Τετάρτη 2 Αυγούστου 2023

Συντάξεις: Η απόφαση του ΣτΕ , ΟΧΙ ΜΟΝΟ δεν έβαλε "ταφόπλακα" στα αναδρομικά αλλά ΤΑ ΙΣΧΥΡΟΠΟΊΗΣΕ κιόλας! - Ποιοι είναι ΣΙΓΟΥΡΟΙ πως θα τα πάρουν ΟΛΑ και ποιοι ΛΙΓΟΤΕΡΑ ή ΚΑΘΟΛΟΥ



 


    1. Καμμιά απολύτως κυβέρνηση δεν μπορεί να ακυρώσει, για τα αναδρομικά,  τις τελεσίδικες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.  
   2. Η 1342/2023 πιλοτική απόφαση του Α΄ Τμήματος του ΣτΕ , ΟΧΙ ΜΟΝΟ δεν έβαλε "ταφόπλακα" στα δικαιούμενα από, 01/8/2012 αναδρομικά, αλλά ΤΑ ΙΣΧΥΡΟΠΟΊΗΣΕ κιόλας γιατί στο πόρισμά της αναφέρει πως: 

   α. "Δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση για τις παροχές αυτές για τον μετά την 12/5/2016 χρόνο, ανεξάρτητα από το ακυρωτικό αποτέλεσμα των 1889-1991/2019 αποφάσεων του ΣτΕ". ΑΡΑ όχι μόνο δεν ακυρώνει αλλά τονίζει με έμφαση, στην κυβέρνηση πως οι αποφάσεις της ολομέλειας του ΣτΕ "Ζουν και Βασιλεύουν" και πως θα πρέπει να καταβάλει τα αναδρομικά στους συνταξιούχους που έχουν κάνει αγωγές
      
    β. "Οι 16.000 συνταξιούχοι δεν είχαν το δικαίωμα να ασκήσουν αγωγές, από 12/5/2016 και μετά, γιατί ο νόμος 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου, νομιμοποίησε την κατάργηση των δώρων εορτών(Χριστούγεννα και Πάσχα) και το επίδομα αδείας



  3. Συμπεράσματα:
       
    α. Μετά την 12/5/2016 έχουν διαγραφεί, άπαξ δια παντός, όχι μόνο τα αναδρομικά των δώρων αλλά και η επαναφορά τους
     
       β.  ΌΛΑ τα αναδρομικά,  από 01 Αυγούστου 2012  μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 θα πάρουν μόνο όσοι έχουν ασκήσει κυλιόμενες αγωγές. (76 μήνες) 
       
        γ. Για τα δώρα μέχρι 12/5/2016, δηλαδή για 4 χρόνια (46) μήνες)
      
        δ, Όσοι  έχουν κάνει έστω και μια αγωγή, θα πάρουν λιγότερα
    
      ε. Όσοι δεν έχουν κάνει αγωγές , η καταβολή των αναδρομικών, δυστυχώς, θα είναι μηδενική 






                                            Η Απόφαση

του ΣτΕ A΄ 7μελές 1342/2023: 

                                          Προδικαστικό ερώτημα 

Διοικ. Πρωτ. Αθηνών. Αγωγή συνταξιούχων Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. με την οποία ζητείται αποζημίωση για μη καταβολή περικοπέντων από την επικουρική σύνταξή τους, δυνάμει υποπαρ. ΙΑ6 παρ. ΙΑ άρ. πρώτου ν. 4093/2012, δώρων εορτών και επιδόματος αδείας για τον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο.




ΣτΕ Α΄ 7μελές. 1342/2023
Πρόεδρος: Σπ. Χρυσικοπούλου, Αντιπρόεδρος
Εισηγητής: Ν. Σκαρβέλης, Σύμβουλος

Δεν καταβάλλονται, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού συστήματος του ν. 4387/2016, τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που είχαν καταργηθεί με το άρ. πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.6 του ν. 4093/2012 και των οποίων η κατάργηση κρίθηκε αντισυνταγματική με τις Σ.τ.Ε. 2287-2288/2015 Ολομ. 

Δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση για τις παροχές αυτές για τον μετά την 12/5/2016 χρόνο, ανεξάρτητα από το ακυρωτικό αποτέλεσμα των 1889-1991/2019 αποφάσεων του Σ.τ.Ε.

Με την 1342/2023 απόφαση του Α΄ Τμ. (7μελούς), εκδοθείσα επί προδικαστικού ερωτήματος του Διοικ. Πρωτ. Αθηνών που διατυπώθηκε σε δίκη επί αγωγής συνταξιούχων επικουρικής σύνταξης, απαντήθηκε ότι οι συνταξιοδοτικές παροχές των δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας που καταβάλλονταν από τα ταμεία επικουρικής ασφάλισης έως 31/12/2012 και οι οποίες καταργήθηκαν από 1.1.2013 με το άρ. πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 3 του ν. 4093/2012, η δε κατάργησή τους κρίθηκε αντισυνταγματική με τη 2287/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, δεν προβλέπονται υπό το νέο ασφαλιστικό σύστημα του ν. 4387/2016 από 12.5.2016 και εφεξής ούτε καταβάλλονται κατά τον, κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού, επανυπολογισμό των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων. 

Περαιτέρω, το ακυρωτικό αποτέλεσμα των 1889-1891/2019 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν επάγεται (προκύπτει) ως συνέπεια να καθίστανται αγώγιμες αξιώσεις κατά του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. (ήδη e-Ε.Φ.Κ.Α.) των παλαιών συνταξιούχων για την καταβολή αποζημίωσης ισόποσης με το επίδομα αδείας και τα δώρα εορτών για τον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο, ανεξάρτητα αν οι αξιώσεις αυτές επιδιώκονται με αγωγές ασκηθείσες πριν ή μετά τις 4.10.2019.

Ειδικότερα, με την απόφαση αυτήν έγινε δεκτό ότι:
I. Στον ν. 4387/2016 προβλέπεται ότι το ποσό της κύριας σύνταξης καταβάλλεται «ανά μήνα» (άρ. 2 παρ. 4), χωρίς καμία περαιτέρω πρόβλεψη για καταβολή ετήσιων παροχών, όπως ήταν τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που είχαν καταργηθεί με το άρ. πρώτο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ6 του ν. 4093/2012 και των οποίων η κατάργηση κρίθηκε αντισυνταγματική με τις Σ.τ.Ε. 2287-2288/2015 Ολομ., με συνέπεια οι παροχές αυτές να μην διατηρήθηκαν στο πλαίσιο του συνταξιοδοτικού συστήματος απονομής κύριων συντάξεων του ν. 4387/2016 και να μην καταβάλλονται για τον μετά την ισχύ του νόμου αυτού (12.5.2016) χρόνο. 

Άλλωστε, όπου ο νομοθέτης θέλησε να διατηρήσει ή να προβλέψει την καταβολή παροχών ή επιδομάτων, όρισε τούτο ρητώς. Περαιτέρω, με το άρθρο 96 του ν. 4387/2016 μεταβλήθηκε εκ βάθρων και το σύστημα υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, ομοίως χωρίς την πρόβλεψη καταβολής των αντισυνταγματικώς καταργηθέντων με την υποπαρ. ΙΑ.6 της παρ. ΙΑ του άρ. πρώτου του ν. 4093/2012 δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας. 

Αντίθετα μάλιστα, στην παρ. 5 του εν λόγω άρ. 96 περιέχεται ρητή πρόβλεψη για το ότι από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 το Ε.Τ.Ε.Α. (μετονομασθέν με τον ίδιο νόμο σε Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) χορηγεί «αποκλειστικά» την επικουρική σύνταξη όπως ρυθμίζεται με τις διατάξεις του άρθρου αυτού και καταργείται κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη. 

Επομένως, τα δώρα εορτών και το επίδομα αδείας που καταβάλλονταν επί των επικουρικών συντάξεων, πέραν του ότι δεν προβλέπονται στο σύστημα ρυθμίσεων του ν. 4387/2016, καταργήθηκαν, πάντως, και ρητώς με την παρ. 5 του άρ. 96 του νόμου αυτού. 

Η μη χορήγηση των ως άνω παροχών στα πλαίσια του εισαχθέντος με τον ν. 4387/2016 συνταξιοδοτικού συστήματος είναι συμβατή με το ότι ο νόμος αυτός θεσπίστηκε σε συνέχεια των δεσμεύσεων τις οποίες ανέλαβε η Ελληνική Δημοκρατία με τους ν. 4334/2015 και 4336/2015 και, κατά την αιτιολογική έκθεση αυτού, ενσωματώνει όλες τις προβλέψεις του ν. 4336/2015. 

Οι παροχές των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας, ενόψει του τακτικού τους χαρακτήρα και του ότι υπολογίζονταν παγίως σε άμεση συνάρτηση με το ύψος της κύριας ή επικουρικής, κατά περίπτωση, σύνταξης και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της καταβολής της σύνταξης αυτής στον δικαιούχο, συνιστούσαν τμήμα της σύνταξης και δεν είχαν αυτοτελή σε σχέση με αυτήν χαρακτήρα, ανεξαρτήτως εάν προβλέπονταν από χωριστές διατάξεις και καταβάλλονταν σε συγκεκριμένες περιόδους του έτους. 

Εξ αυτού δε του λόγου, στο μέτρο που οι εν λόγω παροχές δεν καταργήθηκαν με την παρ. ΙΑ του άρ. πρώτου του ν. 4093/2012, δηλ. για τους λαμβάνοντες το εξωιδρυματικό επίδομα των παρ. 1 και 2 του άρ. 42 του ν. 1140/1981, προβλέφθηκε ο επιμερισμός τους σε δωδεκάμηνη βάση και η προσαύξηση με το επιμεριστικώς αναλογούν ποσό της εκάστοτε μηνιαίας σύνταξης. 

Ενόψει δε του ότι οι εν λόγω παροχές δεν είχαν αυτοτελή σε σχέση με τη σύνταξη χαρακτήρα, δεν μπορεί, κατά το μέρος που χορηγούνταν επί των επικουρικών συντάξεων, να συναχθεί ότι δεν καταργήθηκαν με την παρ. 5 του άρ. 96 του ν. 4387/2016 κατ’ αναλογία όσων έχουν κριθεί για την πρόσθετη συνταξιοδοτική παροχή των συνταξιούχων τελωνειακών υπαλλήλων που προβλέφθηκε στο άρ. 17 του ν. 2676/1999 λόγω της καταβολής σε αυτούς δικαιωμάτων εκτέλεσης τελωνειακών εργασιών (ΔΕΤΕ). 

Επί πλέον, όσον αφορά τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις του ν. 4387/2016 επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων κύριων και επικουρικών συντάξεων, ο νομοθέτης, κατά τα κριθέντα με τις Σ.τ.Ε. 1890 -1891/2019 Ολομ., υιοθέτησε, θεμιτώς από συνταγματική άποψη, τις περικοπές που είχαν προβλεφθεί με τους ν. 4051/2012 και 4093/2012, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι περικοπές, με την περ. 3 της υποπαρ. ΙΑ.6 της παρ. ΙΑ του άρ. πρώτου του ν. 4093/2012, των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας. 

Κατ’ ακολουθία, η μη πρόβλεψη καταβολής των περικοπέντων με τις διατάξεις του ν. 4093/2012 δώρων εορτών και επιδόματος αδείας στα πλαίσια του προβλεπόμενου από τις διατάξεις του ν. 4387/2016 επανυπολογισμού των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων δεν παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της προστασίας της αξίας του ανθρώπου, της ισότητας στα δημόσια βάρη, της αναλογικότητας και της κοινωνικής αλληλεγγύης, το συνταγματικό δικαίωμα στην κοινωνική ασφάλιση, καθώς επίσης και το δικαίωμα των συνταξιούχων αυτών στην περιουσία τους κατά το άρ. 1 του Π.Π.Π. της Ε.Σ.Δ.Α., καθόσον μάλιστα από τις ανωτέρω διατάξεις δεν κατοχυρώνεται δικαίωμα σε σύνταξη ορισμένου ύψους, η εν προκειμένω δε σχετική επιλογή του νομοθέτη για μη καταβολή των παροχών αυτών δικαιολογείται από λόγους γενικού συμφέροντος, στους οποίους περιλαμβάνεται η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος.

. Τα γενόμενα κατά τα ανωτέρω δεκτά σχετικά με τη μη καταβολή δώρων εορτών και επιδόματος αδείας επί των συντάξεων μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 δεν διαφοροποιούνται ενόψει της διαπιστωθείσας με τις Σ.τ.Ε. 1889-1891/2019 Ολομ. αντισυνταγματικότητας των διατάξεων των άρ. 8 και 96 του ν. 4387/2016 και της ακύρωσης με τις αποφάσεις αυτές των προσβληθεισών στις οικείες δίκες κανονιστικών πράξεων, αφού η εν λόγω κρίση για την αντισυνταγματικότητα των διατάξεων αυτών δεν σχετίζεται με την καταβολή ή μη των ως άνω παροχών. 

Τούτο δε ανεξαρτήτως του ότι στα πλαίσια της επιχειρηθείσας συμμόρφωσης του νομοθέτη προς τα κριθέντα με τις εν λόγω αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, θεσπίστηκε ο ν. 4670/2020, με τον οποίο, μεταξύ άλλων, αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις των άρ. 8, 14, 33 και 96 του ν. 4387/2016. 

Περαιτέρω, το ακυρωτικό αποτέλεσμα των Σ.τ.Ε. 1889-1891/2019 Ολομ., εκτεινόμενο στον μετά την 4.10.2019 χρόνο, δεν ανατρέπει τα θεμελιακά ερείσματα του ασφαλιστικού συστήματος ούτε επάγεται (προκύπτει) ως συνέπεια να καθίστανται αγώγιμες αξιώσεις συνταξιούχων που ανάγονται στον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο για παροχές οι οποίες, θεμιτώς από συνταγματική άποψη, δεν προβλέπονται στο πλαίσιο του νόμου αυτού.

 Αντίθετα, ο ορισμός ως χρόνου έναρξης του εν λόγω ακυρωτικού αποτελέσματος της ημερομηνίας αυτής, στοχεύοντας στη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών οργανισμών και στη διατήρηση της οικονομικής δυνατότητάς τους να ανταποκρίνονται στη συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει στους ασφαλισμένους επαρκείς ασφαλιστικές παροχές, διασφαλίζει τα εν λόγω ερείσματα.
 





ΥΕΘΑ: - Αυξάνεται ΑΜΕΣΑ το πτητικό επίδομα των χειριστών των εναερίων μέσων πυρόσβεσης


 Αυξάνεται το πτητικό επίδομα των χειριστών των εναερίων μέσων πυρόσβεσης

Την υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης άμεσα για την αύξηση του πτητικού επιδόματος των χειριστών των εναερίων μέσων πυρόσβεσης γνωστοποίησε την Τρίτη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, κατά την επίσκεψη του στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (355 ΜΤΜ) της 112 Πτέρυγας Μάχης στην Ελευσίνα. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας:

  • Είπε ότι η πρωτοβουλία του πρωθυπουργού προς τούτο είχε ανακοινωθεί στο υπουργικό συμβούλιο τρεις ώρες πριν από το δυστύχημα στην Κάρυστο.
  • Εξήρε το έργο των πληρωμάτων των πυροσβεστικών αεροσκαφών λέγοντας ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά δύσκολη αποστολή που απαιτεί επαγγελματισμό, απαιτεί γενναιότητα και απαιτεί αυταπάρνηση.
  • Εξέφρασε για άλλη μία φορά τα συλλυπητήρια εκ μέρους όλων των Ελλήνων προς τις οικογένειες των δύο χειριστών κάνοντας παράλληλα ονομαστική μνεία στους 19 ιπταμένους που έπεσαν κατά την εκτέλεση του καθήκοντος από το 1977 μέχρι σήμερα.
  • Επανέλαβε την υποστήριξη της πολιτείας και υπενθύμισε την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την έναρξη των διαδικασιών για την ενεργοποίηση των προγραμμάτων για την προμήθεια των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-515 και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων CL-415 που θα ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατό.

Τρίτη 1 Αυγούστου 2023

ΣτΕ: - Ερμητικά κλείνει η στρόφιγγα των αναδρομικών - Ποιοι δικαιούνται τα ανδρομικά

 

Σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας οι συνταξιούχοι δεν δικαιούνται αναδρομικά μετά το 2016 για δώρα και επιδόματα

Αμετάκλητα κλείνει και η παραμικρή χαραμάδα για καταβολή αναδρομικών σε συνταξιούχους μετά τον λεγόμενο νόμο Κατρούγκαλου (2016), μετά την έκδοση μίας ακόμη δικαστικής απόφασης, η οποία ξεκαθαρίζει δεν μπορούν να διεκδικηθούν αναδρομικά για δώρα και επιδόματα αδείας.

Ειδικότερα, το Α’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο την αντιπρόεδρο του ανωτάτου δικαστηρίου Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου, σε απάντηση ερωτήματος που υποβλήθηκε από το Διοικητικό Πρωτοδικείο της Αθήνας, όπου και εκκρεμούσαν περί τις 16 χιλιάδες αγωγές, έδωσε αρνητική απάντηση στις διεκδικήσεις ισάριθμων συνταξιούχων.

Η νέα απόφαση του ΣτΕ που αφορά σε πολύ περιορισμένο αριθμό συνταξιούχων, «πάτησε» πάνω στις αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, που εκδόθηκαν το 2020 επί προεδρίας της Ειρήνης Σάρπ με τις οποίες κρίθηκε το σύνολο των διατάξεων του λεγόμενου νόμου Κατρούγκαλου με αποτέλεσμα ορισμένες από αυτές να κριθούν αντισυνταγματικές, όμως η βάση του νόμου περί EΦΚΑ (ενός ταμείου) να μείνει αλώβητη. Με τις αποφάσεις της Ολομελείας του 2020 δεν αναβίωσαν αξιώσεις για αναδρομικά σε δώρα, επιδόματα και επικουρικές που είχαν κοπεί τα χρόνια της οικονομικής κρίσης με νόμους που ψηφίστηκαν το 2012 και και 2013.

Αν και οι περικοπές εκείνης της δύσκολης οικονομικής περιόδου κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 από την Ολομέλεια του ΣτΕ (επί προεδρίας Σωτήρη Ρίζου), εντούτοις με τον νόμο Κατρούγκαλου οι περικοπές αυτές συνεχίστηκαν, και σε κάθε περίπτωση, με τον νόμο Κατρούγκαλου υπήρξε σαρωτική μεταβολή του συνταξιοδοτικού καθεστώτος, αλλά και του ασφαλιστικού συστήματος.

Μετά ταύτα, περί τους 16 χιλιάδες συνταξιούχους, προσέφυγαν με αγωγές, υποστηρίζοντας, ότι μετά το 2016 δικαιούνται καταβολή αναδρομικών, κάτι που δεν έγινε δεκτό με την απόφαση του Α Τμήματος του ΣτΕ, σε εφαρμογή τόσο της απόφασης του Δικαστηρίου (Ολομέλειας του 2020), όσο και του νόμου Κατρούγκαλου που δεν έδωσε τέτοιες δυνατότητες για αναδρομικές διεκδικήσεις.

Ειδικότερα, από το Α Τμήμα του ΣτΕ κρίθηκε ότι «δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση» για τις παροχές αυτές από 12/5/2016 και μετά, σύμφωνα με  νέο ασφαλιστικό σύστημα του «νόμου Κατρούγκαλου» (νόμος 4387/2016).

Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας ο «νόμος Κατρούγκαλου» δεν προβλέπει τίποτα για την  αναδρομική καταβολή των επικουρικών συντάξεων και των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας.

Ετσι το A’ Τμήμα του ΣτΕ εξέδωσε την υπ’ αριθμ. 1342/2023 πιλοτική απόφασή του ξεκαθαρίζοντας ότι «δεν καταβάλλονται, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού συστήματος του ν. 4387/2016, τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που είχαν καταργηθεί με το άρθρο πρώτο του ν. 4093/2012 και των οποίων η κατάργηση κρίθηκε αντισυνταγματική με τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλεια του Σ.τ.Ε.».

Και δεν καταβάλλονται τα δώρα καθώς «δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση για τις παροχές αυτές για τον μετά την 12/5/2016 χρόνο» για τον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο.

Διευκρινίζεται μάλιστα από τους συμβούλους Επικρατείας, ότι «δεν προβλέπονται υπό το νέο ασφαλιστικό σύστημα του ν. 4387/2016 από 12.5.2016 και εφεξής ούτε καταβάλλονται κατά τον, κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού, επανυπολογισμό των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων».


"Βρέχει" κέρδη για τις τράπεζες από την ληστρική αύξηση των επιτοκίων, τις προμήθειες και τις ανθηρές χρεώσεις


 Της Βάσως Αγγελέτου

"Χρυσά" κέρδη καταγράφουν οι ελληνικές τράπεζες τα τελευταία τρίμηνα, ξεπερνώντας κατά πολύ τις προσδοκίες ακόμη και των ιδίων σε επίπεδο οργανικής κερδοφορίας - μια τάση που όχι μόνο δεν εξασθενεί αλλά ενισχύεται τα τελευταία τρίμηνα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα χθεσινά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Τράπεζα Πειραιώς, σύμφωνα με τα οποία ο ετήσιος στόχος κερδοφορίας καλύφθηκε ήδη από το πρώτο εξάμηνο του έτους, καταγράφοντας σε ετήσια βάση αύξηση καθαρής κερδοφορίας πάνω από 50%.

Εξαιρετικές ήταν και οι επιδόσεις της Eurobank, η οποία ανακοίνωσε επίσης εχθές τα οικονομικά της αποτελέσματα τα οποία "δείχνουν" διπλασιασμό σχεδόν στα οργανικά λειτουργικά κέρδη, σε 705 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του έτους έναντι 374 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα πέρυσι

Ανοίγει η ψαλίδα των επιτοκίων

Η κυριότερη πηγή για τα "ουρανοκατέβατα" κέρδη των τραπεζών είναι η ραγδαία αύξηση των επιτοκίων της ΕΚΤ κατά 4,25 ποσοστιαίες μονάδες μέσα στο τελευταίο 12μηνο, την οποία οι τράπεζες στην πλειονότητά τους μετακύλησαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό στους δανειολήπτες, χωρίς να συμβαίνει το ίδιο και για τους καταθέτες.

Για τη Eurobank, τα καθαρά έσοδα από τόκους αυξήθηκαν κατά 56,2% το πρώτο εξάμηνο σε ετήσια βάση, υπερβαίνοντας το 1 δισ. ευρώ λόγω της αύξησης των επιτοκίων, των νέων χορηγήσεων και των επιτοκιακών εσόδων από ομόλογα και παράγωγα προϊόντα και των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό.

Συγκεκριμένα, από την αύξηση 38 εκατ. ευρώ στα έσοδα από τόκους και προμήθειες σε τριμηνιαία βάση το β΄ τρίμηνο, τα δάνεια συνείσφεραν κατά 37 εκατ. ευρώ, οι δραστηριότητες του εξωτερικού κατά 22 εκατ., τα ομόλογα κατά 9 εκατ., η χρηματοδότηση κεντρικής τράπεζας κατά 2 εκατ. ευρώ. Αρνητικά επέδρασαν οι καταθέσεις κατά 24 εκατ. ευρώ και λοιποί παράγοντες κατά 8 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρει η τράπεζα, το καθαρό περιθώριο επιτοκίου ενισχύθηκε κατά 88 μονάδες βάσης το α΄εξάμηνο και ανήλθε σε 2,63% από 1,75% την αντίστοιχη περίοδο το 2022.

Αντίστοιχα, η Πειραιώς αναφέρει ότι ο δείκτης καθαρού επιτοκιακού περιθωρίου διαμορφώθηκε στο 2,6% το β΄ τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με 2,4% το προηγούμενο τρίμηνο. Ειδικότερα, τα καθαρά έσοδα από τόκους διαμορφώθηκαν σε 488 εκατ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του έτους, αυξημένα κατά 9% σε τριμηνιαία βάση και κατά 60% σε ετήσια βάση.

Όπως αναφέρει η τράπεζα, η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στο ευνοϊκό περιβάλλον των επιτοκίων, καθώς και στην καθαρή πιστωτική επέκταση 800 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023. Το ίδιο διάστημα, τα καθαρά έσοδα από τόκους ανήλθαν σε 935 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 58% σε ετήσια βάση.

Η έκπληξη των προθεσμιακών

Ιδιαίτερα ευνοεί τις τράπεζες η απροθυμία των καταθετών να στραφούν στις προθεσμιακές καταθέσεις, οι οποίες αποδίδουν σήμερα 1,9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Πειραιώς. Αντ’ αυτού, διατηρούν τη ρευστότητά τους σε λογαριασμούς ταμιευτηρίου ή όψεως συνεισφέροντας ουσιαστικά στα "χρυσά" κέρδη των τραπεζών.

Πράγματι, όπως σχολίασε εχθές ο CEO της Eurobank, παρότι οι τράπεζες είχαν υπολογίσει αύξηση του ποσοστού των προθεσμιακών καταθέσεων στο σύνολο των καταθέσεων στο 40% για φέτος, το πρώτο εξάμηνο μόνο μία στις τέσσερις καταθέσεις ήταν προθεσμιακές. Για το σύνολο του έτους, ο κ. Καραβίας εκτίμησε ότι το ποσοστό αυτό δεν θα υπερβεί το 30%.

Όπως αναφέρει η Πειραιώς, το κόστος των προθεσμιακών καταθέσεων αυξήθηκε το β΄ τρίμηνο του 2023, φτάνοντας στο 1,5%, ενώ τον Ιούνιο 2023 το μέσο κόστος των προθεσμιακών καταθέσεων διαμορφώθηκε στο 1,6% και επί του παρόντος σε περίπου 1,9%.

Ανθηρές χρεώσεις

Η δεύτερη κυριότερη οργανική πηγή επαναλαμβανόμενων εσόδων είναι οι προμήθειες και χρεώσεις που καλπάζουν τα τελευταία τρίμηνα. Σύμφωνα με τα χθεσινά αποτελέσματα της Eurobank, τα καθαρά έσοδα από αμοιβές και προμήθειες ενισχύθηκαν κατά 9,9% σε ετήσια βάση και ανήλθαν σε 270 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των εσόδων από τις χορηγήσεις, αντιστοιχώντας σε 68 μονάδες βάσης επί του συνολικού ενεργητικού το α΄ εξάμηνο 2023.

Τα επαναλαμβανόμενα καθαρά έσοδα προμηθειών ανήλθαν για την Πειραιώς σε 263 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο, ενισχυμένα κατά 16% σε ετήσια βάση. Όπως εξηγεί η τράπεζα, τα έσοδα από μισθώματα είχαν ισχυρή επίδοση, ενώ άλλοι συντελεστές της αύξησης ήταν η δανειακή παραγωγή, τα έσοδα από κίνηση κεφαλαίων και η διαχείριση περιουσιακών στοιχείων.

Τα καθαρά έσοδα προμηθειών ως ποσοστό του ενεργητικού διαμορφώθηκαν σε 0,75% το δεύτερο τρίμηνο, ενισχυμένα κατά 10 μονάδες βάσης σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και κατά 15 μονάδες βάσης σε ετήσια βάση.

ΥΕΘΑ από την 355 ΜΤΜ: - Η αποστολή των πληρωμάτων των πυροσβεστικών αεροσκαφών: - Απαιτεί επαγγελματισμό - Απαιτεί γενναιότητα αυταπάρνηση.


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, δήλωσε σήμερα, κατά την επίσκεψη του στη Μοίρα πυροσβεστικών αεροσκαφών (355 ΜΤΜ) της 112 Πτέρυγας Μάχης στην Ελευσίνα, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά:

«Κύριε Αρχηγέ,

Κύριοι Πτέραρχοι,

Κύριοι Αξιωματικοί,

Είναι μεγάλη μου τιμή να βρίσκομαι σήμερα εδώ μπροστά  σας, στη Μοίρα που αποτελεί τον κύριο κορμό, τη βάση  της αεροπυρόσβεσης της Πατρίδας  μας.

Όλοι αναγνωρίζουμε ότι η αποστολή των πληρωμάτων των πυροσβεστικών αεροσκαφών είναι εξαιρετικά δύσκολη.

Απαιτεί επαγγελματισμό. Απαιτεί γενναιότητα και απαιτεί αυταπάρνηση.

Αυτό επιβεβαιώθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες με τον χειρότερο τρόπο, με τον θάνατο του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, εν ώρα καθήκοντος, στην Εύβοια.

Θέλω λοιπόν, για μία ακόμη φορά, να εκφράσω, εκ μέρους όλων των Ελλήνων, τα συλλυπητήρια κατ΄ αρχάς στις οικογένειες τους, τις βιολογικές τους οικογένειες, αλλά και σ’ εσάς, την ευρύτερη οικογένεια. 

Ξέρετε καλά ότι δεν είναι λίγοι οι πεσόντες σε αποστολές αεροπυρόσβεσης. Έχουμε θρηνήσει  από το 1977 συνολικά 19 ιπταμένους, τους οποίους τιμάμε και δεν τους ξεχνάμε: 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ, ΜΗΝΑΣ ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΛΟΥΔΙΑΝΟΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΕΣΛΕΜΕΣ, ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΟΥΡΕΛΙΑΣ, ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ, ΜΙΧΑΗΛ ΖΙΩΤΑΣ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΛΙΑΣΚΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΚΑΜΑΓΚΟΥΛΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΑΚΗΣ, ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΚΕΛΕΤΣΕΚΗΣ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΛΩΝΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΣΑΒΒΑΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΤΟΪΛΙΔΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΤΖΟΥΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΟΥΛΑΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ.

Η προσπάθεια για την προστασία της περιουσίας και της ζωής των συμπολιτών μας, αλλά και του φυσικού περιβάλλοντος της πατρίδας μας, είναι συνεχής και γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. 

Η Πολιτεία, η κοινωνία, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι δίπλα σας. Σας υποστηρίζει.

Όπως ανέφερε ο Πρωθυπουργός, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του, οι διαδικασίες για την ενεργοποίηση των Προγραμμάτων για την προμήθεια των νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-515 και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων CL-415, θα ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατό.

Επίσης, κατόπιν πρωτοβουλίας του κ. Πρωθυπουργού, η οποία είχε ανακοινωθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο τρεις ώρες πριν το δυστύχημα στην Κάρυστο, θα υπογράψω άμεσα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) με τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών για την αύξηση του πτητικού επιδόματος των χειριστών των εναερίων μέσων πυρόσβεσης.

Θα ήθελα να σας εκφράσω την ευγνωμοσύνη και τα συγχαρητήρια του ελληνικού λαού, της ελληνικής κοινωνίας, του Υπουργείου, της Κυβέρνησης, για ό,τι κάνετε για την Πατρίδα μας, όλο το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό, που βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση.

Εργάζεται 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, ώστε να μπορούν τα πυροσβεστικά αεροπλάνα να επιχειρούν, να συντρέχουν αποτελεσματικά στο δύσκολο έργο της πυρόσβεσης.

Θα ήθελα επίσης να συγχαρώ και να ευχαριστήσω το τεχνικό προσωπικό, που βρίσκεται επίσης σε διαρκή εγρήγορση για να μπορούν τα πτητικά μέσα να είναι διαθέσιμα σε εσάς. 

Σας ευχαριστώ και πάλι θερμά για την ευκαιρία να σας σφίξω το χέρι».


Πρωθυπουργός από την Κύπρο: - Δεν μπορεί να είναι ανεκτή η παρουσία κατοχικού στρατού σε ένα κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης


 

  • Δεν θα μπορούσα να μη βρίσκομαι και πάλι σήμερα στη Λευκωσία, στην πρώτη μου επίσημη διμερή επίσκεψη εκτός συνόρων μετά την επανεκλογή μου ως Πρωθυπουργού της Ελλάδος, και αυτό παρά την μάχη με τις πυρκαγιές που δοκιμάζουν εδώ και εβδομάδες την Ελλάδα.
  • Η πατρίδα μας εξακολουθεί να θωρακίζεται αμυντικά, ενισχύεται διπλωματικά, αναβαθμίζεται γεωπολιτικάΚαι βέβαια με κορυφαίο και σταθερό της μέλημα, κοινό μας μέλημα, τον τερματισμό της κατοχής στην Κύπρο, την οριστική, δίκαιη, βιώσιμη επίλυση του Κυπριακού, γεγονός το οποίο ακριβώς υπογραμμίζει και η σημερινή μου παρουσία στη Μεγαλόνησο.
    • Θα επιμείνω ότι στον 21ο αιώνα δεν γίνεται να είναι ανοιχτή αυτή η ιστορική πληγή που εξακολουθεί να αιμορραγεί σε μία ανεξάρτητη χώρα. Δεν μπορεί να είναι ανεκτή ούτε η παρουσία κατοχικού στρατού σε ένα κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ούτε το ξεπερασμένο σύστημα των εγγυήσεων, του δικαιώματος επέμβασης τρίτων στις υποθέσεις του.
    • Γι’ αυτό και αυτομάτως, νομίζω το έχουμε πει πολλές φορές, τίθεται εκτός ατζέντας συζήτησης κάθε διχοτομική σκέψη περί δύο κρατών, είναι κάτι το οποίο θέλω να το τονίσω με απόλυτη σαφήνεια εδώ, από την Λευκωσία.
  • Και πράγματι, αυτή η διαφαινόμενη βελτίωση και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις αλλά και στις ευρωτουρκικές σχέσεις είναι κάτι, μια ευκαιρία, την οποία θα πρέπει να την αγκαλιάσουμε. Υπό την προϋπόθεση -και θέλω να τονίσω αυτές τις δύο λέξεις τις οποίες ανέφερε ο Πρόεδρος- να είναι σταδιακή και αναστρέψιμη. Αυτές είναι δύο λέξεις οι οποίες πιστεύω ότι θα αποτελέσουν τον οδηγό σε αυτή τη νέα προσπάθεια, καθώς μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι αλλά δεν είμαστε ταυτόχρονα και αφελείς.
  • Στο Βίλνιους επιδιώξαμε και εγώ και ο πρόεδρος Erdogan την εκ νέου έναρξη μιας περιόδου καλών σχέσεων, τη σταδιακή προώθηση μιας θετικής ατζέντας.
    • Συμφωνήσαμε στην ενεργοποίηση διμερών διαύλων επικοινωνίας. Διατήρηση αυτού του κλίματος ηρεμίας και στη σύγκληση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας στην Θεσσαλονίκη, προς το τέλος του έτους.
    • Το σημερινό, αυτό το θετικό κλίμα, δεν σημαίνει ότι η Τουρκία έχει μεταβάλει ουσιαστικά την πολιτική της, ούτε και έπαψαν να υφίστανται οι ουσιαστικές διαφορές στις θέσεις μας.
    • Όμως η Ελλάδα έχει την αυτοπεποίθηση, θέλει να αξιοποιήσει τη συγκυρία, να εξαντλήσει κάθε περιθώριο στη βελτίωση των διμερών μας σχέσεων. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα θα επιμείνει ότι η Άγκυρα οφείλει να εγκαταλείψει οριστικά την επιθετική και παραβατική της συμπεριφορά και μαζί να εγκαταλείψει και τις ανιστόρητες διεκδικήσεις σε βάρος της εθνικής κυριαρχίας και ακεραιότητας τόσο της Ελλάδος, όσο και της Κύπρου.
    • Θέλω να ελπίζω πάντως, όπως συζητήσαμε, ότι αυτή η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων ίσως μπορεί να έχει ένα θετικό αντίκτυπο και στο Κυπριακό. Και αντίστοιχα, βέβαια, Αθήνα και Λευκωσία συντάσσονται, συνεργάζονται ολοένα και στενότερα σε όλα αυτά τα πεδία, έτσι ώστε τους επόμενους μήνες, όπως είπα, να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα σημαντικής προόδου, τόσο στο ζήτημα του Κυπριακού, όσο και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.


Συμβούλιο της Επικρατείας στους συνταξιούχους: - Δεν δικαιούστε αναδρομικά από δώρα, επιδόματα και επικουρικές


 Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο της χώρας έκλεισε οριστικά την πόρτα σε 14.600 συνταξιούχους για τα αναδρομικά που διεκδικούσαν από τον ΕΦΚΑ από δώρα, επιδόματα και επικουρικές για την τετραετία 2012- 2016.

Μετά από 15 μήνες, το Α' Τμήμα του ΣτΕ εξέδωσε απορριπτική απόφαση στην πιλοτική δίκη, κατά την οποία 14.600 συνταξιούχοι του e- ΕΦΚΑ διεκδικούσαν αναδρομικά ποσά από μη καταβληθέντα δώρα, επιδόματα και επικουρικές συντάξεις για την περίοδο 2012- 2016, οπότε και τέθηκε σε ισχύ ο ασφαλιστικός νόμος "Κατρούγκαλου".

Τα ποσά που διεκδικούσαν οι συνταξιούχοι ανέρχονταν αθροιστικά σε δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας ο «νόμος Κατρούγκαλου» δεν προβλέπει τίποτα για την αναδρομική καταβολή των επικουρικών συντάξεων και των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και θερινής άδειας.

Η 7μελής σύνθεση του Α΄Τμήματος του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, με πρόεδρο, την αντιπρόεδρο Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Νικόλαο Σκαρβέλη, με την υπ΄ αριθμ. 1342/2023 απόφασή του έκρινε ότι "δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση" από πλευράς ελληνικού δημοσίου.

Το σκεπτικό των συμβούλων Επικρατείας

Ειδικότερα, οι Σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν ότι «δεν καταβάλλονται, στο πλαίσιο των ρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού συστήματος του ν. 4387/2016, τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που είχαν καταργηθεί με το άρθρο πρώτο του ν. 4093/2012 και των οποίων η κατάργηση κρίθηκε αντισυνταγματική με τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλεια του Σ.τ.Ε. Δεν υφίσταται αγώγιμη αξίωση για τις παροχές αυτές για τον μετά την 12.5.2016 χρόνο» για τον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο".

Περαιτέρω οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν στην απόφασή τους ότι «δεν προβλέπονται υπό το νέο ασφαλιστικό σύστημα του ν. 4387/2016 από 12.5.2016 και εφεξής ούτε καταβάλλονται κατά τον, κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού, επανυπολογισμό των συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων.

Το ακυρωτικό αποτέλεσμα των 1889-1891/2019 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν επάγεται ως συνέπεια να καθίστανται αγώγιμες αξιώσεις κατά του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. (ήδη e-Ε.Φ.Κ.Α.) των παλαιών συνταξιούχων για την καταβολή αποζημίωσης ισόποσης με το επίδομα αδείας και τα δώρα εορτών για τον μετά την ισχύ του ν. 4387/2016 χρόνο, ανεξάρτητα αν οι αξιώσεις αυτές επιδιώκονται με αγωγές ασκηθείσες πριν ή μετά τις 4.10.2019».

Η πιλοτική δίκη του ΣτΕ για τις αξιώσεις των συνταξιούχων από τον μεγαλύτερο ασφαλιστικό φορέα της χώρας, διεξήχθη μετά από σχετικό προδικαστικό ερώτημα που εστάλη από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών. Ακολούθως, οι 14.600 συνταξιούχοι του e-ΕΦΚΑ (πρώην Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) άσκησαν παρεμβάσεις υπέρ των απομάχων της εργασίας που έχουν προσφύγει στα Διοικητικά Δικαστήρια.

Οι συνταξιούχοι στις προσφυγές τους υποστήριζαν ότι οι περικοπές είναι παράνομες, ανεξάρτητα από τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε ότι είναι συνταγματικά ανεκτές και νόμιμες οι περικοπές των κύριων συντάξεων και των επιδομάτων.

Και διεκδικούσαν την αναδρομική καταβολή των διαφορών σε επικουρικές συντάξεις και δώρα-επιδόματα (13η και 14η σύνταξη) μιας τετραετίας (2012 έως 2016), όπως και αποζημίωση από το Δημόσιο λόγω της μη καταβολής των ποσών αυτών








πηγή:https://www.dnews.gr/eidhseis/asfalish/438076/oxi-tou-ste-se-anadromika-syntaksioyxon-apo-dora-epidomata-kai-epikourikes