Τετάρτη 22 Ιουλίου 2020

Τουρκική NAVTEX: - Το αγκυροβολημένο Ορούτς Ρέις - Οι τρεις εφιάλτες των Τούρκων




Του Χρήστου Μαζανίτη
Η κρίσιμη νύχτα που ορισμένοι προεξοφλούσαν δεν ήρθε. Στο enikos.gr επιμένουμε από την πρώτη στιγμή να μεταφέρουμε ψύχραιμα όλες τις εξελίξεις γύρω από τη νέα τουρκική πρόκληση στο Καστελλόριζο με την παράνομη NAVTEX, χωρίς να προσθέσουμε ούτε ένα «και» σε όσα συμβαίνουν.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας βρίσκονται σε «αυξημένη επιφυλακή». Είναι κάτι που μεταδίδουμε στο enikos.gr από την πρώτη στιγμή και αντικατοπτρίζει την πλήρη εικόνα που επικρατεί. Βεβαίως κι υπάρχουν συσκέψεις, βεβαίως κι υπάρχουν επικοινωνίες, βεβαίως και μελετώνται σενάρια αλλά αυτά γίνονται πάντα, ειδικά τα τελευταία δυο χρόνια που οι Τούρκοι πυκνά προσπαθούν να προκαλέσουν την χώρα μας σε κάθε ευκαιρία.
Το ερευνητικό πλοίο Oruc Reis (Ορούτς Ρέις) συνεχίζει να βρίσκεται αρόδο στο λιμάνι της Αττάλειας. Σε ό,τι αφορά τα συνολικά 15 τουρκικά πολεμικά πλοία που απέπλευσαν από το λιμάνι του Ακσάζ, παρότι στην αρχή έδειξαν να χαράσσουν ρότα νότια νοτιοδυτική τελικά αναπτύχθηκαν στα μικρασιάτικα παραλία όπου και παραμένουν. Περισσότερο μοιάζει με κίνηση φόβου παρά τακτικής. Ότι δηλαδή θεώρησαν ότι ίσως παγιδεύονται σε περίπτωση κρίσης.
Διπλωματικά, οι διεργασίες που γίνονται από την ελληνική πλευρά - και σε παρασκηνιακό επίπεδο - είναι πυρετώδεις και το μόνο σίγουρο, μέχρι στιγμής είναι ότι η διεθνής διπλωματία έχει ξαφνιαστεί από τον βαθμό αντανακλαστικής αντίδρασης της Αθήνας μόλις ανακοινώθηκε η τουρκική NAVTEX.
Θα έλεγε κανείς ότι η Άγκυρα πάτησε τον κάλο της Αθήνας με την συγκεκριμένη παράνομη αναγγελία που εξέδωσε η υδρογραφική υπηρεσία Αττάλειας για την διεξαγωγή ερευνών νότια του Καστελλορίζου εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας στα όρια με την αιγυπτιακή και εντός ενός τμήματος της κυπριακής ΑΟΖ.
Η Ελλάδα ξυπνά στην Τουρκία τους εφιάλτες που έχει ζήσει στο πρόσφατο παρελθόν με την Φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς στην περιοχή.
Οι τρεις εφιάλτες
Ήταν Νοέμβριος του 2008 όταν η Ελλάδα, μέσω της υδρογραφικής υπηρεσίας – σταθμός Ηρακλείου Κρήτης έδωσε άδεια στο ερευνητικό πλοίο RV Med Surveyor, να διεξάγει έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, νότια του Καστελλορίζου. Η τουρκική υδρογραφική υπηρεσία – σταθμός Αττάλειας εξέδωσε αντι-NAVTEX με την οποία όχι μόνο δεν αναγνώριζε την αρμοδιότητα της ελληνικής υδρογραφικής υπηρεσίας αλλά δεν αναγνώριζε και την ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Η Τουρκία δεν έμεινε στα τηλεγραφήματα ούτε και τα λόγια. Έστειλε την φρεγάτα TCG Gelibolu (F493) που απείλησε να βυθίσει το Med Surveyor. Η Ελλάδα έστειλε την φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς. Δεν έμεινε απλά στις προειδοποιήσεις δια ασυρμάτου αλλά προχώρησε πολλά στάδια μπαίνοντας ανάμεσα στα δύο πλοία. Δεν έγινε απλά ασπίδα του ερευνητικού αλλά στοχοποίησε με ραντάρ πυρός την τουρκική φρεγάτα. Το επεισόδιο έληξε μόλις το ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε την αποστολή του. Οι Τούρκοι απομακρύνθηκαν και η ελληνική φρεγάτα το ίδιο.
Τον Οκτώβριο του 2018 η Τουρκία έστειλε το ερευνητικό πλοίο Barbaros χωρίς να έχει λάβει την σχετική άδεια από την Ελλάδα για έρευνες μες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα νότια του Καστελλορίζου. Μάλιστα αγνοώντας κάθε ελληνική προειδοποίηση η Τουρκία έστειλε στην αρχή δύο και μετά τέσσερα συνοδευτικά ναυτικά μέσα, εκ των οποίων τρεις φρεγάτες και ένα υποβρύχιο. Και πάλι απέναντί τους βρέθηκε η Φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς.
Ο κυβερνήτης του Barbaros όχι μόνο δεν έμεινε αμέτοχος στις κλήσεις διά ασυρμάτου του κυβερνήτη της Νικηφόρος Φωκάς αλλά με περίσσιο θράσος την καλούσε να εγκαταλείψει τα τουρκικά ύδατα! Οι εντολές που έδωσε ο τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ευάγγελος Αποστολάκης ήταν σαφείς: “μπλοκάρετέ το”. Όπερ και εγένετο.
Ο κυβερνήτης της Νικηφόρος Φωκάς έκανε ελιγμούς που έδειξε το μεγαλείο της ελληνικής ναυτοσύνης. Δεν πτοήθηκε από τα “τζαρτζαρίσματα” με τα τουρκικά πλοία αλλά έφτασε σε απόσταση σχεδόν 30 μέτρων μπροστά από το Barbaros και να το απειλήσει ευθέως με βύθιση. Το απότομο κράτημα και ανάποδα ολοταχώς που έδωσε εντολή ο κυβερνήτης του Barbaros για να αποφύγει την σύγκρουση είχε ως συνέπεια να μπερδευτούν τα αγόμενα (σ.σ. ηχοβολιστικά καλώδια, με τα οποία νωρίτερα έκανε παρέαση κροτάλων επιδεικτικά) και να πάθει πολύ μεγάλη ζημιά. Εκεί το “παιχνίδι” τελείωσε. Οι Τούρκοι συνειδητοποίησαν ότι η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να πάει σε κατακόρυφη κλιμάκωση με ότι αυτό συνεπάγεται. Χρειάστηκε η επέμβαση αμερικανικών πλοίων προκειμένου οι Τούρκοι να αποσυρθούν και η ελληνική αποφασιστικότητα να δώσει την θέση της στην αναμονή, παραμένοντας στα όρια της Ελληνικής με την Κυπριακή ΑΟΖ.
Στις 31 Ιανουαρίου 2020 είχαμε ακόμη ένα επεισόδιο μες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα με την Φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς να υψώνει και πάλι τείχος αποτροπής απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα. Αυτή τη φορά ήταν το ερευνητικό Oruc Reis, που λόγω κακοκαιρίας βγήκε από την κυπριακή ΑΟΖ και εισήλθε στην ελληνική, ενώ πραγματοποιούσε έρευνες. Για περίπου 14 ώρες οι σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας έφθασαν και πάλι στο κόκκινο με την ελληνική πλευρά να δείχνει για ακόμη μια φορά την αποφασιστικότητα της.
Σε κάθε περίπτωση, οι τρεις παραπάνω περιπτώσεις του πρόσφατου παρελθόντος αποτελούν έναν καλό οδηγό - ένα σοβαρό προηγούμενο για το μέλλον. Επιπλέον αυτό που επισημαίνουν με νόημα γνωστές του θεάτρου των θερμών κρίσεων αλλά και του επιχειρησιακού πεδίου «όσες απειλές επί χάρτου και αν εκδώσουν οι Τούρκοι, γνωρίζουν καλά ότι απέναντι τους θα βρουν έναν οργανωμένο τακτικό στρατό κι όχι κατακερματισμένες στρατιωτικές ή παραστρατιωτικές δυνάμεις που έχει αντιμετωπίσει όπου εξόρμησε τα τελευταία χρόνια, χωρίς επιτυχία μάλιστα - δεδομένου του ποιοτικού και αριθμητικού πλεονεκτήματος που είχε. Ξέρουν καλά ότι δεν θα έχουν απλά έναν αποφασισμένο Στόλο αλλά και ένα φυσικό αεροπλανοφόρο... την Κρήτη! Με ότι αυτό συνεπάγεται!».
Σε αυτά, έρχεται να προστεθεί και η πρόσφατη δήλωση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου στη συνάντηση που είχε με τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους ότι δεν πρόκειται να υπάρξει «σημειακή κρίση» με την Τουρκία.