Α) ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ 1075/25-09-2020 σχετ. με αποζημίωση και αμοιβή Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων που απασχολήθηκαν στο Καρατεπέ εν μέσω επιφυλακής:
ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Πριν συζητήσουμε για άδειες και επιδόματα, θα ήθελα να εκφράσω από αυτό το βήμα την ευαρέσκειά μου για τη συνολική απόδοση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων κατά την αντιμετώπιση των δύσκολων καταστάσεων που ανέκυψαν στην πρόσφατη «κυλιόμενη» κρίση και κλιμακούμενη ένταση με την Τουρκία. Ευτυχώς που αυτοί οι άνθρωποι κινητοποιήθηκαν.
Η κινητοποίηση ήταν καθολική σε όλο το μήκος και πλάτος των Ενόπλων Δυνάμεων και στους τρεις κλάδους. Κινητοποιήθηκε βέβαια και αναπτύχθηκε ο Στόλος στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων και το προσωπικό υποστήριξης του Στόλου και τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας και του Στρατού Ξηράς έκαναν μία άνευ προηγούμενου κινητοποίηση, υπερασπίζοντας βέβαια επιτυχώς τα κυριαρχικά μας δικαιώματα στην ξηρά, τη θάλασσα και στον αέρα.
Πρώτον, ένα σύντομο σχόλιο για τις καταστροφές της Καρδίτσας και τη συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν έχετε σωστή πληροφόρηση. Την Τρίτη μετά το Σαββατοκύριακο των καταστροφών, ο Πρωθυπουργός μετέβη στην Καρδίτσα. Οι Ένοπλες Δυνάμεις είχαν ήδη κινητοποιηθεί, μηχανήματα είχαν διατεθεί για να συνδράμουν την τοπική κοινωνία στην πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση εκεί, τις εκτεταμένες πλημμύρες και ζημιές.
Σε συνεννόηση με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας αποφασίστηκε η διάθεση δύο κινητών γεφυρών τύπου «Μπέλλεϋ». Μάλλον θα χρειαστούν περισσότερες. Είμαστε σε συνεννόηση ώστε να βρούμε τον αριθμό που απαιτείται τελικά, παρότι τα μέσα δεν είναι ανεξάντλητα, όπως καταλαβαίνετε. Έχει αναληφθεί εκ μέρους των Ενόπλων Δυνάμεων και μέσα από τις δομές της 1ηςΣτρατιάς η σίτιση κάποιων πλημμυροπαθών, με εξακόσιες πενήντα την πρώτη μέρα και χίλιες μερίδες την ημέρα στη συνέχεια, έτσι ώστε και αυτοί οι άνθρωποι να μπορέσουν κάπως σε αυτή τη δύσκολη ώρα να υποστηριχθούν. Πριν από την επίσκεψη του Πρωθυπουργού την Τρίτη, είχαν αποφασιστεί αυτά.
Επομένως, να έρχεται μετά από μία εβδομάδα περίπου, ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης λέγοντας ότι “έπρεπε κυβέρνηση να κάνει ό,τι κάναμε εμείς, να διαθέσουμε το Στρατό”, δεν καταλαβαίνω τι νόημα έχει. Ο Στράτος ήδη είχε διατεθεί στις υπηρεσίες της τοπικής κοινωνίας!
Τώρα, υπάρχουν ζητήματα οικονομικής και διοικητικής φύσεως που έχουν απαντηθεί άλλωστε εγγράφως και σε πολλές παραπλήσιες ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί από συναδέλφους όλων των παρατάξεων.
Το πρώτο ερώτημα είναι αν τηρήθηκε το 40ωρο κατά τη διάρκεια της επιφυλακής. Μα αν η επιφυλακή αυτού του τύπου, με παρούσες συγκεκριμένες απειλές ασφαλείας έναντι της χώρας, αντιμετωπίζεται με όρους εργασιακού οκτάωρου; Καταλαβαίνετε ότι δεν έχει καν νόημα να το απαντήσω. Επιφυλακή σε διάρκεια 24ωρης βάσης για όσο χρειάστηκε. Αυτή ήταν η κατάσταση που επικράτησε σε όλο το σύνολο του Στρατεύματος.
Από κει και πέρα, νέα δομή του Καρά Τεπέ και όσα έγιναν εκεί. Ξέρετε ότι βάσει Νόμου, η συνδρομή του Υπουργείου στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης είναι η διεύθυνση και ο συντονισμός των προσφυγικών ροών αποκλειστικά σε ό,τι αφορά στη μεταφορά, τη διαμονή, τη σίτιση και την υγειονομική περίθαλψη προσφύγων και μεταναστών, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες άλλων υπουργείων (όπως Γενική Γραμματεία Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ασύλου, Υποδοχής και Ασύλου του Υπουργείου Μετανάστευσης, λοιπές δημόσιες υπηρεσίες, κοινωνικούς φορείς κλπ.). Αυτά είναι τα όρια της εμπλοκής των Ενόπλων Δυνάμεων.
Στην προκειμένη περίπτωση υπήρξε εμπρησμός μιας δομής φιλοξενίας, έκνομες πράξεις από άτομα που ήδη έχουν συλληφθεί και οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη, χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες που βρέθηκαν να περιφέρονται ανεξέλεγκτοι στη Λέσβο, με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για την ασφάλεια του νησιού. Όπως καταλαβαίνετε, κάτι έπρεπε να γίνει. Ήταν επιβεβλημένο να στηθεί άμεσα μια νέα -προσωρινή άλλα νέα- δομή από το πουθενά. Όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, ο Στρατός μετά από σχετική αίτηση για συνδρομή των αρμοδίων Υπουργών κλήθηκε σε δράση κι έφερε σε πέρας αυτό το έργο διαρκούς επιφυλακής.
Μιλάτε για μεταφορά προσωπικού από άλλες μονάδες, αλλά εκείνη την ώρα εξελίσσονταν επιχειρήσεις σε πραγματικό χρόνο, όχι ως άσκηση. Καταλαβαίνετε ότι υπ’ αυτές συνθήκες είναι σχεδόν αδύνατο να προχωρήσουμε σε μεταφορά και ανακατάταξη Δυνάμεων. Έπρεπε να το κάνουμε με το υπάρχον προσωπικό στη Λέσβο, το οποίο ανταποκρίθηκε και το συγχαίρω γι’ αυτή την αυταπάρνηση αλλά και την αποτελεσματικότητα στην εκτέλεση του έργου. Ύστερα από δική μου συνεννόηση με τον Υπουργό Προστασίας Πολίτη είχε εξασφαλιστεί η παροχή ασφαλείας στο χώρο διότι υπήρχαν και οι εντάσεις με στοιχεία της τοπικής κοινωνίας, ήρθε το στρατιωτικό προσωπικό κι έφεραν σε πέρας την αποστολή τους, εργαζόμενοι επί τρία μερόνυχτα για να στήσουν τις σκηνές της νέας προσωρινής δομής.
Σχετικώς με τα οικονομικά ζητήματα και το θέμα αποζημίωσης της υπερωριακής απασχόλησης: Το μισθολογικό για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων είναι ειδικό. Ως κριτήριο αμοιβής αποδέχεται την ανάγκη ειδικής μισθολογικής μεταχείρισης στελεχών, επομένως προς τούτο, χορηγεί επίδομα ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας σε ένδειξη αναγνώρισης της ιδιαιτέρας φύσεως των καθηκόντων και της απασχολήσεώς τους χωρίς ωράριο εργασίας ή πέραν αυτού. Όπως καταλαβαίνετε, οι συνθήκες ήταν πολύ ειδικές, το προηγούμενο διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό χορηγείται στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που υπηρετούν στη νήσο Λέσβο μηνιαίο επίδομα 100 ευρώ λόγω ιδιομορφίας της περιοχής, της υψίστης επιχειρησιακής ετοιμότητος στην οποία πρέπει να βρίσκονται, και των επιπρόσθετων καθηκόντων που προκύπτουν για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.
Έχει εκδοθεί σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση για τον καθορισμό του ανώτατου ορίου νυκτερινής απασχολήσεως κι είναι προφανές ότι ως σήμερα η άρνηση του καθ’ ύλη αρμοδίου Υπουργείου Οικονομικών για την υπογραφή αυτής της ΚΥΑ έχει να κάνει με τις δημοσιονομικές συνθήκες και δυσκολίες, καθώς και την υποχρέωση διαφύλαξης του εκάστου εκτελούμενου προϋπολογισμού. Στο πλαίσιο όμως της διαρκούς μέριμνας για το προσωπικό, βούληση της Πολιτικής Ηγεσίας του Υπουργείου είναι η άμεση προώθηση νεότερου σχεδίου KΥA για να ρυθμιστεί αυτό το θέμα. Αναπόφευκτα πρέπει να συνεννοηθούμε με το Υπουργείο Οικονομικών.
Στην περίπτωση που θίξατε σωστά, της επιπλέον καταβολής οικονομικής ενίσχυσης στο προσωπικό που ενεπλάκη ενεργά στην κρίση σε όλους τους Κλάδους, καθ’ όλο αυτό το τελευταίο διάστημα, υπήρξε η σχετική συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών. Το Υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζει, όπως όλη η Κυβέρνηση και όλη η κοινωνία, την υπέροχη συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων στην απόκρουση της απειλής και στην εκτόνωση της κρίσης. Ελπίζω αυτό να διαρκέσει, αλλά είναι μία άλλη συζήτηση.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι έχει αναγνωριστεί θεσμικά η ιδιαιτερότητα της προσφερόμενης εργασίας από τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Από κει και πέρα συνεργαζόμαστε στενά με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εξαντλώντας περιθώρια. Τα περιθώρια δεν είναι ανεξάντλητα και σε κάθε περίπτωση ό,τι αποφασιστεί περνά από την συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο είναι και εν τέλει αρμόδιο για την καταβολή επιδομάτων και ενισχύσεων και στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.
Τέλος, από την πλευρά του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης και της Στρατιωτικής Ηγεσίας, για να καταδείξουμε το πραγματικό ενδιαφέρον μας για το προσωπικό που πασχίζει σε δύσκολες συνθήκες, αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στη χορήγηση έκτακτης οικονομικής αποζημίωσης στο σύνολο των εμπλεκομένων και διατιθεμένων στελεχών της 98 Ανωτέρας Διοικήσεως Ταγμάτων Εθνοφυλακής στη Λέσβο, για κάθε μέρα που συμμετείχαν στην οργάνωση, εκτέλεση και εποπτεία της δημιουργίας του νέου –προσωρινού- ΚΥΤ, ως ελάχιστη αναγνώριση του έργου τους. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη με μέριμνα του ΓΕΣ. Έχουν δοθεί οι σχετικές εντολές ώστε να υποστηριχθεί το προσωπικό σε αυτή την υπερπροσπάθεια που κατέβαλε. Κανείς και ιδίως το Υπουργείο δεν αμφισβητεί ότι καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια, εύλογο είναι να υπάρξει μία, έστω και ελάχιστη, έμπρακτη αναγνώριση αυτής και αυτή γίνεται με την καταβολή αυτού του οικονομικού βοηθήματος, παράλληλα και τα διοικητικά μέτρα. Θα τα αναλύσω στη δευτερολογία γιατί ήδη μακρηγορώ.
Στο στρατιωτικό προσωπικό που μετακινήθηκε για την εκτέλεση της εν λόγω υπηρεσίας από την έδρα της μονάδας τους -που είναι στο νησί αλλά σε μεγαλύτερη των 60 χιλιομέτρων απόσταση- καταβλήθηκαν βέβαια και οδοιπορικά έξοδα σύμφωνα με τα ισχύοντα στη νομοθεσία. Τα υπόλοιπα, τα διοικητικά, άδειες και τα λοιπά, θα έχω την ευκαιρία να τα αναπτύξω στη δευτερολογία».
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
«Κίνδυνος εξέγερσης του Στρατεύματος λόγω δυσαρέσκειας από τις παροχές της ηγεσίας σάς διαβεβαιώ, δεν υπάρχει. Αντιθέτως το Στράτευμα είναι απολύτως συντεταγμένο, συνειδητοποιημένο όσον αφορά στην κρισιμότητα της αποστολής του και νομίζω ότι όλη η κοινωνία παραδέχεται -ασφαλώς κι εμείς εδώ στο Σώμα- ότι τα Στελέχη, οι άνδρες και οι γυναίκες, οι αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και οπλίτες των Ενόπλων Δυνάμεων σε όλη την πυραμίδα της ιεραρχίας, υπερβάλλουν εαυτούς προκειμένου να έχει η Ελλάδα αυτή την ομπρέλα ασφαλείας και να αντιμετωπίζει επιτυχώς οποιεσδήποτε προκλήσεις και απειλές στην ασφάλειά της.
Σας είπα τα σχετικά με την έκτακτη αποζημίωση τόσο από το σύνολο των στελεχών στους τρεις κλάδους που ενεπλάκησαν και κινητοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της πρόσφατης έντασης, αλλά και όσον αφορά στα στελέχη της συγκεκριμένης Μονάδας στη Λέσβο που κλήθηκαν κάτω από δύσκολες συνθήκες να λύσουν ένα πρόβλημα ταχύτητας και αποτελεσματικότητας κι όπως γνωρίζουν να κάνουν, εξετέλεσαν με επιτυχία το καθήκον τους φτιάχνοντας αυτή την προσωρινή δομή.
Όσον αφορά στα διοικητικά μέτρα, δηλαδή κάποιες διευκολύνσεις που μεταφράζονται κυρίως σε άδειες ως αναγνώριση αυτής παρασχεθείσης υπηρεσίας, αυτής της σκληρής εργασίας που έγινε, τα προβλεπόμενα στην υφιστάμενη Υπουργική Απόφαση ευεργετικά μέτρα για κατηγορίες προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα και οξεία κοινωνικά προβλήματα, εφαρμόζεται στο ακέραιο.
Ειδικότερα, για τους στρατιωτικούς που εκτελούν 24ωρη υπηρεσία προβλέπεται και χορηγείται απαλλαγή την επόμενη εργάσιμη μέρα. Ενώ για αυτούς που εκτελούν υπηρεσία Παρασκευή – Σάββατο - Κυριακή και τις επίσημες αργίες δικαιούνται και χορηγείται απαλλαγή, οποιαδήποτε μέρα εντός της επόμενης εβδομάδας. Η διοίκηση της 98 ΑΔΤΕ αναγνωρίζοντας τις ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας του προσωπικού της και συνεκτιμώντας το σύνολο των αναγκών του, έλαβε και παρείχε κάθε αναγκαίο διοικητικό μέτρο, όπως απαλλαγές υπηρεσιών προκειμένου να εκτελεστεί πλήρως και επιτυχώς η ανατεθείσα αποστολή, χωρίς να επηρεαστεί καθόλου (γιατί και αυτό είναι ένα σημείο πρέπει να λάβουμε υπ΄όψιν), η ύψιστη επιχειρησιακή ετοιμότητα στην οποία είχε τεθεί ο συγκεκριμένος σχηματισμός λόγω της γενικότερης, αλλά και της ειδικότερης κατάστασης στη Λέσβο, εκείνες τις μέρες.
Εμείς προχωρήσαμε λίγο παρακάτω παρά το γεγονός πως, όπως σας είπα, σε επίπεδο Μονάδας είχαν ληφθεί οι σωστές αποφάσεις για την ελάφρυνση του προσωπικού που συμμετείχε. Αποφασίσαμε μαζί με το Γενικό Επιτελείο Στρατού -έγινε σχετική συνεννόηση μεταξύ Πολιτικής Ηγεσίας, Αρχηγού ΓΕΕΘΑ και Αρχηγού Στρατού- να απονεμηθεί ηθική αμοιβή στο σύνολο του προσωπικού της 98 ΑΔΤΕ. Τα λεγόμενα «συγχαρητήρια». Είναι μία συμβολική, αν θέλετε, αναγνώριση της συμβολής τους.
Όπως σας είπα έγινε προσωπική συνεννόηση μεταξύ Πολιτικής και Στρατιωτικής Ηγεσίας, μεταβιβάστηκε το αίτημα στην ιεραρχία μέχρι τη Διοίκηση Μονάδας, ζητήσαμε να υπάρξει η θετική αντιμετώπιση όλων αυτών που ενεπλάκησαν και θα γίνει. Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω, κλείνοντας, ότι η μέριμνα μας για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων είναι δεδομένη και διαρκής γιατί το έμψυχο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων είναι ο πραγματικός πολλαπλασιαστής ισχύος.
Αυτοί οι άνθρωποι χειρίζονται τα οπλικά συστήματα, στελεχώνουν τις Μονάδες, απλώνουν την ομπρέλα ασφαλείας προασπίζοντας τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και κυρίως είναι άγρυπνοι φρουροί σε όλο το μήκος των συνόρων της χώρας. Αυτό το αναγνωρίζουμε και στο βαθμό που μας δίνεται η δυνατότητα, το επιβραβεύουμε. Έχουμε καταβάλει ειδικά επιδόματα και στο παρελθόν, όπως για εκείνους που ενεπλάκησαν στη διαχείριση της κρίσης στον Έβρο, τον περασμένο Μάρτιο και Απρίλιο. Συνεχίζουμε εκεί όπου απαιτείται, όπου υπάρχει ανάγκη, όπου έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε αυτές τις μικρές, αλλά και συμβολικές, και αναμφισβήτητα σημαντικές για τα Στελέχη που εργάζονται, τις ανάσες, τα βοηθήματα, τις ευκαιρίες, τις μικρές υποστηρίξεις που μπορούμε όπως σας είπα, όπως απαιτείται και σύμφωνα με τις δυνατότητές μας.
Και πάλι σας ευχαριστώ».
Β) ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ 1085/28-09-2020 σχετ. με Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που έχουν υπό την επιμέλειά τους ΑΜΕΑ
ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ:
«Κύριε συνάδελφε, ευχαριστώ για την ερώτηση.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι σε επίπεδο γενικής αρχής. οι οικογένειες στις τάξεις των οποίων βρίσκεται, ως μέλος, ένα άτομο με ειδικές ανάγκες πρέπει να υποστηρίζονται, ασφαλώς κι αν οι οικογένειες αυτές έχουν να κάνουν με στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία απ’ αυτού.
Έρχομαι να απαντήσω σήμερα σε αυτή την ερώτηση αναρμοδίως, καθότι αρμόδιος είναι ο Υφυπουργός κ. Αλκιβιάδης Στεφανής, ο οποίος βρίσκεται στην ορκωμοσία των Σμηνιτών στην Τρίπολη. Σεβόμενοι ως Πολιτική Ηγεσία το θεσμό του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, δεν έχω κανέναν απολύτως ενδοιασμό να προσέλθω και να το συζητήσουμε.
Κύριε συνάδελφε προέρχεστε από τις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, επομένως νομίζω ότι γνωρίζετε τα βασικά θεσμικά και νομοθετικά.
Πρώτον δεν υφίσταται ορολογία «νυκτερινή άσκηση», υπάρχει «νυκτερινή εκπαίδευση». Κατά την εκτέλεση ασκήσεων Εθνικού Διακλαδικού χαρακτήρα ενδέχεται να περιλαμβάνονται νυκτερινές δραστηριότητες. Κατόπιν ανωτέρω, με την αναγραφή «ασκήσεις» στην οικεία Υπουργική Απόφαση περιλαμβάνονται όλες οι δραστηριότητες που εντάσσονται σε αυτή. Το ζήτημα αυτό έχει απασχολήσει μέσω του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου το Υπουργείο και τα Γενικά Επιτελεία εκτενώς. Χρήζει της προσοχής μας αυτό το μέρος στελεχών εις το οποίο αφορά το ζήτημα αυτό.
Ας δούμε τι προβλέπει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο κατά το μέρος που αφορά στην εκτέλεση υπηρεσιών που δεν απαιτούν διανυκτέρευση και την απαλλαγή τους από συμμετοχή σε ασκήσεις. Να μην μπω σε απαριθμήσεις ειδικές άρθρων και Διατάξεων Νόμου, ας πω ότι καθορίζεται βάσει αυτών των οικείων διατάξεων ότι μεταξύ άλλων κατηγοριών στρατιωτικού προσωπικού, οι κάτωθι εκτελούν μόνο υπηρεσίες που δεν απαιτούν διανυκτέρευση και απαλλάσσοννται από την συμμετοχή τους σε ασκήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τη φύση των καθηκόντων τους κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του Διοικητή Μονάδας υπηρεσίας.
Πρώτον, όσοι έχουν ανήλικο τέκνο ΑΜΕΑ, σε περίπτωση δε συζευγμένων στρατιωτικών, το ευεργέτημα απολαμβάνει ο ένας εκ των ανωτέρω εκτός αν τα τέκνα είναι περισσότερα του ενός οπότε αμφότεροι καθίστανται δικαιούχοι.
Δεύτερον όσοι έχουν την επιμέλεια ΑΜΕΑ κατόπιν δικαστικής απόφασης. Η επιμέλεια πρέπει να αποδεικνύεται με κάποιο έγκυρο, υψηλής τυπικής ισχύος δημόσιο έγγραφο, αυτή είναι η Δικαστική Απόφαση. Για την υπαγωγή του στις εν λόγω διατάξεις, ο ενδιαφερόμενος υποβάλει αναφορά προς τη Μονάδα Υπηρεσίας που υπηρετεί, επισυνάπτει φυσικά τα σχετικά δικαιολογητικά, υποβάλλεται σχετική εισήγηση στο οικείο Γενικό Επιτελείο προκειμένου αυτό να αποφασίσει.
Ειδικά ο γονέας ανήλικου τέκνου που ασκεί κατά αποκλειστικότητα την επιμέλεια τέκνου ΑΜΕΑ, είτε εν τοις πράγμασι (κάτι που πρέπει να διαπιστώνεται), είτε κατόπιν δικαστικής απόφασης, απαλλάσσεται από την εκτέλεση υπηρεσιών και συμμετέχει σε ασκήσεις εφ’ όσον επιθυμεί. Τα σχετικά με το θεσμό της δικαστικής παράστασης ζητήματα ρυθμίζονται από τις οικείες Διατάξεις του Αστικού Κώδικα. Να μην μπω τώρα σε ανάλυση του τι σημαίνει «δικαστική συμπαράσταση» για την οικονομία του χρόνου.
Σε κάθε περίπτωση όμως, από το πλέγμα αυτών των Διατάξεων προκύπτει ότι υφίσταται κανονιστικό πλαίσιο για την εξαίρεση από τις υπηρεσίες που απαιτούν διανυκτέρευση όσων στελεχών έχουν τέκνο ΑΜΕΑ ή επιμελούνται βάσει δικαστικής απόφασης ΑΜΕΑ, είτε έχουν οριστεί οι δικαστικοί συμπαραστάτες, είτε όχι.
Σε ό,τι αφορά στη συμμετοχή τους σε ασκήσεις, η απαλλαγή από αυτές είναι υποχρεωτική διά τη διοίκηση, μόνο όμως για τους γονείς ανήλικου τέκνου ΑΜΕΑ και εφ’ όσον ασκούν κατά αποκλειστικότητα την επιμέλεια αυτού, είτε εν τοις πράγμασι, είτε κατόπιν δικαστικής αποφάσεως. Από την άλλη, είναι μη υποχρεωτική για τη διοίκηση, η οποία ωστόσο κατά την εξέταση του σχετικού αιτήματος πρέπει να δικαιολογεί τυχόν αρνητική της πράξη. Επομένως, δικαιολόγηση της αρνητικής πράξης από τη διοίκηση με γνώμονα τη φύση των καθηκόντων των αιτούντων να υπαχθούν στις σχετικές διατάξεις. Αυτή είναι η νομική διάσταση του ζητήματος.
Έχει διασαφηνιστεί από σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και φυσικά η αλλαγή ολόκληρου του θεσμικού πλαισίου είναι πέρα από τις στενές αρμοδιότητες του ΥΠΕΘΑ. Είμαστε έτοιμοι να συμμετέχουμε ενεργά και με συγκεκριμένες προτάσεις προς τα καθ’ ύλη αρμόδια Υπουργεία για να διορθώσουμε, ενδεχομένως, αυτό το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο νομίζω ότι όντως πρέπει να αποσαφηνιστεί και να είναι πιο συγκεκριμένο και καθοριστικό όσον αφορά στο καθεστώς απαλλαγών, αυτών οι οποίοι αποδεδειγμένα ως γονείς ή έχοντες την επιμέλεια έχουν στις τάξεις της οικογένειάς τους ΑΜΕΑ.
Στη δευτερολογία μου επιτρέψτε μου, δεν θα το αναπτύξω τώρα, αλλά θα σας δώσω κάποια συγκεκριμένα αριθμητικά στοιχεία που αποδεικνύουν τόσο την έκταση του προβλήματος αλλά και το πολύ ικανοποιητικό -κατά την άποψή μου- εύρος κάλυψης αυτού του προβλήματος από την ανταπόκριση των Επιτελείων στις περιπτώσεις που έχουν τεθεί ενώπιον τους για την κρίση τους.
Σας ευχαριστώ».
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ:
«Δεν θα αμφισβητήσω την ουσία της ανάλυσής σας, κύριε συνάδελφε. Άλλωστε έχω διατελέσει ως αρμόδιος Υφυπουργός Εργασίας, αρμόδιος για την Πρόνοια και ειδικά τα προβλήματα των ΑΜΕΑ, τα είχαμε επεξεργαστεί τότε σε μία πάρα πολύ δύσκολη συγκυρία. Εδώ, ο κ. Γιάννης Βρούτσης που κάθεται δίπλα μου ήταν ο Υπουργός Εργασίας εκείνο το δύσκολο διάστημα. Θυμάται τις ατελείωτες ώρες που ασχολούμασταν με τα ζητήματα αυτά προκειμένου να επιλύσουμε όσα γινόταν κατά το δυνατόν.
Δείτε όμως και την δική μου ανάλυση και ιδίως τα αριθμητικά στοιχεία που θα παραθέσω, για να δούμε κατά πόσον η διοίκηση ενεργεί κατά το δοκούν, κατά βούληση, όπως «της καπνίσει» (για να το πω λαϊκά) ή έχει την τάση να συμμορφώνεται, τόσο με την κείμενη νομοθεσία, όσο και με διάθεση συνδρομής και απάλυνσης αυτού του ειδικού φόρου που έχουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Καταρχήν η αποδοχή της γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, την καθιστά υποχρεωτική. Γνωμοδότησε. Ό,τι είπε οφείλουμε ως Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου, ως διοίκηση, να το ακολουθήσουμε. Από εκεί και πέρα η άρνηση ικανοποίησης του δικαιώματος χορήγησης διευκολύνσεων λόγω μη ρητής αλλά συναγόμενης απόδοση επιμέλειας δεν είναι ζήτημα νομοτεχνικό, είναι ζήτημα πραγματικό και συνδέεται με την εν τοις πράγμασι εφαρμογή ενός ήδη υπάρχοντος κανόνα.
Στην πραγματικότητα λοιπόν τι συμβαίνει; Τι ακριβώς γίνεται στις Ένοπλες Δυνάμεις σε σχέση με αυτό το πρόβλημα; Τα μεγέθη είναι μετρήσιμα. Ακούστε τα:
Για τα τελευταία τρία χρόνια στις υπαγόμενες Διευθύνσεις του ΓΕΕΘΑ έχουν αιτηθεί τις διευκολύνσεις αυτές 25 άτομα. Εξυπηρετήθηκαν όλα σε ποσοστό 100%.
Στο Ελληνικό Στρατό υπεβλήθησαν 926 αιτήσεις για υπαγωγή σε συγκεκριμένη κατηγορία. Διευκολύνθηκαν 909 στελέχη ήγουν ποσοστό εξυπηρετηθέντων κατά 98%.
Στο Πολεμικό Ναυτικό έγιναν 166 αιτήσεις και εγκρίθηκαν οι 161. Συνεπώς εξυπηρετήθηκε το 96,99% εκ των αιτηθέντων.
Στην Πολεμική Αεροπορία περιήλθαν 104 αιτήσεις σε γνώση του ΓΕΑ και εγκρίθηκαν οι 99, άρα ποσοστό εξυπηρετηθέντων 94%.
Επομένως, από την πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι τα αιτήματα για απαλλαγή από νυχτερινές εκπαιδεύσεις - ασκήσεις, κατά συντριπτικό ποσοστό ικανοποιούνται. Κατανοώ τη διάθεση της Π.Ο.Ε.Σ. να αναδείξει ένα ζήτημα, αλλά επιτρέψτε μου να εκφράσω την ταπεινή μου άποψη, με αυτά τα συντριπτικά ποσοστά ικανοποίησης αυτών των αιτημάτων από τα Επιτελεία, δεν θα έλεγα ότι θα ήταν θέμα υψίστης προτεραιότητας. Θα μου πείτε, ένας να μην ικανοποιηθεί υπάρχει θέμα. Το βλέπω. Αλλά καταλαβαίνετε, από την άλλη πλευρά, πως ικανοποιείται η συντριπτική πλειοψηφία των αιτημάτων.
Άρα η διοίκηση, τα Γενικά Επιτελεία εν προκειμένω, έχουν πάρα πολύ καλή διάθεση να βοηθήσουν. Και το ενδιαφέρον για το προσωπικό, για όλα τα ειδικά προβλήματα που αντιμετωπίζει (κι αυτό είναι ένα πάρα πολύ ειδικό και πάρα πολύ σοβαρό πρόβλημα, δεν υπάρχει αμφιβολία επ’ αυτού) πραγματικά τα βλέπουμε με μεγάλο ενδιαφέρον και αποδείχθηκε από το ποσοστό ανταπόκρισης.
Τέλος, εάν απορριφθεί η σχετική αίτηση του στελέχους, υπάρχει πάντα βάσει της κείμενης νομοθεσίας το δικαίωμα στο στρατιωτικό να ασκήσει εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης αυτών, ενδικοφανή προσφυγή για την εξέταση του αιτήματος σε πρώτο και τελευταίο βαθμό από τη Διακλαδική Επιτροπή Κοινωνικών Προβλημάτων. Ειδικά για το ΓΕΣ, την τελευταία τριετία, προσέφυγαν μόλις πέντε στελέχη και άσκησαν αυτήν την ενδικοφανή προσφυγή. Νομίζω πως αυτό δείχνει ότι το ποσοστό ικανοποίησης των σχετικών αιτημάτων είναι πολύ υψηλό, αλλά υπάρχει και ο άλλος δρόμος, αν θέλετε η ανώτερη βαθμίδα κρίσης αυτής της φύσης των αιτήσεων.
Επισημαίνω ότι το καθεστώς υπηρεσιακής κατάστασης στρατιωτικού προσωπικού αποσκοπεί πάντα στην εύρυθμη και ομαλή λειτουργία της στρατιωτικής υπηρεσίας. Η υπηρεσία πρέπει να ικανοποιείται στο πλαίσιο βέβαια ενός δίκαιου και αποτελεσματικού νομικού πλαισίου που θα καλύπτει πρωτίστως -γιατί αυτή είναι η ειδική φύση του Στρατεύματος- τις υπηρεσιακές και επιχειρησιακές απαιτήσεις, λαμβάνοντας όμως παράλληλα τις προσωπικές και κοινωνικές ανάγκες των στελεχών, ώστε να διασφαλίζεται, προπάντων η επιχειρησιακή ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και η ετοιμότητα του προσωπικού να συνδράμουν σε αυτόν τον ανώτερο σκοπό.
Έχουμε την πρόθεση να ζητήσουμε την επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου, αλλά νομίζω ότι το πρόβλημα δεν είναι τόσο μεγάλο, όπως τουλάχιστον περιγράφεται από την Π.Ο.Ε.Σ., δεδομένης αυτής της πραγματικής ανταπόκρισης των επιτελείων σε τέτοιου είδους περιπτώσεις. Όμως πάντα -και θα συμφωνήσω εδώ μαζί σας- μπορούμε να πάμε και καλύτερα , έως να πάμε 100% άριστα. Αυτή τουλάχιστον είναι η διάθεση.
Σας ευχαριστώ».