Οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας και η αντίθετη άποψη (ΕΓΓΡΑΦΟ)
Στις αίθουσες των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας είναι πολύ πιθανό να κριθεί η τύχη της τροπολογίας για το πλαφόν στις συντάξεις η οποία τίναξε στον αέρα τη χθεσινή συνεδρίαση στη Βουλής καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο εγείρει σαφείς ενστάσεις αντισυνταγματικότητας.
Στην επτασέλιδη έκθεσή του, την οποία φέρνει σήμερα στο φως το real.gr αποκαλύπτονται τα πρακτικά της συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου της 8ης Αυγούστου -χθες δηλαδή- με τις ενστάσεις και τα συμπεράσματα των μελών της.
Τον λόγο αρχικά έλαβε ο Αντεπίτροπος της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο Ευάγγελος Καραθανασόπουλος ο οποίος στις επιμέρους παρατηρήσεις επεσήμανε ότι για την επιβολή πλαφόν στις συντάξεις που απονέμονται από τον ΕΦΚΑ, η προτεινόμενη ρύθμιση, στο βαθμό που αφορά στις συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων και στρατιωτικών δεν συνοδεύεται από κάποια ιδιαίτερη αιτιολογία και μελέτη, από την οποία θα τεκμηριωνόταν η προσφορότητα του μέτρου. Για το ζήτημα αυτό ωστόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες που παρευρέθησαν στη συνεδρίαση υποστήριξαν ότι δεν αφορά σε δημοσίους υπαλλήλους.
Περαιτέρω κατά τον κ. Καραθανασόπουλο η ρύθμιση αυτή κατά το μέρος που καταλήγει στην οριζόντια περικοπή των συντάξεων φαίνεται να μην λαμβάνει υπόψιν την αρχή της αναλογίας σύνταξης και αποδοχών ενέργειας.
Αναφορικά με την αναζήτηση ποσών πάνω από το πλαφόν που έχουν ήδη απονεμηθεί η επανυπολογιστεί και καταβληθεί μετά την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου, ο κ.Καραθανασόπουλος τόνισε ότι ενδέχεται να αντίκειται στις αρχές της χρηστής διοίκησης της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου και στο άρθρο ένα του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν ωστόσο ειδικές παρατηρήσεις της ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Επί της παραγράφου 1 τονίζεται ότι ο καθορισμός αριθμητικά ανώτατου ορίου συνολικού ακαθάριστου ποσού μηνιαίας κύριας σύνταξης η περισσότερων της μίας συντάξεων ενδέχεται να εγείρει ζητήματα συνταγματικότητας ή αντιθέσεις στις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις του άρθρου 1 του πρώτου πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ για ορισμένες κατηγορίες δημοσίων λειτουργών με συνταγματική προστασία.
Κατά τη γνώμη όμως της συμβούλου Βασιλικής Πέππα η προτεινόμενη ρύθμιση στο βαθμό που αφορά στις συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων και στρατιωτικών δεν συνοδεύεται από κάποια ειδικότερη αιτιολογία και μελέτη από την οποία θα τεκμηριωνόταν και προσφορότητα του μέτρου ενώ περαιτέρω η ρύθμιση αυτή κατά το μέρος που καταλήγει στην οριζόντια περικοπή των συντάξεων φαίνεται να μην λαμβάνει υπόψιν την αρχή της αναλογίας σύνταξης και αποδοχών ενέργειας.
Παράλληλα όσον αφορά την παράγραφο γ' για την αναδρομική αναζήτηση ποσών συντάξεων που έχουν ήδη κανονιστεί ή επανυπολογιστεί και καταβληθεί καθ' υπέρβαση του ανώτατου ορίου, εφόσον πρόκειται για συντάξεις που έχουν κανονιστεί η επανυπολογιστεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του προαναφερόμενου νόμου ενδέχεται να γίνει ζήτημα παραβίασης του άρθρου ένα του πρώτου πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.
Κατά τη γνώμη ωστόσο του Προεδρεύοντος Αντιπροέδρου Ιωάννη Σαρμά και της Αντιπροέδρου Μαρίας Αθανασοπούλου είναι δυνατό να δικαιολογηθεί η αναδρομικότητα της ρύθμισης.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο επεσήμανε ως προαπαιτούμενο το διακριτό κεφάλαιο στο οποίο έπρεπε να ενταχθεί η ρύθμιση αλλά και το ότι έπρεπε οι συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις να είναι ορατές στον τίτλο του νομοσχεδίου. Η παράλειψη αυτή αποκαταστάθηκε την τελευταία στιγμή με τον Υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο να διορθώνει την αβλεψία και να αλλάζει τον τίτλο του πολυνομοσχεδίου άμεσα.
Διαβάστε ολόκληρη την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου: