Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025

Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: - Ρυθμίζεται η προσωπική διαφορά των δημοσίων υπαλλήλων - Παραδείγματα

 


Ρυθμίσεις για την προσωπική διαφορά των δημοσίων υπαλλήλων – Ρυθμίσεις που ενισχύουν την αξιοπιστία και ελκυστικότητα του Χρηματιστηρίου

 

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Ενίσχυση του εξωδικαστικού μηχανισμού με διπλασιασμό της περιμέτρου προκειμένου να καλύπτεται και η μεσαία τάξη, ρυθμίσεις ενίσχυσης της αξιοπιστίας και της ελκυστικότητας του Χρηματιστηρίου καθώς και η δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τα κρυπτοστοιχεία περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση. Στο νομοσχέδιο, επίσης, προβλέπεται εξαμηνιαία παράταση στο Πρόγραμμα Ηρακλής για την μείωση των κόκκινων δανείων που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών και εντάσσεται διάταξη η οποία ρυθμίζει οριστικά το ζήτημα του συμψηφισμού της προσωπικής διαφοράς περίπου 40.000 δημοσίων υπαλλήλων που θα επιτρέψει και σε αυτούς να λαμβάνουν απρόσκοπτα τις αυξήσεις που τους αναλογούν στο μέλλον.

Πιο αναλυτικά, η διάταξη που αφορά τους δημοσίους υπαλλήλους με προσωπική διαφορά, προβλέπει ότι:

  • αν η προσωπική διαφορά είναι μικρότερη από το ποσό των 300 ευρώΔΕΝ επέρχεται συμψηφισμός της με την αύξηση του βασικού μισθού,
  • αν το υπερβαίνει, το ποσό της προσωπικής διαφοράς που συμψηφίζεται, ισούται με το μικρότερο μεταξύ του 50% της προκαλούμενης αύξησης του βασικού μισθού και του ποσού της προσωπικής διαφοράς που υπερβαίνει τα 300 ευρώ.

Για παράδειγμα, ένας υπάλληλος ΠΕ που με την παρέλευση διετίας εξελίσσεται σε επόμενο μισθολογικό κλιμάκιο και λαμβάνει αύξηση των μικτών αποδοχών του 59 ευρώ,

  • αν έχει προσωπική διαφορά 200 ευρώ, θα λάβει ολόκληρη την αύξηση (δηλαδή 59 ευρώ),
  • αν έχει προσωπική διαφορά π.χ. 400 ευρώ θα λάβει την μισή αύξηση (δηλαδή 29,5 ευρώ),
  • αν έχει προσωπική διαφορά 310 ευρώ, συμψηφίζονται μόνο τα 10 ευρώ και λαμβάνει αύξηση 49 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η εφαρμογή της ισχύουσας έως σήμερα διάταξης που προβλέπει σταδιακή μείωση της προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων μέσω «συμψηφισμού» με μελλοντικές αυξήσεις των αποδοχών τους είχε ανασταλεί το διάστημα 1.6.2022 – 31.5.2024, ώστε να μην αποτελεί ο συμψηφισμός επιβαρυντικό παράγοντα κατά τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων. Για αυτό και πέρυσι, όπου και δόθηκαν για πρώτη φορά αυξήσεις στους δημοσίους υπαλλήλους έπειτα από 14 χρόνια, αυτές εφαρμόστηκαν σε όλους ανεξαιρέτως, ασχέτως αν είχαν προσωπική διαφορά ή όχι. Με την προτεινόμενη διάταξη, και λαμβάνοντας υπόψη ότι η προσωπική διαφορά σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να ανέρχεται σε ποσά που προκαλούν σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ υπαλλήλων του ίδιου μισθολογικού κλιμακίου, ρυθμίζεται αναδρομικά από 1.6.2024 και με μόνιμο τρόπο το ζήτημα που έχει ανακύψει και ταυτόχρονα περιορίζει σταδιακά τις μισθολογικές ανισότητες στο προσωπικό του δημοσίου σε περιπτώσεις με υψηλή προσωπική διαφορά.

Το δημοσιονομικό κόστος, λαμβάνοντας υπόψη την αναδρομική ισχύ του μέτρου, ανέρχεται σε περίπου 11,6 εκατ. ευρώ για το 2025, προσαυξανόμενο κατά περίπου 5 εκατ. ευρώ ετησίως για τα επόμενα έτη.

6 πρωτοβουλίες για τον περιορισμό του ιδιωτικού χρέους

Στο πλαίσιο του νομοσχεδίου προβλέπονται, μεταξύ άλλων, και σημαντικές παρεμβάσεις για τον περαιτέρω περιορισμό του ιδιωτικού χρέους. Συγκεκριμένα προβλέπεται:

1) Διπλασιασμός των ορίων, εισοδηματικών και περιουσιακών, προκειμένου να χαρακτηριστεί ένας οφειλέτης επιλέξιμος στο πλαίσιο της υποχρεωτικής αποδοχής του εξωδικαστικού μηχανισμού από τους πιστωτές. Προϋπόθεση είναι ο οφειλέτης να έχει ανώτατο όριο ήδη μη εξυπηρετούμενων τραπεζικών οφειλών ( σε τράπεζες ή servicers) τις 300.000 ευρώ.

Τα νέα όρια ορίζονται ως εξής:

Α) Όρια Εισοδήματος:

Σύνθεση ΝοικοκυριούΌρια με το ισχύον καθεστώς ευαλωτότηταςΝέο Όριο
Μονοπρόσωπο νοικοκυριό7.000 ευρώ14.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο μέλη10.500 ευρώ21.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο μέλος14.000 ευρώ28.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τέσσερα ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα μέλη17.500 ευρώ35.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από πέντε μέλη και πάνω ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα μέλη και πάνω21.000 ευρώ42.000 ευρώ

Β) Όρια Περιουσίας:

Σύνθεση ΝοικοκυριούΌρια με το ισχύον καθεστώς ευαλωτότηταςΝέο Όριο
Μονοπρόσωπο νοικοκυριό120.000 ευρώ240.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο μέλη135.000 ευρώ270.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο μέλος150.000 ευρώ300.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τέσσερα ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα μέλη165.000 ευρώ330.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από πέντε μέλη και πάνω ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα μέλη και πάνω180.000 ευρώ360.000 ευρώ

 Γ) Όρια καταθέσεων:

Σύνθεση ΝοικοκυριούΌρια με το ισχύον καθεστώς ευαλωτότηταςΝέο Όριο
Μονοπρόσωπο νοικοκυριό7.000 ευρώ14.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο μέλη10.500 ευρώ21.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία μέλη ή μονογονεϊκή οικογένεια με ένα ανήλικο μέλος14.000 ευρώ28.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από τέσσερα ή μονογονεϊκή οικογένεια με δύο ανήλικα μέλη17.500 ευρώ35.000 ευρώ
Νοικοκυριό αποτελούμενο από πέντε μέλη και πάνω ή μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ανήλικα μέλη και πάνω21.000 ευρώ42.000 ευρώ

 

Παράλληλα, θα εξορθολογιστούν τα κριτήρια του «εύλογου ποσοστού κέρδους» 10% στην περίπτωση των νομικών προσώπων ώστε να λαμβάνουν μεγαλύτερο αριθμό δόσεων.

2) Υποχρέωση του πιστωτή να έχει καταθέσει τουλάχιστον 3 μήνες προ της διενέργειας πλειστηριασμού έγγραφη πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη, με κάθε πρόσφορο τρόπο (συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας) για την οφειλή για την οποία επισπεύδει τον πλειστηριασμό. Η υποχρέωση δεν υφίσταται εάν ο οφειλέτης δεν έχει εγγραφεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης του πιστωτή, παρέχοντας κατ’ ελάχιστον διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και τηλέφωνο επικοινωνίας.

3) Απαλλαγή οφειλέτη για τον οποίο δεν ανοίγει πτωχευτική διαδικασία αλλά καταχωρείται στο Μητρώο Φερεγγυότητας. Με νέα ρύθμιση, προστίθεται η δυνατότητα στον εισηγητή δικαστή, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, να εκδίδει πράξη με την οποία διαπιστώνει την επέλευση της απαλλαγής του οφειλέτη από τις οφειλές του.

4) Κατάργηση της αποκλειστικής προθεσμίας των 60 ημερώνεντός της οποίας ο ευάλωτος οφειλέτης καλείται να υποβάλει αίτηση για ένταξή του στο Πρόγραμμα Συνεισφοράς του Δημοσίου. Παράλληλα, το Ενδιάμεσο πρόγραμμα επεκτείνεται για 4 μήνες προκειμένου να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για τη σύσταση και λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης.

5) Επέκταση και στην περίπτωση που ο οφειλέτης επιλέξει να ρυθμίσει τις οφειλές του μέσω της διαδικασίας εξυγίανσης, της δυνατότητας ρύθμισης δανείων που έχουν εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου με δυνατότητες διαγραφών και επέκτασης του χρόνου αποπληρωμής. Στόχος είναι να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις που έχουν συνήθως μεγαλύτερες οφειλές να ρυθμίσουν και τα δάνεια με  εγγύηση ελληνικού δημοσίου, χωρίς να διακινδυνεύεται η παρασχεθείσα εγγύηση.

6) Δημιουργία μόνιμου μηχανισμού αποζημίωσης ζημιωθέντων της «ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ» – Επίλυση ζητημάτων αποζημιώσεων σε δικαιούχους απαιτήσεων από ασφάλειες ζωής. Προκειμένου να επιλυθεί κατά μόνιμο τρόπο η καταβολή αποζημίωσης από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ιδιωτικής Ασφάλισης Ζωής (ΕΚΙΑΖ) σε δικαιούχους απαιτήσεων από ασφάλιση ζωής παρέχεται η δυνατότητα στο ΕΚΙΑΖ να καταβάλει πρόσθετα ποσά στους ασφαλισμένους ως προκαταβολή. Τα πρόσθετα ποσά θα λαμβάνουν υπόψιν τις οικονομικές δυνατότητες του ΕΚΙΑΖ, καθώς δεν θα δύναται να ξεπερνούν το 25% των διαθεσίμων του. Στόχος είναι η ταχύτερη αποζημίωση των ζημιωθέντων από την «ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ», καθώς θα παρέχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ένα εύλογο ποσό.

Πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει 4 άξονες ρυθμίσεων:

  • Α. Φορολογικά και άλλα κίνητρα για την ενίσχυση της ουσιαστικής λειτουργίας του Χρηματιστηρίου, την ενθάρρυνση της ζήτησης και την εισαγωγή εταιριών σε αυτό.
  • Β. Θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών.
  • Γ. Επιπλέον μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία.
  • Δ. Ενσωμάτωση Κοινοτικών Οδηγιών και διατάξεις προς συμμόρφωση με Οδηγίες/Κανονισμούς.

Ειδικότερα:

Α. Κίνητρα για την ενίσχυση του Χρηματιστηρίου

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ

1Επεκτείνονται τα κίνητρα που ισχύουν για τους επενδυτικούς αγγέλους (angel investors) και για επενδύσεις στην Εναλλακτική Αγορά. Σύμφωνα με τα κίνητρα αυτά, ποσό ίσο με το 50% της εισφοράς τους εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα (μέχρι τις 300.000€).

2. Αυξάνεται η έκπτωση δαπανών για εισαγωγή μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Οι επιλέξιμες δαπάνες προσαυξημένες κατά 100% (με ανώτατο όριο προσαύξησης τις 200.000 ευρώ) θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων κατά το χρόνο πραγματοποίησής τους, για διάρκεια 3 ετών.

3Μειώνεται από 15% σε 5% ο συντελεστής φορολογίας σε τόκους εισηγμένων εταιρικών ομολόγων που αποκτούν φυσικά πρόσωπα – φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος. Έτσι, διαμορφώνεται ομοιόμορφο καθεστώς φορολογικής μεταχείρισης ημεδαπών και αλλοδαπών επενδυτών για το εισόδημα από τόκους, ανεξαρτήτως του τόπου χρηματιστηριακής διαπραγμάτευσης των ομολογιών.

ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ

  • Διευκολύνεται η μεταφορά κινητών αξιών από τη Αγορά Αξιών του Χ.Α. στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α. Στόχος είναι η ανάπτυξη της Εναλλακτικής Αγοράς (ΕΝ.Α.) και η διευκόλυνση αφενός των επιχειρήσεων που θέλουν να παραμείνουν εισηγμένες αλλά δεν πληρούν τους κανόνες της Αγοράς Αξιών του Χ.Α. και αφετέρου παρέχεται η δυνατότητα του ίδιου του Χρηματιστηρίου να μεταφέρει εταιρείες που δεν πληρούν τους κανόνες της Αγοράς Αξιών αλλά μπορούν να ακολουθήσουν τους κανόνες της ΕΝ.Α..
  • Θεσπίζεται η δυνατότητα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, μετοχών με Πολλαπλά Δικαιώματα Ψήφου εφόσον αυτό προβλέπεται στο δίκαιο της έδρας τους. Σήμερα πολλοί ιδιοκτήτες εταιρειών αποφεύγουν να εισάγουν τις μετοχές της εταιρείας τους στο Χρηματιστήριο, επειδή φοβούνται ότι θα χάσουν τον έλεγχό της. Οι μετοχές με πολλαπλά δικαιώματα ψήφου, επιτρέπουν στους ιδρυτές των υπό εισαγωγή εταιρειών να έχουν περισσότερες ψήφους ανά μετοχή από ό,τι οι νέοι επενδυτές, διατηρώντας έτσι τον έλεγχο.
  • Αυξάνεται από 5 σε 8 εκατ. ευρώ ετησίως το όριο για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού δελτίου σε δημόσιες προσφορές κινητών αξιών με στόχο τη διευκόλυνση πρόσβασης ΜμΕ στο Χ.Α. καθώς το κόστος για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου είναι σημαντικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο κόστος για την έκδοση ενημερωτικού δελτίου.
  • Ρυθμίζεται το πλαίσιο που διέπει τα ομολογιακά δάνεια με ομολογίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά. Έως σήμερα προβλέπεται ότι για την τροποποίηση ομολογιακού δανείου με όρους που είναι δυσμενέστεροι των αρχικών για τους ομολογιούχους απαιτείται έγκριση από ομολογιούχους που αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα. Με τη νέα ρύθμιση για στρατηγικές αποφάσεις που ορίζονται στο σχέδιο νόμου, εισάγεται ελάχιστη απαιτούμενη απαρτία (50% της ανεξόφλητης ονομαστικής αξίας του ομολογιακού δανείου) και πλειοψηφία (50,01%).
  • Επεκτείνεται και σε περιπτώσεις συγχώνευσης εισηγμένων με μη εισηγμένες εταιρείες το καθεστώς εκποίησης μετοχών δικαιούχων που δεν έχουν εμφανιστεί.
  • Επεκτείνεται και αποσαφηνίζεται ο θεσμός των συλλογικών λογαριασμών (omnibus accounts) για ΟΣΕΚΑ (Οργανισμούς Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες) και ΟΕΕ (Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων). Προβλέπεται η συλλογική συγκέντρωση και τήρηση τίτλων στις περιπτώσεις ύπαρξης διαμεσολαβητών. Στόχος είναι η διευκόλυνση των συναλλαγών, η προσέλκυση νέων κεφαλαίων και η μείωση του κόστους (προμήθειες κλπ.) για τους επενδυτές μέσω της ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Επισημαίνεται ότι η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα σήμερα δημιουργεί έντονα προβλήματα στις ελληνικές Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων (Α.Ε.Δ.Α.Κ.) και Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων (Α.Ε.Δ.Ο.Ε.Ε.) ως προς την συνεργασία τους με ξένους θεματοφύλακες.
  • Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (Α.Ε.Ε.Α.Π.) και παρέχεται μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων με την κατάργηση περιττών γραφειοκρατικών ρυθμίσεων με στόχο την αύξηση των επενδύσεων. Μεταξύ άλλων:

α) παρέχεται η δυνατότητα εκμετάλλευσης ακίνητης περιουσίας για οποιοδήποτε οικιστικό βιομηχανικό και εμπορικό σκοπό,

β) προβλέπονται κανόνες αποτίμησης της ακίνητης της ακίνητης περιουσίας της ΑΕΕΑΠ και υποχρέωση ασφάλισης όλων των ακινήτων της,

γ) προβλέπεται η δυνατότητα εκμετάλλευσης μονάδων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ακίνητης περιουσίας της Α.Ε.Ε.Α.Π., των εταιρειών του ομίλου και των μισθωτών/χρηστών τους αλλά και με γνώμονα την ανάγκη βελτίωσης του ενεργειακού προφίλ της ακίνητης περιουσίας,

δ) συγκεντρώνονται      όλες      οι      διατάξεις     της ειδικού καθεστώτος φορολογίας που διέπει τις εταιρείες αυτές,

ε) αίρονται οι  υποχρεώσεις των Α.Ε.Ε.Α.Π. που δεν προβλέπονται στις Κατευθυντήριες αρχές της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών και τις εξίσωναν με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Παραμένουν, ωστόσο, όλες οι ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία του επενδυτικού κοινού, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης για υποβολή πόθεν έσχες και της απαγόρευσης αγοράς ακινήτων από τους βασικούς μετόχους.

  • Ρυθμίζεται το πλαίσιο έκδοσης «Ευρωπαϊκών Πράσινων Ομολόγων» (eu green bonds) για τη χρηματοδότηση περιβαλλοντικά βιώσιμων επενδύσεων. Θεσπίζονται δικλείδες και μηχανισμοί ελέγχου – εποπτείας κατά περίπτωση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και την Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου – μεταξύ άλλων – να διασφαλίζεται ότι τα έσοδα από τις εκδόσεις αυτές θα διατίθενται πράγματι σε δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης. Οι ποινές για τους παραβάτες περιλαμβάνουν χρηματικά πρόστιμα, χωρίς να αποκλείεται αφαίρεση ή αναστολή άδειας λειτουργίας.

Β. Θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών

1Θεσπίζονται επιπλέον διαφανείς διαδικασίες λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και ευρωπαϊκές πρακτικές. Συγκεκριμένα προβλέπεται να εκδοθούν:

α. Εγχειρίδιο ελέγχου των καταγγελιών που υποβάλλονται στην Επιτροπή.

β. Εγχειρίδιο επιτόπιων ελέγχων σε εποπτευόμενους φορείς.

γ. Κατευθυντήριες γραμμές για τον υπολογισμό των προστίμων και την επιβολή κυρώσεων, με σταθερές και διαφανείς διαδικασίες ελέγχου και λογοδοσίας.

δ. Κώδικας Δεοντολογίας που θα ρυθμίζει τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων των μελών και του προσωπικού.

ε. Εγχειρίδιο κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών προσωπικού, με αξιολόγηση εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων η οποία θα βασίζεται σε ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια.

2. Παρέχεται η δυνατότητα στους εποπτικούς μηχανισμούς (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Τράπεζα της Ελλάδος) να διενεργούν ελέγχους στους εποπτευόμενους φορείς με μυστικούς πελάτες («mystery shopping»). Στο πλαίσιο αυτό, που θα λειτουργεί συμπληρωματικά στα ήδη υπάρχοντα εποπτικά εργαλεία, ειδικά εκπαιδευμένα στελέχη της Επ. Κεφαλαιαγοράς και της ΤτΕ λειτουργώντας ως πελάτες θα ελέγχουν επιτόπου την συμπεριφορά των εταιρειών που παρέχουν επενδυτικές υπηρεσίες, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών ως προς την τήρηση της νομοθεσίας. Θα ελέγχουν για παράδειγμα την ορθή ενημέρωση των συναλλασσόμενων, το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, την ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού, τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας, την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών κ.α.. Η διαδικασία του mystery shopping εφαρμόζεται ήδη σε άλλες χώρες – μέλη της ΕΕ (π.χ. Βέλγιο, Γερμανία, Γαλλία) καθώς και από την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (EBA), την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA).

Γ. Προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία

Σε συνέχεια των ρυθμίσεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2024/1114 για τις αγορές κρυπτοστοιχείων, που τέθηκε ήδη σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2024, το σχέδιο νόμου:

– Ορίζει ως αρμόδιες κατά περίπτωση εποπτικές αρχές την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή την Τράπεζα της Ελλάδος για τα κρυπτονομίσματα και τα κρυπτοστοιχεία, συμπεριλαμβανομένων και όσων είναι συνδεδεμένα με συνάλλαγμα ή άλλο περιουσιακό στοιχείο.

– Προβλέπει  φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους ή χρηματική ποινή ή και τα δύο για παροχή υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων χωρίς την προβλεπόμενη άδεια.

– Προβλέπει τις αρμοδιότητες των εποπτικών αρχών, καθώς και τα διοικητικά μέτρα και κυρώσεις για παραβίαση της νομοθεσίας για τα κρυπτοστοιχεία (χρηματικά πρόστιμα, ανάκληση άδειας κ.α.). Ειδικότερα οι κυρώσεις είναι:

1. Για φυσικά και νομικά πρόσωπα:

α) δημόσια ανακοίνωση που υποδεικνύει το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και τη φύση της παράβασης,

β) εντολή προς το υπαίτιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο για παύση της παραβατικής συμπεριφοράς και αποφυγή της επανάληψής της,

γ) χρηματικό πρόστιμο έως το διπλάσιο του ποσού του οφέλους που αποκομίστηκε ή της ζημίας που αποφεύχθηκε λόγω της παράβασης, εφόσον το όφελος ή η ζημία μπορούν να προσδιοριστούν, ακόμη και αν αυτό υπερβαίνει τα ανώτατα ποσά,

δ) σε περίπτωση φυσικού προσώπου χρηματικό πρόστιμο ύψους έως 700.000 ευρώ.

2. Ιδίως για νομικά πρόσωπα προβλέπονται πρόστιμα έως 5 εκατ. ευρώ, ή ποσοστό από 3-12% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών ανάλογα με την ένταση της παράβασης και επιπλέον:

α) αποστέρηση των κερδών που αποκομίστηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης, στον βαθμό που μπορούν να προσδιοριστούν,

β) ανάκληση ή αναστολή, ολική ή μερική, της άδειας παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων,

γ) προσωρινή απαγόρευση μέχρι 6 μηνών και σε περίπτωση υποτροπής απαγόρευση διάρκειας τουλάχιστον 10 σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου του παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαίτιου για την παράβαση φυσικού προσώπου, να ασκεί διοικητικά καθήκοντα στους παρόχους υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων,

δ) προσωρινή απαγόρευση διενέργειας συναλλαγών για ίδιο λογαριασμό επί κρυπτοστοιχείων σε βάρος μέλους του διοικητικού οργάνου παρόχου υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων ή κάθε άλλου υπαίτιου για την παράβαση φυσικού προσώπου.

– Θεσπίζει διατάξεις για τις διαφημίσεις κρυπτοστοιχείων με στόχο την προστασία του επενδυτικού κοινού. Συγκεκριμένα, οι διαφημίσεις θα πρέπει να περιλαμβάνουν σαφή πληροφόρηση, να μην αποκρύπτουν σημαντικές πληροφορίες για τη λήψη απόφασης, να περιέχουν επαρκή ενημέρωση για το ρίσκο καθώς και σαφή προειδοποίηση για τους κινδύνους όπως και για το ότι οι απώλειες δεν καλύπτονται από ταμεία εγγυήσεων ή συστήματα κάλυψης επενδυτών.

Δ. ΗΡΑΚΛΗΣ: Δίνεται εξαμηνιαία παράταση στο Πρόγραμμα Ηρακλής σε συνέχεια της αρ. C(2024) 8749/13.12.2024 απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ε. Ενσωμάτωση Κοινοτικών Οδηγιών

  • Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1174 για την τροποποίηση της οδηγίας 2014/59/ΕΕ και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 806/2014 όσον αφορά ορισμένες πτυχές της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλέξιμων υποχρεώσεων (τροποποίηση του υφιστάμενου πλαισίου εξυγίανσης των χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων).
  • Λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2554 σχετικά με την ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα του χρηματοοικονομικού τομέα (ενοποίηση και αναβάθμιση των απαιτήσεων για τους κινδύνους των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών).
  • Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2556 όσον αφορά την ψηφιακή επιχειρησιακή ανθεκτικότητα για τον χρηματοοικονομικό τομέα (τροποποίηση βασικών Οδηγιών του χρηματοοικονομικού τομέα, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέπειά τους με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2554).
  • Θέσπιση εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1113 και ενσωμάτωση τροποποίησης της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/849 – Τροποποίηση ν. 4557/2018 (ρύθμιση των στοιχείων που συνοδεύουν τις μεταφορές χρηματικών ποσών και ορισμένων κρυπτοστοιχείων). Εισάγεται υποχρέωση των παρόχων υπηρεσιών κρυπτοστοιχείων (πλατφόρμες) να συλλέγουν πληροφορίες τόσο σχετικά με τον εντολέα όσο και με τον δικαιούχο των κρυπτοστοιχείων, με στόχο την πρόληψη και καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  • Θέσπιση εφαρμοστικών μέτρων του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/2088 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 περί γνωστοποιήσεων αειφορίας στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και του Κανονισμού (ΕΕ) 2020/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2020 σχετικά με τη θέσπιση πλαισίου για τη διευκόλυνση των βιώσιμων επενδύσεων και για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/2088.

 


Εγκαίνια του Συγκροτήματος Στρατιωτικών Οικημάτων (ΣΟΑ) στο Στρατόπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ Β’», στο Χαϊδάρι


 Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, παρέστη σήμερα, Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2025, στην τελετή εγκαινίων του συγκροτήματος Στρατιωτικών Οικημάτων Αξιωματικών (ΣΟΑ) στο Στρατόπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ Β’», στο Χαϊδάρι. Στην τελετή των εγκαινίων πραγματοποιήθηκε αγιασμός από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Νικαίας κ.κ. Αλέξιο.

Παρευρέθησαν ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Βουλευτής Δημήτρης Καλογερόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Δημήτριος Χούπης, ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Κωστίδης, εκπρόσωποι των Αρχηγών ΓΕΝ και ΓΕΑ. Παρέστησαν, επίσης, ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου Μιχάλης Σελέκος, ο Διοικητής της ΑΣΔΥΣ Αντιστράτηγος Δημήτριος Βακεντής, καθώς και επίτιμοι αρχηγοί και εν ενεργεία και απόστρατοι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί.

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας στον χαιρετισμό του επισήμανε:

«Κυρίες και κύριοι,

Έχω επανειλημμένως μιλήσει προς την ελληνική κοινωνία για την «Ατζέντα 2030». Μια συνολική μεταρρύθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων της Πατρίδας μας, ως προς τα οπλικά συστήματα, ως προς τη δομή Δυνάμεων, ως προς τα εξοπλιστικά συστήματα του μέλλοντος, ως προς την καινοτομία.

Όμως υπάρχει ένας πολύ σημαντικός πυλώνας σε αυτή την Ατζέντα: ο τρίτος πυλώνας, που αφορά το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων. Τον κύριο, μέγιστο και απαραίτητο πολλαπλασιαστή της ισχύος τους. Δηλαδή, τις γυναίκες και τους άνδρες που αποτελούν το προσωπικό μας, τους ανθρώπους που φορούν την έντιμη στολή του στελέχους των Ενόπλων μας Δυνάμεων.

Η βελτίωση των συνθηκών ζωής αυτών των ανθρώπων αποτελεί για την «Ατζέντα 2030» μέγιστη προτεραιότητα.

Σήμερα εγκαινιάζουμε τρία (3) νέα συγκροτήματα εδώ στο Χαϊδάρι. Συγχρόνως όμως κάνουμε κάτι ευρύτερο. Εκσυγχρονίζουμε συνολικά τις υπηρεσίες που παρέχονται σε αυτό το οικιστικό σύνολο. Διαμορφώνουμε, δηλαδή, μια ολοκληρωμένη δομή υποστήριξης, με δημιουργία χώρων πλυντηρίου αυτοκινήτων, πρατηρίου καυσίμων. Όλων αυτών των χώρων που είναι απαραίτητοι για να μπορέσει αυτό το οικιστικό συγκρότημα να υπηρετήσει τις ανάγκες των στελεχών μας.

Και, βέβαια, ο βρεφονηπιακός σταθμός είναι απαραίτητος. Η χώρα αντιμετωπίζει ως μέγιστη πρόκληση την υπογεννητικότητα. Δεν μπορούμε όμως να ζητάμε από τη νέα στρατιωτική οικογένεια να προχωρήσει εάν δεν τη στηρίζουμε σε αυτήν της την προσπάθεια. Κι αυτό θα κάνουμε.

Κυρίες και κύριοι,

Δεν μιλάμε για μια αποσπασματική παρέμβαση. Όπως ξέρετε, η πρώτη φάση αφορά περίπου 1.000 κατοικίες. Είναι εντυπωσιακό πώς το μεγάλο αυτό έργο, με πιστώσεις τις οποίες ενέκρινε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εδώ και λίγους μήνες, προχωρά και θα έχει ολοκληρωθεί εντός προγράμματος, όπως επίσης – θα επαναλάβω τη φιλοδοξία μας – μετά τις 1.000 πρώτες κατοικίες, να ακολουθήσουν μέχρι το 2030 1.000 κάθε χρόνο. Θεωρώ ότι οι πιστώσεις και για αυτό το πολύ σημαντικό έργο θα εξασφαλιστούν.

Η προτεραιότητά μας πάντοτε είναι οι εθνικά ευαίσθητες περιοχές, δηλαδή η Θράκη και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Δεν θα σας κουράσω με ατέλειωτη σειρά αριθμών, όμως κι εκεί θα επιχειρήσουμε και επιχειρούμε μια ολιστική προσέγγιση. Όχι απλώς κατασκευή κατοικιών, αλλά κατασκευή χώρων στους οποίους και η στρατιωτική οικογένεια, αλλά και οι περίοικοι μπορούν να ζήσουν και να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Καταλήγω λέγοντας το εξής: Η στρατιωτική οικογένεια, η οικογένεια γενικά είναι θεμέλιο αυτής της κοινωνίας. Οφείλουμε όλοι να τη στηρίξουμε με την αγάπη μας και το ενδιαφέρον μας.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Κατά την τελετή εγκαινιάστηκαν σήμερα τρία (3) νέα συγκροτήματα, με συνολικά τριάντα επτά (37) διαμερίσματα. Επιπλέον όσων έχουν κατασκευαστεί ή βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τους, έχουν χωροθετηθεί και άλλα τέσσερα συγκροτήματα, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των διαμερισμάτων του οικισμού σε 172.

Ο οικισμός στο Στρατόπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ Β’ » καταλαμβάνει έκταση 93 στρεμμάτων. Αποτελείται από συνολικά 16 κτίρια, τα οποία είτε έχουν ολοκληρωθεί είτε βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή τους, διαμορφώνοντας με τον τρόπο αυτό μια αυτοτελή κοινότητα.

Πέραν αυτών, πέντε (5) υφιστάμενα κτίρια τα οποία έπαυσαν να έχουν χρήση ως στρατιωτικές εγκαταστάσεις, διαμορφώθηκαν ή διαμορφώνονται σε διαμερίσματα.

Ο οικισμός διαθέτει μια σειρά χώρων εξυπηρέτησης οι οποίοι δεν απευθύνονται μόνο στους κατοίκους της κοινότητας: πρατήριο καυσίμων, πλυντήριο – λιπαντήριο οχημάτων, πολυκατάστημα, καφετέρια, παιδική χαρά και σούπερ μάρκετ.

Πέραν όλων, η σημαντικότερη μελλοντική σχεδίαση αφορά στην κατασκευή βρεφονηπιακού σταθμού. Σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μελά έχει εξασφαλιστεί η απαιτούμενη δωρεά προκειμένου ο βρεφονηπιακός σταθμός σε λίγους μήνες να ξεκινήσει να κατασκευάζεται, αποτελώντας μια ουσιαστική και ταυτόχρονα εμβληματική παροχή για τις οικογένειες των στελεχών που διαμένουν στη Δυτική Αττική.

Το σύνολο των κατασκευών, είτε πρόκειται για καινούργια κτίρια είτε για υφιστάμενα τα οποία μετατράπηκαν σε διαμερίσματα, διαθέτουν χαρακτηριστικά τα οποία τα κατατάσσουν στην ενεργειακή κατηγορία Α μειώνοντας τις απαιτήσεις σε κατανάλωση ενέργειας και ελαχιστοποιώντας ταυτόχρονα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του οικισμού.







Έγκλημα Τεμπών, 2 χρόνια μετά: - «Εφιάλτης σε πίξελ» - Το συγκλονιστικό κείμενο του Θοδωρή Ελευθεριάδη για τη μητέρα του, που έχασε


Βρέθηκε στο σημείο μηδέν. Ο αέρας μύριζε καμένο σίδερο και βενζίνη. Οι επιβάτες δεν ήταν πια άνθρωποι – τα σώματά τους είχαν ενωθεί με τα καθίσματα των τρένων, σαν να ήταν μέρος τους από πάντα. Οι φωνές τους ήταν ψίθυροι που έλεγαν το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά: «Ο χρόνος είναι πεινασμένος». 

Γράφει ο Θοδωρής Ελευθεριάδης

Γνώριζε ότι ο χρόνος δεν ήταν ευθύγραμμος. Ήταν μια ζωντανή, αναπνέουσα οντότητα, γεμάτη πτυχώσεις και ρωγμές, μια σάρκα που έτρεφε τα μυστικά της με τις ζωές των ανθρώπων. Το είχε νιώσει τη μέρα που η μητέρα του χάθηκε στη σύγκρουση των τρένων. Εκείνη τη μέρα, ο χρόνος δεν είχε απλώς κυλήσει – είχε κατασπαράξει.

Δύο χρόνια μετά την τραγωδία, βρήκε τον εαυτό του βυθισμένο μπροστά στον υπολογιστή να διαβάζει ξανά τη δικογραφία και τις πραγματογνωμοσύνες, προσπαθώντας να αποφασίσει τι θα γράψει στις προγραμματισμένες ομιλίες του τις επόμενες μέρες. Η οθόνη τρεμόπαιξε και ακούστηκε ένα βουητό από τα ηχεία σαν να τον καλούσε κάτι.

Έκλεισε τα μάτια και πήρε μια βαθιά αναπνοή. Όταν άνοιξε τα μάτια δεν ήταν πια στο γραφείο του. Ήταν σε έναν κακοφωτισμένο διάδρομο γεμάτο σκιές. Αποφάσισε να τις ακολουθήσει και τον οδήγησαν σε ένα κτίριο που δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο: οι τοίχοι του ήταν φτιαγμένοι από κάτι που θύμιζε δέρμα, και οι πόρτες του έμοιαζαν να αναπνέουν.

Μέσα στο κτίριο βρήκε έναν άντρα χωρίς πρόσωπο. Ή μάλλον, το πρόσωπό του άλλαζε συνεχώς – ένα μωρό, ένας γέρος, μια γυναίκα με μάτια που έσταζαν μαύρο υγρό. Τα ήξερε αυτά τα πρόσωπα. Ήξερε τα ονόματά τους.

«Θέλεις να τη φέρεις πίσω;» είπε η φωνή του, που ακουγόταν σαν να ερχόταν από παντού και από πουθενά.

Ναι», ψιθύρισε.

«Ο χρόνος απαιτεί σάρκα», απάντησε η φωνή.

«Θα πρέπει να δώσεις κάτι από τον εαυτό σου».

Ξαφνικά το τοπίο άλλαξε πάλι.

Βρέθηκε σε ένα δωμάτιο γεμάτο καθρέφτες που δεν αντανακλούσαν τίποτα. Στάθηκε στο κέντρο και άκουσε τις οδηγίες: έπρεπε να θυμηθεί τη στιγμή που αγαπούσε περισσότερο μαζί της και να την προσφέρει στον χρόνο. Έκλεισε τα μάτια του και θυμήθηκε ένα καλοκαιρινό απόγευμα όταν ήταν παιδί – τη θυμήθηκε να γελάει καθώς τον κυνηγούσε στην παραλία.

Όταν άνοιξε τα μάτια του ξανά, οι καθρέφτες είχαν γεμίσει με εικόνες: το πρόσωπό του διαλυόταν, η μητέρα του ζούσε ξανά, αλλά ο κόσμος γύρω της ήταν διαφορετικός. Οι άνθρωποι είχαν δέρμα που έμοιαζε με λιωμένο κερί, οι πόλεις ήταν ζωντανές, με κτίρια που ανέπνεαν και δρόμους που έτρεμαν σαν μυς. Ξαφνικά άρχισαν τα πάντα γύρω του να γίνονται πίξελ και να αλλάζουν μορφή.

Βρέθηκε στο σημείο μηδέν. Ο αέρας μύριζε καμένο σίδερο και βενζίνη. Οι επιβάτες δεν ήταν πια άνθρωποι – τα σώματά τους είχαν ενωθεί με τα καθίσματα των τρένων, σαν να ήταν μέρος τους από πάντα. Οι φωνές τους ήταν ψίθυροι που έλεγαν το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά: «Ο χρόνος είναι πεινασμένος».

Την είδε. Καθόταν στο παράθυρο, ανέγγιχτη από την παραμόρφωση γύρω της. Όμως όταν πλησίασε, είδε ότι τα χέρια της είχαν γίνει διάφανα – μπορούσε να δει τις φλέβες της σαν ρίζες δέντρων μέσα σε γυαλί.

«Μαμά!», φώναξε.

Εκείνη γύρισε και τον κοίταξε με μάτια γεμάτα αγάπη αλλά και τρόμο.

«Δεν έπρεπε να έρθεις εδώ», είπε.

Την άρπαξε από το χέρι και την τράβηξε έξω. Τα τρένα συγκρούστηκαν πίσω τους, αλλά αντί για φωτιά και μέταλλο, αυτό που εξερράγη ήταν κάτι ζωντανό: ένας ποταμός από αίμα και κόκαλα ξεχύθηκε από τα βαγόνια, με έναν ήχο σαν ουρλιαχτό.

Ήταν ζωντανή στην αγκαλιά του, αλλά κάτι μέσα του είχε αλλάξει. Ένιωθε το δέρμα του να σφίγγει πάνω στα κόκαλά του σαν να μην ανήκε πια εκεί.

«Τι συνέβη;» τον ρώτησε.

«Δεν ξέρω», είπε. Αλλά ήξερε.

Ξαφνικά όλα άρχισαν να διαλύονται γύρω τους και να ξανάγιναν πίξελ.

Άρχισε να ζαλίζεται μέχρι τα πίξελ να σχηματίζουν ξανά το περιβάλλον γύρω του. Βρέθηκε στο σπίτι τους στη Θεσσαλονίκη. Οι φωτογραφίες στους τοίχους είχαν αντικατασταθεί με εικόνες που δεν αναγνώριζε: μια γυναίκα που κρατούσε έναν ήλιο στα χέρια της· έναν άντρα χωρίς δέρμα που χαμογελούσε. Ο κόσμος έξω από το παράθυρο δεν υπήρχε πια, μόνο ένας ατελείωτος ουρανός γεμάτος μάτια που παρακολουθούσαν κάθε κίνηση.

«Τι κάναμε;» του ψιθύρισε.

«Σώθηκες», της απάντησε.

Ξαφνικά άρχισαν όλα γύρω του να γαληνεύουν. Ένιωσε τον κόσμο γύρω του να γίνεται όλο και πιο ζωντανός. Τα αντικείμενα μιλούσαν· οι τοίχοι αναστέναζαν· οι σκιές στους διαδρόμους χόρευαν σαν εραστές σε αιώνιο πάθος.

Ξαφνικά όλα γύρω του γίναν και πάλι πίξελ.

Εγκλωβισμένος μέσα στο κάδρο ο ίδιος πια, παρατήρησε τη μητέρα του, τα δάκρυά της να κυλούν αργά, σαν να προσπαθούν να σβήσουν την αίσθηση της απώλειας που πνίγει την καρδιά της.

«Τα κατάφερα, πήρα τη θέση της», σκέφτηκε.

Το κάδρο, μια φυλακή του χρόνου και του πόνου, αρχίζει να ραγίζει, αποκαλύπτοντας μια άλλη διάσταση, όπου οι ψυχές των νεκρών περιπλανώνται.

«Δεν είσαι νεκρός», του ψιθύρισε, «είσαι εδώ μαζί μου».

Τα λόγια της αντήχησαν μέσα στο δωμάτιο και αισθάνθηκε την παρουσία της, σαν ένα ζεστό άγγιγμα που τον συνέδεε ξανά με τη ζωή.

Καθώς το κάδρο ράγιζε ολοένα και περισσότερο, οι αναμνήσεις τους άρχισαν να ξεπηδούν από τις γωνίες του.

Με μια τελευταία κραυγή αγάπης, το κάδρο έσπασε.

Η μητέρα του στεκόταν μπροστά σε ένα κενό κάδρο, αλλά δεν ήταν πια μόνη. Στην καρδιά της έφερε τη μνήμη του γιου της, ζωντανή και αθάνατη. Το κλάμα της μετατράπηκε σε χαμόγελο καθώς συνειδητοποίησε ότι η αγάπη τους θα διαρκέσει για πάντα, ανεξάρτητα από το αν οι ψυχές τους βρίσκονται σε διαφορετικούς κόσμους.

ΤΕΛΟΣ

*Το κείμενο αρχικά δημοσιεύτηκε στο theuntold.gr και η εικονογράφηση έγινε από τον Βασίλη Γκογκτζιλά



πηγήhttps://www.ethnos.gr/greece/article/355781/temph2xroniametaefialthssepixeltosygklonistikokeimenotoythodorheleytheriadhgiathmhteratoy


Π.Ο.Ε.Σ: Κύριε Υπουργέ. Γνωρίζεται πως ο νέος Διοικητής του ΝΙΜΤΣ, που εσείς διορίσατε αύξησε τον μισθό του από 2.500 σε 5.000 ευρώ

 





Κύριε Υπουργέ.

 Σήμερα θα επανέλθουμε στο θέμα της προσπάθειας αποχαρακτηρισμού των στρατιωτικών νοσοκομείων, προκειμένου να «διασφαλιστεί» η οικονομική τους αυτοτέλεια, όπως προβλέπει ο σχεδιασμός της σταδιακής συρρίκνωσής τους και προικοδότησής τους σε τρίτους. Το αντικείμενο του παρόντος εγγράφου είναι η περίπτωση του ΝΙΜΤΣ, που πρόκειται για ειδική περίπτωση νοσοκομείου που ήδη από τη φάση της ψήφισης του ν.5100/2024 είχαμε εντοπίσει την «καινοτομία» ότι αντιμετωπιζόταν κατ’ εξαίρεση, κάτι που συνεχίστηκε και το επόμενο διάστημα με αποκορύφωμα την αδιανόητη μεθόδευση του άρθρου 37 του ν.5157/2024. Όπως θα τεκμηριώσουμε, ουσιαστικά αυτό που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η προσπάθεια αποχαρακτηρισμού του εν λόγω Νοσοκομείου από στρατιωτικό. 

Το ΝΙΜΤΣ διατηρείται εδώ και χρόνια σε μία μετέωρη κατάσταση με το πρόσχημα της πανδημίας: από τη μία πλευρά ανανεώνεται διαρκώς η «υποχρέωσή» του να διαθέτει κλίνες για την αντιμετώπιση του COVID-19, ώστε να διατηρείται η σκόπιμη σχέση του με τον Ευαγγελισμό, προκειμένου να υποβοηθά στις εφημερίες του καθιστώντας το Νοσοκομείο του ΕΣΥ και όχι των ΕΔ. Το τελευταίο διάστημα, όπως είχαμε αποκαλύψει, δημιουργήθηκε ένα σοβαρό πρόβλημα με το επικουρικό προσωπικό και τη διαφαινόμενη εξαίρεσή του από τις ανανεώσεις των υφιστάμενων συμβάσεων. Δυστυχώς, παρά τις συνηθισμένες διαβεβαιώσεις, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας με το έγγραφό του με αρ.πρωτ. 2/1333/30/30 Ιαν 25/ΥΠ.ΟΙΚ./ΓΛΚ/ΔΠΓΚ, απέρριψε το αίτημα της ΓΔΟΣΥ για ενίσχυση του προϋπολογισμού του ΓΕΣ ώστε να επαναπροσληφθεί το αναγκαίο ιατρονοσηλευτικό επικουρικό προσωπικό που προσλαμβανόταν στο πλαίσιο της ίδιας πανδημίας, ενώ παράλληλα επιβεβαίωσε πλήρως το Σύλλογο Εργαζομένων ΝΙΜΤΣ που απεδείχθη ότι διαμαρτυρόταν δικαίως για το θέμα. 

Το εντυπωσιακότερο δεν είναι, βεβαίως, ότι με την ανωτέρω μεθόδευση, το ΝΙΜΤΣ διατηρείται σε μια διττή κατάσταση όπου ταυτόχρονα και υπάρχει και δεν υπάρχει λόγος για κάλυψη αναγκών ένεκα του COVID-19, ούτε βεβαίως η άρνηση ικανοπόιησης του αιτήματος, μιας και κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει για πρώτη φορά. Το εντυπωσιακότερο είναι η επίσημη «προτροπή» ώστε οι ανάγκες του νοσοκομείου πλέον να καλύπτονται από τα ταμειακά διαθέσιμα και κατ’ επέκταση από το αποθεματικό του, αφού παρέχεται η «δυνατότητα» για «τροποποίηση του προϋπολογισμού». Προς απόδειξη της απροθυμίας του ΥΠΕΘΟ να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι για τους εβδομήντα (70) επικουρικούς ιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό του 401 ΓΣΝΑ υπάρχει η μέριμνα για κάλυψη της μισθοδοσίας τους μέσω του Π/Υ του ΓΕΣ. Η αφωνία του ΓΕΣ και της ΓΔΟΣΥ αφορά μόνο το ΝΙΜΤΣ, «περιέργως». 

Προφανώς το χρονικό σημείο όπου, ως συνήθως, με διαδικασίες πλήρους αδιαφάνειας διορίστηκε ο νέος Διοικητής, ο οποίος με μισθό πολύ μεγαλύτερο του μέχρι πρότινος Διευθυντή θα επιβαρύνει και αυτός το αποθεματικό του Νοσοκομείου, δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαίο. Εξάλλου έχουμε σχολιάσει κατ’ επανάληψη ότι το ΝΙΜΤΣ αποτελούσε τον πρώτο ελκυστικό προορισμό λόγω των περιουσιακών του στοιχείων, αλλά και της ευκολίας με την οποίαν μπορούσαν να υλοποιηθούν οι μεθοδεύσεις λόγω του γεγονότος ότι επρόκειτο για ΝΠΔΔ, όπως και έγινε με την πλήρη σιωπηρή αποδοχή εκ μέρους ΥΠΕΘΑ και, βεβαίως, των μελών του ΔΣ που έβαλαν πλάτη με τις υπογραφές τους. 

Ωστόσο, έχουν προκύψει και νέα, παράπλευρα αν και εξίσου σοβαρά προβλήματα που ευελπιστούμε ότι δεν έχουν διαφύγει της προσοχής της Ηγεσίας. Το ΝΙΜΤΣ σε εμπόλεμη κατάσταση μετατρέπεται σε στρατιωτική Μονάδα (417 ΝΙΜΤΣ) που υπάγεται οργανικά στο ΓΕΣ. Τόσο ο Κανονισμός Λειτουργίας του, όσο και το γενικότερο κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο που το διέπει καθορίζει μια σειρά από ιδιαίτερα κρίσιμες λεπτομέρειες που σχετίζονται με την ομαλή λειτουργία του νοσοκομείου και τις ζωές των στρατιωτικών, αν και για τις τελευταίες έχουμε βάσιμες αμφιβολίες κατά πόσον απασχολούν το ΥΠΕΘΑ. Διερωτόμαστε δημόσια, έχει ο νέος Διοικητής την εμπειρία να διοικήσει μια στρατιωτική Μονάδα σε μια τέτοια περίπτωση, ή το ΥΠΕΘΑ θεωρεί ότι πρόκειται για ένα Νοσοκομείο που μπορεί να διοικηθεί όπως τα πολιτικά, του ΕΣΥ; 

Σύμφωνα με όλους τους Πίνακες Οργάνωσης και Υλικού που έχουν δημοσιευθεί αρχής γενομένης από το 1985 (ο οποίος τροποποιήθηκε το 1997 και το 2012) το νοσοκομείο διοικεί ο εκάστοτε (Γενικός) Διευθυντής ΝΙΜΤΣ, ο οποίος είναι Ανώτατος Αξιωματικός του Υγειονομικού και υποχρεωτικά αρχαιότερος από όλους τους στρατιωτικούς που υπηρετούν στο ΝΙΜΤΣ, για λόγους εύρυθμης λειτουργίας αλλά και διοίκησης του Νοσοκομείου, το οποίο παρέμεινε ακέφαλο επί σειρά μηνών. 

Βεβαίως, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι ο νέος Διοικητής έσπευσε να πληροφορηθεί για προβλήματα της νέας του Υπηρεσίας, με κυριότερο το γιατί δεν έχει ξεκινήσει η καταβολή μισθοδοσίας του. 

Πληροφορούμαστε, μάλιστα, ότι έδειξε ιδιαίτερη σπουδή να επιλύσει το πρόβλημα το ταχύτερο δυνατόν, με συνεδρίαση ΔΣ διά περιφοράς, όπου ζήτησε από τα μέλη του ΔΣ να εγκρίνουν το μισθό του, ύψους 5.000 ευρώ, όταν ο Διευθυντής ελάμβανε 2.500 ευρώ, γεγονός που προκάλεσε την αιτιολογημένη αγανάκτηση κάποιων μελών του ΔΣ και τελικά θα διεξαχθεί συνεδρίαση διά τηλεδιάσκεψης. Πιθανώς η διά ζώσης συζήτηση δεν κρίνεται σκόπιμη για μια τέτοια περίπτωση. Ωστόσο, διαφαίνεται ότι προέκυψε και δεύτερη ανάγκη ανάληψης ενεργειών: όπως μας μεταφέρεται ότι ενημερώθηκαν οι εργαζόμενοι, μια από τις πρώτες προτεραιότητες του νέου Διοικητή δείχνει να είναι η ανάθεση όλης της διαδικασίας προμηθειών σε ιδιωτική εταιρία, με πρόσθετη επιβάρυνση του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου. Υπενθυμίζουμε ότι το αποθεματικό του προορίζεται για αναβάθμιση του Νοσοκομείου και αγορά ιατρικού εξοπλισμού, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση μάλλον προορίζεται να αναλωθεί σε αμοιβές. Εκτιμούμε, βεβαίως, ότι οι προθέσεις αυτές θα περάσουν από κανονική συνεδρίαση του ΔΣ. 

Οι ενέργειες αυτές προκαλούν εύλογα ερωτήματα που θεωρούμε ότι σχετίζονται άμεσα με τις τελευταίες εκκαθαρίσεις Ανωτάτων και Ανωτέρων, όπου, όπως έχουμε ήδη σχολιάσει, παρατηρήθηκε το καινοφανές φαινόμενο της καρατόμησης εντυπωσιακού αριθμού Ιατρών. Ενδεικτικά στο ΝΙΜΤΣ αποστρατεύθηκαν οι Διευθυντές της Α΄ και Β΄ Χειρουργικής, ενώ σοβαρά προβλήματα υφίστανται και σε άλλες κλινικές, όπως για παράδειγμα η Αιματολογική. 

Πλέον, όχι μόνο για πρώτη φορά στην ιστορία του ΝΙΜΤΣ αυτό παύει να διοικείται από στρατιωτικό, αλλά πλέον δεν θα διοικείται ούτε καν από γιατρό, αφού ως γνωστόν ο νέος Διοικητής που υποδείχθηκε από το κατά τα λοιπά αναρμόδιο Υπουργείο Υγείας για να πληρώσει τη θέση, η οποία εξ όσων γνωρίζουμε δεν προκηρύχθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου, δεν είναι γιατρός, κατά παράβαση του κανονισμού λειτουργίας του Νοσοκομείου! Βεβαίως, στη χώρα όπου θεσμοθετήθηκαν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δίχως να τροποποιηθεί το σχετικό άρθρο του Συντάγματος, προφανώς ένας «κοινός» κανονισμός λειτουργίας μάλλον θα αντιμετωπίζεται ως μηδενικής αξίας έγγραφο. Μέχρι βεβαίως, άνθρωπος να υποστεί βλάβη υγείας, ή (ο μη γένοιτο) να χάσει τη ζωή του. 

Από τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα ότι το ΝΙΜΤΣ έχει περιέλθει σε μια κατάσταση «πάμε κι όπου βγει» με κύριο γνώμονα να καταναλωθεί το αποθεματικό του, πιθανότατα για να «καλλωπιστούν» οι δημοσιονομικοί στόχοι του Υπουργείου Υγείας και τελικώς το Νοσοκομείο να οδηγηθεί στην εξαθλίωση και την οριστική του απώλεια. Για να μην θεωρηθεί ότι κινδυνολογούμε, θα αντιγράψουμε μέρος από την πρόσφατη ανακοίνωση του Συνδέσμου Αποφοίτων ΣΣΑΣ: «Οι Ιστορικές Ευθύνες ανήκουν στα μέλη του ΔΣ-ΝΙΜΤΣ και συναδέλφους μας στρατιωτικούς που το ψήφισαν, απορρίπτοντας την πιο σοβαρή υποψηφιότητα, πρώην επιτυχημένου διοικητή και άριστου επιστήμονα στρατιωτικού ιατρού στο ίδιο νοσοκομείο που έχαιρε ταυτόχρονα της αποδοχής και της εκτίμησης όλου του προσωπικού του ΝΙΜΤΣ.» 

Εμείς, προς απόδειξη όλων των παραπάνω θα επικαλεστούμε ένα απλό και συνηθισμένο διοικητικό θέμα που αποδεικνύει την όλη προχειρότητα με την οποίαν αντιμετωπίστηκε το ζήτημα: πως θα μπορεί ένας Διοικητής πολιτικός υπάλληλος να αξιολογεί στρατιωτικούς; Και ποιος θα αξιολογήσει τους στρατιωτικούς για το διάστημα που το νοσοκομείο έμεινε ακέφαλο; Κι εφόσον βρεθεί κάποια «φόρμουλα» με στρατιωτικό, τι θα συμβεί στις περιπτώσεις όπου ο αξιολογούμενος είναι ανώτερος του αξιολογούντος; Κατά τα λοιπά, έρχεται και νέος σταδιοδρομικός νόμος για να αποκαταστήσει αδικίες, ενόσω η πρόθεση του ΥΠΕΘΑ είναι να… εξορθολογίσει τα οικονομικά των στρατιωτικών νοσοκομείων, για τα οποία ο ΕΟΠΥΥ είναι άγνωστο αν καταβάλει τα οφειλόμενα.

Η απάντηση σε όλα τα προαναφερθέντα είναι πάρα πολύ απλή και φέρει το όνομα της κενής περιεχομένου «Ατζέντας 2030»: 

• Δεν σας απασχολούν τέτοια «ήσσονος σημασίας» ζητήματα. 

• Όπως δεν σας απασχολεί αν το ΝΙΜΤΣ θα μείνει δίχως γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό (στρατιωτικό και πολιτικό), σε μια εποχή που διαρκώς ψιθυρίζεται (ούτε καν ως κοινό μυστικό πλέον) ότι το νοσοκομείο αδυνατεί (από πλευράς έμψυχου δυναμικού) να ανταπεξέλθει στις εφημερίες του Ευαγγελισμού. 

• Όπως δεν σας απασχολεί αν θα εξαντληθούν οι πόροι του για άσχετους λόγους με το λόγο τήρησής τους, όπως δεν σας απασχόλησε το καλοκαίρι αν το Νοσοκομείο θα έβαζε λουκέτο λόγω αδυναμίας να ανταπεξέλθει οικονομικά.

 • Όπως δεν σας απασχολεί η ποιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας, ενώ κατά τα λοιπά υποτίθεται ότι έχετε εξαγγείλει συνολική βελτίωσή τους. 

• Όπως δεν σας απασχολεί αν το ΝΙΜΤΣ θα καταρρεύσει ή αν θα προικοδοτηθεί στο ΕΣΥ ή αν θα συνεχίσει να παραμένει περιουσιακό στοιχείο του ΜΤΣ. 

• Όπως δεν σας απασχολεί αν θα υλοποιηθούν οι εξαγγελίες σας, οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν μόνο με μεθοδεύσεις του τύπου «άρθρου 37», νύχτα, υπό πλήρη αδιαφάνεια και μόνο με επίδειξη ισχύος. 

• Όπως δεν σας απασχολεί εάν θα δημιουργηθούν σταδιοδρομικά προβλήματα στο υπηρετούν στρατιωτικό προσωπικό, για τα οποία θα πρέπει να προσφύγει υπό δυσμενείς συνθήκες σε διοικητικά Δικαστήρια. 

Αυτό που ξεκάθαρα σας απασχολεί είναι να διασφαλίζεται η δυνατότητα για συνεχείς εξαγγελίες, η αναπαραγωγή των οποίων ευελπιστείτε ότι θα σας βγάλει από τη δύσκολη θέση να παραδεχθείτε ότι δεν υπάρχει Ατζέντα 2030. Το μόνο που δεν έχετε υπολογίσει είναι ότι οι ενέργειές σας, πλέον, θίγουν βαρύτατα τους στρατιωτικούς και τους λοιπούς δικαιούχους και αυτό έχει γίνει αντιληπτό από όλους. 

Κατόπιν των ανωτέρω, απαιτούμε: 

α. Την άμεση ενίσχυση του Προϋπολογισμού του ΝΙΜΤΣ και την άμεση καταβολή των οφειλών του ΕΟΠΥΥ προς το Νοσοκομείο. 

β. Την άμεση πρόσληψη ή ανά περίπτωση επαναπρόσληψη όλου του αναγκαίου ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας. 

γ. Την ακύρωση της ΥΑ με αριθμ. Φ. 959.1/2/1366079/Σ.139/11-Ιαν25/ΥΠΕΘΑ με θέμα «Διορισμός Διοικητή στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ).», καθ’ όσον από την στιγμή που δεν υπερασπιστήκατε τις εποπτικές σας αρμοδιότητες που θίχτηκαν κατά τη μεθόδευση του «άρθρου 37», θεωρούμε ότι, τουλάχιστον ηθικά, δεν νομιμοποιήστε να διορίσετε Διοικητή και η θέση οφείλει να προκηρυχθεί κατά τα προβλεπόμενα και υπό τους όρους και προϋποθέσεις που ορίζει το κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του Νοσοκομείου. 

δ. Τη διασφάλιση του αποθεματικού και των ταμειακών διαθεσίμων του Νοσοκομείου και την αυστηροποίηση των διαδικασιών ανάλωσής του. 

ε. Την πλήρη αποδέσμευσή του ΝΙΜΤΣ από τον Ευαγγελισμό και το ΕΣΥ. στ. Την έγκριση καταβολής μισθού του νέου Διοικητή που να ανέρχεται στο ύψος που ελάμβανε ο προκάτοχός του, από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας, δίχως περαιτέρω επιβάρυνση του Νοσοκομείου. 

ζ. Τη διατήρηση των υφιστάμενων διαδικασιών προμηθειών υπό το καθεστώς που διέπει τις στρατιωτικές Υπηρεσίες και τη διασφάλιση της διαφάνειας. 

Το ΝΙΜΤΣ είναι και οφείλει να παραμείνει περιουσιακό στοιχείο του ΜΤΣ και μέσω αυτού, των στρατιωτικών που καταβάλλουν μηνιαίως εισφορές, οι οποίες προ ελαχίστων μηνών επεκτάθηκαν και στο σύνολο των Υπαξιωματικών. Οι εισφορές καταβάλλονται για το νοσοκομείο και για τις παροχές υγείας, και όχι για να μετατραπεί σε γηροκομείο ή νοσοκομείο αυστηρά αποστράτων. Σε αυτό το πλαίσιο η ΠΟΕΣ καλεί τους εμπλεκόμενους να σταθούν στο ύψος των ιστορικών περιστάσεων. 

Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία. 

Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις οποίες/τους οποίους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την κατεπείγουσα ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου. 

                                       Για το Διοικητικό Συμβούλιο 

Ο Πρόεδρος                                                                Ο Γεν. Γραμματέας

 Μεθενίτης Δημήτριος                                                Τσακαλάκης Διονύσιος 

Υποπλοίαρχος (Ε)                                                     Συνταγματάρχης (ΜΧ)