Μια από τις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου αφορούσε τον εκσυγχρονισμό 5 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3Β του Πολεμικού Ναυτικού, έναντι 500 εκατ. ευρώ.
Τότε είχαμε επικρίνει αυτή την ανάθεση ως ασύμφορη και επιβλαβή για τη χώρα και τη άμυνα που είχε σαν μοναδικό στόχο να εξασφαλίσει έργο για την κρατική ΕΑΒ. Τα αεροσκάφη αυτά ήταν παμπάλαια και ακατάλληλα. Έρευνες είχαν δείξει πως οι ένοπλές δυνάμεις, με το ίδιο κόστος, θα μπορούσαν να προμηθευτούν άλλα σύγχρονα και αποτελεσματικότερα.
Μια δεκαετία αργότερα αποδεικνύεται πως τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα. Πρόσφατα οι εισαγγελείς εκλήθησαν να ερευνήσουν το σκάνδαλο αυτής της απευθείας ανάθεσης, η οποία έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια.
Την παρέμβαση της εισαγγελίας προκάλεσε η μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε απόστρατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη για τη μη πραγματοποιηθείσα εδώ και εννέα χρόνια σύμβαση του ΥΠΕΘΑ με την εταιρεία Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών P-3Β του Π.Ν. ύψους 499.843.145 δολαρίων.
Η μήνυση στρέφεται κατά παντός συμμετόχου και εμπλεκομένου, με κοινή δράση και κοινό δόλο, αρμόδιου υπηρεσιακού παράγοντα και εξωθεσμικού συναυτουργού ή ηθικού αυτουργού και κατά παντός άλλου προσώπου σε βάρος του οποίου προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ενοχής για τις κακουργηματικού χαρακτήρα αξιόποινες πράξεις των α) απιστίας, β) δωροδοκίας αξιωματούχων και γ) νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
Στην επίμαχη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ κατά την οποία ελήφθη και οριστικοποιήθηκε η διακρατική συμφωνία Letter of Acceptance (LOA) για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών από τη Lockheed συμμετείχαν εκτός του κ. Καμμένου, ο πρώην πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, ο πρώην αντιναύαρχος, βουλευτής, αλλά και πρώην υπουργός Εθνικής Άμυνας στη δεύτερη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ Ευάγγελος Αποστολάκης και ο ίδιος ήταν Α/ΓΕΝ και ο πρώην ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος.
Η επίμαχη συνεδρίαση έλαβε χώρα στις 15ης Μαρτίου 2015 όπου εγκρίθηκε το σχέδιο διακρατικής συμφωνίας (LOA) για τον εκσυγχρονισμό των επίμαχων πεπαλαιωμένων αεροσκαφών ηλικίας τότε 49 ετών.
Το ΥΕΘΑ "έτρεξε" να ενεργοποιήσει τάχιστα τη σύμβαση καταβάλλοντας 45 εκατ. Η Lockheed ανέλαβε την υποχρέωση να ολοκληρώσει την αναβάθμιση έως το 2020, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχει υλοποιηθεί, παρά το γεγονός ότι η τελευταία δόση καταβλήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020, σύμφωνα με τη μηνυτήρια αναφορά.
Όπως θυμούνται οι παλαιότεροι, όλα αυτά έλαβαν χώρα στο πρώτο εξάμηνο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ εν μέσω της "περήφανης" διαπραγμάτευσης και λίγους μόνο μήνες πριν τη μνημονιακή "κωλοτούμπα" του καλοκαιριού.
Η στήλη είχε εκτιμήσει λάθος τότε πως η βιασύνη του ασύμφορου εκσυγχρονισμού αφορούσε την εξασφάλιση απασχόλησης σε μια κρατική εταιρεία, οι εξελίξεις καταδεικνύουν πιθανές προθέσεις ακόμη δολιότερες και ιδιοτελείς.
Την περίοδο που η Τουρκία έβαζε τις βάσεις για την αμυντική βιομηχανία που αναπτύσσει σήμερα, το εγχώριο πολιτικό προσωπικό χρησιμοποιούσε σαν πρόφαση την αναπαλαίωση ιπτάμενων σακαρακών.
Η εξέλιξη αυτή καταδεικνύει πως η "ασθένεια" του πολιτικού συστήματος και την κοινωνίας από την οποία εκπορεύεται είναι ανίατη και αφορά το μεγαλύτερο μέρος του συνόλου πατριωτών και εθνομηδενιστών με ή χωρίς ηθικό πλεονέκτημα μη εξαιρουμένων.