Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2020

Έχουμε καταλάβει ποιος είναι ο στρατηγικός στόχος της Τουρκίας; Κύριοι καληνύχτα σας!


 

Ποιος είναι ο στρατηγικός στόχος της Τουρκίας

Η Τουρκία την τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα είχε θέσει ως πρώτη προτεραιότητα της εξωτερικής της πολιτικής, και στρατηγικό στόχο, να αποτρέψει την Ελλάδα να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12νμ.

Η πιο μεγάλη πίεση ασκήθηκε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 1994, όταν τέθηκε σε ισχύ η Διεθνής Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας.

Τότε το δικαίωμα της Ελλάδας να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12νμ ενισχύθηκε, αφού αυτό προβλέπεται ξεκάθαρα και σαφώς από την προαναφερθείσα συνθήκη.

Ήταν τότε που ο επιτετραμένος των ΗΠΑ στην Ελλάδα επισκέφθηκε τον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου στο Καστρί και του ζήτησε να κάνει δήλωση ότι η Ελλάδα δεν θα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12νμ. Ο Ανδρέας Παπανδρέου ανέθεσε το δύσκολο αυτόν ρόλο στον τότε κυβερνητικό εκπρόσωπο, Ευάγγελο Βενιζέλο.

Μετά από εκείνη την άγνωστη κρίση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, του Νοεμβρίου του 1994, η Ελλάδα κύρωσε την ως άνω Σύμβαση με τον Ν. 2321/1995, που βάσει του συντάγματος υπερισχύει κάθε αντίθετης διάταξης νόμου, αλλά και ως νεότερος νόμος κατισχύει παντός παλαιοτέρου.

Σύμφωνα με το ελληνικό ΥΠΕΞ:

«Η Ελλάδα κατά την κύρωση της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (Ν. 2321/1995) δήλωσε ρητά ότι επιφυλάσσεται να ασκήσει σε οιονδήποτε χρόνο το δικαίωμά της να επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της μέχρι τα 12 ν.μ.».

Ως αντίδραση η τουρκική Βουλή εξουσιοδότησε με ψήφισμά της (8/6/1995) την τουρκική κυβέρνηση, εν λευκώ και στο διηνεκές, να κηρύξει πόλεμο (casus belli) στην Ελλάδα (εξουσιοδότηση για χρήση και στρατιωτικών μέσων κατά της Ελλάδας), σε περίπτωση που η τελευταία επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της πέραν των 6 ν.μ.

Ακολούθησε η κρίση των Ιμίων και η Διακήρυξη της Μαδρίτης, με την οποία η Ελλάδα αναγνωρίζει στην Τουρκία «νόμιμα ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο», φαλκιδεύοντας έτσι τη θέση για μελλοντική επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12νμ, αφού με αυτήν πλήττονται τα «ζωτικά» συμφέροντα της Τουρκίας, τα οποία αναγνωρίσαμε. Εκτός αυτού, στην ουσία νομιμοποιήσαμε το casus belli, αφού είναι γενικώς παραδεκτό ότι όταν μια χώρα επικαλείται ζωτικά συμφέροντα, «δικαιούται» να τα υπερασπιστεί ακόμα και με πόλεμο.

Να τονίσουμε πάντως ότι με βάση το ελληνικό ΥΠΕΞ το casus belli και «η συμπεριφορά αυτή της Τουρκίας παραβιάζει κατάφωρα θεμελιώδεις αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών περί απαγόρευσης χρήσης ή απειλής χρήσης βίας (άρθρο 2, παρ. 4), περί ειρηνικής επίλυσης (άρθρο 2, παρ. 3) και περί καλής γειτονίας και ειρηνικής συνύπαρξης (Προοίμιο).

"Παράλληλα, δυναμιτίζει τη συμμαχική σχέση που οφείλουν να έχουν κράτη που μετέχουν στην ίδια Συμμαχία και αντίκειται στις βασικές αρχές στις οποίες στηρίζεται το ΝΑΤΟ (άρθρα 1 και 2 του Βορειοατλαντικού Συμφώνου)".

Έκτοτε, όλες οι κυβερνήσεις με τις ενέργειές τους στην ουσία έδειξαν ότι δεν τολμούν να προβούν στην επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12νμ, δίνοντας έτσι την εντύπωση στην Τουρκία ότι «ο στόχος επετεύχθη».

Έτσι, επειδή η πολιτική είναι ένα δυναμικό πεδίο, και όταν επιτυγχάνεις έναν στόχο πρέπει να θέσεις τον επόμενο, η Τουρκία έθεσε ως στόχο να επιβάλλει τη θέση της στην Ελλάδα για το θέμα της υφαλοκρηπίδας των νησιών.

Σύμφωνα με την τουρκική άποψη, τα νησιά έχουν μόνο χωρικά ύδατα που εκτείνονται στα 6νμ και δεν δικαιούνται υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Η «λογική» της Τουρκίας στηρίζεται στην παράλογη παραδοχή ότι η τουρκική υφαλοκρηπίδα εκτείνεται μέχρι το μέσον του Αιγαίου, ήτοι τον 25ο μεσημβρινό, και ότι τα ελληνικά νησιά απλώς επικάθηνται επί της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.

Με βάση το ελληνικό ΥΠΕΞ:

«Οι θέσεις της Ελλάδας επί της ουσίας του ζητήματος της υφαλοκρηπίδας και των ορίων αυτής, βασίζονται στις προβλέψεις του ισχύοντος Δικαίου της Θαλάσσης, συμβατικού και εθιμικού, και είναι οι εξής:

  • Η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας προβλέπει κυριαρχικά δικαιώματα του παρακτίου κράτους επί της υφαλοκρηπίδας, το εύρος της οποίας είναι τουλάχιστον 200 ν.μ., εφόσον το επιτρέπει η απόσταση μεταξύ των αντικειμένων ακτών. Τα δικαιώματα αυτά του παρακτίου κράτους υφίστανται ipso facto και ab initio. Η Ελλάδα κύρωσε την ως άνω Σύμβαση με τον Ν. 2321/1995, που βάσει του συντάγματος υπερισχύει κάθε αντίθετης διάταξης νόμου, αλλά και ως νεότερος νόμος κατισχύει παντός παλαιοτέρου.
  • Σύμφωνα με το άρθρο 121 (2) της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας, όλα τα νησιά δικαιούνται αιγιαλίτιδας ζώνης, συνορεύουσας ζώνης, αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) και υφαλοκρηπίδας. Οι ζώνες αυτές καθορίζονται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις της Σύμβασης, όπως αυτές εφαρμόζονται στις ηπειρωτικές περιοχές. Ο γενικός αυτός κανόνας αποτελεί και εθιμικό δίκαιο, δεσμεύει, δηλαδή, και τα κράτη που δεν είναι συμβαλλόμενα στη Σύμβαση. Κατ’ εφαρμογή του κανόνα αυτού, όλα τα ελληνικά νησιά, σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας, έχουν υφαλοκρηπίδα».

Όμως, παρά την ξεκάθαρη πρόνοια του Διεθνούς Δικαίου, η Τουρκία επιμένει και προσπαθεί να επιβάλει τη θέση της με κάθε τρόπο, της απειλής στρατιωτικής βίας συμπεριλαμβανομένης.

Στο πλαίσιο αυτό η Τουρκία πρώτα επεξεργάστηκε και υιοθέτησε θεσμικά το δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας, με έναν χάρτη που δείχνει την τουρκική υφαλοκρηπίδα να εκτείνεται σε όλη την υφαλοκρηπίδα της Κύπρου και της Ελλάδος, στην Ανατολική Μεσόγειο και ανατολικώς του 25ου μεσημβρινού.

Σύμφωνα με το χάρτη, όλα τα ελληνικά νησιά «επιπλέουν» πάνω στα νερά της Γαλάζιας Πατρίδας και, φυσικά, δεν δικαιούνται ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα.

Σε εφαρμογή αυτού του δόγματος η Τουρκία υπέγραψε το τουρκολιβυκό μνημόνιο, σε εφαρμογή αυτού του δόγματος αλωνίζει το «Oruç Reis» και τα άλλα ερευνητικά πλοία και γεωτρύπανα στην ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα της Κύπρου και της Ελλάδας, σε εφαρμογή αυτού του δόγματος η Τουρκία χάραξε τα όρια της NAVTEX μέχρι τα 6,5νμ από τις ακτές του Καστελόριζου.

Τη στιγμή λοιπόν που αυτός είναι ο ξεκάθαρος στόχος της Τουρκίας, δηλαδή να «κατοχυρώσει τα δικαιώματά της στη Γαλάζια Πατρίδα», δηλαδή σε περιοχές που εκτείνονται πέραν των χωρικών μας υδάτων, η απάντηση του Γ. Γεραπετρίτη στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha σε ερώτηση σχετικά με το ποιες είναι οι «κόκκινες γραμμές», ότι «Η κόκκινη γραμμή είναι η εθνική κυριαρχία, και όταν λέμε εθνική κυριαρχία εννοούμε αυτονοήτως τα εθνικά χωρικά ύδατα τα οποία σήμερα είναι προσδιορισμένα στα έξι ναυτικά μίλια», στην ουσία στρώνει το χαλί στην Τουρκία να συνεχίσει να αλωνίζει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Δηλαδή, έχουμε «κόκκινες γραμμές» για την εθνική κυριαρχία και αφήνουμε τους Τούρκους να παραβιάζουν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και να αλωνίζουν στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Απλώς, να τονίσουμε για άλλη μια φορά ότι αν τελικά η Τουρκία κατορθώσει να περάσει τις θέσεις της για τα δικαιώματα των νησιών στην ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα, αυτό θα είναι η μεγαλύτερη εθνική καταστροφή μετά το 1922.

Καληνύχτα σας.

Ελληνοτουρκικά: Στην Τουρκία δεν θα αρκούσε η "φινλανδοποίησή" μας - Ποιος ήταν ο ΑΝΣΚ της Σοβιετικής Ένωσης και ποιος είναι ο ΑΝΣΚ της Τουρκίας


 

Αυτό που επιχειρεί να επιβάλει ο Ερντογάν στην Ελλάδα συχνά πυκνά περιγράφεται από τους αναλυτές ως «φινλανδοποίηση». Ο όρος καθιερώθηκε στη Δυτική Ευρώπη την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, περιβεβλημένος από την αχλύ της κοροϊδίας και της επιτίμησης, διότι αφορούσε έναν στρατηγικό αντίπαλο της τότε «ελεύθερης Ευρώπης», την κομμουνιστική Σοβιετική Ένωση. Οι Δυτικοί χλεύαζαν τη μικρή Φινλανδία των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων, η οποία μεταπολεμικά είχε επιλέξει «οικειοθελώς» να γονατίσει μπροστά στη γειτόνισσά της Σοβιετική Ένωση των 300 εκατομμυρίων και να μεταβληθεί σε δορυφόρο της. 


Το «οικειοθελώς» αναφέρεται κατ’ ευφημισμόν. Το 1939, παρά την υπογραφή του Συμφώνου Ρίμπεντροπ-Μολότοφ για μη επίθεση μεταξύ Χίτλερ και Στάλιν, οι Ρώσοι θεωρούσαν μια μελλοντική σύρραξη με τους Γερμανούς πολύ πιθανή. Εισέβαλαν λοιπόν στη Φινλανδία με μισό εκατομμύριο άνδρες και συντριπτική υπεροπλία, διότι ήθελαν μια ζώνη προστασίας γύρω από το Λένινγκραντ (σημερινή Αγία Πετρούπολη) που βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα φινλανδικά σύνορα. Ακολούθησε ο περίφημος «χειμερινός πόλεμος», διάρκειας 100 και κάτι ημερών, που κατέληξε μεν σε σοβιετική επικράτηση, αλλά αφού πρώτα οι άκαπνοι και άοπλοι «ξυλοκόποι» σκότωσαν 150.000 άνδρες της επιτιθέμενης υπερδύναμης. 

Οι Σοβιετικοί δεν κατέλαβαν όλη τη Φινλανδία, όπως σχεδίαζαν. Πήραν όμως το 11% του εδάφους της και το 30% των πλουτοπαραγωγικών πηγών της. Τότε ήταν που παγιώθηκε στη συνείδηση των Φινλανδών ότι δεν είχαν απλώς την ατυχία να συνορεύουν με μια αδίστακτη υπερδύναμη, αλλά ότι δεν είχαν να περιμένουν βοήθεια από πουθενά. Πράγματι, στον «χειμερινό πόλεμο» και παρά την καταδίκη των επιτιθέμενων Σοβιετικών από την Κοινωνία των Εθνών (πρόγονο του ΟΗΕ), ματαίως οι Φινλανδοί περίμεναν την άφιξη αγγλογαλλικών μεραρχιών που θα τους βοηθούσαν. Οι Αγγλογάλλοι είχαν τα δικά τους προβλήματα με τους Γερμανούς και παρά τη λεκτική υποστήριξή τους στους αμυνόμενους, ούτε δυτική οπλική βοήθεια έφτασε ούτε κάποιος φαντάρος πήγε στις παγωμένες φινλανδικές εκτάσεις




Σοβιετικός εξοπλισμός και πτώματα σοβιετικών στρατιωτών μετά την καταστροφική μάχη της Οδού Ράατε, όπως ονομάστηκε,  τον Ιανουάριο του 1940, στη Φινλανδία 


Η δραματική διαπίστωση των Φινλανδών ότι είναι εντελώς μόνοι απέναντι στους πανίσχυρους Σοβιετικούς, μεταβλήθηκε σε εθνική τους ψύχωση στα μεταπολεμικά χρόνια του Ψυχρού Πολέμου. Έχοντας τον φόβο ότι η χώρα τους θα γίνει μια μπουκιά για τη σοβιετική αρκούδα και έχοντας συνειδητοποιήσει ότι κανένας δεν πρόκειται να πολεμήσει στο πλάι τους ή αντί για αυτούς, παραδόθηκαν «οικειοθελώς» στην αρκούδα για να έχουν την ησυχία τους. 

Οι Σοβιετικοί από την πλευρά τους, δεν ενδιαφέρονταν για τα φινλανδικά εδάφη. Τους αρκούσε να ακολουθούν οι Φινλανδοί την εξωτερική τους πολιτική και να μη μεταβληθούν σε βάση των εχθρών τους. Η εσωτερική κατάσταση της Φινλανδίας και το πολιτειακό καθεστώς της δεν τους αφορούσε (είχαν κοινοβουλευτική δημοκρατία και όχι κομμουνιστικό καθεστώς), αρκεί οι κυβερνήσεις της να κρατούσαν κοντά τα σχοινιά που έδεναν τη χώρα τους με τη Μόσχα. 

Οι Δυτικοί χλεύαζαν βέβαια αυτή τη "φοβιτσιάρικη" στάση των Φινλανδών, αν και ήξεραν ότι στην πραγματικότητα οι "ξυλοκόποι" δεν είχαν άλλη επιλογή. Ήταν ο μόνος τρόπος να κρατήσουν την ανεξαρτησία και την εδαφική τους ακεραιότητα, απέναντι σε έναν θηριώδη γείτονα που στην παραμικρή κίνηση διαφοροποίησής τους θα τους μετέτρεπε αυτομάτως (και ατιμωρητί) σε υπηκόους σοβιετικής επαρχίας. Η Ουγγαρία και η Τσεχοσλοβακία άλλωστε είχαν δείξει τι θα συνέβαινε, σε περίπτωση που κάποια χώρα του σοβιετικού μπλοκ άρχιζε να έχει τάσεις ανεξαρτητοποίησης από τον ηγεμόνα. Στο κάτω κάτω, έστω και μ’ αυτό το ιδιόρρυθμο καθεστώς κηδεμονίας, οι Φινλανδοί ήταν σε πολύ καλύτερη (θεσμική και οικονομική) κατάσταση από τους Ούγγρους, τους Βούλγαρους ή τους Ανατολικογερμανούς. 

Βεβαίως, οι Δυτικοί που χλεύαζαν τη "φινλανδοποίηση" δεν ομολογούσαν ότι τα ίδια συνέβαιναν και στο δικό τους στρατόπεδο, έστω και με άλλον μανδύα. 

Τι διαφορά, για παράδειγμα, είχε στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια η Ελλάδα από τη Φινλανδία, σε ό,τι αφορούσε την εξάρτησή της από τους Αμερικανούς; Δεν ήμασταν κανονικοί δορυφόροι της Ουάσινγκτον; Μπορούσαμε να διαφοροποιηθούμε στην εξωτερική ή την αμυντική μας πολιτική; Προφανώς όχι. Κι αν δεν διατρέχαμε τον κίνδυνο που είχαν οι Φινλανδοί να δουν σοβιετικά τανκς στους δρόμους του Ελσίνκι, βλέπαμε ελληνικά τανκς στην πλατεία Συντάγματος ύστερα από αμερικάνικες εντολές.

 Βεβαίως, η Φινλανδία ανέπνευσε μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης και το 1995 εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αντιστοίχως η Ελλάδα, με την ενσωμάτωσή της στην ευρωπαϊκή οικογένεια πέτυχε έναν σημαντικό βαθμό ανεξαρτησίας από τους Αμερικανούς, άλλο αν άλλαξαν οι καιροί και τώρα ζητάμε εμείς μεγαλύτερη πρόσδεσή μας στο άρμα τους. 

Όσο για το αν ο Ερντογάν προσπαθεί να φινλανδοποιήσει την Ελλάδα έναντι της δικής του Τουρκίας, επιτρέψτε μου να θεωρώ ότι κάτι τέτοιο μπορεί να σχεδιάζεται ως πρώτο βήμα, πλην δεν του αρκεί. 

Οι Σοβιετικοί δεν ενδιαφέρονταν ούτε για την κυριαρχία, ούτε για εδάφη, ούτε για πλουτοπαραγωγικές πηγές των Φινλανδών. 

Οι Τούρκοι, μεσομακροπρόθεσμα ενδιαφέρονται απολύτως για τα δικά μας. 



Πηγή: Protagon.gr

Ορκωμοσία Πρωτοετών Σπουδαστών της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ)


 

Την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2020, πραγματοποιήθηκε στη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ) στη Θεσσαλονίκη, η τελετή ορκωμοσίας εβδομήντα (70) Πρωτοετών Μαθητριών και Μαθητών Ιατρικού, Κτηνιατρικού, Οδοντιατρικού, Φαρμακευτικού, Ψυχολογικού, Νομικού και Οικονομικού τμήματος.

Στην τελετή παρέστη ο Υπαρχηγός Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, Αντιναύαρχος κ. Ιωάννης Δρυμούσης ΠΝ ως εκπρόσωπος του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Εκπρόσωποι Εκκλησιαστικών αρχών καθώς και αντιπροσωπείες Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.

ΓΕΘΑ: Συμμετοχή στην Διεθνή Αεροναυτική Άσκηση «ΝΕΜΕΣΙΣ 2020»


 

Την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2020 πραγματοποιήθηκε στη θαλάσσια περιοχή νοτίως της ν. Κύπρου διεθνής αεροναυτική άσκηση έρευνας και διάσωσης, αντιμετώπισης ασύμμετρων απειλών και προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος, με τη συμμετοχή μέσων και προσωπικού από την Κύπρο, την Αίγυπτο, τη Γαλλία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και την Ιταλία, καθώς και 6 πλοία ιδιωτικών εταιρειών.

Ειδικότερα, το ΓΕΕΘΑ διέθεσε για τις ανάγκες της άσκησης τη Φρεγάτα (Φ/Γ) ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ, ένα Αεροσκαφος C-130 και προσωπικό από την 31 ΜΕΕΔ και το 747 ΕΤΜΧ.

 Σκοπός της άσκησης, η οποία σχεδιάσθηκε και συντονίσθηκε από το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) και το Υφυπουργείο Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας καθώς και από την Εθνική Φρουρά σε συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία Εθνικής Άμυνας των υπόλοιπων χωρών, ήταν η εξάσκηση και εκπαίδευση των συμμετεχόντων σε σενάρια αντιμετώπισης τρομοκρατικής ενέργειας σε πλατφόρμα εξόρυξης υδρογονανθράκων, νηοψίας σε ύποπτα πλοία, πυρόσβεσης σε πλοία, απεγκλωβισμού και αεροδιακομιδής τραυματιών, μαζικής διάσωσης συνεπεία εγκατάλειψης της πλατφόρμας, καθώς και αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης.