Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019

Αυξήσεις έως 150 ευρώ σε παλαιές και νέες συντάξεις αναδρομικά - Παραδείγματα και αναλυτικοί πίνακες με τις αυξήσεις






Αυξήσεις σε παλιές και νέες συντάξεις, που για τα 35 έτη ασφάλισης κυμαίνονται μεταξύ 40 και 120 ευρώ, ενώ για τα 40 και άνω έτη ξεπερνούν τα 150 ευρώ, δρομολογούνται με το νέο ασφαλιστικό που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας και θα έρθει στη Βουλή τον Δεκέμβριο, με αναδρομική ισχύ από τον Οκτώβριο του 2019.
Το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις» αποκαλύπτει σήμερα με αναλυτικούς πίνακες τι αυξήσεις προκύπτουν στις συντάξεις με 4 «σενάρια» αύξησης των ποσοστών αναπλήρωσης κατά 5%, 8%, 12% και 15%, από τα 28, 30 ή από τα 35 έτη και άνω. Η αύξηση στα ποσοστά αναπλήρωσης εξετάζεται ήδη στο υπουργείο Εργασίας, μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ, αλλά το αν θα αυξηθούν 5%, ή 15% και αν θα πιάνουν τα 28 έτη ή μόνον από τα 35 έτη και άνω, θα εξαρτηθεί από μελέτη που ετοιμάζεται.
Οι νέες ρυθμίσεις θα ενσωματώνουν πάντως τις επιταγές του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο 4387/2016 στα ποσοστά αναπλήρωσης που χρησιμοποιήθηκαν τόσο για τον υπολογισμό των νέων, από 13/5/2016 και μετά, συντάξεων όσο και για τον επανυπολογισμό των παλαιών –μέχρι 12/5/2016- συντάξεων. Ο πήχυς που έβαλε εμμέσως το ΣτΕ είναι η αναπλήρωση να φτάνει στο 50% αντί 42,8% που είναι τώρα με 40 έτη ασφάλισης.
Η μεταβολή αυτή σημαίνει αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 16,8% (42,8+16,8%=50). Οι πίνακες του ενθέτου «Ασφάλιση και Συντάξεις» έγιναν με σενάρια αυξήσεων από 5% ως 15%.
Οι νέες διατάξεις ανατρέπουν τις μειώσεις του παρελθόντος και επιφέρουν βελτιώσεις στις κύριες συντάξεις, οι οποίες σημαίνουν αυξήσεις για τις εξής κατηγορίες:
1. Για όσους έχουν κάνει αίτηση συνταξιοδότησης και περιμένουν την οριστική σύνταξη, η οποία θα υπολογιστεί με αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης, και επομένως η ανταποδοτική σύνταξη θα βγει μεγαλύτερη απ’ ό,τι με το νόμο Κατρούγκαλου. Η αύξηση θα μετράει από 4 Οκτωβρίου 2019, ενώ για το διάστημα από την υποβολή της αίτησης μέχρι τον Οκτώβριο τα αναδρομικά που τους οφείλονται από την κύρια σύνταξη θα δοθούν με τα παλιά ποσοστά αναπλήρωσης.
2. Για όσους θα κάνουν αίτηση από την ψήφιση του νόμου και μετά, καθώς θα έχουν απευθείας νέο υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης με τα αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης. Η όποια αύξηση προκύπτει θα μετράει από την ημερομηνία αίτησης.
3. Για όσους έχουν κάνει αίτηση από 13/5/2016 και μετά και έχουν πάρει ήδη την οριστική κύρια σύνταξη (νέοι συνταξιούχοι με νόμο Κατρούγκαλου). Η σύνταξή τους θα υπολογιστεί εκ νέου με βάση τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και η αύξηση που θα προκύπτει θα πιστωθεί από τον Οκτώβριο του 2019 και μετά.
Προσοχή: Η προσωπική διαφορά που καταβάλλεται σε νέους συνταξιούχους της περιόδου 13 Μαΐου 2016 ως 31 Δεκεμβρίου 2018, εφόσον είχαν μείωση άνω του 20% λόγω του ασφαλιστικού νόμου 4387, εξετάζεται να διατηρηθεί ακόμη και στην περίπτωση που το νέο καθεστώς θα περιορίζει τη μείωση κάτω από το 20%. Στην πράξη, δεν θα πάρουν αυξήσεις παρά μόνον στην περίπτωση που κερδίζουν περισσότερα από την προσωπική διαφορά που παίρνουν.
Παραδείγματα:
1. Ασφαλισμένος με μέσο όρο αποδοχών 800 ευρώ από το 2002 ως το 2019, βγαίνει στη σύνταξη με 28 έτη. Με το ισχύον σύστημα θα έπαιρνε 576 ευρώ. Με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 5%, θα πάρει 585 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 8%, θα πάρει 591 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 12% παίρνει σύνταξη 599 ευρώ και με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 15%, η σύνταξη βγαίνει στα 604 ευρώ. Οι αυξήσεις στην τελική του σύνταξη κυμαίνονται από 9 ως 28 ευρώ.
2. Ασφαλισμένος με μέσο όρο αποδοχών 800 ευρώ που έχει 33 έτη, με το ισχύον σύστημα θα έπαιρνε 629 ευρώ. Με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 5% θα πάρει 641 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 8%, θα πάρει 649 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 12% παίρνει σύνταξη 658 ευρώ και με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 15%, η σύνταξη βγαίνει στα 666 ευρώ. Οι αυξήσεις στη σύνταξη, ανάλογα με την αύξηση στα ποσοστά αναπλήρωσης, κυμαίνονται από 12 ως 37 ευρώ.
3. Ασφαλισμένος με μέσο όρο αποδοχών 2.350 ευρώ που έχει 35 έτη, με το ισχύον σύστημα θα έπαιρνε σύνταξη 1.179 ευρώ. Με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 5%, θα πάρει 1.218 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 8%, θα πάρει 1.242 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 12% παίρνει σύνταξη 1.274 ευρώ και με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 15%, η σύνταξη βγαίνει στα 1.298 ευρώ. Οι αυξήσεις στη σύνταξη, ανάλογα με την αύξηση στα ποσοστά αναπλήρωσης, κυμαίνονται από 39 ως 119 ευρώ.
4. Ασφαλισμένος με μέσο όρο αποδοχών 2.350 ευρώ που έχει 40 έτη, με το ισχύον σύστημα θα έπαιρνε 1.390 ευρώ. Με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 5%, θα πάρει 1.440 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 8%, θα πάρει 1.470 ευρώ, με αύξηση της αναπλήρωσης κατά 12% παίρνει σύνταξη 1.510 ευρώ και με αύξηση του ποσοστού αναπλήρωσης κατά 15%, η σύνταξη βγαίνει στα 1.541 ευρώ. Οι αυξήσεις στη σύνταξη κυμαίνονται από 50 ως 151 ευρώ.













πηγή:https://www.eleftherostypos.gr/oikonomia/476415-apokalypsi-ayxiseis-eos-150-eyro-se-palaies-kai-nees-syntaxeis-anadromika/

Αλαλούμ με τα αναδρομικά των συνταξιούχων








Ενώ το Συμβούλιο της Επικρατείας δημοσιοποίησε την περασμένη Παρασκευή τα πλήρη κείμενα των
πρόσφατων αποφάσεών του για τον νόμο Κατρούγκαλο (4387/2016), το τοπίο σχετικά με την καταβολή αναδρομικών στους συνταξιούχους παραμένει ομιχλώδες.
νώ το Συμβούλιο της Επικρατείας δημοσιοποίησε την περασμένη Παρασκευή τα πλήρη κείμενα των 
Το θέμα ξεκίνησε όταν μετά τη γνωστοποίηση των βασικών στοιχείων των εν λόγω αποφάσεων του ΣτΕ, υπήρξε η εκτίμηση ότι ανοίγουν τον δρόμο για την καταβολή αναδρομικών στους συνταξιούχους, καθώς, μεταξύ άλλων, κρίθηκε αντισυνταγματική η περικοπή επικουρικών συντάξεων πάνω από 1.300 ευρώ.
Η εκτίμηση με τη μεγαλύτερη δημοσιότητα αναφερόταν σε καταβολή αναδρομικών 10 μηνών σε συνταξιούχους, για περικοπές που είχαν υποστεί οι συντάξεις τους από τον Ιούνιο του 2015 (όταν εκδόθηκε η προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ), μέχρι την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου τον Μάιο του 2016.
Κυβερνητικά στελέχη με δηλώσεις τους καλλιέργησαν το κλίμα προσμονής για τα αναδρομικά, ορισμένα μάλιστα έκαναν λόγο και για έναρξη καταβολής τους μέσα στο 2019. Πιθανότητα, που απέκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα ο υφυπουργός Εργασίας Νότης Μηταράκης δηλώνοντας ότι: «Αν δοθούν αναδρομικά, θα είναι από το 2020, δεν θα δοθούν το 2019», ενώ επισήμανε ότι  αν θα καταβληθούν, αυτό θα γίνει κατά τέτοιο τρόπο, που να μην προκαλείται δημοσιονομικό πρόβλημα (αφήνοντας δηλαδή να εννοηθεί ότι η πληρωμή θα γίνει σε πολλές δόσεις).
Ωστόσο, γνωστοί εργατολόγοι (Μητρόπουλος, Ρωμανιάς κά) σε παρεμβάσεις τους και αντίθετα με το κλίμα προσμονής και ευφορίας, υποστηρίζουν ότι το ΣτΕ, με τις συγκεκριμένες αποφάσεις έκλεισε το θέμα καταβολής αναδρομικών από περικοπές συντάξεων! Πράγματι, το ΣτΕ ξεκαθαρίζει ότι η ισχύς των αποφάσεων της Ολομέλειάς του, αρχίζει από την ημέρα δημοσίευσής τους (4 Οκτωβρίου 2019).
Οι ίδιοι παράγοντες αναφέρουν ότι αν η κυβέρνηση προχωρήσει σε καταβολή αναδρομικών θα είναι κατόπιν πολιτικής απόφασης και όχι γιατί επιβλήθηκε από το ΣτΕ. Όμως, η κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έχει αποσαφηνίσει αν θα δώσει αναδρομικά στους συνταξιούχους, πόσα θα είναι αυτά και πως θα καταβληθούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο υπολογίζουν ότι τα αναδρομικά 10 μηνών θα ανέλθουν συνολικά σε 4 δις ευρώ, ποσό δυσβάσταχτο για τα κρατικά ταμεία, ακόμα και αν ρυθμιστεί σε δόσεις.

Οι αποφάσεις του ΣτΕ

Υπενθυμίζεται ότι οι αποφάσεις του ΣτΕ, για την περικοπή των συντάξεων, που επέβαλε ο νόμος Κατρούγκαλου έχουν ως εξής:
Το δικαστήριο έκρινε κατά πλειοψηφία αντισυνταγματική τη διάταξη για τον υπολογισμό των επικουρικών συντάξεων.Ειδικότερα κρίθηκε αντισυνταγματική η περικοπή επικουρικών συντάξεων πάνω από 1.300 ευρώ διότι αντίκειται στην αρχή αναλογικότητας και ισότητας.
1.300 ευρώ υπολογίζονται ως μεικτά. Δηλαδή κύρια σύνταξη, επικουρική, εισφορά αλληλεγγύης, προ φόρων και λοιπά. Kαι εδώ μετά την απόφαση του ΣτΕ η πολιτεία πρέπει άμεσα να νομοθετήσει.
Επίσης, το δικαστήριο κατά πλειοψηφία έκρινε αντισυνταγματικό το ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων, κυρίως για τις μεγάλες συντάξεις και τους συνταξιούχους που έχουν πολλά χρόνια εργαστεί, ειδικότερα το ανώτατο πλαφόν αναπλήρωσης 46,8% για 42 χρόνια εργασίας.


Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2019

Τι αποφάσισε το ΣτΕ για αναδρομικά - Δώρα και συντάξεις



-Τέλος στα αναδρομικά-Δώρα αμετάκλητα για «παλαιούς» και νέους συνταξιούχους
Ισχυρές οι περικοπές Βρούτση του 2012 (περικοπή συντάξεων-κατάργηση Δώρων, ν. 4093/2012)
-Ανίσχυρες οι αποφάσεις του 2015 που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές Βρούτση (υπ’αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις ΟλΣτΕ)
-Συνταγματικός ο επανυπολογισμός των «παλαιών» συντάξεων (προ 13/5/2016)
-Ανοιχτή η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς
-Συγκράτηση των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060 (νομιμοποίηση «ρήτρας ΔΝΤ»)
-Σύνδεση συνταξιοδοτικών δαπανών με το χρέος-οικονομία (662/2012 απόφαση ΟλΣτΕ, Πρόεδρος Παναγιώτης Πικραμένος)
Ιδού η απόφαση 1891/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ
που ανέτρεψε όλα τα δεδομένα στο Ασφαλιστικό
Ι.Την Παρασκευή 18/10/2019 η Γραμματεία της Ολομέλειας του ΣτΕ έδωσε και επίσημα στη δημοσιότητα τις αποφάσεις για τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016).
Συνολικά οι αποφάσεις είναι είκοσι τρεις (23) και έχουν λάβει αριθμούς 1880-2003/2019. Οι πιο σημαντικές είναι πέντε (5), οι υπ’αριθ. 1880 και 1888-1891/2019, ενώ η πιο καταλυτική όλων για το παρόν και το μέλλον των συντάξεων είναι η υπ’αριθ.1891/2019 που έλυσε, δυστυχώς σε βάρος των συνταξιούχων, το ζήτημα του επανυπολογισμού και της προσωπικής διαφοράς και έβαλε αμετάκλητα ταφόπλακα στο ζήτημα των αναδρομικών και των Δώρων.
Η απόφαση αυτή ανέτρεψε όλα τα μέχρι τώρα δεδομένα για το Ασφαλιστικό Σύστημα της χώρας μας και μπορεί να δώσει ισχυρά ερείσματα για περαιτέρω μειώσεις στις συντάξεις στο προσεχές μέλλον.
ΙΙ. Οι προσφυγές των κοινωνικών φορέων και των μεμονωμένων συνταξιούχων κατά του ν. 4387/2016 είχαν κατατεθεί στις 14/12/2016, συζητήθηκαν ενώπιον της Ολομέλειας (μετ’αναβολήν) στις 4/10/2017, οι διασκέψεις είχαν ολοκληρωθεί μεταξύ 11/5/2018 και 7/6/2018, ενώ οι αποφάσεις δημοσιεύθηκαν (σε περίληψη) ενάμισι χρόνο μετά, στις 4/10/2019.
ΙΙΙ.Αναφορικά με την υπ’αριθ. 1891/2019 απόφαση, οι διασκέψεις της Ολομέλειας (συνολικά οκτώ) έλαβαν χώρα στις 11, 18, 21, 22, 24 και 25/5/2018 και στις 6-7/6/2018).
Ήδη στην πρώτη διάσκεψη, στις 11/5/2018 αποφασίστηκαν σχεδόν όλα τα νομικά ζητήματα με την οριακή πλειοψηφία 13 υπέρ έναντι 12 κατά, με την ψήφο του Προέδρου του ΣτΕ κ.Νικόλαου Σακελλαρίου να είναι ανάμεσα στις 12 «κατά».
Στις 16/5/2018 ο Πρόεδρος τότε του ΣτΕ κ.Νικόλαος Σακελλαρίου υπέβαλε την παραίτησή του, καταγγέλλοντας «παρεμβάσεις» στο έργο του, σαφώς αναφερόμενος στη διάσκεψη και τις αποφάσεις που είχαν ληφθεί στις 11/5/2018 για τον επανυπολογισμό και την περικοπή της προσωπικής διαφοράς των «παλαιών» συντάξεων.
Τότε ο τέως Πρόεδρος του ΣτΕ κ.Νικόλαος Σακελλαρίου είχε δηλώσει:
«(…) Τα χρόνια που ακολούθησαν, οι αντοχές όλων μας δοκιμάσθηκαν ακόμη περισσότερο από τα νεώτερα μνημόνια που επέβαλαν τη λήψη και νέων επώδυνων οικονομικών μέτρων, που συνοδεύθηκαν από τις συνεχείς μειώσεις μισθών και συντάξεων.
Οι καταστάσεις αυτές, οδήγησαν το Δικαστήριο στην έκδοση σειράς αποφάσεων της Ολομελείας του σχετικά με την μή περαιτέρω μείωση των συντάξεων και την θεσμική θωράκιση των προσώπων, που είναι επιφορτισμένα με βασικές αποστολές του Κράτους, όπως η εθνική άμυνα, η ασφάλεια, η υγεία, η παιδεία και η Δικαιοσύνη.
Φρονούμε, ότι τα δικαστικά αυτά προηγούμενα και οι εγγυήσεις που ετέθησαν με αυτά, δεν μπορούν, χωρίς να παραβιάζεται το Σύνταγμα, να αγνοηθούν ούτε, πολύ περισσότερο, να παρακαμφθούν από το νομοθέτη, με το πρόσχημα της καταρτίσεως ενός νέου ασφαλιστικού συστήματος μέσω του επανυπολογισμού όλων, των μέχρι σήμερα, απονεμηθεισών συντάξεων – πράγμα που θέτει τους ήδη συνταξιούχους σε καθεστώς πλήρους ανασφαλείας, κατά παράβαση της αρχής της εμπιστοσύνης – και μέσω της εισαγωγής, σε συνάρτηση, πάντοτε, με τον επανυπολογισμό, ενός νέου τρόπου υπολογισμού των εφεξής απονεμομένων συντάξεων, μέτρα που οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, σε περαιτέρω μείωση του ύψους των συντάξεων, το οποίο, όμως, έχει ήδη διαμορφωθεί, μετά τις αλλεπάλληλες περικοπές τους, σε ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο.
Σε αντίθετη περίπτωση, εκτιμούμε, ότι είναι πλέον ή ορατός ο κίνδυνος περαιτέρω μειώσεως του ύψους των απονεμομένων συντάξεων, με τελικό αποτέλεσμα την πλήρη εξαθλίωση όλων των συνταξιούχων.«.
IV.Η υπ’αριθ. 1891/2019 απόφαση ΟλΣτΕ, που ελήφθη με πλειοψηφία 13 ψήφων υπέρ έναντι 12 κατά, στη διάσκεψη της 11/5/2018, μετά την οποία ο μειοψηφήσας Πρόεδρος του ΣτΕ κ.Νικόλαος Σακελλαρίου παραιτήθηκε, αποφάσισε για τους παλιούς συνταξιούχους τα εξής:
-Δεν δικαιούνται αναδρομικά-Δώρα, αμετάκλητα, οι «παλαιοί» και νέοι συνταξιούχοι
-Είναι ισχυρές οι περικοπές Βρούτση του 2012 (περικοπή συντάξεων-κατάργηση Δώρων, ν. 4093/2012)
-Είναι ανίσχυρες οι αποφάσεις του 2015 που είχαν κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές Βρούτση (υπ’αριθ. 2287-2290/2015 αποφάσεις ΟλΣτΕ)
-Είναι συνταγματικός ο επανυπολογισμός των «παλαιών» συντάξεων (προ 13/5/2016)
-Μένει ανοιχτό το ζήτημα για την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς
-Είναι νόμιμη η συγκράτηση των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060 (νομιμοποίηση «ρήτρας ΔΝΤ»)
-Ισχύει η μνημονιακή δέσμευση για τη σύνδεση των συνταξιοδοτικών δαπανών με το χρέος-οικονομία (662/2012 απόφαση ΟλΣτΕ, Πρόεδρος Παναγιώτης Πικραμένος)
V.Η ΕΝΥΠΕΚΚ, ήδη με την από 12/5/2018 ανακοίνωσή της, είχε ενημερώσει τους συνταξιούχους για την αρνητική αυτή δικαστική εξέλιξη, αμέσως μετά τη διάσκεψη της 11/5/2018, που οδήγησε τελικά σε παραίτηση τον Πρόεδρο του ΣτΕ στις 16/5/2018.
Επίσης με την από 4/10/2019 ανακοίνωσή μας είχαμε ενημερώσει τους συνταξιούχους για την αρνητική αυτή δικαστική εξέλιξη, καλώντας τους να μην προσφεύγουν εφεξής στα Δικαστήρια και να μην ξοδεύονται περαιτέρω για τα ίδια ζητήματα.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ, μετά την έκδοση των αποφάσεων του ΣτΕ και ιδιαίτερα της υπ’αριθ. 1891/2019 που ελήφθη με οριακή πλειοψηφία και οδήγησε τον πρώην Πρόεδρο του ΣτΕ σε παραίτηση, καλεί όλους τους συνταξιούχους να πιέσουν συντονισμένα και ενωτικά την κυβέρνηση για άμεση και δίκαιη λύση στο ζήτημα των αναδρομικών.
Η ΕΝΥΠΕΚΚ καλεί τέλος το Συνδικαλιστικό Κίνημα και ολόκληρη την κοινωνία σε ενότητα, περισσότερο αναγκαία από κάθε άλλη χρονική συγκυρία.
Ιδού το απόσπασμα της υπ’αριθ. 1891/2019 απόφασης ΟλΣτΕ
που «έφερε τα πάνω κάτω» στα αναδρομικά και τις συντάξεις
«18. Επειδή, ειδικότερα, όσον αφορά τις συντάξεις, με τον ν. 4387/2016 μεταβλήθηκε εκ βάθρων το σύστημα υπολογισμού και αναπροσαρμογής των συντάξεων των ασφαλισμένων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, μισθωτών και αυτοαπασχολουμένων, περιλαμβανομένων και όσων ελάμβαναν ήδη σύνταξη πριν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου. Σύμφωνα με το νέο σύστημα, η ασφαλιστική παροχή (κύρια σύνταξη) για όλους τους ασφαλισμένους του νέου φορέα, μισθωτούς και μη, προκύπτει από το άθροισμα εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης, η πρώτη των οποίων χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και η δεύτερη, κατ’ αρχήν, από τις ασφαλιστικές εισφορές.
Ειδικότερα, η εθνική σύνταξη καθορίζεται, κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου, στο ποσό των 384 ευρώ υπό την προϋπόθεση της πραγματοποιήσεως χρόνου ασφάλισης τουλάχιστον 20 ετών (ή ακόμη και 15 ετών, οπότε παρέχεται μειούμενη κατά 2% για κάθε έτος ασφάλισης που υπολείπεται των 20 ετών) και καταβάλλεται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, για την καταβολή της δε απαιτείται η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Η ανταποδοτική σύνταξη προκύπτει από τις συντάξιμες αποδοχές, το χρόνο ασφάλισης και τα οριζόμενα στο νόμο κατ’ έτος ποσοστά αναπλήρωσης, κοινά για κάθε κατηγορία ασφαλισμένων. Για τους μισθωτούς ασφαλισμένους, συντάξιμες αποδοχές είναι ο μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου, δηλαδή το πηλίκον της διαιρέσεως του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών δια του συνολικού χρόνου ασφαλίσεώς του, ως σύνολο δε μηνιαίων αποδοχών που έλαβε ο ασφαλισμένος νοείται το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές, καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου. Για τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες, ως συντάξιμες αποδοχές νοείται το εισόδημα το οποίο υπόκειται σε εισφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου. Υπό το καθεστώς του νέου νόμου, η αναπροσαρμογή των συντάξεων καθορίζεται ανάλογα με την εξέλιξη του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος και των ετήσιων μεταβολών του δείκτη τιμών καταναλωτή. Εκτός από τη μεταβολή του συστήματος αυτού, που αφορά τον υπολογισμό των μελλοντικών συντάξεων και οδηγεί σε μείωση των εφεξής καταβαλλομένων συντάξεων σε σχέση με το προϊσχύον σύστημα, προβλέφθηκε επανυπολογισμός των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων, των συντάξεων, δηλαδή, που καταβάλλονταν σε συνταξιούχους που είχαν αποχωρήσει από την υπηρεσία τους πριν από τη δημοσίευση του ν. 4387/2016. Οι χορηγούμενες στους παλαιούς αυτούς συνταξιούχους συντάξεις διαμορφώνονται υπό την ισχύ του ν. 4387/2016 και αποτελούνται πλέον και αυτές από το τμήμα της εθνικής και το τμήμα της ανταποδοτικής σύνταξης. Η τελευταία υπολογίζεται επί τη βάσει του συντάξιμου μισθού επί του οποίου κανονίσθηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη και επί του οποίου εφαρμόζονται τα ποσοστά αναπλήρωσης του άρθρου 8 του ν. 4387/2016 αναλόγως των ετών ασφάλισης βάσει των οποίων κανονίσθηκε η επανυπολογισθείσα σύνταξη.
Για την αντιμετώπιση, εξάλλου, των αυξομειώσεων που ανακύπτουν, λόγω του ανακαθορισμού των συντάξεων σε σχέση με τις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις, προβλέπεται για μεν την περίπτωση της αυξήσεως η τμηματική καταβολή της στο μέλλον (εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής αναπροσαρμογής), για δε την περίπτωση της μειώσεως η διατήρηση, υπό μορφή προσωπικής διαφοράς, της παλαιάς συντάξεως μέχρι 31.12.2018 (οπότε ολοκληρώνεται, κατά τα αναφερόμενα στην αιτιολογική έκθεση, το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής). [Εξάλλου, για το μεταγενέστερο της μεταβατικής αυτής περιόδου χρονικό διάστημα -από 1.1.2019 και εφεξής- ο νομοθέτης προέβλεψε τη δυνατότητα διατηρήσεως, ως προσωπικής διαφοράς, τμήματος της παλαιάς συντάξεως. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι, αν το καταβαλλόμενο, από 1.1.2019, ποσό συντάξεως είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον επανυπολογισμό του, το υπερβάλλον ποσό περικόπτεται, η περικοπή, εντούτοις, αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης, κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, κύριας σύνταξης του δικαιούχου.
Στην περίπτωση, εξάλλου, αυτή, το τυχόν επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο, ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την μελλοντική αναπροσαρμογή των συντάξεων βάσει των πάγιων ρυθμίσεων του νέου νόμου (άρθρα 1 παρ. 2 και 2 παρ. 2 του ν. 4472/2017)]. Με τις ανωτέρω ρυθμίσεις, ο νομοθέτης, προκειμένου να επιτύχει, εν μέσω της παρατεινόμενης οικονομικής κρίσης και υπό συνθήκες έντονων δημοσιονομικών πιέσεων, τον στόχο της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος -βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα- αλλά και να διασφαλίσει την ευχερή παρακολούθηση του στόχου αύξησης της συνταξιοδοτικής δαπάνης το πολύ κατά 2,5% του ΑΕΠ του έτους 2009 μέχρι το έτος 2060, προκρίνει, κατ’ εφαρμογή των αρχών της διαγενεακής ισότητας και αλληλεγγύης, την άμεση εφαρμογή των νέων, ενιαίων κανόνων υπολογισμού των συντάξεων τόσο στους εξερχόμενους από την αγορά εργασίας μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 όσο και στους ήδη συνταξιούχους μέσω του επανυπολογισμού των συντάξεών τους.
Σε σχέση με τους τελευταίους, με τις διατάξεις των άρθρων 14 και 33 του ν. 4387/2016 και της ήδη προσβαλλόμενης κοινής υπουργικής αποφάσεως, ως βάση για τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων, λαμβάνεται το ύψος των συντάξεων όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014, με τις επελθούσες δηλαδή περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012. Ο επανυπολογισμός, επομένως, των κύριων συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων δεν αποβλέπει σε άμεσα δημοσιονομικά οφέλη, καθόσον διατηρείται, κατ’ αρχήν, ως προσωπική διαφορά, το ποσό της καταβαλλόμενης κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 σύνταξης που υπερβαίνει το συνολικό ποσό της επανυπολογισθείσας, αλλά μόνο σε έμμεσα, μέσω της κατ’ ουσίαν διατήρησης των περικοπών των ανωτέρω ν. 4051/2012 και 4093/2012, οι οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές με τις 2287 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Με τις ρυθμίσεις αυτές ο νομοθέτης επιρρίπτει το βάρος του στόχου εξασφάλισης της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος όχι μόνον στους ασφαλισμένους και στους νέους συνταξιούχους, αλλά και στους παλαιούς συνταξιούχους, μειώνοντας την προσωπική διαφορά, μέσω της κατά τα ανωτέρω επιλογής, ως βάσης επανυπολογισμού, της σύνταξης όπως αυτή είχε διαμορφωθεί στις 31.12.2014, και επιφέροντας με τον τρόπο αυτό – ουσιαστικά – νέες περικοπές στις συγκεκριμένες συντάξεις, αντίστοιχες σε ύψος προς εκείνες που είχαν επέλθει με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012 και είχαν κριθεί, κατά τα ανωτέρω, αντισυνταγματικές, υλοποιώντας παράλληλα τη δέσμευση που η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε στο πλαίσιο του Μνημονίου του ΕΜΣ για υιοθέτηση πολιτικών -και όχι απλώς μέτρων- που αντισταθμίζουν τις δημοσιονομικές επιπτώσεις των ως άνω αποφάσεων.
Ενόψει των ανωτέρω, αλλά και των αιτίων που αναφέρονται, κατά τα προεκτιθέμενα, στην αιτιολογική έκθεση του νόμου και θέτουν σε διακινδύνευση τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος (σοβαρή και διαρκής επιδείνωση της αναλογίας εργαζομένων / συνταξιούχων λόγω του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος της χώρας, διαρκής μείωση των θέσεων απασχόλησης και αύξηση των θέσεων μερικής απασχόλησης λόγω της υψηλής ανεργίας, δραστική μείωση των αποδοχών, υφιστάμενες παθογένειες του συστήματος κλπ), αιτιολογείται κατ’ αρχήν εν προκειμένω, τόσο, γενικώς, η ανάγκη μεταρρυθμίσεως του υφισταμένου ασφαλιστικού συστήματος, η οποία δεν κωλύεται από την υποχρέωση συμμόρφωσης στις προαναφερόμενες 2287 και 2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, όσο και, ειδικώς, ο επανυπολογισμός των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων, ώστε να επωμισθούν και αυτοί και όχι μόνον οι νέοι συνταξιούχοι και οι νυν ασφαλισμένοι (με την αύξηση των εισφορών και την μείωση των μελλοντικών συντάξεων, λόγω τροποποίησης των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων) το βάρος της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης και διαγενεακής ισότητας και αλληλεγγύης∙ δεδομένου ότι και αυτοί ωφελούνται εξ ίσου από την επιδιωκόμενη, με την επιχειρούμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση, διασφάλιση της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, τη διατήρηση δηλαδή της ικανότητάς του να χορηγεί συντάξεις στους υφιστάμενους και στους μελλοντικούς συνταξιούχους.
Εξάλλου, όπως έχει εκτεθεί (σκέψη 10), με τις ανωτέρω αποφάσεις της Ολομελείας του, το Δικαστήριο κατέληξε στην κρίση περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών των ν. 4052/2012 και 4093/2012 για το λόγο ότι, ελλείψει εμπεριστατωμένης μελέτης με το ειδικότερο περιεχόμενο που αναλυτικώς εκτίθεται στις αποφάσεις αυτές, δεν ήταν δυνατόν να ελεγχθεί από το Δικαστήριο αν οι μειώσεις που επιβλήθηκαν με τις περικοπές αυτές στις συντάξεις ήταν σύμφωνες με τις συνταγματικές αρχές της κοινωνικής αλληλεγγύης, της ισότητας στα δημόσια βάρη και της αναλογικότητας. Δεν κρίθηκε, επομένως, με τις αποφάσεις αυτές ότι οι επιβληθείσες μειώσεις υπερέβαιναν τα όρια που θέτουν οι εν λόγω συνταγματικές αρχές. Συνεπώς, δεν εκωλύετο ο νομοθέτης από τις εν λόγω αποφάσεις να προβεί σε νέες ρυθμίσεις ως προς το ύψος των συντάξεων ή ακόμη και να επαναθεσπίσει τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές, εφόσον ελάμβανε υπόψη τα κριτήρια και ικανοποιούσε τις απαιτήσεις που έθεσε με τις ανωτέρω αποφάσεις του το Δικαστήριο κατόπιν ερμηνείας των μνημονευθεισών συνταγματικών διατάξεων, είτε, ακόμη, διατηρώντας τη σχετική προς τούτο ευχέρειά του, να προβεί στη θέσπιση νέου ασφαλιστικού συστήματος, στο πλαίσιο του οποίου, εφόσον επέλεγε να υιοθετήσει εκ νέου τις ανωτέρω κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές των συντάξεων κατά τον επανυπολογισμό των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων, όπως και έπραξε, υπεχρεούτο να αιτιολογήσει ειδικώς τον λόγο για τον οποίο ήταν τούτο αναγκαίο ενόψει της επιχειρούμενης συνολικής μεταρρύθμισης του συστήματος κοινωνικής ασφαλίσεως. Εν προκειμένω δε, η επίμαχη ρύθμιση – η επιλογή δηλαδή από το νομοθέτη, ως βάσης επανυπολογισμού των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί με τις κατά τα ανωτέρω κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές – η οποία δεν παρίσταται μεμονωμένη, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλέγμα μέτρων του νέου ριζικώς αναμορφωμένου ασφαλιστικού συστήματος του ν. 4387/2016, με τα οποία δεν επέρχονται απλώς οριζόντιες περικοπές προς εξυπηρέτηση αμιγώς δημοσιονομικών στόχων, όπως με τους προηγούμενους νόμους (βλ. σκέψη 9), αλλά θεσπίζονται διαρθρωτικές αλλαγές του συστήματος [ενιαίος φορέας κοινωνικής ασφάλισης, ενιαίοι κανόνες εισφορών και παροχών, επανυπολογισμός των ήδη απονεμηθεισών συντάξεων βάσει ενιαίων κανόνων για το σύνολο των συνταξιούχων, ειδική πρόνοια για την προστασία των ήδη συνταξιούχων μέσω του θεσμού της διατήρησης της προσωπικής διαφοράς κλπ] προς επίτευξη του δημοσίου συμφέροντος σκοπού διασφάλισης της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, αιτιολογείται επαρκώς λόγω της συμβολής της εν λόγω ρύθμισης στην πραγματοποίηση του σκοπού αυτού και ενόψει των ανωτέρω δημοσιονομικών και νομικών συνθηκών υπό τις οποίες θεσπίσθηκε.
Καθόσον, πέραν των όσων εκτέθηκαν σχετικώς με την αιτιολόγηση της ρύθμισης αυτής από τις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης των γενεών, η εν λόγω ρύθμιση συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση -βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα- των οικονομικών του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και στην επίτευξη του μακροπρόθεσμου στόχου διατήρησης σταθερής της συνταξιοδοτικής δαπάνης, όπως τούτο προκύπτει από το οικ. 20263/ 121/4.5.2016 ενημερωτικό σημείωμα της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προς τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας, (με θέμα «Αποτίμηση επιπτώσεων της προτεινόμενης ασφαλιστικής μεταρρύθμισης»), στο οποίο, υπό τον τίτλο «Εξέλιξη συνταξιοδοτικής δαπάνης (κύριων και επικουρικών συντάξεων)», αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία εξέλιξης της συνταξιοδοτικής δαπάνης, διαπιστώνεται σημαντική μείωση σε απόλυτα μεγέθη, τα έτη 2010 και 2013, λόγω της εφαρμογής των διαδοχικών νόμων περιορισμού της (Ν. 4024/11, Ν. 4051/12, Ν. 4093/2012), ενώ ως % του ΑΕΠ παρατηρείται αύξηση, η οποία οφείλεται στη σημαντική μείωση του ΑΕΠ την ίδια περίοδο. Οι προβολές του βασικού σεναρίου έως το 2019 (πριν δηλαδή τη σύνταξη του σχεδίου νόμου για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση), παρουσιάζουν τη σταδιακή αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης σε απόλυτα μεγέθη (32,06 δις το 2019) για τους λόγους που προαναφέρθηκαν (αύξηση του αριθμού των συνταξιούχων, αύξηση της μέσης σύνταξης των νέων συνταξιούχων). Στο βασικό αυτό σενάριο το ύψος της συνταξιοδοτικής δαπάνης το έτος 2019 αντιστοιχεί στο 16,3% του ΑΕΠ (το υψηλό ποσοστό οφείλεται στο μειωμένο κατά 17% ΑΕΠ 2019 έναντι του ΑΕΠ 2009). Επισημαίνεται ότι στις προβολές αυτές έχει συμπεριληφθεί η δημοσιονομική επίπτωση των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, η οποία αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση της τάξης του 2% του ΑΕΠ. Αν εξαιρεθεί η δημοσιονομική επίπτωση των προαναφερθέντων νόμων, η συνταξιοδοτική δαπάνη το έτος 2019 θα φθάσει το 18,5% του ΑΕΠ (ποσοστό εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με τους αντίστοιχους μέσους Ευρωπαϊκούς Δείκτες)».
Ενόψει δε του ότι, αναγκαίως, χωρίς τη θέσπιση της επίμαχης ρύθμισης, η εν λόγω δαπάνη, θα επιβαρυνθεί αναλόγως και κατά τα επόμενα έτη, η δημοσιονομική επίπτωση της ρύθμισης αυτής στο ύψος της συνταξιοδοτικής δαπάνης είναι σημαντική. Επομένως, εκτιμωμένου και του συνολικού δημοσιονομικού οφέλους της και της ουσιαστικής συνεισφοράς της στη συγκράτηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης και, κατ’ επέκταση, στην επίτευξη -βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα- του επιδιωκόμενου στόχου της διατήρησης της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος, η εν λόγω ρύθμιση, τελούσα σε άμεση συνάφεια προς τον σκοπό του νομοθέτη και ενόψει του γενικότερου κανονιστικού πλαισίου στο οποίο εντάσσεται, παρίσταται επαρκώς δικαιολογημένη∙ δεδομένου, μάλιστα, ότι ο διακηρυσσόμενος από τον νομοθέτη σκοπός της περιστολής των δημοσιονομικών, εν γένει, και των συνταξιοδοτικών, ειδικότερα, δαπανών προς το σκοπό της διασφαλίσεως της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος και της συνεχίσεως της καταβολής ασφαλιστικών παροχών, προς όφελος όλων των συνταξιούχων, παλαιών και νέων, δεν εξυπηρετεί απλώς το δημοσιονομικό συμφέρον του Δημοσίου, αλλά αποτελεί πράγματι σκοπό δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος μπορεί να δικαιολογήσει, κατ’ αρχήν, τη λήψη των ανωτέρω μέτρων περικοπής των καταβαλλόμενων συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων, τα οποία αποβλέπουν στον εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών παροχών προς όλους τους συνταξιούχους, παλαιούς και νέους, κατ’ εφαρμογή της αρχής της κοινωνικής δικαιοσύνης και της αξίωσης του νομοθέτη για την εκπλήρωση από όλους του χρέους εθνικής και κοινωνικής αλληλεγγύης.
Συνεπώς, πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα τα προβαλλόμενα ότι, κατά τον επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων με τις διατάξεις των άρθρων 14 και 33 του ν. 4387/2016 και της πρώτης προσβαλλόμενης αποφάσεως, ο νομοθέτης διατήρησε τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές των συντάξεων που επιβλήθηκαν με τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012 (με τις 2287, 2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας), χωρίς να αιτιολογήσει τη σχετική επιλογή του, εφόσον, κατά τα ανωτέρω, η εν λόγω επιλογή αιτιολογείται επαρκώς στο πλαίσιο της επιχειρούμενης από αυτόν ασφαλιστικής μεταρρύθμισης. Τέλος, τα προβαλλόμενα ότι οι διατάξεις των άρθρων 14 και 33 του ν. 4387/2016, κατ’επίκληση των οποίων εκδόθηκε η προσβαλλόμενη 26083/887/7.6.2016 κοινή υπουργική απόφαση «Αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων – Προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων», έχουν θεσπιστεί κατά παράβαση του δεδικασμένου που απορρέει από τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενόψει του ότι με τις διατάξεις αυτές, οι οποίες επαναλαμβάνονται στο άρθρο 3 της προσβαλλόμενης κ.υ.α, ως βάση για τον επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων λαμβάνεται υπόψη το ύψος αυτών, όπως είχε διαμορφωθεί μετά τις εισαχθείσες με τις διατάξεις των ν.  4051/ 2012 και 4093/2012 περικοπές, οι οποίες κρίθηκαν, όμως, με τις ως άνω αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας αντισυνταγματικές, είναι εν πάση περιπτώσει, απορριπτέα ως αβάσιμα. Και τούτο διότι, η ύπαρξη δεδικασμένου προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ταυτότητα διαδίκων (βλ. άρθρο 197 παρ. 3 Κ.Δ.Δ., πρβλ. άρθρο 50 παρ. 5 π.δ. 18/1989), προϋπόθεση η οποία δεν συντρέχει εν προκειμένω, αφού δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, ούτε, άλλωστε, ισχυρίζονται οι αιτούντες ότι είχαν την ιδιότητα του διαδίκου στις δίκες επί των οποίων εκδόθηκαν οι ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις.».





Οι νέοι μισθοί και συντάξεις από τον Ιανουάριο (πίνακας)


Αυξήσεις στις καθαρές τους αποδοχές αναµένεται να δουν από το νέο έτος εκατοµµύρια µισθωτοί και συνταξιούχοι. Οι αυξήσεις θα προκύψουν από τη νέα µορφή της φορολογικής κλίµακας που θα επηρεάσει τον φόρο εισοδήµατος για όλα τα φυσικά πρόσωπα.



Η µορφή της φορολογικής κλίµακας βρίσκεται κοντά στην οριστικοποίησή της και οι επιτελείς του υπουργείου Οικονοµικών φέρονται να καταλήγουν σε µια εκδοχή η οποία θα περιορίζει το δηµοσιονοµικό κόστος και θα κλείνει το δηµοσιονοµικό κενό που βλέπουν οι θεσµοί για το επόµενο έτος.
Το επικρατέστερο στην παρούσα φάση σενάριο προβλέπει τα εξής:
  • ο εισαγωγικός συντελεστής αντί για 22% θα είναι 9% και θα εφαρµόζεται στο τµήµα του εισοδήµατος έως 10.000 ευρώ,
  • οι υπόλοιποι συντελεστές, πλην του δεύτερου κλιµακίου στο οποίο διατηρείται το 22%, θα µειωθούν κατά µία εκατοστιαία µονάδα.
Ετσι, η νέα κλίµακα στην επικρατέστερη εκδοχή της θα έχει ως εξής:















Αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις φέρνουν οι φορομειώσεις


Κοντά στην οριστικοποίησή της η νέα κλίµακα που θα επηρεάσει τον φόρο εισοδήµατος για όλα τα φυσικά πρόσωπα, µε το σχέδιο να προβλέπει «ψαλίδι» στους εισαγωγικούς συντελεστές.
Στο 9% από 22% αναµένεται να πέσει το ποσοστό για αποδοχές µέχρι 10.000, αµετάβλητο µένει το δεύτερο κλιµάκιο, την ώρα που από 20.000 ευρώ και πάνω θα υπάρξει ελάφρυνση κατά µία µονάδα.
Όσον αφορά την έκπτωση φόρου που οδηγεί στο αφορολόγητο όριο, πρόκειται να ισχύσουν τα εξής:
  • Αγαµος: 777 ευρώ που συνεπάγεται αφορολόγητο όριο 8.636 ευρώ.
  • Εγγαµος µε 1 παιδί: 810 ευρώ για να προκύπτει αφορολόγητο 9.000 ευρώ.
  • Εγγαµος µε 2 παιδιά: 900 ευρώ για να προκύψει αφορολόγητο όριο 10.000 ευρώ.
  • Εγγαµος µε 3 παιδιά: 1.120 ευρώ που οδηγεί σε αφορολόγητο 11.000 ευρώ.
  • Εγγαµος µε 3 παιδιά και άνω: 1.340 ευρώ που οδηγεί σε αφορολόγητο όριο 12.000 ευρώ.
Τα ποσά της έκπτωσης φόρου θα δίνονται στο σύνολό τους για εισόδηµα από µισθούς ή συντάξεις έως 12.000 ευρώ. Για εισοδήµατα άνω των 12.000 ευρώ οι εκπτώσεις φόρου θα περιορίζονται κατά 20 ευρώ ανά 1.000 ευρώ επιπλέον εισοδήµατος.
Στη νέα της µορφή η φορολογική κλίµακα εισοδήµατος των φυσικών προσώπων θα οδηγεί σε µειώσεις του φόρου εισοδήµατος το πολύ έως 450 ευρώ τον χρόνο για µισθωτούς και συνταξιούχους, ενώ για τους ελεύθερους επαγγελµατίες το όφελος θα κάνει την εµφάνισή του από το 2021 και θα ανέρχεται έως 1.700 ευρώ. Για την πλειονότητα µισθωτών και συνταξιούχων η ετήσια ελάφρυνση από τη νέα φορολογική κλίµακα θα κυµαίνεται από 50 έως 180 ευρώ.
Παραδείγµατα
  • Αγαµος µισθωτός µε ετήσιο εισόδηµα 10.000 ευρώ θα έχει ετήσιο όφελος ύψους 177 ευρώ ή µηνιαίο όφελος 14,75 ευρώ.
  • Μισθωτός µε ετήσιο εισόδηµα 15.000 ευρώ και ένα παιδί θα έχει ετήσιο όφελος της τάξης των 100 ευρώ ή µηνιαίο όφελος 8,33 ευρώ.
  • Μισθωτός µε 2 παιδιά και ετήσιο εισόδηµα 25.0 00 ευρώ θα έχει ετήσιο όφελος ύψους 40 ευρώ ή µηνιαίο όφελος 3,33 ευρώ.
Το όφελος για τους µισθωτούς θα φανεί από το νέο έτος µε τη µείωση της παρακράτησης του φόρου εισοδήµατος. 

Κοινωνικό μέρισμα: «Κλειδώνει» µέσα στον Νοέµβριο ο µποναµάς των 400 εκατ. ευρώ

Μέσα στον Νοέμβριο και µε τελική σφραγίδα από τον Κυριάκο Μητσοτάκη θα «κλειδώσει» το πού θα µοιραστεί τον ∆εκέµβριο το υπερπλεόνασµα από την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισµού και την υπέρβαση που προβλέπεται από τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασµα 3,5% του ΑΕΠ. Κυβερνητικά στελέχη διαβεβαιώνουν πως δεν έχει «κλειδώσει» το οριστικό ποσό που θα διανεµηθεί στα τέλη του χρόνου, καθώς ακόµη «τρέχουν» και οι διαβουλεύσεις µε τους θεσµούς για την οριστικοποίηση του τελικού σχεδίου του προϋπολογισµού, όπως άλλωστε «τρέχει» και η εκτέλεση του φετινού προϋπολογισµού, από την οποία θα αποδειχθούν στο τέλος τα πραγµατικά δηµοσιονοµικά περιθώρια. Σύµφωνα πάντως µε πρώτες εκτιµήσεις, το ποσό αυτό θα µπορούσε να ανέλθει ή και να υπερβεί τα 400 εκατ. ευρώ.

Διαφορετική φιλοσοφία 

Το µεγάλο στοίχηµα για την κυβέρνηση σήµερα -και αφού µεσολάβησε τον Μάιο, κατά την προεκλογική περίοδο, η διανοµή µερίσµατος στους συνταξιούχουςείναι τα νέα ποσά που προκύπτουν να διατεθούν µε διαφορετική στόχευση και φιλοσοφία. Στο πλαίσιο αυτό, θα µπορούσαν να εξεταστούν, για παράδειγµα, σενάρια για οικονοµική στήριξη σε ευαίσθητες κοινωνικές οµάδες όπως µονογονεϊκές οικογένειες, άνεργοι µε παιδιά κ.ά., να δοθούν κάποιες επιπλέον αυξήσεις στο Κοινωνικό Εισόδηµα Αλληλεγγύης ή/και να διατεθούν κάποια κονδύλια για την ενίσχυση υποδοµών κοινωνικού χαρακτήρα. Με τα σηµερινά δεδοµένα, φαίνεται πως περίπου 200 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση οικονοµικά ασθενών οµάδων, όπως ανέργων, µονογονεϊκών οικογενειών µε αύξηση του Κοινωνικού Εισοδήµατος Αλληλεγγύης, µε εισοδηµατικά και άλλα κριτήρια, αλλά και για την ενίσχυση κοινωνικών υποδοµών. Περίπου 62 εκατ. ευρώ αναµένεται να διατεθούν για την αύξηση και την προκαταβολική πληρωµή στα νοικοκυριά του επιδόµατος πετρελαίου θέρµανσης.
Τα νοικοκυριά τα οποία θα πληρούν συγκεκριµένα εισοδηµατικά και περιουσιακά κριτήρια θα λάβουν φέτος στο σύνολό του το ποσό του επιδόµατος εφόσον αγοράσουν πετρέλαιο, ενώ είναι πιθανή η χαλάρωση και των κριτηρίων αλλά και η αύξηση του ποσού της επιδότησης ανά λίτρο κατανάλωσης. Στους κερδισµένους θα είναι και οι επιχειρήσεις, καθώς δροµολογείται επιστροφή σε αυτές του 5% της προκαταβολής φόρου που έχει βεβαιωθεί µε τις φετινές δηλώσεις φόρου εισοδήµατος.
Το ποσό που θα διατεθεί για την επιστροφή της προκαταβολής ανέρχεται σε 138 εκατοµµύρια ευρώ. Για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόµη εξοφλήσει τον φόρο εισοδήµατος θα γίνει επανεκκαθάριση και θα µεταβληθούν ανάλογα οι υπολειπόµενες δόσεις. Για τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη εξοφλήσει τον φόρο το σχετικό ποσό θα τους πιστωθεί ως επιστροφή φόρου στο Τaxisnet και θα συµψηφιστεί µε άλλες φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Σύµφωνα µε πληροφορίες από ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το ενδεχόµενο µέρος του υπερπλεονάσµατος να διατεθεί µε µια διαφορετική στόχευση και φιλοσοφία, όπως για παράδειγµα προς µονογονεϊκές οικογένειες, ανέργους µε παιδιά, ή µε άλλες παρεµβάσεις, µη οριζόντιου χαρακτήρα, θα ήταν κάτι που θα συµβάδιζε µε τη σκέψη των θεσµών. Τη διάθεση µερίσµατος έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα τις τελευταίες µέρες. Μιλώντας στο «Εθνος» την προηγούµενη Κυριακή, ο υπουργός Οικονοµικών Χρήστος Σταϊκούρας είχε δηλώσει πως επιλογή της προηγούµενης κυβέρνησης, για προεκλογικούς καθαρά λόγους, ήταν να διανείµει το υπερπλεόνασµα µε µορφή επιδόµατος, αντί για το τέλος του έτους, τον Μάιο του 2019 και εποµένως αυτό που θα έπαιρναν οι πολίτες στο τέλος του έτους έχει ήδη καταβληθεί.

Επαναξιολόγηση

Οπως είχε δεσµευθεί ο υπουργός, πρόθεση της κυβέρνησης είναι αυτό να χορηγείται, σε σταθερή βάση, κάθε ∆εκέµβριο. Ειδικά όµως για φέτος είχε τονίσει πως τα Χριστούγεννα, ανάλογα µε την εκτέλεση του προϋπολογισµού µέχρι τότε, θα αξιολογηθούν τα δεδοµένα και ανάλογα θα ληφθούν αποφάσεις, αποφεύγοντας, όπως και άλλοι κορυφαίοι κυβερνητικοί αξιωµατούχοι αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, να γίνει πιο συγκεκριµένος για το πώς θα µοιραστούν φέτος τα επιπλέον ποσά.











Εγκαίνια Λέσχης Αξιωματικών Γενικού Επιτελείου Στρατού







Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019, πραγματοποιήθηκαν, τα εγκαίνια της ανακαινισμένης Λέσχης του ΓΕΣ.
Η ανακαίνιση και συγκεκριμένα η τρίτη φάση, περιελάμβανε επέκταση των χώρων σίτισης των στελεχών, φτάνοντας δυναμική εξυπηρέτησης 500 στελεχών σε δύο βάρδιες ημερησίως. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί ότι στην εν λόγω λέσχη σιτίζονται όχι μόνο στελέχη από το Στρατό Ξηράς αλλά από όλους τους κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων που διατελούν εν υπηρεσία.
Στον χαιρετισμό που απεύθυνε ο Αρχηγός, ευχήθηκε να είναι καλορίζικη, ευχαρίστησε όλους τους εμπλεκομένους και ιδιαιτέρως τους πρώην Υπαρχηγούς του ΓΕΣ Αντιστρατήγους εν αποστρατεία (ε.α.) Αλέξανδρο Οικονόμου και Νικόλαο  Μανούρη, τον νυν Υπαρχηγό ΓΕΣ Αντιστράτηγο Δημήτριο Μπονώρα και τον Διευθυντή της Λέσχης Συνταγματάρχη (ΠΖ) Γεώργιο Σούφλα, για τη βοήθεια και την υποστήριξη στη διεκπεραίωση του έργου.
Τέλος, επεσήμανε ότι το όραμά μας δεν έχει όρια και προέτρεψε τα στελέχη να συνεχίσουν τη δυναμική άνοδο σε όλες τις δραστηριότητες του ΓΕΣ.
#Ελληνικός Στρατός, #HellenicArmy










“Τσουνάμι” αλληλεγγύης για τον μικρό Παναγιώτη Ραφαήλ - Είναι απίστευτη η ανταπόκριση του κόσμου στην έκκληση της οικογένειας. - Στο πλευρό του και ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής.





Ο μόλις 17 μηνών Παναγιώτης Ραφαήλ, που πάσχει από σπάνια νόσο, έχει ευαισθητοποιήσει όλη τη χώρα, αλλά ακόμα και ομογενείς οι οποίοι συνδράμουν την προσπάθεια της οικογένειας να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα χρήματα, ώστε το παιδί να μεταφερθεί για θεραπεία στις ΗΠΑ.
Το πρωί της Κυριακής είχαν ήδη συγκεντρωθεί 2.138.000 ευρώ και η μετάβαση του Παναγιώτη Ραφαήλ στις ΗΠΑ, δεν είναι πλέον άπιαστο όνειρο.
Ο Παναγιώτης Ραφαήλ, λαμβάνει μια συντηρητική αγωγή στη χώρα  μας, ωστόσο σύμφωνα με τους γονείς του το μέλλον του βρίσκεται σε θεραπεία του εξωτερικού μη εγκεκριμένη όμως στην Ευρώπη. Μια θεραπεία όμως, που κοστίζει μια ολόκληρη περιουσία.
Η μητέρα του μικρού μαχητή της ζωής, Ρία Μπακάλη, δήλωσε σχετικά, «η θεραπεία θα έρθει και στην Ευρώπη στις αρχές του 2020, απλά τότε θα είναι πολύ αργά για το παιδάκι μας. Μιλάμε για μία πάθηση τρομερά εκφυλιστική που αν δεν πάρει το παιδάκι μας άμεσα τη θεραπεία ξέρουμε όλοι πια θα είναι η κατάληξη».
Με προσωπική του επιστολή προς τον πατέρα του μικρούλη, ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος, τον ενημέρωσε ότι επικοινώνησε τηλεφωνικά με το Βασίλη Κικίλια τονίζοντας του ότι η ελληνική ομογένεια θα είναι αρωγός στην προσπάθεια μετάβασης του παιδιού στις ΗΠΑ.
Ο πατέρας του Παναγιώτη Ραφαήλ, Γιώργος Γλωσσιώτης, δήλωσε, «ευχαριστούμε όλο τον ελληνικό λαό και τον Κυπριακό και όλους τους ομογενείς που έχουν αγκαλιάσει το παιδί σα να είναι δικό τους».
Τη Δευτέρα σύμφωνα με πληροφορίες ο Βασίλης Κικίλιας θα έχει συνάντηση με εκπροσώπους της φαρμακευτικής εταιρείας που βγάζει το φάρμακο που χρειάζεται ο μικρός, οι οποίοι θα έρθουν από τη Λωζάνη.
Μάλιστα στο πλαίσιο των επαφών του με την εταιρεία έχει ζητήσει εδώ και μέρες τη χαμηλότερη δυνατή τιμή για τη νέα γονιδιακή θεραπεία, η οποία προσφέρεται στη Βοστώνη.
 «Ως άνθρωπος, συμπάσχω με τους γονείς, αντιλαμβάνομαι την αγωνία τους, βρίσκομαι δίπλα τους, όπως και στο παιδί τους και σε ανθρώπινο επίπεδο έκανα και κάνω ό,τι μπορώ».
Τη συμπαράστασή του στους γονείς του μικρούλη εξέφρασε και ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Στέλιος Κυμπουρόπουλος, ο οποίος αποκάλυψε ότι πάσχει από την ίδια ασθένεια.
«Ως άτομο που πάσχει από την ίδια ασθένεια και έχει πλήρη επίγνωση της αγωνίας των γονιών του μικρού Παναγιώτη-Ραφαήλ θα ήθελα να δηλώσω ότι τάσσομαι υπέρ της εφαρμογής κάθε διαθέσιμης θεραπείας που μπορεί να βελτιώσει την ζωή του μικρού απόλυτα αποδεδειγμένα. Και σε αυτό αναφέρομαι για όλα τα παιδιά που έχουν ανάλογη ανάγκη, χωρίς καμία απολύτως διάκριση», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Το MDA Ελλάς, έχει ανοίξει δυο λογαριασμούς για όσους επιθυμούν να βοηθήσουν, ενώ χρήματα μπορούν να κατατεθούν μέσω PayPal οι Έλληνες του εξωτερικού.




























Υφυπουργός Εργασίας: Τι δήλωσε για τα αναδρομικά των παλαιών αποφάσεων ( 2014 και 2015) του ΣτΕ και αν θα γίνουν καταβολές μέσα στο 2020 - ΒΙΝΤΕΟ



Κατά την διάρκεια της πρωινής εκπομπής του OPEN  «Τώρα Ό,τι Συμβαίνει»  ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Νότης Μηταράκης. δήλωσε μεταξύ των άλλων και τα εξής:
Για τα αναδρομικά των παλαιών αποφάσεων του ΣτΕ:
Αν δεν καταλήξουμε οριστικά και αμετάκλητα ποιες είναι οι ευθύνες και οι υποχρεώσεις της διοίκησης για αντισυνταγματικότητα των παλιών νόμων δεν μπορούμε να μπούμε σε μια διαδικασία να  αρχίσουμε να πληρώνουμε αυτά τα αναδρομικά , αν δεν ξέρουμε ποιος είναι ο συνολικός λογαριασμός των αναδρομικών. Δεν μπορεί να γίνει σχεδιασμός. Είναι δεδομένο, ότι θα πληρώσουμε, ότι τελικά μας υποχρεώσει η δικαιοσύνη ....πρέπει να προστατεύσουμε και την σταθερότητα του δημοσιονομικού συστήματος, άρα οι όποιες  πληρωμές πρέπει να γίνουν με μια δημοσιονομική λογική. 

Υπάρχει περίπτωση να μην γίνουν καταβολές μέσα στο 2020;
Είναι δύσκολο να σας απαντήσω γιατί κανείς να προβλέψει ....τα αναδρομικά παλιών εποχών, εκεί υπάρχει ένα θέμα, να τελεσιδικήσουν οι αποφάσεις, να ξεκαθαρίσει το τοπίο και βέβαια η δίκη θα προχωρήσει!
Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ  στο: https://www.tvopen.gr/watch/10869/nothsmhtarakhsdenthayparxeikamiameioshstissyntaxeis