεσαία τάξη για να είμαστε σίγουροι ότι όλοι εννοούμε το ίδιο πράγμα. Και αφού προσδιορίσετε ποια είναι αυτή να μας πείτε τι έχετε σκοπό να κάνετε στο εξής, αν θα πάρετε κάποια άλλα μέτρα ενίσχυσης, ανακούφισης, στήριξης για τη μεσαία τάξη.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το τι έκανε ο κ. Τσίπρας για τη μεσαία τάξη το θυμάται η μεσαία τάξη πάρα πολύ καλά. Δεσμεύτηκα προεκλογικά να επιστρέψω στη μεσαία τάξη αυτά που της πήρε ο κ. Τσίπρας και αυτό κάνω. Μείωση φόρου στα ακίνητα, μείωση φόρου στις επιχειρήσεις, μείωση εργοδοτικών εισφορών, κατάργηση εισφορά αλληλεγγύης, κατάργηση της γονικής παροχής. Ποιον αφορούν όλα αυτά; Τη μεσαία τάξη αφορούν. Για αυτό και το διαθέσιμο εισόδημα της μεσαίας τάξης έχει αυξηθεί. Το σχήμα των επιστρεπτέων προκαταβολών τη μεσαία τάξη επιβράβευσε. Ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας, μεσαία τάξη είναι σήμερα στη χώρα μας.

Άρα θα συμβούλευα τον κ. Τσίπρα πραγματικά να μη μιλάει για τη μεσαία τάξη διότι θα μας αναγκάσει να υπενθυμίσουμε τι έκανε αυτός στη μεσαία τάξη και πώς τη διέλυσε με ιδεολογική εμμονή -θέλω να θυμίσω- τα τέσσερα χρόνια που κυβερνούσε. Τα αποτελέσματα της δικής μας πολιτικής η μεσαία τάξη τα γνωρίζει πάρα πολύ καλά και σίγουρα δεν μπορεί να μας κατηγορήσει ότι δεν είμαστε απολύτως συνεπείς σε αυτά τα οποία δεσμευτήκαμε προεκλογικά.


Κώστας Σαββόπουλος (ΑΥΓΗ) : Καλό σας μεσημέρι, κύριε Πρόεδρε. Με βάση τον ισολογισμό του 2020 η Νέα Δημοκρατία εμφανίζει χρέος προς τις τράπεζες περίπου της τάξεως των 343 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 118 εκατ. ευρώ τα τελευταία 4 χρόνια. Από τη στιγμή που οι τόκοι των χρεών της Νέας Δημοκρατίας αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο αυτό το ποσό θα αποπληρωθεί ποτέ πλήρως ή πώς και πότε θα αποπληρωθεί πλήρως; Και σε αυτό το φόντο οι πολιτικοί σας αντίπαλοι θέτουν το ερώτημα από πού αντλεί την ηθική νομιμοποίηση το κυβερνών κόμμα ώστε να εφαρμόσει το νέο πτωχευτικό νόμο που βγάζει στο σφυρί πρώτες κατοικίες ακόμα και φυσικών προσώπων. Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα σας παραπέμψω στην ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας της 8ης Ιουνίου του 2021 όπου εξηγούμε αναλυτικά την οικονομική κατάσταση την οποία παραλάβαμε, πως έχουμε πλήρως ισοσκελίσει τον Προϋπολογισμό της Νέας Δημοκρατίας, πως έχουμε κάνει ένα άνοιγμα σε διαφανείς ιδιωτικές δωρεές για να μπορούμε να στηρίξουμε την πολιτική μας δράση και πως ο αποκλειστικός λόγος αύξησης των δανειακών υποχρεώσεων είναι οι ετήσιοι τόκοι οι οποίοι έρχονται από το παρελθόν. Εξάλλου όλα αυτά σας είναι γνωστά και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να τα επαναλάβω.

Χάρης Ντιγριντάκης (ALPHA Ραδιόφωνο): Καλησπέρα κύριε Πρόεδρε. Είπατε ότι θα πάτε στις εκλογές στο τέλος της 4ετίας. Μέχρι τότε μπορείτε να δεσμευτείτε από αυτό το βήμα, ότι θα έχετε καταργήσει για όλους τους φορολογούμενους την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για δημόσιους υπαλλήλους και συνταξιούχους, το τέλος επιτηδεύματος και τα τεκμήρια διαβίωσης όπως είχατε υποσχεθεί στο οικονομικό πρόγραμμα που είχατε παρουσιάσει προεκλογικά τον Ιούνιο του 2019; Από το 2023 που, εσείς, ενδεχομένως έχετε προγραμματίσει να εφαρμόσετε αυτά τα μέτρα επανέρχονται οι αυστηροί κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας που επιβάλλονται από το Σύμφωνο Σταθερότητας.  Οπότε δεν εκτιμώ ότι θα είναι τόσο εύκολο τελικά να περάσουν τέτοια μέτρα με τόσο μεγάλο δημοσιονομικό κόστος. Τίθεται εύλογα το ερώτημα αν τελικά θα μπορείτε να νομοθετήσετε το 2023 αυτά τα τρία σημαντικά μέτρα φοροελαφρύνσεων.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα πρέπει να κάνετε λίγη υπομονή.  Η Κυβέρνηση, αυτή, πορεύεται βήμα-βήμα ανάλογα με τις δυνατότητές της και την απόδοση της οικονομίας. Μας εξέπληξε ευχάριστα η οικονομία το  ’21,  θα μας εκπλήξει ευχάριστα πιστεύω και το ’22.  Και όπως σας είπα, ανάλογα με τις δυνατότητές μας θα υλοποιούμε το προεκλογικό μας πρόγραμμα βήμα-βήμα και χωρίς να διακινδυνεύσουμε τη δημοσιονομική σταθερότητα. Επαναλαμβάνω όμως ότι πρόθεση αυτής της Κυβέρνησης είναι με δίκαιο τρόπο να μοιράσει το μέρισμα της ανάπτυξης σε όλους τους πολίτες. Πλουσιότερη Ελλάδα θα πρέπει να σημαίνει και πλουσιότεροι Έλληνες.

Συνέβη σαν Σήμερα στις 12 Σεπτεμβρίου 1829 - Η Μάχη της Πέτρας - Η πρώτη και μοναδική φορά, που μία επίλεκτη τουρκική στρατιά συνθηκολόγησε στο πεδίο μάχης

 




Η Μάχη της Πέτρας υπήρξε η τελευταία μάχη του Αγώνα για την ελληνική ανεξαρτησία. Έλαβε χώρα στις 12 Σεπτεμβρίου 1829 στην Πέτρα της Βοιωτίας, μεταξύ Θήβας και Λιβαδειάς. Την εποχή εκείνη ήταν μία στενή δίοδος, που σχημάτιζαν οι όχθες της Λίμνης Κωπαΐδας και το βουνό Ζαγαρά (Ελικών). Επικεφαλής των ελληνικών δυνάμεων ήταν ο Δημήτριος Υψηλάντης, που κατά περίεργη συγκυρία έθεσε τέρμα στον Αγώνα, τον οποίον είχε αρχίσει ο αδελφός του, Αλέξανδρος, με τη διάβαση του Προύθου στις 24 Φεβρουαρίου 1821.

Το καλοκαίρι του 1829, η Πελοπόννησος με τα νησιά και μεγάλο μέρος της Στερεάς Ελλάδας είχαν απελευθερωθεί. Τη διακυβέρνηση των περιοχών αυτών είχε αναλάβει με απόφαση της Εθνοσυνέλευσης ο Ιωάννης Καποδίστριας. Πρώτο μέλημα του Κυβερνήτη ήταν η δημιουργία τακτικού στρατού και η εκκαθάριση της Στερεάς Ελλάδας από τα υπολείμματα των Οθωμανών. Ο Καποδίστριας είχε πληροφορίες ότι στο μελλοντικό ελληνικό κράτος θα συμπεριλαμβάνονταν όσες περιοχές θα είχαν απελευθερωθεί δι' ιδίων δυνάμεων.

Οι Έλληνες ήταν απογοητευμένοι με τη Συνθήκη του Λονδίνου (10/3/1829), που προέβλεπε ελληνικό κράτος με σύνορα τη γραμμή Παγασητικού - Αμβρακικού, υπό την επικυριαρχία του σουλτάνου. Όμως, το ξέσπασμα του ρωσοτουρκικού πολέμου τούς αναπτέρωσε το ηθικό, καθώς πίστευαν ότι η φορά των πραγμάτων θα ήταν διαφορετική και η εθνική ανεξαρτησία δεν θα αργούσε.

Τον Αύγουστο του 1829 ο τουρκαλβανός πολέμαρχος Ασλάν Μπέης Μουχουρδάρης, σταλμένος από τη Λάρισα με 4.000 άνδρες, προέλασε ανενόχλητος και διαμέσου Λαμίας και Θήβας έφθασε στην Αθήνα. Στόχος του, να ανεφοδιάσει τη φρουρά της Ακροπόλεως και στη συνέχεια να οδηγήσει στη Θράκη όλες τις διαθέσιμες δυνάμεις για την αντιμετώπιση του ρωσικού κινδύνου. Αφού συγκέντρωσε περί τους 7.000 άνδρες, άρχισε την προς βορρά πορεία του. Μαζί του ήταν και ο Οσμάναγας Ουτσιάκαγας, επικεφαλής των τουρκικών δυνάμεων της Αττικής.

Ο Υψηλάντης είχε πληροφορηθεί έγκαιρα τις προθέσεις των Τούρκων και επέλεξε τη στενή δίοδο της Πέτρας για να εμποδίσει το πέρασμα του εχθρού, που διέθετε πυροβολικό και ισχυρές δυνάμεις πεζικού και ιππικού. Η ελληνική δύναμη εμφανίσθηκε στην περιοχή στις 28 Αυγούστου. Ανερχόταν σε περίπου 3.000 άνδρες και ήταν χωρισμένη σε 4 χιλιαρχίες. Για πρώτη, ίσως, φορά οι Έλληνες παρουσίασαν τακτικό στρατό, που οφείλεται στις στρατιωτικές μεταρρυθμίσεις του Καποδίστρια, με τη δημιουργία το 1828 του Λόχου των Ευελπίδων. Ο Υψηλάντης είχε σχέδιο για τη μάχη, προχωρώντας σε πρώτη φάση στην κατασκευή οχυρωματικών έργων.

Το απόγευμα της 10ης Σεπτεμβρίου φάνηκε, επιτέλους, ο τουρκικός στρατός, που στρατοπέδευσε σε μικρή απόσταση από τις ελληνικές δυνάμεις. Τα χαράματα της 12ης Σεπτεμβρίου το σύνολο των τουρκικών δυνάμεων κινήθηκε εναντίον των ελληνικών οχυρωματικών θέσεων. Ένα βήμα πριν από την εισπήδηση των οχυρωμάτων, οι Τούρκοι δέχτηκαν καταιγισμό πυρών από τους Έλληνες, οι οποίοι στη συνέχεια βγήκαν από τα χαρακώματα και με τα ξίφη τους επέπεσαν επί των επιτιθεμένων. Οι τουρκαλβανοί άτακτοι γρήγορα υποχώρησαν, παρασύροντας και τους υπόλοιπους Τούρκους, που κινδύνευαν να περικυκλωθούν.

Η Μάχη της Πέτρας, παρότι δεν επέφερε την τελειωτική ήττα του εχθρού, αποτελεί οπωσδήποτε λαμπρή νίκη των ελληνικών όπλων. Το ηθικό των Τούρκών καταρρακώθηκε, ενώ δεν πέτυχαν και τον στόχο τους να διαβούν το στενά. Οι απώλειες και από τις δύο πλευρές δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλες. Οι Έλληνες είχαν 3 νεκρούς και 12 τραυματίες, ενώ οι Τούρκοι άφησαν στο πεδίο της μάχης περίπου 100 νεκρούς και 4 σημαίες.

Την επομένη της μάχης (13 Σεπτεμβρίου) ο τούρκος διοικητής Οσμάναγας Ουτσιάκαγας, που ενδιαφερόταν να εκτελέσει τις διαταγές της Πύλης και να βρεθεί στη Θράκη, προσφέρθηκε να συνθηκολογήσει με τους Έλληνες, προκειμένου να περάσει τα στενά της Πέτρας. Οι Έλληνες δέχθηκαν, υπό τον όρο να παραδώσουν την περιοχή από τη Λιβαδιά ως τις Θερμοπύλες και την Αλαμάνα. Έπειτα από διαπραγματεύσεις που κράτησαν όλη τη μέρα, η συνθήκη υπογράφηκε τη νύχτα της 13ης προς τη 14η Σεπτεμβρίου.

Οι Τούρκοι θα παραχωρούσαν όλη την Ανατολική Στερεά Ελλάδα, εκτός από την Αθήνα και τη Χαλκίδα. Οι Έλληνες, από την πλευρά τους, ανέλαβαν την υποχρέωση να αφήσουν τον εχθρό να διέλθει ακωλύτως από το στενό της Πέτρας. Και εκτέλεσαν στο ακέραιο τα συμφωνηθέντα το πρωί της 14ης Σεπτεμβρίου 1829. Την ίδια ημέρα οι ηττημένοι του ρωσσοτουρκικού πολέμου, Τούρκοι, υπέγραφαν τη συνθήκη της Ανδριανουπόλεως με την οποία ουσιαστικά αναγνώριζαν την ανεξαρτησία της Ελλάδας.

Η Μάχη της Πέτρας έχει ιδιαίτερη αξία, γιατί ήταν η πρώτη και μοναδική φορά κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του '21, που μία επίλεκτη τουρκική στρατιά συνθηκολόγησε επί του πεδίου της μάχης




Πηγή: https://www.sansimera.gr/articles/173?&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=sinevi_san_simera&utm_term=2021-09-12

© SanSimera.gr