Σάββατο 27 Ιουνίου 2026

Γιατί ο πρωθυπουργός το 2019 ήταν ένας από τους ευτυχέστερους πρωθυπουργούς; - Γιατί το 2026 είναι μακράν ο δυστυχέστερος; - Τις πταίει;


 


Τον Ιούλιο του 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν ένας από τους ευτυχέστερους πρωθυπουργούς στη νεότερη ιστορία. Δεν ήταν μόνο ότι είχε κερδίσει καθαρά τις εκλογές, είχε καθαρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία και ήταν απόλυτα κυρίαρχος στο εσωκομματικό παιχνίδι. Ήταν και ότι κληρονομούσε μια οικονομία που ένα χρόνο πριν είχε βγει από τα μνημόνια, είχε επιστρέψει σε ρυθμούς ανάπτυξης, η ανεργία μειωνόταν με σταθερό ρυθμό και διέθετε ένα σημαντικό «χρηματοδοτικό μαξιλάρι», καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει προεκλογικές παροχές και είχε διαχειριστεί ιδιαίτερα συνετά τα δημοσιονομικά. Αντιθέτως, ο προκάτοχός του το 2015 είχε παραλάβει κυριολεκτικά άδεια ταμεία, μια κοινωνία σε βαθιά κρίση, ωμό εκβιασμό των δανειστών, που εξάντλησαν την εκδικητικότητά τους, για νέο μνημόνιο, την υποχρεωτική συνύπαρξη με έναν κυβερνητικό εταίρο που ιδεολογικά ερχόταν από το άλλο άκρο και βέβαια ένα κόμμα απροετοίμαστο για τη διακυβέρνηση και με διάφορες θεωρίες για το τι έπρεπε να κάνει.

Με αυτά τα δεδομένα ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε μια μεγάλη πραγματική ευκαιρία να κάνει αυτό που υποσχόταν, δηλαδή να φέρει την οικονομία σε μια τροχιά ανάπτυξης. Ακόμη και αυτό που αργότερα αποδείχτηκε κερκόπορτα ωμής παραβίασης θεμελιωδών δικαιωμάτων, το «επιτελικό κράτος», σε πρώτη φάση φάνταζε προσπάθεια το κυβερνητικό έργο να έχει πραγματικό συντονισμό και σχέδιο.

Είναι αλήθεια ότι οι όποιοι αρχικοί σχεδιασμοί ανακόπηκαν από την πανδημία και την υποχρεωτική ύφεση στην οποία οδηγήθηκε η παγκόσμια οικονομία. Όμως, ως προς τη δυνατότητα να ξεδιπλωθεί ένα διαφορετικό σχέδιο για την οικονομία, η πανδημία δεν αποτελούσε εμπόδιο. Αντιθέτως, με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συναινούν στη χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων και κυρίως με τη στρατηγικής σημασίας απόφαση για το Ταμείο Ανάκαμψης, έδωσαν πολύ μεγάλα περιθώρια και αποτελεσματικά εργαλεία παρέμβασης στην οικονομία. Να το πούμε πολύ απλά: τόσο σε επίπεδο χρηματοδότησης όσο και ευρύτερου πολιτικού και δημοσιονομικού πλαισίου, η χώρα βρέθηκε στη θέση να μπορεί να βάλει τις βάσεις για ένα νέο διαφορετικό οικονομικό υπόδειγμα, μια νέα τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, χωρίς τις στρεβλώσεις του παρελθόντος και προφανώς με ορίζοντα την κοινωνική ευημερία.

Επτά χρόνια μετά μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του απέτυχαν στην αναμέτρηση με αυτή την πρόκληση.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την ανάγνωση της φετινής ετήσιας έκθεσης του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, που καταρχάς δείχνει ότι η χώρα μπορεί να εμφανίζει μια οικονομική σταθερότητα και να διατηρεί ρυθμούς ανάπτυξης υψηλότερους από ορισμένες μεγάλες οικονομίες της ΕΕ, όπως η Γερμανία (0,2%), η Γαλλία (0,8%), η Ιταλία (0,5%), η Ολλανδία (1,8%) και η Αυστρία (0,6%), όμως υπολείπεται του δυναμισμού που δείχνουν οι οικονομίες χωρών όπως Ιρλανδία (12,3%), η Μάλτα (4,0%), η Κύπρος (3,8%), η Πολωνία (3,6%), η Κροατία (3,4%), η Βουλγαρία (3,1%), η Δανία (2,8%), η Ισπανία (2,8%) και η Τσεχία (2,6%).

Αντίστοιχα το πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ στη χώρα μας αυξήθηκε ανάμεσα στο 2019 και το 2025 από 17.210 ευρώ σε 19.400, όμως αντίστοιχα ανέβηκε και το μέσο πραγματικό κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην ΕΕ-27 από 32.700 σε 34.110 ευρώ. Άρα εξακολουθεί να παραμένει ζητούμενο η πραγματική σύγκλιση. Και εάν πάμε σε υπολογισμό του κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης, τότε η εικόνα είναι πολύ χειρότερη. Η χώρα εκεί έχει εμφανίσει μικρή βελτίωση τα τελευταία χρόνια και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ υπολογιζόμενο έτσι υπολείπεται κατά 32% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, την ώρα που άλλες χώρες εμφανίζουν ταχύτερη πραγματική σύγκλιση. Η Βουλγαρία ανάμεσα στο 2019 και το 2025 πήγε στον αντίστοιχο δείκτη από το 55 στο 68, φτάνοντας την Ελλάδα, ενώ στην Κροατία ο δείκτης αυξήθηκε από 67 σε 78, στη Ρουμανία από 69 σε 78, στην Πολωνία από 74 σε 81, στην Πορτογαλία βελτιώνεται από 77 σε 81 και στη Λιθουανία από 83 σε 88. Κοινώς αυτές οι χώρες κινούνται πολύ περισσότερο προς την πραγματική σύγκλιση ενώ η χώρα μας είναι ουσιαστικά ουραγός.

Όλα αυτά μας φέρνουν στην ουσία του προβλήματος που είναι ένα στρεβλό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης. Η κατανάλωση παραμένει βασική παράμετρος του όποιου οικονομικού δυναμισμού, καθώς το 2025 αντιστοιχεί στο 67,8% του ΑΕΠ όταν στην ΕΕ-27 ο μέσος όρος είναι 51,2%. Αντίστοιχα, παρά την ανάκαμψη της επενδυτικής δραστηριότητας που από 11% φτάνει το 16,9% το 2025, αυτή η δυναμική εξακολουθεί να υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου που είναι 21,3%. Μόνο που αυτές οι συγκριτικά χαμηλότερες αναλογικά επενδύσεις σημαίνουν ότι δεν προχωράει και ο παραγωγικός μετασχηματισμός της χώρας. Την ίδια ώρα, το εμπορικό έλλειμμα παραμένει σοβαρό πρόβλημα, αφού οι εισαγωγές είναι περισσότερες από τις εξαγωγές, με αποτέλεσμα οι καθαρές εξαγωγές να είναι -4,5% (το 2019 ήταν -1,5%), την ώρα που στην Ευρώπη είναι 3.8% του ΑΕΠ. Και αυτό σημαίνει ότι ένα μέρος της σημαντικής εσωτερικής ζήτησης δεν μετατρέπεται σε εγχώρια παραγωγή αλλά σε εισαγόμενα αγαθά και υπηρεσίες. Και όσο αναπαράγεται ένα παραγωγικό μοντέλο με την κατανάλωση στο κέντρο του, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστικός παραγωγικός μετασχηματισμός.

Όμως, και με το είδος της επένδυσης υπάρχει πρόβλημα. Η έκθεση του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ παρατηρεί την κλαδική κατανομή ενός δείκτη, του ακαθάριστου σχηματισμού πάγιου κεφαλαίου που αντιστοιχεί σχηματικά στο τι γίνεται όλη αυτή η επένδυση. Εκεί βλέπει κανείς ότι το ποσοστό των κατοικιών από 7,4% πηγαίνει στο 18,2%, την ώρα που τα ποσοστά όλων των δεικτών που αφορούν εξοπλισμό υποχωρούν, συμπεριλαμβανομένων και κλάδων που δείχνουν εάν γίνεται σημαντική επένδυση σε νέες τεχνολογίες, όπως η υποχώρηση της συμμετοχής του εξοπλισμού τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνίας στο ακαθάριστο σχηματισμό πάγιου κεφαλαίου από 9,6% σε 7,7%.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα και στρεβλώσεις ως προς την κλαδική κατανομή της παραγωγικής δραστηριότητας. Η βελτίωση της συμμετοχής της μεταποίησης στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στο 17,7% δεν αναιρεί το γεγονός ότι υπολείπεται του ευρωπαϊκού μέσου όρου που είναι 24,7%, με αποτέλεσμα στη χώρα μας οι υπηρεσίες να έχουν υψηλότερη συμμετοχή από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ως αποτέλεσμα παρά την αύξηση της συμμετοχής της βιομηχανίας στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, στο 15,2%, αυτό το ποσοστό υπολείπεται κατά τέσσερις μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Προβλήματα υπάρχουν και με τους δείκτες που αφορούν την αγορά εργασίας. Είναι πολύ σημαντικό ότι έχει υποχωρήσει η ανεργία, όμως το συνολικό ποσοστό απασχόλησης των ατόμων 15-64  ετών μπορεί να αυξάνεται, όμως υπολείπεται των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών.

Και βέβαια η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι στη χώρα μας οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να έχουν χαμηλές πραγματικές αμοιβές, παρά τις ονομαστικές αυξήσεις. Όπως, υπογραμμίζει η έκθεση, το 2025 ο μέσος ετήσιος ονομαστικός μισθός ανήλθε στη χώρα μας στα 18.134 ευρώ, αυξημένος κατά 3,9% έναντι του 2024 και 19,7% έναντι του 2019. Παρόλα αυτά, το ύψος του συνέχιζε και πέρυσι να είναι χαμηλότερο κατά 12% σε σχέση με το 2009, όντας χαμηλότερο ακόμη και από το επίπεδο του 2012 (-0,9%). Εάν τώρα πάμε να δούμε τους πραγματικούς μισθούς τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα: Βλέπουμε ότι το 2025 το ύψος του ανήλθε στα 14.998 ευρώ, επίπεδο το οποίο, αν και οριακά υψηλότερο από το 2024 (+1,3%), ήταν χαμηλότερο κατά 31% σε σχέση με το 2009 και σχεδόν αντίστοιχο του 2019 (+0,3%). Σε πραγματικούς όρους, το 2025 το μέσο ωρομίσθιο στη χώρα μας αντιστοιχούσε μόλις στο 73,5% του 2009, ενώ συγκριτικά με το 2019 σημείωσε οριακή αύξηση κατά 2%. Και όλα αυτά την ώρα που η χώρα μας παραμένει πρωταθλήτρια στην Ευρώπη ως προς τις μέσες συνήθεις ώρες εργασίας ανά εβδομάδα που είναι 41.

Όλα αυτά δείχνουν ότι αυτή τη στιγμή τόσο σε ονομαστικούς όσο και σε πραγματικούς όρους οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα πληρώνονται πιο χαμηλά από ό,τι το 2009. Και είναι αυτό ακριβώς που εξηγεί γιατί στη χώρα μας υπάρχει μια πραγματική κρίση κόστους ζωής, ακριβώς γιατί οι μισθοί στη χώρα μας παραμένουν πολύ χαμηλοί.

Όλα αυτά δείχνουν ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν κατάφερε να δρομολογήσει ένα διαφορετικό οικονομικό υπόδειγμα για τη χώρα μας. Παρά την αύξηση της παρουσίας της μεταποίησης και ως ένα βαθμό των επενδύσεων, εντούτοις η βασική στρέβλωση που είναι η επικέντρωση στις υπηρεσίες και στην κατανάλωση παραμένει, την ίδια στιγμή που η διαρκής υποτίμηση της εργασίας αποτυπώνεται στους χαμηλούς ονομαστικούς αλλά και πραγματικούς μισθούς, κάτι που δείχνει ότι η φτηνή εργασία ορίζεται, ρητά ή άρρητα, ως στρατηγική επιλογή.

Όμως, μια χώρα ουραγός ως προς τους μισθούς, με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από τις χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας και με ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης -βασικά ακόμη ποντάρει στις υπηρεσίες, τον τουρισμό και το real estate ως «ατμομηχανή ανάκαμψης»-, η οποία δεν κατάφερε να αξιοποιήσει όσο έπρεπε το Ταμείο Ανάκαμψης – που σε μεγάλο βαθμό αξιοποιήθηκε ως χρηματοδότηση και όχι ως επένδυση με πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα – δεν είναι μια πετυχημένη χώρα.

Και αυτή τη φορά η ευθύνη δεν έχει να κάνει με καταστροφικές επιλογές της Τρόικας ή τον ασφυκτικό χαρακτήρα των Μνημονίων. Ούτε με εξωγενείς παράγοντες, ακριβώς γιατί τους ίδιους αντιμετώπισαν και οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν το μέτρο σύγκρισης. Έχει να κάνει με την αποτυχία του Κυριάκου Μητσοτάκη και του οικονομικού επιτελείου του, του νυν υπουργού Εθνικής Οικονομίας Κυριάκου Πιερρακάκη συμπεριλαμβανομένου, να επεξεργαστούν σοβαρό σχέδιο, πέραν μιας γενικής αντίληψης να «ικανοποιήσουν τις αγορές» και να σκεφτούν την οικονομία ως κάτι που αφορά τη συλλογική κοινωνική ευημερία, ξεκινώντας από τις δυνάμεις της εργασίας, και όχι ως απλό μηχανισμό εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συμφερόντων.

Τσίπρας: - «Δεν μπορεί το 1% να ζει εις βάρος του 99% των Ελλήνων!!» - «Πού θα βρούμε τα λεφτά!!»


 


Τις πέντε εμβληματικές παρεμβάσεις που αγκάλιασε ήδη η κοινωνία ανακοίνωσε ο Αλέξης Τσίπρας στο Εθνικό Συμβούλιο της ΕΛΑΣ, ενώ εξήγησε πώς θα χρηματοδοτήσει τις προτάσεις του, με τη δημιουργία ενός «Εθνικού Ταμείου Σύγκλισης», την φορολόγηση του 1% που ζει σε βάρος του 99%, την ενεργοποίηση του περιουσιολογίου, που η ΝΔ «άφησε στο ψυγείο», αλλά και με συμμετοχή των τραπεζών για να πάψουν να λειτουργούν μόνο ως μηχανισμοί δημιουργίας κερδών για τους μετόχους τους

Με σύνθημα τη «Νέα Μεταπολίτευση» για την αναγέννηση της Ελλάδας, ο Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε, μέσα από το πρώτο Εθνικό Συμβούλιο της ΕΛΑΣ, την πορεία για μια νέα μεγάλη αλλαγή, που έχει ως στόχο να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στη Δημοκρατία, την Δικαιοσύνη και τους θεσμούς, με μία αλλαγή πολιτικής, ένα κράτος που θα είναι υπηρέτης του λαού, μια κοινωνία όπου η αξιοκρατία θα νικά την οικογενειοκρατία και, εν τέλει, η εντιμότητα θα νικά τη διαφθορά.

Ο Αλέξης Τσίπρας, αφού υπογράμμισε ότι, «απέναντι στη διαφθορά, απαντάμε με μια νέα πολιτική αντίληψη, με έναν νέο πατριωτισμό», κάνοντας λόγο για «ηθική επανάσταση», ανέφερε τις πέντε «εμβληματικές παρεμβάσεις που οι πολίτες αγκάλιασαν σε όλη τη χώρα», για την άμεση ανακούφιση της κοινωνίας:

1. «Δωρεάν δημόσιες μεταφορές για όλους. Γιατί οι μετακίνηση στην πόλη είναι δικαίωμα και όχι προνόμοιο.

2. »30% φθηνότερο ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Γιατί το κόστος της ενέργειας ρουφά το εισόδημα κάθε νοικοκυριού.

3. »Το σπίτι ξανά δικαίωμα. Με δημόσιο φορέα στέγης και κοινωνικής διαχείρισης στεγαστικών δανείων. Γιατί η στέγη είναι δικαίωμα για όλους.

4. »Τέλος στις Πανελλαδικές – Νέο σύστημα εισαγωγής. Γιατί δεν αξίζει στα νέα παιδιά αυτό το ψυχοφθόρο και απαρχαιωμένο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

5. »Αξιοπρεπείς αμοιβές σε Παιδεία και Υγεία. Γιατί είναι ντροπή για τη χώρα και την κοινωνία μας, ο δάσκαλος που μαθαίνει γράμματα στα παιδιά μας και ο γιατρός που μας χειρουργεί να παίρνουν μισθούς αναξιοπρέπειας».

Όπως τόνισε ο κ. Τσίπρας, πρόκειται για 5 παρεμβάσεις «που μπορούν να εφαρμοστούν από την πρώτη ημέρα της διακυβέρνησής μας. Πέντε κινήσεις που στέλνουν ένα καθαρό μήνυμα στην κοινωνία. Ότι η πολιτική μπορεί να αλλάξει άμεσα την καθημερινότητα. Ότι το κράτος μπορεί να σταθεί δίπλα στον πολίτη. Ότι η οικονομία οφείλει να υπηρετεί την κοινωνία. Όχι το αντίστροφο»

«Πού θα βρούμε τα λεφτά;»

Στις συνεχείς επιθέσεις της κυβέρνησης και κομμάτων της αντιπολίτευσης για τις προτάσεις της ΕΛΑΣ και, κυρίως, για τον τρόπο χρηματοδότησής τους, ο Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός «Εθνικού Ταμείου Σύγκλισης», ενός νέου εθνικού εργαλείου ανάπτυξης, , «με σταθερό στόχο τη σύγκλιση της Ελλάδας με τις πιο προηγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες», ενώ υπογράμμισε ότι θα λειτουργήσει και το περιουσιολόγιο που η κυβέρνηση Μητσοτάκη «άφησε ‘παγωμένο’ στο ψυγείο».

Ξεκαθάρισε πως η Συμπαράταξη δεν θέλει η χώρα να κινείται αποσπασματικά, θέλει «μια εθνική στρατηγική που θα υπερβαίνει τους εκλογικούς κύκλους. Που θα δίνει συνέχεια στις μεγάλες επενδύσεις. Που θα αξιοποιεί κάθε περιφέρεια σύμφωνα με τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Που θα δημιουργεί νέο πλούτο».

Και εξήγησε πως «μόνο έτσι μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα ισχυρό κοινωνικό κράτος. Μόνο έτσι μπορούμε να αυξήσουμε πραγματικά τους μισθούς. Μόνο έτσι μπορούμε να στηρίξουμε τη νέα γενιά», υπογραμμίζοντας, ωστόσο, πως η ανάπτυξη δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά το μέσο για μια πιο δίκαιη κοινωνία.

Για αυτό, άλλωστε, η ΕΛΑΣ δεν μιλάει απλά για ανάπτυξη, αλλά για δίκαιη ανάπτυξη, όπως τόνισε.

«Όταν λοιπόν μας ρωτάνε ‘πού θα βρείτε τα λεφτά για να στηρίξετε την κοινωνία’, τους απαντάμε: Στη δικαιοσύνη και στην εντιμότητα θα τα βρούμε. Στο 1% που δεν μπορεί να ζεί σε βάρος του 99%. Και στην καταπολέμηση της διαφθοράς», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας.

Σημείωσε, μάλιστα, πως «δεν μπορεί το 99% των πολιτών που χρηματοδοτεί, να χρηματοδοτεί διαρκώς τα προνόμια του 1%. Λένε όμως κάποιοι: ‘Μα το 1%, τι θα σας δώσει αυτό το 1%;’ Προσέξτε αυτά που θα πω. Το 1% των πιο πλούσιων Ελλήνων κατέχει σχεδόν το 30% του πλούτου στη χώρα μας. Γι’ αυτό και δεν έγινε και δεν προχώρησε ποτέ το περιουσιολόγιο, όπως το είχαμε ψηφίσει και το έχουν αφήσει ‘παγωμένο’ στο ψυγείο», τόνισε χαρακτηριστικά.

«Οι τράπεζες δεν μπορεί να συνεχίσουν να ζούνε εις υγείαν των κορόιδων»

Ο πρώην πρωθυπουργός έκανε ειδική αναφορά στις τράπεζες, κατηγορώντας τις ότι λειτουργούν μόνο «ως μηχανισμοί δημιουργίας κερδών για τους μετόχους τους».

«Όταν ο μέσος όρος κερδοφορίας των τραπεζών στην ΕΕ είναι κοντά στο 1% του ονομαστικού ΑΕΠ, στην Ελλάδα είναι κοντά στο 2%, εξαιτίας της τεράστιας διαφοράς επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων. Και εξαιτίας των καταχρηστικών πρακτικών και των υπέρογκων χρεώσεων», εξήγησε ο κ. Τσίπρας, επισημαίνοντας, μάλιστα, πως «το χειρότερο όλων», όπως είπε, «είναι ότι οι τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους, όπως κάθε άλλη επιχείρηση. Λόγω του αναβαλλόμενου φόρου».

Επέμεινε, άλλωστε, πως δεν πληρώνουν ευρώ, αλλά «μοιράσανε φέτος 2,8 δισ. κέρδη στους μετόχους», ξεκαθαρίζονας ότι «αυτή η πλάκα πρέπει να σταματήσει! Ή θα ολοκληρώσουν τον αναβαλλόμενο φόρο αντί για το 2035 που σχεδιάζουν το 2028. Ή θα έχουν έκτακτη εισφορά στα κέρδη τους, τέτοια, που θα τους κάνει να το ξανασκεφτούν. Πάντως, εις υγείαν των κορόιδων δεν μπορεί να συνεχίσουν να ζούνε», τόνισε χαρακτηριστικά.




πηγή:https://www.in.gr/2026/06/27/politics/politiki-grammateia/tsipras-den-mporei-to-1-na-zei-eis-varos-tou-99-xreiazomaste-periousiologio-kai-dikaioterous-oxi-perissoterous-forous/

Στον εισαγγελέα Καµµένος και Αποστολάκης για τα Σαπάκια των 500 εκατ. Δολαρίων!!


 

Με εντολή της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Γεωργίας Αδειλίνη ερευνάται η σκανδαλώδης απευθείας σύµβαση, το 2015, της «αναβάθµισης» πέντε αεροσκαφών του Π.N. ηλικίας 49 ετών, που πληρώθηκε µεν, και µάλιστα εν ώρα δηµοσιονοµικής ασφυξίας, αλλά δεν έγινε ποτέ. Τότε ο σηµερινός βουλευτής Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, ναύαρχος Αποστολάκης, ήταν ως αρχηγός του ΓΕΝ ο κύριος εισηγητής

Στο µικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών βρίσκεται το σκάνδαλο των 500 εκατ. δολαρίων για την αναβάθµιση 5 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3Β Orion του Πολεµικού Ναυτικού, µε πρωταγωνιστή τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ και τότε υπουργό Εθνικής Άµυνας (2015-2019) Πάνο Καµµένο. Η Εισαγγελία διερευνά την πιθανή διάπραξη τριών κακουργηµάτων, µεταξύ των οποίων και το αδίκηµα της νοµιµοποίησης εσόδων από εγκληµατικές δραστηριότητες (ξέπλυµα µαύρου χρήµατος).

Οι εισαγγελείς καλούνται να ερευνήσουν το σκάνδαλο των 500 εκατ. δολαρίων για την αναβάθµιση των 5 αεροσκαφών P-3Β του Πολεµικού Ναυτικού µε απευθείας ανάθεση, η οποία έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, αλλά ακόµα, έως τώρα που γράφονται αυτές οι γραµµές, παραµένει γράµµα κενό.

Ο 59χρονος Πάνος Καµµένος, ο οποίος διετέλεσε ΥΕΘΑ από 27 Ιανουαρίου 2015 έως 14 Ιανουαρίου 2019, είχε επιδείξει στο ξεκίνηµα της θητείας του στον υπουργικό θώκο το 2015, έντονο ενδιαφέρον για την αναβάθµιση των πεπαλαιωµένων P-3Β Orion. Και είχε επιδείξει ενδιαφέρον σε µια χρονική περίοδο που η οικονοµία της χώρας µαστιζόταν από τις ασφυκτικές πιέσεις των µνηµονιακών υποχρεώσεων και ο κρατικός κορβανάς ήταν άδειος. Ήταν ο άνθρωπος που είχε προτείνει και υποστηρίξει µε πάθος και ζέση την άµεση αναβάθµιση των αεροσκαφών P-3Β.

Η µήνυση

Την εισαγγελική διερεύνηση προκάλεσε ο απόστρατος αξιωµατικός του Πολεµικού Ναυτικού Παναγιώτης Σταµάτης, ο οποίος κατέθεσε στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη µηνυτήρια αναφορά για τη µη πραγµατοποιηθείσα εδώ και εννέα χρόνια σύµβαση του ΥΠΕΘΑ µε την εταιρεία Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισµό και την αναβάθµιση 5 αεροσκαφών P-3Β του Π.Ν. ύψους 499.843.145 δολαρίων.

Η µήνυση στρέφεται κατά παντός συµµετόχου και εµπλεκοµένου, µε κοινή δράση και κοινό δόλο, αρµόδιου υπηρεσιακού παράγοντα και εξωθεσµικού συναυτουργού ή ηθικού αυτουργού και κατά παντός άλλου προσώπου σε βάρος του οποίου προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ενοχής για τις κακουργηµατικού χαρακτήρα αξιόποινες πράξεις των α) απιστίας, β) δωροδοκίας αξιωµατούχων και γ) νοµιµοποίησης εσόδων από εγκληµατικές δραστηριότητες.

Κατά κύριο λόγο τα βέλη της µήνυσης «κατευθύνονται» στον κ. Καµµένο και εκ των πραγµάτων και κατά όσων συµµετείχαν στην κρίσιµη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ κατά την οποία ελήφθη και οριστικοποιήθηκε η διακρατική συµφωνία Letter of Acceptance (LOA) για τον εκσυγχρονισµό των αεροσκαφών από τη Lockheed.

Στην επίµαχη αυτή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, εκτός του κ. Καµµένου, συµµετείχαν ο πρώην πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, ο πρώην αντιναύαρχος, βουλευτής, αλλά και πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας στη δεύτερη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ Ευάγγελος Αποστολάκης ως ο πλέον αρµόδιος, αφού τα αεροπλάνα αυτά είναι στο Πολεµικό Ναυτικό και ο ίδιος ήταν Α/ΓΕΝ και ο πρώην ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος.

Φυσικά η δικογραφία θα πάρει τον δρόµο προς τη Βουλή λόγω της φερόµενης εµπλοκής των κυρίων Τσίπρα και Αποστολάκη, ενώ ως προς τα µη πρόσωπα θα διαχωριστεί και θα ερευνηθεί από την Εισαγγελία.

Σήµερα τα αεροσκάφη είναι παροπλισµένα στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιοµηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα και στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, χωρίς να γνωρίζει κανείς τι τύχη θα έχουν.

Η σύµβαση αναβάθµισης των αεροσκαφών υπεγράφη τον Μάρτιο του 2015, όταν σχεδόν είχαν εξαντληθεί όλα τα ταµειακά διαθέσιµα του ∆ηµοσίου κατά τη διακυβέρνηση της χώρας από τη συνεργασία των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ την περίοδο των µνηµονίων.

Τότε, ο κ. Καµµένος προέβαλε µε επιµονή ότι το πρόγραµµα εκσυγχρονισµού των P-3Β είναι απαραίτητο και αναγκαίο για την εθνική άµυνα της χώρας, αλλά και οικονοµικά επωφελές σε σχέση µε άλλες λύσεις.

Έτσι, στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ της 15ης Μαρτίου 2015 εγκρίθηκε το σχέδιο διακρατικής συµφωνίας (LOA) για τον εκσυγχρονισµό των επίµαχων πεπαλαιωµένων αεροσκαφών ηλικίας 49 ετών. Ενδεικτικό του πνεύµατος που επικρατούσε την επίµαχη κρίσιµη χρονική στιγµή στο ΥΕΘΑ ήταν η εκτίµηση ότι τα αεροσκάφη P-3B «είναι σήµερα (σ.σ.: το 2015) ηλικίας 25 ετών», αγνοώντας ή αποκρύβοντας εντελώς τυχαία ότι είχαν στην πλάτη τους τότε 49 χρόνια.

Ωστόσο, σε χρόνο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδοµένα και µε διαδικασίες fast-track, δηλαδή προτού καν συµπληρωθούν 20 ηµέρες από την έγκριση του ΚΥΣΕΑ, το ΥΕΘΑ έσπευσε να ενεργοποιήσει τη σύµβαση καταβάλλοντας προκαταβολή 45 εκατ. δολαρίων στην ανάδοχο εταιρεία.

Η Lockheed ανέλαβε την υποχρέωση να ολοκληρώσει την αναβάθµιση έως το 2020, κάτι που µέχρι στιγµής δεν έχει υλοποιηθεί, παρά το γεγονός ότι η τελευταία δόση καταβλήθηκε στις 15 Σεπτεµβρίου 2020, επισηµαίνει το µέλος του ∆ιοικητικού Συµβουλίου της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωµατικών Ναυτικού κ. Σταµάτης.

Το «ΘΕΜΑ» είχε αναδείξει το σκάνδαλο το 2015

Από την πρώτη στιγµή (Απρίλιο 2015) το «ΘΕΜΑ» και το protothema.gr µε σειρά δηµοσιευµάτων έφεραν στο φως την ανεξήγητη τότε κυβερνητική απόφαση να εκσυγχρονιστούν τα παροπλισµένα εδώ και µια δεκαετία P-3Β, όµως παρ’ όλα αυτά οι εισαγγελικές αρχές κώφευσαν.

Τα µεταχειρισµένα Ρ-3Β αποτέλεσαν δωρεά αµερικανικής βοήθειας (1991-1992) και εντάχθηκαν στο Π.Ν., ενώ παροπλίστηκαν το 2009, καθώς µεταξύ των άλλων είχαν συµπληρώσει τις προβλεπόµενες ώρες πτήσεων.

Μάλιστα, το «ΘΕΜΑ» είχε αποκαλύψει την επιστολή του αποβιώσαντος µεταγενέστερα Ντένη Πλέσσα, αντιπροέδρου της Lockheed και επικεφαλής του γραφείου της αµερικανικής εταιρείας οπλικών συστηµάτων στην Αθήνα, µε την οποία καθίστατο σαφές ότι ο εκσυγχρονισµός των αεροσκαφών P-3B µε εκτιµώµενο κόστος 500 εκατ. δολάρια, εθεωρείτο από την ίδια τη Lockheed «µη οικονοµικά αποδεκτός» και «µη τεχνικοοικονοµικά συµφέρουσα λύση». Με απόλυτη σαφήνεια και µε τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, η Lockheed στην επιστολή της προειδοποιούσε ότι η ανακατασκευή των υφιστάµενων P-3Β θα κοστίσει στο Ελληνικό ∆ηµόσιο ακριβότερα από άλλες λύσεις.

Ενδεικτικά, ο Ντένης Πλέσσας τον Μάιο του 2013 µε επιστολή του προς τη ∆ιεύθυνση Εξοπλισµών του ΓΕΝ προειδοποιούσε ότι «η ενεργοποίηση των P-3B δεν αποτελεί την ενδεδειγµένη επιλογή χαµηλού κόστους και ρίσκου βραχυπρόθεσµα ή µακροπρόθεσµα» και ότι η διαδικασία αναβάθµισης των υπέργηρων P-3B του Π.Ν. που βρίσκονται σε ακινησία σχεδόν επί µία δεκαετία «ενέχει µεγάλο ρίσκο».

Συγκεκριµένα, είχε προτείνει ο Ντένης Πλέσσας αντί της ανακατασκευής των P-3B να ληφθεί απόφαση για προµήθεια των νεότερων αεροσκαφών P-3C, επισηµαίνοντας ότι η λύση αυτή θα κοστίσει στο Ελληνικό ∆ηµόσιο λιγότερα χρήµατα, ενώ παράλληλα ικανοποιεί πλήρως τις µακροπρόθεσµες ανάγκες των Ενόπλων ∆υνάµεων και καλύπτει τις βραχυπρόθεσµες απαιτήσεις του Π.Ν. µε αεροσκάφη «πολύ
πιο σύγχρονα από τα υφιστάµενα».

Πέρα από όλα αυτά, µέσα από τις στήλες του «ΘΕΜΑτος» είχε καταγραφεί η έντονη εντύπωση που είχε προκαλέσει το 2015 το γεγονός ότι η αναβάθµιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας δεν συζητήθηκε στη Βουλή από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, παρά το γεγονός ότι το κόστος του προγράµµατος αυξήθηκε κατά 30% λόγω της αλλαγής της ισοτιµίας ευρώ/δολαρίου µέσα σε λίγους µήνες. Με άλλα λόγια, ενώ στις 30 Οκτωβρίου του 2014 η ισοτιµία ήταν στο 1:1,27, η ενεργοποίηση της σύµβασης και της LOA έγινε µε την ισοτιµία στο 1:1,08.

Το διάστηµα εκείνο είχε επισηµανθεί ότι η υλοποίηση του όλου προγράµµατος αναβάθµισης των αεροσκαφών επί της ουσίας έγινε εν κρυπτώ. Και αυτό γιατί επίσηµη ανακοίνωση -όπως πάγια συνηθίζεται- µε τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράµµατος δεν υπήρξε. Ούτε όµως υπήρξε ανακοίνωση τόσο για την απόφαση που έλαβε το ΚΥΣΕΑ στις 15 Μαρτίου 2015 όταν ενέκρινε την αναβάθµιση των 5 αεροσκαφών µε εκτιµώµενο κόστος τα 500 εκατ. δολάρια, όσο και για την ενεργοποίηση της σύµβασης µε την εκταµίευση της προκαταβολής των 45 εκατ. δολαρίων. Την επίµαχη περίοδο του Απριλίου του 2015 ο τότε ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος,
καρφώνοντας εµµέσως πλην σαφώς τον κ. Καµµένο, είχε κάνει λόγο για την αναγκαιότητα περαιτέρω εξηγήσεων από την τότε κυβέρνηση και τον υπουργό Εθνικής Άµυνας σχετικά µε το «γιατί είναι κατεπείγουσα αυτή η δαπάνη ανακατασκευής των πολεµικών αεροπλάνων ύψους 500 εκατ. δολαρίων». Χαρακτηριστικά είχε τονίσει ότι έπρεπε να γίνει συζήτηση στη Βουλή προκειµένου να δοθούν αναλυτικές εξηγήσεις για το πού είναι το κατεπείγον του θέµατος, καθώς «εγείρονται πολλά ερωτήµατα ως προς το γιατί πρέπει αυτή η κίνηση να θεωρείται πρώτη προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση αυτή τη στιγµή».

«Είναι σαφές πάντως», είχε τονίσει ο κ. Χρυσόγονος, ότι «την πολιτική ευθύνη την έχει ο υπουργός Άµυνας, ειδικά τη στιγµή που είναι και κυβερνητικός εταίρος».


Ερωτηµατικά ως προς τον κ. Καµµένο

Ο απόστρατος αξιωµατικός του Π.Ν. κ. Σταµάτης, στη µήνυσή του θέτει ορισµένα ερωτήµατα προς τους εισαγγελείς που θα διενεργήσουν την έρευνα. Ερωτήµατα που αφορούν τις ενέργειες του κ. Καµµένου. Ενδεικτικά, ο απόστρατος αξιωµατικός του Π.Ν. ερωτά:

«Σε µια χρονική περίοδο (2015) που τα ταµειακά διαθέσιµα του ∆ηµοσίου έχουν σχεδόν εξαντληθεί και στην κυβέρνηση αµφιταλαντεύονται από το δίληµµα αν θα πληρωθούν µισθοί και συντάξεις ή οι δόσεις προς τους δανειστές, σε µια περίοδο τροµακτικής οικονοµικής στενότητας, που το Ελληνικό ∆ηµόσιο αναζητά εναγωνίως κονδύλια για να πληρώσει µισθούς και συντάξεις δεσµεύοντας καταθέσεις ∆ΕΚΟ, ή και τα διαθέσιµα των περιφερειών, τη δεδοµένη στιγµή που έψαχνε η κυβέρνηση να βρει 200 εκατοµµύρια για την ανθρωπιστική κρίση και τους ανθρώπους που βρισκόντουσαν στα όρια της απόλυτης φτώχειας, κάποιοι αποφάσισαν να πετάξουν 500 εκατοµµύρια σε µια προφανώς µη αναγκαία και επιβλαβή συµφωνία εκσυγχρονισµού υπέργηρων αεροσκαφών».

Στην 31 σελίδων µηνυτήρια αναφορά του ο πρώην αξιωµατικός του Π.Ν., αφού προηγουµένως παραθέτει σωρεία στοιχείων, υπογραµµίζει: «Όπως λοιπόν αποδεικνύεται πλέον περίτρανα, ούτε επιτακτική ανάγκη ήταν ο εκσυγχρονισµός των P-3Β, ούτε ήταν η καλύτερη επιλογή» και προσθέτει: «Η συγκεκριµένη απόφαση και η εκταµίευση λήφθηκαν µέσα σε συνθήκες οιονεί δηµοσιονοµικής χρεοκοπίας και οξείας οικονοµικής κρίσης των πολιτών, σε µία περίοδο που οι πολίτες µάτωναν για να κλείσουν τα ελλείµµατα».

Ο κ. Σταµάτης, απευθυνόµενος στην κυρία Αδειλίνη, υπογραµµίζει: «Θα πρέπει να αποδοθούν οι ευθύνες για την εξόφθαλµα και αποδεδειγµένα πλέον επιβλαβή για το Ελληνικό ∆ηµόσιο σύµβαση µε ανάδοχο την εταιρεία Lockheed για την εκτέλεση των εργασιών εκσυγχρονισµού και την αναβάθµιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 του ΠΝ» και συνεχίζει: «Υπήρξε αδιαµφισβήτητα επιβλαβής η σύµβαση, αφού αν και έχει από το 2020 εξοφληθεί πλήρως, ούτε ένα αεροσκάφος σήµερα, το 2024, δεν είναι επιχειρησιακά έτοιµο να πετάξει!».

Σε άλλο σηµείο της µηνυτήριας αναφοράς ο κ. Σταµάτης υπογραµµίζει:

«Στη συγκεκριµένη περίπτωση, άγνωστοι σε εµένα αξιωµατούχοι, που συνέταξαν και συνυπέγραψαν τα ανωτέρω έγγραφα µε σκοπό την κατάρτιση της επιβλαβούς σύµβασης, εις πλήρη γνώση τους ότι αδικαιοπραγούσαν, τέλεσαν τα αδικήµατα και µάλιστα µε εγγύτατο νοµικό χαρακτηρισµό, τόσο κατά την αντικειµενική, όσο και κατά την υποκειµενική τους υπόσταση».


πηγή:https://limenikanea.gr/ston-eisangelea-ka%c2%b5%c2%b5enos-kai-apostolakis-gia-ta-sapakia-ton-500-ekat/





Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Διάγγελμα της Κυβέρνησης για τον ΝΕΟ Καταστροφικό Θρίαμβο: - Ελληνίδες, Έλληνες σας Γνωρίζουμε πως, οι Πραγματικοί σας Μισθοί Είναι 31% Κάτω από το 2009!! - Οι Αποδείξεις





Την εισοδηματική... καταστροφή που έχουν υποστεί οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα λόγω της κρίσης που ξέσπασε μετά το 2009 καταγράφει το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ, που υπολογίζει ότι οι πραγματικοί μισθοί την περίοδο 2009 - 2025 υπέστησαν απώλεια περίπου 31%.


Παρά τις αυξήσεις στους μισθούς και τη βελτίωση της απασχόλησης, οι πραγματικοί μισθοί, τα εισοδήματα και εν τέλει η αγοραστική δύναμη των εργαζόμενων, εξακολουθούν να απέχουν παρασάγγας από τα επίπεδα προ κρίσης. Οι πληθωριστικές πιέσεις, η ακρίβεια σε στέγη, ενέργεια, καύσιμα κτλ, αποτελούν τον βασικό παράγοντα που «κατατρώει» τους πραγματικούς μισθούς και αποδεικνύει περίτρανα πως η μεγέθυνση της εγχώριας οικονομίας δεν συνεπάγεται και βελτίωση των εισοδημάτων-αγοραστικής δύναμης.

Οκτώ χρόνια μετά το τέλος των Μνημονίων,  το πραγματικό εισόδημα της μισθωτής εργασίας συνεχίζει να παραμένει καθηλωμένο σε επίπεδα, κατά βάση, χαμηλότερα της προ-μνημονιακής περιόδου (2009). 

Το 2025, ο μέσος ετήσιος ονομαστικός μισθός ανήλθε στη χώρα μας στα 18.134 ευρώ, αυξημένος κατά 3,9% έναντι του 2024 και 19,7% έναντι του 2019. Παρόλα αυτά, το ύψος του συνέχιζε και πέρυσι να είναι χαμηλότερο κατά 12% σε σχέση με το 2009, όντας χαμηλότερο ακόμη και από το επίπεδο του 2012 (-0,9%), που ήταν έτος βαθιάς ύφεσης, ραγδαίας αύξησης της ανεργίας και πτώσης των ονομαστικών μισθών ως συνέπεια της εφαρμογής της πολιτικής εσωτερικής υποτίμησης.

Εξετάζοντας την εξέλιξη του μέσου ετήσιου μισθού σε πραγματικούς όρους, η εικόνα είναι ακόμη πιο απογοητευτική. Το 2025 το ύψος του ανήλθε στα 14.998 ευρώ, επίπεδο το οποίο, αν και οριακά υψηλότερο από το 2024 (+1,3%), ήταν χαμηλότερο κατά 31% σε σχέση με το 2009 και σχεδόν αντίστοιχο του 2019 (+0,3%). 


https://www.sofokleousin.gr/oikonomia/31-kato-apo-to-2009-oi-pragmatikoi-misthoi



Από το τελευταίο στοιχείο προκύπτει ότι κατά τη μετα-μνημονιακή περίοδο, παρά τους σχετικά υψηλούς ρυθμούς μεγέθυνσης του ονομαστικού ΑΕΠ, οι μισθωτοί στη χώρα μας δεν βίωσαν ουσιαστική αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης. Συγκριτικά μάλιστα με το 2021, δηλαδή το έτος έναρξης της πληθωριστικής κρίσης, ο μέσος ετήσιος πραγματικός μισθός στην Ελλάδα το 2025 ήταν χαμηλότερος κατά 1,3%, στοιχείο που δείχνει τη σημαντική επίπτωση που είχε ο πληθωρισμός στο πραγματικό εισόδημα των εργαζομένων.

Αντίστοιχα είναι και τα στοιχεία για την εξέλιξη του μέσου ονομαστικού και πραγματικού ωρομισθίου.  Το 2025 το μέσο ονομαστικό ωρομίσθιο στο σύνολο της οικονομίας ανήλθε στα 9,6 ευρώ, αυξημένο έναντι τόσο του 2024 όσο και του 2019, παραμένοντας όμως χαμηλότερο συγκριτικά με την προ-οικονομικής κρίσης περίοδο (2009). Σε πραγματικούς όρους, το 2025 το μέσο ωρομίσθιο στη χώρα μας αντιστοιχούσε μόλις στο 73,5% του 2009, ενώ συγκριτικά με το 2019 σημείωσε οριακή αύξηση κατά 2%.


πηγή:https://www.sofokleousin.gr/oikonomia/31-kato-apo-to-2009-oi-pragmatikoi-misthoi




Υφυπουργός οικονομίας: - Εάν υλοποιηθεί το Μητσοτάκη σήκω-φύγε, που ζητάει η αντιπολίτευση, θα ζήσουμε μια new age βαρουφακιάδα





Αποσπάσματα  από την συνέντευξη  στο CNN Greece


Αναφερθήκατε στην παραχολογία. Ακούσαμε και αυτές τις προτάσεις οι οποίες γίνονται και από στελέχη του κόμματος ΕΛΑΣ για την φορολογία του υπερπλούτου. Ακούμε τις τελευταίες μέρες τις προτάσεις που κάνει και το κόμμα Τσίπρα και το ΠΑΣΟΚ για τα εισιτήρια στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πώς σας φαίνονται όλες αυτές οι προτάσεις, θα υιοθετήσετε κάποιες;

Ακούστε να δείτε. Καταρχάς για να υιοθετήσεις προτάσεις πρέπει να πατάνε σε κάποια δεδομένα.

Εμείς παρακολουθούμε εκθέσεις ιδεών. Ιδιαίτερα μάλιστα δεν σας κρύβω ότι είμαι έκπληκτος από όσα ακούγονται εντελώς πρόχειρα και ακοστολόγητα κυρίαρχα από τον νέο κόμμα του κυρίου Τσίπρα, την Ελλάς.

Βλέπουμε ανθρώπους οι οποίοι επαναλαμβάνουν πολιτικά και επικοινωνιακά λάθη τα οποία είχαμε δει στο ΣΥΡΙΖΑ κατά το παρελθόν.

Εμάς μέριμνά μας είναι να λύσουμε προβλήματα, να βοηθήσουμε τον Έλληνα στο μέτρο των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας, όμως και ταυτόχρονα να μην ξαναμπλέξει η πατρίδα. Δυστυχώς το πάθημα φαίνεται ότι για κάποιους δεν έχει γίνει μάθημα. Βλέπουμε έναν λαϊκιστικό οικονομικό διαγκωνισμό μεταξύ ΠΑΣΟΚ, Τσίπρα και κομμάτων της άκρας δεξιάς.

Ποιος θα πει το περισσότερο. Μα προφανώς εδώ καταλαβαίνουν οι πολίτες ότι όλα αυτά περισσότερο περιπλέκουν την κατάσταση παρά βοηθούν. Είδαμε έναν λαϊκισμό γύρω από τα εισιτήρια, για τους νέους.

Αφού λοιπόν ο κ. Τσίπρας ήθελε να κάνει κάτι τέτοιο, γιατί δεν το έκανε κατά τη διάρκεια των δικών του ετών διακυβέρνησης. Και αντίθετα, αύξησε τις τιμές των εισιτηρίων. Ο οικονομικός λαϊκισμός, αν θέλετε τη γνώμη μου, επειδή οδήγησε και πρόσφατα σε περιπέτειες και σας το λέω όχι τόσο με το καπέλο του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πλέον, αλλά και ενός δημοσιογράφου που για χρόνια παρακολούθησε και κάλυψε όλες αυτές τις οικονομικές εξελίξεις, είναι ότι χειρότερο,

Και αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε. Νομίζω ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ακοστολόγητα, αυτή τη στιγμή κρίνονται ιδιαίτερα αρνητικά από τους πολίτες. Γιατί έχει έρθει η ώρα όπου πλέον πρέπει να πουν και κάτι.

Καλή η αντιπολίτευση, καλό το Μητσοτάκη σήκω-φύγε, όμως το θέμα είναι τι θα το ακολουθήσει αυτό. Αν είναι πάλι να ζήσουμε μια new age βαρουφακιάδα, νομίζω ότι οι πολίτες δεν θα πάρουν.

Βλέπετε τι σας λένε κ.Υπουργέ, ότι πολλές φορές, στα χαρτιά και στα νούμερα, η οικονομία πάει καλά. Αλλά για αυτό το οποίο ζει ο Έλληνας πολίτης, ο οποίος πληρώνει το συγκεκριμένο ενοίκιο, πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ στο οποίο συνεχώς αυξάνονται οι τιμές σε όλα τα βασικά αγαθά, αυτά δεν έχουν κανένα νόημα.

Δεν είμαι εδώ για να ωραιοποιήσω καταστάσεις και νομίζω ότι μου το αναγνωρίσατε λέγοντας ότι από την αρχή της θητείας μου βγήκα και ξεκαθάρισα κάποια πράγματα τα οποία μπορεί να μην είναι και τόσο δημοφιλή.

Δεν είμαι εδώ για να παρουσιάσω κάτι το ειδυλλιακό. Από την άλλη πλευρά όμως ας θυμηθούμε πώς ήταν η Ελλάδα που παραλάβαμε και ας θυμηθούμε πώς είναι η Ελλάδα που είμαστε σήμερα. Πάνω από 560.000 Έλληνες έχουν μπει στην αγορά εργασίας. Δεν μπορώ να δεχθώ το αφήγημα επί ΣΥΡΙΖΑ ότι ήταν καλύτερα.

Είναι fake news. Επί ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν καλύτερα. Όταν ο Έλληνας συνωστιζόταν στα γραφεία ευρέσεως εργασίας στον ΟΑΕΔ τότε, ΔΥΠΑ σήμερα για να βρει δουλειά και δεν έβρισκε δεν ήταν καλύτερα.

Αντιλαμβάνομαι ότι ίσως να υπάρχει μια κόπωση από την επταετή διακυβέρνηση. Ίσως οι πολίτες και πολύ καλά κάνουν και διεκδικούν το παραπάνω. Έτσι είναι οι κοινωνίες και έτσι οφείλουν να είναι.

Από την άλλη πλευρά όμως δεν δέχομαι ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποτύχει. Αντιθέτως η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έφερε περισσότερους Έλληνες στην αγορά εργασίας, έφερε ανάπτυξη διαρκείας, έφερε δημοσιονομική ευστάθεια και αν κιόλας λέει κάποιος ο Μαρκόπουλος από τη θέση του είναι ο προπαγανδιστής των οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας και της κυβέρνησης, εγώ θα θυμίσω τους επαίνους που υπάρχουν στην ελληνική οικονομία από όλους τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, από όλα τα έγκυρα διεθνή μέσα ενημέρωση στον οικονομικό χώρο.

Εδώ λοιπόν έχουμε με τη βοήθεια του πολίτη, με τη θυσία του πολίτη και με τον αγώνα του αλλά και με μια χρηστή οικονομική διαχείριση ένα εθνικό «success story», το οποίο δεν πρέπει να το διαταράξουμε με προσεγγίσεις λαϊκιστικές στον χώρο της οικονομίας.

Υφυπουργός οικονομίας: ΔΕΝ μπορούμε χορηγήσουμε ολόκληρο 13ο μισθό και13η σύνταξη!! - Εμείς είμαστε εδώ για κάθε συνταξιούχο!!


 

Αποσπάσματα  από την συνέντευξη  στο CNN Greece

Έκανε εντύπωση σε πολλούς, Υπουργός ο οποίος μόλις έχει ορκιστεί να διαψεύδει τα σενάρια για 13η σύνταξη. Ένα σενάριο που και δικά σας, στελέχη, το μετέφεραν στις περιφέρειές τους και κάτι το οποίο το περιμένουν και οι συνταξιούχοι, περιμένουν και οι δημόσιοι υπάλληλοι ένα 13ο μισθό. Θέλω να μου πείτε για ποιο λόγο αυτό το σενάριο το κλείσατε, αλλά και να μου σχολιάσετε τις πληροφορίες που λένε πως θα μπορούσε να δοθεί «μισή-μισή» η 13η σύνταξη.

Δεν θέλω να μπω στη σεναριολογία, δεν θέλω να σχολιάσω δημοσιεύματα ή προσεγγίσεις. Αυτό το οποίο όμως πρέπει να ξεκαθαρίζουμε στους πολίτες είναι η πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη η οποία έχει δώσει μετά από πάρα πολλά χρόνια τις πρώτες αυξήσεις στους συνταξιούχους. Είναι η κυβέρνηση η οποία ασχολήθηκε με την προσωπική διαφορά. Εμείς, ξέρετε, δεν έχουμε Κατρούγκαλο στην κυβέρνησή μας.

Προσπαθούμε, στο μέτρο της δημοσιονομικής επιτυχίας, να εξορθολογήσουμε και να μπορέσουμε να βοηθήσουμε την ομάδα των συνταξιούχων. Φέρνουμε νομοσχέδιο τώρα που αυξάνουμε κατά 200 εκατομμύρια ευρώ, περίπου δηλαδή για να καλύψουμε το 85% των συνταξιούχων, ρυθμίσεις οι οποίες φτάνουν 300 ευρώ το επίδομα σε ό,τι αφορά τους συνταξιούχους.


Υπάρχουν και άλλα περιθώρια, ανάλογα με την πορεία του ΑΕΠ και του πληθωρισμού, από 1.1.2027. Εμείς είμαστε εδώ για τον συνταξιούχο. Και με άλλες μέριμνες θα προσδιοριστούν, θα δούμε πώς.


Από την άλλη πλευρά όμως, επειδή μίλησα πριν για την συμφωνία αλήθειας που έχουμε με τους πολίτες, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε. 13η σύνταξη εις όλων, και όχι με τα 300, 400 και 500 ευρώ που βάφτισε ο ΣΥΡΙΖΑ ως 13η σύνταξη το 2018-2019, μιλάμε για μια ολόκληρη σύνταξη, για να μην κοροϊδεύουμε τους πολίτες, δεν μπορεί να δώσει το ελληνικό δημόσιο.


Και αυτό γιατί, γιατί ένα τέτοιο μέτρο συνεπάγεται μια μόνιμη χρέωση, ετήσια χρέωση, της τάξεως των 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αν προσθέσουμε, μάλιστα επειδή στο δημόσιο διάλογο είχε μπει και η αύξηση, με 13ο μισθό πλέον, των εισοδημάτων των δημοσίων υπαλλήλων, μιλάμε για συνολική δαπάνη 4 δισεκατομμυρίων ευρώ κατ’ έτος, με μόνιμο τρόπο, για να μην κοροϊδεύουμε τους πολίτες.


Το προηγούμενο πακέτο της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, που ήταν ένα από τα μεγαλύτερα των τελευταίων ετών, το οποίο και μάλιστα υπήρξε και γενική παραδοχή ότι ήταν πολύ μεγάλο, έφτασε, ξεπέρασε λίγο τα 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν λοιπόν θέλουμε να λέμε ψέματα στους πολίτες, μπορούμε να τάζουμε τα πάντα. 


Επειδή όμως εδώ μιλάμε για μια πορεία αλήθειας και προσέγγισης με πραγματικά στοιχεία και δεδομένα, βγήκαμε και είπαμε την αλήθεια.

Τα πράγματα οι πολίτες πρέπει να τα γνωρίζουν. Δεν υπάρχουν απεριόριστες δυνατότητες. Υπάρχουν όμως, λόγω της πολύ θετικής πορείας της οικονομίας μας, αρκετές προϋποθέσεις.


Όμως για να λέμε σας είπα αλήθειες, 13ος μισθός στον δημόσιο τομέα και 13η σύνταξη ολόκληρες δεν μπορούν να δοθούν. Μιλάμε περίπου για μια δαπάνη που θα ξεπεράσει δυόμιση φορές το συνολικό πακέτο της ΔΕΔ του 2025 και θα αφορά μόνο δύο κοινωνικές ομάδες.

Συνταξιούχους και δημόσιους υπάλληλους. Οι υπόλοιπες ομάδες δεν πρέπει να πάρουν τίποτα. Ούτε οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ούτε τα παιδιά, γιατί έχουμε και ένα δημογραφικό πρόβλημα.


'Οφείλουμε λοιπόν να είμαστε συγκεκριμένοι, κοστολογημένοι. Δεν συνεπάγεται βέβαια ότι δεν θα υπάρξουν δράσεις προς τις συγκεκριμένες ομάδες οι οποίες και στο κοντινό παρελθόν έχουν πάρει αυξήσεις. Όμως είμαστε ιδιαίτερα μετρημένοι για να μην ξαναμπλέξει η ελληνική οικονομία.

Υφυπουργός οικονομίας: - ΔΕΝ θα διαταράξουμε την συμφωνία αλήθειας με τους Έλληνες πολίτες!! - ΔΕΝ θα πάμε σε παροχολογία γιατί, θα δημιουργήσει πρόβλημα στις επόμενες γενιές




Απόσπασμα  από την  συνέντευξη του Υφυπουργού Οικονομικών Δ. Μαρκόπουλου στο CNN Greece:


Να ξεκινήσουμε με τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, κύριε Υπουργέ, διότι καλή η πολιτική αντιπαράθεση, η πρόωρη ίσως προεκλογική αντιπαράθεση, αλλά ο κόσμος σε αυτή τη στιγμή, και ο δικός σας κόσμος, περιμένει τη ΔΕΘ για να δει τι ακόμα μπορεί να ανακοινώσετε για την τσέπη του.


Είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί να απομονωθούν τα μέτρα ως προς τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης σε μία ή δύο συγκεκριμένες μόνο κοινωνικές ομάδες. Είναι σαφές ότι πρέπει να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση, για να μπορέσουν να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερο, οι ανάγκες του ελληνικού λαού. Από την άλλη, έχουμε κάνει μια συμφωνία αλήθειας με τους Έλληνες πολίτες, και αυτή δεν θα τη διαταράξουμε.

Δεν θα πάμε, δηλαδή, σε μία παροχολογία η οποία θα δημιουργήσει πρόβλημα στα δημόσια έσοδα, θα δημιουργήσει πρόβλημα στη δημοσιονομική πορεία της χώρας, άρα θα δημιουργήσει πρόβλημα στις επόμενες ελληνικές γενιές. Όμως έχει έρθει και η ώρα να δοθούν σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, με έναν ολιστικό, όπως είπα, τρόπο, βοήθειες, για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στη σύνθετη καθημερινότητα.




πηγή: https://www.cnn.gr/politiki/story/540716/dimitris-markopoulos-sto-cnn-greece-new-age-varoufakiada-oi-polites-den-tha-paroun?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Early+Report+27-06-2026