Δευτέρα 29 Μαΐου 2023

Προς ψηφοσυλλέκτες μοναχούς και κληρικούς το ανάγνωσμα πρόσχωμεν



Δρ. Ιωάννης Π. Μπουγάς, Αρθρογράφος


 Στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα, τον Μάιο του 2023, συμμετείχε και θα συμμετάσχει και στις επόμενες του Ιουνίου, ένα νεοφανές κόμμα με χαρακτήρα εθνικοθρησκευτικής ιδεολογίας και ηθικοπλαστικού κηρύγματος. Κηρύττει κατά των μεταναστών, των ομοφυλόφιλων και κάθε άλλης διαφορετικής ανθρώπινης έκφρασης, η οποία δεν είναι σύμφωνη με το κομματικό του ιδεολόγημα, τον ελληνοχριστιανισμό. Καπηλεύεται μάλιστα και τον λαοφιλή προσφάτως ανακηρυχθέντα Όσιο εξ Αγίου Όρους, χρησιμοποιώντας ως υποψήφιο βουλευτή συγγενικό του πρόσωπο.

Το κόμμα αυτό, έλαβε ποσοστό κοντά στο όριο του 3% και παρ’ ολίγο να εκλέξει βουλευτές. Εμφανίζει μάλιστα μία περίεργη, υποφώσκουσα και απρόβλεπτη δυναμική. Σύμφωνα δε με διάφορα ειδησεογραφικά δημοσιεύματα έκαναν υπέρ αυτού κομματική προπαγάνδα, προεκλογική εκστρατεία και συλλογή ψήφων μοναχοί από κάποιες Μονές του Αγίου Όρους αλλά και εκτός αυτού, όπως από διάφορες μοναστικές κοινότητες, κάποιοι ονομαζόμενοι πνευματικοί Γέροντες και παρεκκλησιαστικές οργανώσεις.

Ψηφοθηρούσαν μάλιστα στέλνοντας μηνύματα SMS υπέρ αυτού του θρησκευτικού μορφώματος με περιεχόμενο απειλητικό, σε περίπτωση που δεν εφαρμοστούν οι εντολές του γκουρού-πνευματικού, ή αν δηλαδή δεν ψηφίσει ο πιστός αυτό το «θεόσταλτο» και «θεοφίλητο» κόμμα. Τα δημοσιεύματα αυτά κάνουν λόγο και για εμπλοκή, στην κομματική αυτή εκστρατεία, ξένης μεγάλης δύναμης από Βορρά αλλά και για κάποιους Μητροπολίτες της Ελλαδικής Εκκλησίας. Ξένη δύναμη, η οποία κατά καιρούς ασκεί επεκτατική πολιτική με όχημα την ορθόδοξη πίστη ενώ ιστορικά η πολιτική αυτή έχει χαρακτηριστεί ως πανσλαυϊσμός. Επίσης έχει σύμμαχο και όχημα Μέγιστες Μονές του Αγίου Όρους, δημιουργώντας συνεχώς προβλήματα στην ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας και στην εξωτερική πολιτική του Ελληνικού κράτους.

Ψηφοσυλλέκτες όμως για τη νίκη του κόμματός τους, είναι ακόμη οι συνήθως περί-πλανώμενοι Ηγούμενοι αλλά και άλλοι μοναχοί κάποιων Σκητών, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια εκμεταλλευόμενοι τη νωχελικότητα, την αδιαφορία ή τη συμβιβαστικότητα κάποιων Επισκόπων πείθουν τους πιστούς με διάφορα «μαγιολίκια», και αναβιώνουν το φαινόμενο της «ηγουμενολαγνείας» και «γεροντολαγνείας», όπως την εποχή της τσαρικής Ρωσίας και του γνωστού Ρασπούτιν, ενώ πολλοί πιστοί θεωρούν, την επικοινωνία και την κομματική εντολή, το λόγο δηλαδή μετακινουμένων γερόντων σε διάφορες οικίες και αίθουσες συλλόγων, ως τον αυθεντικό τρόπο έκφρασης της εκκλησιαστικής αλήθειας, αγνοώντας συγχρόνως ή και αντιπαλεύοντας το λόγο της μοναδικής αυθεντικής έκφρασης της πίστης στον Χριστό, ο οποίος εκφράζεται δια των Επισκόπων και δια των Συνόδων και που είναι λόγος ενότητας και αγάπης και όχι διαίρεσης και διάσπασης.

Βεβαίως κάθε πολιτικό κόμμα στην Ελληνική Δημοκρατία μπορεί να προπαγανδίζει τις θέσεις του, όπως αυτό νομίζει, και όλα τελικά θα τα κρίνει ο Ελληνικός λαός. Το πρόβλημα όμως ανακύπτει όταν μοναχοί εμπλέκονται σε πολιτικά δρώμενα και μάλιστα με μικροκομματικό άγαρμπο και κακόγουστο (κιτς) τρόπο, που θυμίζει πρακτικές άλλων εποχών.

29 ΜΑΪΟΥ 1453: - Ένας Τούρκος γράφει για την Άλωση της Πόλης! - Αντί να περηφανευόμαστε µε τις πόλεις, που ιδρύσαμε, αν υπάρχουν! - Αλλά δεν υπάρχουν.!!


 Στο εν λόγω άρθρο ο συγγραφέας παρουσιάζει αλήθειες για τις οποίες το Κεµαλικό καθεστώς εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να καταπνίξει. Αξίζει να παρατεθεί μεταφρασμένο μέρος του κειμένου, από την συγκεκριμένη διεύθυνση της Τουρκικής εφημερίδας Sabah το οποίο έχει ως εξής:


Πέρασαν 556 χρόνια (δημοσιεύτηκε το 2009 ) και γιορτάζετε (την Άλωση) σαν να ήταν χθες; Γιατί κάθε χρόνο τέτοια εποχή, µ΄ αυτές τις γιορτές που κάνετε, διακηρύσσετε σε όλο τον κόσµο ότι:«αυτά τα μέρη δεν ήταν δικά µας, ήρθαµε εκ των υστέρων και τα πήραμε µε τη βία».

Για ποιο λόγο άραγε φέρνετε στη µνήµη µια υπόθεση έξι αιώνων;

 Μήπως στο υποσυνείδητό σας υπάρχει ο φόβος ότι η Πόλη κάποια µέρα θα δοθεί πίσω; Μην φοβάστε, δεν υπάρχει αυτό που λένε µερικοί ηλίθιοί της Εργκενεκόν περί όρων του 1919. Μη φοβάστε, τα 9 εκατοµµύρια Ελλήνων δεν μπορούν να πάρουν την πόλη των 17 εκατοµµυρίων, και αν ακόμα την πάρουν δεν μπορούν να την κατοικήσουν.

Κι οι δικοί µας που γιορτάζουν την Άλωση είναι µια χούφτα φανατικοί µόνο που η φωνή τους ακούγεται δύσκολα. Ρε σείς, αν µας πούνε ότι λεηλατούσαμε την Πόλη τρεις µέρες και τρεις νύχτες συνεχώς τι θα απαντήσουμε ; Θα υπερασπιστούμε τον εαυτό µας στο Ευρωπαικό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η θα αφήσουμε το θέμα στους ιστορικούς ;

 Αντί να περηφανευόμαστε µε τις πόλεις που κατακτήσαμε, ας περηφανευτούμε µε αυτές που ιδρύσαμε, αν υπάρχουν. Αλλά δεν υπάρχουν. Όλη η Ανατολή είναι περιοχή µε την βία κατακτημένη… Ακόμα και το όνομα της Ανατολίας δεν είναι αυτό που πιστεύουν (ana=µανά, dolu=γεµάτη) αλλά προέρχεται από την ελληνική λέξη η Ανατολή.

Ακόμα και η ονομασία της Ισταµπούλ δεν είναι όπως µας λέει ο Ebliya Celebi «εκεί όπου υπερτερεί το Ισλάµ» τράβώντας τη λέξη από τα μαλλιά, αλλά προέρχεται από το «εις την Πόλιν».

Εντάξει λοιπόν, αποκτήσαµε µόνιµη εγκατάσταση, τέλος η νοµαδική ζωή και γι’ αυτό ο λαός αγοράζει πέντε – πέντε τα διαµερίσµατα. Κανείς δεν μπορεί να µας κουνήσει, ηρεμήστε πιά…

Οι χωριάτες µας ας αρκεστούν στο να δολοφονούν την Κωνσταντινούπολη χωρίς όμως πολλές φανφάρες...
». 

Το τουρκικό άρθρο της SABAH δείτε το ΕΔΩ

"Η Πόλις εάλω και η αξημέρωτη νύχτα του 1453" - ΒΙΝΤΕΟ


  Oι παλιές προβλέψεις το έλεγαν:

«Η Πόλη που έχτισε ο γιος της Αγίας Ελένης, ο ισαπόστολος και Μέγας Κωνσταντίνος, θα ζήσει .1000 χρόνια. Και θα χαθεί, είχαν πει οι αστρολόγοι, όταν θα βασιλεύσει πάλι κάποιος Κωνσταντίνος, γιος κι αυτός μιας μάνας που θα ονομάζεται Ελένη. (σ. Ελένη Δραγάτση).
1453
«Και τα τελευταία μεσάνυχτα της ύστατης αγωνίας θα αρχίσουν μετά την πανσέληνο του Μαΐου».
Το ΄λεγαν κι αυτό οι παλιές προφητείες. (Από Μαριάννας Κορομηλά: «Η ύστατη αγωνία της Βασιλεύουσας»)

Ωστόσο παρ΄ όλον ότι τα κακά σημεία και οι προβλέψεις νόμιζε κανείς πως έβγαιναν σωστές, η πίστη πως με τη βοήθεια του Θεού η Πόλη θα σωζόταν,
καθώς αυτό επιβεβαιωνόταν με νίκες της απίστευτες στις αδιάκοπες επιθέσεις των πολιορκητών, ήταν βαθειά ριζωμένη στις ψυχές των πολιορκημένων.

Και για άλλη μια φορά στις 23 του Μάη το ίδιο βράδυ άρχισε από το εχθρικό στρατόπεδο ατελείωτο κανονίδι.
Το κάστρο χτυπιόταν από όλες τις μεριές και με το πυροβολικό και με το μεγάλο κανόνι του Ουρβάνου, το πρωτοποριακό της εποχής.
Constantine_Palaiologos
Ο Μωάμεθ είχε διατάξει γενική επίθεση. Ολοι πίστεψαν πως δεν θα βαστούσαν τα τείχη.
Αλλά το κάστρο πάλι βάσταξε. Η Πόλη πάλι σώθηκε ενισχύοντας την πίστη των πολιορκημένων στο λόγο που έλεγε ότι:
«Του πολέμου η νίκη και των θρόνων
η κατάλυση είναι έργο της Θείας Πρόνοιας».
Η Πόλη πάλι σώθηκε ωστόσο οι μέρες της είναι μετρημένες και η πανσέληνος ανατέλλει φωτίζοντας τα νυχτερινά τριαντάφυλλα που ανθίζουν στους κήπους της Βασιλεύουσας να υποδεχθούν το Θάνατο-Χάρο.

Στις 24 Μαΐου μαθεύτηκε ότι ο σουλτάνος αποφάσισε να επιτεθεί στις 29 του μήνα από ξηρά και από θάλασσα με όλες του τις δυνάμεις.
Ολοι οι στρατιωτικοί και πολιτικοί άρχοντες, ιερείς και λαός δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να κάνουν αντιπερισπασμούς στον εχθρό και να επισκευάζουν τις νύχτες με κάθε μέσο τα τείχη που γκρεμίζονταν από τις κανονιές.

Στις 25 Μαΐου συνάχτηκαν στο παλάτι των Βλαχερνών οι άρχοντες κι ο κλήρος. Μερικοί, υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει σωτηρία για τη Βασιλεύουσα και πως πρέπει τουλάχιστον να φύγει ο αυτοκράτορας με το επιτελείο του και να σωθεί.
Μα εκείνος αρνιέται.
– Οχι δεν παρατάω το ποίμνιό μου, λέει με δάκρυα στα μάτια. Θα μείνω μαζί του και θα πεθάνω μαζί του.
(Αρχαίο σλαβικό χρονικό της πολιορκίας και της άλωσης της Κωνσταντινούπολης, που εκδόθηκε το 1855 στην Πετρούπολη στην ρωσική γλώσσα, μας πληροφορεί πως ο Παλαιολόγος λιποθύμησε στο συμβούλιο αυτό, καθώς οι άρχοντες επιμένανε να φύγει ο Αυτοκράτορας)

Από το «Χρονικόν» της Αλωσης του βυζαντινού συγγραφέα Γεωργίου Φραντζή, ο οποίος υπήρξε επιστήθιος φίλος και σύμβουλος – πρωτοβεστιάριος του τελευταίου αυτοκράτορα των Ελλήνων Κ. Παλαιολόγου, μεταφέρουμε από το βιβλίο «η Πόλις εάλω» των εκδόσεων «Νέα Σύνορα – Λιβάνη», (σε μεταγλώττιση του κειμένου από Γ. Κουσουνέλο), αποσπάσματα από την τελευταία ομιλία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, καθόσον ενέχει αυτή θέση ιστορικού ντοκουμέντου και προς όλους μας παρακαταθήκη. Είναι – καθώς αυτή η ομιλία έγινε από τον Αυτοκράτορα – σαν μια ύστατη προσπάθεια μυστικής, υπέρτατης κοινωνίας με το λαό της Πόλης και τους υπερασπιστές της – τότε και πάντοτε.

Λέγει ο Φραντζής: «Ο Αυτοκράτορας στο οδυνηρό βράδυ της Δευτέρας, 28 Μαΐου, αφού συγκέντρωσε όλους τους άρχοντες, τους δήμαρχους, τους εκατόνταρχους και τους άλλους βαθμοφόρους του στρατού, είπε τα παρακάτω λόγια:
»Ευγενέστατοι άρχοντες, εκλαμπρότατοι δήμαρχοι και στρατηγοί, γενναιότατοι στρατιώτες, τιμημένοι και πιστοί πολίτες, ξέρετε όλοι πολύ καλά ότι έφτασε η ώρα που ο εχθρός της πίστης μας αποφάσισε να μας πιέσει ακόμη περισσότερο με όλα τα πολεμικά μέσα και τεχνάσματα που διαθέτει.
Θέλει να αρχίσει μια γενική επίθεση και πόλεμο από την ξηρά και από τη θάλασσα, έτοιμος να μας δαγκώσει σαν φαρμακερό φίδι και να μας καταβροχθίσει σαν ανήμερο λιοντάρι.

Γι΄ αυτό το λόγο σας παρακαλώ να φερθείτε με γενναιότητα και θάρρος, όπως κάνατε μέχρι τώρα, απέναντι στους εχθρούς της πίστης μας. Αφήνω στα χέρια σας την τύχη της δοξασμένης και λαμπρής πατρίδας μας, της μεγαλοπρεπέστατης και ευγενούς Βασιλεύουσας όλων των πόλεων.

Ξέρετε πολύ καλά, αδέλφια μου, ότι για τέσσερις λόγους είμαστε υποχρεωμένοι να προτιμήσουμε το θάνατο παρά τη ζωή.
Πρώτον, για την πίστη και τη θρησκεία μας, δεύτερον, για την πατρίδα, τρίτον, για τον βασιλιά, τον αντιπρόσωπο του Κυρίου μας, και τέταρτον, για τους συγγενείς και τους φίλους μας.

Αν λοιπόν, αδέλφια μου, πρέπει να αγωνιζόμαστε μέχρι θανάτου για έναν από τους παραπάνω λόγους, τότε έχουμε υποχρέωση να πολεμάμε ακόμη σκληρότερα όταν πρόκειται και για τα τέσσερα μαζί, διαφορετικά θα χάσουμε τα πάντα. (…) Ο βάρβαρος σουλτάνος μας έχει αποκλείσει 57 μέρες τώρα με όλες τις δυνάμεις του και μας πολιορκεί μέρα νύχτα με κάθε μέσον που διαθέτει, αλλά καταφέραμε να τον αποκρούσουμε με τη βοήθεια του Κυρίου μας Χριστού που βλέπει τα πάντα. Μη δειλιάσετε λοιπόν αδέλφια μου. (…)

Ηρθε λοιπόν, αδέλφια μου, ο σουλτάνος, μας πολιόρκησε και έχει ορθάνοιχτο το τεράστιο στόμα του να μας καταβροχθίσει τόσο εμάς όσο και την Πόλη που έχτισε ο αείμνηστος μεγάλος αυτοκράτορας, ο Κωνσταντίνος, ο οποίος την αφιέρωσε στην Παναγία Δέσποινα Θεοτόκο και Αειπάρθενο Μαρία, εκφράζοντας την ευχή να την έχουμε πάντα βοηθό και προστάτη της πατρίδας μας, που αποτελεί καταφύγιο των χριστιανών, ελπίδα και χαρά των Ελλήνων, και καύχημα όλου του κόσμου». (…)

Τελειώνοντας ο Αυτοκράτορας είπε:
»Δεν υπάρχει χρόνος για περισσότερα λόγια. Παραδίδω στα χέρια σας το ταπεινό μου σκήπτρο για να το φυλάξετε με αγάπη. Σας παρακαλώ να δείξετε αφοσίωση και υπακοή στους ανωτέρους σας (…) Να αγωνιστείτε όλοι σύμφωνα με το αξίωμά σας (…)
Να έχετε υπόψη σας ότι: (…) μας περιμένει στον ουρανό το αμάραντο στεφάνι και στη γη η αιώνια δόξα.
Ας πεθάνουμε όλοι για την πίστη του Χριστού και για την πατρίδα μας» απάντησε το ακροατήριο με μια φωνή».
Τέλος ο Αυτοκράτορας πρόσθεσε ακόμη:
»Λοιπόν, αδέλφια και συμπολεμιστές μου, να είστε όλοι έτοιμοι το πρωί. Με τη δύναμη που μας δίνει ο Θεός και τη βοήθεια της Αγίας Τριάδας, στην οποία στηρίζουμε όλες μας τις ελπίδες, ας κάνουμε τους εχθρούς μας να φύγουν νικημένοι από την πόλη μας»».
Και στην ύστατη αντίσταση, μές στην πρώτη λάμψη της αυγής της 29ης Μαϊου 1453, έπεσε «άπαρτος» ο τελευταίος της Βασιλευούσης Πόλης Αυτοκράτορας, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ, φυλάσσοντας αιώνια τις Θερμοπύλες των δικαίων του Ελληνισμού.
* Τα κείμενα ήταν της Γεωργίας Κούτσαρη




Δείτε το Βίντεο

Κυριακή 28 Μαΐου 2023

Στη μνήμη του Βυζαντίου - Σαν σήμερα ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος απέρριψε την πρόταση του Μωάμεθ για παράδοση της Πόλης -ΒΙΝΤΕΟ


 

Παραδοσιακό Μικρασιάτικο τραγούδι από την περιοχή της Προποντίδας.

Πρόκειται για ένα τραγούδι

– Παραλογή, δηλ. πολύστιχο αφηγηματικό τραγούδι με πολλά παραμυθιακά στοιχεία, με τραγικό συνήθως περιεχόμενο και χρονική καταγωγή την ύστερη Βυζαντινή εποχή.

Το θέμα του παρόντος τραγουδιού εστιάζεται κυρίως στο φευγιό, στην ξενιτιά και κατ’ επέκταση στην ερωτική εγκατάλειψη και στο τραγούδι-κατάρα της γυναίκας που μένει πίσω.

Μια μεγάλη ομάδα μακρόσυρτων τραγουδιών αφηγούνται ιστορίες για κοπέλες που προδόθηκαν ή εγκαταλείφθηκαν από τον άντρα που αγάπησαν.

Άλλες μετρούν τους μήνες ενόσω τα σημάδια της εγκυμοσύνης γίνονται όλο και πιο φανερά, άλλες πεθαίνουν, άλλες ψάχνοντας το ανέφικτο γιατρικό για να τον θεραπεύσουν, βλέπουν τον αγαπημένο τους να παίρνει άλλη γυναίκα.

Το παράπονό τους -μάλλον οικείο ως εμπειρία σε όλα τα ακροατήρια- συγκλονίζει τη φύση: καράβια αλλάζουν ρότα, γεφύρια ραγίζουν, ποτάμια στέκονται, στοιχειά συγκινούνται. Εκείνες, ανήμπορες ν’ αλλάξουν τη μοίρα, καταφεύγουν στο μόνο όπλο που διαθέτουν οι γυναίκες, καθηλωμένες κι αδύναμες: την κατάρα, την επίκληση δηλαδή της θείας δίκης για τιμωρία της αβάστακτης αδικίας ή στην προκειμένη περίπτωση του αβάσταχτου πόνου.

Στο τραγούδι η Δόμνα Σαμίου Νίκος Οικονομίδης: Βιολί Σωκράτης Σινόπουλος: Πολίτικη λύρα Ανιές Αγκοπιάν: Κανονάκι Αντώνης Απέργης:

Ούτι Περιλαμβάνεται στον δίσκο της Δόμνας Σαμίου: «Τραγούδια της ξενιτιάς» Οι στίχοι: Kοράσιον ετραγούδαγε σ’ ένα ψηλό παλάτι κι επήρ’ αγέρας τη φωνή στα πέλαγα την πάει.

Kι όσα καράβια τ’ άκουσαν όλα πανιά εμαϊνάραν. [Kι ένα καράβι της φιλιάς, καημένο της αγάπης ούτε μαϊνάρει τα πανιά ούτε τα παίρνει κάτου τα μπάσο μούδο τα’ριξε και στη φωνή πηγαίνει.]

– Kόρη μ’ άλλαξε το σκοπό [και πες άλλο τραγούδι.]

– Kαι πως ν’ αλλάξω το σκοπό, να πω άλλο τραγούδι, εγώ κι αν ετραγούδησα για μοιρολόι το ‘πα: έχω άντρα στην ξενιτιά, έχω αδελφό στα ξένα κι ο άντρας μ’ βαριαρρώστησε και γιατρικά γυρεύει, θέλει νερό απ’ τον τόπο του και μήλ’ απ’ τη μηλιά του, σταφύλι από το κλήμα του οπο’ ‘χει στην αυλή του.

Όσο να πάγω για νερό να φέρω και το μήλο, ο άντρας μου ξαρρώστησε κι άλλη αγάπη πήρε. Κάνω να τον καταραστώ και πάλι τον λυπούμαι. Από ψηλά να γκρεμιστεί στα χαμηλά να πέσει κι γης ξουράφια να γενεί και να τον πετσοκόψει.

Κι εγώ διαβάτης να γενώ κι από ‘κει να περάσω.

Καλώς τα κάνετε γιατροί, καλώς τα πολεμάτε, ‘κονίστε τα μαχαίρια σας, κόφτε και μη λυπάστε.

Έχω πανί στον αργαλειό σαράντα πέντε πήχες, τις δέκα τ’ς έχω για ξαντό, τις δέκα για φιτίλι και τ’ς άλλες τ’ς αποδέλοιπες να δένει τις γιαράδες. 

μούδο: ναυτικός όρος, τα ρεγουλάρισε μισοχωρίζοντάς τα ξαντό: σάβανο 

γιαράδες: πληγές









πηγη  - https://national-pride.org/2018/05/28/

Η απελευθέρωση του νομού Άρτας - Χρονολόγιο γεγονότων


 Εισαγωγή

O νομός Άρτας  συνολικά απελευθερώθηκε σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Α. Το έτος 1881 απελευθερώθηκε μέρος του σημερινού νομού μέχρι τον ποταμό Άραχθο (ανατολικό κομμάτι, η πόλη και ορεινό τμήμα ),

Β. Το έτος 1912 απελευθερώθηκε και το υπόλοιπο μέρος του νομού, πέραν του ποταμού Αράχθου (δυτικό κομμάτι, ο κάμπος της Άρτας και ημιορεινό τμήμα).

Η απαρχή της απελευθέρωσης

Στις 28 Μαρτίου του 1881 στη Κωνσταντινούπολη, καθορίστηκε με Συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας η γραμμή των νέων συνόρων τους. Η Συμφωνία αυτή είναι ιδιαίτερα ιστορική για την Ελλάδα διότι δικαίωσε ένα όνειρο αιώνων. Σύμφωνα με τη Συμφωνία αυτή παραχωρήθηκαν de facto στο Ελληνικό Βασίλειο οι πρώην οθωμανοκρατούμενες περιοχές της Θεσσαλίας και ένα τμήμα της Ηπείρου, ο μισός νομός της Άρτας.
Η Συμφωνία της Κωνσταντινούπολης ήταν αποτέλεσμα της Συνθήκης του Βερολίνου (1878).
Ο ποταμός Άραχθος έγινε το σύνορο μεταξύ ελεύθερων και οθωμανοκρατούμενων περιοχών στην Άρτα. Στο ιστορικό γεφύρι της Άρτας υπάρχει ακόμα το παλιό συνοριακό φυλάκιο και σήμερα λειτουργεί ως Λαογραφικό Μουσείο.
Η πόλη της  Άρτας απελευθερώθηκε από την Οθωμανική κατοχή στις 24 Ιουνίου 1881.
Στις 2.30 το μεσημέρι εισήλθε στην πόλη το πρώτο ελληνικό στρατιωτικό τμήμα, που έγινε δεκτό με ενθουσιώδεις εκδηλώσεις και μεγάλη συγκίνηση.

Η υποδοχή έγινε στο εκκλησάκι των Αγίων Θεοδώρων.
Το γεγονός της ένωσης της Άρτας γιορτάστηκε και στην Αθήνα με φωταγωγήσεις και παρελάσεις.
Στις 16 Αυγούστου 1881 ορκίστηκαν οι κάτοικοι της Άρτας τον όρκο του Έλληνα πολίτη.

 

Η συνέχεια για την απελευθέρωση

Για 31 έτη (1881-1912), οι περιοχές του νομού Άρτας πέραν του Αράχθου ποταμού, όπως και όλη η Ήπειρος στέναζαν κάτω από τη στυγνή εξουσία του Τούρκου δυνάστη.

Αποζητούσαν την Ελευθερία τους, όλο αυτό τον καιρό και ήθελαν διακαώς να πραγματωθεί το όραμα των Ελλήνων  αγωνιστών-επαναστατών του 1821, για ελεύθερο γένος , για ελεύθερο έθνος, για ελεύθερο ελληνικό λαό, για ανεξάρτητο κράτος σε όλο το μήκος και πλάτος της Πατρίδας, που παρέμενε ακόμη αλύτρωτη.

Και η ώρα αυτή έφτασε, όταν ο ένδοξος Ελληνικός Στρατός διάβαινε το ιστορικό γιοφύρι της Άρτας στις 06 Οκτωβρίου 1912.

Άρχισε να μετρά αντίστροφα ο χρόνος για την πολυπόθητη ελευθερία.

Χρονολόγιο γεγονότων:

16-9-1912

H Ελλάδα κηρύσσει Γενική Επιστράτευση. Ορισμός του επικεφαλούς του Στρατού Ηπείρου,  (Αντιστράτηγος Σαπουντζάκης Κων/νος) , άφιξη στην Άρτα, διακοίνωση.

30-9-1912

Tα Βαλκανικά κράτη (Ελλάδα, Βουλγαρία, Σερβία, Μαυροβούνιο) δίνουν κοινή διακοίνωση στην Τουρκία, με την οποία ζητούν την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, κυριότερες από τις οποίες ήταν η αναγνώριση της εθνικής αυτονομίας των διαφόρων εθνοτήτων και η αναλογική εκπροσώπησή τους στο Οθωμανικό Κοινοβούλιο.

4-10-1912

Ο Ελληνικός Στρατός Ηπείρου δυνάμεως περίπου μιας Μεραρχίας, είχε το Αρχηγείο του στην πόλη της Άρτας και είχε παραταχθεί με:

-Το 15ο Σύνταγμα Πεζικού (ΣΠ) στην  Άρτα και με το ΙΙΙ Τάγμα στο χωριό Λιμίνη, ΝΑ της Άρτας.

- Τα 3ο Τάγμα Ευζώνων στο χωριό Πέτα, με δύο λόχους σε προκάλυψη στα χωριά Κλειστό και Άγναντα.

- Τα 3ο  Ανεξάρτητο Τάγμα Ευζώνων, με ένα λόχο στην πόλη της Άρτας και τους υπόλοιπους τρεις στα χωριά Πράμαντα, Άγναντα και Κάτω Καλεντίνη για ενίσχυση της προκάλυψης.

- Το 7ο Τάγμα Ευζώνων στην  Άρτα με ένα λόχο να φρουρεί τη Γέφυρα της Άρτας.

- Το 10ο Τάγμα Ευζώνων στο χωριό Λιμίνη, με τους λόχους στην προκάλυψη κατά μήκους του ποταμού Αράχθου, νότια της πόλης της Άρτας.

- Το 2ο Τάγμα Εθνοφρουρών στην πόλη της Άρτας.

- Μία Ίλη Ιππικού στο χωριό Κομπότι και έναν Ουλαμό για επιτήρηση των διαβάσεων του ποταμού Αράχθου.

- Ένα Λόχο Μηχανικού στην πόλη της Άρτας.

- Την 3η Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού (ΜΠΠ) με 12 πυροβόλα ΝΑ της πόλης της Άρτας .

-Την 2η Μοίρα Ορειβατικού Πυροβολικού (ΜΟΠ) με 12 πυροβόλα στην περιοχή των χωριών Κομπότι και Πέτα.

- Την ΙΙ Τοπομαχική Μοίρα με 18 πυροβόλα ανεπτυγμένη ΝΑ της Άρτας και

- Μία Διμοιρία Τηλεγραφητών, Τρία Χειρουργεία και Τμήματα Εφοδιοπομπής κεντρικά και νότια της Άρτας.

Ο ανεφοδιασμός του Στρατού Ηπείρου θα γινόταν από τον Αμβρακικό Κόλπο μέσω των λιμένων στα χωριά Κόπραινα Άρτας και Μενίδι Αιτωλ/νιας, με την υποστήριξη του Ναυτικού (Μοίρα Ιονίου Πελάγους) και του Πυροβολικού (Ουλαμός Οορειβατικού Πυροβολικού),  παρά την παρουσία Τουρκικού Στόλου στην Πρέβεζα.

Συνολικά ο Στρατός Ηπείρου είχε 10.500 άνδρες, 8 Τάγματα Πεζικού και Ευζώνων, 1 Ίλη , 1 Λόχο Σκαπανέων ΜΧ, 3 Μοίρες Πυροβολικού με 42 πυροβόλα 

5-10-1912

Η Ελλάδα κηρύσσει τον Πόλεμο ( Α΄ Βαλκανικός Πόλεμος ) κατά της Τουρκίας και ο Ελληνικός Στρατός διαβαίνει την Ελληνοτουρκική μεθόριο στη Θεσσαλία. Στο μέτωπο της Ηπείρου, παρά την αρχική αμυντική αποστολή που είχε ο Στρατός της Ηπείρου, ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΤΑΙ η απώθηση των Τούρκων, πέρα από τη γραμμή του ποταμού Αράχθου και η κατάληψη της ισχυρότερης αμυντικής τοποθεσίας του Γριμπόβου.

6-10-1912

Ο Ελληνικός Στρατός Ηπείρου , υπό τον Αντιστράτηγο Σαπουντζάκη Κωνσταντίνο, διέρχεται τον Άραχθο ποταμό και μετά από σύντομο αγώνα καταλαμβάνει την τοποθεσία Γριμπόβου, όπου και αρχίζει να εγκαθίσταται αμυντικά.

6 έως 11 -10-1912

Ο Ελληνικός Στρατός Ηπείρου διεξάγει επιχειρήσεις στις περιοχές Φιλιππιάδας, χ. Καμπή,χ. Χανόπουλο,  χ. Αμμότοπος, χ. Χαλκιάδες, χ. Κορφοβούνι, χ. Γρίμποβο, χ. Γραμμενίτσα,  Γέφυρα Καλογήρου, χ. Άγναντα, . Κορφοβούνι, Γέφυρα Πλάκας.

Το ΙΙ Τάγμα του 15 ΣΠ ασφαλίζει τον πεδινό τομέα κοντά στη Γέφυρα Καλογήρου.

Συγκροτηθέν στρατιωτικό απόσπασμα κινήθηκε προς χ. Κωστακιοί και διαβαίνοντας τα χωριά του Κάμπου της Άρτας ορίζει την απελευθέρωσή τους .

Την 7 Οκτωβρίου ο Πλοίαρχος Μακάς ευρίσκει έρημο το λιμάνι της Σαλαώρας από την εκεί φρουρά των 43 Τούρκων στρατιωτών οι οποίοι υποχώρησαν προς Πρέβεζα.

Όλα τα χωριά του κάμπου περιήλθαν στην Ελληνική επικράτεια.

Οι Τούρκοι για διάφορους λόγους (αθρόες λιποταξίες, ανεπαρκή εκπαίδευση, έλλειψη σθεναρής διοικήσεως, κίνδυνος κύκλωσης κλπ) και της μανιώδους επιθετικής δράσης του Ελληνικού Στρατού υποχώρησαν από τις θέσεις τους την νύκτα 11/12  Οκτωβρίου πανικόβλητοι και σταμάτησαν μόνο φθάνοντας στην οχυρωμένη τοποθεσία των Ιωαννίνων.

Τα Ελληνικά τμήματα αφού αγωνίσθηκαν σκληρά πέτυχαν να αποκρούσουν τις αλλεπάλληλες ορμητικές επιθέσεις του εχθρού και να σταθεροποιήσουν τις θέσεις τους δυτικά του Αράχθου ποταμού.

 

12-10-1912

Ο Ελληνικός Στρατός Ηπείρου απελευθερώνει τη Φιλιππιάδα από του Τούρκους

21-10-1912

Απελευθέρωση της Πρέβεζας.

Επίλογος

 

Έτσι  ολοκληρώθηκε η απελευθέρωση   του νομού Άρτας την 11 προς 12 Οκτωβρίου 1912.

Τιμή και Δόξα σε όλους που αγωνίσθηκαν υπέρ Πίστεως και Πατρίδος.

Τους πρέπει ένα λιτό μαρμάρινο μνημείο που να τους τιμά και να θυμίζει σε όλους μας πότε απελευθερωθήκαμε, πότε ενσωματώθηκε στην Ελλάδα όλος ο νομός Άρτας .

Κι ένα ετήσιο τρισάγιο για την ανάπαυση των ψυχών τους.

Αιωνία η μνήμη.

 

Ευστρατίου Κλέαρχος

Ταξχος εα

 

Βιβλιογραφία

ΓΕΣ/ΔΙΣ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ

ΓΕΣ/ΔΙΣ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΠΟΛΕΜΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ

ΓΕΣ/ΔΙΣ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ, ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΠΕ ΑΡΤΑΣ

ΓΕΣ/ΔΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΠΕΤΕΙΟΛΟΓΙΟ

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ARTA2DAY

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ KORFOVOUNI.EU

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ/KΙΝΑΛ: - Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάφερε ποτέ να πάρει διαζύγιο από τον λαϊκισμό.- Δεν υπάρχει ούτε περιθώριο ούτε πιθανότητα συγκυβέρνησης με τη ΝΔ.

 



Καλεσμένος στην εκπομπή «MEGA Σαββατοκύριακο» του τηλεοπτικού σταθμού MEGA με τους δημοσιογράφους Ντίνο Σιωμόπουλο και τη Στέλλα Γκαντώνα ήταν σήμερα ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μάντζος.

Σχολιάζοντας το εκλογικό αποτέλεσμα, ο κ. Μάντζος σημείωσε ότι «κάπου υπάρχει μία ευθύνη όταν κρατάς όρθια μία κυβέρνηση που χαρακτηρίστηκε από εσφαλμένη διαχείριση κρίσεων, διαφθορά, αδιαφάνεια, διεύρυνση ανισοτήτων και επαναφορά παθογενειών του κομματικού συστήματος. Την ευθύνη πάντως δεν την έχει ο λαός» και εξήγησε:

«Η αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ τελικά αξιολογήθηκε και για πολιτικές επιλογές και για το γεγονός ότι δεν κατάφερε ποτέ να γίνει ένα προγραμματικό κόμμα με θέσεις και προτάσεις και να πάρει διαζύγιο από τον λαϊκισμό. Αυτό εμείς το ονομάσαμε χορηγία».

Το επίδικο για τις εκλογές της 25ης Ιουνίου είναι για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής «να αποκτήσει επιτέλους η χώρα μία αξιόπιστη, ισχυρή, αποτελεσματική αντιπολίτευση και ταυτόχρονα εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης του τόπου γνήσια προοδευτική. Αυτό δεν είχε αποτυπωθεί το προηγούμενο διάστημα. Δεν κατάφερε ο ΣΥΡΙΖΑ να το εκφράσει και να κοιτάξει στα μάτια τη ΝΔ και να την αντιπολιτευτεί επί ίσοις όροις με προτάσεις. Πώς ζητούν τώρα το χρόνο και την πίστωση να το κάνει;

Ο λαός έκρινε και έδωσε κάποιες εντολές στις 21 Μαΐου. Μπορεί η κάλπη να αδειάζει όμως υπάρχει ένα δεδομένο ισχυρό: μια λαϊκή ετυμηγορία, που είναι τομή. Έκαστος εφ’ ω ετάχθη. Το ερώτημα είναι προς τη ΝΔ τι θα συμβεί αν το κόμμα το οποίο έχει επενδύσει στρατηγικά στην αυτοδυναμία δεν το καταφέρει. Και άκουσα μια απάντηση απ’ τον κύριο Βορίδη: τρίτες εκλογές. Γιατί χρειάζεται η απάντηση του ΠΑΣΟΚ για αυτό; Υπάρχει ήδη απόφαση της ΝΔ».

Ο Δημήτρης Μάντζος ξεκαθάρισε παράλληλα ότι «όπως είπε ο πρόεδρος του κόμματός μας, δεν υπάρχει ούτε περιθώριο ούτε πιθανότητα συγκυβέρνησης με τη ΝΔ. Για εμάς, ιδίως μετά τα αποτελέσματα είναι αναγκαίο με πρόγραμμα, με προτάσεις, με αξιακή ανανέωση και με νέο ήθος, να εκφράσει η προοδευτική παράταξη αυτό που πάντα ήταν: μια εναλλακτική δύναμη εξουσίας, εξισορρόπησης και ελέγχου της ΝΔ. Μόνο το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής είναι ο πολιτικός και ιδεολογικός αντίπαλός της».

Καταλόγισε, δε, στον ΣΥΡΙΖΑ «επιλεκτική ακοή και μνήμη. Διότι ό,τι λέμε στο δημόσιο διάλογο απομονώνουν αυτά που αναφέρονται στον ΣΥΡΙΖΑ και το κάνουν σημαία. Δεν κατανοούν ότι εμείς μιλάμε για μια αλλαγή του πολιτικού σκηνικού όπου ο πραγματικός πολιτικός και στρατηγικός αντίπαλος της ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, επιστρέφει δυναμικά. Η δική μας δουλειά είναι με την ενίσχυση που θα έχουμε στις επόμενες εκλογές για την οποία έχουμε δεσμευτεί θα επιστρέψει και ο ουσιαστικός έλεγχος στην κυβέρνηση της ΝΔ εάν αυτή προκύψει».

«Εμείς έχουμε το κεφάλι ψηλά αλλά τα πόδια στη γη. Δουλεύουμε πάρα πολύ μεθοδικά, χωρίς αλαζονεία, χωρίς έπαρση, με πολλή μελέτη και αφοσίωση στο στόχο μας. Ό,τι καταφέραμε και στις 21 Μαΐου το πετύχαμε με δουλειά και με πρόγραμμα», κατέληξε ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

Πρόεδρος ΝΔ: - Αν θέλετε να ξαναείμαι Πρωθυπουργός φροντίστε να έρθετε να με ξαναψηφίσετε


 Φαντάζομαι ότι προσέξατε τη σημειολογία, ότι αφαιρέθηκαν, ήδη, τα κοστούμια και οι γραβάτες της ορκωμοσίας και βάλαμε τη στολή εργασίας για τις εκλογές που έρχονται.

 
Κατ’ αρχάς θέλω να πω -στην καθεμία και στον καθένα από σας ξεχωριστά- ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ για τον αγώνα τον οποίον κάναμε μαζί. Πετύχαμε ένα πολύ υψηλό ποσοστό, το οποίο μπορεί να ξεπέρασε τις προσδοκίες κάποιων, όμως εγώ ήμουν εξ αρχής απολύτως σίγουρος ότι αυτή η μεγάλη προσπάθεια την οποία ξεκινήσαμε πριν από τέσσερα χρόνια θα κέρδιζε την επιβράβευση των πολιτών. Έτσι απεδείχθη ότι έγινε και στην κάλπη.
 
Όμως το ξέρετε πολύ καλά ότι ο αγώνας δεν έχει τελειώσει ακόμα, και ξέρετε επίσης πολύ καλά ότι δεν υπάρχει ούτε καν «πρώτος γύρος», διότι κανένα από τα αποτελέσματα τα οποία μας έδωσαν τόσο μεγάλη χαρά στις εκλογές της 21ης Μαΐου δεν προσμετράται στην κάλπη της 25ης Ιουνίου. Όλα ξεκινούν και πάλι από την αρχή.
 
Και θέλω να σας ζητήσω από καρδιάς τον αγώνα τον οποίον κάνατε και για το κόμμα αλλά και για την ατομική σας υποψηφιότητα, αυτή τη φορά να τον δώσουμε, όλες και όλοι μαζί, για να μπορέσουμε στην κάλπη της 25ης Ιουνίου να επαναβεβαιώσουμε το αποτέλεσμα της κάλπης της 21ης Μαΐου. Για να μπορέσουμε την επόμενη ημέρα να εξασφαλίσουμε μία σταθερή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία θα μας επιτρέψει με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα να υλοποιήσουμε το σχέδιό μας.
 
Δεν θέλω να σας πω πολλά σήμερα, να σας πω μόνο πόση ικανοποίηση αισθάνομαι για το γεγονός ότι δικαιώθηκε στην κάλπη όχι απλά μία προεκλογική στρατηγική, αλλά μία στρατηγική τετραετίας. Νίκησε ο πραγματισμός και ο ρεαλισμός και ηττήθηκαν ο λαϊκισμός και τα ψέματα που έρχονταν από το παρελθόν. 
 
Ηττήθηκαν η τοξικότητα και η πόλωση και νίκησαν η ευπρέπεια και ο σοβαρός πολιτικός λόγος. Και ηττήθηκαν αυτοί οι οποίοι επιθυμούσαν να διχάσουν την κοινωνία και νίκησαν αυτοί που έβλεπαν και βλέπουν την Ελλάδα ενωμένη και νοιάζονται για την προκοπή της κάθε Ελληνίδας και του κάθε Έλληνα.
 
Πιστεύω ότι όλοι εισπράξαμε πολύ μεγάλη ικανοποίηση από το γεγονός ότι αυτή η πολύ μεγάλη νίκη επιτεύχθηκε με αποτελέσματα τα οποία ούτε μπορούσαμε καν, κάποιοι, να τα φανταστούμε: με επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας -και κατά κράτος- σε λαϊκές συνοικίες της Αθήνας, με επικράτηση σε περιοχές, σε εκλογικές περιφέρειες, τις οποίες κάποιοι τις θεωρούσαν «κάστρα» της αντιπολίτευσης. Όλη η Ελλάδα «βάφτηκε» γαλάζια σε αυτές τις εκλογές.
 
Αυτό, βέβαια, εκτός από τη μεγάλη ικανοποίηση μας γεμίζει με ακόμα περισσότερη ευθύνη. Ευθύνη για το τι πρέπει να κάνουμε αυτές τις τέσσερις εβδομάδες και ευθύνη, φυσικά, και για την επόμενη μέρα. Διότι σήμερα -και μετά από αυτά τα οποία ακούσαμε και από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης- ένα είναι απολύτως ξεκάθαρο: ότι υπάρχει μία μόνο πρόταση διακυβέρνησης στον τόπο και αυτή είναι η αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία την επόμενη μέρα.
 
Και να μην ξεχνάμε ότι σε αυτές τις εκλογές ψηφίζουμε για κυβέρνηση, δεν ψηφίζουμε για αντιπολίτευση. Αν κάποιοι άλλοι επιθυμούν να διαγωνίζονται για τα «πρωτεία» της αντιπολίτευσης, αυτή είναι μία μάχη που δεν μας αφορά, όπως δεν αφορά τελικά και τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών.
 
Πάμε λοιπόν μαζί να δώσουμε αυτόν τον αγώνα, αυτές τις τέσσερις εβδομάδες που έμειναν μέχρι τις εκλογές της 25ης Ιουνίου. Δεν σας το κρύβω, αντίπαλός μας μπορεί να είναι ο εφησυχασμός, η ικανοποίηση της νίκης, η χαλάρωση. Εμείς, όμως, έχουμε μαζί μας το ρεύμα του νικητή. Και πάντα μπορούμε πιο εύκολα να φέρουμε τον κόσμο στην κάλπη και αυτό πρέπει να κάνουμε. Με τη βοήθειά σας να σιγουρευτούμε ότι θα έχουμε τη μέγιστη δυνατή προσέλευση.
 
Δεν βλέπω κανένα λόγο κάποιος ο οποίος μας ψήφισε στις εκλογές της 21ης Μαΐου να μην μας ξαναψηφίσει στις εκλογές της 25ης Ιουνίου, αρκεί να εξακολουθούμε να πολιτευόμαστε με μετριοπάθεια, με σεμνότητα και δίνοντας -θα επιμείνω σε αυτό- έμφαση στον δικό μας θετικό προγραμματικό λόγο.
 
Οι πολίτες μας στήριξαν, τελικά, επειδή εμπιστεύτηκαν όχι μόνο τη διαχειριστική μας ικανότητα αυτά τα τέσσερα χρόνια, αλλά πίστεψαν ότι έχουμε ένα όραμα για τη Ελλάδα της επόμενης μέρας. Σε αυτό το όραμα, το οποίο έχει παρουσιαστεί αναλυτικά και πρέπει να επιμείνουμε σε αυτό, το οποίο ακούει στο όνομα «Κυβερνητικό πρόγραμμα για την επόμενη τετραετία», πρέπει να εξακολουθούμε να επιμένουμε. 
 
Αντίπαλοί μας είναι τα προβλήματα των πολιτών. Οι πολίτες έχουν δυσκολίες, τις αναγνωρίζουμε. Θέλουμε να λύνουμε τα προβλήματά τους. Δεν μεταμορφώσαμε την Ελλάδα σε παράδεισο μέσα σε μια τετραετία. Δείξαμε, όμως, ότι έχουμε και κατανόηση των προβλημάτων και δυνατότητα να αποδείξουμε ότι μπορούμε αυτά τα προβλήματα να τα λύσουμε.
 
Άρα, θα σας ζητήσω να επιμένουμε πολύ στον προγραμματικό μας λόγο. Ας αφήσουμε τις σκιαμαχίες με την αντιπολίτευση, στην αντιπολίτευση. Αρκετά θα τσακώνονται μεταξύ τους για το ποιος θα έχει τα «πρωτεία» στην αντιπολίτευση. Επιμένω, αυτή είναι μία μάχη που εμάς δεν μας αφορά. Εμάς μας ενδιαφέρει να χτίσουμε πάνω σε αυτή τη σχέση εμπιστοσύνης την οποία έχουμε ήδη οικοδομήσει με τους πολίτες και να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, σταθερά, τολμηρά, μπροστά, για την αυτοδύναμη Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την αυτοδύναμη Νέα Δημοκρατία.
 
Και, βέβαια, τώρα είμαι κι εγώ απαλλαγμένος από τα καθήκοντα της διακυβέρνησης. Κινήθηκα αυτές τις μέρες λίγο, μου λένε «κύριε Πρωθυπουργέ», λέω «δεν είμαι Πρωθυπουργός». Αν θέλετε να ξαναείμαι Πρωθυπουργός φροντίστε να έρθετε να με ξαναψηφίσετε στις εκλογές της 25ης Ιουνίου.
 
Θα ξαναγυρίσω την Ελλάδα όπως το έκανα, το έχω ήδη κάνει πολλές φορές. Θα επιλέξω να επισκεφτώ περισσότερο περιοχές που δεν πρόφτασα να επισκεφτώ την προηγούμενη προεκλογική περίοδο.
 
Έχουμε τώρα -και να το τονίσω αυτό- μια πολύ καλή κατανόηση των εκλογικών αποτελεσμάτων. Όλοι σας, στις εκλογικές σας περιφέρειες, γνωρίζετε πού μπορείτε να στοχεύσετε. Δεν χρειάζεται να πω περισσότερες λεπτομέρειες.
 
Και όταν λέω πού μπορείτε να στοχεύσετε, σε αυτές τις εκλογές όση σημασία έχει η δουλειά η οποία θα γίνεται κεντρικά, ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει η δουλειά που γίνεται πόρτα-πόρτα, γιατί ξέρουμε πια τα εκλογικά αποτελέσματα τμήμα-τμήμα. Και θέλω να σας ζητήσω αυτή τη δουλειά ο καθένας στην εκλογική του περιφέρεια να την κάνει. Όλοι μπορούμε να καταλάβουμε και να βγάλουμε συμπεράσματα από τα εκλογικά αποτελέσματα και όλοι μπορούμε να στοχεύσουμε, με μεθοδική δουλειά η οποία μπορεί να γίνει, στο να μπορέσουμε να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο το εκλογικό μας ποσοστό.
 
Ξέρετε ότι δίνουμε μεγάλη έμφαση στην οργανωτική μας επάρκεια. Το ίδιο θα κάνουμε και τώρα. Και τα στελέχη μας και εσείς τώρα, απαλλαγμένοι από το άγχος του σταυρού το οποίο καταλαβαίνω απόλυτα, νομίζω ότι μπορούμε να στρέψουμε όλες και όλοι τις δυνάμεις μας στο πώς θα δώσουμε τον αγώνα για το κοινό καλό, που δεν είναι άλλο από την μεγάλη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στην κάλπη της 25ης Ιουνίου.
 
Είμαι σίγουρος ότι θα τα καταφέρουμε και όταν θα ξαναβρεθούμε σε αυτόν εδώ τον χώρο θα είμαστε και πάλι νικητές.
 
Να είστε καλά, καλή δύναμη και καλό αγώνα. Και καλή αντάμωση στις εκλογικές σας περιφέρειες. Ευχαριστώ πολύ.